Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: Teukka-74 - 21.11.2015 kello on 17:48
-
Onko kukaan laittanut ja millaisia?
Laittomuudelle juuri se ja sama nyt(joten sille oma keskustelu) mutta käyttökokemuksia ja asennuskokemuksia
olisin vailla. Onx tietoo? Thumb
-
Koitin Crafteriin , mutta valoteho ei riitä . Menee hyvin kesällä (päivävalona) mutta talvella ei mitään mahdollisuuksia.
Olivat sairaan kirkkaat silmissä, mutta ei vaan valoteho oikeasti riittänyt.
-
Kyllä ne riittää päivävaloiksi mutta ei vielä muuten nuo Kiinan ledit riitä ajovaloiksi.
Motskarissa olen kokeillut.
Tosi tehokkaita led apukaukovaloja on kaupan mutta sitten lyhyet tuntuu entistä tehottomammalta.
-
Veikkaan, että ei voi suoran vaihtaa, vaan pitää olla koko valaisin suunniteltu ledeille. Sillä onko riittävän tehokkaita pistemäisellä valolähteellä olevia ledejä?
-
Veikkaan, että ei voi suoran vaihtaa, vaan pitää olla koko valaisin suunniteltu ledeille. Sillä onko riittävän tehokkaita pistemäisellä valolähteellä olevia ledejä?
Eipä taida löytyä vielä, military puolelle löytyy vaikka mitä...mutta ottaa oman aikansa että rupeaa siviiliin löytymään,"halvalla".
-
Joo samoilla ajatuksilla olen itsekkin tätä miettinyt, kuin arvon raati Thumb
Jostain kuulin että lde polttimen kun laittaa tilalle niin ei tule minkäälaista kuviota
koska umpio on langalliselle tarkoitettu. Liekkö mitään perää?
Kaveri tilasi Kiinasta H7 polttimet ja kanta oli siten väärä että polttimen
virtapiikit oli niin pielessä ettei se asettunut millään auton johtoon kiinni. Olen ideoinut
tuota led hommaa niiden kestävyyden vuoksi mutta pitäne tyytyä halogenilamppuun :(
-
miten olisi xsenon muutos sarja. ainakin valon väri on parempi näin syksysin.
-
Voi vaihtaa suoraan, mutta kuviota ei ole! Samperiin (kelekka) olen vaihtanut h4 led:in Voi sitä h7 pitää päivävalona kesäisin mutta pimeällä en suosittele ollenkaan.
-
miten olisi xsenon muutos sarja. ainakin valon väri on parempi näin syksysin.
Kaveri laittoi tuossa sellaisen muutossarjan Audi A4:n keulaan ja oli todella pettymys. Ei kestänyt
ja valo oli huono. Aika kalliita kokeiluja ovat Thumbd
-
Mulla on ollut noita xenoneita kanssa joka vehkeessä .
Eihän ne kalliita ole kun Ebay:sta (http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xxenon+.TRS0&_nkw=xenon+&_sacat=0)tilaa.
Mutta eri laatuisia on paljon .
Toiset tekee radihäiriötä.
Toiset jättää valon värisemään .
Mutta kyllä nuo vanhat isolla balastilla pelaa parhaiten.
Nuo H4 polttimot ovat menneet luvattoman huonoiksi jo .
-
Valokuvion kanssa on ledien ongelma, kirkkaat on, mutta Led"polttimo" tuottaa vain hajavaloa...niin ja hinta näissä ei päätä huimaa.
-
Valokuvion kanssa on ledien ongelma, kirkkaat on, mutta Led"polttimo" tuottaa vain hajavaloa...niin ja hinta näissä ei päätä huimaa.
Sama vika on noissa ksenon muutossarjoissa. Eilen tuli taas ajettua reilu 400km aamuhämärässä ja iltapimeässä. Paljon tuli vastaan autoja joissa H7 polttimot väärin asennettu ja toinen ajovalo häikäisee - paljon myös niitä joilla molemmat ajovalot näyttää minne sattuu eli näitä ksenonsarjoja.
Eihän niitä vastaantulijan valoja katsota, mutta eilen katse piti olla tarkasti ajourilla, joten häikäisyltä ei voinut välttyä.
-
Ksenonihan on laiton h7 umpiossa juuri väärän valokuvion takia, oikeissa ksenoneissa umpio on niille tarkotettu automaattisella korkeuden säädöllä, kyllä niissä silti kirkas valo on, omasta vaan hajosi toinen pallasti niin piti laittaa alkuperäset takasin
-
http://www.mtv.fi/teemasivut/oma-auto/Jutut/artikkeli/autojen-valoissa-on-suuria-eroja-asiantuntija-antaa-pikakurssin/5573356
-
Muistatteko millä automerkillä oli ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot jo-60 luvulla?
