Karavaanarin keskustelufoorumi

Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Leader dog - 1.01.2016 kello on 11:17

Otsikko: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Leader dog - 1.01.2016 kello on 11:17
VTT:n tutkimusraportti löytyy täältä;
http://www.transeco.fi/files/779/Henkiloauton_moottorin_esilammityksen_vaikutus_paastoihin_ja_energian_kulutukseen_-_VTT-R-06328-13.pdf


Ote tutkimuksesta, ihan vaan mielenkiintoa lisäämään;

"Tutkimuksen kokeellinen osuus jaettiin kahteen vaiheeseen. Aluksi tutkittiin ajoneuvoihin asennettujen valittujen esilämmittimen toimintaa mittaamalla lämmitysaikaa ja lämpötilojen kehittymistä moottorista eri ulkolämpötiloissa (+5, –5, –10, –15, –20  ?C). Mittausten tavoitteena oli löytää kullekin lämmitintyypille ns. tasapainolämpötila. Käytännössä tämä tarkoittaa optimaalisten lämmitysaikojen määrittämistä, joiden ylittäminen ei enää nosta moottorin lämpötilaa."
-----
Ps. näyttää myös siltä että polttoaine käyttöinen esilämmitin on huomattavasti nopeampi tehtävässään, joskin ne on teholtaan huomattavasti suurempia kuin tutkimuksessa käytetyt sähköiset esilämmittimet.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HiTec - 1.01.2016 kello on 11:24
Kumma juttu että eri kippuroissa, eri lämmitystavoilla ei ole taulukkoja yhtenäistetty. Jokaisessa on ihan omat asteikkonsa ja siten noiden kippuroidenkin vertailu pitää käydä ajatuksella, ei vain niitä kippuroita katsomalla. Liekö sitten ihan tarkoituksellinenki n "moka" ::)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Leader dog - 1.01.2016 kello on 11:41
Niin, olihan tukimuksessa konsultoimassa asiantuntioita Kaha:lta ja Defa:lta.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Aakku - 1.01.2016 kello on 12:10
Yhteenvetoa tutkimuksesta....

"Tehdyn tutkimuksen valossa nykyaikaisen polttomoottorin esilämmittäminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, jos verrataan yksinomaan esilämmityksen avulla säästettyä polttoainetta esilämmitykseen kuluneeseen sähköön tai polttoaineeseen. Säästynyttä polttoainetta merkittävämpänä asiana voidaan kuitenkin pitää esilämmityksen johdosta merkittävästi alentuneita lähipäästöjä."

Minulle merkittävin asia on mahdollinen moottorin kestoiän pidentyminen. Yhtä tärkeä asia on mukavuus ja turvallisuus lähteä lämpimällä autolla.
Polttoainekäyttöine n esilämmitin minulla on kaikissa talviautoissa. Sen etu on sähköstä riippumattomuus.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HiTec - 1.01.2016 kello on 12:42
Kyllä se itselle on tuo lasien kirkkaus joka merkitsee jos ei ihan paukkupakkasia ja siitä johtuvia jääkylmän moottorin startin epävarmuuksia huomioida. Jäästä vapaat ikkunat lisäävät turvallisuutta, mukavuutta ja ehkä se tuulilasikin säilyy hieman pidempään naarmuttomana. Ja jotta tuo toimii, pitää moottorinkin olla esilämmitetty, sillä lämpimiin sisätiloihin kun pusket jääkylmää pakkasilmaa, niin... No sanotaan että toivottavasti tuulilasi on tuossa vaiheessa vahingoittumaton, sillä se saattaa halkaista ikkunan jos on jo sopivasti nastareikää tms. alkuna :-\

No käytännössä tuo on johtanut siihen että nyt on polttoainelämppärit molemmissa allekirjoituksen autoissa, mutta varsinkin tuossa käyttiksessä. Eipä ole naruista riippuvaisia ja yleensä 10...15min lämmitysaika riittää, sen sijaan että joku sähköpohallin hurisee sisätiloissa toista tuntia :-X
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Leader dog - 1.01.2016 kello on 12:51
Niin, eihän tuon mitään tutkimuksia oikeasti tarvitse, mukavuus ajaa kyllä kaiken edelle. Polttoainetaloutta ajatellen moottorin lisäksi nuo pakolliset pyörivät osasaset; laatikko,"perä",pyöränlaakerit olisivat saatava lämpimiksi, jotta tuntuvia polttoaine säästöjä rupeaisi kerääntymään ja tuohon tarvittaisiin vain lämmin autotalli jossa koko auto lämpenisi ...... tai vaihtoehtoisesti ilmastollisesti lämmin ympärivuotinen ilmanala.... Thumb
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: kimi - 1.01.2016 kello on 12:55

Minulle merkittävin asia on mahdollinen moottorin kestoiän pidentyminen. Yhtä tärkeä asia on mukavuus ja turvallisuus lähteä lämpimällä autolla.
Polttoainekäyttöine n esilämmitin minulla on kaikissa talviautoissa. Sen etu on sähköstä riippumattomuus.

Nyky voiteluaineet voitelee heti kovassakin pakkasessa ja moottoreiden työstäminen on paljon tarkempaa kuin aikaisemmin. Kyllä nykymoottori tämän päivän öljyillä kestää lämmittämättäkin.
Toki on muitakin osia johon lämmitys vaikuttaa, esim jakopäänhihnat voi olla eri materiaaleista valmistettu ja muistaakseni esim Gatesin hihnoissa on lumihiutale merkki hihnoissa jotka on tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin. Alfassa on esim hihnanvaihtoväli pohjoismaissa 60 000km ja eteläeuroopassa 120 000km, samalle hihnalle.

