Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: TLP - 12.12.2015 kello on 15:42
-
Tässä nyt vedellyt tuota Solifer 6702i:tä kohta 4000km syksyn aikana.
Siinä on uusi Bilteman vetopää ja kuten arvata saattaa, halpa ja hyvä ei tietenkään kohtaa >:D
Sivutuulessa se huojaa aivan hitosti ja muutoinkin jo 85-90km/h vauhdin paikkeilla alkaa sitä tekemään.
Miksi pitäis kovempaa mennä, noh joskus ne on ne rekatkin kiva ohittaa.
Käsittääkseni, voin olla väärässäkin, vetopäällä on tässä merkittävä osuus.
Minkälaista suosittelette, onko kitkavetopää fiksu ratkaisu vai tyydynkö vaan päivittämään vaikkapa AL-KO AK 300:en tuohon ?
Niin ja vaunu tulee näkemään kilometriä, sillä sitä vedellään aika reippaasti sinne tänne.
-
Laita kitka suosiolla, vaikka tuollainen vaunu pitäisi olla helppo vetää muutenkin.
-
Tässä nyt vedellyt tuota Solifer 6702i:tä kohta 4000km syksyn aikana.
Siinä on uusi Bilteman vetopää ja kuten arvata saattaa, halpa ja hyvä ei tietenkään kohtaa >:D
Sivutuulessa se huojaa aivan hitosti ja muutoinkin jo 85-90km/h vauhdin paikkeilla alkaa sitä tekemään.
Haukut väärää puuta, ei tuo siitä Bilteman päästä johdu. Jotkut vaunut vaan ei kulje suoraan tai jotkut vaunut ja veturit ei vaan sovi yhteen.
Sillä kitkavetopäällä voit sitten kasvattaa sudelle häntää.
-
No se on ihan sama mikä siinä kasvaa :P
Jokatapauksessa tuon yhdistelmän kulku vakautuu.
Tuo kyseinen vaunu on tunnetusti hyvin perässätuleva, monilla vetureilla.
-
Laita kitka suosiolla, vaikka tuollainen vaunu pitäisi olla helppo vetää muutenkin.
Niin toi onkin, kunnes vauhti ylittää tuon tietyn rajan.
Tietenkin tässä talven huoltotauon aikana meinasin käydä läpi alustan kunnon ja katsoa onko siellä väljyyksiä.
Tuo vetopää ei vaan itseä 'vakuuta', mikä siinä nyt on.
Haukut väärää puuta, ei tuo siitä Bilteman päästä johdu. Jotkut vaunut vaan ei kulje suoraan tai jotkut vaunut ja veturit ei vaan sovi yhteen.
Sillä kitkavetopäällä voit sitten kasvattaa sudelle häntää.
Juu, saattaahan se olla muuallakin se fiba.
Eiköhän tuon E-marsun perässä kohtuu tukevasti moni kapistus kulje, vai oletko kuullut heidän valittavan huojaamisesta yleisemmin ? :o
-
Niin toi onkin, kunnes vauhti ylittää tuon tietyn rajan.
Tietenkin tässä talven huoltotauon aikana meinasin käydä läpi alustan kunnon ja katsoa onko siellä väljyyksiä.
Tuo vetopää ei vaan itseä 'vakuuta', mikä siinä nyt on.
Allekirjoitan tuon Kahteenvaihtajan kommentin, kyllä kitkavetopää vakauttaa paljon vetoa. Ennen kuin oman vaunun laitoin niin vuokrasin kaverilta vaunua neljänä kesänä peräkkäin, Kafi 580 oli malli ja muistaakseni sama vuosimalli kuin tuo sinun. Auton oli Wv:n Tourani kaikilla kerroilla. Oli samaa vikaa että kun nosti nopeutta yli 90 kilsaa tunnissa niin alkoi vaappumaan. Viimeisenä kesänä oli kaveri laittanut kitkavetopään niin eipä vaappunut enää. Tämä oli syynä että vaihdatin myös ensimmäiseen omaan vaunuun myös kitkapään heti ostettua sen.
