Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: jtk - 28.02.2015 kello on 15:56
-
Olen miettimässä Cabbyn hankintaa ja aina tulee kysymyksiä. Milainen on vaunun seinärakenne? Onko noissa ollut kosteusvaurioita? Millainen vedettävä? Millainen talvella. Hyviä ja huonoja puolia. Millaisia varustemalleja ollut tarjolla. Tuon ajan Cabbyistä ei löydy hirveästi tietoa googlettamalla.
-
Varmasti aivan hyviä vaunuja, tosi vähän niitä on tarjolla. Onko sinulla tiedossa mikä kokoista ja mihin käyttötarkoitukseen olet vaunua hankkimassa. Käytetyn ostossa ja kosteusvaurioiden kohdalla on vaunusta riippumatta se asia otettava huomiooin minkälaisella käytöllä vaunun on talvella ja missä sitä on säilytetty.
Jos löydät katoksessa talvet säilytetyn Cabbyn niin veikkaan, että aivan hyviä pelejä.
-
Varmasti aivan hyviä vaunuja, tosi vähän niitä on tarjolla. Onko sinulla tiedossa mikä kokoista ja mihin käyttötarkoitukseen olet vaunua hankkimassa. Käytetyn ostossa ja kosteusvaurioiden kohdalla on vaunusta riippumatta se asia otettava huomiooin minkälaisella käytöllä vaunun on talvella ja missä sitä on säilytetty.
Jos löydät katoksessa talvet säilytetyn Cabbyn niin veikkaan, että aivan hyviä pelejä.
Mites kesällä sataa,niin katos...
-
Usein sanotaan,että tallissa talven säilytetyt vaunut ovat hyviä. Tottahan se onkin, mutta kun itsellä ei ole katosta, niin en halua että vaunu kastuu ensimmäisen viikon aikana. Tallissa kuiva, mutta kun tuodaan vesisateeseen, niin muuttuu vaunun kosteudet märäksi. Eli ostan mieluiten vaunun, jota on säilytetty ulkona ja on kuiva.
-
Ja heti lähti offtopic. Mutta jatkan tuohon omaan perusteluni.
Siis oma ajatukseni on se, kun vaunu on lumelta talvella suojassa, oli se sitten katos, talli tms, niin se vaunu on 20 vuoden jälkeen todennäköisesti rakenteeltaan kuivempi kuin se, joka on kaikki talvet ollut lumessa.
Lumellahan on se vaikutus, että se painaa katolla ja avaa katon ja seinän saumoja, koska katto notkistuu. Mitä enempi katolla on lunta, sitä enempi katto menee notkolle. Kun katto notkistuu se kaventuu ja on mahdollista, että reunoilta vesi/jää menee sisälle runkoon. Ja kun se vielä jäätyy siellä liitoskohdassa niin saumat aukenevat yhä enemmmän. Ja mitä vanhempi vaunu alkaa myös massat vanhenemaan ja kovettumaan.
Uusissa vaunuissa alkaa olemaan nuo kattolistat jo sen verran leveitä ja laadukkaita, jolla tätä vaikutusta yritetään ehkäistä, että vesi ei mene liitoksiin. Varsinkin TD Polarissa on katon ja seinän liitoksessa jo varsin miehekäs lista. Näin vain ei ole aina ollut.
Ei se vesisade sinänsä mitään vaunulle tee, mutta juuri tämän lumen kuorma on aika ratkaiseva asia.
Esim myös Cabbyllä vm 2005-2006 kun malli vaihtuu, niin myös katon ja seinän yhdistävä lista kasvanut merkittävästi leveyttä.
http://www.tori.fi/uusimaa/Cabby_620__17401433.htm?ca=18&w=1
Esimerkki: Katolla arvioidaan olevan lunta 60cm. On helmikuu. Taulukoista saadaan lumen tiheydelle helmikuussa arvo 210kg/m3. Arvio katon lumikuormasta on 0.6m * 210kg/m3 = 126kg/m2.
Ja jos 6 metriä pitkä vaunu ja 250 cm leveä niin katon kuorma on jo melkoinen. Joten kyllä se lumen tyhjennys vaunun katolta on aika suositeltavaa. Toki sekin on tehtävä aika varovasti.
http://wwwi2.ymparisto.fi/i2/95/lumikuormanarviointi.html
-
Olen samaa mieltä. Isoja lumikasoja ei kannata pitää vaununiin katolla. Mutta niihin merkkikohtaisiin heikkouksiin. Olen kuullut, että cabbyssa on uretaanieristys. Onkohan rungossa puurakenteita.
