Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Kva66 - 16.04.2015 kello on 20:44
-
Vaunu: Dethlefs Camper vm 2003
Ongelma: pistokkeen vaihdon yhteydessä esille tuli 3 ylimääräistä johtoa, jonka merkitystä en tiedä. Näille ei löydy paikkaa normi 7 napaisessa pistokkeessa. Ks. kuvat.
Mitä nämä kolme johtoa ovat? Mihin ne liitän? Vai jätänkö liittämättä?
Edit: napaluku korjattu oikeaksi????
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Tuo on 7 napainen.
Saksalaisessa vaunussa oli tuolloin jo käytössä 13 napainen pistoke ja johdotus sen mukainen.
(http://karavaanari.org/kuvat/1429207259.jpg)
-
http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf
Tuossa
-
Tässätapauksessa siis 13-napainen West-pistoke. Tuo Jager kuva ei auta kysyjää.
-
Siis tämä
(http://karavaanari.org/kuvat/1429209823.jpg)
-
Aivan, 7 napainen ????
Autossa tuo vanha pistoke.
Jätänkö nämä kolme johtoa huomiotta ja kytken muut normaalisti?
Näin kait se pitää tehdä..
-
Ossi sen jo sanoi ja minä olin väärässä. Sinulla on tuo West pistoke ja se on muistaakseni 7 johdon kohdalta yhteensopiva 7 reikäiseen auton päähän
-
Tässä noitten kaikkien kolmen navat ja tuon westin voi törkätä 7 napaiseen pistokkeeseen
http://www.teohydrauli.fi/filemanager/productfiled/12405file1Upload.pdf
-
Jos et tarttee latausta, voit jättää loput kytkemättä, mutta ota vaunun akun päästä sulakkeet irti, ettei irtopäistä synny oikosulkua.
-
Edelleen.
Itse vaihtaisin vaunun töpselin 13 napaiseen jageriin ja käyttäisin adapteria vaunun ja auton välillä. Jager on kuitenkin se eniten käytetty ja uudemmissa autoissa vakiona.
Tämä autoon ja vaunun väliin : http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15531
Tämä vaunuun: http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15544
-
Westiä käyttäneenä en näe mitään syytä vaihtaa. Kaikki vanhat 7-napaiset "pikkukärryt" passaa edelleen ja vaunuun saa silti kaikki 13-napisen ominaisuudet ilman joutavia adaptereita. 13-napainen Westillinen vaunu passaa suoraan myös perintiesen 7-napaisen perään ilman sovitteita.
-
Tsot-tsot.. ei se ole Jägerin, eikä Westin raato, vaan Multicon Feder.. idea sama kuin Westissä = yhteensopiva 7-nap. kanssa
(http://www.autosahkohuhtanen.fi/userData/autosahko-huhtanen-8f7s/pictures/matkailuvaunupistokkeet/13multicon-feder.jpg)
-
Westiä käyttäneenä en näe mitään syytä vaihtaa. Kaikki vanhat 7-napaiset "pikkukärryt" passaa edelleen ja vaunuun saa silti kaikki 13-napisen ominaisuudet ilman joutavia adaptereita. 13-napainen Westillinen vaunu passaa suoraan myös perintiesen 7-napaisen perään ilman sovitteita.
Tuo on totta mutta, 7 napaiset on jo aikansa elänyt ja niitten määrä vähenee koko ajan.
Jos jää käyttämään tuota westiä vaunussa kaikki johdot kannattaa kuitenkin mielestäni kytkeä töpseliin, vaikka poistaisikin niitten sulakkeet. Silloin adapteri west- jager saa kaiken toimimaan vaunussa jotka ei nyt ole käytössä jos veturissa 13 napainen.
-
Tsot-tsot.. ei se ole Jägerin, eikä Westin raato, vaan Multicon ..
Jopa nyt jotakin. Tästä tuli mielenkiintoista ja edelleen kytkisin kaikki johdot kunhan selvittäisin niitten käytön.
-
^
Ehdottomasti - ei ole mitään järkeä vaihtaa vanhaan 7-napaiseen Thumb
Jos ei budjetti (tai pää) kestä "kierrosta Jekkua" ;D - edes Westin tai Multiconin jättäs vaunuun..
-
Tsot-tsot.. ei se ole Jägerin, eikä Westin raato, vaan Multicon .. idea sama kuin Westissä = yhteensopiva 7-nap. kanssa
(http://www.autosahkohuhtanen.fi/userData/autosahko-huhtanen-8f7s/pictures/matkailuvaunupistokkeet/13multicon-feder.jpg)
Näinhän se on - sorry, muistin nimen väärin.
Itse laittaisin myös uuden 13-napaisen, mutta sain kuvien perusteella sen käsityksen että ollaan laittamassa uutta 7-napaista. Silloin kannattaa varmistaa ettei jää oikosulku mahdollisuuksia.
-
Tuon vanhan kanssa oli koko ajan ongelmia. Ei oikein istunut kunnolla ja pyrki lähtemään irti.
Olen kyllä vaihtamassa tuohon vanhaan 7-napaiseen. Autokaan ei nyt pariin vuoteen vaihdu.
20€ ilm saa nuo uudemmat 13-napaisen pistokkeen ja adapterin. Voihan sen laittaa myöhemminkin.
-
^
Jep, siis kakskybää yhteensä Jäger pistoke ja pistorasia - ei oo kallis..
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481212/13-napapistoke
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481211/13-naparasia
Se vanhan 7-nap. pistokkeeseen vaihto ei välttämättä auta pysymiseen kun se vaunun kaapeli on tönkömpi kuin ohuempi 7-nap. kaplu :-X
Edit: Jägerissä on lukitus ja hyvä tiivistys (vrt. muissa ei tiivisteitä lainkaan)
-
Nuo reunanastoissa olevat jätät pois ja poistat sulakkeet. Edelleen satsaisin jageriin ja adapteriin. Jagerin suurin etu on että se asennetaan ja irrotetaan kierteellä, nuo muut rynkytetään sisälle ja ulos ja käyttö aiheuttaa ajan mukaan kontaktiongelmia.
