Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: reiska14 - 17.08.2015 kello on 22:17
-
Italian ihmeessä on tuo Nordelectronica NE185 Hupi-puolen ohjaus, mutta äly ei siinä riitä lataamaan startti-akkua kun ollaan 230v kytköksissä. Olisiko järkevää laittaa:
a: startti-akulle oma äly-laturi
b: asentaa jännitetunnistava tupla-rele valitsemaan kumpaa akkua ladataan järjestelmän omalla laturilla (15A).
c: jotain ihan muuta
http://up.picr.de/20205807uz.jpg
-
Onko sinulla tuo linkin sulaketaulu autossa?
-
Ne185
(http://karavaanari.org/kuvat/1439879379.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1439879390.jpg)
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1439879447.jpg)
-
Lataa siis molempia akkuja auton käydessä? Jos näin niin verkko tunniste on poissa.
-
Lataa toki auton käydessä molempia mutta verkkovirralla vain hupia. Näin kertoo myös käyttöohje.
-
Mihin laturilta tuleva harmaa johto menee? Sulakepoksilla liitin J6 ja nasta 2 on verkkotunniste. http://scratch.veletron.com/KIT-NE148T-R1.pdf
-
Kyllähän sinne varmaan jännite tulee kun hupi-akku latautuu, mutta tarkoitatko että re1 rele yhdistää akut myös verkkovirralla ladatessa?
Tästä toiminnosta ei ole missään mitään mainintaa ainakaa. EBL kyllä hoitaa molemmat akut.
-
Kyllähän sinne varmaan jännite tulee kun hupi-akku latautuu, mutta tarkoitatko että re1 rele yhdistää akut myös verkkovirralla ladatessa?
Tästä toiminnosta ei ole missään mitään mainintaa ainakaa. EBL kyllä hoitaa molemmat akut.
:-\ Mistä toi EBL tähän tuli? Putosin kärryiltä. :-[
-
Tarkoitin, että aiempi electroblock osasi hoitaa kummankin akun latauksen verkkovirralla edellisessä autossa.
-
Tarkoitin, että aiempi electroblock osasi hoitaa kummankin akun latauksen verkkovirralla edellisessä autossa.
Kannattaa hieman keskittyä, että mitä kirjoittaa. Tökkää J6 ( 2 ) nastaan plussaa, rupeeko lataamaan.
-
Eihän tuossa ollut mitään epäselvää, toteamus vain. Keskityn kokeilemaan, mutta en saanut vastausta pitäisikö releen yhdistää akut verkkovirralla ladattaessa vai ei.
-
Tulee kakkosnastaan 12vdc
-
Ei tainnu tietäjiä löytyä. Vedänkö laturin harmaan vaan d plussaan ;D
-
Käyttöohjeen mukaan re1 vetää, kun d+:ssa on 12V ja auton akun jännite on suurempi kuin 13V
-
Näin tekee mutta releelle ei ole ohjausta jos verkkovirtalaturi on kytketty. Onko ongelmaa muuttaa kytkentä niin että akut yhdistyvät myös tällöin? Mitä jos vahingossa starttaa auton 230v syötön ollessa kiinni. Voi piuhat sulaa.
-
Olisiko yksinkertaisinta ohjata 220V_on signaalilla sitä transistoria joka käyttää re1:tä, diodi-tailla yhdistää prosessorilta tulevan ohjauksen ja edellä mainitun. Kun laittaa 220V_on signaalin kanssa sarjaan pnp transitorin, jota ohjataan virtalukon 15 nastalla aukaisee se re1:sen kun startataan.
-
Kyselin lisätietoja valmistajalta, niin kuulemma uusimmassa "sulake" taulussa on lataus molemmille akuille. Käy suoraan vanhemman tilalle. Maksaa vaan.. Eli taidanpa katsella pari relettä vanhan kaveriksi.
-
Tuon liitteenä olevan ohjeen mukaan ne185 ei ole auton akun jännitetason tunnistusta kuten on ne148:a. Eli siinä on releen ohjaus suoraan d+ pinnillä.