Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: yardman - 12.04.2015 kello on 21:50
-
Millaisia rengaspaineita olette kulkimessanne käyttäneet? Itellä vm-2000 Ducato Maxi alustainen LMC alkovilla ja kitkarenkailla.
Jostain kumman syystä :'( käyttöohjekirja on saksankielinen joten kysynkin teiltä arvon kokeneemmat vaanarit, mitkä olisi oikeat paineet tällaiselle kulkimelle? :o
-
Tiedän auton todellisen akselipainon ja renkaan max kantavuuden sekä renkaan max rengaspaineen. Jos kantavuutta jää reilusti, edessä minulla ainakin niin painetta n. 0,5 bar alle renkaan maximin. Takana renkaan kantavuus muutama sata kiloa yli akselipainon ja siinä renkaan max paine - 0,2 bar.
Noin suunnilleen.
Kesärenkaina mulla on Camper renkaat edessä ja niissä max paine olisi 5,5 ja takana ylimitoitetut C renkaat joissa max paine 4,5
Takana käytän 4,3 ja edessä tuolla yhdistelmällä hiukan enemmän.
Tuossa kysymyksessä tulee vastaan niin monia muuttuvia tekiöitä ettei oikeaa vastausta pysty suoraan sanomaan.
-
Millaisia rengaspaineita olette kulkimessanne käyttäneet? Itellä vm-2000 Ducato Maxi alustainen LMC alkovilla ja kitkarenkailla.
Jostain kumman syystä :'( käyttöohjekirja on saksankielinen joten kysynkin teiltä arvon kokeneemmat vaanarit, mitkä olisi oikeat paineet tällaiselle kulkimelle? :o
Maxi täälläkin, Dethleffsin manuska sanoo 5.5 bar, mut renkaan (Vanco 2) kyljessä maksimit 69 psi eli aika tarkkaan 5 bar. Raskas vehje, joten tuosta välistä sitä sit pitää valita.
-
Mulla saman ikäluokan maxitukato, renkaat 215/75/16 ja 5b nurkilla oon pitäny paineet. On kuitenkin painoa laitteessa
-
Maxi täälläkin, Dethleffsin manuska sanoo 5.5 bar, mut renkaan (Vanco 2) kyljessä maksimit 69 psi eli aika tarkkaan 5 bar. Raskas vehje, joten tuosta välistä sitä sit pitää valita.
Tuo Dethleffin lukema perustuu luultavasti camper renkaisiin joissa tuo on oikein. Käytä nykyisten renkaitten max määrää.
-
Tuo Dethleffin lukema perustuu luultavasti camper renkaisiin joissa tuo on oikein. Käytä nykyisten renkaitten max määrää.
Juu, ei maksimipaineista paljon viitti yli mennä. Eikä näillä painoilla alikaan.
-
Ja kaikkihan muistaa ? Että tavallisella kumiventtiilillä varustetun renkaan maksimipaine on 3,5 bar ;)
-
Ja kaikkihan muistaa ? Että tavallisella kumiventtiilillä varustetun renkaan maksimipaine on 3,5 bar ;)
Ja myös vaatia uudet venttiilit aina kun renkaat uusitaan.
-
Ja kaikkihan muistaa ? Että tavallisella kumiventtiilillä varustetun renkaan maksimipaine on 3,5 bar ;)
Kuis sinne renkaaseen niin vähän saa laittaa, kun venttiilit pääsääntöisesti kestää 4,5 bar?
-
Ennenkuin kaikki kirjoitetaan uusiksi - kerrataan vanhat sanomiset ;D
http://karavaanari.org/index.php/topic,10716.msg197789.html#msg197789
-
Ja kaikkihan muistaa ? Että tavallisella kumiventtiilillä varustetun renkaan maksimipaine on 3,5 bar ;)
Jos jollakulla on missä tahansa 3.5t asunto-autossa kumirunkoiset venttiilit, on parempi suksia saman tien rengasliikkeeseen vaihdattamaan ne metallirunkoisiin.
-
Jos jollakulla on missä tahansa 3.5t asunto-autossa kumirunkoiset venttiilit, on parempi suksia saman tien rengasliikkeeseen vaihdattamaan ne metallirunkoisiin.
