Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: AnttiF - 30.08.2015 kello on 15:01

Otsikko: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 30.08.2015 kello on 15:01
Nyt ollaan oltu jo yli viikon karavaanareita S10 Solifer hankinnan myötä.  ;D

Vaunu kun ei ole uusi niin pieniä epäkohtia on tullut esiin ja viisaammilta näistä kyselisin..

1. Onko wc:n suihkuun saatavilla jostain edullisesti hanaa, jota pystyisi käyttämään ns. "hands free", nykyisellä suihkukahvalla kun on vaikea huuhtoa pienten lasten alakertoja kun vaatii yhden käden painamaan hanasta että vettä tulee?

2. 12V jännite humppaa melkolailla, akku on hiljattain uusittu. Näyttää kuitenkin hikoilleen navoistaan. Laturi on integroitu sähköpääkeskukseen. Kokeilen nyt ensin toisella akulla kunhan saan ylimääräisen käsiini. Onko näitä integroituja latureita simahdellut?

3. Primus tuntuu käyvän ainakin kaasulla todella lyhyitä jaksoja. Tuntuu olevan altis lähtemään käyntiin jo pienestäkin lämpötilamuutoksest a. Ohjausboksi näkyi dokumenteista päätelleen käyneen remontissa/vaihdossa näitä korjaavalla henkilöllä. Onko pannun syttymis/sammumis-lämpötilaerot säädettävissä?

4. Viime yönä oli kylmempää ja takaosa tuntui nukkuessa vetoisalta ja ympäristön melut aiheutti häiriötä. Vänkärin puoleinen tuuletusikkunaräppä nä lonksuu eikä tiivistä kunnolla suljettaessa. Ajattelin uusia räppänöiden tiivisteet. Muita parannusehdotuksia?

5. Viime viikonlopun reissulla erehdyin ohittamaan rekan, joka hyytyi mäkiin täysin. Ohitustilanteessa sai lyödä usvaa putkeen mittarin mukaan lähemmäs sataa, eli todellista nopeutta n. 90km/h ja heijaus oli melkoinen. Heijausta esiintyi todellista nopeutta ajaessa n. 85km/h ajoittain. Auttaisiko kitkavetopään vaihto ja minkälainen tuohon kävisi?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: ose - 30.08.2015 kello on 17:34
Räppänöiden säätö on yksinkertaisen nerokas, pyörität sitä salpaa ja kas kohta on tiukemmalla
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 30.08.2015 kello on 17:49
5. Viime viikonlopun reissulla erehdyin ohittamaan rekan, joka hyytyi mäkiin täysin. Ohitustilanteessa sai lyödä usvaa putkeen mittarin mukaan lähemmäs sataa, eli todellista nopeutta n. 90km/h ja heijaus oli melkoinen. Heijausta esiintyi todellista nopeutta ajaessa n. 85km/h ajoittain. Auttaisiko kitkavetopään vaihto ja minkälainen tuohon kävisi?

Kyllä se voi auttaa mutta on se kans niinkun kasvattais sudelle häntää. ( ja kohta tulee tietoa syvällä rintaäänellä    ;D   )
Vika voi olla siinä, että veturi ja vaunu ei vaan sovi yhteen, renkaiden profiili liian korkea, iskarit huonot, jouset löysät....
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 30.08.2015 kello on 17:52
Kitkavetopään vaihto?
Eli onko siinä sellainen ennestään? Mikäli on niin kannattaa katsoa palat etteivät ole "rasvattu" narinan estämiseksi :)
Tällöin palat uusikis ja sitten myös oma vetokuula puhtaaksi.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: ose - 30.08.2015 kello on 18:18
Onhan vaunu kuormattu oikein. Oikean aisapainon lisäksi vaikuttaa se onko paino vaunun keskellä vai päissä. Kaikki vähänkin raskaampi sijoitetaan vaunun keskelle. Aisapainoa 40-70 kiloa vetoautosta riippuen. Vaunun renkaisiin riittävästi ilmaa, ehjät iskarit, vetoautoon lisäpainetta renkaisiin myös eteen.  Kitkavetopään kunto, vaihda palat jos epäilyttää.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: Yrjö - 30.08.2015 kello on 23:17
  Tuohon Spritteen myivät eräässä keskikokoisessa rengasliikeessä liian löysät renkaat, vielä pistivät liian vähän ilmaa. Onneksi kirppikseltä ostin paremmat.
  Luulen tietäväni yhden solikankin johon on myyty sopimattomat renkaat.
  Vaunun renkaat ja paineet pitää tarkastaa.
  Meillä on erillinen kytkin joka käynnistää vesipumpun, suihkussa on painonappi. En tunne solikan laitteita?
 
