Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Haapaniemen Paroni - 29.12.2014 kello on 18:09
-
Miten vaikuttaa vaunun vesi putkiin?
-
Jäätyvät. :D
-
Jäätyvät. :D
Entäs,kun on lämpö päällä?
-
Hikoileeko sulla putket?
-
Hikoileeko sulla putket?
Ei hikoile ;)
-
Sorry DPL, en malttanut olla letkauttamatta.
Mutta, mitä tarkoitat ?
-
täälläi melko iso kysymysmerkki. kerro lisää polarista
-
Sorry DPL, en malttanut olla letkauttamatta.
Mutta, mitä tarkoitat ?
Sitä.että jäätyykö,niin kuin omakotitalossa ;)
-
Sitä.että jäätyykö,niin kuin omakotitalossa ;)
Eikös sulla kaikki vesiputket ole lämpöisen puolella. Omakotitaloissa putket jäätyy maanrajan alapuolelta (ja yleensä kivijalan juuresta) kun kylmä siirtyy alaspäin.
-
Eikös sulla kaikki vesiputket ole lämpöisen puolella. Omakotitaloissa putket jäätyy maanrajan alapuolelta (ja yleensä kivijalan juuresta) kun kylmä siirtyy alaspäin.
On lämpösen puolella ;)
-
Jos et pidä peruslämpöä silloin kun et ole vaunussa niin varmasti jäätyy jos vedet sisällä. ;)
-
DPL varmaan tarkoittaa tätä reippaasta pakkasilmasta nopeaa lauhtumista päälle nollan.
-
DPL varmaan tarkoittaa tätä reippaasta pakkasilmasta nopeaa lauhtumista päälle nollan.
No se ei vaikuta mitään. ;D
-
Se kun pakkanen aikansa polarissakin vatkaa ylös alas alkaa juotokset aueta ja holotna saapuu !
Omassa vesi menee uloskin säiliöstä kaikistelematta oli puhdasta tai likaista. Miten lie likavesi säiliö on polarissa ja missä sen tyhjennys venttiili ?
P.s. sori Tippis, kun tarkemmin luin niin siellähän vaunusta puhuttiin. ;)
-
Poijjat kävi haastelemmaan mootolokkia. :D
-
outo kysymys kokeneelta talvi matkailialta
;D Polar on talvi vaunu ja toimii köyhät kyykkyyn >:D ;D
-
outo kysymys kokeneelta talvi matkailialta
Ei mitenkään outo. Jos on vaunun kanssa ongelmia, niin silloin pitää kysyä.
Itse en osaa vastata, minulla kun ei ole vaunun kanssa ollut ongelmia pakkasella(kaan).
-
Ei mitenkään outo. Jos on vaunun kanssa ongelmia, niin silloin pitää kysyä.
Eihän se kertonut, että on ongelmia. Kysyi vaan jotain, en vaan minäkään tiedä, että mitä.
-
Eihän se kertonut, että on ongelmia. Kysyi vaan jotain, en vaan minäkään tiedä, että mitä.
Varmasti on jotain ongelmaa, tai ainakin pelkoa ongelmasta, ei kai sitä muuten kyselisi.
-
Varmaan tuo jälkimmäinen syy miksi kyselee. Kun ei oo ikinä kokeillut niin pitää kysyä.
Bavaria kyseli jätevesistä jne. Se säiliö on sisällä, hana on sisällä, kara tulee lattiasta läpi, aina tuo on toiminut pakkasellakin.
Samoin raikasvesi.
-
Minä taas luulen tiplomaatin olleen suotta huolissaan. Olisko ollut tilapäinen häiriö tiplomaattisessa kommunikaattiokanav assa. Pakkasen aiheuttama jäätymisvaihe telepaattisissa yhteyksissä.
Jo Wain DPL tietää ja tuntee Polarinsa jutut, talvellakin.
Eller hur, Herr Diplomat.
-
Aiheeseen liittyen tuli ainakin havaittua seuraavaa, kun vedettiin vaunu kuukausia jatkuneesta muutaman lämpöasteen vesisadekeleistä Sallaan, jossa pakkasta oli keskimäärin kutakuinkin -25 astetta koko sen viikon jonka siellä vietimme.