-
^^ Onko sulla siinä kunnon kantavuuden omaavat renkaat, ja painetta niissä riittävästi? Myö veturissa on paineen nosto takarenkaissa usein paikallaan.
-
Ja koukku oikealla korkeudella. Omani on täysin suorassa ja tulee täysin vakaana kaikissa käyttämissäni nopeuksissa.
-
Ja koukku oikealla korkeudella. Omani on täysin suorassa ja tulee täysin vakaana kaikissa käyttämissäni nopeuksissa.
Sama vika ;) :D
-
En ole varma, onko tuossa vetopäässä mitään vikaan.
Noissa 90-luvun alun soliferit ovat sen luonteisia, että tarvitsevat reilusti aisapainoa, muuten tuossa 85-90 km/h nopeudessa tuo vatkaaminen alkaa.
Erilaisilla vetureilla olen noita 90-luvun alun solifereita vetänyt eikä se vatkaaminen ole kiinni veturista.
Kyllähän nuo nykyaikaiset kitkavetopäät vähentää vatkaamista, mutta ei ne niitä poista, jos vaunu on sen luonteinen, että aloittaa vatkaamisen, niin ei sitä millään kitkavetopäällä kokonaan poisteta.
Oikea lastaaminen ja riittävä ilmanpaine renkaissa vähentää vatkaamista.
-
Allekirjoitan tuon Kahteenvaihtajan kommentin, kyllä kitkavetopää vakauttaa paljon vetoa.
+1
-
^^ Onko sulla siinä kunnon kantavuuden omaavat renkaat, ja painetta niissä riittävästi? Myö veturissa on paineen nosto takarenkaissa usein paikallaan.
On ja on nostettu.
-
Ja koukku oikealla korkeudella. Omani on täysin suorassa ja tulee täysin vakaana kaikissa käyttämissäni nopeuksissa.
Tuossa on yhdistelmästä kuva, eipä tuo ainakaan tästä katsottuna pahasti väärällä korkeudella pitäisi olla.
Koukkupajassa asennettu, en itse ole sen kummemmin sen korkeutta edes miettinyt.
(http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/napapiiri.jpg)
Noissa 90-luvun alun soliferit ovat sen luonteisia, että tarvitsevat reilusti aisapainoa, muuten tuossa 85-90 km/h nopeudessa tuo vatkaaminen alkaa.
No mä olen kyllä lastannut ton kokolailla tasaiseksi, hivenen etupainoinen ehkä.
Sen verran, että keulaa saa aisasta nostettua helposti (50-60kg).
Tietenkin automaattinen tasosäätö tossa auton perässä helpottais sen verran, että sinne vois kuormaa eteen laitella enempi.
Pitää kokeilla.
-
En ole varma, onko tuossa vetopäässä mitään vikaan.
Noissa 90-luvun alun soliferit ovat sen luonteisia, että tarvitsevat reilusti aisapainoa, muuten tuossa 85-90 km/h nopeudessa tuo vatkaaminen alkaa.
Erilaisilla vetureilla olen noita 90-luvun alun solifereita vetänyt eikä se vatkaaminen ole kiinni veturista.
Kyllähän nuo nykyaikaiset kitkavetopäät vähentää vatkaamista, mutta ei ne niitä poista, jos vaunu on sen luonteinen, että aloittaa vatkaamisen, niin ei sitä millään kitavetopäällä poisteta.
Oikea lastaaminen ja riittävä ilmanpaine renkaissa vähentää vatkaamista.
Onko sinulla ollut tuollaista isoa teliä itselläsi. Ja jos niin minkälaisia matkoja liikkunut? Tulee aina selkeämmäksi kun kertoo tarkemmin kuin mainitsemalla noita.
