Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: TLP - 10.12.2015 kello on 12:17
-
Jahas, Primuksen 2470 teki siis tenän tuossa jo jonkin aikaa sitten.
Toimi aivan normaalisti ja eka yö kun tuli -15°C pakkasta pohjoisessa, niin sen jälkeen ei ole puhua pukahtanut.
Ainoa mitä tuosta olen nyt testannut, on ettei sieltä kuulu mitään naksahduksia tai rapsahduksia, kun sisältä 'avustaja' painaa polttimen päälle.
Vain se 12V pumppu lähtee pyörimään. Sen verran tein tuossa, että vaihdoin uuden hehkutulpan ja liittimet kävin CRC:n elektroniikkapuhdis tajalla läpi.
Mistähän tätä lähtis purkamaan ja/tai onko Jämsän lähellä jotain kohtuuhintaista tietäjää joka avittelis tuossa korjaamisessa ?
Nyt viikonlopun olen huomisesta iltapäivästä Ilmajoella, joten sekin suunta kelpaa avun saamiseen.
Siellä sähkön perässä, joten vilu ei tule vaikkei toimi, mutta oishan se kiva saada toimimaan.
Työkaluja, yleismittari yms. on matkassa.
Puhelimellakin voi ottaa yhteyttä, kun naputtelee 0400 761 149
Kipinäsytty tuohon on jo hankittu ja se asennetaan tässä ensi viikolla kuin otan pannun pois paikaltaan.
Samalla ois tarkoitus puhdistella palotila ja polttimet.
-
Onkos siinä se kuittausnappi siellä pannun kyljessä? Kokeikeppa sitä ny ensin. Sit se sulake ohjauspaneelissa! Senjälkeen menee jo monimutkaiseksi.
Ai niin ja se ikkunakytkin jos sitä on!
-
Eikö edes kaavuventtiili naksahda kun lämpöä pyydetään? Jos ei niin ei siellä ole mitä syttyä.
-
Onkos siinä se kuittausnappi siellä pannun kyljessä? Kokeikeppa sitä ny ensin. Sit se sulake ohjauspaneelissa! Senjälkeen menee jo monimutkaiseksi.
Onhan siinä ja on paineltu, toki olen sulakkeenkin tarkistanut.
Niin sen 12V taulusta, kuin myös ohjauskeskuksesta lasiputkisen.
Eikö edes kaavuventtiili naksahda kun lämpöä pyydetään? Jos ei niin ei siellä ole mitä syttyä.
No tuota juuri mietin kun ei edes sellaista ääntä kuulu.
Oisko se sitten magneettiventtiili sökö tai ei saa sähköä... kun loppuis tuo tihkusade, niin vois lähteä mittailemaan.
Ulkona kun näitä joutuu värkkäämään, niin vaatii vähän parempaa keliä.
Mutta edelleen, mikäli löytyy kohtuuhintainen tietäjä... voi se henkilö ilmoittautua.
Kun tämä sähköjen kanssa pelaaminen ei ole ominaisin alue taidoissa, niin parempi jättää osaaville.
-
Kyllä joku tietäjä sieltä löytyy. Magneettiventtiili kyllä naksahtaa niin että sen erottaa.
-
Syttyykö vihreä ledi kun käynnistät pannun, jos syttyy niin otat paneelin auki 2ruuvia.
jätät johtojen varaan, sitten mittaat nasta 1 tuleeko jännite, 8 nastasta maa.
jos 1 tuli jännite, sitten mittaat nasta 5 se on käsky pannulle pitää tulla 12v.
-
Syttyykö vihreä ledi kun käynnistät pannun, jos syttyy niin otat paneelin auki 2ruuvia.
jätät johtojen varaan, sitten mittaat nasta 1 tuleeko jännite, 8 nastasta maa.
jos 1 tuli jännite, sitten mittaat nasta 5 se on käsky pannulle pitää tulla 12v.
Syttyy vihreä, pitääpä kävästä mittaamassa noi.
-
Jos pumppu pyörii niin ei siellä mikään sulake ole mennyt. Oikosulje purostaatin nastat keskenään eli keltainen ja sininen johto niin ainakin kaasuventtiili naksahtaa ja jos jännite muuten on ok niin pannukin syttyy.
-
Syttyykö vihreä ledi kun käynnistät pannun, jos syttyy niin otat paneelin auki 2ruuvia.
jätät johtojen varaan, sitten mittaat nasta 1 tuleeko jännite, 8 nastasta maa.
jos 1 tuli jännite, sitten mittaat nasta 5 se on käsky pannulle pitää tulla 12v.
