Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: ose - 28.03.2015 kello on 14:22
-
Uudelle peruutuskameralle paikkaa mietin. Kiinnikkeenä olisi valmis rekisterikilven alle, pyörätelineen yläosaan vaiko ihan kattokaiteen putkeen?
-
Uudelle peruutuskameralle paikkaa mietin. Kiinnikkeenä olisi valmis rekisterikilven alle, pyörätelineen yläosaan vaiko ihan kattokaiteen putkeen?
Mitä haluat nähdä ja millaisella kulmalla kamera ottaa kuvaa. Omassa mahdillisimman ylös asennettu ja toimii kaupungissa ja pysäköitäessä niin kuin haluan.
On se kärryn ottaminen perään ihan mukavaa kun kärry on kapea ja sitä ei peileistä näy mutta auton koukku näkyy näytössä
(http://karavaanari.org/kuvat/1427550789.jpg)
-
Mitä haluat nähdä ja millaisella kulmalla kamera ottaa kuvaa. Omassa mahdillisimman ylös asennettu ja toimii kaupungissa ja pysäköitäessä niin kuin haluan.
On se kärryn ottaminen perään ihan mukavaa kun kärry on kapea ja sitä ei peileistä näy mutta auton koukku näkyy näytössä
(http://karavaanari.org/kuvat/1427550789.jpg)
Minusta(kin) ainoa oikea paikka kameralle. Thumb
-
Just Thumb
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Kamera/SNC11607.jpg)
Sitten kun perään tulee 4 maastofillaria+pressu, niin kuvakulma ylemmäs horisonttiin..
-
Minä ekana aattelin kokeilla polven-vesirajan korkeudelle asennusta.
Jos hankkisin tämän tyyppisen.
http://www.engzet.com/RVC_ENG221A.html
Sitten ylös. Mulle on kerrottu ettei kamera peilejä korvaa, paitsi ihan perän taakse katsoessa, siksi ainakin koukkun pitää näkyä. Ehkä ensi syksyyn menessä on kertynyt kokemustakin?
-
Kun m-autosta oli kyse, jossa takaseinää riittää, kannattaa ennen reikien tekoa kokeilla kameraa eri paikoissa.
Rekkarikilven yhteyteen asennuksessa kannatta huomioida kameran tod. nopea likaantuminen - ylhäälle vähemmän pyöristä kura nousee.
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Kamera/SNC11603.jpg)
Toinen juttu on tuo optiikka; 120-180o kuva, aika kuperaa näkymää, jos kohtisuoraan (rekkarin tasolta) on hyvin hankalaa arvioida sivulinjoja ja etäisyyttä vrt. kun kamera on 2m korkeammalla.
Itse tarvitsen kameraa etäisyyden ja esteettömyyteen arviointiin. Peileistä näkee perässä tulijat ;) Voi peruuttaa ihan 10cm päähän muurista jopa umpipimeässä iR-ledien ansiosta.. kuvassa ei mitään valoja päällä.
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Kamera/NightView_Cam.jpg)
-
Tulin siihen tulokseen että raivaan tilaa takaa, varapyörä pois ja pyöräteline pystyyn, sitten kiinnike kattokaiteeseen ja virrat äärivalolta. Auto samalla lyhenee reilu puoli metriä. Kilven taakse houkutteli laittamaan mutta se likaantuminen..
-
Tulin siihen tulokseen että raivaan tilaa takaa, varapyörä pois ja pyöräteline pystyyn, sitten kiinnike kattokaiteeseen ja virrat äärivalolta. Auto samalla lyhenee reilu puoli metriä. Kilven taakse houkutteli laittamaan mutta se likaantuminen..
kilven vieress oleva kamera on kylläki helppo puhistaa, sotkeentuu se siell ylhääläki miss mulla mutt en kyll alemmas laittais..
-
Työ hiluxissa alkuperäinen kamera takaluukussa. Vain komialla ilmalla kamera säilyy puhtaana pitkän aikaa, lumisade ja kuratie tai vesisadekeli asfalttitiellökin niin likaantuu muutamassa kymmenessä kilometrissä niin että pitää käydä sylkäsemässä puhtaaksi jos aikoo nähdä jotain siitä. Sijoitus niin hankala että vetokoukkun reuna näkyy juuri ja juuri kuin tarkasti katsoo ja sekin pielessä kun kamera ei oo keskellä autoa.
-
Laittaa hieman paremman lämmityksellä ja kääntyvällä suojaläpällä olevan kameran ja sijoittaa sen ylös.
Tuollaisen suojaläpällisen puhdistuksen kun tekee vaikkapa joka toinen vuosi, se riittää.
Itellä on vanha mutta hyvä MV Mobitronikin järjestelmä jossa lämmityksellä ja kääntyvällä suojaläpällä oleva kamera ylhäälle sijoitettuna.