Itse olen kiskonut -90 luvun alun uusikeulaista jonkun 60-70tkm. Ilman tuota mainitsemaasi ongelmaa. Kiertänyt mm Espanjan ympäri ja Ranskan moneen kertaan. Olosuhteissa missä laillisesti saat käyttää moottoriteillä nopeuksia vaunun kera jopa 130 kmh. Eli vaikka lähdet Mullhousesta menemään ja Espanjan rajalle. Siinä loppupäässä voi tuulella olla mukava testi, kun Välimereltä puhaltaa sivutuuli kohti vuoristoa. Tervemenoa kokeilemaan.
-
Toi vaunu ei vatkaa eikä tee muutakaan eriskummallista. Onko rengaspaineet kunnossa tai renkaissa vikaa?
-
Onko sinulla ollut tuollaista isoa teliä itselläsi. Ja jos niin minkälaisia matkoja liikkunut? Tulee aina selkeämmäksi kun kertoo tarkemmin kuin mainitsemalla noita.
Itse olen kiskonut -90 luvun alun uusikeulaista jonkun 60-70tkm. Ilman tuota mainitsemaasi ongelmaa. Kiertänyt mm Espanjan ympäri ja Ranskan moneen kertaan. Olosuhteissa missä laillisesti saat käyttää moottoriteillä nopeuksia vaunun kera jopa 130 kmh. Eli vaikka lähdet Mullhousesta menemään ja Espanjan rajalle. Siinä loppupäässä voi tuulella olla mukava testi, kun Välimereltä puhaltaa sivutuuli kohti vuoristoa. Tervemenoa kokeilemaan.
Ei siinä enää saa ajaa vaunun kanssa kun 80km/h, siinä on kyltit nykyään erikseen karavaanareille ;D ;D.
Ei vaan, tuhansia kilometrejä tullut vedettyä -90 6102i solkkua, joka on identtinen 6702 kanssa, paitsi taitaa olla metrin lyhempi(8m pitkä kumminkin).
Ei ollut minkäänlaista kitkavetopäätä, ei tarvinnut. Kunnon renkaat(ei olleet edes isolla kantavuudella, vaan normi 13" misukat), niin tuli perässä kuin juna, jopa reilu 100km/h vauhdeissa.
Paras vaunu jota olen vetänyt.
Samaa vaunua tuli hinattua kolmella eri vetoautolla, joten ei se ainakaan veturin jämäkkyydestä ollut kiinni.
-
Juu itellä vastaava, mutta uudempi vaunu. Niin eihän tuo täysin eleettömästi tuu. 91km/h on mulle normi vauhti. Jonkin matkaa tullut vedettyä 110km/h ja ei ropleemaa. Eikä muutkaan vaunut eleettömiä ole olleet, mitä nuita on tullut vedettyä. Itse en oo kokenut tarvitsevan kitkapäätä. Talvellakin vedän aika paljon. Enkä jaksa uskoa että tilanne juurikaan siitä muuttuu kitkalla. Antaa vaunun leikkiä, mä ohjaan vaan.
-
Toi vaunu ei vatkaa eikä tee muutakaan eriskummallista. Onko rengaspaineet kunnossa tai renkaissa vikaa?
Renkaat on uudet nastarenkaat. Vredestein Arctrac 155/80 R13 79T, joissa kantavuus 437 x 4 = 1748 pitäis riittää.
Paineet on kohdillaan, niin vetoautossa kun vaunussakin.
Rengasliikkeen valitsemista renkaista valitsin itse mitkä otan.
Ko.rengas on saanut kohtuu hyviä arvosteluja testeissä.
Ei siinä enää saa ajaa vaunun kanssa kun 80km/h, siinä on kyltit nykyään erikseen karavaanareille ;D ;D.
Ei vaan, tuhansia kilometrejä tullut vedettyä -90 6102i solkkua, joka on identtinen 6702 kanssa, paitsi taitaa olla metrin lyhempi(8m pitkä kumminkin).
Ei ollut minkäänlaista kitkavetopäätä, ei tarvinnut. Kunnon renkaat(ei olleet edes isolla kantavuudella, vaan normi 13" misukat), niin tuli perässä kuin juna, jopa reilu 100km/h vauhdeissa.
Paras vaunu jota olen vetänyt.
