Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: JeanS - 21.09.2015 kello on 07:27
-
Olisi hienoa, jos saisin seuraavan ongelman ratkaisuun vinkkejä.
Diesel vetoautossamme on autoradio, jossa on käyttöjärjestelmänä windows.
Hehkutuksen jälkeen käynnistyksen yhteydessä akkujännite notkahtaa lähes aina alle kymmenen voltin.
Autoradion alin käyttöjännite on kymmenen volttia.
Kun autoa hehkutuksen jälkeen startataan, niin autoradio ei ole kokonaan ehtinyt käynnistyä ja käyttöjännitteen notkahtaminen alle kymmenen voltin saa radion käynnistymään uudelleen, jolloin toisinaan radio hieman sekoaa. Radioon ei ole päivityksiä saatavilla, joten siitä ei ole nyt tähän apua, vaan olenkin lähtennyt ratkomaan ongelmaa virran stabiloinnin kautta.
Acc-virran katkaisusta ei myöskään ole kyse, vaan ongelma on tuo alle kymmenen voltin käyvä jännite.
Laitoin akun ja radion väliin faradin kondensaattorin, mutta niinkuin hieman epäilinkin, niin sillä ei ole ongelmaan mitään vaikutusta. Faradin konkka pääsee purkautumaan akun suuntaan autoa käynnistäessä ja taas jännite notkahtaa.
Kysymys kuuluukin, että onko tuohon kondensaattorin ja akun väliin olemassa jotain sopivaa diodia joka kestäisi näin suuret virrat? Jos tuon väärään suuntaan purkautumisen saisi estettyä, niin todennäköisesti radio pysyisi kondensaattorilla käynnissä tuon lyhyen jännitenotkahduksen ajan.
Toinen kysymys on, että onko tuo alle kymmenenvoltin starttijännite ihan ok? Auto kuitenkin käynnistyy moitteetta ja starttimoottori pyörii vauhdikkaasti.
Akkuna on vartan 100Ah Silver (iästä ei tietoa) ja moottina bmw 3.0diesel.
-
Radiolle paksumpi virtakaapeli suoraan akusta. Muista sulake.
-
jannitteen notkahtaninen alle kympin on täysin normaalia.
laita vaan rohkeesti joku reilu duodi väliin ja kokeile, tuskin muuttuu huonommaksi, toinen vaihtoehto on laittaa pieni hupiakku rammarille joka kytkeytyy auton sähköihin vasta moottorin käynnistyttyä..
en usko ett täss tapauksessa kaapeli auttaa
-
Ei se radion virtamäärä ole niin suuri ettei kunnon diodi riittäisi.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=24768 riittää ihan varmasti.
-
Ei se radion virtamäärä ole niin suuri ettei kunnon diodi riittäisi.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=24768 riittää ihan varmasti.
ei ny tartte iha liiotella :D kyllä yleensä kympin jatkuvaa kestävä riittää Thumb
-
Ok kiitos tulleista nopeista vastauksista :) . Elikkä siis 10A diodi kestäisi siinä faradin konkan ja akun välissä. Täytynee kokeilla sitä. Kaapelit on riittävän vahvat kondensaattorille ja siitä eteenpäin.
-
Diodilla tuo kesto voi olla ongelma jos on riittävän potkukas mankka ja toisaalta siihen diodiin jää aina se puolijohteen 0,6V häviötä joka tapauksessa. Joten itse voisin kytkeä tosiaan tuon konkan, mutta sitä ennen relepiiri, joka irroittaa mankan auton sähköistä kokonaan startin ajaksi. Tällöin auton käydessä mankka saa virtaa sen mitä kaapelit kestää ja muutenkin 100% jännitteen = toimii kunnolla Thumb
Vaihtoehto II on kytkeä koko mankka laturin taakse s.e. mankkaa ei saa edes päälle ennen kuin auto on käynnissä, mutta tässäkin vaihtoehdossa on tietty ne omat ongelmansa, jos esim. taukoaikoina haluaisi poppia kuunnella. Onko tuo haitta vaiko eikö, riippuu siis käyttäjästä 8)
-
Eikös se diodi kannattaisi laittaa sille muistivirralle ja sen perään 2000µF:n lyytti?
-
Eikös se diodi kannattaisi laittaa sille muistivirralle ja sen perään 2000µF:n lyytti?
Miksi vain 2000µF (=0,002F) kun kaverilla on jopa 1F (1000000µF) konkka käytössään ::)
Laitoin akun ja radion väliin faradin kondensaattorin
-
^ Sattuu noita ajatushäiriöitä joskus. :-[
-
..