Mukavuutta esilämmitys tuo mukanaan, ja sen takia itse sitä joskus käytän
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HiTec - 1.01.2016 kello on 13:38
Alfassa on esim hihnanvaihtoväli pohjoismaissa 60 000km ja eteläeuroopassa 120 000km, samalle hihnalle.

Ja sitten on tuo PSA:n erikoisuus, Citroën 180tkm/10v hihnalla, mutta Peugeot tasan samalla moottorilla vain 60tkm/5v, saati mitä tuo tulee olemaan näillä uusimmilla öljykylpyisillä hihnoilla kun hihnan pitäisi mukamas kestää moottorin ikä ???
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Aakku - 1.01.2016 kello on 13:42
Nyky voiteluaineet voitelee heti kovassakin pakkasessa ja moottoreiden työstäminen on paljon tarkempaa kuin aikaisemmin.
Sen verran vanhanaikainen olen....

jotta en usko.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 1.01.2016 kello on 14:25
Laitan ite roikaan vaan sen takia että moottori lähtis mukavammin käyntiin ja sisätila ei ihan ulkolämpötilassa. Mun nokivasaran päästöt on pisara meressä mitä suhteessa siihen mitä moni maa tekee mitenkään niihin puuttumatta. Kovalla pakkasella kello käyttää välillä päällä mutta sekin vain sen takia jos tulee äkkilähtö töihin kesken unien. Silloin kun työauto kotipihassa se lähtee käyntiin ilman roikkaa, joko webastolla tai ilman kelistä riippumatta.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jip59 - 1.01.2016 kello on 20:23
Meikä laitteli työssäkulkuauton Mitsu L200 4WD roikan päähän heti kun kelit meni liki nollaa. Kun siinä on sisälämppäri ja mukavuus on etusijalla. Kulutukseen tuolla tuskin on paljoakaan vaikutusta sillä 10-13 l/100km se syö riippuen siitä minkälainen keli tiellä on. Tosin tänä "talvena" on kulutus ollut isompikin kun kylätie on saviliejulla että neliveto päällä on pakko ajaa että eteenpäin pääsee max. 40 kmh.

Perheen ykkösautoa Volvo V70 ei tarvi lämmittää kun aina lähdetään liikenteeseen lämpimästä tallista. Kakkosautoa Micraa ei ole roikkaan tullut laitettua ja jos sillä lähtee niin hiukka ennen käy laittamassa käyntiin niin on paikat notkeat. Semminkin kun autoissa on 0W-20 öljyt niin hyvin lähtee virtaamaan pakkasellakin.

No joo... Joku kuitenkin on sitä mieltä että tuonlaiset laihat litkut eivät pysy moottorissa mutta yhteenkään ei ole tarvinnut alle 10tkm lisätä vaikka Volvossakin on yli 430tkm.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Hauho - 1.01.2016 kello on 21:47
Sain autotallia siivottua joulukuun alussa sen verran että yksi auto mahtuu sinne.  Eteisestä voi langattomasti käynnistää moottorin- ja sisälämmityksen, eikä tarvitse olla päällä kuin 30-45 minuuttia niin on mukava mennä autoon ja moottorikin lämpenee noin kilometrin matkalla lähes normaalilämpötilaan .  Auton sisätilan lämpeneminen kestää sentään 3-4 km:n matkan tuonne 20 asteeseen navankorkeudelta mitattuna.  Tosin eihän pakkaset ole nousseet meillä vielä yli 10 asteen.  Tuon lämmittämisen rahallinen arvo lienee siinä 15-20 sentin arvoinen suoritus - hyöty mukavuuden lisäksi ?.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: retkeilijä - 2.01.2016 kello on 11:49
Lämmitetään autoja ja pidetään kunnossa.

http://yle.fi/uutiset/ilmastolupaus_kannattaa__presidenttikin_vahentaa_hiilijalanjalkeaan/8561164 (http://yle.fi/uutiset/ilmastolupaus_kannattaa__presidenttikin_vahentaa_hiilijalanjalkeaan/8561164)

(http://karavaanari.org/kuvat/1451728127.jpg)

Lisäys:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163936.pdf (http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163936.pdf)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Leader dog - 2.01.2016 kello on 11:53
Vaikka nyt ja heti, sammutettaisiin Suomesta "valot" niin pahaa pelkään ettei sillä ole ilmastonkehityksen kulkuun mitään osaa eikä arpaa. ^-^
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: tsahkali - 2.01.2016 kello on 12:06
JOS huusholliin vielä joskus tulee uusi kulkuneuvo, siinäkin on taatusti Weba.
Hölmöä raapia ensin jäisiä ikkunoita ja sitten pyöriä jäisessä autossa kun yrittää nähdä ulos uudelleen huurtuvasta ikkunasta...
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: ihaa - 2.01.2016 kello on 12:23
JOS huusholliin vielä joskus tulee uusi kulkuneuvo, siinäkin on taatusti Weba.
Hölmöä raapia ensin jäisiä ikkunoita ja sitten pyöriä jäisessä autossa kun yrittää nähdä ulos uudelleen huurtuvasta ikkunasta...

