Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Campvani - 6.03.2015 kello on 08:57
-
Olen miettinyt auton vaihtoa ja pähkäillyt, miten pitäisi suhtautua rekisteriotteen sallittuun perävaunun max. massaan?
Miten tämä käytännössä menee:
Esim. vaunun omapaino on 1050 kg ja kokonaismassa 1300 kg. Ajatellulla autolla saa vetää 1200 kg:n painoista vaunua.
Eli kaikki on säännösten mukaista, kun vaunuun ei laiteta liikaa kuormaa, vaan se liika pannaan autoon.
Mutta mistä tiedän, mikä on liikaa, miten asuntovaunujen omapaino on määritelty, onko siinä mukana lämmittimet, kalusteet yms. Entäs vedet vesisäiliössä?
Mites käytännössä viranomaisten vaakailu? Tarkoitus ei ole ylittää painoja, mutta kai pieni virhemargimaali sallitaan niin kuin ylinopeuksissa. No ei se kovin montakymmentä kiloa voi olla?
-
Kokonaispaino ratkaisee !
-
Vain punnitsemalla renkaiden alta (niin se poliisikin tekee ;D) asia selviää..
Paperilta luettu omapaino (vuosikymmeniä vanhempi ja kuivempi) on tod. näk. utopiaa ;D Siihen ei siis kannata mitenkään luottaa, vaan punnita katsastus-, tai kaatopaikan tai jonkun sora-aseman autovaa'alla. Mutta periaatteessa se on tehdas valmiin vaunun paino käyttökunnossa, jossa kaasupullo ja osa kiint.säiliön vesistäkin mukana (eri aikakausilla omat säädökset) - mutta ei "karavaanimarketin" ostoksia, saati matkarekvisiittaa..
Mikään todellinen punnittu paino ei saa ylittää tekn. mainittua massaa ;
- vetoauton kokonaismassaa
- vetoauton akselimassoja
- vetoauton kytkentämassaa
- vetoauton suurinta yhditelmämassaa
- vetokoukun (valm. rajoittama) kytkentämassaa
- vetokoukun (valm. rajoittama) pystykuormaa = aisapaino
- vaunun kokonaismassaa
- vaunun akselimassoja
- vaunun vetoaisan pystykuormitusta = aisapaino
Mahtaakohan vetoautolla olla rekisteriotteessa omamassaa 1.3tn? Kortissa kirjaimet riittää..
-
Joku kirjoitti joskus että vaunun kokonaismassa=auton omamassa.Silloin olisi hyvä.
Minulla vaunun kokonaismassa menee 80 kg yli sallitun jarrullisen vetomassan.Hyvin on perässä
tullut ja pysähtynytkin. Ennakoinnista ja kuorman lastauksella ensiarvoisen tärkeä vaikutus.Ja se AISAPAINO!
-
Mutta mistä tiedän, mikä on liikaa, miten asuntovaunujen omapaino on määritelty, onko siinä mukana lämmittimet, kalusteet yms. Entäs vedet vesisäiliössä?
Mites käytännössä viranomaisten vaakailu? Tarkoitus ei ole ylittää painoja, mutta kai pieni virhemargimaali sallitaan niin kuin ylinopeuksissa. No ei se kovin montakymmentä kiloa voi olla?
Se omapaino on ainakin monissa uudemmissa vaunuissa teoriassa paino ajokuntoisena, eli siten että siellä on yksi kaasupullo ja vesisäiliössä vettä.
Käytännössä asia ei kuitenkaan aina (koskaan?) ole aivan noin, vaan valmistajat virittävät vaunut tyyppihyväksyntäpun nitukseen ja ilmoitettu omapaino on pienempi kuin vaunun todellinen paino. Esimerkiksi kun ostimme uutena vuoden 2010 450 Dethleffsin, suomi-lisävarusteita (alde, vaahtoseinät) joiden tuoma lisäpaino varustelistan mukaan oli yli 30 kiloa, ei oltu lisätty perusvarusteisella vaunulla mitattuun omapainoon lainkaan. Kun 1300kg kokonaispainoisen vaunun kantavuus alunalkaenkin oli vain 120kg, niin tuo heitto on jo aika suuri!