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: ------- - 31.08.2015 kello on 06:49
1. Sen kahvan saa lukittua, kun painat pohjaan ja liutat sitä ylös päin.

Tämä soliferi ei tarvitse  kitkavetopäätä.  Voi sanoa että kuskista kiinni, jos kaikki on kohdillaan. Aisapainoa reilummanlaisesti n. 70kg. Tulet löytämään sopivan painon. Renkaisiin vaunuun painetta 3.5kiloa ja annat laulaa. Elä rupea heittoja korjaamaan, periaatteessa ei ollenkaan vaan autolla viet ja vaunu tulee perässä.

Lisäksi epäillen että heijaus johtui siitä kun rekka oli juuri ohitettu. Sinun ilmavirtaus hajoaa siinä tilanteessa ja pari kertaa nutjauttaa yhdistelmää. Anna tehdä älä välitä, vaan ohjaa sinne minne pitääkin. Tuntuu hieanolta se. Seuraa peilistä niin seuraavalla kerralla tiedät varautua. Sama jos motarilla linja-auto ohittaa sinut.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 31.08.2015 kello on 14:42
Kiitoksia vinkeistä! Ei ole kitkavetopäätä, ihan tavallinen. Uskon että aisapaino oli kohdillaan, mutta täytyy tsekata ennen seuraavaa reissua nuo rengaspaineet.

Enpäs ollut huomannut että suihkuhanan saa lukittua :) Räppänoiden lukituksetkin sai pyöriteltyä kohdalleen, paitsi siitä eniten lonksuvasta ikkunasta. Joku pyöräyttänyt liian lujaa kiinni ja pyörii tyhjää..
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: ------- - 31.08.2015 kello on 20:54
Lisäksi jos vaunu heittelehtii, niin kun himmaat vauhtia 65-70 se asettuu.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 2.09.2015 kello on 22:05
Perjantaina tulee toivottavasti korttiin pikkueen lisäys, niin pääsee testaamaan miten S10 rullaa E61 530D:n perässä.

Vastaan nirhanneen räppänän säätökin löytyi sisäpuolen tiivisteen ja styroksin väliä raottamalla, ihan normi ristipää ja hanikan sai säätymään. Kiitokse oselle ja viemäsille hyvistä vinkeistä!

Valojen humppaus häiritsee edelleen kun akku on täysi. Täytyy tutustua saisiko pääkeskuksen laturin ohitettua jotenkin ja laitettua tilalle vaikka CTEKin 10aH laturin..
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 3.09.2015 kello on 11:05


Valojen humppaus häiritsee edelleen kun akku on täysi. Täytyy tutustua saisiko pääkeskuksen laturin ohitettua jotenkin ja laitettua tilalle vaikka CTEKin 10aH laturin..

Puhdista akun ja laturin väliset liitokset, etenkin akun kengät ja sulaketaulu ( kaksi alimmaista sulaketta ). Laturissa jännite nousee nopeammin kuin akussa, jolloin laturi lakkaa lataamasta. Oliko laturi kuvan mukainen?

(http://karavaanari.org/kuvat/1441267577.jpg)
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 7.09.2015 kello on 15:49
Tämän näköinen:
(http://i831.photobucket.com/albums/zz232/anttif/20150905_190514_zpselshebnr.jpg) (http://s831.photobucket.com/user/anttif/media/20150905_190514_zpselshebnr.jpg.html)
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 7.09.2015 kello on 16:20
Tämän näköinen:
(http://i831.photobucket.com/albums/zz232/anttif/20150905_190514_zpselshebnr.jpg) (http://s831.photobucket.com/user/anttif/media/20150905_190514_zpselshebnr.jpg.html)

Ota iso muovikansi pois ja säädä trimmeristä hieman lisää jännitetasoa esim. 14,4V.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 9.09.2015 kello on 21:41
Vihdoin ehdin kokeilemaan toisella akulla, sama humppaus jatkui. Irroitin muovikuoren ja säädin trimmeristä 14.4V, mutta humppaa edelleen n. voltilla. Kokeilin myös latausjännitettä alaspäin niin oli sama homma. Mitäs tälle olisi tehtävissä?
(http://i831.photobucket.com/albums/zz232/anttif/20150909_211346_zpsocrpciei.jpg) (http://s831.photobucket.com/user/anttif/media/20150909_211346_zpsocrpciei.jpg.html)
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 9.09.2015 kello on 21:48
Sinulla on vika laturin ja akun välisessä kontaktissa eli huono liitos jossain, jolloin laturin latausjännite nousee nopeammin kuin akun napajännite jolloin humppaus alkaa.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 9.09.2015 kello on 22:32
Laturin päässä on sama jännite kuin akun navoissakin. Missään ei näy hapettumaa, ei akkukengissä eikä laturin päässä. Irroitin myös pääkatkaisijan ja pelkät piuhat yhdistämällä sama humppaus, eli sekin eliminoitu. Ilmeisesti pääkytkin kytkee sähkötaulun akkuun releen kautta, olisikohan vika releen kärjissä vai voiko latauksen säädin olla vain sökö?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 10.09.2015 kello on 10:10

