Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Kva66 - 11.03.2015 kello on 22:35
-
Viime kesänä ostin ensimmäisen vaununi. Olen harkinnut kaksiakkujärjestelm än asentamista. Varmaan tulee hetkiä, jolloin ei saa ladattua akkuja. Mikroa, invertteriä en ole ajatellut käyttää.
Aurinkopaneeleja en ole ajatellut, ainakaan vielä.
Miten olette kaksi/moniakkujärjestelmän vaunuun asentaneet? Minkälainen laturi ( merkki, malli, hintataso). Akkujen koko?
-
Mikä vaunu, tai oikeastaan miten tuo on nyt ratkaistu.
Jos vaunussa on akku ja laturi ennestään toinen vaan viereen ja kytkin jolla voi valita jomman kumman tai molemmat. Mikä vaan älylaturi joka lataa 15a tai enemmän käynee
-
Vaunu: Dethleffs Camper 560 SK, vaikka tällä ei liene vaikutusta asiassa.
Yksi akku, Ctechin ylläpitolaturi.
Selvennys vielä kysymykseen: haen ratkaisua jossa laturi lataa molempia akkuja samanaikaisesti. Käytössä ei tarvitse kytkimestä vaihtaa akulta nro 1, akulle nro 2. Automatiikka hoitaa.
-
Toinen akku vaan viereen, jos epäilee ettei yksi riitä.
Laturi on kyllä vaihdettava yhdenkin akun tapauksessa kunnolliseen 15-25A lataavaan. Tuo "ylläpitolaturi" ladannee maksimissaan 3.8A???
-
Miten olette kaksi/moniakkujärjestelmän vaunuun asentaneet? Minkälainen laturi ( merkki, malli, hintataso). Akkujen koko?
Meillä ne ovat olleet kiinteästi rinnan 2kpl AGM yht.150 A. (paitsi joskus lataan yksitellen, ja tarkkailen pitävätkö jännitteen). Tuo ajonaikainen lataus kun toimii ainakin välttävästi, ja kotona ollaan useita päiviä reissujen välillä, siksi Ctek 3600 laturi riittää mainiosti, riittäisi pienenpikin? Viime vuonna 2 yötä 50:stä olimme piuhan päässä kodin ulkopuolella. Viisi yötä samassa paikassa (syksyllä, lämmitys yöt päällä) on pisin aika lataamatta- toistaiseksi.
-
Meillä ne ovat olleet kiinteästi rinnan 2kpl AGM yht.150 A.
Onko kahden akun välissä mitään relettä tai muuta vimpainta?
Yksi laturi- yhdet piuhat, mihin olet kytkenyt laturin piuhat kiinni?
-
Onko kahden akun välissä mitään relettä tai muuta vimpainta?
Mitä hyötyä sillä saavuttaist?
-
Mitä hyötyä sillä saavuttaist?
En tiedä. Kysyin että onko.
Enpä tänne kysymyksiä laittaisi, jos homman osaisin tehdä.
- Kysyin neuvoa eräästä akkuliikkeestä. Laturi, akut yms. neuvottiin aika kalliista hintaluokasta.
&& Neuvoista jäi jotenkin epävarma olo. Jäi €€€€-maku suuhun.
- Kaikenlaisia releitä yms. on. Milloin niitä ja missä käytetään, niin, missä....
-
Laitat vaan sen toisen akun vanhan rinnalle ja laitat laturin mikä lataa vähintään 10 ampeeria.
-
Mahtuuko isompi akku ja riittääkö yksi siinä tapauksessa.
-
Tilaa on. Mahtuisi useampikin akku.
Kahta ajattelin.
Jos laittaa kaksi. Miten laturi? Pitääkö hankkia sellainen, joka lataa kahta akkua erikseen?
-
Yksi laturi riittää.
-
Ja jos haluat lisää tehoa käyttövesipumpulle, ja jos tilaa on, laita lisäakku pumpun viereen. Rele siihen, jota ohjaa hanojen mikro tai pumpun painekatkaisia. Ruppee suihkussa vesi piisoomaan. :D
-
Yksi laturi- yhdet piuhat, mihin olet kytkenyt laturin piuhat kiinni?