Sisätilanlämmitin ja katos/autotalli pelastaa tilanteen, ei jäädy ikkunat ja sisällä ei ole huurua ikkunoissa kun hiukan huolehtii autoon mennessä ettei kengät ole lumisia.

Onhan se tuo webasto silti kova sana, nyt kohtapuoliin lähdetään vaimon autolla elokuviin jotta saa webastolla auton lämpimäksi. Elokuva kun loppuu niin pääsee suoraan lämpimään autoon.  Thumb

Hiukan luksusta rahvaalle.  ;)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 2.01.2016 kello on 15:53
Jotenkin vain tuntuu, että ihminen tulee riippuvaiseksi tietyistä mukavuuslaitteista esim. autoissa. Itselläni ollut tähän astisissa autoissa aina vähintäänkin sähköllä toimiva moottorin/ sisätilan lämmitin. Nyt tästä uusimmasta tuttavuudesta (xc60) kuitenkin puuttuu tuo sähköllä lämmittämisen mahdollisuus. Käytössäni on autokatos, lämmin talli ja autossa hyvä polttoainelämmitin kaikilla toiminnoilla, niin siltikin kaipailen tuota sähkötoimintoa. Usein vain on tilanne, että auto seisoo katoksessa pikku pakkasella, niin kiva olis tuikata lohkolämmitin +sisätilanlämmitin kuin myöskin auton akun lataus päälle.
No, saahan noita. ;)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Aakku - 2.01.2016 kello on 15:58
^
No jos on kylmä autotalli, niin ei siellä niin mielellään Webastoa käyttäisi lämmittämiseen.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jva61 - 2.01.2016 kello on 17:01
Tuossa wepastossa on vain semmonen miinuspuoli, että akku on syytä olla hyvässä tikissä, on ikävä mennä käynnistämään auto aina apuakulla. Omassa akku oli loppu 3 vuodessa
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Leader dog - 2.01.2016 kello on 17:37
Motivan näkemys asiasta;
http://www.motiva.fi/ajankohtaista/motivan_tiedotteet/2015/muista_moottorin_esilammitys_ja_kayta_auton_sahkolaitteita_fiksusti.7623.news

---
Etusivu > Ajankohtaista > Motivan tiedotteet > 2015
Tiedotteet 2015
10.11.2015 9.00
Muista moottorin esilämmitys ja käytä auton sähkölaitteita fiksusti
VTT testasi Defan toimeksiannosta auton sähkölaitteiden käytön vaikutusta polttoaineenkulutuk seen ja lähipäästöihin. Testissä jäljiteltiin normaalia kylmäkäynnistystila nnetta, jossa autoilija käyttää auton omia sähköisiä mukavuusvarusteita. Mittausten perusteella akun varaaminen ja moottorin esilämmitys pienentävät merkittävästi terveydelle haitallisia pakokaasupäästöjä ja jonkin verran myös polttoaineenkulutus ta.

Esilämmitetty auto on turvallinen ja mukava ajaa. Se ei aiheuta suuria lähipäästöjä eikä kuluta polttoainetta kohtuuttomasti käynnistyksessä. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittime n harkitsematon käyttö kuluttaa turhaan sähköenergiaa ja syö siten säästöjä. Liian pitkä esilämmitys menee hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella.

”Moottorin esilämmitys säästää autossa kuin autossa. Se myös vähentää auton sähkölaitteiden käytön tarvetta. Auton moottori on voimalaitoksena varsin kehno, joten sillä ei kannata turhaan tuottaa sähköä”, sanoo ryhmäpäällikkö Vesa Peltola Motivasta.

Bensiinimoottorissa peräti 80 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta muuttuu lämmöksi, tosin osa tästä hukkaenergiasta käytetään matkustamon lämmitykseen.

Moottorin esilämmitys vähentää lähipäästöjä ja moottorin kulumista sekä alentaa myös polttoaineen kulutusta. Se myös parantaa liikenneturvallisuu tta nopeuttamalla auton sisälämmityslaittee n toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee. Sisätilojen pintojen ja materiaalien esilämmittäminen vähentää auton omien mukavuuslämmittimie n tarvitseman sähköenergian tarvetta. Sisätilanlämmitintä ei kuitenkaan kannata yleensä pitää päällä yli kahta tuntia.

Akun varaustilan vaikutus päästöihin yllätti
”Auton akun varaustilalla oli merkittävä vaikutus päästöihin”, toteaa johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä tuoreen tutkimuksen perusteella. Nykyaikaisissa autoissa on yhä enemmän sähköä kuluttavia varusteita. Toisaalta paineet polttoaineenkulutuk seen verrannollisten CO2-päästöjen alentamiseen ovat johtaneet siihen, että useiden autojen latausgeneraattorin toimintaa säännöstellään ajon alkuvaiheessa. Siksi akku ei aina lyhyillä matkoilla varaudu riittävästi, varsinkaan kylmissä oloissa.

"Kokeissa akkuvaraajan ja esilämmityksen yhteiskäyttö alensi merkittävästi haitallisia päästöjä ja säästi hieman polttoainettakin. Käytännössä -20 celsiusasteen lämpötilassa tehdyn kylmäkäynnistyksen jälkeen noin 11 kilometrin testimatkalla autojen akut eivät varautuneet lainkaan vaan saattoivat jopa purkautua lisää.”

