Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Postoffice - 11.04.2015 kello on 20:05

Otsikko: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 11.04.2015 kello on 20:05
Elikkäs autossa on tuon merkkinen laturi/sähkökeskus. Hupiakku on ollut talven kiinni ja sitä on kys. laitteella välillä latailtukkin ja autossa on ollut sähköt päällä koko talven(alkovi remppaa samalla tehden). Käynnistysakku on ollut talven irti ja nyt sitä kytkiessäni huomasin että cramer lataa kyllä hupiakkua mutta ei auton akkua ollenkaan. Mystisesti kyseinen vika kuitenkin "korjaantui" sillä että koekäytin autoa  ja tämän jälkeen cramer alkoi lataamaan myös starttiakkua.

Kaikki nyt toimii siis ainakin tällä hetkellä mutta voiko moinen toiminta kertoa alkavasta viasta?

Vielä hieman faktoja
1. Auto on ollut koko talven maasähkössä kiinni
2. Cramerin pistoke on ollut kiinni aina kun autossa on rempattu eli n. 10h kerran kahdessa viikossa
3. Cramer oli kytkettynä verkkovirtaan kun kytkin starttiakun paikalleen
4. Käytin Cramerin töpseliä irti ja takaisin paikalleen kun huomasin ettei lataa ja tällä ei ollut vaikutusta
5. Ei voi johtua johdotuksesta välillä starttiakku-cramer sillä jännite oli lähestulkoon sama(n. 0,1v pudotus ulkomuistista) mitattuna akkunavoista ja cramerin starttiakulle menevistä johdoista
6. Kokoajan hupiakku on kuitenkin latautunut ongelmitta
EDIT:
7. Starttiakun latauspiuha/plussakaapeli ei ole päässyt koskemaan runkoon
8.Näyttää lukevan tuossa laturissa että älä kytke ilman akkua verkkovirtaan, tarkoittaakohan tuo että tulisi molemmat akut olla kytketty. En kyllä ymmärrä että miksi, tuskin siellä molemmille akuille omaa muuntajaa/latauspiiriä erikseen on.           
(http://karavaanari.org/kuvat/1428771716.jpg)
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: mjo33400 - 11.04.2015 kello on 20:41
Ota Cramerista jokainen liitin irti ja suihkuta jotain rasvaa ja takaisin. Oletan, että on ollut kontaktihäiriö. On noita muutama tullut korjattua.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 11.04.2015 kello on 21:16
Ota Cramerista jokainen liitin irti ja suihkuta jotain rasvaa ja takaisin. Oletan, että on ollut kontaktihäiriö. On noita muutama tullut korjattua.

Näin teen kunhan saan tuon alkovin valmiiksi, pitänee samalla avata tuo cramer ja katsoa mitä se on syönyt jos siellä näkyisi alkavia vikoja. Nyt kun muistelin niin Hobbyn ohjauspaneeli välkytti epäsäännöllisesti tuota starttiakun latausvaloa syksyllä mutta laitoin sen hapettuneen sulakepesän(starttiakun lähellä johdossa joka tulee cramerilta) ja lähestulkoon poikki olevan sulakkeen piikkiin. Nyt on kuorittu uudet pätkät johtoa sulakepesälle ja uusi sulake=läpikulkuvastus bilteman yleismittarin mukaan 0 ohmia.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Pasitus - 26.06.2015 kello on 22:56
Noniin.
Itsellä samainen laturi. Ja sellainen vika että kun kytkee verkkovirtaan niin hupiakun lataus katkoo ja samalla vilkuttaa paneelissa latausvaloa.
Jännite jossain 13,2-13,9 sen verran nopeeta poukkoilemista että yleismittari ei pysy perässä.
Pirullinen pimiällä istua ja lukia lehtee kun discovalot välkkyy... 😐

Niin, ja kun laittaa reilusti kuormaa eli valot ja puhaltimen päälle niin lataus tasoittuu ja seilaus loppuu...

