Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: JPS - 22.09.2015 kello on 17:02
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2015091720367452_au.shtml
Thumb
-
Tarkottaako tää nyt sitä että mun pitää heti kohta tilata uusi setti sähköpyörän moottoreita, ei ne edellisetkään pyörään asti ehtineet :laugh:
-
On jo aikakin. Suomen lainsäädäntö on noitten osalta roikkunut perässä jo pitkään
-
Segwaytä jo pitkään himoinnut, mutta ei sillä mitään ole Suomessa tehnyt. Saapa nähdä meneekö nyt hankintaan. Halvempia kilpailijoitakin olemassa. Myös maastomallisia löytyy niin ei ole vaan pikitien peli.
Tuommoinen taittuvalla aisalla olis mukava kampe takatallissa.
-
Saahan sitä suomessa ajella sähköisellä inva pyörätuolilla! Sellaisen kun tuunaa ja hieman virittää niin johan kelpaa ilman omiakin voimia kuleksia! Segwey on jo kivikautinen liikutin, olen siitä aikonaan lukenut ;) ;D
-
Tarkoittanee sitä, että 1 kW tehoiset sähköpyörät tulevat sallituiksi. Menee muuten hankintaan, siinäpä oivallinen työmatka-ajoneuvo. Nykylainsäädännön mukaiset on liian hitaita mun mielestä.
Tästä taisi olla melko vasta juttuakin?
Puuilosta 200 Ah akku tarakalle, niin voi lähteä käymään vaikka naapurimaakunnassa. Thumb
-
Tämmöstä...Samaa mieltä!
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1442885814641.html
-
Tämmöstä...Samaa mieltä!
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1442885814641.html
Samaa mieltä missä noista? Puolesta tai vastaan?
-
Samaa mieltä missä noista? Puolesta tai vastaan?
Vastaan koko hömpötystä ;) :D
-
Monenlaisia uusia hömpötyksiä on joskus vastustettu. Ja vähän toisinpäinkin.
Tässä yksi esimerkkilista.
1. ”Applen iPod ei tule menestymään”, Sir Alan Sugar, 2005
2. ”Kotona ei ole tarvetta tietokoneelle”, Digital Equipment Corporationin perustaja Ken Olsen, 1977
3. ”Ydinvoimakäyttöiset pölynimurit todellisuutta 10 vuodessa”, Lewyt Corporation -yrityksen johtaja Alex Lewyt, 1955
4. ”Television suosio ei kestä, koska ihmiset kyllästyvät tuijottamaan vanerilaatikkoa”, Darryl Zanuck, 1946
5. ”Koskaan ei rakenneta tätä suurempaa lentokonetta”, Boeingin insinöörin kerrotaan sanoneen vuonna 1933 kymmenen ihmistä kuljettavan Boeingin tehtyä ensilentonsa
6. ”Olemme rakettipostin kynnyksellä”, poliitikko Arthur Summerfield, 1959
7. ”Kukaan ei tarvitse enempää kuin 640 kilotavua muistia kotitietokoneeseen”, Bill Gatesin kerrotaan sanoneen, 1981
8. ”Amerikkalaiset tarvitsevat puhelinta, mutta me emme. Meillä on tarpeeksi viestipoikia”, postin pääinsinööri Sir William Preece, 1878
9. ”Roskapostin ongelma ratkaistaan kahdessa vuodessa”, Bill Gates, 2004
10. ”Röntgensäteet osoittautuvat huijaukseksi”, tiedeakatemia Royal Societyn johtaja Lordi Kelvin, 1883
Tämmöstä...Samaa mieltä!
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1442885814641.html
Tuohon juttuun on kerätty vain negatiivisia asioita. Voisi todeta, että muilla kulkuvälineillä tapahtuvat onnettomuudet vähenevät, ympäristö saastuu vähemmän ja riippuvuus tuontienergiasta vähenee. Kun nyt joku keksisi tehdä joitain tuollaisia Suomessakin.
Yksi kommentti on oikea. Noita varmasti viritellään, mikäs sen hauskempaa. Thumb
-
Nöitä hömpötyksiä on pitkin maailmaa.
Ihan ammattikäytössä moni laite ja helpottaa paljon työntekoa.