Soitin Helsinki Caravaniin ja sanoivat että laturin käämistä olisi lakkaus pettänyt. Laturin voi kuulemma ohittaa irroittamalla käämistä lähtevät johdot ja laitamalla esim. CTEKin suoraan akkuun kiinni. Onko fiksu ratkaisu vai voisiko tuon tehdä vielä paremmin?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 10.09.2015 kello on 11:07
Soitin Helsinki Caravaniin ja sanoivat että laturin käämistä olisi lakkaus pettänyt. Laturin voi kuulemma ohittaa irroittamalla käämistä lähtevät johdot ja laitamalla esim. CTEKin suoraan akkuun kiinni. Onko fiksu ratkaisu vai voisiko tuon tehdä vielä paremmin?

Älä usko tohon väittämään. Paljonka laturista lähtee virtaa? Laita paljon kuormaa päälle ja mittaa sitä jännitettä samalla akun navoista.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: jtoppi - 10.09.2015 kello on 12:36
Jos ei johdosta eikä liitoksista löydy vikaa, katsele epäluuloisesti tuon laturikortin liittimien juotoksia. Tuo MJO:n diagnoosi tuntuu minustakin ihan oikealta, jollain tavalla kortin elektroniikka ei saa oikeaa tietoa.

Yleensä vika on Johdossa! Tai liitoksissa.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 10.09.2015 kello on 13:14
Hieman epäuskottavalta käämivika tuntuu kun lataa kuormalla tasaisesti. 12.86V napajännite kaikki mahdolliset laitteet päällä, eli virtaa tulee. Täytyy irroittaa kortti huomenna ja käydä juotokset läpi.

Radioon tulee melkoinen hurina humppauksen tahdissa, välissä ei ole ilmeisesti mitään häiriönpoistokonden saattoria?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 10.09.2015 kello on 18:54
Hieman epäuskottavalta käämivika tuntuu kun lataa kuormalla tasaisesti. 12.86V napajännite kaikki mahdolliset laitteet päällä, eli virtaa tulee. Täytyy irroittaa kortti huomenna ja käydä juotokset läpi.

Radioon tulee melkoinen hurina humppauksen tahdissa, välissä ei ole ilmeisesti mitään häiriönpoistokonden saattoria?

Mikä se virta on kuormalla, se on tarkeämpi tieto. ;)
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 19.10.2015 kello on 00:59
Käytin vaunun viikolla Helsinki Caravanissa tavaraluukun fiksauksessa, jonka huomasin Juva Campingilla syyslomareissulla olevan märkä, vanerin pinta kuoriutui pois.. Samalla reissulla ihmettelin kun wc:n lattia oli märkä ja pelkäsin kattoluukun vuotaneen. Hietajärvellä ehdin tutkia vuodon lähdettä ja se olikin onneksi vain suihkuletku, joka vuoti lokasuojan päälle ja siitä kasteli lattian. Nämä fiksattu, vielä pitäisi perehtyä jännitehumppaan ja radion kuuntelun mahdottomaksi tekevään lataushuminaan.

(http://i831.photobucket.com/albums/zz232/anttif/image.jpg1_zpsosidusu2.jpg) (http://s831.photobucket.com/user/anttif/media/image.jpg1_zpsosidusu2.jpg.html)

Hienosti tuli s10 bemarin perässä, em. vauhdeissa tuntui kuitenkin haluavan heijaavan mutta ei mitenkään hallintakykyä vievästi. Täytyy vielä kokeilla talvirenkaat alla, mikäli ei ole renkaistakaan kiinni niin täytyy harkita kitkavetopäätä, jotta Volvollakin voi vetää ilman että rattia täytyy puristaa rystyset valkoisena.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 19.10.2015 kello on 06:23

Hienosti tuli s10 bemarin perässä, em. vauhdeissa tuntui kuitenkin haluavan heijaavan mutta ei mitenkään hallintakykyä vievästi. Täytyy vielä kokeilla talvirenkaat alla, mikäli ei ole renkaistakaan kiinni niin täytyy harkita kitkavetopäätä, jotta Volvollakin voi vetää ilman että rattia täytyy puristaa rystyset valkoisena.

