Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Projektit => Aiheen aloitti: pekkamal - 5.04.2015 kello on 17:19
-
Pitäis saada ikkuna takaisin paikoilleen tuohon projektin kylkeen. Ikkuna on kiinni kumitiivisteellä jossa on kumi kiila. Mikähän mahtaisi olla viisain asennus järjestys kyseessä olevaan malliin?
-
Ensin tiiviste reikään sit vaikka lipputangon naru tai hiukan ohuempi lasin uraan sit lasi päälle ja narun avulla uraansa. Sit kiila tiiviste paikalleen. Siihen on olemassa työkalu mut pianolangasta taivuttelemalla saa kyllä käypäsen. Naru kannattaa vaikka rasvata tai kastella fairyssa tms.
Jotenkin tuohon tyyliin pitäs onnistua?
-
Meniskö toisin päin? Tiiviste lasiin, naru uraan, kaveri painamaan lasia paikoilleen ja narulla vedetään tiiviste hörnölleen, jotta menee pellin reunan yli?
-
" tsahkalin" kanssa samalla linjalla, helppo nakki. Kovettuneeseen tiivisteessen, hapertuneen kiilakumin paikalleen saaminen onkin sitten toinen juttu? Vielä kun pitäis saada bytyylimassaakin väliin. Siihen on työkalu, toivottavasti joku osaa piirtää siitä kuvan. Yhden kerran oon yrittänyt hommaa, sitten turvauduin ammatti apuun. :(
-
Eikö se kiilanauha tule ulkopuolelle? Silloin tuntuisi, että lasi pannaan narun avulla paikallaan olevaan tivisteeseen. Mutta milloin se "kitti" pannaan, on täyttä "hepreaa" mulle.
-
Netistä poimittu ohje
(http://karavaanari.org/kuvat/1428346662.jpg)
-
hapertuneen kiilakumin paikalleen saaminen onkin sitten toinen juttu? Vielä kun pitäis saada bytyylimassaakin väliin. Siihen on työkalu, toivottavasti joku osaa piirtää siitä kuvan.
Puinen kahva, jossa on kiilakumin muotoinen lankalenkki. Kumi sinne lenkin sisään ja vedetään paikoilleen. Se lanka levittää uraa senverran että kiilan saa paikoilleen.
Voi siihen käyttää vaikka terävänokkaisia pihtejä.
-
Minä pistäisin järjestyksessä, kiilakumi tiivisteeseen, tiiviste lasin reunaan, naru tiivisteen ulkokehän uraan, kaveri painamaan laisia ulkopuolelta paikalleen, vedetään tiiviste pellin reunaan narun avulla.
En ymmärrä, miten se naru pysyisi siellä lasin puolen urassa sisäkehällä vedon aikana??
-
Minä pistäisin järjestyksessä, kiilakumi tiivisteeseen....
Mitäs tekoa sillä kiilakumilla on, jos se ekana laitetaan? Tosin sellaisiakin tiivisteitä on, joissa ei ole kiilaa.
Jos lasin voi laittaa sisään ja naruttaa sen ulkopuolelta, silloin tiiviste antaa parhaiten periksi kun kiilaa ei ole. Tämä vaan ei yleensä onnistu.
-
Kiilakumi vipana. Tuo Jompun linkittämä ohje oli mielestäni aivan hyvä. Paitsi että siinä ei butyylimassaa laitettu, mutta sitä sitten lopuksi jollain keinoin sinne ulkopuolelle tiivisteen alle.
-
Mitäs tekoa sillä kiilakumilla on, jos se ekana laitetaan? Tosin sellaisiakin tiivisteitä on, joissa ei ole kiilaa.
Jos lasin voi laittaa sisään ja naruttaa sen ulkopuolelta, silloin tiiviste antaa parhaiten periksi kun kiilaa ei ole. Tämä vaan ei yleensä onnistu.