Postinkantajien pyörissä on sähköavustus jo nyt ja uuden lain myötä polkeminen ei enää ole pakollista, samoin postin kärryissä on sähkömoottori ja jatkossa niihin voi laittaa laudan jonka päällä jakaja seisoo eikä tarvitse itse kävellä. Segwayt on monessa paikassa poliisien ja järjestyksenvalvoji en käytössä, Niitten päältä näkee paremmin yli ihmismassojen ja myös massa erottaa sellaisen.
Aina on uudistuksia vastustavia ja hyvä niin. Kuitenkin esim polkupyörilijä matalalla maattavalla pyörällä voi olla vaarallinen hänkin tai ihan älytöntä vauhtia ajava peruspyöräilijä
-
Vihdoinkin! Thumb
http://yle.fi/uutiset/moottoroitu_yksipyora_herattaa_hammastysta__katso_video/7765480
-
No kyllähän ne rekisteröidä pitäisi niinkuin vaikka mopot että voisi kohta rätkästä niillekkin käyttöveron ,ajot sitten tai et ^-^
-
Saahan sitä suomessa ajella sähköisellä inva pyörätuolilla! Sellaisen kun tuunaa ja hieman virittää niin johan kelpaa ilman omiakin voimia kuleksia! Segwey on jo kivikautinen liikutin, olen siitä aikonaan lukenut ;) ;D
Kiitokset vinkistä, sähköpyörätuoli/invamopo olikin jo tiedossa. Mahdollisesti semmoiseenkin täytyy jossain vaiheessa turvautua, toivottavasti ei tai ei ainakaan vuosiin. Toivottavasti tuommoisilla kevyemmillä vaihtoehdoilla vielä selviäisi.
Samaan tarkoitukseen kuitenkin tuo segway tulisi, eli liikkumisen apuvälineeksi. Tähänasti tuonkaltaisia laitteita ei ole saanut edes siihen käyttöön. Mieluummin toki nekin matkat juoksisin jos pystyisin.
Tuo olis tosiaan loistava kapine mukaan matkailukulkineesee n. Jää moni nähtävyys, puisto, kaupunkikeskusta jne. näkemättä koko perheeltä kun oma kävelykyky rajoittuu satoihin metreihin ja suunnitelmat tehtävä sen mukaan.
Moni yleisesti turhakkeena pidetty kapine voi toisille olla liikkumisen ja aktiivisen elämän edellytys. Asiat kun ei läheskään aina ole ihan mustavalkoisia.
-
Moni yleisesti turhakkeena pidetty kapine voi toisille olla liikkumisen ja aktiivisen elämän edellytys. Asiat kun ei läheskään aina ole ihan mustavalkoisia.
Aivan! Meilläkin on tuolla tallissa rouvan sähkömopo, mtta reissussa ollaan yleensä vain tuolilla, koska mopo tarttee siten peräkärryn. Onneksi on kipillinen kärry, niin siitä ei tule sen kummoisempaa onhelmaa, mopon saa helposti ajettua kyytiin/pois 8)
-
Kesän ajellut tälläisellä
(http://www.dhresource.com/0x0s/f2-albu-g3-M00-FA-D5-rBVaHVWl7tyAe1xCAAFHTpGtrIE601.jpg/original-gotway-mcm-2s-newest-in-stock-electric.jpg)
Koordinaatio parantunut kummasti ja aican loistovehje vähän pidempäänkin matkaan.
Toki olen sillö jo 2,5 viikon sairaslomankin ehtinyt hankkia mutta laite on todella hauska ja nopea kulkine. Poliisien silmissä aiheuttanut enemmän uteliaisuutta ja hymyjä sakkolappujen kirjoittamisen sijaan.
-
Anteeki tyhmyyteni >:( Kun en tajunnut jotta joilekkin tärkeitä kulkimia...
-
Anteeki tyhmyyteni >:( Kun en tajunnut jotta joilekkin tärkeitä kulkimia...
Miksi pyydellä anteeksi. Noita on moneen käyttöön ja toki ensimmäisenä tulee mieleen hupikäyttö, jota en kyllä itse pidä pahana sitäkään. Lisäksi noita on ihan hyötykäytössä
-
Näin on. Niinhän se menee että hyvä tuote tekee tarpeen :)
Hieman omia kokemuksia.
