Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: kaarina - 14.03.2015 kello on 22:49

Otsikko: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kaarina - 14.03.2015 kello on 22:49
Jotta joku ehkä voisi välttää monen tonnin remontin, niin vahingosta viisastuneen kerron että, VAIKKA asuntoauton huohottimessa on lämmitin ja suojaus, se voi pakkasilla silti jäätyä.

Ja jos se jäätyy, saattaa käydä niin, että se puskee öljyt kampiakselin stefan (joku tiiviste) kautta ulos, minkä seurauksena ilman öljyä jäänyt turbo saattaa hajota.

Ja jos näin käy, niin ainakin täysintegroidun asuntoauton remontin hinta liikkuu tuolla 4,5 tuhannen euron kieppeillä. Eli ei kauhean kiva.

Vahingon saattaa voida välttää laittamalla kovilla pakkasilla jonkun lisäsuojauksen moottorin eteen. Joihinkin malleihin on olemassa ihan tehdastekoisia suojia.

Ja toiseksi, jos öljynpaineen merkkivalo edes vilkahtaa, pitää vilkahdus ottaa tosissaan (vaikka autolla olisi kuinka vähän ajettu) ja pysähtyä niin pian kuin ikinä olosuhteet huomioon ottaen on turvallisesti mahdollista.

Sillä nopealla pysähtymisellä saattaa pelastaa turbon, mutta ei välttämättä. Mutta jo "se saattaa" on vaivan väärtti.


Meillä öljynpaineen merkkivalo vilkahti n10km ennen Saariselkää, missä meille oli vuokrattu mökki.
Emme pysähtyneet heti a)koska kuvittelimme kyseessä olevan häiriö  ja b) turvallista paikkaa ei ollut jäisellä tiellä korkeiden kovien penkkojen keskellä.

Niinpä ajoimme pari kilometriä kunnes tuli levike ja totesimme että öljy oli loppu kokonaan.
Saimme taksin tuomaan meille öljyä pariin otteeseen aamuyöllä Saariselältä, ja pääsimme pyöräilyvauhtia ajamaan mökille, missä auto palveli lisämajoituksena osalle seurueesta viikon, minkä jälkeen lasten piti lähteä pikkuautolla kotiin ja meidän piti jatkaa toinen viikko asuntoautoillen lomaamme.

Saariselän huoltomies tutki sen minkä pystyi (ei voinut avata pohjaa kun ei saanut autoa nostettua ylös) ja teki sen diagnoosin minkä jo tuossa ylhäällä kerroin, mutta sai öljyt pysymään sisällä.

Viikon päästä hinausauto haki asuntoautomme ja vei sen Rovaniemelle huoltamoon, ja toi samalla kyydillä meille sijausautoksi pikkuauton, millä ex-tempore lähdimme Norjaan Ruijan rannoille.

Olimme tyhjentäneet asuntoautomme sijaisautoomme (kattoa myöten täynnä, arvatkaa oliko helpoa löytää tarvitsemaansa seuravalla viikolla) sillä pelkäsimme sen joutuvan jäämään Rivaniemelle pitkäksi aikaa.

Tulikin sitten soitto Rovaniemeltä, että autoa on tuhannen euron edestä tutkittu ja moottori on ehjä ja sillä voi ajaa kotiin 900km ja hoitaa uuden turbon vasta siellä.
No, sehän oli mukava uutinen, ja niinpä purimme kaiken omaisuutemme pikuautosta takaisin asuntoautoon ja iloitsimme kahdesta jäljellä olevasta asuntoauto-vuorokaudesta. Ja lähdimme ajelemaan kotia kohti.

Vaan eihän autossa ollut voimaa alkuunkaan ja hädin tuskin pääsimme Rovaniemen maalaiskunna hurjat "mäet" ylös madellen ja olimme todellisia teiden tukkoja. Oli vähän huoli auton kunnosta mutta on sunnuntai eikä korjaamon numeroista vastata. Sijaisauton aviemtkin on sovitustu pudotettu korjaamon luukusta sisään, joten meillä ei oikein ole vaihtoehtoja kuin jatkaa matkaa siten, ei revitellen, kuin meille on korjaamosta sanottu.

170km ajettuamme vilkahtaa öljynpaineen merkkivalo. Onneksi kodalla on bussipysäkki ja hetken pästä peärämme pysähtyy henkilauto omista syistään, mutta lupaa käydä ostamassa meille öljyä.

5l kanisterilla pääsemme 5km eteenpäin ja sitten valo vilkahtaaa uudestaan.
Onneksemme edessämme on Seljänperän risteys mihin rullaamme hissukseen.

Monen puhelun ja viestin lähettämisen jälkeen soitamme taas vaihteeksi Autoliiton plus palvelun numeroon.
Kahden ja puolen tunnin kuluttua istumme hinausauton kyydissa matkalla Ouluun.
Yhdeltätoista illalla ajamme komiasti hotellin ovelle hinausautolla, ja olemme käyneet viemässä asuntoauton korjaamon pihalle.