Laittamalla minkä vaan 13 napaisen saat "ylimääräiset" johdot pysymään hallinnassa.
(Itse huolimattomasti katsoin alkuperäisen viestin ja oletin siinä olleen jo aikaisemmin 7 napainen.)
Muoks
88 ehti jo ensin ja vaihtamalla myös autoon 13 napaisen liitoksesta tulee hyvä. Adapteri sitten käyttöön jos tarvitsee 7 napaista vaunua vetää
-
Edelleen olen täyden Jagerin kannattaja, mutta tässätapauksessa, jos ei olla vaihtamassa autoon 13-napaista ainakaan kahteen vuoteen, tuolla Jäger+adapteri kikkailulla ei saada kuin lisää ongelmia aikaan.
Jos autossa on 7-napainen, adapteri ja Jäger vaunussa aiheuttaa vaan lisävääntöä siihen huonoon 7-napaisen kontaktiin ja ongelmat alkaa heti uudelleen.
Jos autossa on 13-napainen Jäger, adapteri ja siihen laitettu 7-napainen pelaa ihan kuin 7-napaiset molemmin puolin, kun se adapteri tulee kiertoliitoksella kiinni auton pistorasiaan.
Vaunun kontaktin vuoksi siis kannattaisi laittaa molempiin se 13-napainen, vaikkei tahtoisi autoon lisätä latauksia ja peruutusvaloa. 7-napaisten peräkärryjen kytkentä sitten 7-napaisella lyhyen adapterin kera.
-
Täältäkin kannatusta Jägerille. Itse vaihdoin autoon ja pikkukärryyn Jägerit, niin loppuu adapterien kanssa leikkiminen. Nyt toimii kaikki ja hyvin.
-
Tässäkin tapauksessa olisi mielenkiintoista tietää vetoauton merkki ja tyyppi. Valmis johtopaketti ja töpseli seinään parhaassa tapauksessa ja johdotus on tämän päivän mukainen.
-
^
Jep, siis kakskybää yhteensä Jäger pistoke ja pistorasia - ei oo kallis..
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481212/13-napapistoke
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481211/13-naparasia
Se vanhan 7-nap. pistokkeeseen vaihto ei välttämättä auta pysymiseen kun se vaunun kaapeli on tönkömpi kuin ohuempi 7-nap. kaplu :-X
Edit: Jägerissä on lukitus ja hyvä tiivistys (vrt. muissa ei tiivisteitä lainkaan)
Kävin ostamassa tällaisen satsin paikallisesta liikkestä. Vähän oli arvokkaammat.
Auto: Volvo XC60 vm 2012 AWD
En tiedä, mutta luulen että takaboksista lyhyt johtosarja uusiksi, niin saisi 13 napaisen pistokkeen.
Tietääkö joku?
-
http://www.osamies.fi/Volvo/V70_III_%28BW%29_D5_%282007_-_%29/tuote/Johtosarja,-13-napainen-Volvo-V60-V70-S60-S80-XC60-XC70/618153OI/23154
En tuota tutkinut sen kummemmin, valmis sarja jonka väyläsähköt tunnistaa siis löytyy.
Tuo 13 napainen Jaeger on myös olemassa versiona jossa mikrokytkin tunnistaa kytketyn perävaunun, varsinkin jos adapterilla syöttää 7 napaiseen tuo on hyvä kun nastat jossa tuo tunnistin muuten on käytössä on tyhjinä adapterissa. Esim meidän Transitissa alkuperäissarjassa on 14 johtoa (muistaakseni) joista 2 menee mikrokytkimelle.
-
^
E: poistin tuplapostin..
Olisko vaan 7-nap. juttuaja se kytkin..
Eikait enää 13-nap. tarvii sitä pistorasiakytkintä enää olla kun sama tieto autolle saadaan pistorasian navasta 12, mikä perävaunun pistokkeessa linkataan suoraan maahan 3 (tai 13, jos kytketty)..
-
Kävin ostamassa tällaisen satsin paikallisesta liikkestä. Vähän oli arvokkaammat.
Auto: Volvo XC60 vm 2012 AWD
En tiedä, mutta luulen että takaboksista lyhyt johtosarja uusiksi, niin saisi 13 napaisen pistokkeen.
Tietääkö joku?
Joo. Tuosta uudemmista ei oo tarkkaa tietoa, mutta yleensä siellä on kaikki samassa liittimessä ja jos on ohjausboksi, niin se on sama molemmissa tapauksissa 7/13.
Kimille.
Volvossa ei ole kytkintä, vaan takasumuvalo ohjataan ohjelmallisesti. Vaatii yleensä ohjelmoinnin Volvolla.
-
Tuossahan tieto on. Kannattaa ostaa nuo originellit massaanvaletut pistorasiat. Säästyy harmeilta.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/XC60/Accessories/Document/VCC-472241/2012
-
Tuossahan tieto on. Kannattaa ostaa nuo originellit massaanvaletut pistorasiat. Säästyy harmeilta.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/XC60/Accessories/Document/VCC-472241/2012
Mikähän on johtosarjan hinta?
Voiko sen itse pistää kiinni vai tarvitaanko jotain ohjelmointia huollon toimesta?
Edit: ohjeessa mainittiin ohjelmoinnista. Entäs jos on olut jo 7 napainen johto, vaihdetaan 13 napaiseen?
Laitoin tuon Jaromir Jaegerin kiinni. Adapteri väliin. Autoon kiinni. Meni sinne niinkuin, no ....
Kolmen johdon paikat oli vähän hakusessa. Valot toimi. Nuo kolme johtoa jäi testaamatta.