Ajan tuolla melkein päivittäin. Asiointia, hupia ja kuntoiluakin.
Laite vaatii metsäpoluilla paljon keskittymistä ja kuntokin on kovilla vauhtia nostettaessa. Tällöin suovararusteet ova kova sana. Ajelemme usein siten, että vaimo pyöräilee ja minä huristelen tuolla.
Lomareissulla tuo on ihan ehdoton. Laite painaa sen 12 kg ja jos esimerkiksi on tutustumassa vieraaseen kaupunkiin niin kävellen on aika rajoitettua mitä kerralla jaksaa mutta tuolla ajan vaikka 20 km kerralla ilman mitään ongelmaa ja voin sen kanssa mennä vaikka bussiib tms. jos siltä tuntuu. Akulla pääsee jopa 70 km ja yli 30 kmh nopeudella.
Huonot puolet ovat lähinnä se, että kun nuo yleistyvät tulee tapahtumaan paljon suojatievahinkoja koska max. 15 kmh kulkevat rinnastetaan jalankulkijoihin. Lisäksi jos suojavarusteiden suhteen ei tule vaatimuksia niin ensiavuissa riittää parsittavaa (kokemusta on).
-
Lisäksi jos suojavarusteiden suhteen ei tule vaatimuksia niin ensiavuissa riittää parsittavaa (kokemusta on).
No ainoa vaatimus minkä noille voi asettaa on kypäräpakko, joka käytännössä on siis sama kuin fillarikypärä. Mitään muita varusteita kun ei vaadita edes moottoripyörään, jolla voit päästellä autobaanalla vaikka vain uikkarit jalassa sen mitä prätkän kahvasta löytyy, jopa 2-päällä :-X
-
Täällä päin jos ajellet uikkarit jalassa prätkällä, poliisi pysäyttää ja vaati pukemaan asianmukaisen ajo-asun.
Ja ranskassahan tuli kesällä uusi laki voimaa jossa myös ilman paitaa jopa autolla ajo tulkitaan säädyttömäksi
ja sakko tulee.
Ja hollannissa et tarvitse mopolla tai sitä pienemmällä ajaessa edes sitä kypärää.
-
No maassa maan tavalla, jopa EU:n sisällä ;)
Ja sitten on vielä nämä lakikukkaset erikseen. Esim. katumönkijä (nelipyörä) vs. traktorimönkijä ::)
Katumönkijä, eli nelipyörä
(ajoneuvoluokka L7e) on tieliikenteeseen tarkoitettu moottorikäyttöinen ajoneuvo.
Ajokortti: Maastossa 15 v. ja tiellä vähintään B-luokan ajokortti.
Omamassa: Kuormittamaton massa enintään 400 kg
Rekisteröitävä
Katsastettava
Liikennevakuutettav a.
Suurin sallittu nopeus: tiellä ei ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta, maastossa maa-alueella 60 km/h, jääpeitteisellä vesialueella 80 km/h.
Kypäräpakko.
Matkustajan kuljettaminen rekisteröintitodist uksen mukaisesti.
Perävaunu on sallittu
Renkaiden urasyvyyden oltava vähintään 1,0 mm. Talvella vähintään karkeakuvioiset renkaat.
Traktorimönkijä eli T3-luokan traktori
on pääasiassa työkäyttöön tarkoitettu ajoneuvo. Traktorimönkijällä saa ajaa myös tieliikenteessä.
Ajokortti: Maastossa 15 v. ja tiellä vähintään T-luokan ajokortti.
Saa ajaa tiellä.
Omamassa ajokuntoisena enintään 600 kg
Rekisteröitävä.
Ei tarvitse katsastaa.
Liikennevakuutettav a.
Suurin sallittu rakenteellinen nopeus enintään 40 km/h.
Ei laissa nimettyä kypäräpakkoa, mutta kypärän käyttö on erittäin suositeltavaa.
Matkustajan kuljettaminen valmistajan ohjeiden mukaan. Matkustajalla tulee olla hyväksytty kiinteä istuin.
Perävaunu on sallittu.