VTT:n mittauksissa auton esilämmitysjärjeste lmän käyttö vähensi terveydelle haitallisia lähipäästöjä Euro 5 -bensiiniautolla keskimäärin 71 prosenttia ja Euro 6 -dieselautolla 51 prosenttia kylmäkäynnistykseen verrattuna. Sähkökäyttöiseen auton esilämmitysjärjeste lmään kuuluu moottorin lämmittimen lisäksi myös sisätilan lämmitin ja akkulaturi.

Mittaukset tehtiin Defan toimeksiannosta VTT:n laboratoriossa käyttäen virallisia EU-kulutussyklejä. Mittauslämpötila oli -20 celsiusastetta, ja ajon aikana käytettiin auton omia sähköisiä lämmittimiä. Testeissä käytettiin autosta riippuen kolmea erilaista sähköistä lämmitintä – säteilylämmitintä, letkulämmitintä ja termostaatilla varustettua letkulämmitintä – esilämmittämään moottoria ennen käynnistystä. Lisäksi tutkittiin sisätilan sähköisen esilämmittimen ja akun ylläpitolaturin käyttöä. Testiautot olivat iältään 1-4 vuotta vanhoja.

Harkintaa auton sähkölaitteiden käyttöön
Kaikki autossa käytettävä sähkö tehdään polttoaineella, ja Motivan laskelman mukaan jokainen bensiinimoottorisen auton laturin tuottama kilowattitunti kuluttaa noin 0,65 litraa polttoainetta. Vuoden 2015 bensiinihinnoilla ”autosähkön” hinta on peräti 1,0 €/kWh – siis noin 6,5-kertainen verkkosähköön verrattuna (95E-polttoaineen hinta: 1,50 €/litra; kotitaloussähkön hinta: 0,15 €/kWh).

Alla olevassa taulukossa on esimerkkejä auton sähkölaitteiden aiheuttamasta polttoaineenkulutus lisäyksestä. Yksittäinen sähkölaite lisää polttoaineenkulutus ta helposti 0,5-1,0 l/100 km. Navigointilaite taas ei juurikaan lisää polttoaineenkulutus ta, vaan käytännössä yleensä alentaa sitä hukka-ajon vähentyessä. Turha takalasin lämmittäminen taas tuo helposti yli puoli litraa lisäkulutusta sadalla kilometrillä. Tuulilasin lämmitys (teho 1 000-2 000 W) nostaa polttoaineenkulutus ta jopa 2-4 l/100 km, mikä tarkoittaa 0,2-0,4 litran lisäkulutusta keskimääräisellä henkilöautomatkalla (20 minuuttia).

Taulukko 1. Esimerkkejä auton sähkölaitteiden aiheuttamasta polttoaineenkulutuk sen lisäyksestä. (Lähde: Motiva) (HUOM! Taulukko päivitetty 23.11.2015)
Auton_sahkolaitteid en_aiheuttama_poltt oaineenkulutuslisay s
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Aippe - 2.01.2016 kello on 18:15
Käytän aina lisälämmitintä kun vain on mahdollista. Tuli mieleen kun 10 vuotta sitten oli weballa varustettu auto niin sain Oulussa kaupunki asunnolla taloyhtiöltä huomautuksen siitä ettei sähkötolppa paikalla saa pitää sisätilalämmitystä päällä ja oli aikamoinen työ selvittää vanhemmalle henkilölle ettei auton ja tolpan välillä ole piuhaa paikoillaan.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 2.01.2016 kello on 19:07
Oliko täällä foorumilla jollakin vesiletkuun omalla pumpulla varustettu sähköllä toimiva lämmitin. Mielenkiinnolla nuita katsellut, kun teoriassa vaikuttavat lähes polttoainekäyttöise n ominaisuuksilta. Vain auton oma sisäpuhalin  käynnistyy vasta kun moottorikin. :-\
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Leader dog - 2.01.2016 kello on 19:12
Webastossa yms. on tehoa 4-5 kw. ja nuo sähköiset kolleegathan ovat pääsääntöisesti vaatimattomampia.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HiTec - 2.01.2016 kello on 19:14
Webastossa yms. on tehoa 4-5 kw. ja nuo sähköiset kolleegathan ovat pääsääntöisesti vaatimattomampia.

Aika harvalla on 3-vaihepistorasiaa lämpötolpassaan, josta tuollaiset tehot saisi ulos revittyä :D
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Leader dog - 2.01.2016 kello on 19:15
Sitähän tuossa koetin havainnoillistaa... :o
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 2.01.2016 kello on 19:45
Webastossa yms. on tehoa 4-5 kw. ja nuo sähköiset kolleegathan ovat pääsääntöisesti vaatimattomampia.
Varsin harvoin tarvitaan 5kw alkulämmitystehoa.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 2.01.2016 kello on 20:04
Sitähän tuossa koetin havainnoillistaa... :o
Esilämmityksen etuja tuskin kukaan kyseenalaista niin koneen kuin sisätilojenkaan suhteen. Kuitenkin ihmettelin kun tuota auton vaihtoa sunnittelin ja katselin eri vaihtoehtoja, niin useimmassa käytetyssä yksilössä kuitenkaan ei ollut esilämmitys vermeitä. Joko yleinen ilmaston lämpötilan muutos vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HarriOlavi - 2.01.2016 kello on 20:05
Oliko täällä foorumilla jollakin vesiletkuun omalla pumpulla varustettu sähköllä toimiva lämmitin. Mielenkiinnolla nuita katsellut, kun teoriassa vaikuttavat lähes polttoainekäyttöise n ominaisuuksilta. Vain auton oma sisäpuhalin  käynnistyy vasta kun moottorikin. :-\