Sellaista määrää vettä tiivistyneenä ikkunoihin ja ikkunanpuitteisiin, kattoluukkuihin ja liesituulettimeen en ihan lähiajoilta muista. Jäätä oli ikkunoissa ja karmien ulkopuolella seinän eristevaahdon ja karmien väliin jäävässä tyhjässä tilassa. Liesituulettimesta tippui vettä puoli litraa, kun aamulla liedellä jotain lämmitti.
Vaunun lattia alkoi pitää järkyttävää rytinää ja pauketta. En tiedä millainen jännite siihen muodostui, mutta olin jo vakuuttunut, että lattia on entinen ja vaunu menee vaihtoon.
Nyt tätä kirjoittaessa tienvarsiparkissa pakkasta on -7, eikä lattia onneksi enää rytise. Vedet ikkunoista alkaa olla kuivuneet. Putket eivät toki jäätyneet.
-
^
Vähän tähän liittyen...
Nyt talviseisonnassa oleva peli on varsin kovassa kosteushyökkäyksess ä, kun ilma lämpenee nopeasti. Sisällä on pakkasta ja ulkona on lämpöasteita. Siinä on huono yhtälö.
Tähän varautuen olen yläluukut pitänyt avoinna ja päivisin hetkellisesti sisätilalämppärillä koittanut nostaa lämpöä ulkolämpötilaa korkeammaksi. Lämmin ilma käsittääkseni lämppäristä kiertää sisätiloissa ja poistuu yläluukuista vieden kosteutta kohti kylmempää ilmanalaa.
Ps. Hiiriä ei ole ollut ainuttakaan vielä. Olisikohan uutena keinona oleva myyränkarkoitin auttamassa. Se pärisee ja värisee syklittäin lattialla.
-
Sitä.että jäätyykö,niin kuin omakotitalossa ;)
Minä en tajua kysymystä edelleenkään kaikkien selitysten jälkeen.
Koskaan ei oo putket jäätyny omakotitalossa - ei omassakotona eikä lapsuudenkodissa.
Sitä eilenkin työkaverin kanssa mietittiin - miksi ration uutisissa höpötetiin putkien jäätymisongelmista kun ilma lämpenee - eihän nyt oo ollu vielä edes oikeaa pakkasta ja routa on ehkä lähellä puoltametriä menossa.
-
Minä en tajua kysymystä edelleenkään kaikkien selitysten jälkeen.
Koskaan ei oo putket jäätyny omakotitalossa - ei omassakotona eikä lapsuudenkodissa.
Sitä eilenkin työkaverin kanssa mietittiin - miksi ration uutisissa höpötetiin putkien jäätymisongelmista kun ilma lämpenee - eihän nyt oo ollu vielä edes oikeaa pakkasta ja routa on ehkä lähellä puoltametriä menossa.
Se, niin kuin homejututkin on löperöiden rakentajien aikaan saama murhe. ::)
-
Sitä.että jäätyykö,niin kuin omakotitalossa ;)
Ai, nyt mullakin jo välähti ;D
Joo. Putket jäätyy Polarissa ihan samalla tavoin kuin omakotitalossa ;D
-
Meillä vaunun sisällä 200w pakkasvahti päällä. Vaunun lämpötila aina muutaman asteen ulkolämpötilaa korkeampi, vaikka vaihtuu keli.
-
Meillä vaunun sisällä 200w pakkasvahti päällä. Vaunun lämpötila aina muutaman asteen ulkolämpötilaa korkeampi, vaikka vaihtuu keli.
Miten tuo on toteutettu? Jos pelkästään pakkasvahdin omalla termostaatilla sisä/ulko -lämpötilaero vaihtelee aika laajasti. Ja sähköä kuluu.
Olisin kiinnostunut "termostaatista" joka tunnistaa ulkolämpötilan ja säätää vaunun sisätilan 1-2 astetta suuremmaksi.
Lisäys: No alla on sellainen! Hyvä Seppoko Thumb
-
Miten tuo on toteutettu? Jos pelkästään pakkasvahdin omalla termostaatilla sisä/ulko -lämpötilaero vaihtelee aika laajasti. Ja sähköä kuluu.
Olisin kiinnostunut "termostaatista" joka tunnistaa ulkolämpötilan ja säätää vaunun sisätilan 1-2 astetta suuremmaksi.