-
Tuossahan tieto on. Kannattaa ostaa nuo originellit massaanvaletut pistorasiat. Säästyy harmeilta.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/XC60/Accessories/Document/VCC-472241/2012
Kerkesit Thumb Minäkin lähdin koneelle tätä ohjetta kaivamaan ;)
Tuossa puhutaan vain 13-napaisesta eli jos on ollut 2012 7-napaista saatavilla, se on vaan vajaasti johdotettu. Tuohan on jo niin uusi auto, jotta sen perässä katsastettavassa perävaunussa pitää toimia katsastuksessa sekä peruutusvalo että takasumuvalo, jos perävaunussa sellaiset on asennettu.
Se kannattaa huomata - volvolla oli alkuunsa näissä uudemmissa ongelmana ettei tunnista ledivaloilla varustettua perävaunua liian pienen virrankulutuksen vuoksi. Tuossa ohjeessa sanotaan että tunnistaa, mutta ohje päivitetty 2014.
-
En ole kysynyt tuon hintaa kun ei omaani käy. Ei nuo yleensä ole maltaita maksaneet. Ottaen huomioon myös sen että menee tökkäämällä paikoilleen ja ei tartte poikki hapettuneitten johtojen kanssa pelehtiä myöhemminkään. Sekä i tartte katkoa mitään eikä reppuryöstäjiä käyttää.
Ei tuon ohjelman hinta ollut paljoa, ei jäänyt mieleen kun 3v sitten kävin.
Ossille: Tuohan on hyvä että ohjainboksi on softineen päivitetty myös ledeille.
-
Joo, mutta autossa lienee nyt paikoillaan ohjausboks vuodelta 2012, joka ei välttämättä ymmärrä ledin päälle. Sillä tuon kirjoitin ettei kannata alkaa vaihtelee tuohon Detskuun ledipolttimoita, ettei tuu ongelmia.
Ja tämä tarkoittaa siis vaan ajovaloja. ;)
-
Joo, mutta autossa lienee nyt paikoillaan ohjausboks vuodelta 2012, joka ei välttämättä ymmärrä ledin päälle. Sillä tuon kirjoitin ettei kannata alkaa vaihtelee tuohon Detskuun ledipolttimoita, ettei tuu ongelmia.
Ja tämä tarkoittaa siis vaan ajovaloja. ;)
Jep, ei ole ledejä tarkoitus vaihtaa. Hyvä vinkki.
Kiitoksia neuvoista.
Kysyn tuota johtosarjaa Volvon huollosta.
-
avaa nyt se auton töpseli ja katso mitä sinne tulee. Onko tuossa jo valmiiksi 13 johtoinen sarja josta vaan muutama karva kytkemättä ja jos on niin riittääkö nykyinen johto jos hiukan pitää lyhentää. Ja onko softapuoli jo hoidettu kun tuo nykyinen on asennettu
-
avaa nyt se auton töpseli ja katso mitä sinne tulee. Onko tuossa jo valmiiksi 13 johtoinen sarja josta vaan muutama karva kytkemättä ja jos on niin riittääkö nykyinen johto jos hiukan pitää lyhentää. Ja onko softapuoli jo hoidettu kun tuo nykyinen on asennettu
Volvossa tuo on valettu umpeen. Ei pysty avaamaan ja tarkistamaan.
-
Voithan tuon vielä vilkaista ennen "marmoritiskillä" vierailua ;)
http://karavaanari.org/index.php/topic,225.0.html
-
Voithan tuon vielä vilkaista ennen "marmoritiskillä" vierailua ;)
http://karavaanari.org/index.php/topic,225.0.html
No olipas joku perehtynyt asiaan!
Neuvot näytti äkkipikaa koskevan Volvo V70-mallia. XC60 mallissa taitaa systeemi olla vähän erilainen, ainakin linkin ohjeen mukaan.
Äkkiseltään kyllä epäilen omia taitojani tuon uuden johtosarjan kytkemisen suhteen. Voi tulla kallis lasku, jos joku menee oikosulkuun.
Tiettyjen asioiden takia, ei minun kannata lähteä muutenkaan autoa sorkkimaan????
-
Joo, mutta autossa lienee nyt paikoillaan ohjausboks vuodelta 2012, joka ei välttämättä ymmärrä ledin päälle. Sillä tuon kirjoitin ettei kannata alkaa vaihtelee tuohon Detskuun ledipolttimoita, ettei tuu ongelmia.
Ja tämä tarkoittaa siis vaan ajovaloja. ;)
Se perävunumoduli on ohjelmoitava. Joten ei probleemaaa. Samalla kun huollossa käy niin saa tuonkin päivitettyä jos ei ole jo.
No olipas joku perehtynyt asiaan!
Neuvot näytti äkkipikaa koskevan Volvo V70-mallia. XC60 mallissa taitaa systeemi olla vähän erilainen, ainakin linkin ohjeen mukaan.
Äkkiseltään kyllä epäilen omia taitojani tuon uuden johtosarjan kytkemisen suhteen. Voi tulla kallis lasku, jos joku menee oikosulkuun.
Tiettyjen asioiden takia, ei minun kannata lähteä muutenkaan autoa sorkkimaan????
Tämämpä takia linkkasin tuon alkuperäisen. Noita olen itse laittanut useita paikoilleen. Mukana tulee asennusohje kuvineen. Helppo laittaa.
-
Minusta se Detskun alkuperäinen pistoke on hyvä,koska vieläkin autoihin laitetaan noita 7 napasia rasioita jollet erikseen vaadi 13 napaista.Se alkuperäinen toimii 7 napasessa rasiassakin jos kytkentä vaan on standardin mukainen.Minä vaihdatin hätäpäissäni sen Detskun pistokkeen kun mistään ei muka löytynyt sitä Westin rasiaa.Paitsi kun kävelin vaunuliikkeeseen ja katsoin että tossahan niitä on hyllyssä, tosin muutama viikko liian myöhään. ;D
-
No olipas joku perehtynyt asiaan!
Neuvot näytti äkkipikaa koskevan Volvo V70-mallia. XC60 mallissa taitaa systeemi olla vähän erilainen, ainakin linkin ohjeen mukaan.