Vaihtoehto II on kytkeä koko mankka laturin taakse s.e. mankkaa ei saa edes päälle ennen kuin auto on käynnissä, mutta tässäkin vaihtoehdossa on tietty ne omat ongelmansa, jos esim. taukoaikoina haluaisi poppia kuunnella. Onko tuo haitta vaiko eikö, riippuu siis käyttäjästä 8)
Minusta tämä olisi paras - ei tarvitse windowsin haistella jännite/virtapiikkejä Thumb
Nyky poppikoneethan ottavat potkun +Batt/Backup-johtimesta, eikä Accyltä (virtalukon kautta). Samalla taukosoittokin onnistuu - toosasta vaan suoraan päälle. Automaattisammutus huolehtii akusta..
-
Nyt on testattu 80A diodi kondensaattorin ja akun väliin.
Tämä ratkaisu melkein toimii. Diodi laskee tosiaan kondensaattorin puolelta jännitettä noin 0,7V, joten marginaali siihen 10V jännitteeseen jää melkopieneksi.
Joissain käynnistyksissä edelleen jännite pääsee sakkaamaan alle kymmen voltin.
Täytynee siis päätyä tuohon toiseen esitettyyn vaihtoehtoon ja purkaa kondensaattori välistä pois ja ottaa radion ohjaus d+ johtimesta. Tuo vaikuttaa ihan hyvältä, että radio käynnistyy vasta auton käynnistyessä.
Täytyy tutkia radiolle tuleva johdotus jos vaikka tuo d+ löytyisi valmiina sieltä.
Vai onko jotain vinkkiä, että mistä tuo olisi helpointa ottaa?
-
jannitteen notkahtaninen alle kympin on täysin normaalia.
Ei ole.
Ehjän akun sisäinen resistanssi on noin 0,003 ohmia (+20oC) ja normaali starttimoottori ottaa virtaa tuommoiset 250A, joten täyden akun jännite startatessa on n. 12 volttia.
Huonokuntoisen akun sisäinen resistanssi on huomattavasti tuota isompi, luokkaa 0,01 ohmia jolloin täyden akun jännite romahtaa startatessa pikkuisen päälle 10 voltin. Joten tämäkään tapaus ei tuota ongelmia mankalle.
Yhäedelleen suosittelen ainakin kokeilemaan suoralla virtajohdolla suoraan akusta (muista myös kunnollinen maadoitus, esim. suorajohto akusta mankkaan), vähintään 2,5mm2 johdolla.
-
Tuo kytkentä on nyt suoraan akusta ja väliin olen laittanut sen faradin konkan. Johdot ovat uutta 2,5m2 Paksuudeltaan ja nuo jännitteet olen mitannut, että ei se konkka nyt ainakaan heikennä tuota jännitettä.
Niin ja tuon jännitteen notkahduksen olen mitannut suoraan akulta startatessa.
-
Niin ja tuon jännitteen notkahduksen olen mitannut suoraan akulta startatessa.
No, sitten akku on todella huonokuntoinen, tyhjä tai viallinen.
-
Monikohan on oikeasti mitannut tuota akun jännitettä startin aikana?
Itsellänikään ei mitään muita oireitqa, kuin tuon windows radion buuttaaminen startissa. Jotenkin epäilen että ongelma ei poistu akun vaihdolla. Voisihan tuon akun tietty käydä mittauttamassa.
-
Sen verrran vielä että onko myös maajohto kytketty suoraaan akkuun? Ja akkukengät sekä akkunavat puhdistettu?
-
Juu kaikki liitokset ovat erittäin puhtaita ja maadotus on akun maadotuspisteestä. Mistähän tuon D+ ohjauksen kätevämmin saisi otettua? Radion päässä tiedän kyllä paikan johon sen laitan.
-
Miten olisi jos radiolle laittaisi oman pienen akun josta ei oteta starttivirtaa mutta se saisi latausta auton omasta akusta.
-
Ei ole.
Ehjän akun sisäinen resistanssi on noin 0,003 ohmia (+20oC) ja normaali starttimoottori ottaa virtaa tuommoiset 250A, joten täyden akun jännite startatessa on n. 12 volttia.
Huonokuntoisen akun sisäinen resistanssi on huomattavasti tuota isompi, luokkaa 0,01 ohmia jolloin täyden akun jännite romahtaa startatessa pikkuisen päälle 10 voltin. Joten tämäkään tapaus ei tuota ongelmia mankalle.
Yhäedelleen suosittelen ainakin kokeilemaan suoralla virtajohdolla suoraan akusta (muista myös kunnollinen maadoitus, esim. suorajohto akusta mankkaan), vähintään 2,5mm2 johdolla.
Luulen että tässäasiassa puhut vastoin parempaa tietoa. Jo kutos dieselin hehkut ottaa 300A hehkutuksen alussa kuten startin ottama virta on luokkaa500amppeeria kunnesmootttori pyörii tasaista nopeutta.
otappamuistilla varustettu oskiloskooppikäteen ja paas mitaten akun jännite käyttäytyminen , saatat yllättyä
-
Itsekkin epäilen asian olevan juuri niinkuin Rölli sanoi. Koko homman hoitaminen akun vaihdolla olisikin ollut ihan liian helppoa.