Ja missä mallissa ?
-
Muistatteko millä automerkillä oli ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot jo-60 luvulla?
Ja missä mallissa ?
Joo
-
Joo merkkistä ja mallista autoa en muista, mutta monissa Citikan DS:ssa ajovalot kääntyivät ratin mukana. ;)
-
kait suurin osa ison kissan muistaa
-
Osaisinkohan liittää?
KÄÄNTYVÄT AJOVALOT
06_histoire_innovat ion_pharestournants Koska pimeys heikentää huomattavasti ajoturvallisuutta varsinkin mutkaisella tiellä, Citroën varusti DS:n ja ID:n vuodesta 1967 alkaen kääntyvillä lisäajovaloilla.
Niiden ansiosta autolla voi ajaa lievässä kaarteessa ja tiukassakin mutkassa yhtä turvallisesti kuin päivällä, sillä pimeä ei kätke nyt viime hetkellä valokeilaan tulevaa jalankulkijaa tai pyöräilijää. Innovaatio
-
Oliko Iiduissa kääntyvät valot? Oli kai ns karvalakkimalli.
-
Mutta eipä ollut ennen vilkkuja jotka oisi kytketty rattiin toisin kuin tänäpäivänä useitakin merkkejä. ;D >:(
-
Oliko Iiduissa kääntyvät valot? Oli kai ns karvalakkimalli.
Ei ollut vaan DS mallissa oli.
-
Heh, mukavasti keskustelu rönsyilee mutta aihe oikeastaan onkin nk.kaluttu Thumb
Ps.Hyvää tietoa minulle , koska en tuota citikan kääntyviä kattiloita tiennyt. Joskin
citikka ei ole minun makuun muutenkaan.
-
Off-topiikkina jatkaen: DS/ID olivat aika ufoja autoiksi aikakausi huomioiden.
Varsinkin DS malli niinsanotulla mehukepillä. Automaattivaihteist o, jonka valitsin oli pieni "mehukeppi", jarrujen ja ohjauksen käyttäminen ei vaatinut käytännössä voimaa ollenkaan, kaasunestejousitus sai aikaan tunteen, kuin pilven päällä kelluisi, täysin poikkeuksellinen muotoilu, kääntyvät ajovalot, kyky kulkea ilman toista takapyörää rengasrikon sattuessa jne.
Valitettavasti mukaan tuli lisäksi periranskalainen luotettavuus ja rapeus. :(
-
Citikoissa oli diravia ohjaus käytössä vielä CX mallissa, hydrauliohjaus joka oli varmistettu perinteisellä. Minulla on sellainen ja katsastaja ihmetteli väljää ohjausta kun kone ei ollut käynnissä, ei tahtonut uskoa että on normaali ilmiö ja että, ohjaus vaatii konneen käymisen jotta toimisi oikein.
-
Nyt on kehitystä tapahtunut, ei enää mitään ylim. jäähdytyksiä ja sovitteita. Menee kokeiluun. Tehon kulutus vain 16W.
(https://karavaanari.org/kuvat/1726169507.jpg)
https://www.motonet.fi/tuote/philips-ultinon-access-led-h7h18-12v-polttimopari?product=43-00350&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwooq3BhB3EiwAYqYoEhItU28aTecyNOvTduKIPNNEmDV4iQcmzzUXf9YFnL05ZTRSFy48RBoCAdEQAvD_BwE
-
Muuten hyvä mutta lukekaahan se tuotekuvauksen viimenen rivi...
• Ei tieliikennekäyttöön!
Harvoin tulee ajeltua muualla....
-
Nyt on kehitystä tapahtunut, ei enää mitään ylim. jäähdytyksiä ja sovitteita. Menee kokeiluun. Tehon kulutus vain 16W.
(https://karavaanari.org/kuvat/1726169507.jpg)
https://www.motonet.fi/tuote/philips-ultinon-access-led-h7h18-12v-polttimopari?product=43-00350&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwooq3BhB3EiwAYqYoEhItU28aTecyNOvTduKIPNNEmDV4iQcmzzUXf9YFnL05ZTRSFy48RBoCAdEQAvD_BwE
Onkohan saman tuoteperheen H1 yhtä hyvä/huono?
-
Muuten hyvä mutta lukekaahan se tuotekuvauksen viimenen rivi...
• Ei tieliikennekäyttöön!