Että jos jotain hyvää vinkkiä löytys...
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 26.06.2015 kello on 23:23
Omassa oli kosketushäiriötä starttiakun maajohdossa laturin päässä. Käytin varuilta kuitenkin kaikki piuhat irti ja putsasin, kiristin ja laitoin uudelleen paikalleen.
Starttiakun maajohto tulee Batterie I ja Batterie II johtojen alapuolelle sokerinpalaan(Itsellä oli valkoinen) ja hupiakun maa tulee siihen liitinrimaan lattaliittimellä(valkoinen johto sekin)
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Pasitus - 27.06.2015 kello on 00:38
Ok.

Täytyy huomenissa käydä loput liittimet ja piuhat läpi.

Nyt oli taas niin että tunti sitten töhäsin piuhan kiinni ja hyvin lähti lataamaan. Mutta kun akku tuli täyteen niin rupesi taas pätkyttämään latausta...
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: mjo33400 - 29.06.2015 kello on 19:23
Ok.

Täytyy huomenissa käydä loput liittimet ja piuhat läpi.

Nyt oli taas niin että tunti sitten töhäsin piuhan kiinni ja hyvin lähti lataamaan. Mutta kun akku tuli täyteen niin rupesi taas pätkyttämään latausta...

Ei toi varsinainen vika ole, mutta vaatii hieman säätöä.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 30.06.2015 kello on 01:37
Ei toi varsinainen vika ole, mutta vaatii hieman säätöä.

Tietääkö mjo mitä niistä sisällä olevista "sinetöidyistä" potikoista pitää säätää mikäli haluaa "pulssittamisen" vähenemään kun akku on täynnä? Onko pulssittamisen vähentäminen edes säätämällä mahdollista? Käytössä on siis normaali lyijyakut eikä AGM yms. jotka kestäisi korkeampaa jännitettä.
Liitteenä kuva josta selviää potikat. Kytkentäkaavion piirtäminen ja omakin mietintä onnistuisi mutta taidot ovat sellaiset että siihen menisi miehekäs määrä aikaa.

(http://i8.aijaa.com/t/00234/13885646.t.jpg) (http://aijaa.com/XQt0PK)
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Pasitus - 30.06.2015 kello on 21:41
P1 saa jännitettä nostettua. Kuvassa vasemmalla alaalla.

Pulssi välin pidentämiseen ei tuntunut olevan vaikutusta muilla potikoilla.

Tulinkin tulokseen että on ominaisuus eikä vika... 😬

Mikähän olisi paras jännite normi lyijyakulle?
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 1.07.2015 kello on 02:01
P1 saa jännitettä nostettua. Kuvassa vasemmalla alaalla.

Pulssi välin pidentämiseen ei tuntunut olevan vaikutusta muilla potikoilla.

Tulinkin tulokseen että on ominaisuus eikä vika... 😬

Mikähän olisi paras jännite normi lyijyakulle?

Muistaakseni 13,6-13,8V Ylläpitolatauksessa ja 14,4V jos tarkoitus on ladata akku täyteen ja sen jälkeen laturi irti. Nämä arvot tietenkin riippuvat lämpötilasta mutta nyrkkisääntönä olen itse noita arvoja pitänyt.
Mikä auto/vaunu pasituksella on? Itsellä on Hobby 620 AK vm. 89 ja siinä löytyy hupisähköille maadotuspiste myös auton oikean puolen takarenkaan "takaa".
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Pasitus - 3.07.2015 kello on 07:20
Ok. Kiitoksia tiedosta.

Kuule ihan sama laite itsellä, vuosimallia 91.

Jaa, täytyypäs ruveta niitä maadoituksiakin etsimään.

Itellä kaikki muu tuntus toimivan paitsi boileri (ja laturi). Siitä on otettu letkut irti. Pitäisi sekin ottaa käyttöön, kun syksyllä tarvihtee lämmintä vettä.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Pasitus - 3.07.2015 kello on 22:37
Nonii, nyt pomppas.