Mutta tuossa D+ toteutuksessakin on haasteensa. Tutkin tuon auton johtokaavion laturin osalta. Näyttäisi siltä, että laturilta lähtee D+ moottorinohjauksell e ja sen kautta yksi johto mittaristoon laturin valolle.
Johto on vain 0,35mm2 paksuudeltaan, joten tuosta en kyllä oikein uskalla edes releen kautta ottaa heräte signaalia radiolle, joten jokin muu ratkaisu pitää keksiä.
Ajattelin seuraavaksi kokeilla bilteman akkujen erotusteleen kautta herätettä radiolle.
Tuossa Bilteman releessä näyttäisi olevan jännitteen haistelu, ja rele kytkeytyy kun jännite saavuttaa 13.3V. Tämän kautta jos teen ohjauksen radioon niin ei ole ainakaan palamisvaaraa noiss laturin heräte johdoissa.
Saas nähdä pystyisikö tuolla ratkaisemaan ongelman..
-
No, sitten akku on todella huonokuntoinen, tyhjä tai viallinen.
Järkevä kommentti. Vika väittäisin tässä olevan. Yks kenno sökö.. Näkee ominaispaino mittarilla kun, mutta mittaus tulos jo kertoo..
-
startin ottama virta on luokkaa500amppeeria
Siltikään kunnossa olevan akun jännite ei tipu alle 11 voltin. Ja vaikka hehkut ja startti olisi yhtäaikaa päällä (kulutus 800A), ei jännite siltikään tipu alle 10 voltin. Tämä siis ehjälle akulle jonka kytkennät ovat kunnossa, huonolla akulla asia erikseen.
Ps. tuossa firman transitissa on kaksi akkua, ja kun toisessa noista oli yksi kenno rikki, ilmeni se niin ettei ovien kaukolukitus toiminut kunnolla. Mitään muuta oiretta ei ollut, ja kaukolukitusvika korjaantui akkujen vaihdolla (kerran ehdittiin avainkin vaihtaa uuteen, mistä ei ollut apua).
-
Mutta tuossa D+ toteutuksessakin on haasteensa. Tutkin tuon auton johtokaavion laturin osalta. Näyttäisi siltä, että laturilta lähtee D+ moottorinohjauksell e ja sen kautta yksi johto mittaristoon laturin valolle. Johto on vain 0,35mm2 paksuudeltaan, joten tuosta en kyllä oikein uskalla edes releen kautta ottaa heräte signaalia radiolle, joten jokin muu ratkaisu pitää keksiä.
Kyseessä on veturi, vaan mitenkäs on vaunuakun lataus sitten ratkaistu? Joskos tuolla olisi valmis D+ toteutus käytettävissä, lataus kytkeytyy vaunupistokkeelle vasta kun auto on käynnissä ???
-
Kyseessä on veturi, vaan mitenkäs on vaunuakun lataus sitten ratkaistu? Joskos tuolla olisi valmis D+ toteutus käytettävissä, lataus kytkeytyy vaunupistokkeelle vasta kun auto on käynnissä ???
Voi soveltaa vaikka tällaista "haistelijaa" ohjaamassa relettä;
(https://static1.motonet.fi/img/4/481355/300/481355.jpg)
Itse olen hillonnut noita dlr-sarjoista myöhäsempään käyttöön..
..periaatteessa vaikka tupsytistä "haistella" ;D
-
Itse olen hillonnut noita dlr-sarjoista myöhäsempään käyttöön..
Tuo olikin hyvä idea, helpottaa noiden DRL:ien asennusta Relluunkin Thumb
Sattui vieläpä eBaysta löytymään versio, joka puolittaa DRL:ien kirkkauden kun ajovalot sytytetään = saa nuo LED:it toimimaan myös parkkeina 8)
-
Opelissa näytti 10.4 V n. 10 s. starttauksella, akun kengistä mitattuna.Eilen illalla viimeksi ajettu, akku n. 4 vuotias. Olikohan infon aikoihin kun viimeksi mittasin, saattoi olla lähellä tuota, en löydä tietoo tähän kohtaan??
Uusi akku varmaankin kysyjää saatta auttaa, kunnes hiukan vanhenee. Onhan akun uusiminen auttanut niitäkin joilla lataus on alle 13 V..
-
Nyt on testattu 80A diodi kondensaattorin ja akun väliin.
On sulla hirmuset poppivehkeet, kun tollasia diodeja tarvii... :o
Mutta, laita sille radiolle oma, pieni akku ja kaksoisakkurele, vaikka se Bilteman. Toimii VARMASTI.