Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Jgahpir - 18.01.2016 kello on 19:20
-
Kun ei kuume helpota pitää ryhtyä vahvempiin toimenpiteisiin ;)
Tommottisia olen katellut, yhden miehen reissuhommiin.
Fiat ja trumatic outoja pelejä. Saa antaa testivinkkejä.
Ilmoituksiin juuri voi luottaa, mutta mitähän tarkoittaa tuo kirjainrypäs tuossa perässä.
230 lienee kakkoskoppa 98-2002.
Casa Car Fiat, Fiat
230 BIMNB/ 320
ID 1426848. Matkailuauto
Ilmoitustyyppi Myydään Alustavalmistaja Fiat
Moottori 2.8 l, Diesel Mittarilukema 213 000 km
Vetotapa Etuveto Vaihteisto Manuaali
Katsastettu 10-2015
Vm./Rek. vuosi 2000 (käyt.ott. 1-2000)
-
Täällä kun olet pyörinyt, niin Viiatista tiedät jo kaiken. ;D
Nyt kun on pakkasetkin, niin siitä vaan koeajolle ja puskaan.
-
^
Lienee tämä: http://www.nettikaravaani.com/casa-car/fiat/1426848
-
Sama peli. Turun puolessa olisi vastaavanlainen ruttuisempi 8200€.
http://www.nettikaravaani.com/casa-car/ducato-2-8idtd/1446196 (http://www.nettikaravaani.com/casa-car/ducato-2-8idtd/1446196)
Pitääkö tässä vielä Fiiatti foorumille vanhoilla päivillä ;)
-
siistin näköinen ulkoa päin. taidettu tehdä pieni maalaus homma.
-
Tuollaista tietoa noin äkkiseltään....
Missäs tuossa on punkka ja onko vessa takana?
(http://karavaanari.org/kuvat/1453145785.jpg)
-
Tuollaista tietoa noin äkkiseltään....
Missäs tuossa on punkka ja onko vessa takana?
(http://karavaanari.org/kuvat/1453145785.jpg)
Kiitos tuosta varmistui kone,
2.8 D2 Iveco 8140.63 2,800 cc SOHC 8v Indirect injection 87 PS (64 kW; 86 hp) @ 3,800 rpm 180 N·m (130 lb·ft) @ 2,000 rpm 2000-2001
Punkka on sivuoven kohdalla ja vessa takana kuskin puolella.
Vessaa tarvin todella hätätapauksessa, mutta siellä voi kuivatella pilkkihaalaria.
Jos tuo on uudelleen maalattu, mistä sitä voisi aistia, kun pääsee näkemään?
Hyvin tehty, pohjustettu maalaus tietysti mitään haittaakaan.
Jos on molemmat ajettu samaa tahtia yli 200 000km, toinen toinen vapaa 2,8 toinen idTD 2,8, kumpi on paremmassa kunnossa?
Tuokin löytyi toisesta ketjusta, 2003 Tramobil JTD, 9200€
http://www.nettikaravaani.com/tramobil/ducato/1447985 (http://www.nettikaravaani.com/tramobil/ducato/1447985)
-
Auton pituus. Onko mitään merkitystä esim lauttamatkoilla tms, onko pituus 5m vai alle 6 metriä?
-
Auton pituus. Onko mitään merkitystä esim lauttamatkoilla tms, onko pituus 5m vai alle 6 metriä?
Tais olla Ruotsiin halvin alle 6m ja Viroon Hangosta alle 5m....
-
Tais olla Ruotsiin halvin alle 6m ja Viroon Hangosta alle 5m....
Hiiumaa onkin käymättä, Paldiski linjalla on 15€ ero viisi ja kuusimetrisellä. Ei puolla viisimetrisen hankintaa.
Finnlinesin mitan tiesinkin, alle 6m on raja.
Mites Ruotti Tanska väli, Englannin kanaalin ylitys?
