5. Viime viikonlopun reissulla erehdyin ohittamaan rekan, joka hyytyi mäkiin täysin. Ohitustilanteessa sai lyödä usvaa putkeen mittarin mukaan lähemmäs sataa, eli todellista nopeutta n. 90km/h ja heijaus oli melkoinen. Heijausta esiintyi todellista nopeutta ajaessa n. 85km/h ajoittain. Auttaisiko kitkavetopään vaihto ja minkälainen tuohon kävisi?
Valojen humppaus häiritsee edelleen kun akku on täysi. Täytyy tutustua saisiko pääkeskuksen laturin ohitettua jotenkin ja laitettua tilalle vaikka CTEKin 10aH laturin..
Tämän näköinen:
(http://i831.photobucket.com/albums/zz232/anttif/20150905_190514_zpselshebnr.jpg) (http://s831.photobucket.com/user/anttif/media/20150905_190514_zpselshebnr.jpg.html)
Soitin Helsinki Caravaniin ja sanoivat että laturin käämistä olisi lakkaus pettänyt. Laturin voi kuulemma ohittaa irroittamalla käämistä lähtevät johdot ja laitamalla esim. CTEKin suoraan akkuun kiinni. Onko fiksu ratkaisu vai voisiko tuon tehdä vielä paremmin?
Hieman epäuskottavalta käämivika tuntuu kun lataa kuormalla tasaisesti. 12.86V napajännite kaikki mahdolliset laitteet päällä, eli virtaa tulee. Täytyy irroittaa kortti huomenna ja käydä juotokset läpi.
Radioon tulee melkoinen hurina humppauksen tahdissa, välissä ei ole ilmeisesti mitään häiriönpoistokonden saattoria?
Hienosti tuli s10 bemarin perässä, em. vauhdeissa tuntui kuitenkin haluavan heijaavan mutta ei mitenkään hallintakykyä vievästi. Täytyy vielä kokeilla talvirenkaat alla, mikäli ei ole renkaistakaan kiinni niin täytyy harkita kitkavetopäätä, jotta Volvollakin voi vetää ilman että rattia täytyy puristaa rystyset valkoisena.
Hienosti tuli s10 bemarin perässä, em. vauhdeissa tuntui kuitenkin haluavan heijaavan mutta ei mitenkään hallintakykyä vievästi. Täytyy vielä kokeilla talvirenkaat alla, mikäli ei ole renkaistakaan kiinni niin täytyy harkita kitkavetopäätä, jotta Volvollakin voi vetää ilman että rattia täytyy puristaa rystyset valkoisena.
Tuntuu heijaavan kuormattuna tai ilman, vaikka aisapainot olen pitänyt koukkujen maksimeissa, 85/95kg tai vähän ylikin. Painavimmat tavarat olleet aina lattialla akselin kohdalla.
Heijaamisen kannalta tässä on takapainona puolet normaalia leveämpi yläsänky, mahtaisikohan sängyn paino pahimmassa mahdollisessa paikassa aiheuttaa tuon?
Jos aisapaino on 100 kg se on riittävä, ja vaunun renkaissa myös riittävästi ilmaa tyyliin 3,5-4.
Solifer on vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.
Minulla on ollut omistuksessa 4 erilaista soliferia, ja kaikissa näissä tämä vatkaus ongelma on ollut yli 90 km nopeuksissa.
Vatkausta ei pitäisi ilmentyä 80 km/h ajossa oikein lastattuna ja kun renkaissa on riittävästi ilmaa.
Takasängyllä ei ole merkitystä jos aisapaino lähentelee 100 kg.
Minulla oli yhdessä vanhassa soliferissa taunuksen 15 tuuman alumiinivanteet ja matalaprofiili renkaat vatkauksen vähentämiseksi.
Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.
Minulla oli yhdessä vanhassa soliferissa taunuksen 15 tuuman alumiinivanteet ja matalaprofiili renkaat vatkauksen vähentämiseksi.
Off-Topic:Solifer on vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.
Minulla on ollut omistuksessa 4 erilaista soliferia, ja kaikissa näissä tämä vatkaus ongelma on ollut yli 90 km nopeuksissa.
Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.
Pari juttua tässä hieman mietityttää...
Onko vetopäälle ja koukulle oikeasti sallittu 100kg painot?
Kestääkö mainitut "taunuksen vanteet" noin 800kg vanne, jos joku alkaa esimerkin mukaisesti sellaisia hommaamaan?
Off-Topic:
Voortissa jako 4x108 ,Vanha solkku 4x100 , eli ehkä ooppelin ta pemarin
Olen hinannut kohtalaisen pitkiä määriä eri Solifereilla. Ei vatkaa ei.
Ekalla 55TT:llä kävin sen aikaisessa Jugoslaviassa ja muuten ympäri eurooppaa. 2002 Finlandialla myös siellä sun täällä , 6101iX:llä kierretty epsanjat ja portugalit enkä vieläkään saa vatkaamaan. Sen jälkeisillä kulkenut vaunu koukussa myös varmaan 100.000 km joten hakisin vikaa ihan jostain muualta .
Älä muuta viserrä, harvinaiset on kun ne on saatu eri jaolle paikoilleen ;)
Ei ole kokemusta 2002 Finlandista, mutta parista uudesta 3002 Finlandista, jotka olivat oikein super vatkaajia Land Cruiserin perässä.Siinä oli sitten jokin väärä yhtälö, koukku korkealla tai paha pyörre , paljon pitemmästi on menty 100km/h vauhtia pitkin moottoriteitä missä se on ollut sallittua kaikenlisäksi.