Suoraan akuille meneviin paksuihin johtoihin, 10 A. sulakkeet +sekä - johdossa, koska - ohittaa päävirtakytkimen.- sulake siksi jos - olisi runkoon hinkkautunut puhki ja laittaisin invertterin päälle ja pääkytkin 0 asennossa, muuttuisi 2.5 neliön piuha kuumaksi --siis teoriaa?
-
Päädyin tähän laturiin:
https://www.marnela.com/product/5332500028/Akkulaturi%2520WAECO%2520PerfectCharge%2520MCA%25201225
Vielä pohdinassa miten lopulta akut ja laturin kytken. Mahdollisesti laitan akkujen väliin päävirtakytkimen, jolla voin erottaa akut latauksen ajaksi. Tällöin laturi käsittelee molempia akkuja erikseen, lataa ja kunnostaa ne tarvittaessa.
Tähän saan vielä ammattilaiselta apua ja neuvoja.
-
tollasella valitsimella laitoin kaksakkujärjestelmä n
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Sahko-12V/Akunvalitsin-1-2-12-25877/
-
Jos laitat kaksi akkua rinnan, ei siinä mitään uusia kytkimiä tai releitä väliin tarvitse laittaa. Akut kannattaa olla samanlaisia ja yhtä vanhoja. Kaksi samanlaista akkua rinnakkain käyttääntyy kuin yksi iso akku. Eli jos sinulla on esim kaksi 75 Ah akkua rinnakkain, vastaa se yhtä 150 Ah akkua.
Sitten jos haluat käyttää vain toista akkua kerrallaan, niin sitten väliin vaihtokytkin tai rele.
-
Rinnankytkennässä akkujen ei tarvitse olla samanlaisia.
-
Ei periaatteessa tarvitsekkaan mutta olen silti vähän eri mieltä.. Huono akku syö sitä parempaa akkua ja kohta ne on molemmat yhtä huonoja.. Thumbd
Samoten amppeeritunnit sais olla melkolailla samaa luokkaa, latauksen kannalta..
-
Rinnankytkennässä akkujen ei tarvitse olla samanlaisia.
Rinnan kytkettäessä akkujen kannattaa nimen omaan olla samanlaiset. Muuten käy kuten Lerssinen sanoo.
Sitten jos akut on erotettu toisistaan vaikkapa releellä tai vaihtokytkimellä, voivat ne olla erilaisetkin. Mutta sitten ne eivät olekaan enää rinnan.
-
Rinnankytkennässä akkujen ei tarvitse olla samanlaisia.
Meilläkin toistaiseksi aina olleet erilaisia rinnankytkettynä, todennäköisesti tulevaisuudessakin uusitaan vain huonokuntoinen?
Takavuosina mentiin hylätyillä starttiakuilla, niiden käyttöikä oli vaihteleva.
-
Meilläkin toistaiseksi aina olleet erilaisia rinnankytkettynä, todennäköisesti tulevaisuudessakin uusitaan vain huonokuntoinen?
Takavuosina mentiin hylätyillä starttiakuilla, niiden käyttöikä oli vaihteleva.
Näin on minullakin. Ja laturina Ctek 10A. Thumb
-
Rinnankytkennässä akkujen ei tarvitse olla samanlaisia.
Samaa mieltä.
-
Samaa mieltä.
ei minunkaan mielestä akun koolla rinnan kytkennässä oo väliä kun ei oteta startti virtoja, ainostaan tyyppi ja kunto(ikä?') pitäs olla sama
-
Rinnankytkennässä akkujen ei tarvitse olla samanlaisia.
Ikuisuuskysymys....
-
^
Niinpä.. Kellähän rinnan vetoauton ja vaunun akut ovat kaikki keskenään samat, saman kuntoiset ja ikäiset? Eli tilanne ei koskaan ole "täydellinen" ;)
Varasto/ylläpitolatauksen kannalta jokaista akkua kannattaisi varata erikseen..