Eli eli, nyt kun kävin mittaamassa niin eipä syty vihreä enää.
Silti virta tulee nappi pohjassa 5:lle ja kokoajan 1:lle.
Ja se 12V kiertovesipumppu lähtee napista päälle.
-
Jahas, kuvat löyty pyrostaatti ja räjäytyskuva.
Pitää odotella vähän parempaa keliä ja testata toi pyrostaatin toiminta miten MJO sen neuvoi.
Harmi, että nää kuvat on niin pieniä... :o
(http://koti.mbnet.fi/pes1tol/Kalusteista/Primus/Primus%202470/ALDE_PRIMUS_340.jpg)
-
Tässä selvempi kuva. Älä välitä relekytkennästä. http://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55
(http://karavaanari.org/kuvat/1449748530.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1449748610.jpg)
-
Tässä selvempi kuva. Älä välitä relekytkennästä. http://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55
(http://karavaanari.org/kuvat/1449748530.jpg)
Kiitoksia Thumb
Mikä tämän relekytkennän tarkoitus on, varmempi toiminta ?
Ihan vaan vastaisuuden varalle ;D
-
Sen verran vois lisätä, ettei missään vaiheessa kolmion punainen ole syttynyt.
-
Sen verran vois lisätä, ettei missään vaiheessa kolmion punainen ole syttynyt.
Kolmiovalo ei syty jos pyrostaatti on viallinen.
-
Kiitoksia Thumb
Mikä tämän relekytkennän tarkoitus on, varmempi toiminta ?
Ihan vaan vastaisuuden varalle ;D
Relekytkennällä saadaan pannulle maksimi akun jännite kun se ei kierrä ohjauspaneelin kautta. Vain releen ohjaus tulee ohjauspaneelista.
(http://karavaanari.org/kuvat/1449756753.jpg)
-
Kolmiovalo ei syty jos pyrostaatti on viallinen.
Syttykö se jos mankkuventtiili ei aukea ?
-
Relekytkennällä saadaan pannulle maksimi akun jännite kun se ei kierrä ohjauspaneelin kautta. Vain releen ohjaus tulee ohjauspaneelista.
(http://karavaanari.org/kuvat/1449756753.jpg)
Taidankin sitten viritellä tämän talven aikana.
Varmistetaan tuon Primuksen toimintaa Thumb
-
Taidankin sitten viritellä tämän talven aikana.
Varmistetaan tuon Primuksen toimintaa Thumb
jos todella haluat varmistaa ja käynnistys tussahuksen pois ni laita samantien kipinä sytytys Thumb Thumb
mutt toi sun tän hetkinen vika kuulostaa pyröstaatti vialta..
-
jos todella haluat varmistaa ja käynnistys tussahuksen pois ni laita samantien kipinä sytytys Thumb Thumb
mutt toi sun tän hetkinen vika kuulostaa pyröstaatti vialta..
Juu, mulla on sen kipinäsyttysarja jo tuossa autotallissa, eli kyllä se siihen on tulossa Thumb
Samalla pitää puhdistaa pönttö kunnolla ja tarkistaa kunto muutenkin.
Pitää tuo pyrostaatti testata MJO:n ohjeen mukaan.
Mutta tosiaan mankkuventtiilikään ei napsahda kun sisältä painaa nappia.
Jokuhan tuolla mainitsi, että sen pitäis aina napsahtaa...
-
Juu, mulla on sen kipinäsyttysarja jo tuossa autotallissa, eli kyllä se siihen on tulossa Thumb
Samalla pitää puhdistaa pönttö kunnolla ja tarkistaa kunto muutenkin.
Pitää tuo pyrostaatti testata MJO:n ohjeen mukaan.
Mutta tosiaan mankkuventtiilikään ei napsahda kun sisältä painaa nappia.
Jokuhan tuolla mainitsi, että sen pitäis aina napsahtaa...
se on hankalaa tää nettipalsta auttaminen kun kaikki auttajat vaikka tekevätkin parhaansa eivät lue kokoketjua läpi eikä välttämättä ymmärrä laitteen toimintaa kokonaan... luottasin MJO.oon
jos pyrostaatti on rikki lämmittimen "äly" luulee jotta liekki palaa ja kaikki hyvin sen vuoksi edes häiriövalo ei pala. pannun käynnistysalkaa sillä jotta tuodaan pannulle 12 volttia ja siinä tilanteessa pyrostaatin käret ovat kiinni ja virta kulkee mangeetti venttiilin Veto kääin kautta hehkulle ja venttiili napsahtaa sekä hehku rupee lämoiämään samalla varoajastimelle tulee tieto ett ei oo tulta pesässä.. kun liekki syttyy ja pyrostaatin kärjet aukeavat loppuu virrankulku mangeettiventtiilin Vetokäämille ja hehkulle..
kun pannuun tuli virta se tuli myös pannun termostaatille jonka kautta se kulkeutui mangeetti venttiilin pitokäämille tämä pienivirtainen käämi jaksaa pitää kaasunvirtauksen yllä muttei riitä aukaisemaan kiinni olevaa venttiiliä....