Alla olevassa linkissä oli etusivulla 1-2 viikkoa sitten vesiletkuun liitettävä moottorinlämmitin hintaan vajaa 32 euroa. Oli yleismalli muistaakseni. Joku minua viisaampi osaa hakea. Tunnetusti en omaa korkeaa ÄÖ:tä.  Alla linkki.


 http://alvadi.ee/fi/
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: K.E.V - 2.01.2016 kello on 20:54
Oliko täällä foorumilla jollakin vesiletkuun omalla pumpulla varustettu sähköllä toimiva lämmitin. Mielenkiinnolla nuita katsellut, kun teoriassa vaikuttavat lähes polttoainekäyttöise n ominaisuuksilta. Vain auton oma sisäpuhalin  käynnistyy vasta kun moottorikin. :-\
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-etu
Ja tuo pumpulla varustettu http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000kld-defa-yhteensopiva-malli maksaa heidän omassa kaupassa tasan saman kuin Harrin antamassa linkissä.
Ei tartte merentakaa tilata.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 2.01.2016 kello on 21:06
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-etu
Ja tuo pumpulla varustettu http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000kld-defa-yhteensopiva-malli maksaa heidän omassa kaupassa tasan saman kuin Harrin antamassa linkissä.
Ei tartte merentakaa tilata.
Tuo onkin ihan kohtuuhintainen. Vielä kun joku osais sen asentaa, ettei ole kuin edellisessä Vovossa letkulämmitin vain vaikeutti käynnistymistä kun antoi antureille väärää tietoa moottorin todellisesta lämpötilasta.
Täytyy käydä Carkomin pojiltä kysäisemässä.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: K.E.V - 2.01.2016 kello on 21:08
Asentaminen näyttää aika yksinkertaiselta. On Carcomissa tiedot ja taidot, lisäksi paikka ja välineet
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HarriOlavi - 2.01.2016 kello on 21:13
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-etu
Ja tuo pumpulla varustettu http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000kld-defa-yhteensopiva-malli maksaa heidän omassa kaupassa tasan saman kuin Harrin antamassa linkissä.
Ei tartte merentakaa tilata.

Joo, tuota noin, sorry. Tuo hinta joka näkyy linkissäni, on kaapelin hinta. Etsin mainitsemaani tarjousta edelleen. En löytänyt, mutta automerkki kohtaisella haulla löytyi vastaava lämmintin, kuin sinun linkissä, maksaa Alvadi'illa 265 euroa. Joten sinun linkin lämmitin on edullisempi. Pahoittelen virhettäni.  :(
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HiTec - 2.01.2016 kello on 21:18
Tuon pumpullisen letkulämppärin asennus tehdään (yleensä) kuin webastonkin tehtäisiin, moottorilta sisäkennolle menevään letkuun 8)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: tsahkali - 3.01.2016 kello on 11:05
Tuossa wepastossa on vain semmonen miinuspuoli, että akku on syytä olla hyvässä tikissä, on ikävä mennä käynnistämään auto aina apuakulla. Omassa akku oli loppu 3 vuodessa

Oma akku sille lämmittimelle...
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: K.E.V - 3.01.2016 kello on 11:11
Joo, tuota noin, sorry. Tuo hinta joka näkyy linkissäni, on kaapelin hinta. Etsin mainitsemaani tarjousta edelleen. En löytänyt, mutta automerkki kohtaisella haulla löytyi vastaava lämmintin, kuin sinun linkissä, maksaa Alvadi'illa 265 euroa. Joten sinun linkin lämmitin on edullisempi. Pahoittelen virhettäni.  :(
Ei täällä tartte anteeksi pyydeellä, ainakaan tällaisessa.
Näin sen tarjouslinkin ja hinta oli siinä sama kuin omassani. OVH oli kyllä muistaakseni 274€ heidän ilmoituksessa. + kaapelit
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: TLP - 3.01.2016 kello on 11:12
Tuon pumpullisen letkulämppärin asennus tehdään (yleensä) kuin webastonkin tehtäisiin, moottorilta sisäkennolle menevään letkuun 8)

Niin tehdään.

Mulla on TT-Thermon 1000KLD-versio.
Tässä ohessa kuva, miten tuo 1000W lämmitin lämmittää 3l V6 CDI moottorin 10.2l vesitilavuuden -10°C pakkasella.
Käytännössä starttilämpöistä 20min jälkeen, eli ollaan ns. 'kesälukemissa' nesteiden kanssa.

