Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: iso-juuso - 9.01.2016 kello on 20:07
-
Tuttavapariskunnall ani on vaunussa Alde 3010 (vanha paneeli, se jossa on digitaalinäyttö ja nuolinäppäimet.)
Pannun 230V pumppu ei kierrätä nestettä. 12V pumppu toimii. 230V pumppu on vanhempi malli, jossa on messinkinen siipipyörän kotelo. Pumpun moottori vaihdettiin uuteen, mutta pumppu ei edelleenkään kierrätä nestettä.
Tarkistin mittarilla että pumpulle tulee 230V jännite, ja sen että silloin kun pumpun pitäisi olla päällä sille tulee 12V jännite pannulta. Kokeiltiin vielä 12V pumppua siinä 230V pumpun liittimessä, ja se toimii.
Pannu siis lienee ehjä, mutta pumppu ei pumppaa. Moottori vaihdettiin, eli se lienee ehjä.
Voikohan tuossa olla siipiratas jumissa? Voiko sille tehdä jotain, vai onko ostettava vielä uusi kokonainen pumppu siipipyörineen?
-
Tuttavapariskunnallani on vaunussa Alde 3010 (vanha paneeli, se jossa on digitaalinäyttö ja nuolinäppäimet.)
Pannun 230V pumppu ei kierrätä nestettä. 12V pumppu toimii. 230V pumppu on vanhempi malli, jossa on messinkinen siipipyörän kotelo. Pumpun moottori vaihdettiin uuteen, mutta pumppu ei edelleenkään kierrätä nestettä.
Tarkistin mittarilla että pumpulle tulee 230V jännite, ja sen että silloin kun pumpun pitäisi olla päällä sille tulee 12V jännite pannulta. Kokeiltiin vielä 12V pumppua siinä 230V pumpun liittimessä, ja se toimii.
Pannu siis lienee ehjä, mutta pumppu ei pumppaa. Moottori vaihdettiin, eli se lienee ehjä.
Voikohan tuossa olla siipiratas jumissa? Voiko sille tehdä jotain, vai onko ostettava vielä uusi kokonainen pumppu siipipyörineen?
Tossa selityksessä ei mikään pidä paikkaansa. Vaihdettiinko koko pumppu vai pumpun pesä? Onko mitattu, että pumpulle tulee ohjausjänite?
-
Tossa selityksessä ei mikään pidä paikkaansa. Vaihdettiinko koko pumppu vai pumpun pesä? Onko mitattu, että pumpulle tulee ohjausjänite?
Selityksessä pitää kaikki paikkansa. Terminologia voi tosin olla hukassa. Selityksessä kerrotaan että sekä ohjausjännite että syöttöjännite mitattiin ja ovat kunnossa.
Pumpun moottoriosa vaihdettiin, ei koko pumppua. Letkuissa kiinni oleva osaa ei siis vaihdettu - oletan että se on se pumpun pesä.
-
Mitä moottorin vaihdossa oli mukana? Oliko moottorissa myös konkka ja käytittekö vanhan roottorin ( siipipyörä )? Toi kysymys, että voiko siipipyörä olla jumissa, ihmetyttää jos moottori on vaihdettu.
-
Mitä moottorin vaihdossa oli mukana? Oliko moottorissa myös konkka ja käytittekö vanhan roottorin ( siipipyörä )? Toi kysymys, että voiko siipipyörä olla jumissa, ihmetyttää jos moottori on vaihdettu.
Eikös siinä lue "Pumpun moottori vaihdettiin uuteen" eli pelkkä sähkömoottori vaihdettu - letkuja ei ole irroitettu ;)
-
Eikös siinä lue "Pumpun moottori vaihdettiin uuteen" eli pelkkä sähkömoottori vaihdettu - letkuja ei ole irroitettu ;)
Kyllä, kyllä ja se juuri ihmetyttää kun kysytään, että voiko siipipyörä olla jumissa. Kuva patruunasta, mutta rakenne sama.
(http://karavaanari.org/kuvat/1452517265.jpg)
-
Kyllä, kyllä ja se juuri ihmetyttää kun kysytään, että voiko siipipyörä olla jumissa. Kuva patruunasta, mutta rakenne sama.
(http://karavaanari.org/kuvat/1452517265.jpg)
Se oli ehkä mun ymmärtämättömyyttän i; ilmeisesti tuo pumpun moottorin päähän tuleva möhkäle sitten on se siipipyörä; se ei näyttänyt sellaiselta että se itsessään saisi nestettä kiertämään joten arvelin että pumpussa olisi jotain muutakin.