No vaunun laseja en ole laittanut, mutta autossa ei kyllä onnistu laittaa lasia sisäpuolelle ja naruttaa ulkoa. Silloin sen ulkopuolen kumin/nauhan voi laittaa ensin, koska se ei vaikuta tiivisteen sisäpuolen elämään.
En mää tästä mitään tiedä, mutta noin tuo homma ennen tehtiin meillä - kun oli tuulilaseissa vielä tiivisteet. ;)
-
Kauhiast auttas kuva asiasta :o
Onko ikkunakumi muovikehyksessä, jolloin huuli karmissa kuten peltiautoissa, vai huulena koko seinän paksuus (kuten 80-luvun kotimaisissa vaunuissa; kumi tulee tapetin ja alupellin päälle) - saattaa tulla vielä sellainen leveä muovi lista sisäkehykseksi ikkunan sisäpuolelle kumin huullosten alle uraansa ikään kuin kiilaksi. Toinen esimerkki Kafi Futuren uloimmasta etulasista; pakko asentaa sisemmän ikkunan jälkeen ulkoa ->kumi>ikkuna>kiilanauha
-
Ikkuna on juuri tuollainen 88k5 kuvailema -80 luvun tapaus, jossa huuli on koko seinän paksuinen ja kumi tulee sisällä tapetin päälle ja ulkona alupellin päälle. Mitään muovivi listoja tässä ei ole.
Ohjeita onkin tullut vähän joka lähtöön. Näistä kun valitsee ja kokeilee, niin luulisi ikkunan loksahtavan paikoilleen. Täytyy kokeilla ja kertoa sitten miten kävi.
-
Ikkuna on juuri tuollainen 88k5 kuvailema -80 luvun tapaus, jossa huuli on koko seinän paksuinen ja kumi tulee sisällä tapetin päälle ja ulkona alupellin päälle. Mitään muovivi listoja tässä ei ole.
Ohjeita onkin tullut vähän joka lähtöön. Näistä kun valitsee ja kokeilee, niin luulisi ikkunan loksahtavan paikoilleen. Täytyy kokeilla ja kertoa sitten miten kävi.
Tuossa pitänee tehdä alkuperäisen ohjeen mukaan - tiiviste reikään ja lasi sitten tiivisteeseen.
Onnistuisiko narun laitto neljänä erillisenä pätkänä, yksi joka sivulle? Muuten epäilen sen karkaavan seuraavasta mutkasta irti, kun vetää sitä lasia vasten.
-
Ehdottomasti yksi pitkä naru, muuten kulmat ei mene paikoilleen.
-
Ehdottomasti yksi pitkä naru, muuten kulmat ei mene paikoilleen.
Miten se pysyy siellä sisäkehällä? Ei ymmärrä. Varmaan se sitten pysyy vaan....
-
Se naru sotketaan vaseliinilla tai jollain vastaavalla. Meillä viimeksi oli käytössä renkaanasennuksessa käytettävää rasvaa.
Kuorma-autoon, mutta asennusperiaate sama
-
1-napanen ajoneuvojohto on sileä ja kestää vetää.
-
Itselleni laitoin viimeksi järjestyksessä: Butyyli aukon reunoihin, tiiviste aukkoon, naru lasin uraan, lasi osittain uraan ja narulla loput, kiilakumi paikalleen. Peri aatteessa menee helpommin, että koko tiiviste-ikkuna paketin laittaa kokonaisena kun sisäpuolen kumihuuli on aika löysä. Pitää vaa butyyli survoa sitten ulkoa tiivisteen ja pellin väliin.
-
No niin. Ikkuna paikoillaan.
Loppujen lopuksi sain sen paikoilleen, kun pistin ikkunan tiivisteen uraan ja naru tiivisteen ulkokehälle. Silikonirasvaa tiivisteeseen ja sitten sisältä ulospäin ja narulla ulkoa auttaen. Viimeiseksi kumikiila paikoilleen. Tiukkaa teki saada ikkuna paikoilleen, mutta onnistui kuitenkin.
Kiitokset kaikille neuvojille.