Niikö huomaat mä en oo mikään runoilia ja kielioppikin hukassa va tekniikasta jotain tiedän :D
toivottavasti täst on apua..
-
se on hankalaa tää nettipalsta auttaminen kun kaikki auttajat vaikka tekevätkin parhaansa eivät lue kokoketjua läpi eikä välttämättä ymmärrä laitteen toimintaa kokonaan... luottasin MJO.oon
jos pyrostaatti on rikki lämmittimen "äly" luulee jotta liekki palaa ja kaikki hyvin sen vuoksi edes häiriövalo ei pala. pannun käynnistysalkaa sillä jotta tuodaan pannulle 12 volttia ja siinä tilanteessa pyrostaatin käret ovat kiinni ja virta kulkee mangeetti venttiilin Veto kääin kautta hehkulle ja venttiili napsahtaa sekä hehku rupee lämoiämään samalla varoajastimelle tulee tieto ett ei oo tulta pesässä.. kun liekki syttyy ja pyrostaatin kärjet aukeavat loppuu virrankulku mangeettiventtiilin pitokäämille ja hehkulle..
kun pannuun tuli virta se tuli myös pannun termostaatille jonka kautta se kulkeutui mangeetti venttiilin pitokäämille tämä pienivirtainen käämi jaksaa pitää kaasunvirtauksen yllä muttei riitä aukaisemaan kiinni olevaa venttiiliä....
Niikö huomaat mä en oo mikään runoilia ja kielioppikin hukassa va tekniikasta jotain tiedän :D
toivottavasti täst on apua..
Aivan, eli testaan kohta kun valosta alkaa olemaan, tuon pyrostaatin oikosulun.
Katsotaan sitten eteenpäin :o Thumb
-
Aivan, eli testaan kohta kun valosta alkaa olemaan, tuon pyrostaatin oikosulun.
Katsotaan sitten eteenpäin :o Thumb
korjasin yhen asiavirheen :o hahaa kerkesi ennen sun lainausta ei jääny jälkipolville todisteita Thumb
-
Ei mennyt pyrostaatin oikosulkemalla, mutta oltiin MJO:n kanssa puhelinyhteydessä.
Nyt reissuun, onneksi saa vaunun sähköön kiinni.
Kokeilen vielä vesitermarin oikosulun, jollen sitten asenna suoraan uutta.
Vianhakuprojekti jatkuu siis ensi viikolla.
Myöhemmin asennetaan kipinäsytty ja otetaan pannu kokonaan pöydälle.
Hapotetaan ruosteet pois, sekä maalataan. Samalla vaihdetaan nesteet.
Odottelen tosin asennuksen kanssa, että saan sen uuden 12V pumpun.
Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu ;D
-
Täydennetään hieman aihetta, eli puhelinkeskusteluss a kävi ilmi, että pannu sammuili omia aikajaan ja lähti itsekseen päälle ja ohjauspaneelissa paloi valo koko ajan ennen lopullista pimenemistä, joten vika viittaa suoraan vesitermostaattiin. Eiköhän asiaan saada vastaus myöhemmin.
-
^
Hyvä lisäys Thumb
-
Reissusta palattu, koira sai minä.. :P
Mutta kuitenkin, huomenna irtoaa pannu nokalta.
Kysymys MJO:lle, että pystykö sen 220V sähköpatruunan pumpun konkan mittaan digitaalisella ohmimittarilla ?
Itsellä kun ei ole mitään mittaria, missä olisi kapasitanssimittaus .
Vain tollanen FLUKE 787 Processmeter löytyy:
(http://media.fluke.com/images/787-07-600x402.jpg)
Laitoin MJO:lle viestiä tässä sähköpostillakin, mutta tainnut olla niin kiireinen ettei ole kerennyt lukemaan ;D
-
Yritin suurentaa kuvaasi. Eikös äärimmäisenä oikealla ole faradimittaus. Eli pidät shift nappia pohjassa kun käännät siihen.
-
Yritin suurentaa kuvaasi.
Tässä vähän suurempana.
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/81EA1fJCX6L._SL1500_.jpg)
-
Yritin suurentaa kuvaasi. Eikös äärimmäisenä oikealla ole faradimittaus. Eli pidät shift nappia pohjassa kun käännät siihen.