Olisiko tuo?
http://www.sahkonumerot.fi/2627100/
-
Sitä.että jäätyykö,niin kuin omakotitalossa ;)
eipä jäädykkään tässä omakotitalossa
tai ei ole jäätynyt 15 v aikana kertaakaan
kun täällä ollaan asuttu
tuolla kaivovedessä on lämpiävät putket
tai joku jutska , kun laitaa vaan sähkön päälle Thumb
tupa-autoon ei vesiä laitetakkaan
vaan ollaan ihan kanistereiden varassa ....
-
Miten tuo on toteutettu? Jos pelkästään pakkasvahdin omalla termostaatilla sisä/ulko -lämpötilaero vaihtelee aika laajasti. Ja sähköä kuluu.
Olisin kiinnostunut "termostaatista" joka tunnistaa ulkolämpötilan ja säätää vaunun sisätilan 1-2 astetta suuremmaksi.
Lisäys: No alla on sellainen! Hyvä Seppoko Thumb
Eihän tuommoinen 200 wattinen juurikaan lämmitä, mutta nyt syksyn aikana kun olen käynyt vaunulla, niin lämpötilaero on ollut 3 - 5 astetta.
Vorttumista ja Vattenvaalista saa sähköä! Maksaa reilun satasen syväntalven ajalla. Toiset käyttää tuon rahan johonkin muuhun :)
-
^
Mulla on tuo idea harrastetallissa.
Siellä patterit ovat säädetty +5 asteeseen. Siellä on aina kuivaa ja kosteus on jossain 50% luokkaa. Ei ole tarkoitus pitää lämpinä muuta kuin sen verran, että pysyy plussan puolella. Samalla puskee mahdollisista raoista kosteutta kylmään suuntaan.
Tuossa retkuiluautossa toteutus on toinen. Päivittäin auton sisätilalämppäri puhaltaa alareunassa lämpöä 15-30 minuuttia. En muista tarkoin. Yläosasta on luukut auki, jolloin lämpö nousee ylöspäin ja vie toivon mukaan kosteutta ulos kylmän suuntaan. En katso mielekkääksi pitää lämpöä jatkuvasti päällä, vaan annan tuollaisen lämpötuulahduksen. Nyt kovilla pakkasilla siellä on lähes yhtä kylmää kuin ulkonakin ja saa ollakin.
Viime talvena ainakin pysyi kuivana, joten sama systeemi jatkuu.
-
Nyt enää -1,eikä putket paukkunut,ja vedet säiliössä Thumb
-
Nyt enää -1,eikä putket paukkunut,ja vedet säiliössä Thumb
Onko sulla Risto peruslämpö siellä vaunussa, vai ihan normilämpö?
-
Onko sulla Risto peruslämpö siellä vaunussa, vai ihan normilämpö?
Normi lämoö,kun ollaam vaunulla ;)
-
Peruslämmöllä tulisikin vilu... ;D
-
Vaihteleehan tuo
-
Olen joskus pitänyt 60 wattista lamppua roikkumassa kohtalaisen matalalla kattoluukun alla muutaman päivän ennen talvireissua. Hyvin sekin on kierrättänyt ilmaa ja nostanut kosteutta sisältä.
-
Aiheeseen liittyen tuli ainakin havaittua seuraavaa, kun vedettiin vaunu kuukausia jatkuneesta muutaman lämpöasteen vesisadekeleistä Sallaan, jossa pakkasta oli keskimäärin kutakuinkin -25 astetta koko sen viikon jonka siellä vietimme.
Sellaista määrää vettä tiivistyneenä ikkunoihin ja ikkunanpuitteisiin, kattoluukkuihin ja liesituulettimeen en ihan lähiajoilta muista. Jäätä oli ikkunoissa ja karmien ulkopuolella seinän eristevaahdon ja karmien väliin jäävässä tyhjässä tilassa. Liesituulettimesta tippui vettä puoli litraa, kun aamulla liedellä jotain lämmitti.
Vaunun lattia alkoi pitää järkyttävää rytinää ja pauketta. En tiedä millainen jännite siihen muodostui, mutta olin jo vakuuttunut, että lattia on entinen ja vaunu menee vaihtoon.
Nyt tätä kirjoittaessa tienvarsiparkissa pakkasta on -7, eikä lattia onneksi enää rytise. Vedet ikkunoista alkaa olla kuivuneet. Putket eivät toki jäätyneet.