Lastaus/tasapainotus (riittävä aisapaino ja raskain matkatavara akselin kohdalle) ensin kodalleen ja sitten auton renkaat (taitaakin olla matala profiilit niin voi olla ettei auton renkaissa ongelma) niin tuskin tarvit kitkavetopäätä. Mulla korjautui auton renkaiden vaihdolla jäykempi kylkisiin edellisessä autossa ja muissa ei ole ongelmaa ollutkaan.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: ------- - 19.10.2015 kello on 06:30
Vaunun renkaissa painetta 3.5-4 ja riittävä aisapaino. Pitäisi asettua.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 19.10.2015 kello on 08:08
Hienosti tuli s10 bemarin perässä, em. vauhdeissa tuntui kuitenkin haluavan heijaavan mutta ei mitenkään hallintakykyä vievästi. Täytyy vielä kokeilla talvirenkaat alla, mikäli ei ole renkaistakaan kiinni niin täytyy harkita kitkavetopäätä, jotta Volvollakin voi vetää ilman että rattia täytyy puristaa rystyset valkoisena.

Oma kokemus solifereista on sen suuntainen, että kannattaa lastata vaunu reilusti etupainoiseksi.

Aisalle niin paljon painoa, että juuri ja juuri jaksaa nostaa, lastaus etupainoiseksi vaikuttaa Soliferin heijaamiseen yllättävän positiivisesti.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 19.10.2015 kello on 09:05
Tuntuu heijaavan kuormattuna tai ilman, vaikka aisapainot olen pitänyt koukkujen maksimeissa, 85/95kg tai vähän ylikin. Painavimmat tavarat olleet aina lattialla akselin kohdalla.

Heijaamisen kannalta tässä on takapainona puolet normaalia leveämpi yläsänky, mahtaisikohan sängyn paino pahimmassa mahdollisessa paikassa aiheuttaa tuon?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 19.10.2015 kello on 09:44
Tuntuu heijaavan kuormattuna tai ilman, vaikka aisapainot olen pitänyt koukkujen maksimeissa, 85/95kg tai vähän ylikin. Painavimmat tavarat olleet aina lattialla akselin kohdalla.

Heijaamisen kannalta tässä on takapainona puolet normaalia leveämpi yläsänky, mahtaisikohan sängyn paino pahimmassa mahdollisessa paikassa aiheuttaa tuon?

Jos aisapaino on 100 kg se on riittävä, ja vaunun renkaissa myös riittävästi ilmaa tyyliin 3,5-4.

Solifer on  vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.

Minulla on ollut omistuksessa 4 erilaista soliferia, ja kaikissa näissä tämä vatkaus ongelma on ollut yli 90 km nopeuksissa.

Vatkausta ei pitäisi ilmentyä 80 km/h ajossa oikein lastattuna ja kun renkaissa on riittävästi ilmaa.

Takasängyllä ei ole merkitystä jos  aisapaino lähentelee 100 kg.

Minulla oli yhdessä vanhassa soliferissa taunuksen 15 tuuman alumiinivanteet ja matalaprofiili renkaat vatkauksen vähentämiseksi.

Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: Ossi66 - 19.10.2015 kello on 10:26
Jos aisapaino on 100 kg se on riittävä, ja vaunun renkaissa myös riittävästi ilmaa tyyliin 3,5-4.

Solifer on  vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.

Minulla on ollut omistuksessa 4 erilaista soliferia, ja kaikissa näissä tämä vatkaus ongelma on ollut yli 90 km nopeuksissa.

Vatkausta ei pitäisi ilmentyä 80 km/h ajossa oikein lastattuna ja kun renkaissa on riittävästi ilmaa.

Takasängyllä ei ole merkitystä jos  aisapaino lähentelee 100 kg.

Minulla oli yhdessä vanhassa soliferissa taunuksen 15 tuuman alumiinivanteet ja matalaprofiili renkaat vatkauksen vähentämiseksi.

Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.

Pari juttua tässä hieman mietityttää...
Onko vetopäälle ja koukulle oikeasti sallittu 100kg painot?
Kestääkö mainitut "taunuksen vanteet" noin 800kg vanne, jos joku alkaa esimerkin mukaisesti sellaisia hommaamaan?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 19.10.2015 kello on 13:40


Minulla oli yhdessä vanhassa soliferissa taunuksen 15 tuuman alumiinivanteet ja matalaprofiili renkaat vatkauksen vähentämiseksi.


Off-Topic:
Voortissa jako 4x108 ,Vanha solkku 4x100 , eli ehkä ooppelin ta pemarin



Solifer on  vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.

Minulla on ollut omistuksessa 4 erilaista soliferia, ja kaikissa näissä tämä vatkaus ongelma on ollut yli 90 km nopeuksissa.