No kun näillä ei ole sitä ECE hyväksyntää, niin... Vaikka joillain noista Ultinon polttimoilla onkin se kansallinen hyväksyntä mm. Saksassa, niin se ei päde EU-laajuisesti, eikä siis myöskään Suomessa. Toki jos polttimolla on edes kansallinen hybäksyntä jossain EU-maassa, niin ainakin allekirjoittaneelle se kertoo jo jotain tuotteen laadustakin, mikään kiina-ihme tässä ei todellakaan ole kyseessä Thumb
Itsellä on jo useamman vuoden ollut tuollaiset Ultinon Essentialit käyttöauton keulalla ja paluuta halogenehin ei ole! Olisin toki tilannut tämän auton jo ihan alunperinkin LED-ajovaloin, mutta kun sellaista ei saanut edes rahalla, niin... Ja kyllä, katsastuksen ajaksi pitää rusnata ne halogenit takaisin tai tulee leimalla hylky. Nuo LED:it ovat kuitenkin jopa tarkempirajaiset mitä auton alkup. halogenit ja oik.laidan hirvipiikkikin on sellainen jolla jo ihan oikeastikin näkee nuo penkat. Ja kun lm noista ei kuitenkaan irtoa lain sallimaa enempää, niin ei luulisi suikallakaan olevan sanomista kun sen mittarinsa kanssa valojen suuntaukset ja kuviot tarkistaa. Mutta kun se ei ole se miten ne toimii ihan oikeasti käytännössä, vaan ne on vain ne leimat papereissa kun merkitsee, niin...
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczN599NS91RsoVOLtyObfkmJ079Z60MLjqc3sggeNjM237Um6SvAqjRTuQj4jdxclIzjBZ9KPVHKtXW5eC81ds276Ey4-PkEMhlKeh028TFa0RMLBlQGqANZDMSXVVAHWz-cF2ON-xECkZgs4nntSjrq2A=w1024-h768-s-no-gm?authuser=0)
-
Muistatteko millä automerkillä oli ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot jo-60 luvulla?
Ja missä mallissa ?
Citroen DS
-
No kun näillä ei ole sitä ECE hyväksyntää, niin... Vaikka joillain noista Ultinon polttimoilla onkin se kansallinen hyväksyntä mm. Saksassa, niin se ei päde EU-laajuisesti, eikä siis myöskään Suomessa. Toki jos polttimolla on edes kansallinen hybäksyntä jossain EU-maassa, niin ainakin allekirjoittaneelle se kertoo jo jotain tuotteen laadustakin, mikään kiina-ihme tässä ei todellakaan ole kyseessä Thumb
Itsellä on jo useamman vuoden ollut tuollaiset Ultinon Essentialit käyttöauton keulalla ja paluuta halogenehin ei ole! Olisin toki tilannut tämän auton jo ihan alunperinkin LED-ajovaloin, mutta kun sellaista ei saanut edes rahalla, niin... Ja kyllä, katsastuksen ajaksi pitää rusnata ne halogenit takaisin tai tulee leimalla hylky. Nuo LED:it ovat kuitenkin jopa tarkempirajaiset mitä auton alkup. halogenit ja oik.laidan hirvipiikkikin on sellainen jolla jo ihan oikeastikin näkee nuo penkat. Ja kun lm noista ei kuitenkaan irtoa lain sallimaa enempää, niin ei luulisi suikallakaan olevan sanomista kun sen mittarinsa kanssa valojen suuntaukset ja kuviot tarkistaa. Mutta kun se ei ole se miten ne toimii ihan oikeasti käytännössä, vaan ne on vain ne leimat papereissa kun merkitsee, niin...
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczN599NS91RsoVOLtyObfkmJ079Z60MLjqc3sggeNjM237Um6SvAqjRTuQj4jdxclIzjBZ9KPVHKtXW5eC81ds276Ey4-PkEMhlKeh028TFa0RMLBlQGqANZDMSXVVAHWz-cF2ON-xECkZgs4nntSjrq2A=w1024-h768-s-no-gm?authuser=0)
Miten nuo toimii pakkasessa eli kun umpion lasi on huurussa niin sulattaako huurteen tai ajonaikana tulevan lumen/jään pois?
Onko lämmöntuottoa tarpeeksi?
-
Miten nuo toimii pakkasessa eli kun umpion lasi on huurussa niin sulattaako huurteen tai ajonaikana tulevan lumen/jään pois?
Onko lämmöntuottoa tarpeeksi?
No vielä ei ole tullut ongelmia, mutta nuo LED:ithän on mulla vain lyhkäsissä, pitkät on yhä halogenit kun keulalla on myös ref 50 LED-palkki, niin en ole katsonut tarpeelliseksi noita pitkiäkin LED:ittää.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMb6brv-gkAYYlLnJ6ZlSVkY6QwbKtGXP90hRJBU5dfLjcSfgMyxZkdo7gLJRDdM7XgMCz8mktaHJ5Op43h3b8hE6YwFLb-4NBuAgLex39ZKY6XmNJc5Q7LwB_fbDlFeA_zO2EjVhVagvI5Cw0aXJtpng=w1024-h768-s-no-gm?authuser=0)
-
Miten nuo toimii pakkasessa eli kun umpion lasi on huurussa niin sulattaako huurteen tai ajonaikana tulevan lumen/jään pois?