Äkkiseltään kyllä epäilen omia taitojani tuon uuden johtosarjan kytkemisen suhteen. Voi tulla kallis lasku, jos joku menee oikosulkuun.
Tiettyjen asioiden takia, ei minun kannata lähteä muutenkaan autoa sorkkimaan????
Lähinnä tiedoksi tuon linkkasin. Saa käyttää mutta ei oo pakko ;)
Tuon ohjeen mukaan autossasi on suora kaapeli vetokoukun pistokkeen ja trw-boksin välillä. Tai onhan siellä sisällä haaroja/liitoksia, jotka ei mun mielestä ole hyvä asia. Esim. Maajohto tulee kuvien mukaan yhtenä ulos nipusta, vaikka toisessa päässä pitäisi olla 3 2.5 neliöistä.
Mutta helpoin on hakea se valmis 13 napaisen sarja ja vaihtaa se suoraan entisen paikalle. Mitään ohjelmointeja ei pitäisi tarvita, kun autossa on jo toimiva koukku.
-
Kysyin varaosaliikkeestä johtosarjaa. Vielä ei tullut varmuutta löytyykö sopivaa, valmista johtosarjaa valmiina varaosana.
Maanantaina selviää.
-
Löytyykö tarvikeliikkeistä tuo? Vai tarkoititko "sinistä tiskiä"?
-
Siis kävin ihan normi varaosaliikkeessä, ei Volvon omassa.
En tiedä löytyykö tarvikeosana.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jos vaan löytyy yleisvaraosaliikkee stä, pitäisi vaihto onnistua sillä ongelmitta kun on jo se Trw-boksi ohjelmoituna paikallaan.
-
Tuo mahdollisesti löytyvä tarvikeosa voi olla ohuemmilla johdoilla ja rasiasta unohtunut tuo massaanvalu? Ei tietenkään välttämättä. Lisäksi ei kai tarvikeliikkeistä alkuperäisosia taida löytää ;)
-
Mikä on johtosarjan hinta Volvo-kauppiaalla?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
En viitsi kännykkä kaivaa hintoja. Mutta tietokoneelle kun huomenna pääsen niin sitten. Eihän noita jokapäivä tartte ostaa ja hintoihin sekin tulee kun rasiaan päässyt vesi tekee oikareita ja katkoksia. Silloin aina tarttee ostaa uusi johtonippu. Katso siitä aiemmasta linkistäni varaosanumero ja google käyntiin. Voi tilata myös jos oikein laihialla asuu myös Skandixilta saksasta tai Englannin shopista
-
Osanumero 31414859
Skandix 110€ http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/carrier-equipment/towbar-parts/electric-kit-towbar-13-terminal/1039169/
Varaosa.fi "OE tuote" 134€ http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE31414859
Volvopartshop 100€ http://www.volvopartshop.com/13-pin-towbar-wiring--trailer-module-xc60-16510-p.asp
-
Tulihan se sieltä. Tarvikkeena kallein. Oletan Biliassa hinnan jäävän 150-160€ väliin. ;)
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1429370748.jpg)
Tietäiskö kukaan mistä sais tuommoista? Tuo on auton peräkoukun sähkösarjasta.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1429370748.jpg)
Tietäiskö kukaan mistä sais tuommoista? Tuo on auton peräkoukun sähkösarjasta.
Onko tuo joku yleismalli, joka kytketään varkailla auton sähköihin ja pitäisi antaa perävaunulle sähköt ilman auton häiriöitä?
-
Joo juurikin sellainen. Ravista hajos tuo boksi :( Vaunun valot ihan sekaisin... Ennen tuota boksia kaikki ok, mutta sen jälkeen kaikki ihan sekaisin. Kun löytyisi joku saman tapainen edes jostain.
-
Onhan noita....
https://www.google.fi/search?q=universal+wiring+kit+7+pin&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=n4QyVaTyM-X6ygOIu4CoDw&ved=0CB4QsAQ&biw=1600&bih=740
-
Kun vaan löytäis jostain vielä sen kohtuu hintaisen ostopaikan....
-
Kun vaan löytäis jostain vielä sen kohtuu hintaisen ostopaikan....
Eikö ne osaa Toyotalla tehä kunnollista?
-
Kovilin koukku. 160€ olis uus johtosarja jossa tulee tuo boksi mukana.
-
Mikä on johtosarjan hinta Volvo-kauppiaalla?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuossa edullinen Thumb
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&query=31414859&post_id=29392572
Katselin Volvon sivuja, nuo käy samat eri automalleista, samassa ikähaarukassa ;)
-
Osanumero 31414859
Volvopartshop 100€ http://www.volvopartshop.com/13-pin-towbar-wiring--trailer-module-xc60-16510-p.asp
Sulla oli väärä vuosimalli, eli 2013 ja uudemmat
Oikea on tämä, kallein koko joukosta
http://www.volvopartshop.com/13-pin-towbar-wiring--trailer-module-xc60-16510-p.asp
-
Liekö kellään -02 soliferin valopiuhan johdotuksista kaaviota? Vaihdoin tuon 13 nap pistokkeen vanhan 7 napasen tilalle, kun näissähän 13 johtoa tulee pistokkeelle valmiina. Muutama johto jäi kytkemättä kun en saanut selvitettyä johtojen väreistä, mille ne menee. Värit oli muistaakseni punavalkea, mustavalkea ja harmaa.
-
Eikös kenelläkään ohjekirjaa tallessa ?
Tämä on 2007:n , en usko että ihan sama olisi
(http://karavaanari.org/kuvat/1431022575.jpg)
-
Niin, ohjekirjassa on vain seiskanapaisen kytkis. ei täsmää tuo kaavio vanhempaan malliin.
-
Äkkiä tulis mieleen jotta siinä ylimääräiset maapiuhat mitä 13 napaisessa on ja sitten jääkaapin + akun suora + , mittaamalla selviäisi.