Epäilen, että suomessa liikkuvista vaunuista suurimman osan todellinen paino ylittää vaunun rekisterotteeseen merkityn kokonaispainon. En ole koskaan kuullut, että suomessa olisi vaunuja punnittu.
Edellisen autoni suurin vetopaino oli 1300kg. Vedin sillä vaunua, jonka omapaino oli 1250kg, ja kokonaispaino 1600kg. Vaunun todellinen paino oli luultavasti lähellä tuota 1600kg. Poliisille en rekisteriotteita koskaan joutunut esittelemään. Olisiko kuitenkin ollut niin, että jos poliisilla olisi ollut mitään käsitystä asuntovaunuista, hän olisi ymmärtänyt että vaikka tyhjää vaunua olisi autolla teoriassa saanut vetää, niin todellisuudessa vaunu varmasti oli autolle liian painava?
-
Minä katsoisin sellaista autoa jolla saa vetää 1500kg jos vaunun kokonaispaino on 1300kg, olisi todennäköisesti mukavampi vetää. 1200kg:sen unohtaisin tai sitten kevyempi vaunu, tienpäällä ei välttämättä ole puntereita tai sitten odotetaan ja todetaan ylipaino, jätä siihen ja jatka eri autolla. Mahdolliset kolari tilanteet sitten viellä hankalammat vaikka olisi syytönkin.
-
^
Totta.
Tuollaisella painoiltaan "nurjalla" yhdistelmällä saa kokoajan olla varpaillaan tienpäällä - tuulenpuuska peltoaukealle tullessa, vastaantuleva raskas auto. Saa kuljettajan himmaamaan - sitten takanatulija kiroa, että "..vedetään jäähallin kokoista.. "
Yleensä veturin voimareservitkin on suhteessa kytkentämassaan.. ei aina - kun on tätä eco-teknonologiaa autoissa..
-
Jos vetoauto on saman painoinen tai kevyempi kuin vedettävä on riski vaunun muuttumisesta vetäjäksi todella suuri.Asia kannattaa ottaa todesta.Useimmat vaunut alkavat jossain olosuhteissa huojua pituusakseliinsa nähden jolloin vähän tai ei ollenkaan kitkaa vailla oleva auton peräpää lähtee liikkeelle vaunun viemään suuntaan.Ylös ja alas suuntainen liike ei niin helposti vaikuta vetoautoon.Nämä on sellaisia suosituksia kuin työsuojelukin että sitä aina ajattelee että minä vaan vähän. :o
-
^
Totta.
Tuollaisella painoiltaan "nurjalla" yhdistelmällä saa kokoajan olla varpaillaan tienpäällä - tuulenpuuska peltoaukealle tullessa, vastaantuleva raskas auto. Saa kuljettajan himmaamaan - sitten takanatulija kiroa, että "..vedetään jäähallin kokoista.. "
Yleensä veturin voimareservitkin on suhteessa kytkentämassaan.. ei aina - kun on tätä eco-teknonologiaa autoissa..
Tuo on totta.Kannattaa tosiaa katsahtaa siihen voimareserviin yhtä lailla. Ylämäessä kun vauhti hiipuu pakoputki punaisena 60km/h niin ei naurata.
Oma yhdistelmä liikkunut tien päällä lähes huomaamatta. Cruisea vaan 90km/h päälle ja vääntöä on riittänyt. Se on iso osa lomaa kun kuskilla
ei niska punoita koko ajan ja kanssa autoilijoiden somet pysyvät alhaalla Thumb :)
-
Jos vetoauto on saman painoinen tai kevyempi kuin vedettävä on riski vaunun muuttumisesta vetäjäksi todella suuri.Asia kannattaa ottaa todesta.Useimmat vaunut alkavat jossain olosuhteissa huojua pituusakseliinsa nähden jolloin vähän tai ei ollenkaan kitkaa vailla oleva auton peräpää lähtee liikkeelle vaunun viemään suuntaan.Ylös ja alas suuntainen liike ei niin helposti vaikuta vetoautoon.Nämä on sellaisia suosituksia kuin työsuojelukin että sitä aina ajattelee että minä vaan vähän. :o
Thumb Todellinen auton kokonaismassa ainakin meillä on reilusti yli vaunun kokonaismassan.