Olen hinannut kohtalaisen pitkiä määriä eri Solifereilla. Ei vatkaa ei.
Ekalla 55TT:llä kävin sen aikaisessa Jugoslaviassa ja muuten ympäri eurooppaa. 2002 Finlandialla myös siellä sun täällä , 6101iX:llä kierretty epsanjat ja portugalit enkä vieläkään saa vatkaamaan. Sen jälkeisillä kulkenut vaunu koukussa myös varmaan 100.000 km joten hakisin vikaa ihan jostain muualta .

Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.

Älä muuta viserrä, harvinaiset on kun ne on saatu eri jaolle paikoilleen  ;)

Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 19.10.2015 kello on 15:43
Pari juttua tässä hieman mietityttää...
Onko vetopäälle ja koukulle oikeasti sallittu 100kg painot?
Kestääkö mainitut "taunuksen vanteet" noin 800kg vanne, jos joku alkaa esimerkin mukaisesti sellaisia hommaamaan?

Nykyään myydään ihan vaunun omia alumiinivanteita, eikä tarvitse katsella vanhoja "taunuksen" vanteita, tosin jos vaan jako osuus kohdalleen ja kantavuus sallii, niin en näe mitään ongelmaa. Kyllä takavetoisten vanhojen autojen alumiinivanteilla on ollut aika hyvät kantavuudet.

Tässä on keskustelua vanne asiasta

http://karavaanari.org/index.php?topic=2686.0
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 19.10.2015 kello on 16:44
Sa Soliferin vanha vanne taisi olla tarkastiottaen muuten Opel Mantan 15 tuuman vanne.

Oikein hyvin sopi vanhaan soliferiin ja näyttikin hyvältä. 

Tuo vetovetopään paino, se kyllä vaihtelee vaunuissa hyvin paljon.

Soliferissä lastasin aina tavarat niin, että juuri juuri jaksoin nostaa  vaunun koukkuun.

Edellisessä teli Hobbyssä oli vetopäänpaino niin paljon, että sitä ei tyhjänäkään saanut nostettua koukkuun, eikä lastaamisella ollut mitään merkitystä.

Nykyisessä pitkässä LMC:ssä vaunu on aika tasapainossa, vetopäänpaino on se 20-30 kg, eikä lastauksella ole suurtakaan merkitystä, johtuen ehkä telistä.

Ja tuossa vanhemmassa ja pienemmässä LMC:ssä mikä minulla myös tällä hetkellä on, niin vetopäänpaino on valmiiksi  sellaisen 60-80 kg.

Joten jos Soliferin heijaus mietyttää ja haluat pelata varmanpäälle niin lastaa etupainoiseksi ja hommaa vanhat bemarin 15 vanteet ja matalaprofiili renkaat ja niihin reilusti ilmaa. Se on oikeastaan helpoin apua asiaa. Bemarin vanteissa on aika reilusti kantavuutta.   

Minulla ei ole ollut ongelmia kun koukussa ollut reilusti massaa. Joku ehkä osaa sanoa tästä paremmin.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 19.10.2015 kello on 16:52
Off-Topic:
Voortissa jako 4x108 ,Vanha solkku 4x100 , eli ehkä ooppelin ta pemarin



Olen hinannut kohtalaisen pitkiä määriä eri Solifereilla. Ei vatkaa ei.
Ekalla 55TT:llä kävin sen aikaisessa Jugoslaviassa ja muuten ympäri eurooppaa. 2002 Finlandialla myös siellä sun täällä , 6101iX:llä kierretty epsanjat ja portugalit enkä vieläkään saa vatkaamaan. Sen jälkeisillä kulkenut vaunu koukussa myös varmaan 100.000 km joten hakisin vikaa ihan jostain muualta .

Älä muuta viserrä, harvinaiset on kun ne on saatu eri jaolle paikoilleen  ;)

Ei ole kokemusta 2002 Finlandista, mutta parista uudesta 3002 Finlandiasta, jotka olivat oikein super vatkaajia Land Cruiserin perässä.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 19.10.2015 kello on 16:56
Tuo vanha bemarin vanne EI riitä kantavuudeltaan S10:lle. Täytyy olla vahvistettu vanne. Ja puhut historiaa, kun se 4x100 oli vuonna keppi ja kivi yksiakselisissa.
Nykyään tuo vanne on viisipulttinen ja on jaoltaan 5x112 joten mersussa sama jako, keskireikä ja offset väärä, eikä niissäkään kaikissa riitä kantavuus.
Ostaa siihen 2 vannetta jotka on lailliset ja oikeat kun haluaa isomman rengaskoon.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 19.10.2015 kello on 16:58
Ei ole kokemusta 2002 Finlandista, mutta parista uudesta 3002 Finlandista, jotka olivat oikein super vatkaajia Land Cruiserin perässä.
Siinä oli sitten jokin väärä yhtälö, koukku korkealla tai paha pyörre , paljon pitemmästi on menty 100km/h vauhtia pitkin moottoriteitä missä se on ollut sallittua kaikenlisäksi.
Edit: kaikenlisäksi omat vaununveto kokeilusi ovat näemmä olleet teli soliferilla, niitä on vielä hankalampi saada vatkaamaan.
Täällä .orgissa on paljonkin noitten vaunujen käyttäjiä, joko nykyään tai ovat paljon käyttäneet. Luulisi kokemuksia löytyvän heiltäkin.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: Ossi66 - 19.10.2015 kello on 19:36