Seuraava päivä menee hotellihuoneessa puhelimessa asioita selvitellen, niin kuin iso osa lomasta jo on mennyt.
Seuraavana yönä joku ajaa kemistä Rovaniemelle ja hakee sieltä sen jo käyttämämme sijaisauton ja ajaa sen meitä varten Ouluun, hotellillemme. (auton loppusijoituspaikka on turku).

Seuraavana päivänä ajamme sen meille tuodun auton korjaamon pihalle ja täytämme sen taas kerran kattoa myöten täyteen edellispäivänä asuntoautoon pakatusta omaisuudestamme ja ajamme sillä kotiin. Ja sanomme murheelliset heit asuntoautollemme joka jää odottamaan viikon päästä tapahtuvaa tutkimista.

Nyt se on tutkittu (olemme kieltäytyneet maksamasta tätä uutta tutkimista ja siksi veimme sen saman liikkeen korjaamoon missä se jo rovaniemellä oli)
ja tutkimisen tuloksena aivan sama diagnoosi kuin minkä saariselän mekaanikko teki.
Eli huohotin on jäätynyt, kampiakselin stefa heittänyt öljyt ulos ja sen seurauksena turbo on hajonnut.
Mootori ehjä mutta jakohihna vaihdettava sillä öljyä on saattanut mennä ulos sen kautta.
Uusia osia tilattu 2600 eurolla.

Kokonaishinta remontista ainakin se 4500e minkä eka korjaamo rovaniemellä jo sanoi.

Autoliitto maksoi molemmat hinaukset sillä ne katsottiin eri tapauksiks sillä auto ollut välillä korjattavana.
Se korvasi myös kummastakin kerrasta joko 2 yötä hotellissa tai 3vrk sijaisauton sekä asuntoauton haun Oulusta kunhan auto on valmis. (yhdelle junalippu)

Tapiolan täyskasko korvasi vain ekasta kerrasta kuluja max.500e ja toisesta kerrasta meillä on tapaus kesken sillä tapiola ei tahdo suostua näkemään tapauksia erillisiksi vaikka korjaamon ehdotuksesta olemme aloittaneet uuden matkan, 1000e korjaamokeikan jälkeen.

Ottakaa opiksenne minkä kykenette.

Myös se, että se talvinen Norjan matka minkä tämä meille poiki, oli huippujuttu:)



t.Kaarina


ps.En tarvitse yhtään "lapsikin sen tietää mitä olisi pitäny tehdä"-kommenttia. Niitä olen jo saanut tarpeeksi muualta. Tosin myös neuvoja ja myötätuntoa.
Mutt akerroin tämän vain jotta joku voisi välttyä tältä!

Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Alan - 14.03.2015 kello on 22:56
Kertoisitko vielä alustan merkin, vuosimallin ja moottorin tyypin. Niistä olisi hyötyä.

Pyynnöstä jätän kommentoinnin, mutta sen verran on kokemusta kaikenlaisista vaurioista ei-ammattilaiseksi aika pitkän ja vivahteikkaan autoilu-uran varrelta, että ymmärrän tuon ****tuspuolen, vaikket sanaa käytäkään.

Ainoa hyvä puoli lienee, että sattui tapahtumaan Suomessa. Toinen on se, että meni vain turbo.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kaarina - 14.03.2015 kello on 23:01
Kyllä kommentoida saa! Kettuilua vain en toivo osakseni!

Auto on täysintegroitu byrstner, fiat ducato vuosimalli 2011, käyttöönotettu 2012, ajettu alle 40 000km, moottori 2,3 turbodiesel.


t.Kaarina
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: 99 - 14.03.2015 kello on 23:03
Turbon saa rikki myös ajamatta autoa, eli välittömästi kovan rasituksen jälkeen sammuttamalla moottorin.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: sipu - 14.03.2015 kello on 23:06
Olipas teillä vastoinkäymisiä
huhuh
mutta kiitos varotuksen sanasista
uskon, että moni osaa kiinittää huomion myöskin tuohon seikkaan .

Toivottavasti nyt seuraavalla kerralla
pääsisitte autollanne koko matkan 
ilman mitään vastoinkäymisiä  Thumb
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Alan - 14.03.2015 kello on 23:08
Kettuilua vain en toivo osakseni!

Ymmärrän tämänkin. Arvostan, että kerroit tarinan siitä huolimatta.

Ehkäpä joskus jotain on jäänyt jollakin kertomatta samasta syystä.

Eräällä orgilaisella sattui samantapainen ja vielä samoilla kulmilla, liekö korjaamokin sama. Auton merkki eri, ja vaurio jäi syntymättä. En muista kertoiko foorumilla, mutta häneltä itseltään sen kuulin.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: sipu - 14.03.2015 kello on 23:11
Kyllä kommentoida saa! Kettuilua vain en toivo osakseni!

Auto on täysintegroitu byrstner, fiat ducato vuosimalli 2011, käyttöönotettu 2012, ajettu alle 40 000km, moottori 2,3 turbodiesel.


t.Kaarina

Tuohan on uusi
voi kauheeta  :o
Uskon sen, että nyt ottaa nuppiin ja rajusti  :o
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kimi - 14.03.2015 kello on 23:17
Nyt en ymmärrä miksi Rovaniemellä ei tehty lauhdutusputkelle mitään. Ongelma on helposti hallittavissa ja diagnoosikin selvä. Nyt ilmeisesti vaihtoivat stefan ja jakopään hihnan poistamatta syytä Turbon tuhoon
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Humppeli 1 - 15.03.2015 kello on 07:19
Oliko keula peitetty ?