Renkaat: Saa varustaa nastoilla, liukuesteillä tai lumiketjuilla, jotka eivät vahingoita tien pintaa.
-
Miksi pyydellä anteeksi. Noita on moneen käyttöön ja toki ensimmäisenä tulee mieleen hupikäyttö, jota en kyllä itse pidä pahana sitäkään. Lisäksi noita on ihan hyötykäytössä
Juurikin näin. Tylsäksi menisi keskustelupalsta jos kaikki olisi kaikesta samaa mieltä.
Toisten mielestä ainoa oikea tapa liikkua ulkona on lihasvoima, toisten taas ei. Lisämausteena vielä erikois käytöt esim. ammatti ja apuvälineenä.
Valitettavana faktana varmaan näilläkin uusilla laitteilla syntyy uusia sähköpyörätuolin käyttäjiä.. Elämä on, kaikki ei voi eikä halua pumpulissa elää. Huomattavasti vaarallisempiakin extremeharrastuksia taitaa löytyä.
Vahinkoja voi aina syntyä vaikka oltais jalan liikenteessä. Lisäksi näissäkin asioissa minun kyynisen näkemyksen mukaan darvinismi toimii ja tyhmyydestä sakotetaan. Poislukien lapset jotka joutuu vanhempiensa tyhmyydestä kärsimään.
-
Elämä on, kaikki ei voi eikä halua pumpulissa elää. Huomattavasti vaarallisempiakin extremeharrastuksia taitaa löytyä.
Harkitusti pumpulista poistuminen voi joskus olla ihan hyväksikin. Omakohtaisesti kun aloitin prätkällä ajamisen PK-seudun ruuhkissa, liikennesilmä ja oikeastaan koko asenne liikennettä kohtaan kehittyi melkoisesti. Luonnollisesti nuo kaikki opit on käytettävissä myös muilla välineillä liikuttaessa, jopa siellä peltikopin sisällä "pumpulissa" Thumb
No ihan vastaavalla tavalla, kuten tuossa yllä jo mainittiinkin, tuollaisella 1-pyöräisellä koordinaatio ja lihaksisto kehittyy ihan toisiin sfääreihin. Omallakin ostoslistallani moinen värkki on "sitten joskus". Työmatkaakin kun on vain n. 10km/siivu, niin mikäpäs sitä olisi tuollaisella huristellessa tai vaikka Hki keskustassa piipahtaa vailla parkkiongelmia. Tokihan myös ihan perinteisellä polkupyörälläkin pääsee (kuten esim. tänäänkin töihin), mutta tuo fillari sitten sulkee jo aika paljon vaihtoehtoja pois ja kyllä sille fillarillekin pitää "parkkipaikka" löytää, sitä voi esim. kauppaan raahata mukaansa. Saati mitä ihan uusia mahdollisuuksia moinen 1-pyöräinen caravan-touhuissa sitten tarjoaakaan! Thumb
-
Juurikin näin. Tylsäksi menisi keskustelupalsta jos kaikki olisi kaikesta samaa mieltä.
Toisten mielestä ainoa oikea tapa liikkua ulkona on lihasvoima, toisten taas ei. Lisämausteena vielä erikois käytöt esim. ammatti ja apuvälineenä.
Valitettavana faktana varmaan näilläkin uusilla laitteilla syntyy uusia sähköpyörätuolin käyttäjiä.. Elämä on, kaikki ei voi eikä halua pumpulissa elää. Huomattavasti vaarallisempiakin extremeharrastuksia taitaa löytyä.
Vahinkoja voi aina syntyä vaikka oltais jalan liikenteessä. Lisäksi näissäkin asioissa minun kyynisen näkemyksen mukaan darvinismi toimii ja tyhmyydestä sakotetaan. Poislukien lapset jotka joutuu vanhempiensa tyhmyydestä kärsimään.
Hävettää vieläkin,kun en tajunnut jotta jotkut joutuu käyttämään omasta tahosta huolimatta apu välineitä joka päiväsessä liikumiseen jotta elämä olisi parempaa,kuin sängyssä makaamiseen,sorgen :(
-
Hävettää vieläkin,kun en tajunnut jotta jotkut joutuu käyttämään omasta tahosta huolimatta apu välineitä joka päiväsessä liikumiseen jotta elämä olisi parempaa,kuin sängyssä makaamiseen,sorgen :(
Olet asian ytimessä! Suomessa on miljoona lasta mutta 4 miljoonaa lapsellista. Aina kun joku keksii uuden vempaimen, niin kohta on toinen vaatimassa sen käyttöä jokamiehenoikeudeks i...