Onko lämmöntuottoa tarpeeksi?
Käy tarpeeksi tiheästi rappaamassa lumet pois. Ei riitä sulattamaan. Palkissa sama juttu jos ei oo lasissa lämmitintä.
-
Käy tarpeeksi tiheästi rappaamassa lumet pois. Ei riitä sulattamaan. Palkissa sama juttu jos ei oo lasissa lämmitintä.
Valitettavan totta....
-
Paremmin ne silti toimii ja näkyy vs. lediviirut keulassa ja persus pimeänä jopa iltahämärissä. 🙂
-
Paremmin ne silti toimii ja näkyy vs. lediviirut keulassa ja persus pimeänä jopa iltahämärissä. 🙂
Pitäis sitä itsekin nähdä jotain pimeällä.
-
Niinpä, kustannussyistä uusistakin autoista puuttuu useinmiten pesurit ja lämmittimet, vaikka ledit olisi jo tehdasasennetut.
-
Joo harvoin noita kelejä on että menee etuvalot lumeen/jäähän mutta sitten kun on niin saisi pysähdellä tosi usein jos meinaa nähdä.
Takapäässä ollut yhdessä autossa ledit ja olivat juurikin aika kelvottomat lumikeleillä. Ihme että ovat sallittuja.
Tuo tietty auttaa jos vieressä pitkät halogeeneina niin niillähän sulaa ledinkin edusta kunhan vaan voi ajaa pitkät päällä pätkittäin.
-
Joo harvoin noita kelejä on että menee etuvalot lumeen/jäähän mutta sitten kun on niin saisi pysähdellä tosi usein jos meinaa nähdä.
Takapäässä ollut yhdessä autossa ledit ja olivat juurikin aika kelvottomat lumikeleillä. Ihme että ovat sallittuja.
Tuo tietty auttaa jos vieressä pitkät halogeeneina niin niillähän sulaa ledinkin edusta kunhan vaan voi ajaa pitkät päällä pätkittäin.
Suomessa on kuitenkin vielä talvi.
Lunta ja kosteutta ja ledit on hetkessä ummessa.
Nykyään on kaupoissa valtava määrä kaikenlaisia kaukovalohimmeleitä mutta vain harvoissa on lämmitys.
-
Takapäässä ollut yhdessä autossa ledit ja olivat juurikin aika kelvottomat lumikeleillä. Ihme että ovat sallittuja.
Varsinkin takapäässä korostuu se autosuunnittelun aito osaaminen, sillä oikealla muotoilulla ne takavalot ei muuraudu umpeen, ei vaikka kylmät leditkin siellä pelkästään tuikkisivat Thumb
-
Takapäässä ollut yhdessä autossa ledit ja olivat juurikin aika kelvottomat lumikeleillä. Ihme että ovat sallittuja.
Rellussa oli aikoinaan normaalit hehkulamput takana. Oli kunnon lumimyräkkä. Tuli mieleen käydä katsomassa auton perää. Eipä näkynyt minkäänlaista punaista valoa ennenkuin vähän rapsutin lumia pois. Ihme, että olivat sallittuja!
-
Rellussa oli aikoinaan normaalit hehkulamput takana. Oli kunnon lumimyräkkä. Tuli mieleen käydä katsomassa auton perää. Eipä näkynyt minkäänlaista punaista valoa ennenkuin vähän rapsutin lumia pois. Ihme, että olivat sallittuja!
Eihän ne ollutkaan sallittuja, ennen puhdistusta lumesta...
Muistitko rekkarikilven putsata? :)
-
Sattuipa eräs talvi matkalla 8-tietä Turkuun karavas inäytelyyn. Merikarvialla satoi hetkessä 80 se senttiä lunta. Ajovalot xenonit eivät jäätyneet takaosaan kertyi noin 20 sentinen lumikeros johon hehkutakalamput sulatti syvät reiät ja ne näkyi aivan hyvin.
-
Eihän ne ollutkaan sallittuja, ennen puhdistusta lumesta...
Muistitko rekkarikilven putsata? :)
Juuri niin - ihme taivastelua täällä. Kuraantuu ne halogeeniajovalot rapakelissä vaikka olisi 100wattiset.. tai alle 20w ledit..
Yhtälailla takavalot Frankissä muurautuvat lumipöllyssä kun korkea pystyperä. Pitäskö tuollainen muotoilu kieltää :-X
Kuskilla pitää olla hoksottimet kunnossa ja toimia sen mukaan mitä keli, ajankohta ja ajoneuvo vaatii.