Ei vaan 0-24mA ulostulo ohjauksille, eli esimerkiksi hyrdauliikkaventtii lien ohjaukset jne. ja mahdollisuus erilaisille rampituksille.
Vai onko tuo m/mA/....---- merkissä tuo sininen faradimittaus ?
helkutti, pitää etsiä käyttöohje jostain.
-
Reissusta palattu, koira sai minä.. :P
Mutta kuitenkin, huomenna irtoaa pannu nokalta.
Kysymys MJO:lle, että pystykö sen 220V sähköpatruunan pumpun konkan mittaan digitaalisella ohmimittarilla ?
Itsellä kun ei ole mitään mittaria, missä olisi kapasitanssimittaus .
Vain tollanen FLUKE 787 Processmeter löytyy:
(http://media.fluke.com/images/787-07-600x402.jpg)
Laitoin MJO:lle viestiä tässä sähköpostillakin, mutta tainnut olla niin kiireinen ettei ole kerennyt lukemaan ;D
Näyttää, että tolla mittarilla ei pysty. Ei ole viestejä tullut, mutta kiirettä on ollut. :-[
-
Ei ole viestejä tullut, mutta kiirettä on ollut. :-[
No minäpä soittelen huomenissa.
-
Joku laitellutkin nämä kuvina nettiin, mutta siitä on ikävä tulostaa.
http://personal.inet.fi/koti/rokker3/Primus2470/index.html
Tein pdf:n tulostettavaksi, kuten myös .docin.
Helpompi siis laitella paperille, vai oonko vaan vanhanaikainen ja haluan paperille nämä jutut ;D
http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/Primus.pdf
http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/Primus.doc
Tänään on pannu purettuna ja aloitellaan projekti "uudenkarhea".
Eli hiotaan, hapotetaan ja maalataan.
Tältä se näyttää nyt:
http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/primus2470/
Pistetään uusi kuvasarja, kun se on valmis.
Uusi pyrostaatti ja vesitarmari tulee, kun saan vaan hankittua.
Kipinäsytty myös, se onkin jo valmiiksi odottamassa asennusta.
Nesteet vaihtuu luonnollisesti, oisiko tähän suosituksia hyvästä pakkasnesteestä ?
Tavoitteena saada pitkäikäinen neste, maksimi pakkasen kestolla ja hyvin juoksevana.
-
Tänään hiottiin, hapotettiin ja maalattiin kaikki osat.
Onhan tuossa eroa edelliseen jo ulkoisestikkin.
Tosin kaikki osat jää kuoren alle piiloon, joten josko tää nyt kuitenkin sitä elinikää tois pannulle :o
-
Nuo arinan verkot kannattaa suojata ennen maalausta, saattaa aluksi syttyä huonosti.
Minä laitan maalarinteippiä ja leikkaan veitsellä ylimääräset pois.
Muuten on vielä asiallisessa kunnossa.
-
Nuo arinan verkot kannattaa suojata ennen maalausta, saattaa aluksi syttyä huonosti.
Minä laitan maalarinteippiä ja leikkaan veitsellä ylimääräset pois.
Muuten on vielä asiallisessa kunnossa.
Juu, no ne on jo maalattu... hion siitä kipinälle ottipinnan kyllä.
-
Juu, no ne on jo maalattu... hion siitä kipinälle ottipinnan kyllä.
Älä suuntaa kipinää arinaan vaan liekin levitysrautaan kuten kuvassa on. Polta verkot puhtaaksi.
-
Älä suuntaa kipinää arinaan vaan liekin levitysrautaan kuten kuvassa on. Polta verkot puhtaaksi.
OK...
Mietin ensin, että peitän ne teipillä.. jäi sitten tekemättä :o
-
Vielä poltin verkko-osat puhtaaksi butaaniliekillä (sytkäri), kun ei tuohon Dinitrolin 8050:aan kuumailmapuhallin tehoa.
Asensin kipinäsytyn ja aloin laittelemaan kasaan. MJO tosin vihjasi, että kun kerran on jo purettuna niin kaasuventtiilit kannattaa puhdistaa ja verkot ottaa suuttimista pois, mikäli siellä sellaset on.
Pitää käydä nuo läpi tässä vaikka tänään ja vaihdella ohjauskeskuksen abikot tuoreisiin hapettuneista.