Samaa vaunua tuli hinattua kolmella eri vetoautolla, joten ei se ainakaan veturin jämäkkyydestä ollut kiinni.
Tätä olen juuri ihmetellyt, jotain mätää on jossain.
Ajattelin tuota vetopäätä kun tässä kaikenlaista on lueskeltu joutessaan vaunuhommista.
Eli edelleenkään en varma ole, mutta pitää katsoa.
Vaihtoehtona pidän vetopään vaihtoa, parastahan ois kun pääsis kokeilemaan lainapäällä =)
Tietenkin jos lähtis siitä liikkeelle, että vaunu pukeille ja välyksien tarkistus.
Tällähän vois säästää jokusen satasen, mikä uusiotyöttömän lompakossa tietenkin tuntuu ::)
-
No mä olen kyllä lastannut ton kokolailla tasaiseksi, hivenen etupainoinen ehkä.
Sen verran, että keulaa saa aisasta nostettua helposti (50-60kg).
Tietenkin automaattinen tasosäätö tossa auton perässä helpottais sen verran, että sinne vois kuormaa eteen laitella enempi.
Pitää kokeilla.
Kannattaa vähän testailla tuota kuormaamista, sillä on yllättäviä vaikutuksia.
Minkälaista ilmanpainetta pidät renkaissa. Itse pidän 3,2-3,5 bar telivaunun renkaissa. Renkaat C-sarja.
-
Renkaat on uudet nastarenkaat. Vredestein Arctrac 155/80 R13 79T, joissa kantavuus 437 x 4 = 1748 pitäis riittää.
Paineet on kohdillaan, niin vetoautossa kun vaunussakin.
Rengasliikkeen valitsemista renkaista valitsin itse mitkä otan.
Ko.rengas on saanut kohtuu hyviä arvosteluja testeissä.
Tätä olen juuri ihmetellyt, jotain mätää on jossain.
Ajattelin tuota vetopäätä kun tässä kaikenlaista on lueskeltu joutessaan vaunuhommista.
Eli edelleenkään en varma ole, mutta pitää katsoa.
Vaihtoehtona pidän vetopään vaihtoa, parastahan ois kun pääsis kokeilemaan lainapäällä =)
Tietenkin jos lähtis siitä liikkeelle, että vaunu pukeille ja välyksien tarkistus.
Tällähän vois säästää jokusen satasen, mikä uusiotyöttömän lompakossa tietenkin tuntuu ::)
Millainen se vetoauto olikaan, onko siinä rengaspaineet kohdillaan?
-
Renkaat on uudet nastarenkaat. Vredestein Arctrac 155/80 R13 79T, joissa kantavuus 437 x 4 = 1748 pitäis riittää.
Paineet on kohdillaan, niin vetoautossa kun vaunussakin.
Rengasliikkeen valitsemista renkaista valitsin itse mitkä otan.
Ko.rengas on saanut kohtuu hyviä arvosteluja testeissä.
Tätä olen juuri ihmetellyt, jotain mätää on jossain.
Ajattelin tuota vetopäätä kun tässä kaikenlaista on lueskeltu joutessaan vaunuhommista.
Eli edelleenkään en varma ole, mutta pitää katsoa.
Vaihtoehtona pidän vetopään vaihtoa, parastahan ois kun pääsis kokeilemaan lainapäällä =)
Tietenkin jos lähtis siitä liikkeelle, että vaunu pukeille ja välyksien tarkistus.
Tällähän vois säästää jokusen satasen, mikä uusiotyöttömän lompakossa tietenkin tuntuu ::)
Kannatta myös Mesen takakselin puslat katsoa.
-
Onko vaunun akselit suorat ja pyörät linjassa. Pieni auraus tai haritus jo yhdessä renkaassa voi vaikuttaa kulkuun, puslillako ne akselit on tuossa?
Lisäsys
Miten iskunvaimentimet, molemmat kunnossa?