-
Liekö kellään -02 soliferin valopiuhan johdotuksista kaaviota? Vaihdoin tuon 13 nap pistokkeen vanhan 7 napasen tilalle, kun näissähän 13 johtoa tulee pistokkeelle valmiina. Muutama johto jäi kytkemättä kun en saanut selvitettyä johtojen väreistä, mille ne menee. Värit oli muistaakseni punavalkea, mustavalkea ja harmaa.
Jos katsoo Drakan 13-napaisen (8+5) värityksiä. https://www.sahkonumerot.fi/0231483/doc/brochure/
Mielestäni nuot ei ole numerojärjestyksess ä, mutta 2.5 neliöiset menee paikkoihin 3. 9. 10. 11 ja 13.
Eikö maa ole valkoinen ja paikka tietysti 3. Oranssille löysit siis jonkin paikan?
Nuot irtonaiset on siis latausvirta tai jatkuvavirta ja niiden maajohdot. Mittaamallahan selviää, onko toiset päät kytketty vaunun akkuun, maahan tai plussaan.
-
Äkkiä tulis mieleen jotta siinä ylimääräiset maapiuhat mitä 13 napaisessa on ja sitten jääkaapin + akun suora + , mittaamalla selviäisi.
Kyllä näin täytyy olla. Molemmille menee myös oma miinus.
-
Mittaamallahan selviää, onko toiset päät kytketty vaunun akkuun, maahan tai plussaan.
Minulle ainakin osui johtoa jolle en löytänyt stadardia, joten mittaaminen ainoa vaihtoehto?
-
Tässäpä värit.
1. Keltainen
2. Sininen
3. Valkoinen
4. Vihreä
5. Ruskea
6. Punainen
7. Musta
8. Pinkki
9. Oranssi
10. Harmaa
11. Valko-musta
12. Violetti
13. Valko-punainen
Eli kaikki maat valkoisia ja nuot kaksi erotettu punaisella ja mustalla rannulla.
Mulla tuossa kaapelissa myös numerot.
Ja johdot on numerojärjestyksess ä ja kiertyy pistokkeeseen nätisti ilman yhtäkään ristiinmenoa. 1-4 johdot kaapelin keskellä. Jos tulee risteämisiä, kaapeli on väärinpäin.
-
Värit voivat olla sekavia. Aikoinaan ssattui käteen Ivecon (?) johtosatsi, johon sitten vaihdoin Voortin pistokkeen.
Näkyy tuossa olevan värit:
sininen-punainen
musta-punainen
harmaa-musta
valkoinen-musta
vihreä-musta
harmaa-punainen
valkoinen
ruskea
keltainen
keltainen-ruskea
punainen
punainen-ruskea
Neljä viimeistä on 2,5 mm2 ja siis VAIN 12 johdinta
-
Hobby vaunuissa noi näyttää olevan mitä sattuu.
-
Värit voivat olla sekavia. Aikoinaan ssattui käteen Ivecon (?) johtosatsi, johon sitten vaihdoin Voortin pistokkeen.
Näkyy tuossa olevan värit:
sininen-punainen
musta-punainen
harmaa-musta
valkoinen-musta
vihreä-musta
harmaa-punainen
valkoinen
ruskea
keltainen
keltainen-ruskea
punainen
punainen-ruskea
Neljä viimeistä on 2,5 mm2 ja siis VAIN 12 johdinta
Nuot autojen sarjat voi olla mitä sattuu. Tuosta puuttuu tarpeeton 12. Piuha. Valojen maa pitäs olla myös paksumpi.
-
Tässäpä värit.
1. Keltainen
2. Sininen
3. Valkoinen
4. Vihreä
5. Ruskea
6. Punainen
7. Musta
8. Pinkki
9. Oranssi
10. Harmaa
11. Valko-musta
12. Violetti
13. Valko-punainen
Eli kaikki maat valkoisia ja nuot kaksi erotettu punaisella ja mustalla rannulla.
Mulla tuossa kaapelissa myös numerot.
Ja johdot on numerojärjestyksess ä ja kiertyy pistokkeeseen nätisti ilman yhtäkään ristiinmenoa. 1-4 johdot kaapelin keskellä. Jos tulee risteämisiä, kaapeli on väärinpäin.
Kiitos tästä! Nuo värit löytyy kaapelista, nyt saan kytkettyä oikein! Aina ei mittaamalla saa varmuutta, kun voi näyttää maata, jos menee jollekin lampulle ja maadottuu sen kautta Ja toisekseen en uskonut noin montaa maata kulkevan tuon töpselin kautta
-
Vähän samansuuntasia "ongelmia" täälläki, mutta veturi aiheutti enempi töitä.. Sain vihdoin vaihettua 7-napasen tilalle 13-napasen Jaeger tyyppisen rasian ja sinne vielä akun latauksenki piuhat eli 7-napasessa olleeseen johtosarjaan lisäsin 2kpl piuhoja ja lisäks junttasin sumarin molemmat piuhat yhteen uudessa rasiassa. Latauksen ohjauksen tein kytkentäreleellä jonka heräte tulee takavaloista, eli auto sammuksissa ei mene virta läpi ja startin jälkeen tässä kulkineessa syttyy automaattisesti ajovalot-> lataus alkaa vasta sillon. latausvirtapiuha tulee sulakkeen läpi releelle ja siittä koukkurasiaan. Nyt kun vaunun 13-napanen pistotulppa on kiinni rasiassa niin tossahan tulee jännite molemminpuolin kärkiä, ei liene ongelma mutta sitä mietin että pitäskö tuohon vaunun akun ja pistotulpan(eli auton kytkentäreleen) väliin johonki lisätä sulake?