Ei tainut olla ensimmäinen reissu teillä kun oli ongelmia?

Jos mulla ois reissaamisessa noin paljon vaikeuksia oisin vain kotona,tämä vain minun köyhä tulkinta.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: 88k5 - 15.03.2015 kello on 09:33
..pitäisköhän kommentoida, mutta jos nyt vain yleisellä tasolla.. kun ollaan tekniikkaosiossa, keskityn vain siihen Thumb

Jos auton moottori työntää 4-5 litraa moottoriöljyä ulos, haisee se auto ihan jo sisällekin saakka (m-auto yleensä hörppää painovoimaisen ilmanvaihdon korvausilman alustasta), saati ulos. Tuollainen öljymäärä alustassa saa sen aivan märäksi - samoin konehuone märkänä. Jokaisen autoilijan pitäisi tietää miltä näyttää "terve konehuone".. Mutta voihan olla, että se öljy olikin sittenkin mennyt turbon laakeritiivisteiden läpi "kankaalle". Siinä vaan on 2 vaihtoehtoa 1) imusarjaan; kone ryntää (ei saa sammumaan kuin isolla vaihteella) ja tekemättä mitään, moottori hajoaa lopulta.. 2) öljy pakeneen pakoputkeen - alkuunsa karmea haju kuumassa katalysaattorissa (Euro4) tai DPF:ssä (Euro 5 ja 6) - tuon tuho.. pakoputkenpään sisuksen ja auton alustan (tod. näk. myös kyljen) pitäisi olla mustan moottoriöljyn sotkema, siis aivan märkä..

Se mitä huohottimen (purkuputken) jäätymisessä tapahtuu, on kampikammion ja venttilikoneisto ohivirtauskaasujen virtauksen estyminen turbon etupuolelle. Fiatia paremmin suunnitelluilla moottoreilla ei tapahdu a) huohotinputken jäätymisiä (ei ole edes lisälämmitystä) b) ei kulje sellaisia matkoja / edes etäällä moottorista.. tämä maahantuonnissa "jälkivirittely" kertoo auton kuuluvan edelleen muualle kuin pohjolaan. Miksi Fiatissa asiaa ei ole huomioitu mm. öljytikun suunnittelussa - tilanne sama jo vuosikymmeniä?

Se mitä turbolle on tapahtunut selviää yhden putken irroituksella - ilmanputsarikotelol ta tuleva kumiputken 1 klemmari irti turbosta. Kompessorisiivikon akselinpäästä pyörittämään/liikuttelemaan.. jos jumissa tai väljä; totaali ajokielto. Väljässä on vaarana siivikon kiinniottaminen runkoon. Silloin siivenpalaset päätyvät sylinteriin, niin moottori tuho tiedossa. Jos siivikko jumissa on suuri riski, että pakokaasun virtaama saa kiinnileikanneen laakerin antautumaan ja lopputulos sama.. Joka tapauksessa minusta on ollut täysin väärä neuvo kertoa, että autolla jossa turbo on hajalla saisi ajaa - minusta sitä konetta ei pitäisi edes laittaa tyhjäkäynille.

Toisaalta kampikammionpaine karkaa vain yhtä kautta yleensä (se 1. joka pettää) - eli jos se on karannut kampuran stefan kautta, ei se turbon grafiittisia laakeritiivisteitä ole rikkonut. Jos se turbo on rikkoutunut ajettaessa ilman öljynpainetta, ja koska turbon voitelupaine tulee sylinterikannen kanavasta - samasta mistä venttiilikoneistoki n saa, pistää epäilemään mitähän siellä on käynyt..  :-X

En ota kantaa kuin Kaarinan tapauksessa on käynyt kun detaljit eivät tiedossa..

Mutta vinkkinä kaikille; moottoriöljyjen sekaan saa lisäaineita, esim. RVS, X1R - näillä voi olla pelastava vaikutus laakerituhon välttämiseksi voitelun pettäessä. Pelastaa/auttaa useaksi minuutiksi ainakin - vaikkakin mainosvideossa taisivat ajaa Mondeo Helsigistö Hämeenlinnaan ilman moottoriöljyjä..  :-X
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Aakku - 15.03.2015 kello on 09:55
Tästä tapauksesta en tiedä, mutta käsittääkseni ohi maahantuonnin tuoduista autoista usein puuttuu huohottimen kunnollinen eristys ja lämmitys. Tämä on PSA:n dieseleiden ongelmana ollut. Siitä syystä auton omistajan pitää asia varmistaa ennen kylmää kautta.
Sama koskee kaiketi myös korirakentajien autoja. Normi Ducatot, jotka tuodaan Suomeen pakuina, varustetaan huohottimen eristyksellä. Toki uuden matkailuauton maahantuojan pitäisi asia hoitaa ja ottaa siitä vastuu, mutta pieniä eriä eksoottisia autoja tuotaessa ei tehdas varmaan alkujaan tiedä, mihin maahan auto päätyy.

