Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 230 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: seppoko - 28.07.2015 kello on 16:06
-
CEE-shuko keskustelun kirvoittamana tuli mieleen otsikon asia.
Miksi tämä SFS vaatii leirintäalueelle 16A:n syötön? En todellakaan ymmärrä! Pienimmän syötön, mitä olen reissuillani nähnyt, on ollut 3A. 6A ja 10A ovat hyvin yleisiä E-Euroopassa. 4A:akin on runsaasti. Suomen lisäksi vain Saksassa taitaa olla joka paikassa 16A. Siellä onkin sitten paljon enemmän mittareita "talon puolesta". Ja niitä käytetään ainakin ACSI-alennuskorttia käyttäville.
-
Kuturannassa ainakin olen nähnyt 6A varokkeita
tolpassa, mutta siellä kuuluukin 1000W valo
sähköä hintaan :D
-
No eikös toi ole vaan positiivista että on se 16A ?
Paljonko muuten toi 16A sallii kulutusta watteina, kun en noita laskukaavoja tunne !
-
16A x 230v = laskukaava
-
Näin tyhmänä maalaisena tulee mieleen: Kylmään aikaan tuetaan sähkökauppaa kaasukaupan kustannuksella. Tämä mutua, kun itellä ei oo sähkölämmitystä. ;D
-
16A x 230v = laskukaava
Näin se on
Sähkön peruslaki on Voltti x Ampeeri = Watti
Eli 16A x 230 v = 3680 wattia.
Aldet ja Primukset saa olla täysillä sähköllä eikä sulakkeet pauku.
Tosin leirintäalueen sähköpääkeskus saattaa sulaa, jos kaikilla on vehkeet täysillä, jokaisessa tolpassa :o
Siksi monesti esim treffin aikana lukee, että vain valosähkö.
On muuten tullut oltua suomessa eräällä SFC alueella, missä oli vieraspaikolla vain 3 ampeerin sähkötolppa.
Mikro päälle ja naps sähköt poikki. Toistaiseksi emme ole enää k.o. alueelle menneet.
Kausipaikkalaisilla oli sitten 10 amppeerin tolppa.
Kyllähän tuo 16 ampeeria hyvä on, kun tulee tehoa.
Aivan hyvä asia, että johdot ja liittimet on sellaisia, jotka kestävät kunnolla. Se on riskien minimointia, on se sitten sama käytetään niitä vaikka 1 ampeerilla.
-
Kyllähän toi 16A olisi ihan hyvä.
Kesän Euroopan reissulla oli kaikkea 6A - 16A väliltä. Yhdessä paikassa oli vanhan mallin töpseli ja tarvitsi adapterin väliin. Osassa vieraspaikkojen kalliimmat luxus versiot oli sellaisia että oli isommat paukut ja tavallisissa taas pienemmät.
Toi köykäsin kesti sen että ilmastointi ja lataussähkö oli päällä. Kahvinkeitin katkaisikin sitten kamelin selän...
-
Juu , ja kunnon kaapelilla ei sula jälki lumeen kuten vanhalla. Vaikkei ollut kuin 2kw suurimmillaan. ;)
-
16A on neljän vuoden ajan kulkimille ja niiden käyttäjille. Hyvä niin.
-
Tän kesän reissulla joku paikka mainosti muistaakseni 20A sähköjä. Liekö ollu ees ympärivuotinen paikka, ja joka tapauksessa suomalaista ilmanalaa leudommassa paikassa. Pitää paremmalla ajalla tutkia mikä toi paikka oli. Harmittavaa vain, et omassa pelissä päänalli rajoitti kulutuksen max. 16A, eikä ilman sähkölämmitystä saa oikeen kuormaakaan. Jäi paljo sähköä käyttämättä. Varsinki ku kelit oli mukavan lämpimät. :laugh:
Mitä pieniin sähkötolpan nalleihin tulee, ne ongelmat pystyy omassa pitkälti välttämään nykäisemällä invertteristä ulkosähkön johdon irti, sit vain invertteri päälle ja menoks. Jääkaappi ja laturi jää viel tolppasähkölle, akuilla pärjää aaaaikast pitkään.