Vaunussa ei ole alunperin akun latausta viety pohjan alla olevaa ekaa jakorasiaa pitemmälle eli arvelin tuosta viedä piuhat suoraan akulle ilman mitään lenkkejä sähkökeskukseen, kun siellä on aikas paljo tavaraa johon ei omat luvat/kyky riitä, mm 230v->12v virtalähe ja kaikki muukin 230 ja 12-sähöt samassa härpäkkeessä. Sitä en osaa sanoa että löytyskö tuosta jonkinsortin valmiski kytky akun lataukselle sulakkeineen yms turvahommineen? yhenlainen kytkentäkuva vaunusta löytyy mutta tuon sähkökeskuksen tms osalta ei oo minkäänmoista tarkennusta, että mitä toimintoja löytyy siitä mistäkin.. osaako joku kertoa että miten 2000 taitteen knausseissa(blueline, sudwind tms) on akun lataaminen tehastekosesti toteutettu vai onko helpompi/parempi viedä latauksen piuhat suoraan pohjan alta kytkentärasiasa mahdollisimman lyhyttä reittiä vaunun etuosassa olevaan akkuun?
-
Ihan yleisenä vinkkinä, että jos tulee vastaan erikoinen värisuora, kuten mulla Adriassa. Eli ei täsmännyt linkitettyihin yleisiin värilistoihin, niin UK sivustoilta löytyi sitten kyseinen värisuora. Eli englannissa lienee (? ) yleinen hieman Saksalaisista poikkeava värisatsi. Kun kyseistä sarjaa tulikin sitten useammalla saitilla ja kaikki UK päätteisiä.
-
Vähän samansuuntasia "ongelmia" täälläki, mutta veturi aiheutti enempi töitä.. Sain vihdoin vaihettua 7-napasen tilalle 13-napasen Jaeger tyyppisen rasian ja sinne vielä akun latauksenki piuhat eli 7-napasessa olleeseen johtosarjaan lisäsin 2kpl piuhoja ja lisäks junttasin sumarin molemmat piuhat yhteen uudessa rasiassa. Latauksen ohjauksen tein kytkentäreleellä jonka heräte tulee takavaloista, eli auto sammuksissa ei mene virta läpi ja startin jälkeen tässä kulkineessa syttyy automaattisesti ajovalot-> lataus alkaa vasta sillon. latausvirtapiuha tulee sulakkeen läpi releelle ja siittä koukkurasiaan. Nyt kun vaunun 13-napanen pistotulppa on kiinni rasiassa niin tossahan tulee jännite molemminpuolin kärkiä, ei liene ongelma mutta sitä mietin että pitäskö tuohon vaunun akun ja pistotulpan(eli auton kytkentäreleen) väliin johonki lisätä sulake?
Vaunussa ei ole alunperin akun latausta viety pohjan alla olevaa ekaa jakorasiaa pitemmälle eli arvelin tuosta viedä piuhat suoraan akulle ilman mitään lenkkejä sähkökeskukseen, kun siellä on aikas paljo tavaraa johon ei omat luvat/kyky riitä, mm 230v->12v virtalähe ja kaikki muukin 230 ja 12-sähöt samassa härpäkkeessä. Sitä en osaa sanoa että löytyskö tuosta jonkinsortin valmiski kytky akun lataukselle sulakkeineen yms turvahommineen? yhenlainen kytkentäkuva vaunusta löytyy mutta tuon sähkökeskuksen tms osalta ei oo minkäänmoista tarkennusta, että mitä toimintoja löytyy siitä mistäkin.. osaako joku kertoa että miten 2000 taitteen knausseissa(blueline, sudwind tms) on akun lataaminen tehastekosesti toteutettu vai onko helpompi/parempi viedä latauksen piuhat suoraan pohjan alta kytkentärasiasa mahdollisimman lyhyttä reittiä vaunun etuosassa olevaan akkuun?
Minä laittaisin piuhat akkuun ilman ylimääräisiä mutkia. Johtoon sulake heti akun viereen.
-
Vähän samansuuntasia "ongelmia" täälläki, mutta veturi aiheutti enempi töitä.. Sain vihdoin vaihettua 7-napasen tilalle 13-napasen Jaeger tyyppisen rasian ja sinne vielä akun latauksenki piuhat eli 7-napasessa olleeseen johtosarjaan lisäsin 2kpl piuhoja ja lisäks junttasin sumarin molemmat piuhat yhteen uudessa rasiassa. Latauksen ohjauksen tein kytkentäreleellä jonka heräte tulee takavaloista, eli auto sammuksissa ei mene virta läpi ja startin jälkeen tässä kulkineessa syttyy automaattisesti ajovalot-> lataus alkaa vasta sillon. latausvirtapiuha tulee sulakkeen läpi releelle ja siittä koukkurasiaan. Nyt kun vaunun 13-napanen pistotulppa on kiinni rasiassa niin tossahan tulee jännite molemminpuolin kärkiä, ei liene ongelma mutta sitä mietin että pitäskö tuohon vaunun akun ja pistotulpan(eli auton kytkentäreleen) väliin johonki lisätä sulake?
Vaunussa ei ole alunperin akun latausta viety pohjan alla olevaa ekaa jakorasiaa pitemmälle eli arvelin tuosta viedä piuhat suoraan akulle ilman mitään lenkkejä sähkökeskukseen, kun siellä on aikas paljo tavaraa johon ei omat luvat/kyky riitä, mm 230v->12v virtalähe ja kaikki muukin 230 ja 12-sähöt samassa härpäkkeessä. Sitä en osaa sanoa että löytyskö tuosta jonkinsortin valmiski kytky akun lataukselle sulakkeineen yms turvahommineen? yhenlainen kytkentäkuva vaunusta löytyy mutta tuon sähkökeskuksen tms osalta ei oo minkäänmoista tarkennusta, että mitä toimintoja löytyy siitä mistäkin.. osaako joku kertoa että miten 2000 taitteen knausseissa(blueline, sudwind tms) on akun lataaminen tehastekosesti toteutettu vai onko helpompi/parempi viedä latauksen piuhat suoraan pohjan alta kytkentärasiasa mahdollisimman lyhyttä reittiä vaunun etuosassa olevaan akkuun?