-
En muista nähneeni rajoitusta alle 6 metrin. Meidän alle 7 metrinen kulkee yleensä korkeutensa perushinnalla. Vai olisiko saariston kehätiellä osuus jolla piti maksaa metristä. Korkeus rajoitus yleensä n. 2m ja sen taitaa kaikki retkeilyautoksi verottomana rekisteröidyt ylittää.
-
Hyvä, ei siis ole mikään haitta maksumielessä.
Mielellään ottaisin sen 50cm peräkonttia lisää, sinne saa jo veneen ja moottorin.
Kävin tuollaisessa 5m Ducatossa istumassa ja se on muuten kuin minulle tehty nukkuma-autoksi, mutta säilytystilaa on vähän. Vertailin normi kuukauden lapinmatkaan, jossa farmari on aika täynnä tarviketta.
-
http://www.nettikaravaani.com/casa-car/fourgon/1447856 (http://www.nettikaravaani.com/casa-car/fourgon/1447856)
Mitä kokemuksia Peugeotista? Onko 2,8 HDi sama kuin JTD?
Casa Carin valoisa sisätila kiehtoo ja tässä peräkontti, johon mahtuu jo tavaraa.
Hinta on kauhee, mutta kait tässä tarjonta lisääntyy, kun kevät lähenee.
-
Tuon tekniikasta en osaa sanoa, sisätilat on mielenkiintoiset jos kuvat ei liikoja valehtele. Vuode valmiina ja pöytä käytössä jos yksin reissaa ja kerrossängyt mukattavissa vaikka minkälaiseksi säilytystilaksi.
-
http://www.nettikaravaani.com/casa-car/fourgon/1447856 (http://www.nettikaravaani.com/casa-car/fourgon/1447856)
Mitä kokemuksia Peugeotista? Onko 2,8 HDi sama kuin JTD?
Casa Carin valoisa sisätila kiehtoo ja tässä peräkontti, johon mahtuu jo tavaraa.
Hinta on kauhee, mutta kait tässä tarjonta lisääntyy, kun kevät lähenee.
Ainakin jakohihnan vaihtoväli on Peugeotilla ja Citroenilla pitempi kuin Fiatilla.
-
^
Tuo Casa on aika kompakti. Yhdelle, tai kahdelle....
Kerrossängyt ovat hyvä vaihtoehto, kun tilaa tarvitaan. Tavaratilaa saanee vielä säädeltyä, jos ei tarvitse kuin yhden punkan.
Tuo HDi ja JTD lienee sama asia. Peugeot ja Citroën käyttävät HDi merkintää, kun taas Fiat käyttää JTD, tai uudemmissa Multijet merkintää samasta moottorista.
-
Casa Car on suomalaisena työnä edes vähän eristetty. En ihan huippuun viritettyä pakkasautoa ole hakemassa, mutta varmaan talviyöpymistäkin tulee harrasteltua.
Pienimmässä Casa Ducatossa 5m oli oikeastaan kodikas meininki, isot himmennetyt sivuklasit ja kattoikkuna teki tehtävänsä.
Minustakin tuo perä näyttää käyttökelpoiselta. Alapunkasta jättää patjan pois, siinä on valmis hylly, kannellista muuttolaatiikkoa vaan riviin. Yläpunkassa joko nukkuu tai ainakin säilöö petivaatteet ja päivittäistavaraa jaloista pois.
Käsittääkseni sekä Pösö että Ducato koottiin samassa Italian tehtaassa, luulisi menevän samoilla osilla? Mikähän tuossa jakohihna asiassa on takana?
-
Käsittääkseni sekä Pösö että Ducato koottiin samassa Italian tehtaassa, luulisi menevän samoilla osilla? Mikähän tuossa jakohihna asiassa on takana?
Fiat konserniin kuuluva Alfa antaa eri vaihtovälit eri maihin. Pohjoismaissa 60 000 ja Saksasta etelään 120 000 km, näin ainakin omassa.