-
Olen samaa mieltä. Isoja lumikasoja ei kannata pitää vaununiin katolla. Mutta niihin merkkikohtaisiin heikkouksiin. Olen kuullut, että cabbyssa on uretaanieristys. Onkohan rungossa puurakenteita.
Sitä en tiedä koska Cabby on luopunut tuosta puurungosta, nämä uudet cabbyt olisiko 2006 vuodesta lähtien tehty ainakin ilman puurimoitusta. Uretaani eristyksiä oli myös vuoden 90-92 Soliferin 5000 ja 6000 sarjoissa.
Mutta oma puhdas veikkaus on, että Kabe on ensimmäisenä siirtynyt puurimattomaan vaunuun. Kabe on muuttanut puurimat, muovirimoiksi. Kabe patentoi muovirimat vuonna 1989. Mutta ilmeisesti Kabe on käyttänyt puuta katon ja seinäliitoksessa hyvinkin pitkään näihin päiviin saakka.
http://www.cabby.fi/suomi/Matkailuvaunun-ostaminen/Cabby-Comfort-Concept/Cabby-menetelma/
-
Onko cabyn sisäseinä pleksiä?
-
Onko cabyn sisäseinä pleksiä?
Cabbyn sisäpinnan muodostaa vedenkestävä vaneri
Cabby on tehty lähes kokonaan ilman puurimoitusta.
http://www.cabby.fi/suomi/Matkailuvaunun-ostaminen/Cabby-Comfort-Concept/Cabby-menetelma/
Joten on tuolla uudessakin Cabbyssä vieläkin puuta rakenteissa.
Taitaa tuolla LMC:llä tällähetkellä olla vähiten puuta rakenteessa, LMC valmistaa ainakin osan uusista Solifereista.
-
Onko tuo menetelmä ollut kauan vai onkohan vain uudemmissa vaunuissa. Tuohan kärjistäen tarkoittaa sitä, että jos on kosteusvaurio, tarvitsee vaihtaa vain katon sisälevyn vaneri+kuivatus.
-
Onko tuo menetelmä ollut kauan vai onkohan vain uudemmissa vaunuissa. Tuohan kärjistäen tarkoittaa sitä, että jos on kosteusvaurio, tarvitsee vaihtaa vain katon sisälevyn vaneri+kuivatus.
Nämä yllämainitut menetelmät ovat tulleet vasta 2000-luvun puolenvälin jälkeen ja Cabby on ollut yksi edelläkävijöitä juuri näiden katon ja seinän liitoksissa.
-
Miten tehneet aiemmin?
-
Miten tehneet aiemmin?
En tiedä sitä miten esim Cabbyssä seinän ja katon liitos on tehty esim juuri tuolloin 1995-2000.
Mutta ja jos veikata pitää, niin siellä katon ja seinän liitoksissa menee puurimat.
Korjatkaa jos joku tietää paremmin. Vähän tähän tyyliin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1425146293.jpg)
-
Tuossa muuten hyvä video miten Kabe tehtiin vuonna 2007. Siellä näkyy selvästi alareunoissa nuo muovirimat, mutta tuo kohta 12 min 30 sek , onko niin että katto lasketaan puurimojen päälle. Kuka tietää ?
14 min kohdalla onko nuo ruskeat osat puuta kulmassa ?
http://youtu.be/ikpuiWX_6Y4 (http://youtu.be/ikpuiWX_6Y4)
-
En tiedä sitä miten esim Cabbyssä seinän ja katon liitos on tehty esim juuri tuolloin 1995-2000.
Mutta ja jos veikata pitää, niin siellä katon ja seinän liitoksissa menee puurimat.
Korjatkaa jos joku tietää paremmin. Vähän tähän tyyliin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1425146293.jpg)
Mutta tuossahan katon eristys on styroksia.
-
Mutta tuossahan katon eristys on styroksia.
Kyllä se eritys on styroksia tässä, mutta tarkoitankin tuota puuosaa, eli oli se eriste, polyuretaani,foam tai styroksi niin vaunun rungossa on puukehikko mihin esim laitetaan nuo kaapit ym kiinni. Tuossakin kuvassa tuosta kulmasta on 2/3 osaa otettu pois tuosta puukaaresta.
-
Mutta ilmeisesti katon eriste on uretaania?
-
Tässä uretaani Soliferin seinä, jossa puuosa oli kastunut, joka meni keskellä seinää.
Eli oli se eriste mikä tahtoo niin se vaunun puurunko voi mädäntyä.