-
Tommonen väliin niin ei tartte ihmetellä eripariakkuja ja latausjännitteen vähäisyyttä:
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/D250S%20DUAL
Kerrankin tuote jonka saa tovin googlettelun perusteella selvästi halvimmalla kotosuomesta: http://www.thermosun.fi/epages/Kaupat.mobile/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/ctekdual&Locale=fi_FI
-
Tommonen väliin niin ei tartte ihmetellä eripariakkuja ja latausjännitteen vähäisyyttä:
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/D250S%20DUAL
Korvaako tuo Ctek aurikokennon säätimen kokonaan?
Elikä aurikokennon plusjohto suoraan Ctekin liittimeen. Jännite tulee silloin hallitsemattomasti kennolta. Ctek kestää ohjeen mukaan 23 V jännitteen. Ohjeessa oli tästä syystä kielletty kennojen kytkentä sarjaan.
-
Korvaako tuo Ctek aurikokennon säätimen kokonaan?
Näin kerrotaan:
AURINKOPANEELILIITÄNTÄ
D250S DUAL -laturissa on lisäetuna liitäntä, johon aurinkopaneelit voidaan kytkeä suoraan ilman erillistä säädintä. Näin voidaan käyttää hyväksi auringon tuottamaa ilmaista energiaa.
-
Tommonen väliin niin ei tartte ihmetellä eripariakkuja ja latausjännitteen vähäisyyttä:
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/D250S%20DUAL
Kerrankin tuote jonka saa tovin googlettelun perusteella selvästi halvimmalla kotosuomesta: http://www.thermosun.fi/epages/Kaupat.mobile/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/ctekdual&Locale=fi_FI
Tämä on varmaan sopiva retkeilyautoon starttiakun ja hupiakun väliin mutta mikä olisi hyvä ja edullinen ratkailu auton akun ylläpitolataukseen, kun autossa on webasto muttei lohkolämmitintä. Kiinteästi auton 230v sähköjärjestelmään liitetty toinen akkulaturi vai saako tuon laturin lataamaan tarvittaessa myös starttiakkua verkkovirrasta?
-
Nyt on asennettuna uusi laturi, toinen akku ja uusi kytkin.
Laturi siis Waeco, joka lataa itsenäisesti kahta akkua. Laitoin katkaisimen väliin, jolla voi valita 1 tai 2 akun, tai molemmat. Katkaisin siis pidentää akkujen ikää. Nyt 85 Ah ja 65 Ah akut käytännössä rinnan, katkaisin erottaa.
Volttimittari niin näkee heti akun varauksen, kun oven avaa.
Kaikki valot nyt ledejä. Alden pumppu ei paljoa vie. Katotaan miten kestää. TV:n kulutusta en tiedä, pitää tarkistaa.
Nyt vaunu kausihuoltoon ja Alden pumppu kuntoon!
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Paljonko tuo volttimittari vie virtaa?
-
Ilmeisesti 45-95 mAh.
Edit: voihan tuohon viereen laittaa painonapin, jolla saa mittarin hetkeksi henkiin ja näkee varauksen.
-
Kerro miten se katkaisija pidentää akkujen ikää?
-
Kaksi erilaista akkua. Laturi "hoitaa" niitä erillään. Jos olisivat rinnan ilman kytkintä, laturi ei pystyisi tunnistamaan niitä erillisinä akkuina.
Ns. älylaturi kyllä lataa molempia akkuja, jos akut ovat rinnan. Tekniikka ei kuitenkaan kykene erottamaan niitä. Eli älylaturin huolto yms. sykäyset, eivät toimi suunnitellulla tavalla tällöin.
Tämä on nyt teoriaa. Mutta aika näyttää miten toimii.
En omaa sähköalan koulutusta ja näin kovin syvällisiin keskusteluihin tämän tiimoilta en kykene. Onko edellinen sitten myyntimiesten juttuja? :o
Tyytyväinen kuitenkin olen aikaansaannokseeni. .