-
Kylläpä Volvo miehillä koukku ja aisan korkeus tuntuu olevan tarkka paikka. Mä en oo koko hommaa ajatellut, vaikka monella eri veturilla olen vetänyt, mutta yhdelläkään Volvolla en muista hinanneeni mitn kärriä, onneksi en ku koukku olisi unohtunut mitata aisan nokkaan. :o
-
Kannattaa vähän testailla tuota kuormaamista, sillä on yllättäviä vaikutuksia.
Minkälaista ilmanpainetta pidät renkaissa. Itse pidän 3,2-3,5 bar telivaunun renkaissa. Renkaat C-sarja.
Rengasliikkeessä laittoivat 3, nostin 3.4:ään ja , vaan ei vaikuttanut juuri nimeksikään.
Millainen se vetoauto olikaan, onko siinä rengaspaineet kohdillaan?
Kannatta myös Mesen takakselin puslat katsoa.
MB-E 280CDI vm2007 ja 3bar on paineet.
Autossa Continentalin Contile Ice Contactit ja toihan kulkee kun juna itsekseen.
Eli puslat on kunnossa, ne itseasiassa kävin läpi tuossa kun vaihdoin kiinni kahnaavat käsijarrunpalat.
-
Seuraavaksi: Halvin kokeilu on vaunun lastaaminen etupainoiseksi.
-
Minä laittaisin lisää aisapainoa myös.
Kun vedät paljon niin laittasin sinuna kitkavetopään kyllä se tuo kummasti vakautta.
Sitä en tiedä kumpi parempi Al-ko vai Winterhoff.
Tämä varmaan etullisin
http://www.ebay.com/itm/171876247871?redirect=mobile (http://www.ebay.com/itm/171876247871?redirect=mobile)
Edit: tuolta se tulis 240€ + 14.9€ rahti kotia
https://www.campingshopwagner.at/product_info.php/info/p26419_Sicherheitskupplung-Winterhoff-WS3000D.html (https://www.campingshopwagner.at/product_info.php/info/p26419_Sicherheitskupplung-Winterhoff-WS3000D.html)
Näytti oleva Joku tarjous
-
Kylläpä Volvo miehillä koukku ja aisan korkeus tuntuu olevan tarkka paikka. Mä en oo koko hommaa ajatellut, vaikka monella eri veturilla olen vetänyt, mutta yhdelläkään Volvolla en muista hinanneeni mitn kärriä, onneksi en ku koukku olisi unohtunut mitata aisan nokkaan. :o
Ei mulla tarkkaa Nivomat pitää suorassa yhdistelmän ;)
Keskustelussa puhuttiin MB ja Solifer yhdistelmästä, sen "vemputtamisesta" , outoa jos et vielä huomannut.
-
Ei mulla tarkkaa Nivomat pitää suorassa yhdistelmän ;)
Keskustelussa puhuttiin MB ja Solifer yhdistelmästä, sen "vemputtamisesta" , outoa jos et vielä huomannut.
Ainakin muistellen n. 5cm olevan väliä kulkeeko volvo yhdistelmä rauhallisesti. Ja keskustelussa on jo koukun korkeutta käsketty mitata.
-
Ainakin muistellen n. 5cm olevan väliä volvoissa kulkeeko yhdistelmä rauhallisesti.
Mistäs tuon tiedät kun
Kylläpä Volvo miehillä koukku ja aisan korkeus tuntuu olevan tarkka paikka. Mä en oo koko hommaa ajatellut, vaikka monella eri veturilla olen vetänyt, mutta yhdelläkään Volvolla en muista hinanneeni mitn kärriä, onneksi en ku koukku olisi unohtunut mitata aisan nokkaan. :o
Itse en puhu kuulopuheitten perusteella
-
Mistäs tuon tiedät kun Itse en puhu kuulopuheitten perusteella
Onhan tuosta koukun korkeudesta ollut kovastikki keskustelua tälläkin palstalla. Mikä on oikea korkeus ja kyse oli Volvon koukusta. Joku kaivakoot keskustelun esille, jos tahtoo. Joten ei ihan turhasta oo tullut kuulopuheita kuuneltua, kuin Volvo miesten suusta.