Muutama hihna katkennut ennen aikojaan talvioloissa ja vältetään korvausvastuu kun pelataan varman päälle. Noin minä sen ajattelen. Vastaavia eroja on muissakin merkeissä joissa samaa osaa käytetään, yksi antaa yhden vaihtovälin toinen jonkun muun.
-
Ainakin I ja II sukupolven autoissa oli Pösössä pösön kone ja Fiatissa (2,5) konsernin Sofim. Myös sitikalla oli omansa aikaisemmin. Sofim on myös -99 Fiatissa (230) 2,8 idTD versiona.
Korjaamon toimintaa seuranneena lumi särkee yllättään paljon hihnoja..siitä lyhyempi vaihtoväli pohjolaan.
-
Kiitos tiedoista.
Yllättävän vaikea on löytää tietoa PSAn ja Ducaton koneen eroista.
Antakaas vinkkejä, jos tiedätte jotain sivustoa.
Offroad miesten palstalta löytyi tuollainen mielipide. Laatikkoöljyt oli mielenkiintoinen.
"Itsellä nyt kokemusta työn puolesta noista pakuista sen verta että muutama paku ajettu melko loppuun tossa vuosien varrella. Vuoteen tulee se 300 000km noille autoille. Itse kun aloitin ajamaan niin tuli suoraan uusi paku alle peugeot boxer ajettiin 960 000km ja niille kilometreille meni 2 turboa ja 3 vaihdelaatikkoa vuosimallia en enää muista ja kone oli se 2.8HDI suraava paku oli kans samanlainen ja ajettiin 850 000 1 turbo ja 1 vaihdelaatikko viat rupesi vähenemään kun lyhennettiin huoltovälejä ja laatikko öljyt tuli huolto ohjelmaan mukaan et vaihetaan samalla kun jako hihnakin. sitten tuli fiat ducato ja se ei sitten tervettä päivää näyttänytkään enemmän oli pajalla kuin ajossa. Sitten tuli tämä uus koppanen peugeot boxer 2.5HDI koneella joka kesti sen 650 000 ja sitten turbo työnti öljyt läpi koneeseen ja kierrokset tappiin ja vaihteella sammutus jolloin kone otti hiukka ihteesä. Ja toi 2.5 konehan on fordin tekele ja sitten 3.0 kone on pösön oma. Ja ajohan on 90% matka ajoa mutta kantavuus kuormilla melkein joka reissu. Ja ajo ominaisuuksista niin toi uus koppanen boxer on aika helekutin hyvä. Mielummin ajelee tolla kuin henkilö autolla (paino pistettä puotettu kivasti ja jousitus ajateltu uusiks) Ja sprintereistä nyt ei olekkaan sitten mitään hyvää sanottavaa."
-
Ja ajo ominaisuuksista niin toi uus koppanen boxer on aika helekutin hyvä. Mielummin ajelee tolla kuin henkilö autolla (paino pistettä puotettu kivasti ja jousitus ajateltu uusiks) Ja sprintereistä nyt ei olekkaan sitten mitään hyvää sanottavaa."
Mistä mallista lähtien...?
Tarkoitako tuota uusinta viirusilmäistä, joka taisi tulla viime vuonna. Siitä mulla ei ole mitään kokemusta vielä.
-
Fiatin 2,8 kone taisi muuttua n 2002 (kuka muistaa oikein) ja siinä yhteydessä huoltoväli muuttui. Aikaisemmassa mallissa oli 10 000km öljynvaihtoväli.
Jos kilometrejä ei paljon tule ja auto seisoo talvet tuolla ei ole niin väliä, vaihtaa tuoreet koneeseen syksyisin.