Eli onko niin fiksu systeemi että jos auto on verkkovirrassa ja muuntajasta virta pois niin jääkaappi ei pelaa 230v.? Voi viineri näitä vehkeitä..... Juuaan sitten kylmää olutta... 😁
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 4.07.2015 kello on 15:23
Nonii, nyt pomppas.

Eli onko niin fiksu systeemi että jos auto on verkkovirrassa ja muuntajasta virta pois niin jääkaappi ei pelaa 230v.? Voi viineri näitä vehkeitä..... Juuaan sitten kylmää olutta... 😁

Sanoisin että ei vaikutusta onko cramer päällä tai pois. 12v ja 230v systeemit näissä on erikseen eikä cramerilta mene mitään verkkovirtapuolelle . Verkkovirta cramerille on itsellä ainakin schuko-pistokkeella toteutettu.

Voin tutkailla asiaa kuitenkin vähän jos tänään autolle pääsen.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: mjo33400 - 7.09.2015 kello on 09:41
^ Onko teillä mitään kuvia laturista?
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 11.09.2015 kello on 11:00
^ Onko teillä mitään kuvia laturista?

Onhan noita, Puhelimella otettuja tosin niin laatu on vähän niin ja näin.
Laitoin dropboxiin enkä suoraa foorumille kokorajoituksesta johtuen. Kannattaa ottaa talteen omalle koneelle yms. koska saattavat tilantarpeen mukaan poistua tuolta. *Kliketi klik* (https://www.dropbox.com/sh/6mur5xd22w4c4le/AAAaBAcNHuJI0GEV3SVGUUala?dl=0)
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: mjo33400 - 11.09.2015 kello on 14:13
Kiitos kuvista, kysymyksessä on sama laturi kuin Kramer CBC-Sa3, mutta ulostuloissa hieman eroa. Piirilevy ja kytkennät samoja. Thumb Versioita on joku 4 erinlaista, joten tarkkana saa olla.

(http://karavaanari.org/kuvat/1441969880.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1441969959.jpg)
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 14.07.2016 kello on 11:49
Hoplaa!

Tässä taasen crameria ja sen huminaa ihmetelleenä tuli mieleen että pitäisikö tuon ladata myös hupiakkua auton ollessa käynnissä? Nyt näin ei nimittäin ole.
Ongelmahan ei ole suuri sillä sen ratkaisu vaatii muutaman piuhan ja erotusreleen mutta jos ominaisuus on tuossa cramerissa niin sitten mieluusti sitä kautta KISS sääntöä noudattaen.

D+ jännite sinne ainakin ohjataan mutta se saattaa olla vain jääkaapin 12v käyttöä varten?(Jääkaappi siis toimii 12voltilla vain auton käydessä).
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: mjo33400 - 14.07.2016 kello on 12:04
Kyllä siinä minun muistaakseni on ajonaikainen lataus.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: hapero - 14.07.2016 kello on 23:37
D+ jännite sinne ainakin ohjataan mutta se saattaa olla vain jääkaapin 12v käyttöä varten?(Jääkaappi siis toimii 12voltilla vain auton käydessä).

Kytkentäkaavion mukaan d+ ohjaa erotusrelettä ja jääkaapin relettä.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 15.07.2016 kello on 08:52
Kytkentäkaavion mukaan d+ ohjaa erotusrelettä ja jääkaapin relettä.

Kiitos tästä, pitääpä ottaa lähiaikoina cramer auki ja tutkia missä vika. Liitännät pitäisi nyt nimittäin olla kaikki kunnossa vaan varmaan parasta käydä nekin taas läpi.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Rölli - 15.07.2016 kello on 09:21
Kiitos tästä, pitääpä ottaa lähiaikoina cramer auki ja tutkia missä vika. Liitännät pitäisi nyt nimittäin olla kaikki kunnossa vaan varmaan parasta käydä nekin taas läpi.
yleisin vikahan noissa on laturin valmistajasta riippumaton ,eli kori tehtaan laittama piuha auton akulta laturille sulakkeineen, sitt seuraava un d+ joka yleensä otettu vanhemmissa rosvo liittimellä laturin lähellä...
sit tulee oikeet laturi viat
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: hapero - 15.07.2016 kello on 13:23
D+ antaa sähkön jääkaapin relelle, mutta erotusreleen ohjaus riippuu myös d+:n jännitetasosta. Tarkempaa toimintaa ei pysty sanomaan, kun ei tiedä tuon kytkennän komponenttien arvoja.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 16.07.2016 kello on 23:01
Vika paikallistettu! Thumb