-
Mitä haluat nähdä ja millaisella kulmalla kamera ottaa kuvaa. Omassa mahdillisimman ylös asennettu ja toimii kaupungissa ja pysäköitäessä niin kuin haluan.
On se kärryn ottaminen perään ihan mukavaa kun kärry on kapea ja sitä ei peileistä näy mutta auton koukku näkyy näytössä
(http://karavaanari.org/kuvat/1427550789.jpg)
Minulla on justiin samallalailla kamera. Tosin ei ole ihan prikulleen keskellä, joten kun kärry on suorassa, niin näyttää siltä että se on vähän vinossa. Tuon kun tiedostaa, niin pärjää. Sivupeileistä jos yrittää peruutaa, niin kärryn tullessa näkyviin on jo myöhäistä korjata. Kerran jäin kärryn kanssa niin jyrkkään mäkeen, ettei pito riittänyt nousta ylöspäin ja alaspäin tullessa ei ollut varaa virheisiin. Ilman kameraa olisin varmaan vieläkin poikittain ojassa.
Suuntaus on niin, että takapuskuri näkyy just ja just, sen lisäksi ehkä n. 10 m auton taakse. Aiempi kamera oli sen verran laajalla kuvakulmalla että sai näkymään takapuskurin ja horisontin yhtäaikaa, mutta se meni särki ja nykyinen ei näytä niin pitkälle. Tuo vanhempi siis ajoi samalla myös taustapeilin virkaa ei tarvinut mutkissa sivupeileistä kuikuilla että minkäverran sitä jonoa on saanut kerättyä.
Pyörien sidonnan tilaa pystyy seuraamaan myös, enkä muuta suuntausta silloinkaan. Tai ei sitä pystyisikään, kun on kiinteästi paikalleen ruuvattu.
-
, kannattaa ennen reikien tekoa kokeilla kameraa eri paikoissa.
Taidampa olla yllytyshullu (kun oon tavallinenkin) ;D
-
Minun mielestä takana paras paikka ;) :D Thumb
-
Ehdottomasti!!
Ja jos joku haluaa laittaa alas rekkarin viereen niin koeta saada se vähän syvennykseen, silloin pysyy melko hyvin puhtaana. Noin oli edellisessä kulkineessa, melko hyvin toimi siinä. Nykyisessä on ylhäällä ja kokonaisuutena se on mielestäni parempi paikka. Mutta, kuten tikkis kirjoitti, peruutuskameran on paras olla takana.
-
Itselläni oli pp-telineen alla lisä-peruutusvalo jonka vaihdoin ledi-työvaloon. Takapuolelle laitoin jakorasian johon virrat valolta sekä langattoman kameran lähetin. Kamera sitten valon päälle kiinni katsomaan alaspäin. Laiska kun olin. Koukku ja kulmat näkyy ok, mutta toki taakse näkee vain metrin. Likaantuminen ei ole ollut ongelma.
-
Meidän kamera on auton alla viimeisen poikkipalkin reiässä. Näyttää oleellisen ja kaipaa pesua vasta kun autokin. Virran saa perutusvalolta.
-
Meidän kamera on auton alla viimeisen poikkipalkin reiässä. Näyttää oleellisen ja kaipaa pesua vasta kun autokin. Virran saa perutusvalolta.
Mikä on oleellista. Minulle auton perän tarkka kohta. Kadunvarsi pysäköintiä paljon ja kun oikeasti voi peruuttaa parin centtimetrin päähän takana olevasta autosta pysököinti sujuu huomattavasti helpommin. Samin milloin mikäkin kärry perässä ja silloin matalalle asennetusta kamerasta ei ole hyötyä. Kuvakulma matalalle asennetusta kamerasta ei riitä auton kulmiin asti ja yhtä olennaista mielestäni niittenkin näkeminen on
-
^
Samoin. Toinen juttu on se, että haluan kuvan näkyvän muulloinkin kuin vain pakki päällä 8)
-
Totesin että jos laittaa ylös kattokaiteeseen niin ei voi ottaa kuvakulmaa jossa näkyy takapuskurin kulmat. Kuva olisi melkein ylhäältä alas ja takasektori olisi hyvin rajoittunut. Kamera on nyt pyörätelineen alapoikkiputkessa josta saa näkymän takapuskurin kulmiin ja siitä taaksepäin. Toinen kamera on katolla TV antennimastossa ylimmäisenä, kuvakulmaa voi kääntää oikean puolen sivukatveen näkymäksi.
-
Peruutuskameran ollessa tässä...
(http://karavaanari.org/kuvat/1433091557.jpg)
Näkymä taakse ajon aikana on silloin tämä, eli suoraan taakse näkyy n. 15 metriin saakka
(http://karavaanari.org/kuvat/1433091648.jpg)
Peruutusvaihde kytkettäessä näyttöön tulee sitten metrit.
(http://karavaanari.org/kuvat/1433091743.jpg)