Miksi valitsin tämän 1000W on se, että sistilan lämmitin on vielä lisäksi.
Duunipaikalla ei sulakkeet ois välttämättä kestäneet enää 1,5kW lämmitintä.
Tosin ei sille niin tarvettakaan välttämättä ole, kuten kuvasta näkee  ;D
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 3.01.2016 kello on 13:21
Yllättävän hyvin tuo lämpötila kehittyy 1000 wattisella noinkin tilavassa vehkeessä.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Topelius - 3.01.2016 kello on 20:35
Kiinassa näköjään olisi samanlainen lämmitin kohtuuhintainen.  Samanlaisia lämmittimiä saisi jopa 3000w tehollakin.

http://m.aliexpress.com/item/32435231961.html
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: K.E.V - 3.01.2016 kello on 20:38
Samanlainen taitaa olla "samanlainen" , ainakin usein on näin. :(
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 3.01.2016 kello on 22:28
Kiinassa näköjään olisi samanlainen lämmitin kohtuuhintainen.  Samanlaisia lämmittimiä saisi jopa 3000w tehollakin.

http://m.aliexpress.com/item/32435231961.html

Plus tulli päälle.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HiTec - 3.01.2016 kello on 22:33
Plus tulli päälle.

Tullista viis, mutta ALV saattaa kirpasta - jos jää kiinni ;)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HarriOlavi - 3.01.2016 kello on 23:47
Tullista viis, mutta ALV saattaa kirpasta - jos jää kiinni ;)

Noin yleisesti kiinnostaisi tietää kuinka paljon täytyy maksaa kaikkia kustannuksia  Kiinasta tilattavien tuotteiden hinnan päälle, ennen kun tuotteet ovat keittiön pöydällä ihailtavana?

Onko kenelläkään tietoa tästä ja kauanko tuotteen saapuminen majallisesti kestää?
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: kimi - 4.01.2016 kello on 01:14
Me tilataan muutaman kerran vuodessa tavaraa Kiinasta kun tuotetta ei suomesta saa. Lähettäjä merkitsee osoitelappuun ja papereihin arvon joka ei todellakaan vastaa maksettua ja kertaakaan ei nuo ole tulliin jäänyt.
Alv ja tuotteenmukainen tulli tulee maksettavaksi jos tulee, tullia peritään nimikkeen mukaan.
Toimitusaika ollut 3-5 viikkoa
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: TLP - 4.01.2016 kello on 06:36
Multa hajosi 1kpl näitä 1000KLD-versioita, kun laski vedet ulos johdon liitännästä.
Takuuseen tuli parissa päivässä uusi.
Tätä palvelua et kiinan kamppeella saa  Thumb

Ps. valmistajan mukaan, näitä ei ole muita ko. viasta takuuseen menneitä ollut.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: ihaa - 4.01.2016 kello on 07:09
Ps. valmistajan mukaan, näitä ei ole muita ko. viasta takuuseen menneitä ollut.

Mulle on sattunut myös just noita erikoisia yksittäisiä kappaleita, lie valmistajan tai maahantuoja hokema slogani kaikille jotka jotain vikaa menevät ilmoittamaan.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: TLP - 4.01.2016 kello on 07:21
Mulle on sattunut myös just noita erikoisia yksittäisiä kappaleita, lie valmistajan tai maahantuoja hokema slogani kaikille jotka jotain vikaa menevät ilmoittamaan.

Saattaa olla  :o :o
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 4.01.2016 kello on 08:38
Mulle on sattunut myös just noita erikoisia yksittäisiä kappaleita, lie valmistajan tai maahantuoja hokema slogani kaikille jotka jotain vikaa menevät ilmoittamaan.
Tämä epäluotettavuus tekijä askarruttaakin lämmittimen valinnassa. Perinteiset letkulämmittimet kun ovat olleet lähes ikuisia.
 Toisaalta ihmetyttää ettei tällaista omalla pumpulla toimivaa laitetta ole aikaisemmin keksitty, tai eivät ainakaan ole yleistyneet.
  Systeemihän on periaatteessa loistava.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HiTec - 4.01.2016 kello on 09:58
Noin yleisesti kiinnostaisi tietää kuinka paljon täytyy maksaa kaikkia kustannuksia  Kiinasta tilattavien tuotteiden hinnan päälle, ennen kun tuotteet ovat keittiön pöydällä ihailtavana?

Onko kenelläkään tietoa tästä ja kauanko tuotteen saapuminen majallisesti kestää?

Tullia tulee tyypillisesti 3-5% ja jos ei tavara ole kovin kallista, jää tuo alle 10€ = ei laskuteta. Mutta ALV 24% sen sijaan useinkin ylittää tuon 10€ rajan, joten se paukahtaa maksuun. Ja maksupohjana on muuten sen tuotteen hinta postikuluineen, ei pelkkä hintalappu. Ja sillä mitä sen vermeen päälle on merkattu tai paketin sisällä "laskuna" mukamas sen hinnaksi, ei ole mitään tekemistä tullin kanssa. Usein kysyvät tuotteen ID:n jos olet esim. eBay sen tilannut ja tarkistavat sen todelisen hinnan näin netistä 8)

Kiinasta jos tilailet, niin tyypillisesti aikaa kuluu 3-4vko, mutta jos tulee Hong Kongista, niin aikaa kuluukin tyypillisesti enää 1-2vko Thumb
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Topelius - 4.01.2016 kello on 10:06
Se on niin tuurista kiinni jääkö laite tulliin.  Ostin puhelimen Kiinasta reilu kuukausi sitten,  joka ei jäänyt tulliin.  Ja se on ollut yksi parhaimmista tavaroista,  mitä olen Kiinasta hommannut.  Hintaa ei ollut kuin 100€,  mutta toimii kuin junan vessa. Vastaa noin 300-400e android puhelinta suomen markkinoilla.