Edellinen omistaja oli laturinvaihdon yhteydessä jättänyt cramerille menevän D+ johdon kytkemättä, liitin tämän laturilta tulevaan D+ johtoon(Mittasin ensiksi ettei ole oikosessa tms.) ja nyt kaikki toimii niinkuin kuuluukin  :)

Semmoinen ihmetys vaan heräsi tuossa että D+ johtoon tulee sytytysvirta päällä noin 1,4-1,7v jännitettä, Käynnissä ollessa tietenkin 14,4v. Onko tämä normaalia? Jokin esimagnetointijänni te?


Sitten tuohon cramerin huminaan joka resonoinnin myötä muuttuu räminäksi ja haittaa unia. Ilmeisesti johtuu siitä että muuntajan lakkaukset on ajan saatossa irtoilleet. Ajattelin ratkaisuksi hommata uuden muuntajan koska välineistöä/taitoa ei uudelleenlakkauksee n ole ja en halua puutikkujen kanssa alkaa kikkailemaan.
Alkuperäinen muuntaja on ilmeisesti "Hahn 300T" ja pitäisi antaa seuraavien arvojen verran sähköä ulos(http://i3.aijaa.com/t/00148/14212582.t.jpg) (http://aijaa.com/n2RbTk) niin mistähän löytäisi vastaavan sähkökeskuksen sisälle asennettavaksi? ebayta yms. vähän jo pengottu mutta en vastaavaa löytänyt.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Rölli - 16.07.2016 kello on 23:33
Vika paikallistettu! Thumb

Edellinen omistaja oli laturinvaihdon yhteydessä jättänyt cramerille menevän D+ johdon kytkemättä, liitin tämän laturilta tulevaan D+ johtoon(Mittasin ensiksi ettei ole oikosessa tms.) ja nyt kaikki toimii niinkuin kuuluukin  :)

Semmoinen ihmetys vaan heräsi tuossa että D+ johtoon tulee sytytysvirta päällä noin 1,4-1,7v jännitettä, Käynnissä ollessa tietenkin 14,4v. Onko tämä normaalia? Jokin esimagnetointijänni te?


Sitten tuohon cramerin huminaan joka resonoinnin myötä muuttuu räminäksi ja haittaa unia. Ilmeisesti johtuu siitä että muuntajan lakkaukset on ajan saatossa irtoilleet. Ajattelin ratkaisuksi hommata uuden muuntajan koska välineistöä/taitoa ei uudelleenlakkauksee n ole ja en halua puutikkujen kanssa alkaa kikkailemaan.
Alkuperäinen muuntaja on ilmeisesti "Hahn 300T" ja pitäisi antaa seuraavien arvojen verran sähköä ulos(http://i3.aijaa.com/t/00148/14212582.t.jpg) (http://aijaa.com/n2RbTk) niin mistähän löytäisi vastaavan sähkökeskuksen sisälle asennettavaksi? ebayta yms. vähän jo pengottu mutta en vastaavaa löytänyt.
On normaalia, se onnimittäin se esimangfetointi virta mikä tulee laturin merkkivalon kautta Thumb
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 29.08.2016 kello on 00:20
Tässä nyt on tullut pohdittua tuota Cramerin toimintaa näin auton talvilevon ja lattiarempan(löytyi pehmyttä) lähestyessä.