Tuo paineen nousu yleensä aiheuttaa öljysuihkun mittatikun putkesta. Se toimii ikäänkuin varoventtiilinä. Mitä olen kuullut ranskalaisten autojen harrastajana, niin eipä sitä jäätymisen seurauksena tapahtuvaaöljyn pullahdusta juuri ole voinut jäädä huomaamatta. Vika on saatu siten korjattua ajo keskeyttämällä jopa ilman moottorivaurioita.

Tuo etuosan peittäminen ehkä hieman auttaa, mutta en sen varaan talviajoa jättäisi, vaan tarkistaisin olemassa olevan asiallisen huohotinputken eristämisen.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Bliz - 15.03.2015 kello on 10:07
Niinkun pari viestiä aikaisemminkin jo ihmeteltiin niin ihmettelen minäkin miten se auto ylipäätään luovutettiin rikkinäisellä turbolla 900km reissulle koska se olisi saattanut tehdä täydellisen moottorivaurion. Kovalta kuulostaa myös nuo diagnosointikulut koska niinkun edellä jo kuvattiin homma saadaan tarkastettua yhdellä klemmarin avauksella. Jos turbo ollut irti kun diagnoosi on tehty ois ollut sama laittaa ehjä tilalle.

Jos auto on virallisesti maahantuotu soittelisin sinne ja kyselisin että miksi huohotinta ei ole eristetty/lämmitetty.

Varoitusvaloihin kannattaa aina suhtautua tarpeen vaatimalla tavalla. harvoin uudet pelit varottelee ilman syytä. Myös nenällä on hyvä haistella jos kumma haju ilmaantuu että onko se omasta vai edellä ajavasta autosta.

Harmi että teille tuli kalliit oppirahat maksettavaksi mutta toivottavasti joku muu säästyy teidän ennakkotapauksen johdosta samanlaiselta tuholta.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: ihaa - 15.03.2015 kello on 10:08
Tästä tapauksesta en tiedä, mutta käsittääkseni ohi maahantuonnin tuoduista autoista usein puuttuu huohottimen kunnollinen eristys ja lämmitys. Tämä on PSA:n dieseleiden ongelmana ollut. Siitä syystä auton omistajan pitää asia varmistaa ennen kylmää kautta..

Tietääkseni tämän -07 myyntiin tulleen Ducaton kohdalla huohottimen lämmitys on ollut alusta lähtien tehtaan tekemänä mutta sitä eristystä on jouduttu sitten lisäilemään myöhemmin maahantulohuollossa, noin mulle ainakin huoltopäällikkö sanoi silloin kun Ducatoon jouduttiin vaihtamaan heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ruiskutuspumppu pienen vuotamisen takia, samalla autoon myös laitettiin sitten lohkolämmitin jota ei sittemmin ole paljoa tarvinnut... Se että miten maahantuojan vaihdos on vaikuttanut tähän huohottimen lisäeristykseen niin siitä ei ole tietoa.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: 88k5 - 15.03.2015 kello on 10:42
Tietääkseni tämän -07 myyntiin tulleen Ducaton kohdalla huohottimen lämmitys on ollut alusta lähtien tehtaan tekemänä mutta sitä eristystä on jouduttu sitten lisäilemään myöhemmin maahantulohuollossa, noin mulle ainakin huoltopäällikkö sanoi silloin kun Ducatoon jouduttiin vaihtamaan heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ruiskutuspumppu pienen vuotamisen takia, samalla autoon myös laitettiin sitten lohkolämmitin jota ei sittemmin ole paljoa tarvinnut... Se että miten maahantuojan vaihdos on vaikuttanut tähän huohottimen lisäeristykseen niin siitä ei ole tietoa.
Viimeiseen virkkeeseen - ei mitenkään. Matkailuautot eivät tule Fiatin virallisen maahantuojan kautta, vaan sen 2. vaiheen korivalmistajan kanavia myöten.. eikä kaikilla merkeillä edes ole sellaisia, eli myyjäliikkeen toimesta. Tokihan maahantuoja voi informoida Fiat-jälleenmyyjiään asioista - ovatko matkailuautomyyjät sellaisia, ehkä isoimmat..

Ei sulla ole ruiskupumppua, vaan commonrailin korkeapainepumppu (simppeli kuin vesipumppu; vailla ajoitusta tai elektroniikkaa  ;) ) - se siellä vaihdettiin..  ^-^
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: 0yxxy0 - 15.03.2015 kello on 10:50
Jos öljyt puuttuu koneesta miksi varoitusvalo vain vilahtaa, senhän pitää palaa kokoajan, joissain autoissa jopa summerin kanssa.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Aakku - 15.03.2015 kello on 11:05
Jos öljyt puuttuu koneesta miksi varoitusvalo vain vilahtaa, senhän pitää palaa kokoajan, joissain autoissa jopa summerin kanssa.
Johtuneeko siitä, että öljynpaine on kuitenkin kova, johtuen huohottimen jäätymisestä. Ei ajon aikana voi mitata öljyn tasoa.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Alan - 15.03.2015 kello on 11:08
Ympäristöongelmana pidettiin tätä. http://karavaanari.org/index.php/topic,9140.0.html

se että lorottaa 10 litraa moottoriöljyä pitkin katua, onkin sitten vain valitettavaa,,, sori oli pakko...