-
Nämä lienee jo vilkaistu?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato (https://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Boxer (https://fi.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Boxer)
-
^
Nuo on hyvät perustiedot ja tuttuja. Pitää vielä katella ulkomaan wikiversio, mutta oikeastaan kiinnostaisi se puoli, että onko nuo Ducato/Pösö koneet ihan eri pelit, vai sopiiko esim osat ja huollot toisiinsa. Käsittääkseni Peugeot huolto on Veholla, joka ei henk koht kovasti innosta.
Ehkä pitää kysäistä Italian Motors kavereilta.
Vaihdelootaöljy on kiinnostava siinä mielessä, että aika halpa huolto vaikka ikävä.
89 Pajerossa lootaongelmaa kakkosella, vaihdoin kohtuu hintavat Redline lootaöljyt ja se muuttui aivan toiseksi autoksi. Eihän se rakenteellista ongelmaa poista, mutta voi lisätä käyttövuosia.
-
https://en.m.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine (https://en.m.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine)
Jos tätä oikein tulkitsen PSA Pösö olisi ryhtynyt 1998 Fordin kanssa kimppaan moottoriosastolla.
Onko siis Fordin ja Pösön 2002 mallin HDi sama kone?
-
Kiitos tiedoista.
Yllättävän vaikea on löytää tietoa PSAn ja Ducaton koneen eroista.
Antakaas vinkkejä, jos tiedätte jotain sivustoa.
Offroad miesten palstalta löytyi tuollainen mielipide. Laatikkoöljyt oli mielenkiintoinen.
"Itsellä nyt kokemusta työn puolesta noista pakuista sen verta että muutama paku ajettu melko loppuun tossa vuosien varrella. Vuoteen tulee se 300 000km noille autoille. Itse kun aloitin ajamaan niin tuli suoraan uusi paku alle peugeot boxer ajettiin 960 000km ja niille kilometreille meni 2 turboa ja 3 vaihdelaatikkoa vuosimallia en enää muista ja kone oli se 2.8HDI suraava paku oli kans samanlainen ja ajettiin 850 000 1 turbo ja 1 vaihdelaatikko viat rupesi vähenemään kun lyhennettiin huoltovälejä ja laatikko öljyt tuli huolto ohjelmaan mukaan et vaihetaan samalla kun jako hihnakin. sitten tuli fiat ducato ja se ei sitten tervettä päivää näyttänytkään enemmän oli pajalla kuin ajossa. Sitten tuli tämä uus koppanen peugeot boxer 2.5HDI koneella joka kesti sen 650 000 ja sitten turbo työnti öljyt läpi koneeseen ja kierrokset tappiin ja vaihteella sammutus jolloin kone otti hiukka ihteesä. Ja toi 2.5 konehan on fordin tekele ja sitten 3.0 kone on pösön oma. Ja ajohan on 90% matka ajoa mutta kantavuus kuormilla melkein joka reissu. Ja ajo ominaisuuksista niin toi uus koppanen boxer on aika helekutin hyvä. Mielummin ajelee tolla kuin henkilö autolla (paino pistettä puotettu kivasti ja jousitus ajateltu uusiks) Ja sprintereistä nyt ei olekkaan sitten mitään hyvää sanottavaa."
300 000 vuodessa? Siis yhdellä autolla? ja kolme autoa ajettu loppuun, eli viimeiset 8 vuotta menty tolla tahdilla?
Mulla on tossakin parjattu sprinter jolla oli edellinen omistaja ajanut pitkää linjaa, noin 100 000/vuosi.
Toi edellyttäisi että kolmessa vuorossa äijät painaisi menemään ja läpsystä vaihto. Toki voi kestääkin etenkin tommosta pitkää ajoa, en minä autojen laatua tässä ole kyseenalaistamassa.
Enää en tarkkaan muista, mutta silloin joskus (05 tms) sain työautoksi uuden 2.8 citikan, ja olihan siinä mahtava moottori.
-
https://en.m.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine (https://en.m.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine)
Jos tätä oikein tulkitsen PSA Pösö olisi ryhtynyt 1998 Fordin kanssa kimppaan moottoriosastolla.