Ja kunhan pääsen kotikonttorille ja saan kamerasta kuvat purettua, tulee kauhukuva ja painajaisia kaikille suomalaisia sfc-turvaluokituksia ehdottomina pitäville. :o
-
Tän kesän reissulla joku paikka mainosti muistaakseni 20A sähköjä
Minkälainen kaapeli olisi pitänyt olla? ::)
;D
-
Tän kesän reissulla joku paikka mainosti muistaakseni 20A sähköjä. Liekö ollu ees ympärivuotinen paikka, ja joka tapauksessa suomalaista ilmanalaa leudommassa paikassa. Pitää paremmalla ajalla tutkia mikä toi paikka oli. Harmittavaa vain, et omassa pelissä päänalli rajoitti kulutuksen max. 16A, eikä ilman sähkölämmitystä saa oikeen kuormaakaan. Jäi paljo sähköä käyttämättä. Varsinki ku kelit oli mukavan lämpimät. :laugh:
Mitä pieniin sähkötolpan nalleihin tulee, ne ongelmat pystyy omassa pitkälti välttämään nykäisemällä invertteristä ulkosähkön johdon irti, sit vain invertteri päälle ja menoks. Jääkaappi ja laturi jää viel tolppasähkölle, akuilla pärjää aaaaikast pitkään.
Ja kunhan pääsen kotikonttorille ja saan kamerasta kuvat purettua, tulee kauhukuva ja painajaisia kaikille suomalaisia sfc-turvaluokituksia ehdottomina pitäville. :o
Muistelen kanssa nähneeni 20A tolpassa jossain eteläisemmässä maassa, en muista missä.
-
16A on neljän vuoden ajan kulkimille ja niiden käyttäjille. Hyvä niin.
Mihin sähköä niin paljon tarvitaan?
On minullakin 2000 W lämmitin, harvoin käytän. Mikro ja ilmastointilaite pelaa vaikka yhtäaikaa 6A sulakkeella. Kaasulla kulkine lämpiää, jääkaappi jäähtyy, kahveet keittyy ja ruoka valmistuu. Kotona sitten sähköhärveleitä.
-
3kw verran taitaa nykyiset vesikiertoiset lämmittimet olla tehoiltaan ja ne vaatii yli 10A sulakkeen yksikseen.
-
Muistelen kanssa nähneeni 20A tolpassa jossain eteläisemmässä maassa, en muista missä.
Oliskohan toi ollu Kaunas Camp Inn???
-
Minkälainen kaapeli olisi pitänyt olla? ::)
;D
Ei esitetty erityisiä vaatimuksia. Meill' oli sfc-speksin mukainen touvi, ja mikäli oli Kaunasin paikka, niin naapurin sakujen vankkuriin meni iloisenkeltainen muovikuorinen sähköletku, ei varmalti yli 1.5 mm2. Kummastakaan ei kukaan nillittäny. ;D
-
Oliskohan toi ollu Kaunas Camp Inn???
En ole käynyt.
-
Mihin sähköä niin paljon tarvitaan?
On minullakin 2000 W lämmitin, harvoin käytän. Mikro ja ilmastointilaite pelaa vaikka yhtäaikaa 6A sulakkeella. Kaasulla kulkine lämpiää, jääkaappi jäähtyy, kahveet keittyy ja ruoka valmistuu. Kotona sitten sähköhärveleitä.
En vaan kausipaikalla (missä olen talvellakin paljon) kantaa kaasupulloja, vaihtaa niitä keskellä yötä. Kun energiaa tulee mustaa cee-kaapelia pitkin kunnon tolpasta. Sähkön hinta on 22cnt/kwh ei anna syytä siihen.
Mieluimmin pitää 2kw päällä, hiljaista ja edullista.
Tuolla Latviassa oli 32A punakantiset campingilla joka tolpassa, itellä ei ollut adapteria siihen ;D
Onneksi tolpassa oli pienempiäkin
(http://www.jussinmaki.net/kuva-data/1-297-30-100006.jpg)
-
En vaan kausipaikalla (missä olen talvellakin paljon) kantaa kaasupulloja, vaihtaa niitä keskellä yötä. Kun energiaa tulee mustaa cee-kaapelia pitkin kunnon tolpasta. Sähkön hinta on 22cnt/kwh ei anna syytä siihen.
