Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: OJH - 22.12.2015 kello on 05:36

Otsikko: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: OJH - 22.12.2015 kello on 05:36
Hyvää iltaa tai huomenta kaikille.

Olen Suomesta muuttanut "pakolainen" ja perheineni sekaannuin karavaanaritouhuihi n viime keväänä kun vastaan tuli niin edukas telttavaunu (vm. 1978 Bonair LD-G6), että oli pakko ostaa. Sillä sitten tehtiin muutamia viikonloppureissuja, eikä kastuttu ainakaan pahemmin. Syksyn tullen hankkiuduin siitä eroon, koska...no ei napannut se säätäminen ja reissun jälkeen jossain kuivattelu. Lokakuussa ostettiin sitten K-Z Sportsmen Classic 16bh, eli pienin markkinoilta löytyvä vaunu, jossa on kerrossänky. Yksi reissu ehdittiin tehdä ja siltä reissulta vaunu tuli kotiin lavetilla jousen petettyä. Nyt on uudet jouset alla ja kevään tullen laitan uudet kumit. Telttavaunua vedimme 2013 Kia Sorento EX V6 vetoautolla ja toi neitsytreissu uudella vaunulla tuli vedettyä appiukon pick-upilla koska vanhassa Kiassa ei ollut sähköjä jarruille. Kia kauppa myi meille uuden 2016 mallin Sorenton ja sillä olisi tarkoitus vetää kärryä pitkin maaseutua. Uusi vaunu painaa lastattuna vähän, vain 2800 paunaa tai vajaa 1300 kiloa. Aisapainoa on 130-150 kg.

Mutta itse kysymykseen. Miten isot kärryt toimivat melko hienosti (?) kaikkialla muualla maailmassa ilman vähintään 10% aisapainoa, mutta Pohjois-Amerikassa ei muka toimi lainkaan. Lisäksi täällä "pitää" olla painoa jakavia vetokoukkuja (weight distribution hitch, WDH) ja erilaisia laitteita heijausta rajoittamassa. Henkilöautoillahan ei täällä voi vetää oikein mitään. Suomessa (tai Euroopassa) en ole nähnyt kenenkään käyttävän mitään normaalia koukkua kummempaa. Lisäksi eurooppalaisissa vaunuissa akseli on silmämääräisesti aika lähellä vaunun tasapainopistettä kun täällä akseli on selkeästi takana. Fysiikan lait tietääkseni pätee samalla tavalla kaikkialla, mutta miksi amerikkalainen ei pysty vetämään kärryä samalla tavalla kuin eruooppalainen tai vaikkapa australialainen?
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: pamaus - 22.12.2015 kello on 07:29
Olipas loistava kysymys.

Lähtökohtaisesti en tiedä, kumpi tapa on oikea tapa vetää amerikkalainen vaiko eurooppolainen. Varmasti molempiin löytyy hyvät ja huonot puolet. Ja tässä kysymyksessä ei varmaankaan ole oikeaa vastausta.

Täytyy vähän pohtia vastausta ja palaan asiaan.

Tarkoitatko amerikan mallilla tätä, tapaa vetää vaunua ?

(http://karavaanari.org/kuvat/1450762320.jpg)
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: OJH - 22.12.2015 kello on 07:55
Kirjaudutaanpas nyt tällekin foorumille.

Noi 5th wheel vaunut on isojen poikien juttuja. Omakotitalo pyörillä...

Lähinnä tarkoitin ihan vetokoukulla vedettäviä ja erilaisia variaatioita tällaisesta koukusta, joka on "pakollinen". luulisi, että euro-vaunun painonjaolla ja aisapainolla ei voisi vetää mitään. Amerikan mallissa akseli on taaempana, aisapainoa helposti tuplat euroon verrattuna ja lisänä aika järeät koukut. Toki täällä porukka tykkää ajaa kovaa eli onko kyse vain siitä, että 120 km/h päästellessä, varsinkin tuulisessa kelissä, tarvitsee erilaisia ratkaisuja pitämään yhdistelmän kuosissa?
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: pamaus - 22.12.2015 kello on 08:13
Ompas viritelmä.