Ihan pakko kysyä, että oliko sulla vaunussa lämmöt päällä pohjoiseen siirtymisen aikana?
-
Hyödyllinen kertomus Iso-Juusolta (taas kerran). Päätin pitää Hymerissä peruslämmön, kunnes pakastaa. Kun nyt on reissun jäljiltä kuiva sisältä.
-
Ihan pakko kysyä, että oliko sulla vaunussa lämmöt päällä pohjoiseen siirtymisen aikana?
Vaunu on ollut asumislämpimänä koko syksyn, mukaan lukien tuon ajomatkan.
Vaikka vaunu on lämmin, sen tekstiileihin kertyy ilmankosteudesta riippuen kosteutta. Ilman kuivuessa tuo kosteus poistuu; tässä äkkinäisessä muutoksessa osa siitä poistui tiivistymällä kaikkiin kylmiin pintoihin, kuten ikkunoihin, kattoluukkuun ja liesituulettimen hormiin.
Parin kuivassa pakkaskelissä vietetyn vuorokauden jälkeen kosteuden tiivistyminen väheni normaalille tasolle.
-
Kävin katsomassa "Reiska"a, hyvin oli kosteus tiivistynyt auton päälle, mutta sisällä suh'koht kuivaa, johtukohan yhdestä kosteudenpoistajast a lattialla. kosteudenpoistajass a oli reilu 10 mm vettä pohjalla. Lämmitin autoa parituntia kaasulla ja vepastolla ja moottori käynnissä.
Akut jätin lataukseen sähköllä. Reilun kuukauden aikana hupiakkujen jännite laskenut 10 v.iin. Täytyy huomenna mennä irroittaa hupiakut irti (rinnan kytkentä) niin eivät pura toisiaan!
-
Matkailuautossa ei ollut kosteutta havaittavissa äsken. Pesuvadissa on merisuolaa kilo ja se oli hieman jämähtänyt, siis kostunut. Suvilumi valui helposti pois pressulta (n.15 cm). Itsetuulettava kattoluukku kiinni ja auto kylmänä.
Kuvassa edellinen auto samaisen pressun (+kehikko) alla. Takana on reilu tuuletusaukko ja ilma pääsee kiertämään auton alta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1420119832.jpg)
-
Tuo pressu systeemi on hyvä, mutta hankala harrastaessa. ;)
-
Olisipa kiva nähdä kuva pelkästä kehikosta Retkeilijän pressun alla. Matetiaalivahvuudet?
Olen itse miettinyt tuota samaa, tosin kenties vaihtoehtoja kevyt muoviprofiili kuten kuisteissa.
Sen rakennelman kun vielä saisi kerralla 2-4 osassa pois - jos apuna olisi kaveri toisesta päästä nostamassa olisi aika etevä.
Sitten kun vielä pysyisi tuulella katolla esim. runkoon kiristettynä.
Siitä pleksistä varmaan lähtisi lumi liukkaasti pois, eikä harjankaan tarvitsisi olla ihan tiivis koska tuskin jostain 5 cm:n raosta paljoa lunta menee.
Pääasia olisi että olisi tukeva ja samalla kevyt nostettava.
-
Pitihän asia tarkistaa, ei ongelmia vaunussa sisällä. Kuiva kun kuollu torakka. Sensijaan telttakatoksessa oli kosteutta kattopinnoilla ja päätinkin avata katoksen etupäädyn puoleenväliin saakka ilmankierron parantamiseksi.
Telttakatokseni on ankkuroitu kahden pk-sähköpylvään varaan ja pylväiden alla, sekä teltan rungon alaosassa on reippaat tuuletusraot. Lisäksi päädyissä on n.30 cm tuuletusrakoa. Telttakatoksen yläkulmissa on lisäksi tuuletusreijät.
Täätä sen hankin.
http://www.mikkelinjoretuote.fi/autoteltat
-
Eilen aamulla kun laitoin Adrian lämmitykseen niin lämpötila oli tuolloin nollassa ja teltta sisäpuolelta oli täysin ja auton ulkopinta osittain kuurankukalla, sisälle mennessä kosteuspallot ( 2 kpl ) olivat täysin kuivat. Trumaan laitoin sitten lämmityksen 3:lle niin tänään aamulla autossa oli kauttaaltaan +22 astetta ne kosteuspallot olivat edelleen kuivat joten aika kuivana tuo auto tuossa teltassa on talvehtinut tämän alkutalven...nyt kun lämpötilat pysyvät plussalla parin päivän ajan niin pidän autossa lämmityksen päällä +7 asteessa.