Sitten lyödään uusi pyrostaatti ja vesitermostaatti kiinni, niin käytännössä pannun kyljen osat on kaikki uuutta, ohjauskeskusta lukuunottamatta. Eniten työtä teetti ruuvien löytäminen, sillä ruostumattomia 3.5x9.5mm ruuveja ei Jämsästä löytynyt mistään. Oli ajoa tuossa Lappeenrannassa, niin tässä avitti Clas Ohlson Lahdessa. Sieltä nuo ristipäät ruostumattomina löytyi. Motonet ja Biltema oli tällä saralla 'ei oota' täynnänsä. Miksi ruostumattomat, no jos sen joutuu joskus purkamaan.. mikä on kyllä epätodennäköistä mutta silti. Kun kerran tehdään, niin tehdään paremmaksi.
Otsakkeenhan vois kohta muutta, "kuinka kunnostan 2470 pannun" ;D
Joulun pyhinä värkkään sulaketaulun uusiksi, sillä hapettunut posliinisulakerasia vaihtuu lattasulakrasiaksi.
Ostin rasian 10- sulakkeen versiona, joten pari jää yli, tai varalle. Venemallin eli pitäisi kestää kosteutta paremmin. Se kuitenkin on sille altistuneena, vaikka kuin on kuivauspönttöjä kylmässä vaunussa.
-
Tähän on varmaan hyvä laittaa tämä kuva. Näkyy osat purettuna ja maalattuna.
(http://karavaanari.org/kuvat/1450981061.jpg)
-
Hyvä, itse en kuvannut näitä sen kummemmin.
Nyt kuitenkin 'paketissa' tämä projekti tältä osaa.
Vaihdoin kaikki liittimet, sillä ne oli sen verran hapettuneet. Vetelin kutistesukat tinattavien abikojen suojaksi.
Paras "tinauskolvi" oli kaasusytkä, siitä ei pääse mihinkään. Varmasti välttää kylmäjuotokset..
(http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/tinausta.jpg)
Pannuun tuli siis kaikki ohjauskeskusta lukuunottamatta uutta.
Pyrostaatti, vesitermari tuli uusia ja tuo hehku on kuukausi aiemmin vaihdettu.
Lisäksi kipinäsytty, joten pitäis poksunnat jäädä historiaan.
(http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/kipinasuojatta.jpg)
Aika hölmöläisen oloinen tuo motukka tuossa pannun kyljessä, joten tein sille suojakotelon, jossa on kosteuden poistoon aukko alhaalla ja ylöskin jää reikää.
(http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/kipinasuoja.jpg)
Koko pannu siis hiottu, hapotettu ja maalattu taustan maalilla, eli päältä ja sisältä.
Huomenna voi aloittaa projekti B:n eli vaihdetaan 12V sulakerasia laattasulakkeille.
(http://www.tlp.fi/karavaanaritorg/2015/kokopannu.jpg)
-
Siisti on
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
-
Mikä tarkoitus tuolla väliputkella on tässä läpiviennissä ? (ympyröity kohta)
Onko ns. pakollinen ?
Tuo neste mitä patterikierrossa oli, oli kyllä aikamoista rapaa.
Kannattaako tässä vaiheessa koko järjestelmä huuhdella, siis patterikierto ?
Jos vastaus on kyllä, niin mikähän olisi tuohon hyvä aine, jolla kierto puhdistuu paremmin ?
-
Tässä nyt eilen purin boilerin, sähkölämmittimen yms. pois edestä myös.
Koppurainen letku oli "hivenen" vuotanut kulmaan nestettä, joten siinä on pöhötin kuivaamassa tällä hetkellä.
Jos jonkun 2-3 vuorokautta antaa puhallella 2kW, niin eiköhän tuo kohtuu kuiva osio ole sen jälkeen :o
Läpivienti hiottu/maalattu, joten kai sen sinne takaisin laitan. Mielessä tosin kävi laittaa alumiiniputki siihen tilalle, sillä on ainoa ruostuva tuossa kierrossa.. poslukien pannu.
Mutta eiköhän tuo maalattu ja hiottu versiokin siellä jokusen aikaa kestä Thumb
Kuva piti ottaa, jotta osaa kaikki letkut ja muut väkerrellä takaisin oikealle paikalle.
Ja tosiaan, tuo on pakkasnestettä mikä on värjännyt vanerin mukavalla punalla...
Ps. potuttaa etten Toria kurkkinut ennen osien hankintaa, sillä nyt sais sieltä kohtuuhinnalla ostetut osat:
http://www.tori.fi/etela-savo/Primus_lammittimen_osat__11kg_kaasupullo_23118282.htm?ca=18&w=3
-
Primus siis toistaiseksi on huollettuna, tosin ei vielä testattuna.
Projekti koko vaunun parissa ja sen tekstit siirtyy --> http://karavaanari.org/blog/tlp72/