Varmaa on se,  kun pyörät ovat vaunussa takana, vaunun paino jakautuu myös veturiin.

Kun eurooppalaisessa mallissa se koukkupaino on max 75 kg, eli periaatteessa vaunun kantaa oman painonsa.

Mitä tällä saavutetaan kun pyörät ovat kulkimessa takana.

Varmaankin yksi selitys on juuri tuo vakaus.

Kun tuota kuvaa katsoo, niin kyllä tuossa tavoitellaan sitä, että auto ja vaunu olisivat "yhtä puuta", jolloin heijaaminen vähenee ja nuo sivuttaistuet taitaa olla estämässä heijausta ja korkeuttakin voi säätää.

Kyllä kun nopeudet kasvaa, niin vaatihan sen koukun rakenteeltakin muutosta. On aika mielenkiintoinen juttu.

Kysymys kuuluukin, kuinka paljon tuo koukkun paino mahtaa olla amerikkalaisessa versiossa ?

Jos se on esim 500 kg, niin vaatiihan se veturiinkin jo aivan toisenlaisen kiinnityksen koukkuun kuin eurooppalaisten 75 kg versio. 
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: HiTec - 22.12.2015 kello on 09:14
Vai olisiko kyseessä periamerikkalainen typeryys :D

Jos vaunun akseli olisi lähempänä vaunun painopistettä, niin aivan tasan tarkkaan nuo tampiot lastaisivat sen vaunun peräpainoiseksi jotta se ei painaisi veturin perää niin paljoa. Ihan samalla tavalla kuulemma renkaiden räjähtämisetkin ovat kummasti lisääntyneet kun kovemmalla renkaalla säästetään polttoainekuluissa => ha-kumiin laitetaan pahimmillaan jopa 5 barin paineet :o
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: "Masi" - 22.12.2015 kello on 09:26
Olisko kyse näistä n.s. puoliperävaunuista, sillä normi esimerkiksi normi Airstream vaunusssa ne on aivan keskellä.
Noihin puoliperävaunuihinh an on saatavissa noita hinaus sarjoja normaali vetokoukulle.
Eli oisko normi jenkki sen verran tampio että kykenee hinaamaan vanhaan molemmilla tavoilla.( tämä viimeinen lause hitecille) ;)
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: pamaus - 22.12.2015 kello on 10:57
Tarkoitatko näitä vaunuja.

Ei tuo akselisto aivan keskellä kyllä ole. Tosin joissakin voi olla.

Kirjoitin vaan googleen airstream ja näyttää siltä, että pääsääntöisesti akselit eivät aivan keskellä ole ainakaan amerikan malleissa.

Ja saattahan olla, että euroopan versioissa akselit ovat eri kohdassa eli eurooppalainen alusta ja samalla vetoaisa ja vetopää.

 Ja tämä oli puhdas arvaus. Airstream- European version.

(http://karavaanari.org/kuvat/1450774637.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1450774674.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1450774676.jpg)
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: pamaus - 22.12.2015 kello on 11:11
Joo kyllä euroopassa taitaa olla omat alustat ja akselistot keskellä vaunua.

Kevyempi ja kapeampi kuin amerikan malli.

Se miksi alustat ja akselistot ovat eri paikoissa, on kyllä hyvä kysymys, joka on aiheen aloituksessakin.

http://www.caravantimes.co.uk/airstream/airstream-international-684.htm





(http://karavaanari.org/kuvat/1450775445.jpg)
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: Alan - 22.12.2015 kello on 11:32
Off-Topic:
Jos tuo Airstream olisi uretaani- eikä villaeristetty olisin saattanut ostaa sellaisen nelisen vuotta sitten, mutta päädyin matkailuautoon. Lähellä oli silloin.