Selvittelin tätä muutaki kautta ja selvis seuraavaa: Releen kanssa ei ole ongelmaa kunhan se on riittävän kokonen että käret kestää.. Sulake pitää olla myöskin vaunuakun luona plusjohdossa, koska jos auton puolelta palaa latausjohdon sulake syystä tai toisesta niin vaunun akku jatkaa kytkennän käräyttelyä sinne autosta palaneseen sulakkeeseen asti..
Seuraava juttu on sen verta tärkee että koen tarpeelliseks alleviivata sitä tännekki, koska jos ei sähköhommista oo hyvin perillä ei asia välttämättä tule mieleen eli nuiden sulakkeiden kanssa saapi olla tarkkana tämäntyyllisessä kytkennässä jonka kuvasin tuossa lainauksessa! oletetaan nyt että latauksen kytkentärele on 30A ja sille on sulake akun jälkeen 25A. Sitten laitetaan vaunuakun luokse myös 25A sulake, minkä ainaki itse oisin voinu tietämättömänä asentaakkin.
Oletetaan että tuommosen kytkyn jälkeen vaunun aisan luolta hiertyy virtajohto puhki ja tuo latauspiuha ottaa runkoon-> jos lataus ei ole aktiivinen eli rele ei laske virtaa läpi, palaa vaunuakun luolta 25A sulake ennenku mitään muuta käy. Sama homma jos auton puolelta menee latauspiuha oikosiin ennen relettä(kärki auki)-> sulake palaa.
Sitte se ongelma: Jos tämä kytkentä menee oikosiin sillon kun rele on kytkenyt akut yhteen niin koko homma kosahtaa, koska tuolloin sulakkeiden kesto lasketaankin yhteen eli ne muodostavat yhteensä 50Amppeerin sulakkeen-> rele ainakin häviää savuna ilmaan ja mitä muuta kerkee palaa enneku 50A ylittyy eli molemmat sulakkeet nasahtaa?
Suomeks, sulakkeet pitää mitottaa niin että ne eivät yhteen laskettunakaan ylitä kytkennän komponenttien raja-arvoja Thumb
-
Selvittelin tätä muutaki kautta ja selvis seuraavaa: Releen kanssa ei ole ongelmaa kunhan se on riittävän kokonen että käret kestää.. Sulake pitää olla myöskin vaunuakun luona plusjohdossa, koska jos auton puolelta palaa latausjohdon sulake syystä tai toisesta niin vaunun akku jatkaa kytkennän käräyttelyä sinne autosta palaneseen sulakkeeseen asti..
Seuraava juttu on sen verta tärkee että koen tarpeelliseks alleviivata sitä tännekki, koska jos ei sähköhommista oo hyvin perillä ei asia välttämättä tule mieleen eli nuiden sulakkeiden kanssa saapi olla tarkkana tämäntyyllisessä kytkennässä jonka kuvasin tuossa lainauksessa! oletetaan nyt että latauksen kytkentärele on 30A ja sille on sulake akun jälkeen 25A. Sitten laitetaan vaunuakun luokse myös 25A sulake, minkä ainaki itse oisin voinu tietämättömänä asentaakkin.
Oletetaan että tuommosen kytkyn jälkeen vaunun aisan luolta hiertyy virtajohto puhki ja tuo latauspiuha ottaa runkoon-> jos lataus ei ole aktiivinen eli rele ei laske virtaa läpi, palaa vaunuakun luolta 25A sulake ennenku mitään muuta käy. Sama homma jos auton puolelta menee latauspiuha oikosiin ennen relettä(kärki auki)-> sulake palaa.
Sitte se ongelma: Jos tämä kytkentä menee oikosiin sillon kun rele on kytkenyt akut yhteen niin koko homma kosahtaa, koska tuolloin sulakkeiden kesto lasketaankin yhteen eli ne muodostavat yhteensä 50Amppeerin sulakkeen-> rele ainakin häviää savuna ilmaan ja mitä muuta kerkee palaa enneku 50A ylittyy eli molemmat sulakkeet nasahtaa?
Suomeks, sulakkeet pitää mitottaa niin että ne eivät yhteen laskettunakaan ylitä kytkennän komponenttien raja-arvoja Thumb
Ei oikeen voi tulla sellaista oikosulkua, jossa molemmilta akuiilta tuleva virta menisi releet läpi.
Jos johto on 2.5 neliöistä, itse laitan siihen vain 15A sulakkeen - se on riittänyt niillä virroilla mitä saa kulkemaan.
-
No juu ei se kuulemma kovin todennäköstä olekkaan mutta mahdollista kuitenki. Ite meinasin laittaa 30A releen kaveriks 15A+10A sulakkeet yhteensä niin ompaha tuoki mahollisuus pois sulettu! Tuurin varaaan ei näissä sähköjutuissa mitään kannata kuitenkaan jättää ;)
-
Väitätkö että peräkkäin linjassa olevien sulakkeiden A määrät pitää laskea yhteen. Tuohon en kyllä heti usko. Jos on 20A ja sen jälkeen pätkä johtoa ja 15A niin kyllä tuo 15 A poksahtaa omia aikojaan ennen 20A sulaketta. 20A sulake on tuossa ainoastaan johtimena välissä. (Vai taasko olen väärässä?)
-
Oletetaan että tuommosen kytkyn jälkeen vaunun aisan luolta hiertyy virtajohto puhki ja tuo latauspiuha ottaa runkoon-> jos lataus ei ole aktiivinen eli rele ei laske virtaa läpi, palaa vaunuakun luolta 25A sulake ennenku mitään muuta käy. Sama homma jos auton puolelta menee latauspiuha oikosiin ennen relettä(kärki auki)-> sulake palaa.
