Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: reiska14 - 17.08.2015 kello on 22:17

Otsikko: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 17.08.2015 kello on 22:17
Italian ihmeessä on tuo Nordelectronica NE185 Hupi-puolen ohjaus, mutta äly ei siinä riitä lataamaan startti-akkua kun ollaan 230v kytköksissä. Olisiko järkevää laittaa:

a: startti-akulle oma äly-laturi
b: asentaa jännitetunnistava tupla-rele valitsemaan kumpaa akkua ladataan järjestelmän omalla laturilla (15A).
c: jotain ihan muuta

http://up.picr.de/20205807uz.jpg
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: mjo33400 - 18.08.2015 kello on 08:55
Onko sinulla tuo linkin sulaketaulu autossa?
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 18.08.2015 kello on 09:29
Ne185



(http://karavaanari.org/kuvat/1439879379.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1439879390.jpg)
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 18.08.2015 kello on 09:30


(http://karavaanari.org/kuvat/1439879447.jpg)
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: mjo33400 - 18.08.2015 kello on 11:19
Lataa siis molempia akkuja auton käydessä? Jos näin niin verkko tunniste on poissa.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 18.08.2015 kello on 11:28
Lataa toki auton käydessä molempia mutta verkkovirralla vain hupia. Näin kertoo myös käyttöohje.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: mjo33400 - 18.08.2015 kello on 13:43
Mihin laturilta tuleva harmaa johto menee? Sulakepoksilla liitin J6 ja nasta 2 on verkkotunniste. http://scratch.veletron.com/KIT-NE148T-R1.pdf
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 18.08.2015 kello on 14:08
Kyllähän sinne varmaan jännite tulee kun hupi-akku latautuu, mutta tarkoitatko että re1 rele yhdistää akut myös verkkovirralla ladatessa?

Tästä toiminnosta ei ole missään mitään mainintaa ainakaa. EBL kyllä hoitaa molemmat akut.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: mjo33400 - 18.08.2015 kello on 19:00
Kyllähän sinne varmaan jännite tulee kun hupi-akku latautuu, mutta tarkoitatko että re1 rele yhdistää akut myös verkkovirralla ladatessa?

Tästä toiminnosta ei ole missään mitään mainintaa ainakaa. EBL kyllä hoitaa molemmat akut.

 :-\ Mistä toi EBL tähän tuli? Putosin kärryiltä. :-[
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 18.08.2015 kello on 19:08
Tarkoitin, että aiempi electroblock osasi hoitaa kummankin akun latauksen verkkovirralla edellisessä autossa.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: mjo33400 - 18.08.2015 kello on 21:45
Tarkoitin, että aiempi electroblock osasi hoitaa kummankin akun latauksen verkkovirralla edellisessä autossa.

Kannattaa hieman keskittyä, että mitä kirjoittaa. Tökkää J6 ( 2 ) nastaan plussaa, rupeeko lataamaan.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 18.08.2015 kello on 22:07
Eihän tuossa ollut mitään epäselvää, toteamus vain. Keskityn kokeilemaan, mutta en saanut vastausta pitäisikö releen yhdistää akut verkkovirralla ladattaessa vai ei.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 23.08.2015 kello on 20:05
Tulee kakkosnastaan 12vdc
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 24.08.2015 kello on 20:00
Ei tainnu tietäjiä löytyä. Vedänkö laturin harmaan vaan d plussaan  ;D
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: hapero - 24.08.2015 kello on 23:02
Käyttöohjeen mukaan re1 vetää, kun d+:ssa on 12V ja auton akun jännite on suurempi kuin 13V
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 25.08.2015 kello on 09:23
Näin tekee mutta releelle ei ole ohjausta jos verkkovirtalaturi on kytketty. Onko ongelmaa muuttaa kytkentä niin että akut yhdistyvät myös tällöin? Mitä jos vahingossa starttaa auton 230v syötön ollessa kiinni. Voi piuhat sulaa.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: hapero - 25.08.2015 kello on 23:18
Olisiko yksinkertaisinta ohjata 220V_on signaalilla sitä transistoria joka käyttää re1:tä, diodi-tailla yhdistää prosessorilta tulevan ohjauksen ja edellä mainitun. Kun laittaa 220V_on signaalin kanssa sarjaan pnp transitorin, jota ohjataan virtalukon 15 nastalla aukaisee se re1:sen kun startataan.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: reiska14 - 27.08.2015 kello on 21:38
Kyselin lisätietoja valmistajalta, niin kuulemma uusimmassa "sulake" taulussa on lataus molemmille akuille. Käy suoraan vanhemman tilalle. Maksaa vaan.. Eli taidanpa katsella pari relettä vanhan kaveriksi.
Otsikko: Vs: Nordelectronica
Kirjoitti: hapero - 27.08.2015 kello on 23:07
Tuon liitteenä olevan ohjeen mukaan ne185 ei ole auton akun jännitetason tunnistusta kuten on ne148:a. Eli siinä on releen ohjaus suoraan d+ pinnillä.