Olisi melko lopullinen ratkaisu, kun luulisi kestävän yli 20 vuotta. :)
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: 88k5 - 22.12.2015 kello on 11:49
Joo, kyllä jenkilän kärryt ovat outoja akselistosijoitukse ltaan olleet aina.. kattoo vaikka rekkojen puolperävaunuja: akselit aivan takana, peräylitystä lainkaan..

Sama koskee keskiakseliperävaun uja.. ikäänkuin kytkentään kohdistuvalla massalla saataisiin vakautta kulkuu. Jenkithän virittävä kaiken maailman keppi ja ketjuvirityksiä, jottei riippa karkaa. Se ei vaan fysiikan lakien mukaan voi mitenkään olla voi olla vakaampi toi kärry, jos akselia vie taaksepäin; staattinen painopiste karkaa lähelle "kolmion keskelle" (vasen rengas - koukku - oikea rengas). Ja dynaaminen (hidastuksessa) lähemmäs "kolmion" kärkeä (koukku).. ja jopa "kolmion" ulkopuolle; jarrutus ja kaarre -> kaatuu... Homma pahenee kun tuo dyn. voima/massa kohdistuu niveleen (nupin kytkentä) ja pehmeyttä sekä vipuvartta antaa vetoauton jousitus ja peräylitys.

Meillä taas tärkeimmän tehtävän hoitaa pääsääntöisesti keskiakseliperävaun un akselisto+renkaat - vetoautosta vain ohjausvoima. Jenkeillä perävaunun massasta kohdistuu paljon vetoautoon.

Koska jenkit käyttävä kovia aisapainoja, nuppejakin on kolmea eri kokoa. Mulla oli Suburbanissa puskurissa suoraan kiinni 3 kuulaa rinnan - mikään niistä ei tänne Eu:hun kelpaa (lähin 2" on eri asia kuin 50mm). Lisäksi puskuri liian ylhäällä ja vapaa tila nupin ympärillä liian pieni..
Noissa venetrailereissa näkee vielä hurjempia "painovääristymiä" - kaverilla jenkkiveneessä tuli mukana traikku. Eihän sitä täällä saanut millään kilpiin, vaikka se Virossa oli ollut.. muutoslista tais olla 23 rivinen  8)

E: Nin, jenkkilän koukutkin lukeutuvat eri Class 1-5, joissa aina "kielipaino" (aisapaino 10%) - mulla Suburbanissa oli Class 4 puskuri eli sallittu aisapaino oli 454 kg  ;)
http://www.fasttrackracks.com/store/pages/58/Towing-101
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: pamaus - 22.12.2015 kello on 13:35
Tuodaankohan noita airstream vaunuja enää ollenkaan eurooppaan, ei ainakaan tuo niiden nettisivu toimi.

Airstream Europe - official website

http://www.airstream-europe.com/
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: OJH - 22.12.2015 kello on 19:14
Jo kolmas viesti havisi...

Kiitos vastauksista. Taitaa kyseessa olla perus-Amerikkalainen lahestymistapa, eli hyvaksi todetusta systeemista pitaa muokata amerikkalainen "ratkaisu" ja sitten tilannetta korjataan esimerkiksi erilaisilla lisatarvikkeilla.

Mutta en trakoittanut puoliperavaunuja tai 5th wheeleja, vaan ihan tavallisia matkailuvaunuja. Esimerkkina Jayco 154BH, jonka aisapaino on nettijuttujen mukaan jopa 200kg.

Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: K.E.V - 22.12.2015 kello on 19:18
Jo kolmas viesti havisi...
Vai menikö eri paikkaan ?
http://karavaanari.org/index.php/topic,15513.msg296872/topicseen.html#msg296872
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: pamaus - 22.12.2015 kello on 19:24
Tämähän taka-akseli asiahan on sama kuin traktorin kärryjen akseli.