En ole viitsinyt hirveästi kiinnittää tuohon 80kg ylitykseen huomiota. Aisapainoon kylläkin.Toisaalta
on vanha vaunu ja kosteutta puuosissa joten lie tuo paino noussut. Kuten kuskillakin :D
-
Ja onhan ajokortissa oikeat kirjaimet...?
-
Osittain sain sitä tietoa, mitä lähdin hakemaan. Tosin luulen, että kenellä ei ole nämä omapainot yms. auton rekisteriotteessa selkeästi käsityksissä menevät joidenkin kommenttien myötä entistä enemmän sekaisin..
Mitään Hummeria en hanki sen takia, että se olisi turvallisin vaihtoehto. Jos autoni paino ylittää vaunun painon ja muut säädökset täyttyy, niin saa kelvata. Uskoisin, että nyt ollaan ihan eri tasolla kuin pari-kolmekymmentä vuotta sitten, kun eka kertaa hommaa kokeiltiin. Auton teho on vähintään tupla ja ehkä monet muutkin ominaisuudet on rutkasti parantuneet..
Ajokortissa on kirjaimet: A BE C - mitä vielä, minkä väristä vessapaperin pitää vaunussa olla
-
Minä vetelen V70 Volvolla, jonka vetomassa on 1800 kg, LMC 720 (iso vaunu) vaunua, jonka omamassa 1560 kg ja kokonaismassa 1900 kg
Ja vaunussa saa olla renkaista mitattuna 1800 kg painoa. Eli vaunun paino laillisesti voi pyöriä siinä 1850-1870 kg puitteissa, koska sen 50-70 kg menee aisalle painona.
Eli sen 300 kg saa olla vaunussa muuta tavaraa ja yhdistelmä on täysin laillinen. Vaaditaan tosin se pikku-e kortti.
Ei mitään ongelmia. Hyvin on tullut perässä.
-
Ajokortissa on kirjaimet: A BE C - mitä vielä, minkä väristä vessapaperin pitää vaunussa olla
Tämä vain oli tällainen retoorinen kysymys. Juurihan täällä 'keskusteltiin' pitkään siitä iltalehden jututsta, jossa sakot tuli muutaman sadan kilon painoisen kärryn kanssa, eikä hänkään tiennyt ajavansa ilman korttia.
Wessapaperista sun pitää kysyä vaimolta. ;D
-
Ja onhan ajokortissa oikeat kirjaimet...?
Jos tämä oli mulle niin on riittävästi kirjaimia Thumb
-
Mitenkäs muuten tuo uusi lakimuutos tuo uusia mahdollisuuksia myös matkailuun? ^-^
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130407#Pidp4550176
32?§
Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaun un, O2-luokan puoliperävaunun taikka O2-luokan varsinaisen perävaunun. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun jarrujärjestelmän on oltava kyseiseen kytkentään soveltuva sekä täytettävä perävaunun ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 2011, on täytettävä 1 päivänä tammikuuta 2011 tai tätä myöhemmin voimassa olleet jarrujärjestelmää koskevat tekniset vaatimukset.
Ja kun toisaalta muistetaan että:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat
Perävaunu
O1–O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka matkailutarkoituksi in valmistettu hinattava ajoneuvo.
Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:
1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia
2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia
3) O3-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia
4) O4-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia.
R-luokan ajoneuvo on tavaran kuljetukseen tarkoitettu traktorin perävaunu.
Perävaunut jaetaan rakenteen mukaan seuraaviin alaluokkiin:
1) Puoliperävaunu on perävaunu, joka on tarkoitettu kytkettäväksi puoliperävaunun vetoautoon tai apuvaunuun. Puoliperävaunu aiheuttaa olennaisen kohtisuoran kuormituksen vetoautoon tai apuvaunuun.
2) Varsinainen perävaunu (vetoaisaperävaunu) on perävaunu, jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon.
3) Keskiakseliperävaun u on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan. Tähän ryhmään luetaan myös puoliperävaunun kytkemiseen N2- ja N3-luokan ajoneuvoon tarkoitettu apuvaunu (dolly).