-
Tuo tietty auttaa jos vieressä pitkät halogeeneina niin niillähän sulaa ledinkin edusta kunhan vaan voi ajaa pitkät päällä pätkittäin.
ei ainakaan ns. pystylamppu-FH-volvossa, kun oli ledit ajovaloina. niiden päällä halogeeni pitkät ja alla halogeeni sumarit, vaikka yritin sulattaa molemmilla (140w yhteisteho) niin ajovalon kohdalla pysyi valaisimen lasi jäässä.
-
Yhtälailla takavalot Frankissä muurautuvat lumipöllyssä kun korkea pystyperä. Pitäskö tuollainen muotoilu kieltää :-X
Ei pelkkä pystyperä muuraa takavaloja.
Kyllä siihen vaikuttaa myös etupään muotoilu/pituus.
En tiedä kumpi on määräävä.
-
Nyt on kehitystä tapahtunut, ei enää mitään ylim. jäähdytyksiä ja sovitteita. Menee kokeiluun. Tehon kulutus vain 16W.
(https://karavaanari.org/kuvat/1726169507.jpg)
https://www.motonet.fi/tuote/philips-ultinon-access-led-h7h18-12v-polttimopari?product=43-00350&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwooq3BhB3EiwAYqYoEhItU28aTecyNOvTduKIPNNEmDV4iQcmzzUXf9YFnL05ZTRSFy48RBoCAdEQAvD_BwE
Mahtaisiko nuo polttimot pitää umpiot sulina...?
Jos oikein ymmärsin youtuben perusteella, niin noissa on jähdytysropeli, jonka ritiläaukot jää umpion sisäpuolelle.
-
Itse olen ollut aina sitä mieltä että noi muutossarjat (Xenoneistahan tämä alkoi) ei sovi kuin työvaloihin ja ehkä lisäpitkiin, mutta päätin nyt kokeilla. Kuten tässäkin säikeessä todettu niin Philips on hakenut tietyille automailleille (mm. tuoreet Ducatot) tiettyihin maihin (Saksa, Itävalta kai pääasiassa) hyväksynnän noille Ultinoneille ja siitä sitten päättelin että pakko olla okei ja sellaiset hommasin.
Ajoin eilen illalla ekaa kertaa niin pimeässä että ne jo näkyivät ja enpä tiedä. Kyllähän se valon jakaantuminen tuntuu olevan aika niin ja näin, yhdessä kohdassa on kirkas läiskä ja vieressä hämärämpää. Valokuvio näiden kanssa on kyllä melkolailla sellainen kuin pitää, mutta kun tällästä halogeniumpiota ei vaan (tarvitse) tehdä niin tarkaksi kuin oikeat xenon- ja lediumpiot niin kyllähän sitä hajavaloakin tulee aika runsaasti. Tietysti sitä tulee halogenipolttimolla kin mutta nyt kun määrä on vähän toista luokkaa niin vähän dorkalta näyttää kun vastaantulevan rahtarin heijastinliivitkin loistavat yön pimeydessä. Oikeissa xenon- ja ledumpioissahan valokuvio on tarkka kuin veitsellä leikaten.
Olisihan tähän saanu rastittaa ne ledivalot jo ihan tehtaalta, mutta tilausvaiheessa tiedettää että komponenttipula ja sitä sun tätä toimitus viivästyy niin en rastittanut kun arvio oli siinä vaiheessa muutenkin jo 1.5 vuotta. Tiedä sitten olisiko tästä toteutuneesta 3.5 vuoden toimitusajasta enää pitemmäksi venynyt vaikka olisi ne ottanutkin.
Mutta joo, kattellaan nyt. Hyvin vahva arvio tässä vaiheessa on että saatan heittää nuo ledit mäelle noista lähivaloista. Pitkissä tuntuvat toimivan fiksummin niin.
-
Itse olen ollut aina sitä mieltä että noi muutossarjat (Xenoneistahan tämä alkoi) ei sovi kuin työvaloihin ja ehkä lisäpitkiin, mutta päätin nyt kokeilla. Kuten tässäkin säikeessä todettu niin Philips on hakenut tietyille automailleille (mm. tuoreet Ducatot) tiettyihin maihin (Saksa, Itävalta kai pääasiassa) hyväksynnän noille Ultinoneille ja siitä sitten päättelin että pakko olla okei ja sellaiset hommasin.
Ajoin eilen illalla ekaa kertaa niin pimeässä että ne jo näkyivät ja enpä tiedä. Kyllähän se valon jakaantuminen tuntuu olevan aika niin ja näin, yhdessä kohdassa on kirkas läiskä ja vieressä hämärämpää. Valokuvio näiden kanssa on kyllä melkolailla sellainen kuin pitää, mutta kun tällästä halogeniumpiota ei vaan (tarvitse) tehdä niin tarkaksi kuin oikeat xenon- ja lediumpiot niin kyllähän sitä hajavaloakin tulee aika runsaasti. Tietysti sitä tulee halogenipolttimolla kin mutta nyt kun määrä on vähän toista luokkaa niin vähän dorkalta näyttää kun vastaantulevan rahtarin heijastinliivitkin loistavat yön pimeydessä. Oikeissa xenon- ja ledumpioissahan valokuvio on tarkka kuin veitsellä leikaten.
projektoriumpioissa toimii paljon paremmin kuin heijastinumpiossa.