-
Vaunu on ollut asumislämpimänä koko syksyn, mukaan lukien tuon ajomatkan.
Siinä tapauksessa voimakas kosteudenmuodostus tuntuu sinänsä hieman oudolta, sillä eihän lämpimänä pidetyn vaunun sisään pitäisi tiivistyä merkittävästi kosteutta.
Itse olen päässyt kosteudesta eroon sillä, että olen pitänyt vaunua muutaman päivän lämpimänä ennen reissua ja Dometicin "trumatic moodissa" eli puhallin lämmityksellä lämmitysvaiheesa. Tällöin vaunun sisällä ilma kiertää tehostetusti ja ilmalämmitys kuivaa ilmaa.
Tällä tempulla vaunun kosteus putosi esim nyt ennen joulureisssuun lähtöä noin 40 prosenttiin ja ongelmia pohjoisessa rinteen juurella ollessa ei kosteuden tiivistymisen kanssa ollut. Pakkasen pyörittyä siellä parinkympin molemmin puolin muutaman päivän oli ilmankosteus vaunun sisällä pudonnut jo noin 20 prosenttiin. Nyt taas tänne etelän vesisateisiin palattuamme on kosteus noussut tuonne 40-50 % välille.
mainitsemani kosteuslukemat ovat vain suuntaa antavia, koska kosteusmittaria ei ole kalibroitu
-
Just täräytin CC:llä lämmöt päälle, huomenna tuon näkee onko kostea tuntu petivaatteissa ja ikkunat märkinä. Tähän asti ei ole olleet kummatkaan.
-
huomenna tuon näkee onko kostea tuntu petivaatteissa ja ikkunat märkinä....
Tähän asti ei ole olleet kummatkaan.
Ylläolevasta kommentoinnista päätellen tuskinpa ne sitten kosteina olisi...mikäpä ne nyt sitten kosteiksi yhtäkkiä saisi jos ne ei sitä ole olleet tähänkään asti.
-
Aattelin kun on ollut näitä vaihteluja lämmöissä ja immeiset funderraaneet nuitahi asioita.
Yleensä olleet kuivina kun edellisenä iltana näin talvella lämmöt laitettu päälle.
-
Minä olen tässä jo jonkin aikaa käynyt yövuoron perään vaunulla nukkumassa. Aina kahtena aamuna peräkkäin ja viikon verran väliä. Laitan TUTA:lla sellaisen +10C puoli vuorokautta aiemmin ja pari tuntia ennen menoa lämpöä ylös. Eli kun saavun vaunulle, siellä on n.18-20C. Mutta koska lämmitys tapahtuu erillisellä öljytäytteisellä patterilla, lämpö ei ole tasaista. Tästä näkyy miten kosteus tiivistyy, esim WC:n peilikaapin takaseinässä aivan pisaroituu. Kun saavun vaunulle, laitan ALDEn puhisemaan. Petivaatteet on hieman kosteat. Mutta tämän kun toistaa aina toisena aamuna peräkkäin, tuolloin kosteus on jo poistunut. Esim ikkunat menee eka aamuna huuruun verhon takaa, mutta toisena aamuna vain alalaidassa pieni huurujälki. Kylmintä tähän mennessä tälle talvelle on ollut -15C ja tuolloin ilma oli jo selvästi kuivempaa.
Ei varmaan ole parasta mahdollista käyttöä vaunulle tällainen vaihtelu. Mutta vaunu on hommattu käyttöä varten.
-
Siinä tapauksessa voimakas kosteudenmuodostus tuntuu sinänsä hieman oudolta, sillä eihän lämpimänä pidetyn vaunun sisään pitäisi tiivistyä merkittävästi kosteutta.
Seinät ja nurkat ovat kuivat, joten en minä tuota osaa epänormaalina kosteudenmuodostuks ena pitää, etenkään kun ilmiö on tuttu monen vuoden ajalta. Kelien jäähtyessä kunnolla pakkaselle ikkunat huuruuntuu alkuun aina enempi kuin mitä ne huuruuntuvat sitten kun pakkaskausi on kestänyt pidempään. Mitään mittailuja en ole tehnyt, tämä on ihan käytännössä tehty havainto.