Niin tuollainen O2 luokan varsinainen perävaunuhan ei muodosta juurikaan kuormaa vetoauton taka-akselille, kuormaa sen kärryn sitten tavalla tahi toisella, puhumattakaan kuinka vakaasti se muutenkin siellä perässä tulee liiemmälti pomppimati. Ja stopatessakaan ei tartte tassuja ruuvailla kun on renkaat jo valmiiksi tupasen joka kulmassa Thumb
-
Siis käytännössä esim:
(http://www.kartgroup.com/uploads/product/cache_/b30ff17d14b759c017197570526ff51b33cc83c5.jpg)
Avolavan pituus (ilman vetoaisaa): 4770 mm
Ulkoleveys: 1870 mm
Sisäpituus: 4700 mm
Kokonaispituus: 6525 mm
Sisäleveys: 1800 mm
Omamassa : 630 kg
Kokonaismassa: 2000 kg
Renkaat: 195/50 R13 C; 195/50 R10 98/96N
Korkeus: 680-735 mm
Akseli arvo: 2
Kantavuus: 1370 kg
Vetokoukun korkeus: 430 mm
Laidan korkeus: 300 mm
Jousitus: Torsio
Taikka sitten "hieman" pidempänä :o
(http://gamma.nic.fi/~viliho/rotke/05082011067.jpg)
-
Kun vaunun kokonaispaino on n. 300 kg pienempi kuin max.vetopaino niin olet turvallisesti liikenteessä. Näin opasti kokenut caravaanari aikoinaan ja näin on hiljaa tosi.
Herkästi veturista tulee vetäjä vaik' kuin on kitkavetopäätä ym:ta "härpäkettä".
:laugh:
-
Massat on kohillaan kun vaunun kokonaismassa maksimissaan on vähän yli
puolet veturin kokonaismassasta. Tai toisin sanottuna veturin kokonaismassa
on yli 1,5 kertaa vaunun kokonaismassan. Tosin tehoista (väännöstä, reservistä)
en puhu mittään...
Lakihan vaatii jotain muuta ja se riittänee ratsiassa.
OK?
-
Oikealla kuormaamisella pystyy aika hyvin kompensoimaan noita painoja. kevyelläkin voi vetää painavaa jos vaan kuormaus on oikein mutta vaikka ois mikä neliveto amerikkalainen niin hassusti käy kun kuormaa yhdistelmän väärin niin että vetokoukussa on nostetta eikä aisapainoa.
Järjellä pärjää pitkälle mutta ei silti kannata alkaa rötöstelemään. Turvallisia kilometrejä.
-
Herkästi veturista tulee vetäjä vaik' kuin on kitkavetopäätä ym:ta "härpäkettä".
Al-Ko:n ATC tuntuu yllättävän pätevältä "härpäkkeeltä". Ei pääse vaunu viemään autoa kovin helposti vaikka yrittäis.
-
Massat on kohillaan kun vaunun kokonaismassa maksimissaan on vähän yli
puolet veturin kokonaismassasta. Tai toisin sanottuna veturin kokonaismassa
on yli 1,5 kertaa vaunun kokonaismassan. Tosin tehoista (väännöstä, reservistä)
en puhu mittään...
Lakihan vaatii jotain muuta ja se riittänee ratsiassa.
OK?
Nyt aletaan jo puhumaan jo sellaisista yhdistelmistä että hups heijaa. Perhevaunu ja vaikka tila-auto ,kuten meillä
on kaukana tuosta. Isolla pakulla saar repiä vähänkään isompaa vaunua. Tuskin monelle on tämmöinen arkirealismia.
Sitä en kiellä, etteikö tuolloin ole vetoauto se joka tilanteessa kuin tilanteessa vie ja käskee Thumb :)
-
Oikealla kuormaamisella pystyy aika hyvin kompensoimaan noita painoja. kevyelläkin voi vetää painavaa jos vaan kuormaus on oikein mutta vaikka ois mikä neliveto amerikkalainen niin hassusti käy kun kuormaa yhdistelmän väärin niin että vetokoukussa on nostetta eikä aisapainoa.
Järjellä pärjää pitkälle mutta ei silti kannata alkaa rötöstelemään. Turvallisia kilometrejä.
Kannatan tätä ajatusta ja mallia Thumb Näin vaunuilu on useamman matkailujan saatavilla
ja matkailu ei ole pelkästään maantiehirviöiden hupia ;)
-
^
Kokeileppas vaikka tällaista ;D
(http://karavaanari.org/kuvat/1425712362.jpg)
Se voi mieli muuttua ;D
Vaunun kori on auton mittainen. Auton omamassa on 2.3x vaunun kok.massa - saati auton kok.massa. Autossa yli 1tn kantavuutta, joten pihakalustoa voi raahata ympäri maailmaa.. ahdettu dieselivinkkelikasi takaa helpon menon vaikka pusikkoon..