Tuo vetovetopään paino, se kyllä vaihtelee vaunuissa hyvin paljon.
Soliferissä lastasin aina tavarat niin, että juuri juuri jaksoin nostaa vaunun koukkuun.
Edellisessä teli Hobbyssä oli vetopäänpaino niin paljon, että sitä ei tyhjänäkään saanut nostettua koukkuun, eikä lastaamisella ollut mitään merkitystä.
Nykyisessä pitkässä LMC:ssä vaunu on aika tasapainossa, vetopäänpaino on se 20-30 kg, eikä lastauksella ole suurtakaan merkitystä, johtuen ehkä telistä.
Ja tuossa vanhemmassa ja pienemmässä LMC:ssä mikä minulla myös tällä hetkellä on, niin vetopäänpaino on valmiiksi sellaisen 60-80 kg.
Minulla ei ole ollut ongelmia kun koukussa ollut reilusti massaa. Joku ehkä osaa sanoa tästä paremmin.
Kyllähän ne painot vaihtelee, mutta katsokaa ne siitä vetopäästä ja koukusta. Mm. Meidän kahdessa detskussa on/ollut maksimi 75kg. Verran koukun maksimi oli 75kg ja jostain uskon lukeneeni myös V70 maksimin olevan 75kg.
Näytti lukevan minun V70 max vaunun paino 2000 kg ja koukun max paino 85 kg
Sa Soliferin vanha vanne taisi olla tarkastiottaen muuten Opel Mantan 15 tuuman vanne.
Oikein hyvin sopi vanhaan soliferiin ja näyttikin hyvältä.
Tuo vetovetopään paino, se kyllä vaihtelee vaunuissa hyvin paljon.
Soliferissä lastasin aina tavarat niin, että juuri juuri jaksoin nostaa vaunun koukkuun.
Edellisessä teli Hobbyssä oli vetopäänpaino niin paljon, että sitä ei tyhjänäkään saanut nostettua koukkuun, eikä lastaamisella ollut mitään merkitystä.
Nykyisessä pitkässä LMC:ssä vaunu on aika tasapainossa, vetopäänpaino on se 20-30 kg, eikä lastauksella ole suurtakaan merkitystä, johtuen ehkä telistä.
Ja tuossa vanhemmassa ja pienemmässä LMC:ssä mikä minulla myös tällä hetkellä on, niin vetopäänpaino on valmiiksi sellaisen 60-80 kg.
Joten jos Soliferin heijaus mietyttää ja haluat pelata varmanpäälle niin lastaa etupainoiseksi ja hommaa vanhat bemarin 15 vanteet ja matalaprofiili renkaat ja niihin reilusti ilmaa. Se on oikeastaan helpoin apua asiaa. Bemarin vanteissa on aika reilusti kantavuutta.
Minulla ei ole ollut ongelmia kun koukussa ollut reilusti massaa. Joku ehkä osaa sanoa tästä paremmin.
Niin en kehottanut ketään laittamaan 100 kg koukkuun, kuten tuossa käy ilmi.Näinpäs olikin - se oli vaan toteamus aiempaan viestiin - sorry.
Jos Soliferin vanteiden jako on 5x112 , niin tuossa vanne, onko ET oikea, pitääkö olla 30.
http://www.vannetukku.fi/tn3-freight-asuntovaunun-aluvanne-p-3511.html
Tässä 15 tuuman mersun Viton vanne, jossa et 45.
http://www.vannetukku.fi/tn3-p-1754.html
Kuinka kylmällä ilmalla tälläisessä vaunussa tarkenee pelkällä Primuksen parin salaman sähkölämmityksellä?
Mitenkäs tämän S10:n Primuksen ilmaus hoituu? Sähköllä on nyt ihan ok mutta nyt kun löin pakkasten jälkeen kaasulämmityksen päälle niin kuulostaa kuin Primus-pannussa olisi joku kusella, lirinä käy... ;) Lyö tietysti vikatilaan liikaa lämmettyään. Pannulle tulevassa yläletkussa on ilmausruvin tapainen ja loogisesti ajatellen tästä ilmaantuisi mutta ei tahdo kovilla sormivoimilla liikkua..
Tietääkseni pannu on 2490. Ja ilma /vajaa täyttö ongelmana, vaikka ilmaa ei yläletkusta tullut.
Kiertovesipumppu ei toimi.
Näin on, tosin pumppu toimii ulkoisella virtalähteellä mutta ei saa pannun kautta sähköä. Mitä tälle olisi tehtävissä?
Mitä minulla on noita Primus lämmitteisiä Soliferia ollut niin, tuohon ei ole aivan absoluuttista vastausta. Se on niin ilmoista kiinni.
Jos on täysin tyyntä niin kyllä sähköllä tarkenee -10 asteeseen jos vaunussa on väkeä, mutta jos vaunu on kovasti tuulisella paikalla, niin saattaa kaasua tarvita lisäksi jo ennen tuota -10. Lisäksi vaunussa oleva väkimäärä vaikuttaa asiaan. Jos vaunussa on 6 henkilöä versus 0 henkilöä, niin sekin vaikuttaa oleellisesti asiaan.
Muistelen joskus 80-90-luvulla, joku sanoi primuksen nyrkkisäännöksi tyhjällä vaunulla, kun ulkoilman ja sisäilman lämpötilaero on 10 astetta niin sähköä menee kilowatti. Eikä se totuus varmaan tuosta kauas heitä tuon ajan vaunuissa.