Mullahan ne oli ja viime kesänä Öölannin saarella sen sitten näki mitä tapahtui, rengasliikkeessä aikoinaan tästä väännettiin ja reissun jälkeen olen heille kyllä "opettanut" että välillä asiakastakin kannattaa kuunnella.
http://karavaanari.org/index.php/topic,11259.105.html
(http://karavaanari.org/kuvat/1428911919.jpg)
-
Ja kaikkihan muistaa ? Että tavallisella kumiventtiilillä varustetun renkaan maksimipaine on 3,5 bar ;)
Kumiventtiileitä on sitten useampaa mallia, paksulaippainen ns pakettiautonventtii li kestää matkailuauton paineet.
-
Menee ehkä hitusen aloittajan mallista ohi, mut meillä 3000kg elnagh -95 fiat ducatossa 215.70/15 ja pidän itse tasan 4bar paineet, tuntuu todella mukavan jämäkältä ja samalla löytyy myös hivenen joustoa :)
-
Nastarenkaissa 3,8 bar pidon takia, kesiksiin laitoin 4,0 Kesärenkaat edessä 215/70 R 15 C ja takana 215/75 R 16, talvikumit 215/70 R 15 C Autona 3400 kg Integroitu Granduca. Mielenkiintoista miten asfaltin poikkikatkot melkein häviää talvirenkailla (Marshallit Kiinasta) verrattuna Michelin Camping kesärenkaisiin. Viimekesästä poiketen taakse menee 16" Continentalit (tsekkiläiset ex Barum) Renkaiden paineisiin ehkä vielä kajoan kunhan tulee ajettua niillä ensin..
-
Olen laskemassa ilmanpaineita Fiat Ducato 2.0 jtd m-autoon, jonka omapaino on 2500kg ja matkavarusteet ovat aika kevyet kahdella aikuisella.
Korivalmistaja antaa ohjeeksi 4,5 bar, ja Fiat 4,1 bar. Viime kesänä ajoin 4,5 barin paineella, mutta asfaltin poikkikatkot häiritsivät. Nyt kokeilen 4 bar painetta. Ehkä pienempiäkin. Renkaat Britgestone Blizzak kitkat.
-
Riippuu m-auton korista (painopisteestä) ja sen ottamasta "tuulikuormasta", mutta vähintään pitäisi alustavalmistajan rengaskoolla/kantavuuluokalla mentäessä noudattaa suosituspaineita kuormauksen mukaan. Korivalmistaja pääasiassa korottaa tuosta ajettavuuden/hallinnan säilyttämiseksi toisenlaisella korilla - mutta yleensä mukavuus tuossa kärsii (pehmeys, melu..)
Jälkikäteenkin tilannetta voi yrittää parantaa korkeamman kuormaindeksin renkailla. Usein se tarkoittaa leveämpää, mutta samalla ilmatilaltaan leveämpää rengasta - jopa korkeampaakin. Ideana siis löytää tukevuus renkaan rungosta jopa alkup. mukaisilla paineilla.. tässä linkki omaan "etupyörätuunaukseen"
http://karavaanari.org/index.php/topic,10821.0.html
Toki vaihtaisin loputkin renkaat, jos (kustannus)vaikutus olisi yhtä positiivinen mitä etuakselilla oli ;)
-
Kannattaa huomata, että Fiat Ducaton käyttäjän käsikirjassa on yhdellä sivulla taulukko, jossa on suositellut ilmanpaineet erilaisille renkaille erilaisissa Ducatoissa. Omassa autossani on kuljettajan oven pielessä sama suositus kuin Fiatcamper.com -sivustolla (eteen 5.0, taakse 5.5), mutta käsikirja suosittelee sitä vain CP-tyyppisille eli camping-renkaille. Muunlaisille renkaille käsikirja suosittelee paljon alempia paineita. Hiljattain ostamiini C-tyyppisiin renkaisiin merkitty enimmäispainekin on vain 4,5 bar.
-
Olen laskemassa ilmanpaineita Fiat Ducato 2.0 jtd m-autoon, jonka omapaino on 2500kg ja matkavarusteet ovat aika kevyet kahdella aikuisella.