Tällähetkellä kaikki toimii Cramerin suhteen niinkuin pitääkin, paitsi muuntajan humina/pärinä ja akkujen täyttyessä alkaa vieläkin tuo "pulssitus". Pulssitus ilmenee valojen välkkymisenä ja trumaticin puhaltimen kierrosluvun soutamisena.
Valojen välkkyminen väheni huomattavasti kun laitoin joka lamppuun G4 kannan ja halvat ledipolttimot ebaystä ja truman föönikin tasoittui jonkin verran kun sen käytin auki, putsasin varovasti paineilmalla ja voitelin aseöljyllä kun ei parempaa siihen hätään löytynyt.
Johdotusta on myös käyty läpi, ehjätty, putsattu, rasvattu ja maajohtoja lisätty ja uusittu.

Ratkaisukeinona pulssitukseen olen miettinyt seuraavia:

1: Korjataan/parannetaan Cramerissa oleva vika/ominaisuus joka aiheuttaa tämän

2: Opiskellaan lisää elektroniikkaa ja tutkitaan miten jännitteen saisi kelluvaksi tasolle 12,6v-12,8v akkujen tullessa täyteen. Tähän pitäisi rakentaa jokin kytkin sitten jolla ilmaistaan milloin autossa asutaan ja milloin ei.
Pulssitus kun ei haittaa kun autossa ei olla ja se on varmaankin akkujen kannalta myös parempi.

3: Asennetaan linjojen alkuun joissa jännitteen heilunta haittaa autohifi-ajoilta jääneitä 1-3F kondensaattoreita tasaamaan heiluntoja

4: Asennetaan pienempiä kondensaattoreita ja reguja lähelle kulutuskohteita jotka tasaavat jännitteen mutta mielestäni tämä tapa on kovin työläs(kusti tosin polkee jo kiinasta LM2940CT-12 reguja ja pikkukonkkia)

5: Poistetaan pulssitus lisäämällä kuormaa 10-100w joka kytkeytyy kun pulssitus olisi alkamassa(Ruma tapa korjata omasta mielestä, suunnitelma ö)

PS. Autoon on tulossa talven aikana toinen hupiakku nykyisen 60ah rinnalle mutta tähän tulee ihan manuaalinen OFF/1/1+2/2 kytkentä
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: jiikoo - 29.08.2016 kello on 09:49
Joskus aikanaan meidän ensimmäisessä autossa oli tuollaset hyvin vastaavat latauslaitteet. Tuo valojen vilkkuminen väheni huomattavasti kun säädin sieltä ohjauspaneelin potikoista hystereesin suuremmaksi. Mutta vielä enemmän vaikutti kun vaihtoi uuden akun. Heikkokuntoinen akku kun nostaa nopeasti latausjännitteen ylös ja kun lataus loppuu niin jännite myös tippuu nopeasti.

Omaani suunnittelin dc/dc muuntimen (http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=19820) laittamista valoihin lähtevään linjaan. Tuo on vain 50W mutta 150w taisi olla se mitä sinne suunnittelin. Pikaisesti katsoen ei vaan löydy myynnistä, tuohon aikaan tuli noiden kanssa pelattua töiden puolesta.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: Postoffice - 30.08.2016 kello on 00:36
Joskus aikanaan meidän ensimmäisessä autossa oli tuollaset hyvin vastaavat latauslaitteet. Tuo valojen vilkkuminen väheni huomattavasti kun säädin sieltä ohjauspaneelin potikoista hystereesin suuremmaksi. Mutta vielä enemmän vaikutti kun vaihtoi uuden akun. Heikkokuntoinen akku kun nostaa nopeasti latausjännitteen ylös ja kun lataus loppuu niin jännite myös tippuu nopeasti.

Omaani suunnittelin dc/dc muuntimen (http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=19820) laittamista valoihin lähtevään linjaan. Tuo on vain 50W mutta 150w taisi olla se mitä sinne suunnittelin. Pikaisesti katsoen ei vaan löydy myynnistä, tuohon aikaan tuli noiden kanssa pelattua töiden puolesta.