Tuo vetovetopään paino, se kyllä vaihtelee vaunuissa hyvin paljon.

Soliferissä lastasin aina tavarat niin, että juuri juuri jaksoin nostaa  vaunun koukkuun.

Edellisessä teli Hobbyssä oli vetopäänpaino niin paljon, että sitä ei tyhjänäkään saanut nostettua koukkuun, eikä lastaamisella ollut mitään merkitystä.

Nykyisessä pitkässä LMC:ssä vaunu on aika tasapainossa, vetopäänpaino on se 20-30 kg, eikä lastauksella ole suurtakaan merkitystä, johtuen ehkä telistä.

Ja tuossa vanhemmassa ja pienemmässä LMC:ssä mikä minulla myös tällä hetkellä on, niin vetopäänpaino on valmiiksi  sellaisen 60-80 kg.

Minulla ei ole ollut ongelmia kun koukussa ollut reilusti massaa. Joku ehkä osaa sanoa tästä paremmin.

Kyllähän ne painot vaihtelee, mutta katsokaa ne siitä vetopäästä ja koukusta. Mm. Meidän kahdessa detskussa on/ollut maksimi 75kg. Vectran koukun maksimi oli 75kg ja jostain uskon lukeneeni myös V70 maksimin olevan 75kg.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 19.10.2015 kello on 19:52
Kyllähän ne painot vaihtelee, mutta katsokaa ne siitä vetopäästä ja koukusta. Mm. Meidän kahdessa detskussa on/ollut maksimi 75kg. Verran koukun maksimi oli 75kg ja jostain uskon lukeneeni myös V70 maksimin olevan 75kg.

Näytti lukevan minun V70 max vaunun paino 2000 kg ja koukun max paino 85 kg
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: Ossi66 - 19.10.2015 kello on 22:53
Näytti lukevan minun V70 max vaunun paino 2000 kg ja koukun max paino 85 kg

Niin, painot vaihtelee ;) eihän mun V70:llä saa vetääkkään yli 1800kg.

Mutta ymmärrät varmaan pointin - ei kannata neuvoa laittamaan sataa kiloa aisapainoa, vaan ihan vehkeiden mukaan oikein.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 20.10.2015 kello on 07:17
Sa Soliferin vanha vanne taisi olla tarkastiottaen muuten Opel Mantan 15 tuuman vanne.

Oikein hyvin sopi vanhaan soliferiin ja näyttikin hyvältä. 

Tuo vetovetopään paino, se kyllä vaihtelee vaunuissa hyvin paljon.

Soliferissä lastasin aina tavarat niin, että juuri juuri jaksoin nostaa  vaunun koukkuun.

Edellisessä teli Hobbyssä oli vetopäänpaino niin paljon, että sitä ei tyhjänäkään saanut nostettua koukkuun, eikä lastaamisella ollut mitään merkitystä.

Nykyisessä pitkässä LMC:ssä vaunu on aika tasapainossa, vetopäänpaino on se 20-30 kg, eikä lastauksella ole suurtakaan merkitystä, johtuen ehkä telistä.

Ja tuossa vanhemmassa ja pienemmässä LMC:ssä mikä minulla myös tällä hetkellä on, niin vetopäänpaino on valmiiksi  sellaisen 60-80 kg.

Joten jos Soliferin heijaus mietyttää ja haluat pelata varmanpäälle niin lastaa etupainoiseksi ja hommaa vanhat bemarin 15 vanteet ja matalaprofiili renkaat ja niihin reilusti ilmaa. Se on oikeastaan helpoin apua asiaa. Bemarin vanteissa on aika reilusti kantavuutta.   

Minulla ei ole ollut ongelmia kun koukussa ollut reilusti massaa. Joku ehkä osaa sanoa tästä paremmin.

Niin en kehottanut ketään laittamaan 100 kg koukkuun, kuten tuossa käy ilmi.