Moottori ja tuo "möhkäle" molemmat tulivat uuden moottorin mukana, ja molemmat vaihdettiin. Ja kun ei noiden vaihdon jälkeen neste edelleenkään lähtenyt kiertämään, mittasin vielä syöttöjännitteen ja ohjausjännitteen, joista kumpikin on kunnossa.
Alkuperäinen kysymys siksi kuuluukin, että mikä muu voisi vielä olla vialla? Onko nyt yksinkertaisesti niin, että tuo uusikin moottori on susi? Miten sen moottorin toimivuus kannattaisi testata?
-
Se oli ehkä mun ymmärtämättömyyttän i; ilmeisesti tuo pumpun moottorin päähän tuleva möhkäle sitten on se siipipyörä; se ei näyttänyt sellaiselta että se itsessään saisi nestettä kiertämään joten arvelin että pumpussa olisi jotain muutakin.
Moottori ja tuo "möhkäle" molemmat tulivat uuden moottorin mukana, ja molemmat vaihdettiin. Ja kun ei noiden vaihdon jälkeen neste edelleenkään lähtenyt kiertämään, mittasin vielä syöttöjännitteen ja ohjausjännitteen, joista kumpikin on kunnossa.
Alkuperäinen kysymys siksi kuuluukin, että mikä muu voisi vielä olla vialla? Onko nyt yksinkertaisesti niin, että tuo uusikin moottori on susi? Miten sen moottorin toimivuus kannattaisi testata?
Ota moottori irti pesästä ja pidä pystyasennossa ja pyydä joku laittamaan pumppu päälle. Jos siipipyörä pyörii niin ei ole mitään vikaa. Tuli mieleen, ettei vaan ole erinlainen siipipyörä. Messinkipesälle on eri siipipyörä kuin muoviselle.
(http://karavaanari.org/kuvat/1452530320.jpg)
-
En ny oo iha kärryllä mutt onko ohjaus releet tarkistettu kerran ohjaus tulee, mistä se pumpun 230V on mitattu ennen releitä vai jälkeen?
-
En ny oo iha kärryllä mutt onko ohjaus releet tarkistettu kerran ohjaus tulee, mistä se pumpun 230V on mitattu ennen releitä vai jälkeen?
Rele on siellä pumpun moottorissa. ;)
-
Rele on siellä pumpun moottorissa. ;)
ok sittenhä asia kunnossa siltäosin...
-
ok sittenhä asia kunnossa siltäosin...
Se on tosin piirilevy moottorissa ja jos uudessa ei ole piirilevyä ja otettu vanhasta niin vika on edelleen korjatussa. ;)
-
Se on tosin piirilevy moottorissa ja jos uudessa ei ole piirilevyä ja otettu vanhasta niin vika on edelleen korjatussa. ;)
Tämän aiheen tapauksessa uuden moottorin mukana tuli uusi piirilevy.
-
Tämän aiheen tapauksessa uuden moottorin mukana tuli uusi piirilevy.
Pystytkö tarkistamaan sen siipipyörän? Tämä keskustelun pohjalta se on väärä, ota vanhasta.
-
Pystytkö tarkistamaan sen siipipyörän? Tämä keskustelun pohjalta se on väärä, ota vanhasta.
Siipipyörän pitäisi olla oikea; se pumpun pesä on messinkinen ja moottori oli messinkiseen tarkoitettu.
Kunhan vaunun ja pumpun omistaja saapuu taas paikalle, niin testataan nyt alkuun että pyöriikö se uusi moottori ylipäätään.
-
Onko ohjauspaneelista laitettu pumpun ohjaus automaatille eli valitsee verkkopumpun kun ollaan verkossa?
-
Onko ohjauspaneelista laitettu pumpun ohjaus automaatille eli valitsee verkkopumpun kun ollaan verkossa?
On laitettu, ja paneelissa näkyy kiertopumpun merkki, eli pitäisi olla päällä. Ja kuten mainitsin, tuossa tilanteessa myös mitattiin että ohjausjännite on sen 12V.
-
Ei tässä auta kuin jäädä odottamaan sitä uudelleen tutkimista. :-[ Muistatko mikä konkan arvo uudessa oli?