Kiitoksia hyvin asiaa avaavasta vastauksesta. Itse en ollut koko hystereesin säätömahdollisuutta tullut ajatelleeksi.
Äkkiseltään en kyllä ymmärtänyt että mistä potikasta sitä saa kasvatettua. Kytkistä ihmettelemällä veikkaisin että P2 mutta vaatinee lisää lukemista ja opiskelua ennen kuin varmuus saadaan(Vastukset, konkat, diodit, releet, transistorit ja regut on kohtuu selvää mutta trankkujen ketjutus ja muu menee vielä vähän yli).
Todennäköisesti tosin sovellan varovaisesti "yritä ja erehdy" metodia yleismittarin kanssa niin ei vahingossa latausjännitteet karkaa tms.
 Muistatko kuinka suureksi sait hystereesin itse säätämällä? 0,4V voisi olla varmaan itselle sopiva. Hupiakun/-akkujen ei nimittäin tarvi olla täpötäynnä aina kun pistoke irroitetaan seinästä.

Tuohon muunnin asiaan niin löytyy itseasiassa jo hyllystä LED-nauhalle suunniteltu 10A DC/DC muunnin mutta en haluaisi sitä käyttää tuohon sillä se pitää aina syöttövirran katketessa laittaa kaukosäädöstä uudelleen päälle.
Muistaa kyllä jänniteasetuksen mutta haluaisin että laitteet ovat mahdollisimman yksinkertaisesti käytettävissä

Tuo on kyllä totta että heikkokuntoinen akku varmasti lisää pulssitusta mutta veikkaisin että hystereesi on aivan liian pieni tällähetkellä. Harmi kun ei ole mitään logia tallentavaa laitetta käytettävissä tuohon jännitteen mittaukseen. Raspberry Pi3 löytyy mutta sekin toimittaa digiboksin/mediakeskuksen virkaa niin ei viitsi alkaa purkamaan. Pitänee tilata arduino ja kasa antureita niin pääsee keräämään dataa jännitteestä ja muustakin jännästä

PS. En halua Cramerin kytkistä tähän liittää kun sain sen eräältä toiselta käyttäjältä. YV:llä voi kysellä.

PPS. Tuolta Cramerin muuntajalta tulee myös 12VAC 12A syötön lisäksi 12VAC syöttö joka on 0,5A mitoitukseltaan. Mihin tätä tarvitaan? Referenssijännite?
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: hapero - 30.08.2016 kello on 01:48
Ei tuossa hystereesiä saa säädettyä. P1:llä säädetään jännite jolla lataus lopetetaan. P2:lla säädetään virranrajoitus alle 12 voltin jännitteellä. P3:lla säädetään jännite jolla autonakku kytketään hupiakun rinnalle. P4:lla säädetään jännite jolla kuormat irroitetaan akusta. 12 voltin ac syötöstä tehdään ohjaukset tyristoreille ja syöttöjännite laturin elektroniikalle. Voisiko sen laturin sammmutta, silloin kun se välkyntä häiritsee? 
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: jiikoo - 30.08.2016 kello on 06:44
Sitten mulla oli erilainen paneeli. Vai meninkö sitten rukkaamaan jotain vastuksiakin, saattaa ajatus mennä jo solmuun kymmenen vuoden takaa.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: jiikoo - 30.08.2016 kello on 08:09
Ja nyt kun tarkemmin katsoin tuota ohjausta niin on ihan tosissaan erilainen mitä mulla oli. Kännyn ruudulta katsoen ei tunnistanut.
Otsikko: Vs: Cramer CBC-HO7/8
Kirjoitti: taneaho - 5.06.2017 kello on 20:55
Hei ! Voitko kertoa mikä on tuon kuvan vasemmassa alakulmassa olevan vastuksen ohmiarvo. Ja voitko lähettää
tiedon minulle s-postiin "tauno.ahonen@gmail.com" ? Minulta kuumeni tuo vastus tunnistamattomaksi joten en voi
ostaa uutta. Entä mistä saisi käytetyn ehjän piirikortin jos en saa omaani kuntoon ? Kiitos jo edeltäpäin. Tane