Sitte se ongelma: Jos tämä kytkentä menee oikosiin sillon kun rele on kytkenyt akut yhteen niin koko homma kosahtaa, koska tuolloin sulakkeiden kesto lasketaankin yhteen eli ne muodostavat yhteensä 50Amppeerin sulakkeen-> rele ainakin häviää savuna ilmaan ja mitä muuta kerkee palaa enneku 50A ylittyy eli molemmat sulakkeet nasahtaa?
Mitähän sä nyt selität? Jos on akku-sulake-rele-sulake-akku, niin releen läpi EI KOSKAAN mene enempää kuin se, mitä YKSI sulake sallii.
-
Sähköstä tiijän lähinnä että se on sinistä ja voi tappaa eli jos tää homma ei meekkään näin ku mitä selitän niin joko minun kertoma on ymmärretty väärin neuvoa antavassa päässä tai sitten minä oon ymmärtäny jtn väärin. täts it :D Unohtakkee koko juttu...
-
Unohtakkee koko juttu...
Ei sitä tarvihe unohtaa... Myöhän ollaan tääl sitävarten, jotta yritettään ymmärtee ja auttaa toisiamme!
Muuten, olen kyllä kiinnostunut murteista mutta kun olen ikäni ollut tällainen pallonkietäjä, niin en itse puhu, enkä osaa mitään murretta. Harmi. Eli kaikki tuo oli hatusta vedettyä. :-[
Ja asiaan. Ainoa tapa, jolla sen releen läpi menee molempien sulakkeiden max virta, on, että oikari on itse releessä ja se taas on sama kuin saisi €urojackpotissa 90 miljoonaa. Suojaus milemmissa päissä on ihan hyvä, sillä 12v:lläkin voi polttaa vaikka mitä. Meiltä Kilpisjärveltä paloi juur koulu, kun yx matkakuljin syttyi!
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
-
Joo. Ei unohdeta.
Sulake aina virtapiirin ohuimman johtimet mukaan eli tässätapauksessa sinulla lienee siinä 13-napaisessa 2.5 neliöistä -> 15A sulakkeet.
-
Ja asiaan. Ainoa tapa, jolla sen releen läpi menee molempien sulakkeiden max virta, on, että oikari on itse releessä ja se taas on sama kuin saisi €urojackpotissa 90 miljoonaa. Suojaus milemmissa päissä on ihan hyvä, sillä 12v:lläkin voi polttaa vaikka mitä. Meiltä Kilpisjärveltä paloi juur koulu, kun yx matkakuljin syttyi!
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
No tulihan se pelastusrengas sieltä :D
Oiskoon se sitte ollu tuo juttu mitä se neuvoo antanu kaveri meinas että "pitäs ottaa huomioon"
Amatöörinä ei vaan jummarra kaikkee saatikka ossaa kirjottaa järkevästi. Tarkemmin ei puhunu että mikä/miks se sulake kertautuu ja missä tilanteessa. Ammatikseen puuhaa sähkölaitteiden yms parissa niin aika mukisematta nielin tuon homman ja nielen edelleen. Loppuosa oikosista runkoon yms menköön tiijon ja ymmärryksen puutten takia osastolle täyttä tuubaa minun puolesta :o
Mistäköhän kiinasta suurinosa komponenteista tulee ja halvimmalla tehhään.. siitä vuos sitte marmoritiskiltä paremman laadun toivossa hommatusta ja ite asennetusta 7-napasesta johtosarjasta oli jo yks kytkentärele mykistyny, ei kuitenkaan oikosessa vaan kärki ei vetänyt enää..
Joskushan se lottovoittoki jollekki osuu ja empä haluais olla ottavana osapuolena jos ite tehystä kytkennästä leimahtaa ja menee kamat/vaunu ja pahimmillaan joku asukkikin vielä mukana..
-
jos oikosulku tapahtuu maihin siinä sulakkeiden välissä, niin maatavasten voi syntyä viienkymmenen amppeerin virta koska molemmista johdoista tulee 25 amppeeria siihen oikosulku kohtaan ei minnekkään muualle
-
jos oikosulku tapahtuu maihin siinä sulakkeiden välissä, niin maatavasten voi syntyä viienkymmenen amppeerin virta koska molemmista johdoista tulee 25 amppeeria siihen oikosulku kohtaan ei minnekkään muualle
Eli johdotus ei käryä kuin tuon oikosulun ihan lähiympäristöstä? Eli kuitenki tuo alkuperänen postaus missä huutelin tästä hommasta oli ns. hajulla tästä hommasta.. Ainut ero että koko johdotus sulakkeiden välistä ei kosaha vaan se oikosulussa oleva rele tai sitten joku muu runkoon ottava paikka.. Yleisemmin näissä vaununlatausjutuiss a taitaa olla nyt se 15A sulake 2.5mm2 johon takia eli maks 30A kuorma vois tulla jos molempien akkujen vieressä on 15A sulake.. Onkos tuo 30A sitten 12v järjestelmissä mitenkä iso paukku kun ei näin maalikkona osaa oikeen verrata 230V AC jännitteeseen jossa 10A sulake on jo 1.5mm2 johossa. Taitaa kuitenki olla että jos menee johdin kiinni runkoon niin tuo 30A menee yli että nasahtaa ja sulakkeet hajoo enneku isompaa kerkee tapahtumaan?
-
Tässäkin tapauksessa olisi mielenkiintoista tietää vetoauton merkki ja tyyppi. Valmis johtopaketti ja töpseli seinään parhaassa tapauksessa ja johdotus on tämän päivän mukainen.
Uteliaisuus ei kuulu sivistykseen, tuo ei ole myöskään tervettä tiedonhalua.
-
Uteliaisuus ei kuulu sivistykseen, tuo ei ole myöskään tervettä tiedonhalua.
Ompa vieras lukenut palstan tarkkaan! :o
Kommentti jäi silti vähän epäselväksi....
-
Tänne on muutamiin aihepiireihin ilmestynyt aivan ihmeellisiä kommentteja,lieneekö niillä joku tarkoitushakuisuus?