Mutta takaisin asiaan. Vaunuissa on valtavasti eroa, edellisessä teli Hobbyssä aisapainoa ei saanut alle 100 kg mitenkään, en tiedä miksi. Akselisto/runko suhteessa koriin  ? Se oli sen vaunun omainaisuus.

Ja omakohtainen kokemus on Soliferien osalta se, että vedettävyys paranee mitä enemmän koukulla on massaa. Joten jos vehkeet kestää 75 kg, niin silloin koukkuun sen 75 kg. Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua.  Oma vakaa on se, että jaksaa vaunun nostamaan koukkuun,  silloin liikutaan noilla kiloilla.

Jos Soliferin vanteiden  jako on 5x112 , niin tuossa vanne, onko ET oikea, pitääkö olla 30. 

http://www.vannetukku.fi/tn3-freight-asuntovaunun-aluvanne-p-3511.html

Tässä 15 tuuman mersun Viton vanne, jossa et 45.

http://www.vannetukku.fi/tn3-p-1754.html

Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: Ossi66 - 20.10.2015 kello on 09:59
Niin en kehottanut ketään laittamaan 100 kg koukkuun, kuten tuossa käy ilmi.
Näinpäs olikin - se oli vaan toteamus aiempaan viestiin - sorry.

Jos Soliferin vanteiden  jako on 5x112 , niin tuossa vanne, onko ET oikea, pitääkö olla 30. 

http://www.vannetukku.fi/tn3-freight-asuntovaunun-aluvanne-p-3511.html

Tässä 15 tuuman mersun Viton vanne, jossa et 45.
http://www.vannetukku.fi/tn3-p-1754.html

Eka passaa kyseiseen Soliferiin - jälkimmäisillä ei riitä kantavuus.  ;)
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 3.12.2015 kello on 20:27
Vaunu pelannut kuin unelma. Sähköjen välkkyminen esiintyy vain kun vaunua alkaa käyttää. Kylkiluukun remontin teetin Helsinki caravanissa ja kuivana on pysynyt kaikin puolin.

Kuinka kylmällä ilmalla tälläisessä vaunussa tarkenee pelkällä Primuksen parin salaman sähkölämmityksellä?

Ps. Vaunu ja vetoautot myytävänä avioeron myötä :(
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: pamaus - 3.12.2015 kello on 21:16


Kuinka kylmällä ilmalla tälläisessä vaunussa tarkenee pelkällä Primuksen parin salaman sähkölämmityksellä?


Mitä minulla on noita Primus lämmitteisiä Soliferia ollut niin, tuohon ei ole aivan absoluuttista vastausta. Se on niin ilmoista kiinni.

Jos on täysin tyyntä niin kyllä sähköllä tarkenee -10 asteeseen jos vaunussa on väkeä, mutta jos vaunu on kovasti tuulisella paikalla, niin saattaa kaasua tarvita lisäksi jo ennen tuota -10.  Lisäksi vaunussa oleva väkimäärä vaikuttaa asiaan. Jos vaunussa on 6 henkilöä versus 0 henkilöä, niin sekin vaikuttaa oleellisesti asiaan.

Muistelen joskus 80-90-luvulla, joku sanoi primuksen nyrkkisäännöksi tyhjällä vaunulla, kun ulkoilman ja sisäilman lämpötilaero on 10 astetta niin sähköä menee kilowatti.  Eikä se totuus varmaan tuosta kauas heitä tuon ajan vaunuissa.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 3.12.2015 kello on 21:39
Muistankos oikein että näissä S10 jne sarjoissa oli ne paksummat eristeet kuin vanhemmissa ja "köyhemmissä" versioissa?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: ------- - 3.12.2015 kello on 22:36
Finlandia mallit on paksummilla eristeillä ja s10 sarja. Kuten myös vanhat Finlandia vaunut. Siis lattia ja katto ovat paksumpia, ei seinät.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 4.12.2015 kello on 08:02
Eli tällöin nuo 2 salamaa pitää kylmemmässä lämpötilassa lämmön riittävänä. Verrattuina tavallisiin malleihin.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 11.03.2016 kello on 21:16
Mitenkäs tämän S10:n Primuksen ilmaus hoituu? Sähköllä on nyt ihan ok mutta nyt kun löin pakkasten jälkeen kaasulämmityksen päälle niin kuulostaa kuin Primus-pannussa olisi joku kusella, lirinä käy... ;) Lyö tietysti vikatilaan liikaa lämmettyään. Pannulle tulevassa yläletkussa on ilmausruvin tapainen ja  loogisesti ajatellen tästä ilmaantuisi mutta ei tahdo kovilla sormivoimilla liikkua..
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 11.03.2016 kello on 21:20
Mitenkäs tämän S10:n Primuksen ilmaus hoituu? Sähköllä on nyt ihan ok mutta nyt kun löin pakkasten jälkeen kaasulämmityksen päälle niin kuulostaa kuin Primus-pannussa olisi joku kusella, lirinä käy... ;) Lyö tietysti vikatilaan liikaa lämmettyään. Pannulle tulevassa yläletkussa on ilmausruvin tapainen ja  loogisesti ajatellen tästä ilmaantuisi mutta ei tahdo kovilla sormivoimilla liikkua..