Mulla oli ex-vaunuveturissa ennen heijastinumpiot ja ledit, kokeilin kerran ja heitin ledit pois. umpisurkeat, valokuvio oli täysin väärä. 50km ajoin ja 3autoa vilkutti jo pitkiä.. ::)
Sitten laitoin projektoriumpiot led-polttimoilla niin on rajaus on kuin veitsellä leikaten, eikä kukaan vilkuttele pitkiä kun vastaan tulee. Tulee itseasiassa liian vähän hajavaloa, ei valaise juuri yhtään sivulle. Kun kääntyy pimeällä pihatielle 90asteen risteyksestä on hyvä laittaa sumarit päälle.
-
Tulee itseasiassa liian vähän hajavaloa, ei valaise juuri yhtään sivulle. Kun kääntyy pimeällä pihatielle 90asteen risteyksestä on hyvä laittaa sumarit päälle.
Jo H 4 aikaan perusteltiin sumuvalojen käyttöä pimeällä tuolla sivuille tulevan valon vähäisyydellä. Käytän sumareita siksi jotta näkee tielle pyrkivät hirvet. Aikoinaan oli myös nk. ojavalo tähän tarkoitukseen.
-
Jo H 4 aikaan perusteltiin sumuvalojen käyttöä pimeällä tuolla sivuille tulevan valon vähäisyydellä. Käytän sumareita siksi jotta näkee tielle pyrkivät hirvet. Aikoinaan oli myös nk. ojavalo tähän tarkoitukseen.
Sulla lienee sitten oikea ajonopeus...
Ei ne sumarit oikein säädettynä näytä, kuin 20 metriä. Sillä matkalla ei maantievauhdissa hirviä väistetä.
Sumarit ja yleensäkin laajalti näyttävät valot lepuuttaa kyllä vanhoja silmiäni. Nykyisissä autoissani sumuvalo syttyy rattia kääntäessä. En kyllä niillä onnettomilla sumareilla mitään näkyvyyttä saa lisää käännöksiin. Enemmänkin autonvalmistajan mainostemppu.
-
Sulla lienee sitten oikea ajonopeus...
Toivottavasti ainakin ajoittain?
Sumarit ja lisäpitkät viimeksi reilut 50 v. sitten, ojavaloa ei koskaan.
-
Oikeissa xenon- ja ledumpioissahan valokuvio on tarkka kuin veitsellä leikaten.
Niissä oikeissa on myös sitä valotehoa pikkasen enempi kuin lain sallimat max. 1700lm mitä näille halogen-kantaisille on ilman pesureita ja aut.säätöjä. Siitä syystä mm. Philips Ultinon LED-korvikkeet on tuon alle ja ne ovat saaneet myös näitä kansallisia hyväksyntöjä ihan EU-maissakin, vaikkakaan sitä täällä perähikiällä vaadittavaa ECE-hyväksyntää ei noillakaan ole. Vähän siis samanlaista vääntöä kuin HVO-dieselielssä, jolle pitäisi mukamas olla ihan se autovalmistajan oma hyväksyntä. Jep jep ::)
Jo H 4 aikaan perusteltiin sumuvalojen käyttöä pimeällä tuolla sivuille tulevan valon vähäisyydellä. Käytän sumareita siksi jotta näkee tielle pyrkivät hirvet. Aikoinaan oli myös nk. ojavalo tähän tarkoitukseen.
Ne sumarit valaisee hyvin kirkkaasti vain sen max. 20m auton edestä ja tuossa ajassa et kyllä sitä hirveä enää väistä yhtään mihinkään jos nopeus on yhtään yli kävelyvauhdin. Sen sijaan tuo kirkas etuala sokeuttaa ne sun omat silmäsi s.e. se hämäränäkö sinne kauas mihin ne ajovalot ja varsinkin pitkät näyttää katoaa. Eli itseasiassa sumareita turhaan käyttämällä näet huonommin eteesi kuin ilman niitä Thumbd
-
Ei ne sumarit oikein säädettynä näytä, kuin 20 metriä. Sillä matkalla ei maantievauhdissa hirviä väistetä.
Laittaa ne valot vähän ylemmäs, eikä sinne 20cm asvaltista.
Alkaa tuleen valoa.
-
Laittaa ne valot vähän ylemmäs, eikä sinne 20cm asvaltista.