-
^
Kokeileppas vaikka tällaista ;D
(http://karavaanari.org/kuvat/1425712362.jpg)
Se voi mieli muuttua ;D
Vaunun kori on auton mittainen. Auton omamassa on 2.3x vaunun kok.massa - saati auton kok.massa. Autossa yli 1tn kantavuutta, joten pihakalustoa voi raahata ympäri maailmaa.. ahdettu dieselivinkkelikasi takaa helpon menon vaikka pusikkoon..
On kyllä sen näköinen yhdistelmä että kelpaa mullekkin. Thumb Tuo vaan mahtane mennä jo e-luokan ajokortille ja enpä
usko monen karavaanariksi halajavan omaavan tuota pikku e:tä. Varmaan se mun pointti selvisi. ;) Itse haaveilin
jossain vaiheessa Transportterin 4x4 ja siihen perhevaunu perään. Kallis yhdistelmä vaan ja mamma laittoi hanttiin
pakettiauton ostoon.
-
Nyt aletaan jo puhumaan jo sellaisista yhdistelmistä että hups heijaa. Perhevaunu ja vaikka tila-auto ,kuten meillä
on kaukana tuosta. Isolla pakulla saar repiä vähänkään isompaa vaunua. Tuskin monelle on tämmöinen arkirealismia.
Sitä en kiellä, etteikö tuolloin ole vetoauto se joka tilanteessa kuin tilanteessa vie ja käskee Thumb :)
Mutta eikös tuollaisten tilautojen kokonaismassat ole luokkaa 2200-2800kg?
Tuon minun teoriani mukaan voisi vaunu painaa luokkaa 1500-2000 kg
kuormattuna. Itse olen törmännyt siihen, että tila-autojen vetomassat on
aika vaatimattomia. Ja pakubusseissa tehot on vähän alhaisia.
-
Mun mielestä asia ei ole ihan yksiselitteistä painojen laskentaa, vaan myös vetoauton ominaisuuksilla, kuormauksella, renkaiden kunnolla, laadulla ja rengaspaineilla sekä kitkavetopään olemassaololla on iso merkitys. Vaunun aerodynamiikallakin arvelisin olevan merkitystä, oma kun oli aikanaan melkoisen pystykeulainen niin asiaa tuli pohdittua.
Riittävä teho ja vääntö on erittäin tärkeää, ja niitähän saa nykyaikaiseen turbodieseliin helposti lisää.
-
Itsellä yhdistelmänä mb e 270 cdi sekä 552L solifer.
Solikan omamassa 1150 ja kokonaismassa muistaakseni noin sata kiloo enemmän...
Autolla sit saakin vetää 1900kg omamassan ollessa 1670kg ja kokonaismassan 2200kg. Ei vaadi vielä pikku eetä vaikka se taskusta löytyykin. Mutta hyvä siinä et voi välillä vaimonkin laittaa rattiin.. lisäksi ei jää jalkoihi mäessä yms ko koneessa on 425 nm.
Liian usein ostetaan se just riittävä 1.6 bensa ja sillä sit yritetään huuattaa mäet ylös. Kulutus huutaa yli kympin ja kone käy kovilla. Iso diesel menee vaunu peräs 8 litralla ja vääntää nätisti pikku kierroksilla
-
Itsellä yhdistelmänä mb e 270 cdi sekä 552L solifer.
Iso diesel menee vaunu peräs 8 litralla ja vääntää nätisti pikku kierroksilla
Mersu pesee sitten taloudellisuudellaa n vastaavan kokoluokan autot mennen tullen, taitaahan tuolla vaunun massallakin olla merkitystä mutta kuitenkin, vähällä menee.
-
Jep suurimmalla osalla tekee tiukkaa päästä tuohon ilman vaunua...
-
Ironisinta on että ko vetää näin 500kilon kelkkakärryä tai tuota vaunua niin kulutus on sama. Vaikka aika tunnoton tuo on tolle vaunun kuormallekki. Jos tulee joku 70 ajelija eteen niin pääsee vielä vaunu peräs ohikin..