Varmaan traktorin kärryissä tämä akseli on tehty taakse sen vuoksi että saadaan traktorille massaa.
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: OJH - 22.12.2015 kello on 19:29
Tämähän taka-akseli asiahan on sama kuin traktorin kärryjen akseli.

Varmaan traktorin kärryissä tämä akseli on tehty taakse sen vuoksi että saadaan traktorille massaa.
Olen lukenut spekulointia tamankin tiimoilta, etta kova aisapaino olisi perua ajalta jolloin kaytannossa kaikki vetoautot olivat takavetoja ja piti saada painoa taka-akselilla. Muinaisjaanteena tasta saa sitten iloita viela nykyaankin.
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: pamaus - 22.12.2015 kello on 20:31
Mutta en trakoittanut puoliperavaunuja tai 5th wheeleja, vaan ihan tavallisia matkailuvaunuja. Esimerkkina Jayco 154BH, jonka aisapaino on nettijuttujen mukaan jopa 200kg.

Millainen tuo vetopää tuossa vaunussa on, onko se samanlainen hässäkkä kuin tuolla edellisellä sivulla  olevassa kuvassa.
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: OJH - 23.12.2015 kello on 17:44
Ihan normaali vetopaa mika sopii 2" nuppiin. Tai siis normaali takalaisilla standardeilla. Toi edellisen sivun painoa jakava systeemi on lisavaruste ja normaali vetopaa on kaytossa lisavarusteenkin kanssa.

Tassa on vahan erilainen design samasta systeemista. Noi tangot toimivat kuin jouset ja vaantavat auton runkoa niin, etta painoa palautuu eturenkaille. Noi painoa jakavat vetokoukut voivat muuten painaa 50kg...

(http://s.hswstatic.com/gif/towing-weight-distribution-1.jpg)
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: 88k5 - 23.12.2015 kello on 18:32
^
Jossain asiassa yankeet ovat pahasti 'hakoteillä', esim. tuossa - kaikki tiet eivät ole 'pöytälautoja', tai no jenkeissä ehkä.. sääliksi käy aisan orsia  :-X

Sen sijaan tuo 2x2" receiver tube -filosofia on paljon fiksumpia - on jonkin sortin standardi irtokoukuissa. Eu:ssa joka valmistajalla oma kiinnitystapansa - jenkkilässä erikseen ostetaan runkosovite, mutka (drop/rise) ja kuula. Esim. isoihin maastureihin sokkatapilla "mutka" kiinni kun jotain hinattavaa on - mulla 35" pyörin Blazerissa oli droppia 8", niin oli meidän eu-ristikytkentäsäännön korossa. Parin tuuman välein pari lievempää muille rengastuksille.
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: OJH - 24.12.2015 kello on 04:08
On noissa tangoissa joustoa, mutta aika yhtä puuta se vaunu ja vetoauto tossa on. Tolla on aika ikävä pyörittää jossain tiukemmassa paikassa, mutta löytyy täältä aika monta "drive through" paikkaa, eli ei tarvii edes peruutella. Noi aukeat matkailuvaunuparkki paikat eivät vaan vetoa minuun, vaan mitä enemmän puskassa, niin sen parempi.

Jos itselleni jotain lähden hankkimaan, niin Andersen koukun meinasin laittaa (kuva liitteenä). Ei välttämättä niin paljon jakamaan painoa, kun Sorento ei varsinaisesti painoa jakavia koukkuja siedäkään, mutta tolla Andersenilla saisi löysät pois ja se myös auttaa mahdollisen heijaamisen kanssa. Täällä voi olla ihan törkeän tuulista, niin sivutuulessa voisi lisävarusteista olla apua.