Alkaa tuleen valoa.
Oiva ratkaisu lähivalojen korvikkeeksi... :)
Lienee varmaan syy, miksi niiden kuuluu valaista lähelle? Voisiko olla kyse valokuviosta?
-
Lienee varmaan syy, miksi niiden kuuluu valaista lähelle? Voisiko olla kyse valokuviosta?
Mite niin 'kuuluu'?
-
Mite niin 'kuuluu'?
Jos olet joskus ajanut oikein kunnon sumumssa niin varmaan sisäistät ja tajuat miksi kuuluu näyttää vaan lähelle! Niitä käytetään muutenkin väärin!
-
Sumuvalot ovat alhaalla siksi, että ne valaisevat tien sumun alta eikä heijastu sumupisaroista takaisin.
-
Jos olet joskus ajanut oikein kunnon sumumssa niin varmaan sisäistät ja tajuat miksi kuuluu näyttää vaan lähelle! Niitä käytetään muutenkin väärin!
;D
Kyllä minä tiedän, miten sumuvalot teoreetikoiden mukaan toimmivat.
Vaan kun on oikea sumu, edessä näkyy vain valkoista mömmöä, oli valot miten alhaalla tahansa.
Kun ne on vähän ylempänä, ne voi suunnata alaspäin, eivät häikäise ja tiettyyn pisteeseen asti niistä on jopa hyötyä.
Myös sumussa.
Kaupunkilaisille tietysti ihan outo asia.
-
;D
Kyllä minä tiedän, miten sumuvalot teoreetikoiden mukaan toimmivat.
Vaan kun on oikea sumu, edessä näkyy vain valkoista mömmöä, oli valot miten alhaalla tahansa.
Kun ne on vähän ylempänä, ne voi suunnata alaspäin, eivät häikäise ja tiettyyn pisteeseen asti niistä on jopa hyötyä.
Myös sumussa.
Kaupunkilaisille tietysti ihan outo asia.
Voit suunnata sumuvalot miten tykkäät...
Niitä ei kuitenkaan ole syytä käyttää lähivalojen kahdentamiseen. Sumuvalot tuottavat häikäisevää hajavaloa.
Tämähän tietysti on kaikkien tiedossa.
-
Sumuvalojen tehtävä on valaista tienpintaa, ei itse sumua. Siksi ne on alhaalla, lähellä tienpintaa. Toki harkinta on sallittua, mitä tulee niiden käyttöön. 🙂
-
Onkohan saman tuoteperheen H1 yhtä hyvä/huono?
Onkos tuon paksuperämallin PRO9100 H7 LED polttimossa tarkitus ohjata lämmintä ilmaa umpion sisälle?
-
Voit suunnata sumuvalot miten tykkäät...
Niitä ei kuitenkaan ole syytä käyttää lähivalojen kahdentamiseen. Sumuvalot tuottavat häikäisevää hajavaloa.
Tämähän tietysti on kaikkien tiedossa.
Kyllä etusumuvalot ovat valoteknisesti nykyään aivan dinosauruksia; pykälien mukaan alenema (suuntaus) tulee olla tuplat lähivaloihin verrattuna.. Jos sijainti ½ lähivalojen korkeudesta, on kantama 1/4 lähivaloista.
Jotta sumuvalojen ideologia ei ontuisi, pitäisi hajavalo minimissään.., eli nykyaikainen ledi/projektorilähivalo pesee helposti minkä tahansa (heijastin)halogeenisumarin sumuvalona..
Niissä oikeissa on myös sitä valotehoa pikkasen enempi kuin lain sallimat max. 1700lm mitä näille halogen-kantaisille on ilman pesureita ja aut.säätöjä. Siitä syystä mm. Philips Ultinon LED-korvikkeet on tuon alle ja ne ovat saaneet myös näitä kansallisia hyväksyntöjä ihan EU-maissakin, vaikkakaan sitä täällä perähikiällä vaadittavaa ECE-hyväksyntää ei noillakaan ole. Vähän siis samanlaista vääntöä kuin HVO-dieselielssä, jolle pitäisi mukamas olla ihan se autovalmistajan oma hyväksyntä. Jep jep ::)
Ne sumarit valaisee hyvin kirkkaasti vain sen max. 20m auton edestä ja tuossa ajassa et kyllä sitä hirveä enää väistä yhtään mihinkään jos nopeus on yhtään yli kävelyvauhdin. Sen sijaan tuo kirkas etuala sokeuttaa ne sun omat silmäsi s.e. se hämäränäkö sinne kauas mihin ne ajovalot ja varsinkin pitkät näyttää katoaa. Eli itseasiassa sumareita turhaan käyttämällä näet huonommin eteesi kuin ilman niitä Thumbd
Pesuri ja säätöautom. raja on 2000 lm, valonlähteestä riippumatta.