Asiatonta.

Kusella esimerkiksi minä käyn ehkä joskus tahallani alueen peränurkan pajukossa, mutta kukaan ei levitä öljyä tielle huvikseen.

Eikä tosiaankaan olisi ollut pakko.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: ihaa - 15.03.2015 kello on 11:11
Ei sulla ole ruiskupumppua, vaan commonrailin korkeapainepumppu (simppeli kuin vesipumppu; vailla ajoitusta tai elektroniikkaa  ;) ) - se siellä vaihdettiin..  ^-^
Jotkut sanat ovat jääneet pyörimään mieleen vaikkei ne enää niitä olekkaan, mulle dieselissä korkeapainepumppu on "ruiskupumppu" ja nykyaikainen diesel on TDI ja bensakone TSI. VW ne toi ekana myyntiin suuren yleisön mieliin.  ^-^
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: tsahkali - 15.03.2015 kello on 11:28
Tuntuu vähän kummalliselta...  Minkäslainen öljytikku siinä Viiatissaoikein on, jos ei 10 kilon paineella lennä ulos?
Se 10 oli vaan hatusta mutta kun laakereilla on vakiona 5, niin mistä pirusta sinne tulee niin paljon, että stefa pettää?
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Timontti - 15.03.2015 kello on 12:08
Jotta joku ehkä voisi välttää monen tonnin remontin, niin vahingosta viisastuneen kerron että, VAIKKA asuntoauton huohottimessa on lämmitin ja suojaus, se voi pakkasilla silti jäätyä.

Ja jos se jäätyy, saattaa käydä niin, että se puskee öljyt kampiakselin stefan (joku tiiviste) kautta ulos, minkä seurauksena ilman öljyä jäänyt turbo saattaa hajota.

Ja jos näin käy, niin ainakin täysintegroidun asuntoauton remontin hinta liikkuu tuolla 4,5 tuhannen euron kieppeillä. Eli ei kauhean kiva.

Vahingon saattaa voida välttää laittamalla kovilla pakkasilla jonkun lisäsuojauksen moottorin eteen. Joihinkin malleihin on olemassa ihan tehdastekoisia suojia.

Kaarina, muistatko paljonko siellä oli silloin pakkasta?
Tuosta viimasuojasta minulle on kerrottu, että Fiatin takuu ei ole voimassa, ellei käytä sellaista kovilla pakkasilla. Puoli-integroidussakin Bürstnerissä (jollainen minulla on) on se ongelma, että Fiatin viimasuojat eivät sovi siihen, mutta ostin autoni mukana suomalaisen valmistajan tekemän "rätin", joka sopii siihen. Varmaankin täysintegroidussa tarvitaan erilainen.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kaarina - 15.03.2015 kello on 12:17
Pari merkittävää tarkennusta.

Meidän autossa siis OLI huohottimen lämmitys ja suojaus.

Ja toiseksi, tonnin lasku tuli siitä, että moottori avattiin, jotta nähtiin onko sen laakerit ehjät vai ei. Ja onneksi oli.
Samalla toki vaihdettu öljynsuodin.

Ekalla kerralla autosta ei tullut minkäänlaista hajua, ei myöskään "edellä eikä perässä ajavista".
Vasta kun taksimiehen toimittamilla öljyillä lähdimme ajelemaan sen ehkä 8km Saarisleälle, tuli hajua kun alustassa olevat öljyt kuumenivat.
MUTTA, tuolloin öljyt jo pysyivät sisällä Saariselälle asti ja sielläkin.

Ja Rovaniemeltä lähdettäessä ne pysyivät sisällä 170km, minkä jälkeen uskalsimme koittaa uutta 5l satsia, koska aiemminkin olivat jääneet ekan poistumisen jälkeen sisälle.


Sitä, miksi meidät lähetettiin tien päälle tuolla autolla, en tiedä, ja se tapaus meillä on korjaamon kanssa kesken.

Ahaa, Timontin viesti oli tullut väliin.

Kuulimme taksimieheltä että juuri sillä pätkällä missä tilanne sattui, oli 30 pakkasta, vaikka muualla oli 15-20. Kuulin myöhemmin yhdeltä paikalliselta, että siinä on 20km pätkä, misssä n aina 10 astetta kylmempää kuin muualla ympäristössä.


t.Kaarina
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: james_III - 15.03.2015 kello on 12:59
Miten ihmeessä näissä on tuo öljynpainevalo kytketty? Jos siis turbolle ei tule öljyä, tarkottaa se sitä että öljynpaine on 0 ja mittariston punavalo syttyy, kunnes vika on korjattu, miten voi vain vilahtaa. En nyt vaan ymmärrä tätä, ehkä pulaan liian vanhojen autojen kanssa. Usein turbon öljyhaara on ensimmäisenä vuorossa öljypumpun jälkeen, koska loppumoottori kyllä selviää "hetken" ilmankin.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kimi - 15.03.2015 kello on 13:00
Kaverin täysintegroitu vaatii pohjapanssarin pienilläkin pakkasilla, muuten se ei lämpene normaali käyntilämpötilaan. Kesällä taas tuo panssari on siinä liikaa ja kone käy todella kuumana jos on vähäönkin pitempi ylämäki lämpimänä kesäpäivänä.
Ilmavirrat konehuoneessa poikkeaa ilmeisesti täysintegroidussa paljonkin verrattuna peltikeulaiseen. Onko Kaarinan auton konehuone auki alaspäin?