-
Ja koukku oikealla korkeudella. Omani on täysin suorassa ja tulee täysin vakaana kaikissa käyttämissäni nopeuksissa.
Tässä yksi esimerkki koukun korkeudesta...
-
Eikös tuossa aloittajan mekkerissä ole jo ilmaperä? Siis auto aina suorassa ja koukku samalla korkeudella, vähän sama asia kun volvon nivomat.
Aisapainoa voisi tosiaan koittaa lisätä, mutta epäilen omien kokemusten mukaan, että se ei ole ratkaisu ongelmaan.
Meillä kuskattiin telttaa putkineen vaunun perässä, sängyn alla ja vaikutus aisapainoon oli paremminkin negatiivinen.
Silti ei yhdistelmää saanut vispaamaan, kuin ihan tarkoituksellisilla ohjausliikkeillä.
-
Kannattaa vähän testailla tuota kuormaamista, sillä on yllättäviä vaikutuksia.
Tuon havainnon tein aikanaan itsekin.
Kaiken lisäpainon lastasin mahdollisimman lähelle vaunun akselia.
-
Kyllä tuo aisapaino on aika tärkeä. Jotkut vaunut tarvitsevat sitä vähän enemmän kuin toiset. Kokeile vaan laittaa lisää aisapainoa.
-
Kannattaa vähän testailla tuota kuormaamista, sillä on yllättäviä vaikutuksia.
Minkälaista ilmanpainetta pidät renkaissa. Itse pidän 3,2-3,5 bar telivaunun renkaissa. Renkaat C-sarja.
Ei noihin tavallisiin 155 renkaisiin voi laittaa 3,5 baria
-
Ei noihin tavallisiin 155 renkaisiin voi laittaa 3,5 baria
Mulla oli Hobbyssa juuir tuollaiset perus 155 renkaat alla. Tehtaan suositus oli niihin jopa 4.5bar. Pidin kyllä niissä tuota 3.5bar painetta.
-
Huh :o
Yksiakseliseen nuo paineet sopii. Ei kaksiakseliseen ja teliin noinpaljoa tarvitse.
-
Taitaa olla jotain 2,5 bar mitä suositellaan tuohon kaksiakseliseen vaunuun, + tietenkin kuorman mukaan lisättävä painetta.
-
Vaikka meneekin taas ohi aiheen niin silti laitan kuvan Hobbyn rengaspaine suosituksesta. Rengasliikkeessä suositeltiin 3.5bar painetta renkaisiin.
Vaunun kokonaismassa on toki 1900kg
-
Vaikka meneekin taas ohi aiheen niin silti laitan kuvan Hobbyn rengaspaine suosituksesta. Rengasliikkeessä suositeltiin 3.5bar painetta renkaisiin.
Kerran mennään ohi aiheen niin mennään mukana ;D tässä saman ikäluokan vaunun kuin aiheen aloittajalla.
Matkaajan rengaspaine suositukset ;D
(http://karavaanari.org/kuvat/1450006440.jpg)
-
Kaidalla tiellä - oikea aloittajalle on 2.5 Thumb
(http://personal.inet.fi/koti/rokker3/Solifer1989/images/Solifer_1989_Ohjekirja_04.jpg)
Rokkerilta lainattu..
Mitä pidempi 2-aks. kärry on, sitä tärkempi on lasta se akseleillensa. Ihan sama koskee vaunua tai venetraileria.. ei missään nimessä nokkapainoiseksi tyyliin 100kg aisapainoa.. erittäin epämukava heitoissa. Sillä samalla liikemäärällä alaspain viedessä, se vetäsee ylöspäin alasjouston vastaheittona. Jos ei tollasia 7-9 m kärryjä kuormalla enempiä vedelly, ei kanna pienempii paljoa vertailla.
Tuollaisen 2-aks. ylös-alas aisanheitot tarkoittaa aina, että toinen akseli kevenee ja toinen kantaa isomman kuorman, jopa yli akselimassa.. yhtään ei ole haitaksi, jos renkan kantavuus enempi mitä valmistaja suosittaa. Tai vaikka leveämpänäkin, jos mahtuu..