-
Olet asian ytimessä! Suomessa on miljoona lasta mutta 4 miljoonaa lapsellista. Aina kun joku keksii uuden vempaimen, niin kohta on toinen vaatimassa sen käyttöä jokamiehenoikeudeks i...
??
Tuliko sinulla ihan oikea lainaus?
Ilmeisesti olen yksinkertainen kun en itse ainakaan näe mitään yhteyttää tuolla diplomaatin tekstillä ja omalla viestilläsi.
-
Hävettää vieläkin,kun en tajunnut jotta jotkut joutuu käyttämään omasta tahosta huolimatta apu välineitä joka päiväsessä liikumiseen jotta elämä olisi parempaa,kuin sängyssä makaamiseen,sorgen :(
Kuten tuolla aiemmin sanottu, turha tuommoista on häpeillä tai anteeksipyydellä. Vaikeaksi menisi jos pitäisi kaikki maailman vaivat ja viat miettiä ennenkuin suunsa aukaisee. Voisi olla aika hiljaista.
Tuskin kukaan läheskään täysipäinen tuosta sinun kommentista mieltänsä pahoittaisi. Toisaalta semmoisia ammattimielensäpaho ittajia aina löytyy jotka jostain suuttuu vaikka olisi ihan hiljaa.
-
Suomessa on miljoona lasta mutta 4 miljoonaa lapsellista. Aina kun joku keksii uuden vempaimen, niin kohta on toinen vaatimassa sen käyttöä jokamiehenoikeudeks i...
Ja sitten se runsas miljoona joka haluaa kieltää kaikilta muilta kaiken sen minkä ei itse koe tarvitsevansa. Marginaalikäyttäjät noita ostaa ja vie kauan ennenkuin ovat yleisessä käytössä.
Tuo ilmiö on nähtävissä kaikessa tekniikassa, aikoinaan sälli sai ekan kännykkänsä rippilahjaksi, 7v nuorempi neiti taisi saada oman ekansa 10 tai 11v synttärilahjaksi. Tietokoneita meillä oli yksi ja sälli sai omansa suunnilleen samoihin aikoihin kun kännykänkin, neiti samoin.Nykyään taitaa olla poikkeus jos ei ekaluokkalaisella ole omaa puhelinta.
Meidän 4v lapsenlapsi käyttää puhelinta ja tablettia ihan sujuvasti ja kaivelee netistä lastenohjelmia, toki linkit sivuille on olemassa ja kuvat henkilöiden kohdalla puhelimissa.
Takaisin noihin sähköhärveleihin. Tulevaisuudessa noita näkyy paljon ja mahdollisesti ne joillakin lyhyillä matkoilla korvaa auton. JJJ jo kertoi omastaan.
Aikoinaan meidän ekassa ARPissa oli numerona 0 ja sen jälkeen kotinumeron 4 viimeistä numeroa, usko oli ettei nuo tule niin yleisiksi etteikö 5 numeron sarja riittäisi
-
Nykyään taitaa olla poikkeus jos ei ekaluokkalaisella ole omaa puhelinta.
Kyllä se oli poikkeus jo 10v sitten, kun tuo meitinkin nuorin koulunsa aloitti. Ja tänä päivänä hän käyttelee varsin sujuvasti noita tekniikan tarjoamia mahdollisuuksia, jopa allekirjoittaneella on välillä pipossa pitelemistä, vaikka ihan leipäni näillä IT-puuhasteluilla saan ^-^
-
Aikoinaan meidän ekassa ARPissa oli numerona 0 ja sen jälkeen kotinumeron 4 viimeistä numeroa, usko oli ettei nuo tule niin yleisiksi etteikö 5 numeron sarja riittäisi
Vielä muistan. Keskukseen soitettiin laitteesta nappia painamalla, luurissa oli tangentti ja keskukselle piti ilmoittaa ensin oma numero ja sitten minne halusi puhelun yhdistettävän. Oli mulla käytössä vielä 1990 -luvun alkupuolella, niin autossa kuin veneessäkin (oli pakattuna laukkuun, molemmissa oli kaapelit virralle ja antennille). Myin auton mukana kaverille, jonka mökki oli NMT:n katvealueella, toimi hänellä vielä vaikka kuinka kauan, tai kunnes lopettivat palvelun. Viisinumeroinen oli numero.