Stefan petettyä öljy on purkautunut sivulle eikä ylöspäin kuten se olisi tehnyt jos mittatikun reiän kautta olisi purkautunut, siinä luultavasti syy siihen ettei hajuja tuntunut sisälle.  Sinänsä outoa että tuota kautta on purkanut ne öljyt
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kaarina - 15.03.2015 kello on 13:04
Pohja on täysin suojattu.

Ja kyllä se öljynpaineen merkkivalo sitten lopuksi muuttui kokonan palavaksi, mutta pitkään vain vilkahdus silloin, toinen tällöin.




t.Kaarina
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kimi - 15.03.2015 kello on 15:02

Meillä öljynpaineen merkkivalo vilkahti n10km ennen Saariselkää, missä meille oli vuokrattu mökki.
Emme pysähtyneet heti a)koska kuvittelimme kyseessä olevan häiriö  ja b) turvallista paikkaa ei ollut jäisellä tiellä korkeiden kovien penkkojen keskellä.

Niinpä ajoimme pari kilometriä kunnes tuli levike ja totesimme että öljy oli loppu kokonaan.

t.Kaarina

ps.En tarvitse yhtään "lapsikin sen tietää mitä olisi pitäny tehdä"-kommenttia. Niitä olen jo saanut tarpeeksi muualta. Tosin myös neuvoja ja myötätuntoa.
Mutt akerroin tämän vain jotta joku voisi välttyä tältä!


Ja kyllä se öljynpaineen merkkivalo sitten lopuksi muuttui kokonan palavaksi, mutta pitkään vain vilkahdus silloin, toinen tällöin.

t.Kaarina

Jätän nuo lapsikin tietää asiat pois.

Kuitenkin nämä kaksi viestiäsi antaa mielestäni täysin erilaisen kuvan tapahtuneesta. Ensimmäinen sen että, valo vilkahti kerran ja se oli siinä, toinen jotain muuta.

 
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kaarina - 15.03.2015 kello on 16:55
Olen pahoillani jos olen antanut jonkun mielestä epäselkeän kuvan tapahtuneesta.

Viestissäni keskityin kuitenkin vain siihen, miten joku toinen voisi välttyä mahdollisesti tältä kallillta remontilta.
Siksi tarkensin tuota ekaa vilkahdusta, minkä jälkeen välittömästi pysähtyessään SAATTAA välttyä turbon hajoamiselta.
Sekään ei kuitenkaan kuulema mitään takaa, turbo on jo voinut olla sen ekan välkähdyksen tullessa rikki.




t.Kaarina
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Teukka-74 - 15.03.2015 kello on 17:48
Minua ainakin harmittaa teidän puolesta tuo episodi. Ikävä juttu, todella harmittava.
Karmea on kyllä lasku tuosta remontista. Olen muutaman turbon vaitanut ja en kyllä
kuluissa päässyt lähellekkään tuota mainitsemaasi. Kannattaa varmaan kilpailuttaa
tuo remontti.
Tsemppiä ja parempaa kevään jatkoa teille  Thumb
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Teukka-74 - 15.03.2015 kello on 18:01
Jospa keskustelisitte yv:nä keskenänne? Tulette niin hyvin keskenänne toimeen.
Kannatan  Thumb
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kaarina - 15.03.2015 kello on 18:29
Kiitos Teukka!!

Hinnassa on mukana myös jakohihnan vaihto, mikä tekee siihen oman osansa.

Kilpailutusmahdolli suuden olemme jo menettäneet:veimme auton sen ensimmäisen tutkisen suorittaneen korjaamon sisarkorjaamoon jotta välttyisimme uudelta tutkimis-tonnilta.

Tosin klylä punnitsimme eri vaihtoehtoje, sen tänne kotipuoleenkin kuljettamista, mutta ongelmaksi tuli se, että sitä on vaikea siirtää (ajaen ei siis onnistu) minnekään, ja kuljetuksen hinta tuo öljyvuoto olisi lisännyt huimasti, kuljetuskaluston jälkisiivouksen muodossa, sekä siinä, että samaan kyytiin ei oltaisi voitu ottaa muuta lastia.

Ja kun se nyt on merkkikorjaamossa, on merkkikorjaamo velvoitettu hankkimaan uudet osat merkki-jälleenmyyjiltä...



Aurinkoista keävän jatkoa myös sulle!



t.Kaarina



Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: eura665 - 15.03.2015 kello on 18:35
Kiitos Teukka!!

Hinnassa on mukana myös jakohihnan vaihto, mikä tekee siihen oman osansa.

Kilpailutusmahdolli suuden olemme jo menettäneet:veimme auton sen ensimmäisen tutkisen suorittaneen korjaamon sisarkorjaamoon jotta välttyisimme uudelta tutkimis-tonnilta.