-
Kyllä etusumuvalot ovat valoteknisesti nykyään aivan dinosauruksia; pykälien mukaan alenema (suuntaus) tulee olla tuplat lähivaloihin verrattuna..
Kerropa pykälä, kun en löydä...
-
kyllä sellaset vanhat lisäsumuvalot...suo rakaiteen muotoset pienen matkatelkun kokoiset oli hurjan hyvät lisävalon lähteet.
Oikein suunnattuna valaisia lähes 100m eteenpäin ja pellot komiasti hyvinkin kauas. Harmi ettei nykyauton nokkaan oikeen sovi moiset.
-
Mulla oli Hellat puskurin alla 35 vuotta sitten. Olin ihan ylpeä niistä. :laugh:
(https://karavaanari.org/kuvat/1726324031.jpg)
-
Sumuvalot ovat alhaalla siksi, että ne valaisevat tien sumun alta eikä heijastu sumupisaroista takaisin.
Itsellä oli junnuna Ford Taunus ns. opetteluautona. Eli hommattiin se ruttutukusta ja duunattiin ihan alusta lähtien koko auto uusiksi, moottori, vaihteisto, runko... Siis tuo auto käytiin läpi aivan totaalisesti ja näin tuli allekirjoittaneelle auton tekniikkakin tutuksi. Suosittelen jos vaan on moiseen mitään mahista. Mutta siis tuohon olin duunannut puskurin alapuolelle niin sumarit kuin niiden viereen lisäpitkät ja kytkentä niin että jos on autossa sumarit päällä ja sytytetään pitkät, niin auton omat pitkät ei syty lainkaan, vain pelkästään nuo puskurin alla olevat lisäpitkät niiden sumareiden kaveriksi. Ja kyllähän muuten näki! Tuo kantoi todella nätisti juurikin sinne sumupatjan alle ihan kuin mokomaa sumua ei olisi lainkaan Thumb
Pesuri ja säätöautom. raja on 2000 lm, valonlähteestä riippumatta.
No juu, taisin muistaa tuon rajan väärin, mutta anyway nuo Philips Essential H-kantaiset LED-korvikkeet on kaikki mallit hienosti alle tuon ja siten tosiaan ovat saaneet niitä kansallisiakin hyväksyntöjä halogen-polttimoiden korvaajina. Toki myös se valokuvio itse on oltava ns. handussa, jotta moisesta kansallisenkaan tason hyväksynnästä voi vielä edes haaveilla. Se ECE-hyväksytys on vaan niin pirun kallista vs. että noita alkup. LED-ajovaloja alkaa jo olemaan lähes järjestäin jopa hinnat-alkaen autoissa, niin kerkiääkö valmistaja ikuna saamaan tuota hyväksyntä-investointiaan enää takaisin kun jo tekniikka on vanhentunutta, ei ole enää niitä halogeneja joita tuolla polttimolla korvattaisiin ???
-
Kerropa pykälä, kun en löydä...
Taitaa nykyjään olla EU-diretiivien puolella (Direktiivi
77/538/ETY), mutta oli aiemmin ihan suomeksi 1% alenema lähivaloilla ja 2% sumareilla.
Matikalla 40cm asennuskorkeudella kantamaa jää 20 metriin, 30cm vastaavasti 15 metriin.
-
Taitaa nykyjään olla EU-diretiivien puolella (Direktiivi
77/538/ETY), mutta oli aiemmin ihan suomeksi 1% alenema lähivaloilla ja 2% sumareilla.
Matikalla 40cm asennuskorkeudella kantamaa jää 20 metriin, 30cm vastaavasti 15 metriin.
On 76/762ETY
Ja näkyy olevan nykyään tuo 2%
6 VALAISTUS
6.1 Etusumuvalaisimien on oltava siten suunniteltuja, että niiden valaistuksen häikäisy on rajoitettu.
6.2 Etusumuvalaisimien aikaansaama valaistus on määriteltävä pystysuuntaisen valkokankaan avulla, joka on pystytetty 25 m linssin etupuolelle ja suoraan kulmaan etusumuvalaisimen akseliin nähden. Piste HV on lampun keskikohdan kautta valkokankaaseen kulkevan normaalin kanta. Suora hh kulkee vaakasuorassa HV:n kautta (ks. liite V).
6.4 Säteen on saatava aikaan valkokankaalle vähintään 225 cm:n leveydelle linjan vv molemmin puolin vaakasuora valon ja varjon rajapinta, joka on riittävän terävä, jotta sen avulla tapahtuva säädön suorittaminen on mahdollista.
6.5 Etusumuvalaisin on suunnattava siten, että valkokankaalla oleva valon ja varjon rajapinta on 50 cm linjan hh alapuolella.
Tuo minimileveys on mielenkiintoinen...