-
..ja voikin käydä niinkin, että kärry perässä kulkee vähemmällä, mitä ilman kärryä. :P 8)
Ai mitenkö voi olla noinpäin - no, siksi meikä m-autolla kun suhaa kesärajotusten voimassa ollessa satkua. Jos puolityhjä 750kg kärry perässä ajelee sitä laillista yhdistelmänopeutta, niin se tuo riippa perässä tuo vähempi lisäkulutus, mitä +20km/h nopeuden nosto "iso-otsaiselle" :D
-
On kyllä sen näköinen yhdistelmä että kelpaa mullekkin. Thumb Tuo vaan mahtane mennä jo e-luokan ajokortille ja enpä
usko monen karavaanariksi halajavan omaavan tuota pikku e:tä.
Tarttee jo ison E:n, Suburban kun on yli 3500 kg:n vehjes. Itsellä yhdistelmänä mb e 270 cdi sekä 552L solifer.
Iso diesel menee vaunu peräs 8 litralla ja vääntää nätisti pikku kierroksilla
Näinköhän menee? Mitattu kulutus vai ajotietokoneesta katottu? Ero voi olla litrojakin.
-
Tarttee jo ison E:n, Suburban kun on yli 3500 kg:n vehjes.
..
Jos vaanarihommiin vain tartee kirjaimia, niin C1E:kin ("väli-E") riittää. Operaationa (ainakin 15v sitten) oli kuin pikku-e:n suoritus.. vehkeet aavistuksen järeämmät.
-
Jos vaanarihommiin vain tartee kirjaimia, niin C1E:kin ("väli-E") riittää. Operaationa (ainakin 15v sitten) oli kuin pikku-e:n suoritus.. vehkeet aavistuksen järeämmät.
Hommaa keralla,kunnon kortin ja unohtaa noi C1e...
-
Hommaa keralla,kunnon kortin ja unohtaa noi C1e...
^
Jos olis vielä kakara, ammatista tietoakaan ja sotaleikit edessä, tilanne voisi olla toinen..
Kiimavaunun nyhtämisen takia ei kannata ammattia vaihtaa :laugh:
800mk omalla kalustolla oli kokonaishinta kortille insseineen, lääkärintodistuksin een - opiskelua ei autokoulun penkillä tarvinnut lainkaan tuolloin.. Thumb
-
Mersu pesee sitten taloudellisuudellaa n vastaavan kokoluokan autot mennen tullen, taitaahan tuolla vaunun massallakin olla merkitystä mutta kuitenkin, vähällä menee.
Tuohon ku ottaa vielä sikspäkin olutta ja nostaa matkanopeuden yli sataseen niin saunanlauteilla putoo kulutus jo 6litraan.
-
Mutta eikös tuollaisten tilautojen kokonaismassat ole luokkaa 2200-2800kg?
Tuon minun teoriani mukaan voisi vaunu painaa luokkaa 1500-2000 kg
kuormattuna. Itse olen törmännyt siihen, että tila-autojen vetomassat on
aika vaatimattomia. Ja pakubusseissa tehot on vähän alhaisia.
Jaa, Transportereissa on 174-180 hepoa näissä tehokkaammissa malleissa. Tuo mun koppi ei ainakaan pahemmin perässä tunnu kun muutamat kerrat olen Volkkarilla sitä siirrellyt.
-
Al-Ko:n ATC tuntuu yllättävän pätevältä "härpäkkeeltä". Ei pääse vaunu viemään autoa kovin helposti vaikka yrittäis.
Niimpä, mutta kun . . . Ei taida kenelläkään tätä sivustoa käyttävällä olla vielä olla tuota käytössä . . .
Ja ne jotka täällä kyselee, ostelee vielä "viimevuosituhannen" härpäkkeitä "alitehoisiin" vetureihin . . .
Näin se vain menee . . .
-
Niimpä, mutta kun . . . Ei taida kenelläkään tätä sivustoa käyttävällä olla vielä olla tuota käytössä . . .
Ja ne jotka täällä kyselee, ostelee vielä "viimevuosituhannen" härpäkkeitä "alitehoisiin" vetureihin . . .
Näin se vain menee . . .
Meittin alueella on monessakin. Ainoa ongelma on kun ne ei vedä vaunua mihinkään ikinä.