Kuva tästä keskustelusta http://karavaanari.org/index.php/topic,10685.30.html
(http://karavaanari.org/kuvat/1425149172.jpg)
-
Tässä hyvä kertomus kuvineen Polyuretaanin vaunun puurungon vaihdosta.
http://karavaanari.org/index.php/topic,9527.0.html
Asuntovaunut on tehty perinteisesti puurungolle/rimoile, kabe on korvannut osan näistä puurimoista, muovirimoilla joskus 90-luvulla.
Mutta esim juuri nämä katon ja seinän liitokset ovat olleet ongelmallisia. Ja ilmeisesti kabellankin on vielä puuta siellä katon ja seinän liitoksessa. Näin todetaan tässä keskustelussa. http://karavaanari.org/index.php?topic=8022.0
Ja esim juuri cabbykin on yrittänyt päästä tästä puusta eroon kokonaan ja aika pitkälle näin varmaan on tapahtunutkin vuoden 2006 jälkeen. Miten se cabbyn runko on tehty sitä ennen, en tiedä, mutta niin veikkaan, että näin puurimoitukseen perustuen ja eristeenä on käytetty polyuretaania. Polyuretaanissa on tietysti se etu, että se ei vety kovinkaan helposti, jos seinään menee kosteutta ja polyuretaani säilyttää lämmönerityskykynsä . Mutta jos kosteus menee seinään, niin nämä puurimat seinässä kostuvat ja mädäntyvät siitäkin huolimatta olisi se vaunun eriste sitten polyuretaania tai styroksia.
Joten se vanha kabe saattaa olla muovirimoineen tällä hetkellä sellainen vaunun, jotka ovat kuivimmasta päästä kokonaisuudessaan.
Eli palaan alkuperäiseen kommenttiini, jos löydät siistin katoksessa säilytetyn cabbyn, niin tartu kiinni.
(http://karavaanari.org/kuvat/1425150393.jpg)
-
Tuossa luin Ruotsin omaa .orgia ja siellä joku oli korjannut vanhaa Cabbya.
Niin tässä aika hyvä kuva, tuo eriste ei ole mennyt miksikään, mutta nuo puuosat on aivan mätiä.
Ja tämä koskee aivan kaikkia vaunuja, joissa on yleensä puurunko.
(http://karavaanari.org/kuvat/1425152819.jpg)
-
No huh. Pitäisiköhän Cabbyt kiertää kaukaa
-
Mätä puu näyttää ja tuntuu mädältä puulta. Vettynyt styrox ei poikkea ulkonäöltään terveestä, mutta on silti pilalla. Ei kuivu kuukausienkaan kuivauksen aikana, pitää vaihtaa ...
-
Tuossa luin Ruotsin omaa .orgia ja siellä joku oli korjannut vanhaa Cabbya.
Niin tässä aika hyvä kuva, tuo eriste ei ole mennyt miksikään, mutta nuo puuosat on aivan mätiä.
Ja tämä koskee aivan kaikkia vaunuja, joissa on yleensä puurunko.
(http://karavaanari.org/kuvat/1425152819.jpg)
Kuva ei taida olla Cabbysta, vaan 80-luvun loppupuolen Kabe lienee? mannekiini.
-
No huh. Pitäisiköhän Cabbyt kiertää kaukaa
Ei pidä, aivan hyvä vaunu. Kun vaunu alkaa täyttämään sen 20 vuotta, niin silloin onkin tärkeä selvittää, miten sitä vaunua on pidetty ja mitä korjauksia sille on tehty, merkistä riippumatta. Ja jos löytyy 20 vuotta katoksessa säilytetty Cabby niin heti tekisin kaupat.
Tietääkö Tahko, miten tuo Cabby on kehittynyt noiden puurimojen suhteen.
Vuodesta 2006 lähtien on ainakin katon ja seinän saumat tehty uudella tavalla ilman puuta ? Mihin kalusteet laitettaan kiinni suoralla seinällä, onko siellä edelleen puurimat seinissä ? Vai onko siellä joku uusi keksintö mihin kalusteet kiinnitetään ?
-
Mätä puu näyttää ja tuntuu mädältä puulta. Vettynyt styrox ei poikkea ulkonäöltään terveestä, mutta on silti pilalla. Ei kuivu kuukausienkaan kuivauksen aikana, pitää vaihtaa ...
Se on juuri näin, ja jos eriste on polyuretaania tai foamia niin saattaa olla, että ne eivät ole vielä vettyneet.
-
Videolla Bostikkia näytti käyttävän massoina. Näytti tuo butyylikin bostikilta. Mutta nuo kabet aika varmasti mätänee, kun ei ole ruutveja uitettu massassa. Mitenkähän muitten merkkien laita?
