Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: hexxxi - 21.08.2015 kello on 13:59
-
Apua! Solifer 6700 '89 eturenkaat jonkin verran sojottaa vääriin suuntiin.
Löytyisköhän mistään rengasliikettä tahi autokorjaamoa (alueella Hki-Tre-Rauma-Turku), jotka pystyisivät eli osaisivat säätää ohjauskulmat ilman näitä uusia mittalaitteita. Ongelma tämän auton takapäässä kun renkaat on niin syvällä tuolla asunto-osan alla, ettei takarenkaisiin saa mittalaitteita kiinni.
Nämät nykypäivän vianooreuromasterit eivät osaa tehdä mitään ilman tietokoneita. Menee kaikilla vain nyrkki suuhun ja painuvat nopeasti kaffelle....
Kovasti on vaikea aihe ja vaikeaa löytää paikkaa.
Kovasti kiitoksia etukäteen vinkeistä!!
- Heikki
-
Apua! Solifer 6700 '89 eturenkaat jonkin verran sojottaa vääriin suuntiin.
Kuluuko renkaat epätasaisesti, vai mistä päättelet?
-
Ei ose ihan sinun alueellesi, mutta jos ei muualla onnistu niin lohjalla on autohuolto Matti Alen. Kyseessä on siis korjaamo ei osanvaihtamo. On vimpanpäälle pätevä seppä ja siellä korjaamolla ei tietokoneet laula.
-
Entä jos ite säätäis kaverin kanssa? Laudat renkaan kylkiin ja rullamitalla etu- ja takapuolelta.
Itellä huonoja kokemuksia näistä laser-penkeistä, viimeset 4 kertaa mennyt aina niin että ite saa korjailla jälkeenpäin. Milloin on ratti vinossa, auto puoltaa tai renkaat kuluu vinoon. Silmälläkin näkee että printin lukemat eivät voi pitää paikkaansa. Miten lie kalibroitu nollatilanne...?
-
ennen autoissa aurauskulmat pysy aikahyvin oikein ,verraten tämän päivän autoja oli merkki mikä vain ,ihme jos vuosi menee ettei tarvi säätää .muuten renkaat kuluu sisä tai ulko syrjältä,itel viikko sit tein säätöhomman haritusta 2mm kuuluu olla o_1mm aurausta .aikasempi säätö vuosi takasi ,tulee mieleen katsastukses nivelien tarkastus koneella kun tarpeettoman paljon murjotaan niveliä .ammatti kats,mies näkee väljät heti
-
Yleisesti ohjauskulmien säädöistä kannattaa ne säädättää auton alustan merkkiliikkeessä. Heillä on käytössä tehtaan runkokohtaiset säätöarvot, koska kahta samanlaista runkoa ei ole rakennettu. Näin kulmat tulee oikein säädetyksi. Omassani kulmat säädettiin ensin ei merkkikorjaamossa ja kolmet takarenkaat kului sisäsyrjiltään enneaikaisesti piloille, koska ne oli tehtaan arvoista pahasti aurauksessa, kunnes Veholla kulmat tuli em. syystä kohdilleen auton ollessa reissulastissa (toivottavasti)
^-^
-
Yleisesti ohjauskulmien säädöistä kannattaa ne säädättää auton alustan merkkiliikkeessä. Heillä on käytössä tehtaan runkokohtaiset säätöarvot, koska kahta samanlaista runkoa ei ole rakennettu. Näin kulmat tulee oikein säädetyksi. Omassani kulmat säädettiin ensin ei merkkikorjaamossa ja kolmet takarenkaat kului sisäsyrjiltään enneaikaisesti piloille, koska ne oli tehtaan arvoista pahasti aurauksessa, kunnes Veholla kulmat tuli em. syystä kohdilleen auton ollessa reissulastissa (toivottavasti)
Mitäköhän tuo oli suomeksi?
No, joka tapauksessa matkailukulkimien ongelma on esim. alkuperäisestä poikkeava painonjakautuma. Ei siinä kulmat aina ole kohdallaan, jos keula on ylhäällä...