Korivalmistaja antaa ohjeeksi 4,5 bar, ja Fiat 4,1 bar. Viime kesänä ajoin 4,5 barin paineella, mutta asfaltin poikkikatkot häiritsivät. Nyt kokeilen 4 bar painetta. Ehkä pienempiäkin. Renkaat Britgestone Blizzak kitkat.
Laskin talven jäljiltä paineet renkaisiin omalla kompressorilla tasan neljään baariin ulkolämpötilan ollessa n. 4 astetta. Ajaessa ne tuntuivat vieläkin liian kovilta huonokuntoisella päällysteellä. Kun renkaat olivat lämmenneet paluumatkalla huoltoaseman mittari näytti 4,4 bar ja ilma n.6 astetta. Renkaat tuntuivat kädelle lämpöiselle (n.40 ast) ja kovalta tuntuivat. Pudotin paineet renkaat lämpöisinä neljään baariin ja se tuntui oikealta.
Vieläkö painetta voisi pudottaa hieman? Mitä arvelette? Ajan mielestäni ennakoivasti enkä liian lujaa tilanteisiin nähden (vaimo antaa ajaa). Ehkä kesäkuumalla ilmanpainetta voisi olla vähemmän?
Paljonko renkaat lämpenevät ajossa ja kuinka paljon paine lisii?
-
tuolla lisää rengaspaineista/ kantavuus
http://karavaanari.org/index.php/topic,12387.0.html
-
tuolla lisää rengaspaineista/ kantavuus
http://karavaanari.org/index.php/topic,12387.0.html
Onneksi ei tarvitse kirjoittaa, Muistakaa em. ketjusta vastaukseni, vastaus 2.
-
Olen kauan sitten lukenut TM:n testin ilmanpainemittareis ta huoltamojen, niissä oli suurta vaihtelua.
Asia kiinnostaa ja siksi testasin muutaman. Ilman lämpötila vaikuttaa ilmeisesti n.0,1 bar / 10 ast. Minkä verran sitten renkaan sisällä ilma lämpenee ajossa on epäselvää.
Mittauksia 4,0 bar Neste Hankasalmi renkaat ajon jäljiltä
3,7 bar Neste selkeä mittari
3,8 bar Teboil selkeä mittari
3,9 bar oma kompressorin mittari halpis mittari
3,7 bar polkupyörän pumpun mittari pieni näyttö
Olihan noissa heittoa, mutta ei liian suurta.
Viiden asteen lämpötilassa paine oli siis 3,8 bar ja nousee kesällä ja ajossa.
Fiatin ohje 4,1 bar on hyvin lähellä. Näillä mennään turvallisesti ja mukavasti.
Kuvassa omat mittarit, joiden näytöt ovat onnettomat.
(http://karavaanari.org/kuvat/1429695430.jpg)
-
0.4 bar nousi takarenkaiden paine 2 km matkalla huoltikselle samalla mittarilla mitattuna. rengas kädellä koeteltuna lievästi lämmin. Lähtöpaine 4.8 bar loppupaine 5.2 bar. painoa n.1300 kg / rengas, rengas nokia 235/65/16 chargo 121. eli lähellä max kuormitusta 1450kg
-
Rengaspaineita miettiessä kannattaa miettiä myös akselipainoja tyhjänä ja kuormattuna. Sekä nykyisessä että edellisessä autossani etuakselille kohdistuva kuormitus oli suurimmillaan nimenomaan kuormaamattomana. Kun autot kuormattiin täyteen, keveni etuakseli ja ilmanpaineita renkaissa sai vähentää. Tämä tulee eteen varsinkin tilanteissa, joissa autossa on pitkä peräylitys ja takatalli.
-
Itellä tapana on noita huoltamoiden laitteita käyttää vain ilman lisäykseen - viisarin tarkkuudella ei virkaa kun on kovat epätarkkuudet ja vuodot laitteissa.
Mukana kulkee vajaa 7€ laite
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/15219)
Pääasiassa tarkastukset/säädöt kotona omalla kompuralla - mittalaite kuitenkin aina tuo sama..
-
Pääasiassa tarkastukset/säädöt kotona omalla kompuralla - mittalaite kuitenkin aina tuo sama..
Kuten myös. OKT-projektin jäämistönä kompura ja vermeet himassa, niin onpahan aina yksi ja sama mittari jonka mukaan gummit paineistaa 8)