Onko eristemateriaaleiss a painoeroja?
Ja seinä revitty auki kosteus vaurion takia, onko iso homma vaihtaa se styroksi/eriste?
-
Jännä ettei löydy varsinaisia käyttökokemuksia verrattuna esim. vastaavanikäisiin Solifereihin.
-
Jännä ettei löydy varsinaisia käyttökokemuksia verrattuna esim. vastaavanikäisiin Solifereihin.
En pidä minään ihmeenä, ettei löydy. Cabbyja on NIIN vähän verrattuna Solikkaan.
-
Meillä oli vuoden verran Cabby joka taisi olla iältään tuota luokkaa. Ei kait siinä mitään erikoista ollut kun ei mitään kummempaa jäänyt mieleen. Laatuvehkeitä nuo on.
-
Tietääkö Tahko, miten tuo Cabby on kehittynyt noiden puurimojen suhteen.
Vuodesta 2006 lähtien on ainakin katon ja seinän saumat tehty uudella tavalla ilman puuta ? Mihin kalusteet laitettaan kiinni suoralla seinällä, onko siellä edelleen puurimat seinissä ? Vai onko siellä joku uusi keksintö mihin kalusteet kiinnitetään ?
Cabbyssä ei käsittääkseni ole puurimoja seinissä, eikä katossa. Seinien ja katon liitoksien profiilit on polyuretaanista ja seinien ja katon ns välitila pellin ja sisävanerin välissä on ruiskutettua polyuretaania. Lattiassa on jostakin syystä edelleen puurimoja ja vaneria. Käsittääkseni seinissä ei ole ollutkaan keskellä rimoja, koska ne häiritsevät oleellisesti tuon uretaanin kulkeutumista valmistuksessa ( näitähän ei kasata lätkimällä valmiita eristelevyjä pellin päälle).
"Salaisuus" sisäpuolen kaluste yms kiinnityksiin on alumiinilevyt sisävanerin ulkopuolella (eli eristeen puolella). Eli ei ole minkäänlaisia rimoja.(näinhän se on käsittääkseni monella muullakin merkillä)
Niin ja se naapurimerkki muovirimoineen tosiaan jättää mainitsemasta, että siinä katon ja seinän liitoksessa on puurimaprofiili molemmissa (ainakin vielä 2013). Ja kuten tuossa joku ihmetteli sitä ruuvien laittoa niin myös ne niitit joilla peltien limitys kiinnitetään, ammutaan läpi molemmista pelleistä siihen puuhun. Toki se butyyliteippi pitää veden ulkona? Maallikko voisi olettaa, että juuri katon ja seinän välinen liitos olisi se kriittisin vaunun eliniän kannalta.
Mutta olipa se tuon ikäinen vaunu minkämerkkinen tahansa niin käyttö ratkaisee ja alkavat olla jo yksilöitä. Jos löydät hyvän yksilön niin se kannattaa kosteusmitata puolueeetttoman ammattilaisen toimesta (ei siis välttämättä myyjäliikkeeen ;) )
-
Juu täällä on mainittu joskus, että ruuvit pitää massassa pyörittää, tää on se johon en usko ja enkä usko nytkään.. Enempi vaan ;D koko juttu..
-
Tuossa luin Ruotsin omaa .orgia ja siellä joku oli korjannut vanhaa Cabbya.
Niin tässä aika hyvä kuva, tuo eriste ei ole mennyt miksikään, mutta nuo puuosat on aivan mätiä.
Ja tämä koskee aivan kaikkia vaunuja, joissa on yleensä puurunko.
(http://karavaanari.org/kuvat/1425152819.jpg)
mikä on Ruotsin oman orgin osoite? t migel
-
Mulla oli puu osat lahot, mutta styroksit täysin kuivat, oli siinä hieman ihmettelyä kun mittailin kosteutta. Joten ei toi styroksi aivan heti märäksi mene ja mittaamalla pitäisi löytyä alkava kosteus.
-
mikä on Ruotsin oman orgin osoite? t migel
Tämä minä olen katsellut
http://www.husbilsklubben.se/forums/
http://husvagnsforum.com/
-
mikä on Ruotsin oman orgin osoite? t migel
http://www.husvagnochcamping.se/forum/
Ainakin yksi niistä
-
Varmaa tietoa seinärakenteesta näkyy olevan vasta 2000 luvun Cabbyista. Lähinnä puurimoitus olisi kiinnostanut, onko sitä tuon ikäisessä vaunussa.