Kyllä pidettiin GSM:ää sen tullessa rikkaiden hömpötyksenä ja statussymbolina. Silloisessa firmassa 2000 -luvun alussa kytättiin tiukasti puhelinlaskuja. Eipä enää.
Sähköön siirtyminen on tervettä kehitystä, ei auta muutosvastarintojen vastustelu. Eteenpäin pitää aina katsella, ei taaksepäin. Virheistä korkeintaan oppia.
-
Ja sitten se runsas miljoona joka haluaa kieltää kaikilta muilta kaiken sen minkä ei itse koe tarvitsevansa.
Ei, vaan kyse on siitä, että kaikki mahdollinen pitäisi joidenkin mielestä sallia, vaikka muille olisi siitä haittaa, vaaraa tai häiriötä.
Esim. moottorikelkat ja mönkijät pitäisi sallia vain hyötykäytössä.
-
Varmaan sitte matkailuvehkeetkin pitäis sallia vain hyötykäytössä, vapaa-aikahan ei vissiin sitte hyötyaikaa ole.
En omista kelkkaa enään vaan moottoripyörä ja vene löytyy, nekin varmaan on sallittuja vain hyötykäytössä
minusta henkinen hyvinvointi on tärkeää ja minulle se vaatii muutaman vapaa ajan lelun, ajelkaa vapaasti minun puolestani, sähköllä tai ilman
-
"Ei, vaan kyse on siitä, että kaikki mahdollinen pitäisi joidenkin mielestä sallia, vaikka muille olisi siitä haittaa, vaaraa tai häiriötä.
Esim. moottorikelkat ja mönkijät pitäisi sallia vain hyötykäytössä.
Kovin on ahdas mieli. Rullaluistimet, potkulaudat ja polkupyörät pitäisi kieltää ? En näe niissä mitään eroa sähköhilavitkuttimi in.
Mikäs mönkijöissä ja moottorikelkoissa ahistaa ? minä en tykkää kummastakaan mutta ei ne mun elämää ole häirinneet. Polkupyöräilijät voisi kyllä siirtää suljetuille alueille.
-
Polkupyöräilijät voisi kyllä siirtää suljetuille alueille.
Thumb
Taas illalla sai ihmetellä kun fillaristit ajaa pimeällä ilman valoja ja heijastimia. Eikö ne todellakaan tajua ettei ne näy näillä keleillä
-
Mikäs mönkijöissä ja moottorikelkoissa ahistaa ? minä en tykkää kummastakaan mutta ei ne mun elämää ole häirinneet.
95% niiden käyttäjistä ei välitä laeista, asetuksista eikä määräyksistä. Ja minä näen sen joka talvipäivä. >:D
-
Itse näiden n.s. seurassa toimien kelkkailijoiden kanssa aikanaan ura sopimuksen tehnyt ja siitä maksaneena joku tonnin olen sitä mieltä että jos tulee vahinkoa näiden hilavitkuttimien ansiosta on seuraumusten oltava sen verran tuntuvat ettei ole sen jälkeen vahingon aiheuttajalla edes bussilippuun rahaa.
Tämä nykyinen systeemi on lähinnä naurettava vahingon kärsiän kannalta.
-
minusta henkinen hyvinvointi on tärkeää ja minulle se vaatii muutaman vapaa ajan lelun, ajelkaa vapaasti minun puolestani, sähköllä tai ilman
Juuri näin, mulla olisi kelkka ja mopo, ellei niitä kuristettaisi vakuutusmaksuilla niin paljoa.
Vauhtilelu pitäisi miehellä olla. Mulla on vain vene, ja siitäkin irtoaa vauhtia vain yksin ajaessa.
Sähkölelut voisi olla kohtuuhintaisia kokonaiskustannuksi ltaan. Siksi kiinnostavat.