Mieluimmin pitää 2kw päällä, hiljaista ja edullista.
Jos halvalla haluaa lämmittää, niin käy Byggmaxista hakemassa kaasua (https://www.byggmax.fi/sesonkituotteet/kesa/nestekaasupullon-vaihto-11kg-p184102) ja lämmittää sillä. Saa silloin energian puoleen hintaan.
-
Muutaman euron säästö ei maksa vaivaa.
En vaan kausipaikalla (missä olen talvellakin paljon) kantaa kaasupulloja, vaihtaa niitä keskellä yötä. Kun energiaa tulee mustaa cee-kaapelia pitkin kunnon tolpasta. Sähkön hinta on 22cnt/kwh ei anna syytä siihen.
Mieluimmin pitää 2kw päällä, hiljaista ja edullista.
Juuri näin.
-
En vaan kausipaikalla (missä olen talvellakin paljon) kantaa kaasupulloja, vaihtaa niitä keskellä yötä. Kun energiaa tulee mustaa cee-kaapelia pitkin kunnon tolpasta. Sähkön hinta on 22cnt/kwh ei anna syytä siihen.
Mieluimmin pitää 2kw päällä, hiljaista ja edullista.
Tuolla Latviassa oli 32A punakantiset campingilla joka tolpassa, itellä ei ollut adapteria siihen ;D
Onneksi tolpassa oli pienempiäkin
(http://www.jussinmaki.net/kuva-data/1-297-30-100006.jpg)
Tuo sähkön käyttö on ennakoivaa lämmittimen huollon siirtoa. Meni miten meni niin lämmittimen kaasupuoli vaatii huoltoa huomattavasti aiemmin kuin sähköpuoli.
Se minkä sähkö maksaa enempi saa takaisin säästyneissä kaasupuolen huoltokuluissa. Isommat kaasupuolen huollot ei ole ilmaisia ja yleensä vika sattuu epämukavaan aikaan.
Tuurillahan lämppäri kestää niin että korjauskulut jää seuraavalle omistajalle.
Mitä tulee noihin kolmivaihepistorasi oihin alueilla, ne on tarkoitettu väliaikaisille alakeskuksille esim. Isompien tapahtumien tarpeisiin ja alueella tehtävien "huoltojen" tarpeisiin. Jos tuollaisesta ottaisit sähköö , tarvit keskuksen väliin jossa sopevat sulakkeet. Tosin sulakkeellisia "adaptereitakin" maailmalla on, tarvitsijoille . . .
-
Tuo sähkön käyttö on ennakoivaa lämmittimen huollon siirtoa. Meni miten meni niin lämmittimen kaasupuoli vaatii huoltoa huomattavasti aiemmin kuin sähköpuoli.
Tuosta voi olla montaa mieltä. Toki sähköpatruunalla lämmittäminen on sellaisen tekniikan käyttämistä joka kestää pitkään. Kaasulämmitin joka ei ole käytössä taas alkaa herkemmin oikkuilemaan.
Hyvä esimerkki on meidän Truma 3402 joka oli autossa kiinni 12v ja toimi tuon ajan ongelmitta ja jonka täysin toimivana vaihdoin Truma 6002 lämmittimeen, käyttämättömään mutta 6v varastoituun. Tuo uusi oireili ja vaati huoltoa ennen kun alkoi toimimaan luotettavasti, syynä magneettiventtiilit jotka ei tykkää säilytyksestä. Valmistajakin kertoo tuon ja myös miten käyntiongelma ratkaistaan edes hetkellisesti.
Ja auto on kovalla käytöllä kuten ne lämmittimetkin, meille tullut siihen n 150 000km 5 vuodessa ja nuo 90% reissukäyttöä jolloin aina on vähintään boileri kuumana.
-
Tuo sähkön käyttö on ennakoivaa lämmittimen huollon siirtoa. Meni miten meni niin lämmittimen kaasupuoli vaatii huoltoa huomattavasti aiemmin kuin sähköpuoli.