Onko lämmitin 2470:nen?Jos on niin pyrostaatti ei toimi. Kertoisit hieman tarkemmin. Autojakin on monen merkkisiä. Kiertovesipummppu.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 11.03.2016 kello on 21:27
No, pihdeillä ilmauruuvi aukesi mutta tulee tasainen suihku, ei ilmaa tästä vaikka lirinä käy! Mitenkäs nyt? Ensi viikolla pitäisi reissuun päästä. Paisarissa on nestettä..
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 11.03.2016 kello on 21:29
Kuinka kauan käy ennenkuin menee vikatilaan? Tärkeitä tietoja, että osaa sanoa missä vika.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 11.03.2016 kello on 21:32
En osaa sanoa tarkkaa aikaa kun pannu tuntuu palavan pienemmällä liekillä. Menee vikatilaan kun neste alkaa kuulua olevan tovin kiehunut.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 11.03.2016 kello on 21:35
Tietääkseni pannu on 2490. Ja ilma /vajaa täyttö ongelmana, vaikka ilmaa ei yläletkusta tullut.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 11.03.2016 kello on 22:20
Tietääkseni pannu on 2490. Ja ilma /vajaa täyttö ongelmana, vaikka ilmaa ei yläletkusta tullut.

Kiertovesipumppu ei toimi.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: ------- - 11.03.2016 kello on 23:08
Kyllä on vakiona 2490.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: AnttiF - 13.03.2016 kello on 15:09
Kiertovesipumppu ei toimi.

Näin on, tosin pumppu toimii ulkoisella virtalähteellä mutta ei saa pannun kautta sähköä. Mitä tälle olisi tehtävissä?
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 13.03.2016 kello on 15:29
Näin on, tosin pumppu toimii ulkoisella virtalähteellä mutta ei saa pannun kautta sähköä. Mitä tälle olisi tehtävissä?

Tarkista poksin vesipumpun liittimen juotokset. Diodivika toi ei ilmeisesti ole, mutta se riippuu poksin piirilevyn tyypistä.
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: motksl - 14.08.2016 kello on 00:14
Selvisikös se jännitehumppa ikinä? Mulla sama jännitteen heilunta S7:ssa ja samanlainen laturi. Mietin kans että pitääkö eliminoida integroitu ja laittaa erillinen laturi...
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: motksl - 14.08.2016 kello on 00:36
Jos jossain vaiheessa haluan laittaa uuden laturin vanha integroidun tilalle, niin onko tuo aikaisemmin mainittu menetelmä ok? Eli integroidusta vaan käämit poikki ja uusi laturi suoraan akkuun. Tarviisko jotain muutakin ottaa huomioon? Kiitos
Otsikko: Vs: Solifer -99 S10 kysymyksiä
Kirjoitti: Kafi-580 - 14.08.2016 kello on 02:52
Mitä minulla on noita Primus lämmitteisiä Soliferia ollut niin, tuohon ei ole aivan absoluuttista vastausta. Se on niin ilmoista kiinni.

Jos on täysin tyyntä niin kyllä sähköllä tarkenee -10 asteeseen jos vaunussa on väkeä, mutta jos vaunu on kovasti tuulisella paikalla, niin saattaa kaasua tarvita lisäksi jo ennen tuota -10.  Lisäksi vaunussa oleva väkimäärä vaikuttaa asiaan. Jos vaunussa on 6 henkilöä versus 0 henkilöä, niin sekin vaikuttaa oleellisesti asiaan.

Muistelen joskus 80-90-luvulla, joku sanoi primuksen nyrkkisäännöksi tyhjällä vaunulla, kun ulkoilman ja sisäilman lämpötilaero on 10 astetta niin sähköä menee kilowatti.  Eikä se totuus varmaan tuosta kauas heitä tuon ajan vaunuissa.


Joo tämä on vannha 😁

Itse pitänyt vanhaa mätää Kafi 580 lämpöisenä 2 vuotta. Koskaan en ole tarvinnut kaasua kaveriksi. Ja lämpöä piisaa sen 24 helposti... Viritelty ohjaustaulu naksuttelee toista kilowattia sillon tällön 25 pakkasen alla. Minulla lisäksi 250w lattialämmitys...