Ovat ostaneet vaunut missä tuo vakiona, eli maksaneet tyhjästä. Parempi kun saa ruksaa varusteisiin tuon jos kokee tarvitsevansa
-
Jaa, Transportereissa on 174-180 hepoa näissä tehokkaammissa malleissa. Tuo mun koppi ei ainakaan pahemmin perässä tunnu kun muutamat kerrat olen Volkkarilla sitä siirrellyt.
Uudemmissa kyllä, mutta ei ole silloin ollut kun itse viimeksi pikkubussilla
isohkoa vaunua vetelin. VW/LMC. Nyt näkyy saavan noita n. 150-180 hp
busseja useampiakin, VW/MB merkkisiä useampiakin.
-
Vanhimmat T5 Transporterit jo toistakymmentävuott a vanhoja.
-
Meittin alueella on monessakin. Ainoa ongelma on kun ne ei vedä vaunua mihinkään ikinä.
Ovat ostaneet vaunut missä tuo vakiona, eli maksaneet tyhjästä. Parempi kun saa ruksaa varusteisiin tuon jos kokee tarvitsevansa
Näin se menee, ne joilla on rahaa ( tai velkaa ? ) ostaa vaik' ei tarviskaan ominaisuuksia . . .
Ja ne jotka tarvitsisivat niitä ominaisuuksia heillä ei ole varaa kuin vanhoihin "romuihin" . . .
Ja kun "vanhaa romua" vedetään nippanappa vetokyvynrajoilla olevalla veturilla niin lopputulema on sitte sitä "itteesä" . . .
Tais tulla jo "kipurajan ylitys", alkaa "älämölö" . . .
-
Vanhimmat T5 Transporterit jo toistakymmentävuott a vanhoja.
Jep. Mulla olikin T4... ;)
Viimeisiä niitä vm. 2003.
-
^
Transporterin T4 mallinkin sai 150 heppasena jo -98 alkaen. Bensakoneella jo yli 200 heppaa.
Dieseli 5 sylinterisenä ja bensa 6 sylinterisenä.
-
T4 TDI siitä tunnistaa tuon. T5 TDI kuten mulla Thumb
-
Niimpä, mutta kun . . . Ei taida kenelläkään tätä sivustoa käyttävällä olla vielä olla tuota käytössä .
Kai noita jonkusen vuoden on ollu Cabbyissä ja Kabeissa, Dethleffssissäkin vakiona viime vuoden mallista alkaen mikä meilläkin on.
-
Kuten Solifereissa ja Polareissakin. Noissa voinut tarvitseva ruksaa tilatessaan. Ei ole kausiseisokkien pakko ottaa vakiovarustetta.
-
Näin se menee, ne joilla on rahaa ( tai velkaa ? ) ostaa vaik' ei tarviskaan ominaisuuksia . . .
Ja ne jotka tarvitsisivat niitä ominaisuuksia heillä ei ole varaa kuin vanhoihin "romuihin" . . .
Ja kun "vanhaa romua" vedetään nippanappa vetokyvynrajoilla olevalla veturilla niin lopputulema on sitte sitä "itteesä" . . .
Tais tulla jo "kipurajan ylitys", alkaa "älämölö" . . .
Määrittele vanha romu? Mikä itselläsi on?
-
Määrittele vanha romu? Mikä itselläsi on?
Vanha romu. -99
Haha haaaa
Älämölö alkoi......
-
Vanha romu. -99
Haha haaaa
Älämölö alkoi......
Jaa että semmoosta, mulla on kulkine vuosimallia 98, sekin on vanha muttei romu
-
Mutta eikös tuollaisten tilautojen kokonaismassat ole luokkaa 2200-2800kg?
Tuon minun teoriani mukaan voisi vaunu painaa luokkaa 1500-2000 kg
kuormattuna. Itse olen törmännyt siihen, että tila-autojen vetomassat on
aika vaatimattomia. Ja pakubusseissa tehot on vähän alhaisia.
No se on meillä jus toi 2200kg mut valmistaja on laittanut jarrullisen max.1400kg.
Moottorin jne puolesta perässä kyllä tulis isompikin koppi.Mut me ollaan varmaan menossa
kohti uudempaa ja pienempää vaunua kun noi jälkikasvut ei kohta reissuun lähde. Tai sit
m-autokin kiinnostaa.