Myös näillä Kiinalaisilla kaupoilla on Euroopassa varastoja, joiden avulla pystyy "kiertämään"  veroja. Myös eri postiyhtiöitä käyttämällä voi välttyä tullilta.  Esimerkiksi dhl:n kanssa on takuuvarmaa että laite jää tulliin.  Hollanin postin kautta taas ei yleensä jää tulliin.


Mutta tämä meneekin jo ohi aiheen,  joten pitäisikö nämä siirtää omaan ketjuun.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: retkeilijä - 4.01.2016 kello on 10:06
Mulla on TT-Thermon 1000KLD-versio.
Tässä ohessa kuva, miten tuo 1000W lämmitin lämmittää 3l V6 CDI moottorin 10.2l vesitilavuuden -10°C pakkasella.
Käytännössä starttilämpöistä 20min jälkeen, eli ollaan ns. 'kesälukemissa' nesteiden kanssa.
Epäluotettavuutta saattaa tuoda liian tehokas (>1,5kW) lämmitysteho noin pienessä purkissa. Pumpun teho on oltava riittävä, mieluimmin reilu verrattuna lämmitystehoon, sillä eri autoissa virtausvastus on erilainen. TLP:n mittaustuloksen mukaan jo 1KW:n lämmitysteho on riittävä. Vastaava on minulla diesel Golfissa ja hyvin on toiminut.

Alla em. käppyrä
(http://karavaanari.org/kuvat/1451895163.jpg)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: tsahkali - 4.01.2016 kello on 10:31
Alvi menee, jos arvo on yli 22€, tullia jos yli 150€.
JOS paketti jää haaviin, maksaa voi netissä. Kysyvät mitä ostit ja paljonko maksoi ja verkkopankilla maksu.
Katselevat niitä paketteja varmaan läpivalaisulla, kun ehtivät ja arpovat sitten, mistä pitäisi kysellä.... ?
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Topelius - 4.01.2016 kello on 10:34
Yllätävää että täälläpäin nämä pumpulla varustetut lämmittimet ovat vasta nyt tulleet markkinoille,  kun niitä on muualla tehty jo vuodesta 96 asti.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: tsahkali - 4.01.2016 kello on 10:34
Epäluotettavuutta saattaa tuoda liian tehokas (>1,5kW) lämmitysteho noin pienessä purkissa. Pumpun teho on oltava riittävä, mieluimmin reilu verrattuna lämmitystehoon, sillä eri autoissa virtausvastus on erilainen.

?? 
Eihän tuo paljon ole. 5kW Webassa ei pumppu ole kovin kummoinen.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: jorma - 4.01.2016 kello on 11:00
 Täällä pohjolassa calixin ja Defan markkinaosuus , tehokkuus on estänyt kehittyneimpien (kiinalaisten) lämmittimien yleistymisen.
 Näyttää näillä ed. mainituilla olevan uutuutena myöskin vesikiertoiset mallit.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: seppoko - 4.01.2016 kello on 11:03
Yhtään tietämättä p.-aineen säästöä, laitan auton  jo mukavuudenkin takia lämpiämään.  Pakkasta oli 18 ja nyt 17. Saa olla narussa tunnin ja kolmevarttia tällä kelillä.

Nyt se lämpiää. Ei tarvinnut edes mennä ulos kun pistorasian kaukosäätimellä pistin päälle.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: kimi - 4.01.2016 kello on 11:40
Ja minä olen vastaavat tavarat joutunut tulliselvittämään joka kerta.
Naureskelivat aikoinaan tullissa , nykyään huolintafirmoissa (jos et itse tullaa netin kautta) jotta on se säälittävää sekä lähettäjältä että vastaanottajalta, kun luulevat että Zacharias Topeliuksen jutut menee läpi täällä. Jos menee niin epähuomiossa  :laugh:

Käytäntöjä ja kokemuksia Harri kysyi ja niistä kerroin. En sen kummemmin tarkentanut koska Viron käytännöt voi poiketa omistamme.
 En itse tekesi kuten Kiinalaiset ja väärinhän tuo on kun pakettikorttiin merkitään vääriä tietoja. Valtio saa tosin omansa siinä vaiheessa kun nuo meille tulevat myydään ja alv ilmoitetaan.
Postin kautta tuo vaimon käyttämä toimittaja lähettää, en tiedä onko esim kuriirilla. toimitettavilla tarkempi seula.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: TLP - 4.01.2016 kello on 14:47
Yhtään tietämättä p.-aineen säästöä, laitan auton  jo mukavuudenkin takia lämpiämään.  Pakkasta oli 18 ja nyt 17. Saa olla narussa tunnin ja kolmevarttia tällä kelillä.

Nyt se lämpiää. Ei tarvinnut edes mennä ulos kun pistorasian kaukosäätimellä pistin päälle.

Ei tarvi ei, varaustason ylläpito on aina jos töpi kiinni ja käyntiin joko ajastimella tai päälle napsauttamalla kaukkarista.
Itsellä kun on autossa tuo Defan SmartStart-systeemi, niin voi olla sisätila termarin perässä tai eri ajastuksilla, miten haluaa käyttää.
Vaihtoehtoja on ehkä liikaakin  ;D

Tuohon vois tietenkin Webastonkin asennella, samalle ajastimelle.
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: HarriOlavi - 4.01.2016 kello on 14:56
Käytäntöjä ja kokemuksia Harri kysyi ja niistä kerroin. En sen kummemmin tarkentanut koska Viron käytännöt voi poiketa omistamme.
 En itse tekesi kuten Kiinalaiset ja väärinhän tuo on kun pakettikorttiin merkitään vääriä tietoja. Valtio saa tosin omansa siinä vaiheessa kun nuo meille tulevat myydään ja alv ilmoitetaan.
Postin kautta tuo vaimon käyttämä toimittaja lähettää, en tiedä onko esim kuriirilla. toimitettavilla tarkempi seula.