Se minkä sähkö maksaa enempi saa takaisin säästyneissä kaasupuolen huoltokuluissa. Isommat kaasupuolen huollot ei ole ilmaisia ja yleensä vika sattuu epämukavaan aikaan.
Olen asiasta eri mieltä ;D Minulla on kaasunappi alhaalla ja kun pakkasella laitan kaukokäytöllä lämmöt päälle lähtee kaasupuolikin mukaan heti miten.
Samoin reissuilla pohjoosessa käytän kaasua kun en ole läheskään aina sähköverkon piirissä. Tämänvuotisella etelänreissullakin käytin parina yönä kaasulämppäriä kun yöt oli kylmiä kun korkealla olimme.
En nimittäin ole kaasulämppäriä huollattanut minkään vian vuoksi, en naapurillani MJO:lla enkä muuallakaan , olisiko joskus -90 luvulla viimeksi tai ehkä 2000 luvun alussa Primukseen jotain rusnannut ?
Mitä tulee noihin kolmivaihepistorasi oihin alueilla, ne on tarkoitettu väliaikaisille alakeskuksille esim. Isompien tapahtumien tarpeisiin ja alueella tehtävien "huoltojen" tarpeisiin. Jos tuollaisesta ottaisit sähköö , tarvit keskuksen väliin jossa sopevat sulakkeet. Tosin sulakkeellisia "adaptereitakin" maailmalla on, tarvitsijoille . . .
Juu, niitä oli vain jokaisessa sähkötolpassa vajaan 10 metrin välein parikolme kappaletta, tunnen kyllä tuon käyttötarkoituksen ja sen vuoksi ihmettelinkin ;)
-
Olen asiasta eri mieltä ;D Minulla on kaasunappi alhaalla ja kun pakkasella laitan kaukokäytöllä lämmöt päälle lähtee kaasupuolikin mukaan heti miten.
Samoin reissuilla pohjoosessa käytän kaasua kun en ole läheskään aina sähköverkon piirissä. Tämänvuotisella etelänreissullakin käytin parina yönä kaasulämppäriä kun yöt oli kylmiä kun korkealla olimme.
En nimittäin ole kaasulämppäriä huollattanut minkään vian vuoksi, en naapurillani MJO:lla enkä muuallakaan , olisiko joskus -90 luvulla viimeksi tai ehkä 2000 luvun alussa Primukseen jotain rusnannut ?
Juu, niitä oli vain jokaisessa sähkötolpassa vajaan 10 metrin välein parikolme kappaletta, tunnen kyllä tuon käyttötarkoituksen ja sen vuoksi ihmettelinkin ;)
No, tuon vastauksesi tiesin jo etukäteen tulevan.
-
^
Olisiko pitänyt runoilla jottai :o
Meillä on Kopparössä mun entinen Solifer ollut seuraavilla omistajilla jo reilun 10v
Ei siihenkään ole jälkihoitoja vielä tarvinnut.
-
Tuolla Latviassa oli 32A punakantiset campingilla joka tolpassa, itellä ei ollut adapteria siihen ;D
(http://karavaanari.org/kuvat/1438178288.jpg)
Kaupasta saa sellaisiakin, joissa on lähtö joka vaiheelle. ;D
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1438178288.jpg)
Kaupasta saa sellaisiakin, joissa on lähtö joka vaiheelle. ;D
Olikohan tuo tarkoitettu kulkimeen edes yleensä ottaen. On minunkin talon seinässä tuollainen, eikä siihen kulkimen sähköjä kiinni laiteta.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1438178288.jpg)
Kaupasta saa sellaisiakin, joissa on lähtö joka vaiheelle. ;D
Juu, saa niitä. Vaununi ei ainakaan kesäaikaan ole niin kylmä jotta tarttis ;D
-
Samaa sähköä sieltä tulee, olipa pistorasia punainen, sininen tai valkoinen. Sähkön määrässä vain on eroa. :laugh:
-
On se hyvä kun tolppia uusitaan niin samalla tulee maadoitus hommat kuntoon. Thumb
-
Tuuri. Onnelan tolppa näyttää tältä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1438882349.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1438882389.jpg)