Onko siis Fordin ja Pösön 2002 mallin HDi sama kone?
Niillä on yhteisiä moottoreita, mutta kaikki ei ole molempien merkkien käytössä. Tarkempaa en muista.
-
Niillä on yhteisiä moottoreita, mutta kaikki ei ole molempien merkkien käytössä. Tarkempaa en muista.
Ei näistä ota selvää. Tätä 2,8 HDi tä ei noista yhteislistoista löydy.
Sellaistakin juttua löytyy, että joku 2,8kone sekä kori on äänekkäämpi kuin toinen. Onko eroa Ducaton ja Pösön välillä metelissä? Peugeot kokemukset kiinnostaa muutenkin.
-
Olisiko totta että se vanhempi idTD 2,8 olisi äänekkäämpi kuin jälkipolvet JTD ja HDi?
-
Saksalainen moottoriwiki kertoo tuommosta Sofim 8140.43S koneesta.
Sofim (Società Franco Italiana Motori) on italialainen moottorivalmistaja, joka syntyi Fiatin, Saviemin (Renault) ja Alfa Romeon yhteisyrityksenä vuonna 1974. Hyötyajoneuvoja valmistava Iveco osti yhtiön 1981.
(http://karavaanari.org/kuvat/1455219451.jpg)
Sama suomeksi:
Sarja 3 otettiin käyttöön vuonna 1996, jolloin se asennettiin aluksi toisen sukupolven Renault Masteriin. Poraus on 94,4 ja isku 100 mm. Tilavuudeksi tuli siten 2 799 cc.
Sovellukset: 8140.63, vapaasti hengittävä versio, 2,8-litrainen suorasuihkutteinen diesel
Fiat Ducato II 2,8 D, 1996–1999
Iveco Daily II 2,8 D, 1996–1999
Renault Master II 2,8 D, 1996–2001
8140.23, 2,8-litraimem turbodiesel ilman välijäähdytintä, suorasuihkutus, 103 hv / 3 600 rpm, 240 Nm / 1 900 rpm
Fiat Ducato II 2,8 TD, 1996–2002
Iveco Turbo Daily II 2,8 TD, 1996–2000
Peugeot Boxer I 2,8 TD, 1996–2000
Citroen Jumper 2,8 TD, 1996–2000
Renault Master I 2,8 TD, 1996–1997
Renault Master II 2,8 TD, 1998–2002
Opel Movano I 2,8 TD, 1999–2000
Nissan Interstar I 2,8 TD, 1999–2002
8140.43, turboahdettu, välijäähdytin, suorasuihkutus, 118 hv / 3 600 rpm, 270 Nm / 1 800 rpm
Fiat Ducato II 2,8 TDI, 1996–1999
Iveco Daily II 2,8 TDI, 1996–2000
Peugeot Boxer I 2,8 TDI 1996–2000
Citroën Jumper I 2,8 TDI, 1996–2000
Renault Master 2,8 I TDI, 1996–1997
Opel Movano 2,8 DTI, 2000–2002
Renault Master II 2,8 TDI, 1998–2002
8140.43S, yhteispaineruiskutu s (common rail), 127 hv / 3 600 rpm, 285 Nm / 1 800 rpm
Fiat Ducato II 2,8 JTD, 1999–2005
Iveco Daily III 2,8 JTD, 2000–2006
Peugeot Boxer I 2,8 HDI, 2000–2005
Citroen Jumper I 2,8 HDI, 2000–2005
Renault Master II 2,8 dCi, 2000–2002
Opel Movano I 2,8 CDTI, 2000–2002
Nissan Interstar 2,8 dCi, 2000–2002
-
Olisiko totta että se vanhempi idTD 2,8 olisi äänekkäämpi kuin jälkipolvet JTD ja HDi?
Eikös näin ole kaikkien autojen ja moottorien kanssa?