-
Paljonko tuollainen laturi maksaa?
-
Maksoin laturista 280€.
Tuo kykenee lataamaan kahta hupiakkua + yhtä starttiakkua. Starttiakun lataustoimintoa en ottanut käyttöön. Periaatteessa voisi laittaa vielä kolmannen akun, joka olisi varalla.
Starttiakun latausvirta on alhainen.
-
http://www.marinea.fi/waeco_perfectcharge_mca_1225_25_a12_v__automaattilaturi_kahdella_lahdolla
Aloin uteliaisuuttani tutkiskella.....
Onko näissä samoissa kuorissa 2-3 laturia?
Mitä se lisävarusteinen kaukosäädin tekee? Saako jommankumman akun latauksen katkaistua?
Sikäli, kun siinä on kaksi laturia, niin eikös sen voisi olettaa olevan niin fiksun, että se haistelisikin molempien akkujen kuntoa erikseen?
Esite:
"Näitä tehokkaita, käteviä laitteita on saatavilla 15 A – 80 A lataustehoilla sekä myös kaksois- ja kolmoislatureina useampien akkujen samanaikaista latausta varten"
-
http://www.marinea.fi/waeco_perfectcharge_mca_1225_25_a12_v__automaattilaturi_kahdella_lahdolla
Aloin uteliaisuuttani tutkiskella.....
Onko näissä samoissa kuorissa 2-3 laturia?
Mitä se lisävarusteinen kaukosäädin tekee? Saako jommankumman akun latauksen katkaistua?
Sikäli, kun siinä on kaksi laturia, niin eikös sen voisi olettaa olevan niin fiksun, että se haistelisikin molempien akkujen kuntoa erikseen?
Esite:
"Näitä tehokkaita, käteviä laitteita on saatavilla 15 A – 80 A lataustehoilla sekä myös kaksois- ja kolmoislatureina useampien akkujen samanaikaista latausta varten"
Jos akut on rinnan ilman katkaisinta, ei Waeco tai muutkasn laturit kykene erottamaan akkuja.
Tähän sain kyllä ihan ammattilaisen selitykse, jota pitänee uskoa.
Kahden eriilisen älyakun ostaminen ei kannattanut. Varsinkaan, jos olisi ostanut yhtä tehokkaat laturit 2 kpl.
Lisävarusteista minulla ei ole tietoa.
-
^
Varmaan juurikin näin....
Akut kun ovat rinnan kytkettynä, niin lienee aivan sama onko siellä Waeco "tuplalaturilla", vaiko esim. tavanomainen Ctec.
Waeco ilmeisesti on tarkoitettu lähinnä sellaiseen lataukseen, jossa on kaksi täysin erillään olevaa akkua.
Lisävaruste näemmä katkaisee virrat."Lepotila laitteen kytkimellä tai kaukosäätimellä"
Toinen pistoke lienee tarkoitettu lämpötila-anturille.
-
Meinaan laittaa nyt sitten aurinkokennot katolle ja toisen akun. Väliin älyreleen kuin semmonen on jäänyt ylimääräiseksi. Jää kaappi ja lämmitys hoidetaan 230v muut 12v. Lämmittimen pumppu varmaan toimii 230v silloin kuin sähköllä lämmitetään?
(http://i2.aijaa.com/t/00796/13781192.t.jpg) (http://aijaa.com/2T4afn)
-
Varmasti nuo "hienot" systeemit eri kokoisten akkujen välillä ovat hyviä mutta meikäläisellä on vanha Transit/Matkaaja -89 alkuperäisellä Matti-laturilla ja lisänä sivuseinässä olevalla n. 35-85 cm kokoisella aurinkokennolla varustettuna. Laitoin alkuperäisen 60Ah akun rinnalle 120Ah akun suoraan ja käytännössä tuntuu että lämmitystä,tabletteja, läppäreitä sekä puhelimia voi käyttää juurikin sen verran enempi mitä yksi 60Ah akku antoi myöden.