-
95% niiden käyttäjistä ei välitä laeista, asetuksista eikä määräyksistä. Ja minä näen sen joka talvipäivä. >:D
Aivan sama polkupyöräilijöiden kanssa paitsi että niitä on ziljoona enemmän. Olohuoneeseen vain polkemaan kuntopyörää.
-
Juuri näin, mulla olisi kelkka ja mopo, ellei niitä kuristettaisi vakuutusmaksuilla niin paljoa.
No jaa, itsellä on 600cc pyörä -02 Hki:ssä ja vak.maksut ympärivuotisena alle 250€ vuodessa täyskaskoineen kaikkineen Thumb
Ja noista sähköyksipyöräisist äkin pääsi tuo yksi malli jo yllättämään positiivisesti, 300€ ei enää olisi kovin paha investointi ^-^
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16314/fstqs/GoZero-Unicycle-X-musta
(https://cdn-c.verkkokauppa.com/300/images/97/2_249260-340x544.jpeg)
-
Noissa halvemmissa kannattaa, ennen kuin tilaa, tarkastaa uusien akkujen saanti eli onko olemassa kohtuu hintaa kunnollisia tarvike-akkuja.
Tahtoo nuo alkuperäiset olla aika huonoja halvemmissa laitteissa. Nimimerkillä kokemusta sähköisestä potkulaudasta, tarvike-akku maksaa enemmän kuin tuo vekotin.
-
Yksi näkökulma lisää hyvään ja mielenkiintoiseen keskusteluun.
Ensin vähän taustaa - pidän itseäni pyöräilijänä, ajan erillaisilla pyörillä aika paljon maantiellä, maastossa ja myös ihan lihaskäyttöisellä maastoyksipyöräisel lä. Ikää pikkusen yli 40, ja olen toki ajanut monella muullakin vehkeellä, mukaanlukien sähköpyörät, mopot, motskarit ja autot.
Henkilökohtainen mielipide on se, että todella mahtavaa jos näiden vempeleiden käyttö vapautuu. Ainoa huolenaihe on se, että kun se tyyppi, joka ei juuri koskaan ole ajellut pyörällä alkaa työntämään yli 25km/h kevyen liikenteen mukana on vaarat todelliset sekä kuskille, että muille.
Tämä on näkyvissä jo nyt sähköpyöräilijöillä . Ei nyt yleistetä, mutta valitettavan usein näkee jo kaukaa, että kyky huomioida ympäristöä on oleellisesti alentunut kun kaikki käytössäoleva kapasiteetti tarvitaan ajamiseen tuolla vauhdilla kapeaa kelviä.
Myönnän, kyllä yli 25km/h, on pyörällä kova vauhti, siksi ajan aina ajotiellä, jos se on järkevää, koska yhdistetyillä pyörä+jalankulkuteillä riskit ennalta-arvaamattomiin tapahtumiin on kovat.
Pointti on se, ettei kukaan ei aja fillarilla yks-kaks 25-40 keskareilla, vaan silloin on treenattu hommaa pitkään ja hartaasti, eikä ajaminen ja pyörän hallintaa tarvitse keskittyä erikseen, toisin kuin monilla s-pyöräilijöillä näyttää olevan tilanne kun nopeudet kasvaa.
Mun mielipide on kuitenkin se, että kaikki mahtuvat sekaan kun jokainen ottaa toisetkin huomioon ja tietty tiedostaa omat kyvyt ja osaa vähän ennakoida myös muita.
Turvallista ajoa sähkövempeleillä kaikille!
-
No jaa, itsellä on 600cc pyörä -02 Hki:ssä ja vak.maksut ympärivuotisena alle 250€ vuodessa täyskaskoineen kaikkineen Thumb
Ja noista sähköyksipyöräisist äkin pääsi tuo yksi malli jo yllättämään positiivisesti, 300€ ei enää olisi kovin paha investointi ^-^
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16314/fstqs/GoZero-Unicycle-X-musta
(https://cdn-c.verkkokauppa.com/300/images/97/2_249260-340x544.jpeg)
Verkokauppaa halvemmalla.
http://www.e-ville.com/fi/3126-suomi-varasto/16157-zero-wheeler-black.html?nosto=nosto_output_area
5% alennusta kuin syöttää mun asiakas koodin 255802 eli hintaa jää 279,40 €
Mulla on tommonen. Ei oo mielestäni kovin helppo ajettava.