Välttämättä autonperän käytöstä ei yhtään auta auton "löllö-mukava jousitus", oli se ilma- tai mehuversio.. ne ei välttämättä vaikuta yhtään ulosjoustoon..
-
Mitä pidempi 2-aks. kärry on, sitä tärkempi on lasta se akseleillensa. Ihan sama koskee vaunua tai venetraileria.. ei missään nimessä nokkapainoiseksi tyyliin 100kg aisapainoa.. erittäin epämukava heitoissa. Sillä samalla liikemäärällä alaspain viedessä, se vetäsee ylöspäin alasjouston vastaheittona. Jos ei tollasia 7-9 m kärryjä kuormalla enempiä vedelly, ei kanna pienempii paljoa vertailla.
Tämämpä takia en kannata tuota liika aisa-painoa mitä ehdotettiin.
Tuollaisen 2-aks. ylös-alas aisanheitot tarkoittaa aina, että toinen akseli kevenee ja toinen kantaa isomman kuorman, jopa yli akselimassa.. yhtään ei ole haitaksi, jos renkan kantavuus enempi mitä valmistaja suosittaa. Tai vaikka leveämpänäkin, jos mahtuu..
Tässä tulee eteen teli-akseliston paremmuus Thumb
Välttämättä autonperän käytöstä ei yhtään auta auton "löllö-mukava jousitus", oli se ilma- tai mehuversio.. ne ei välttämättä vaikuta yhtään ulosjoustoon..
nuo takavaimentimet on oikein tärkeä juttu, ei mitkään "takomon erityisvahvat" ole niin hyvä kuin jämäkät vakio-jouset ja kunnon vaimennus.
-
Tuossa on yhdistelmästä kuva, eipä tuo ainakaan tästä katsottuna pahasti väärällä korkeudella pitäisi olla.
Koukkupajassa asennettu, en itse ole sen kummemmin sen korkeutta edes miettinyt.
(http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/napapiiri.jpg)
No mä olen kyllä lastannut ton kokolailla tasaiseksi, hivenen etupainoinen ehkä.
Sen verran, että keulaa saa aisasta nostettua helposti (50-60kg).
Tietenkin automaattinen tasosäätö tossa auton perässä helpottais sen verran, että sinne vois kuormaa eteen laitella enempi.
Pitää kokeilla.
Silloin kun oma hobby oli mondeon perässä niin sai aisapainon laittaa aivan maksimiin jotta meno oli 80-90 kmh vauhdeissa vakaata. Nyökkihän se rumasti tien epätasaisuuksissa mutta muuten meno oli huomattavasti vakaampaa.
-
Vastaus täysin offtopiccia, mutta niin on kysymyskin ;D
Eikös tuossa aloittajan mekkerissä ole jo ilmaperä? Siis auto aina suorassa ja koukku samalla korkeudella, vähän sama asia kun volvon nivomat.
Se automaattinen tasosäätö oli jo 210-korissa, eli 1996 vuodesta asti.
210:ssä, eli 'Väyrysessä' se vaan oli hydraulinen, tässä 211-korisessa ilmalla.
Se hyvähän tuossa ilmalla toteutetussa tasosäädössä on, että jäykkyys säätyy automaatisesti myös kuorman mukana (pussissa paine nousee). Eli ei pelkästään perän korkeus. Tuota perän korkeuttahan pystyy MB STAR:lla säätämään, mikäli niin haluaa.
Sitten jos on joka kulmassa ilmat, eli Airmatic, niin koko auton korkeutta pystyy säätämään samalla tavalla, kuin esim. Audin A6 Allroadissa. Säätövaroissakaan ei mökkiteasetuksen kanssa kauheasti eroja ole Audiin. Tämmöistä aikoinaan ajattelin hankkia, mutta sitten tuli toinen ilman Airmaticia sopivasti eteen ja päästiin kauppoihin.