On ihan mielenkiintoista lukea amerikkalaisia foorumeita. Jos et ole vetämässä pick-upilla tai jäähallin kokoisella SUV:lla, niin olet jonkin sortin itsemurhakandidaatt i, joka laittaa perheensä ja muut tien käyttäjät väistämättömään kuolemanvaaraan. Mun pitäisi varmaan jakaa tarinoita kun reissasin faijan kanssa jokkiskisoissa ja vetoautona oli parhaimmillaan/pahimmillaan 70-lukulainen Saab 99 ja autotrailerilla matkasi jokkiskupla. Perille päästiin aina, mutta aikaa ja tupakkia paloi.
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: Rölli - 24.12.2015 kello on 20:05
On noissa tangoissa joustoa, mutta aika yhtä puuta se vaunu ja vetoauto tossa on. Tolla on aika ikävä pyörittää jossain tiukemmassa paikassa, mutta löytyy täältä aika monta "drive through" paikkaa, eli ei tarvii edes peruutella. Noi aukeat matkailuvaunuparkki paikat eivät vaan vetoa minuun, vaan mitä enemmän puskassa, niin sen parempi.

Jos itselleni jotain lähden hankkimaan, niin Andersen koukun meinasin laittaa (kuva liitteenä). Ei välttämättä niin paljon jakamaan painoa, kun Sorento ei varsinaisesti painoa jakavia koukkuja siedäkään, mutta tolla Andersenilla saisi löysät pois ja se myös auttaa mahdollisen heijaamisen kanssa. Täällä voi olla ihan törkeän tuulista, niin sivutuulessa voisi lisävarusteista olla apua.

On ihan mielenkiintoista lukea amerikkalaisia foorumeita. Jos et ole vetämässä pick-upilla tai jäähallin kokoisella SUV:lla, niin olet jonkin sortin itsemurhakandidaatt i, joka laittaa perheensä ja muut tien käyttäjät väistämättömään kuolemanvaaraan. Mun pitäisi varmaan jakaa tarinoita kun reissasin faijan kanssa jokkiskisoissa ja vetoautona oli parhaimmillaan/pahimmillaan 70-lukulainen Saab 99 ja autotrailerilla matkasi jokkiskupla. Perille päästiin aina, mutta aikaa ja tupakkia paloi.
toi ketju viritelmä ei sitten sovi työntö jarrullieen kärriin Thumbd
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: seppoko - 25.12.2015 kello on 19:52
Tämmöööttinen :

http://speedsociety.com/tow-all-make-any-vehicle-a-5th-wheel/?source=c10&c10

Joku muuten mainitsi työntöjarrun. Oliskohan niillä sähköjarrut? Kun katsoo tuotakin,  niin eipä taida olla työntöjarrua!
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: K.E.V - 25.12.2015 kello on 20:18
Tuossa ketjukuvassa taitaa olla vain lisäosa, vaunun  vetopää tulee tuohon kuulaan ja nuo ketjujen toisetpäät tulee aisapalkkiin kiinni. Olis aika veltto noilla olla perässä.
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: OJH - 27.12.2015 kello on 05:51
Työntöjarrut ovat vähän harvinaisempia tällä mantereella. Sähköjarrut ovat yleisimmät ja isommissa laitoksissa hydrauliikkaakin mukana. Ja juu, tosta mun kuvasta puuttuu vetoaisa.

Ei ole hirveää hinkua mihinkään yli 10 metrin hirviöön. Tommonen mahdu puskaparkkiin mihinkään  >:(
Otsikko: Vs: Wanhan ja uuden mantereen erot (karavaanaritouhuissa)
Kirjoitti: Catiska - 27.12.2015 kello on 09:19
Pitääpä seuraavalla reissulla poiketa karavaanarin kauppaan siellä ja tutkia noita hieman tarkemmin :) Monesti siellä tulee liikuttua ja olen ajanut monen suuren liikkeen ohi, jostain syystä en vain ole poikennut tutkimaan tuota kalustoa tarkemmin. Koetan korjata Tammikuussa asian :)