-
No jaa, itsellä on 600cc pyörä -02 Hki:ssä ja vak.maksut ympärivuotisena alle 250€ vuodessa täyskaskoineen kaikkineen Thumb
Ja noista sähköyksipyöräisist äkin pääsi tuo yksi malli jo yllättämään positiivisesti, 300€ ei enää olisi kovin paha investointi ^-^
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16314/fstqs/GoZero-Unicycle-X-musta
(https://cdn-c.verkkokauppa.com/300/images/97/2_249260-340x544.jpeg)
Halvat kannattaa jättää kauppaan. Jokaisella omanlaisensa tarpeet mutta akku on toivottoman pieni, moottori tod.näk erittäin heikkotehoinen. Näissä laitteissa on juuri nämä kaksi tärkeintä asiaa. Kaikki (myös oma gotwayni) näyttävät samalta mutta sisällössä on suuri ero. Tuon vehkeen todellinen ajomatka on todella lyhyt varsinkin aikuisen immeisen alla ja hiemankin enemmän voimaa vaativassa paikassa jää vehkeellä ajamatta.
Tuolta olen omani hankkinut http://funnybike.fr/ (http://funnybike.fr/)
Ensimmäinen asia mihin kiinnittää huomiota on se, että tuolta saa jo kunnollisen pelin siihen hintaan mitä verkkokauppa pyytää kalliimmasta merkistään airwheelistä joka on sekin aika vaatimaton.
Tunnettuja laadukkaita merkkejä ovat Got Way, Rockwheel, Solowheel, Firewheel, Ninebot (nykyisin omistaa Segawayn) ja Pukka.
On varmasti muitakin mutta moottorin olisi hyvä olla vähintään 1000w ja akku ainakin 500wh. Yli 60 km luvattu toimintasädettä omalleni mutta kun tosissaan ajaa niin hyvä jos 40 km pääsee (ajan paljon metsäpolkuja ja kuntoratoja).
-
Halvat kannattaa jättää kauppaan. Jokaisella omanlaisensa tarpeet mutta akku on toivottoman pieni, moottori tod.näk erittäin heikkotehoinen. Näissä laitteissa on juuri nämä kaksi tärkeintä asiaa. Kaikki (myös oma gotwayni) näyttävät samalta mutta sisällössä on suuri ero. Tuon vehkeen todellinen ajomatka on todella lyhyt varsinkin aikuisen immeisen alla ja hiemankin enemmän voimaa vaativassa paikassa jää vehkeellä ajamatta.
Tästä syystä en itse ainakaan tämän aiheen kanssa kiirettä ole pitänytkään, köyhällä kun ei ole varaa ostaa ihan sutta ja sekundaa :-X Mutta taas toisaalta 1k€ tuolle puolen menee jo aivan liian kalliiksi, mielellään jo 1/2 tuosta saisi luvan riittää. Eli odotellaan että kehitys kehittyy, laitteet paranee ja halpenee, niin ehkä tässä vielä jonain päivänä... Thumb
-
Tottahan se on mitä enemmän maksaa niin paremman saa. Tohon hintaan ihan heräte ostoksena ostin.
-
Pointti on se, ettei kukaan ei aja fillarilla yks-kaks 25-40 keskareilla, vaan silloin on treenattu hommaa pitkään ja hartaasti, eikä ajaminen ja pyörän hallintaa tarvitse keskittyä erikseen, toisin kuin monilla s-pyöräilijöillä näyttää olevan tilanne kun nopeudet kasvaa.
Hyvä huomio. Pitää ottaa varovasti.
Itellä kun oli pari kesää vanha moottoripyörä, niin en päässyt sen kanssa ollenkaan sinuiksi, kun jarrut ei mun mielestä vastanneet ollenkaan tehoja. No ei kyllä ajo-ominaisuudet eikä sopivuuskaan (oli mulle liian pienikokoinen).
Siksi otan kyllä selvää etenkin jarruista. Pyörässä nyt voi aina vaihtaa satulan, miksei ohjaustangonkin.