Tosin klylä punnitsimme eri vaihtoehtoje, sen tänne kotipuoleenkin kuljettamista, mutta ongelmaksi tuli se, että sitä on vaikea siirtää (ajaen ei siis onnistu) minnekään, ja kuljetuksen hinta tuo öljyvuoto olisi lisännyt huimasti, kuljetuskaluston jälkisiivouksen muodossa, sekä siinä, että samaan kyytiin ei oltaisi voitu ottaa muuta lastia.

Ja kun se nyt on merkkikorjaamossa, on merkkikorjaamo velvoitettu hankkimaan uudet osat merkki-jälleenmyyjiltä...



Aurinkoista keävän jatkoa myös sulle!



t.Kaarina
Ikävä tapaus kaikkinensa, itse kyllä miettisen jotakin muuta vaihtoehtoa merkkiliikkeen tilalle, ei ole ollut oikein vakuuttavaa toimintaa ja jos tuon ikäiseen saa jo turboja vaihdella ei ne ainakaan huonompia ole tarvikkeena.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Teukka-74 - 15.03.2015 kello on 18:45
Kiitos Teukka!!

Hinnassa on mukana myös jakohihnan vaihto, mikä tekee siihen oman osansa.

Kilpailutusmahdolli suuden olemme jo menettäneet:veimme auton sen ensimmäisen tutkisen suorittaneen korjaamon sisarkorjaamoon jotta välttyisimme uudelta tutkimis-tonnilta.

Tosin klylä punnitsimme eri vaihtoehtoje, sen tänne kotipuoleenkin kuljettamista, mutta ongelmaksi tuli se, että sitä on vaikea siirtää (ajaen ei siis onnistu) minnekään, ja kuljetuksen hinta tuo öljyvuoto olisi lisännyt huimasti, kuljetuskaluston jälkisiivouksen muodossa, sekä siinä, että samaan kyytiin ei oltaisi voitu ottaa muuta lastia.

Ja kun se nyt on merkkikorjaamossa, on merkkikorjaamo velvoitettu hankkimaan uudet osat merkki-jälleenmyyjiltä...



Aurinkoista keävän jatkoa myös sulle!



t.Kaarina
Kiitos. No tuleepahan sitten kuntoon  :) Vaikka tuo rahan meno varmasti kyrsii.
Ei tuossa paljon tosiaan ole vaihtoehtoja kun kulkimen kuljetuskin maksaisi hinurilla hunajaa.
Noita huohotinletkujen jääymisiä sattui joskus aikoinaan tosi paljon ja paloi siinä jokunen
autokin kun öljyt pyrskähti kuumalle pakoputkelle. Hyvä ettei näin käynyt nyt.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: 88k5 - 15.03.2015 kello on 19:36
Ainakin aikasempina vuosina ahtimen laakeri pesiä on saanut "irto-osina" - tosin ainakin Garret on kait kiristänyt saatavuutta uudempiin, ja haluaa reklamaatioiden takia kunnostaa itse ahtimensa, Eli vanha vaihdossa.. Mulla pari Garrettia tallissa odottaa kunnostusta (traktoriin toinen menossa)  :D

Kannattaa muistaa, että öljyllä on myös voitelun lisäksi jäähdytystehtävä (laakereille). Jotkut automerkin käyttävät vielä vesijäähdytettyä laakeripesää - etupäässä bensakoneissa, joissa pakosarja lämpötila voi olla satoja asteita kuumempi mitä dieseleissä. Mutta moottorin kuormittamisessa pitää muistaa antaa ahtimen lämmetä ja vastaavasti jäähtyä jälkeen/ennen stoppia.. on olemassa paisunta-astian tapaisia coolereita, joka painaa ahtimen läpi öljyä about minuutin ajan.. RVS on yhtä hyvä suoja; http://www.rvs.fi/diagnostic/page37.html
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: jus66si - 15.03.2015 kello on 20:27
Koska Kaarina osti tuon auton? Eikös tuo ole aika tuore hankinta? Paljonko on tullut kilometrejä ostopäivästä omassa ajossa?

Nimittäin luin tuon 88k5:n kommentit ja olen samaa mieltä hyvin monesta asiasta hänen kommenteissaan turbon akuutista rikkoutumisesta ja öljyvuodon havaitsemisesta.

 Kävi nyt sellainen piru mielessä, että jos tuossa moottorissa on ollut piilevänä virhe jo ostohetkellä ja yksinkertaisesti vika eskaloitui tuolla pohjoisen reissulla. Jos auton ostosta on alle vuosi, niin kannattaa kyllä olla yhteydessä auton myyjään, jos kauppa on tehty liikkeessä. Tuon ikäisessä autossa ilmenevä noinkin radikaaliin seuraukseen johtanut vika, varsinkin jos ostopäivästä ei ole vuotta mennyt ja huollot ja katsastukset on tehty ok. on se yhteydenoton arvoinen asia myyjän suuntaan. Kuluttaja-asiamieheltä saat lisätietoja. Eihän tuon ikäisessä autossa pitäisi vielä tiivisteet pullahtaa minnekkään, jos on kerran ollut huohottimen lämmitys ja pohjalevyt jne. ok.