Lämpimällä kelillä ilmassa kuitenkin on enempi kosteutta kuin kylmällä, ja vallitseva ilmankosteus kertyy myös vaunun sisämateriaaleihin.
Vaunussa elämisestä itsessään kertyy jonkin verran kosteutta, joka kylmällä kelillä herkästi tiivistyy esimerkiksi kattoluukkujen kylmimpiin pintoihin. Meidän vaunu on asuttu ympäri vuoden, joten kahden ihmisen ja kahden kissan kosteusrasitus sillä on aina läsnä. Sen vuoksi kuuraa kertyy pakkaskeleillä aina pieniä määriä.
-
Minä olen pitäny liesituuletinta päällä muutamia tunteja kun lämmöt on laitettu päälle, ainakin on tuntuma, että kosteus lähtee äkkiä ja vaunuki lämpiäis nopeammin
-
Joo, tuo liesituulettimen maininta unohtui, selkeästi lämmintä ilmaahan sieltä tulee kun on autossa lämmöt päällä joten sitä tosiaan kannattaa käyttää jos sellainen on.
-
Joo, tuo liesituulettimen maininta unohtui, selkeästi lämmintä ilmaahan sieltä tulee kun on autossa lämmöt päällä joten sitä tosiaan kannattaa käyttää jos sellainen on.
Toassiisa pittää sannoa, että veskin elekrolux venttiiliin 120mm:n tietsikan puhallin, ulos päin puhaltamaan. Samalla se kuivaa pyyhkeet ja ulkovaatteet. Jos ei ole venttiiliä, sitten se on sinne asennettava. :D
-
Olisipa kiva nähdä kuva pelkästä kehikosta Retkeilijän pressun alla. Materiaalivahvuudet?
Itselleni tein kehikon puutavarasta jota oli varastossani.
Tee se itse Pressukehikko matkailu-vaunulle/autolle
Materiaali: 3 kpl metallisia kuvan mukaisia kulmakappaleita, sahatavaraa 50x50 mm n.15m, neljän tuuman lautaa n.24m (3x2,5m+1x4m).
(http://karavaanari.org/kuvat/1420204057.jpg)
Näistä tehdään 3 ”kattotuolia”, joiden yläkulmaan em. metalliosat. Niistä alaspäin kaksi ”jalkaa” 50x50 soirosta ja poikittain neloslauta, jonka pituus on vaunun leveys + 5 cm. Kolme kattotuolia yhdistetään 50x50 mm x n.4m yläorrella ja alapäät katkaistaan jättäen kattotuoliin n. 10 cm:n räystäät ja yhdistetään halkaistulla neloslaudalla. (Kehikko lepää vaunun reunalistojen päällä poikittaislautojen varassa).
- kattotuolien paikat vaunun katolla olevien luukkujen yms. väleihin.
- päälle 4m x 5m kevytpressu jolle kiinnitysköysiä ja kumikiinnikkeitä, isokantaisia puuruuveja
Puutavara ei saa kastua tai paino nousee liikaa. Itse säilytän kehikkoa kesäajan poikittain autovajan perällä kyljelleen kiinnitettynä.
Lisäys: Lumet on karisteltava usein pois (max.10 cm), ettei pistemäistä painoa tule liikaa katon reunalistoille. Takapäätyyn pressulle reilu tuuletusaukko.
-
Piti kanssa käydä katsastamassa kosteustilannetta.. .
ulko- ja sisäpuolella en havainnut kosteutta. Kuivakan oloinen, vaikka kosteusmittari näytti sisällä 90%. Varmaankin johtui siitä, että yläikkunat ovat selällään auki ja ulkopuolinen kosteus lienee ollut samoissa lukemissa. Päivittäin sitten taas 15-30min lämpöpuhallus.
Säilytyspaikka on varta vasten tuunattu rakennus, jossa on vaakalaudotus ympäriinsä ja lautojen väleissä tuuman verran rakoa. Tuuli käy siis koko ajan. Kattona peltikate, jonka alle vanhan pressun jätin kondensiovettä estämään.
Itseasiassa käyttöautot olivat todella kosteat. Kojelauta ja ratti aivan märät. Näillä sentään ajetaan päivittäin.