-
Näin minulle korjaamolla asia esitettiin. Tässä tapauksessa autossa on erillisrunko ja erillisjousitus taka-akselilla. vanteisiin kiinnitettiin prismat ja asentaja kaivoi tehtaan katalogista auton runkonumerolla koneelle juuri sen rungon säätöarvot ja säätää renkaat niihin arvoihin, koska kuulemma tismalleen kahta samalaista runkoa ei ole ja jokaiseen runkoon kulmat säädetään yksilöllisesti. siinä tulee säädetyksi camberit, casterit, aurauskulmat, kulkusuunnat sekä ratin asento samalla kertaa. Raskaammissa autoissa, joissa renkaiden kuluminen on muutenkin suurempaa, asialla lienee enemmän merkitystä, kuin keveämmissä. Jos jollakin on parempaa tietoa asiasta niin kertonee sen.
-
Mulle kun viimeksi säädätin etupään alkup. harituksen (takavetoinen) oikeisiin arvoihin (en muista paljonko aurausta) 4-piste mittauksella. Asentaja/yrittäjä (karavaanaei myös), selitti että asuntokori asennuksen jäljiltä pitäisi säätää kulmat uudelleen. Tehtaan arvoista kun omamassa jotain muuta, mutta kulmat originellit. Muuta ei etupäästä yleensä voi tehdä kun on McPherssonit. Takana kun lehtarit ja jäykkätaka-akseli, niin ainoastaan voi yrittää nuijia akselia, jos "koiraa kulkee"..
Se on jousitus- ja ohjausgeometrian kompromissi etupää kaikkiaan. Vaan eipä ole kuluttanut sisäsyrjää enää..
-
Näin minulle korjaamolla asia esitettiin. Tässä tapauksessa autossa on erillisrunko ja erillisjousitus taka-akselilla. vanteisiin kiinnitettiin prismat ja asentaja kaivoi tehtaan katalogista auton runkonumerolla koneelle juuri sen rungon säätöarvot ja säätää renkaat niihin arvoihin, koska kuulemma tismalleen kahta samalaista runkoa ei ole ja jokaiseen runkoon kulmat säädetään yksilöllisesti. siinä tulee säädetyksi camberit, casterit, aurauskulmat, kulkusuunnat sekä ratin asento samalla kertaa. Raskaammissa autoissa, joissa renkaiden kuluminen on muutenkin suurempaa, asialla lienee enemmän merkitystä, kuin keveämmissä. Jos jollakin on parempaa tietoa asiasta niin kertonee sen.
vai tekevät sarjatuotannossa yksilöllisiä säätöpaarametrejä alustaan :D uskotko itekkään?
-
^
On mullakin edesmenneen suurvallan maatalouskone - on siinäkin suuri maa, suuret toleranssit. Lopputulos aika yksilöllinen ;D Periaatteessa mitoilla säädetään, lopussa vielä tunteella tulkitaan ääntä ja väriä :D
-
vai tekevät sarjatuotannossa yksilöllisiä säätöpaarametrejä alustaan :D uskotko itekkään?
kyllä mä uskon tarinan, ei vaan taida olla matti meikäläisen tusina tuoteesta kyse. ja ei ainakaan matkailuautosta.
-
Renkaiden kulumisen minimoimiseksi ja hyvien ajo-ominaisuuksien varmistamiseksi, pyöräsuuntaus on hyvä tehdä nelipyöräsuuntaukse na. Tarkastus/säätö on tarpeen, mikäli renkaat kuluvat epänormaalisti tai ajettavuus on pielessä.
Useiden autotehtaiden säätötoleranssit ovat niin laajat ( esim. "auraus" on suositusasteikon sisällä lievästä toe-outista kohtalaiseen toe-inniin ), että hyvään lopputulokseen tarvitaan ajatteleva asentaja, ei sellainen joka vain katsoo onko mitta-arvot tehtaan mittojen sisällä.
Useimpien autojen ajettavuus muuttuu merkittävästi riippuen etupyörien harituksesta tai aurauksesta takapyörien suhteen.