 Jossain on ollut piilevä virhe joka on tuon tilanteen tehnyt. Jos tuo huohottimen lämmitys on ollut rikki, se on virhe. Jos mittarin öljynpaineanturi ei ole reagoinut tarpeeksi selkeästi öljyn puuttumiseen on se virhe.  Ostohetkellä ostaja olettaa auton olevan kunnossa.





Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: jmn - 15.03.2015 kello on 20:49
Tämän ketjun alussa Kaarina kirjoitti: "Vahingon saattaa voida välttää laittamalla kovilla pakkasilla jonkun lisäsuojauksen moottorin eteen. Joihinkin malleihin on olemassa ihan tehdastekoisia suojia".
Itselläni tuli muutama vuosi sitten uuteen Bürstneriin jo mukana saksalainen siihen kuuluva maskisuoja / viimasuoja auto  Jyväs-Caravanista hankittaessa. Moottorissa on myös jäätymisen estämiseksi putken vastuslämmitys ja eristys.
Goolesta löytyy haulla maskisuoja tai viimasuoja lähes joka automerkiin ja malliin sopivia suojia. Tämä jäätymisongelma on ollut useita merkkejä koskeva asia vuosien varrella sen jälkeen kun ko. takaisinkierrätys tuli pakolliseksi. Tässä yksi esimerkkilinkki suojan hankintaan: http://www.autotarvike.fi/maskisuojat-asuntoautoihin.html
Tuolla suojalla on muitakin hyviä puolia pakkasella ajellessa. Itse olen kokenut suojat muutoinkin hyviksi ja olenpa käyttänyt niitä myös muissakin autoissa.


Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: Timontti - 15.03.2015 kello on 20:55
Itselläni tuli muutama vuosi sitten uuteen Bürstneriin jo mukana saksalainen siihen kuuluva maskisuoja / viimasuoja auto  Jyväs-Caravanista hankittaessa.

Onko autosi puoli- vai täysintegroitu?
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: jmn - 15.03.2015 kello on 21:03
Auto on puoli-integroitu mutta tuossa edellä olevassa viestini linkissä mainitaan myös, että Bürstnerin useisiin integroituihinkin on merkkikohtainen suoja saatavissa. Ja tilauksesta sellainen voitanee tehdä mihinpä malliin vain. Suojien tarjonta näyttää olevan todellakin laajaa eri malleihin ja merkkeihin Googlen tulosten mukaan. Ilmeisesti tarvetta ja kysyntää on.
Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: kimi - 15.03.2015 kello on 21:07
Koska Kaarina osti tuon auton? Eikös tuo ole aika tuore hankinta? Paljonko on tullut kilometrejä ostopäivästä omassa ajossa?

Nimittäin luin tuon 88k5:n kommentit ja olen samaa mieltä hyvin monesta asiasta hänen kommenteissaan turbon akuutista rikkoutumisesta ja öljyvuodon havaitsemisesta. Kävi nyt sellainen piru mielessä, että jos tuossa moottorissa on ollut piilevänä vikaa,  jo ennen tuota reissua ja yksinkertaisesti vika eskaloitui tuolla pohjoisen reissulla.

Ei turbo kestä ilman öljyä ajoa ja vahinko taitaa jäädä omalle kontolle:


Ja kyllä se öljynpaineen merkkivalo sitten lopuksi muuttui kokonan palavaksi, mutta pitkään vain vilkahdus silloin, toinen tällöin.

t.Kaarina

Otsikko: Vs: Hajosipa turbo
Kirjoitti: vaanari61 - 15.03.2015 kello on 21:26
Onko autosi puoli- vai täysintegroitu?


( Työautoni on vm.2014 "samaa rautaa" kuin puoli-integroitu asuntoauto keulasta.) Auton hankinta osui joulukuulle ja luovutuksessa automyyjä kehoitti käyttämään keulapeitettä saman ajan kuin talvirenkaitakin. Jäähdytysjärjestelm än puhallin voi joutua hieman töihin lämpimillä ilmoilla mutta se ei ole vaarallista, sanoi myyjä.  Eli syksyllä kun talvirenkaat alle niin "keula tukkoon" ja keväällä kesärenkaat alle "keula auki". Tämmöset oli uuden Fiat 2.3:sen "käyttöohjeet"  tässä kohdin . . .

Täytyy katella tonne 2.3:sen konehuoneen puolelle onko sinne mahdollista jälkiasentaa samanmoista huohotinputken lämmitystä millaisen voi asentaa vm.1998 2.5 TDI moottoriin . . .

Pari kuvaa tuosta 2.5 TDI koneen huohottimenputken lämmityksestä ennen eristeitä.

Termostaatin kupeesta moottorin päältä lähtee putki jäähdyttimen täyttösäiliölle jossa normaalisti virtaa kuumaa liuosta täyttösäiliölle kokoajan moottorin käydessä.

Tuo putki on jatkettu kulmaliittimellä kiertämään lenkki huohotinputken vierustaa palaten sen jälkeen täyttöastialle.

Kun moottori käy toimii lämmitinkin, ei mitään "toimii, ei toimi" sähkövastuksia . . . 

(http://karavaanari.org/kuvat/1426447246.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1426447276.jpg)

Ja jos ylläpito katsoo tämän jutun asiattomaksi kuvineen niin poistaa saa . . .