Jo kolmas viesti havisi...Vai menikö eri paikkaan ?
Tämähän taka-akseli asiahan on sama kuin traktorin kärryjen akseli.Olen lukenut spekulointia tamankin tiimoilta, etta kova aisapaino olisi perua ajalta jolloin kaytannossa kaikki vetoautot olivat takavetoja ja piti saada painoa taka-akselilla. Muinaisjaanteena tasta saa sitten iloita viela nykyaankin.
Varmaan traktorin kärryissä tämä akseli on tehty taakse sen vuoksi että saadaan traktorille massaa.
Mutta en trakoittanut puoliperavaunuja tai 5th wheeleja, vaan ihan tavallisia matkailuvaunuja. Esimerkkina Jayco 154BH, jonka aisapaino on nettijuttujen mukaan jopa 200kg.
On noissa tangoissa joustoa, mutta aika yhtä puuta se vaunu ja vetoauto tossa on. Tolla on aika ikävä pyörittää jossain tiukemmassa paikassa, mutta löytyy täältä aika monta "drive through" paikkaa, eli ei tarvii edes peruutella. Noi aukeat matkailuvaunuparkki paikat eivät vaan vetoa minuun, vaan mitä enemmän puskassa, niin sen parempi.toi ketju viritelmä ei sitten sovi työntö jarrullieen kärriin Thumbd
Jos itselleni jotain lähden hankkimaan, niin Andersen koukun meinasin laittaa (kuva liitteenä). Ei välttämättä niin paljon jakamaan painoa, kun Sorento ei varsinaisesti painoa jakavia koukkuja siedäkään, mutta tolla Andersenilla saisi löysät pois ja se myös auttaa mahdollisen heijaamisen kanssa. Täällä voi olla ihan törkeän tuulista, niin sivutuulessa voisi lisävarusteista olla apua.
On ihan mielenkiintoista lukea amerikkalaisia foorumeita. Jos et ole vetämässä pick-upilla tai jäähallin kokoisella SUV:lla, niin olet jonkin sortin itsemurhakandidaatt i, joka laittaa perheensä ja muut tien käyttäjät väistämättömään kuolemanvaaraan. Mun pitäisi varmaan jakaa tarinoita kun reissasin faijan kanssa jokkiskisoissa ja vetoautona oli parhaimmillaan/pahimmillaan 70-lukulainen Saab 99 ja autotrailerilla matkasi jokkiskupla. Perille päästiin aina, mutta aikaa ja tupakkia paloi.