PS Kunnollinen nelipyöräsuuntaus vie helposti aikaa ammattilaisella tunnin. Kuinka moni kuvittelee, että sarjatuotannossa jokainen uusi auto säädetään ihannearvoihin?
Toivottavasti ei kovin moni. Todellisuudessa säädöt ovat "sinnepäin" ilman suurtakaan vaikutusta ominaisuuksiin. Jonkun arvon ollessa liikaa pielessä, me asiakkaat yleensä osaamme valittaa ongelmista autoa huoltoon viedessä ja kulmat säädetään takuuna "tehtaan toleransseihin". ::)
-
kyllä mä uskon tarinan, ei vaan taida olla matti meikäläisen tusina tuoteesta kyse. ja ei ainakaan matkailuautosta.
Kyllä vain on matkailuautosta kyse. Runko kuvassa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1440504132.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1440504144.jpg)
-
^
Jotkut taitaa aloittaa perusteellisesti tuon a-auton teon :laugh:
Itse säädätin omani maanantaiaamuna www.aallonauto.com ja tulos oli 10+ Thumb
säädöt tehtiin kun autoon oli kuluvia osia vaihdettu, takapyöränlaakerina pa ja silloin joutuu yhden tukivarren irroittamaan jolloin takapyörien auraukset muuttuu.
Oli nopea , halpa ja ajotuntumalla ihan oikein kaikki. Kuten näkyy printissäkin.
-
Eikös ne kulmat säädetä toisiin pyöriin verrattuna ja akseleiden keskinäisiin mittoihin annetuille arvoille eikä rungon mukaan. Iän ajan on kuorma-autoihin, ainakin minulle, kun runkoon on tehty muutoksia on kulma pysyneet alkuperäiselle annetuissa arvoissa kun akseliväli on pysynyt samana, mutta jos akseliväli on muuttunut, niin kulmiakin on rukattu.
-
Aikoinaan töissä parissa uudessa hiacessa joissa meni renkaat pilalle kun tehtaan jäljiltä kulmat pielessä, mutta ko kotteroissa ei ajaissa huomannut mitään omituista.
-
^
Jotkut taitaa aloittaa perusteellisesti tuon a-auton teon :laugh:
Itse säädätin omani maanantaiaamuna www.aallonauto.com ja tulos oli 10+ Thumb
säädöt tehtiin kun autoon oli kuluvia osia vaihdettu, takapyöränlaakerina pa ja silloin joutuu yhden tukivarren irroittamaan jolloin takapyörien auraukset muuttuu.
Oli nopea , halpa ja ajotuntumalla ihan oikein kaikki. Kuten näkyy printissäkin.
Onko minkälainen kulkine? Meinaan onko sun autossa takarenkaat siellä syvällä asunto-osan alla?!
-
Ei ole. Mutta ylettää kai nuo prismat sinnekin. Kysy heiltä ja kerro renkaan syvyys ulkopinnasta
-
PS Kunnollinen nelipyöräsuuntaus vie helposti aikaa ammattilaisella tunnin. Kuinka moni kuvittelee, että sarjatuotannossa jokainen uusi auto säädetään ihannearvoihin?
Mistäs ne matkailuautojen ihannearvot saa?
-
Eiköhän ammattilainen ne matkailuautotehtaan suositustoleranssie n alueelta löydä? Ellei, niin tosiasiallinen ammatillinen pätevyys puuttuu. Pelkkä osienvaihtaja siis?
PS Mikäli matkailuautotehdas ei ilmoita säätöarvoja ( harvoin matkailukori aiheuttaa oikeasti isoja eroja alustan säätötarpeisiin ), niin ammattilainen osannee käyttää silloin alustavalmistajan arvoja.
-
,tulee mieleen katsastukses nivelien tarkastus koneella kun tarpeettoman paljon murjotaan niveliä .ammatti kats,mies näkee väljät heti
Luuletko oikeesti että ravistinlaitteella saadaan isompia voimia aikaiseksi mitä normaalissa ajotilanteissa kolmentonnin autolla kuoppaisella tiellä? :o Murjotaan niveliä...