 Kiitoksia Kimi'lle ja kaikille kysymykseeni kantaa ottaneille. Thumb
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: 99 - 4.01.2016 kello on 16:47
Kiinassa näköjään olisi samanlainen lämmitin kohtuuhintainen.  Samanlaisia lämmittimiä saisi jopa 3000w tehollakin.

http://m.aliexpress.com/item/32435231961.html

Voipi maksaa "hieman" rahaa vaihtaa tuohon Defa/Calix liitäntä Shukon tilalle ::)
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: K.E.V - 4.01.2016 kello on 21:31
Voipi maksaa "hieman" rahaa vaihtaa tuohon Defa/Calix liitäntä Shukon tilalle ::)
Mut eihän se haittaa, pääasia että ostohinta halapa  :D
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: K.E.V - 4.01.2016 kello on 21:35
Käytäntöjä ja kokemuksia Harri kysyi ja niistä kerroin. En sen kummemmin tarkentanut koska Viron käytännöt voi poiketa omistamme.
 En itse tekesi kuten Kiinalaiset ja väärinhän tuo on kun pakettikorttiin merkitään vääriä tietoja. Valtio saa tosin omansa siinä vaiheessa kun nuo meille tulevat myydään ja alv ilmoitetaan.
Postin kautta tuo vaimon käyttämä toimittaja lähettää, en tiedä onko esim kuriirilla. toimitettavilla tarkempi seula.
Nyttenhän on vain käytössä Tullin sivujen kautta https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html , on vaan tautisen hankala tehdä ?
Kaikenmaailman koodeja täytyy tietää eri laitteista oikeat, sitten maksaa tulli/alv ja sen jälkeen paketti tulee joko postiin tai kotio. Riippuen lähettäjän systeemeistä.
Ostin Israelista yhden kannettavan tehdasuuden emon ja tullasin sen itse  :D
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: tsahkali - 4.01.2016 kello on 23:43
Nyttenhän on vain käytössä Tullin sivujen kautta https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html , on vaan tautisen hankala tehdä ?
Kaikenmaailman koodeja täytyy tietää eri laitteista oikeat, sitten maksaa tulli/alv ja sen jälkeen paketti tulee joko postiin tai kotio. Riippuen lähettäjän systeemeistä.

Mitä halusit sanoa?
Se tullaus ON helppoa. Jos jotain koodia ei löydy, niin kertovat kyllä, mikä on oikea. 
Ja hyvin menee läpi vääräkin...    ;D
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: K.E.V - 5.01.2016 kello on 08:03
Mitä halusit sanoa?
Se tullaus ON helppoa. Jos jotain koodia ei löydy, niin kertovat kyllä, mikä on oikea. 
Ja hyvin menee läpi vääräkin...    ;D
Jotta tällainenkin mahdollisuus on olemassa  ;)

Kertovat kyllä palvelunumeroissaan, mutta jos olet illalla ähräämässä tuota ilmoitusta palvelunumero aukeaa seuraavana aamuna klo 08.00 ja viis yli olet jo pitkässä jonossa.
Kyllähän tietysti eläkeläisillä on aikaa  :D

Voipi maksaa "hieman" rahaa vaihtaa tuohon Defa/Calix liitäntä Shukon tilalle ::)

sitten kun tuolla virityksellä polttaa autokatoksensa , autonsa , parikolme naapurinkin autoa samalla............ ..
Otsikko: Vs: Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Kirjoitti: Oulaa - 5.01.2016 kello on 10:09
Noin yleisesti kiinnostaisi tietää kuinka paljon täytyy maksaa kaikkia kustannuksia  Kiinasta tilattavien tuotteiden hinnan päälle, ennen kun tuotteet ovat keittiön pöydällä ihailtavana?

Onko kenelläkään tietoa tästä ja kauanko tuotteen saapuminen majallisesti kestää?
Jos Ebay:sa tilaa niin siinä sivulla aina näkyy toimitusaika eri puolille maailmaa .
Mutta nopeimmillaan tavara on tullut kahdessa viikossa ,yleisemmin 3-4 viikkoa .
Auton osissa ja pienelektroniikassa esimerkiksi 119 eur puhelimeen tuli 35 eur kuluja .
Tuo alle 70€ lämmitin voi tulla suoraan kotiin tai voi joutua maksamaan alle 30€ tullia ja veroa.

Jos saat tullauspäätöksen on sen hoitaminen nettitullissa erittäin yksinkertaista nykyään .
Ei siellä ole mitään erikoista, sinne tunnistaudutaan pankkitunnuksilla ja valitaan tuoteryhmä ja itse ilmoitetaan tuotteen hinta ,rahtikuuineen ja palvelu antaa sulle laskun ja siitä voi jatkaa suoraan pankkiinsa maksamaan sen .
sähköpostiin tulee sitten tullausilmoitus jolla käytännössä ei tee mitään ,käsittääkseni.
Parissa päivässä on tavara sitten postissa haettavissa .