-
Ei tässä auta kuin jäädä odottamaan sitä uudelleen tutkimista. :-[ Muistatko mikä konkan arvo uudessa oli?
Niin, tutkittiinhan se. Vika osoittautui yksinkertaiseksi ja hieman noloksi. Kun irrotin moottorin uudestaan, ihmettelin että minne ihmeeseen se siipiratas on joutunut. Piti oikein kokeilla, ettei se mahdu menemään kiertovesiputkeen.. .
Se löytyi sitten samasta laatikosta johon se vanha pumppu oli pakattu. Pumppu irroitettuna uusi siipipyörä pyöri nätisti, ja nyt paikalleen asetettuna kiertää nesteetkin.
Jotenkin sitä pumppua kasatessa jäi siis siipipyörä laittamatta paikalleen. Sama pää, kesät talvet.
-
^
Vuoden paras masennusohje ;) Naurattaa tekijöitäkin varmaan vielä vuosia :laugh:
-
^
Vuoden paras masennusohje ;) Naurattaa tekijöitäkin varmaan vielä vuosia :laugh:
Joo. ei varmaan naurattanut sillä hetkellä kun tuon oman mokan huomasi, mutta tuota muistellessa tulee varmasti vielä monet hyvät naurut. :laugh:
Hyvä että tuli homma kuntoon. Thumb
-
:D Hyvä kun tuli kuitenkin kuntoon. Vähän se kyllä ihmetytti minua.
-
Voiko tuo siipipyörä irrota akselista? Olen huomannut omassa vaunussa että moottori kyllä pyörii, mutta neste ei kierrä kun vaihtaa 220v pumpun päälle.
Kyseessä siis alde 3000
Ja nesteet varmaan karkaa jos tuon pumpun avaa?
-
Voiko tuo siipipyörä irrota akselista? Olen huomannut omassa vaunussa että moottori kyllä pyörii, mutta neste ei kierrä kun vaihtaa 220v pumpun päälle.
Kyseessä siis alde 3000
Ja nesteet varmaan karkaa jos tuon pumpun avaa?
Laitat letkut lyttyyn ja joku matala-astia sinne alle, niin ei tarvii sitten ilmailla.
-
Nonni. Tänään käytin tuon 220v pumpun irti ja vika oli pumpun pohjaan tulevassa +12v johdossa tai kun se ei ollut paikoillaan. Eli hieman turhaa työtä, mutta tiedänpähän nyt miten se toimii. :D
Kasatessa tuli pieni tenkkapoo. Ei tullut sitten irottaessa katsottua tuota virtaussuuntaa. Eli laitoinko oikeinpäin. Kuvassa nuoli osoittaa kaasupullokoteloon päin(http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/Mobile%20Uploads/DSC_0321.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Beagle_87/media/Mobile%20Uploads/DSC_0321.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/Mobile%20Uploads/DSC_0322.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Beagle_87/media/Mobile%20Uploads/DSC_0322.jpg.html)
-
Kausipaikalla naapurin vaunussa on Alde 3010 ja pakkasella kun laittaa kaikki tehot päälle vaunun lämmitys vaiheessa niin ylikuumenemis suoja lopettaa lämmityksen. Onko vika kv.pumpussa?
-
Kausipaikalla naapurin vaunussa on Alde 3010 ja pakkasella kun laittaa kaikki tehot päälle vaunun lämmitys vaiheessa niin ylikuumenemis suoja lopettaa lämmityksen. Onko vika kv.pumpussa?
Tätä teki minullakin syksyllä. Korjautui kun väänsi pannun takaa tehoja hieman pienemmälle. Siellä on semmonen säätöruuvi. Ylikuumenemistermos taatti katkaisee herkästi jos on varaaja tyhjänä.
Minulla tosin on Alde 3000, mutta samanlaisiahan nuo suurimmaks osaksi on.
-
Tätä teki minullakin syksyllä. Korjautui kun väänsi pannun takaa tehoja hieman pienemmälle. Siellä on semmonen säätöruuvi. Ylikuumenemistermos taatti katkaisee herkästi jos on varaaja tyhjänä.
Minulla tosin on Alde 3000, mutta samanlaisiahan nuo suurimmaks osaksi on.
Kattilan lämmönsäätö siten, että ensin täysille ja sitten vartti takaisin niin asteet on noin 65-70 . Silloin ei ole ongelmia ylikuumenemissuojan kanssa.