Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: hymeri - 23.04.2015 kello on 12:59
-
moro..vm 2000 hymeristä jousi kuskinpuolelta eestä poikki ja laakerikin vaihtokunnossa..onk o ollu foorumilaisilla samaa vikaa?ja mistä sopuhintaan sais jousen siihen ja laakerin?eli fiat hymer 2.8td vm2000..t.ari.
-
moro..vm 2000 hymeristä jousi kuskinpuolelta eestä poikki ja laakerikin vaihtokunnossa..onk o ollu foorumilaisilla samaa vikaa?ja mistä sopuhintaan sais jousen siihen ja laakerin?eli fiat hymer 2.8td vm2000..t.ari.
Puhut jousesta yksikössä. Eikö ne pidä aina vaihtaa parina.
-
Puhut jousesta yksikössä. Eikö ne pidä aina vaihtaa parina.
Ja laakerit Thumb
-
Ja laakerit Thumb
Niillä ei ole väliä, vaihtaa aina sen puolen mikä ääntää. Toisella puolella saattaa ajaa vielä satojatuhansia kilometrejä.
-
Niillä ei ole väliä, vaihtaa aina sen puolen mikä ääntää. Toisella puolella saattaa ajaa vielä satojatuhansia kilometrejä.
Mutta siinä se menee samalla ;) Thumb
-
Jos ostaa vaihtotyön voi harkita myös "ehjien" kuluvien osien vaihtoa samalla työllä. Jos helpon työn tekee itse tilanne on toinen. Ja se uusi ei välttämättä aina kestä sitä mitä sillä vanhalla on vielä edessä.
Ehjän korjaaminen ei pääsäntöisesti ole järkevää.
-
Kyllä etujousen vaihto on kaksinkertainen työ jos molemmille puolille vaihtaa. Jousijalat ei ole missään tekemisissä toistensa kanssa vaan yhtä hankalasti irroitettavia komponentteja.
Miksi turhaan korjata jos on kunnossa. Toisaalta, onko sitten jousien vakiot samat, joustossa ja progressiivisuudess a voi olla eroja.
Henkilökohtaisesti vaihtaisin molemmat ja samalla muutkin hiemankin epäilyttävät osat.
-
Kannattaa vaihtaa ainostaan rikkoutunut laakeri,koska työnä on joskus aikamoinen työmaa.Kannattaa kuitenkin varmistaa ensi ettei toinenki ole vaihtokunnossa. Alkuperäine laakeri on todella laadukas turhaan en lähtisi vaihtamaan.Joskus voi olla todella lujassa sisimmäinen laakeri. Moni on joutunut purkamaan koko ripustuksen irti ja viemään raskaankaluston pajalle koska vaatii 50tn prässin millä painaa
laakeri irti. ???
-
Puhutko pyörän laakerista vai iskarin yläpäästä? Itse vaihtaisin molemmat jouset ja ylä-laakerit, sekä iskarit tarvittaessa.
-
;D Toi on kyllä totta jos puhutaan jousen yläpään kääntö laakereista, ne kyllä kannattaa vaihtaa uuteen samalla molemmat kun vaihtaa jouset. Jostakin kumman syystä ymmärsin että pyörän laakeri olisi hapantunnut siksi aikaisempi kommenti.
yst.ter velimatti. Thumb
-
Ei tunnu olevan oikein hyvää laatua nuo yläpäänlaakerit kun mulla on 2013 ducato ja ajettu 35tkm niin nyt on laakeri hajalla kuskinpuolelta Thumbd (onneksi vielä takuu voimassa)
-
Kannattaneeko yleistää ongelmaksi ... toimineet vuodesta -98? Tarkoitan itselläni.
Ei tunnu olevan oikein hyvää laatua nuo yläpäänlaakerit kun mulla on 2013 ducato ja ajettu 35tkm niin nyt on laakeri hajalla kuskinpuolelta Thumbd (onneksi vielä takuu voimassa)
-
Minullakin ne oli tönkkö jumissa. Ihmettelin kun puoltaa sille puolen niin penteleesti mihin suuntaan viimeksi oli kääntänyt ;D
-
;D Moi ,Yksi jousen katkeamiseen syy on yläpään jousen tuki /kääntölaakerin jumittuminen. Aiheuttaa myö tota niin sanottua
puoltamista ja pitää ikävää ääntä kääntäessä. Thumbd
-
Jumiutuneen yläpäänlaakerin takia jousi kiertyy mukana käännettäessä,ja jää jännitykseen kierteelle vaikka ratti käännetään suoraan.Jää niin sanotusti pänni päälle.Eli,jousi jää sisään tai ulos kiertyneenä jumiin,vaikka ajetaan suoraan.Em.jännityk sessä ei tarvitse kauan ajella pomppuista tietä,kun jousi antautuu.Jos et ole koskaan avannut fiiatin etutolppaa em.vikojen takia,on aika turha huudella,äly älä jätä jne....
Uuden yläpään laakerin mukan tulee nykyisin ns.K-tiiviste,joka estää hiekan ym.ravan pääsemisen laakerille.Tätä ei ollut originaaleissa laakereissa,ja lopputulos on aina jossainvaiheessa remontti.
-
Laakeri/laakerit on helppo vaihtaa kotikonsteinkin.
-Rengas pois.
-Iskarin alapäänpultit (4 kpl.) irti.Tue alatukivartta ettei vetoakseli tule ulos,ja päästä laatikkoöljyä pois.(varsinkin kuskin puoli).
-Hytistä kojetaulun sivujen alaosien muoviverhoilut pois.
-Nyt näkyy iskarin yläpään kiinnitys (Hymer).Löytyy sormin jos ei näe.
-3 kpl .iskarin yläpäänkiinnitysmut teria pois per puoli...Oliko 16mm.Räikkälennkki paras tähän pienen liikkumavaran takia.
-Tolppa tippuu alas.
-Tolppa käteen / ruuvipenkkiin / Jousipuristimet paikalleen,ja jousi lyttyyn.
-Iskarin yläpään mutteri auki esim.pyssyllä.Jos iskarinvarsi pyörii mukana,,kaveri pitää putkipihdeillä iskarinvarresta kiinni.Jos ei auta...hitsaa varteen pikku klimppi,ja pidä pihdeillä siittäkohdin kiinni,niin ei pyöri mukana.
-Mutteri pois,kuminen joustin tuki pois,laakeri pois jousi pois.
-Jousi takaisin,laakerin mukana tuleva uusi laakeria suojaava,niin sanottu K-tiiviste paikalleen,ja joustintukipaketti takaisin.Jousi puristimilla lyttyyn,iskarin yläpään mutteri takaisin,ja kiinni pohjaan asti.
-Tolppa takaisin paikalleen.Apuri ohjaa hytistä (Hymer) yläpään pultit (3 kpl.) reikiinsä.
-Yläpään mutterit hytistä (3 kpl.) tiukalle.
-Muoviverhoilut paikalleen.
-Tolppa alapäästä paikalleen,ja alapäänpultit (4 kpl.) paikalleen,ja tiukalle.(Tehdas käyttää lukitusliimaa).
-Pyörä paikalleen,ja menoksi.
Itse käytin em.operaatiossa halpoja Bilteman jousipuristimia.... ..En voi suositella noita kyseiseen hommaan,koska,jousivoimat (isot Hymerit) voi olla noille liikaa,ja heikkolaatuiset puristimet voi katketa kesken suorituksen jos pyssyllä ajetaan...
Jos tekijä on ruumiin,ja sielun voimissa..? Menee aikaa per / puoli noin 2-3 tuntia.Jos joku haluaa viisastella jne.En halua kuulla.Pääasia on,että tulee kuntoon.