Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: velimatti.num - 24.11.2014 kello on 20:08
-
Moi onko jollakin käytännön kokemusta kyseisestä öljystä ducaton vaihdelaatikossa . Castrol SYNTRAX LONG LIFE 75W-90
cl-5 . Lähemmin tarkoitettu raskaskalustolle vaativiin olosuhteisiin . Öljy on aika arvokas 1l / 30 e. Itselläni vaihdelaatikko rahisee jokin verran ja synkrot ulisee moottori jarrutuksessa. Ja mikä on ducato I vaihdelaatikon öljyn määrä suositus lootassa.
Tolla hakisin synkrojen ulinoiden hillitsemistä.
http://www.duell.fi/Castrol_Syntrax_Long_Life_75W-90_60L_SAF-XO
-
tee laatikko remontti ensin ja sit kunnon öljy , (öljyllä ei saa korjattua vaihrelaatikkoa )
-
Ja mikä on ducato I vaihdelaatikon öljyn määrä suositus lootassa.
Vähintään sentti yli tikun merkistä.
-
moi mikähän on dl määräisesti arvio öljynmäärästä .
yst ter velimatti
-
moi mikähän on dl määräisesti arvio öljynmäärästä .
yst ter velimatti
Omaaani kun kesällä vaihdoin 2 litran purkkia riitti noin sentin ylitäyttöön
-
Itselläni vaihdelaatikko rahisee jokin verran ja synkrot ulisee moottori jarrutuksessa. Ja mikä on ducato I vaihdelaatikon öljyn määrä suositus lootassa.
Öljymerkistä ei ole tietoa, mutta eikös siihen ole vaatimuksena nimen omaan GL-4 öljy.
GL-5 voi tulla kuuleman mukaan ongelmia oliko liian liukasta tms. en muista, tosin viimeisessä vaihdossa sinne minulle laitettiin GL-4/GL-5 öljyt eikä ollut mitään ongelmia.
Tuleeko tuo ulina varmasti synkka renkaista? Itsellä meni vitosakselin laakeri, mutta rattaat olivat hyvässä kunnossa kun en ajanut rahinan jälkeen kuin korjaamolle.
Tarkka (korjattu) öljymäärä on tietääkseni 1,95 l, mutta 2 litraa on sopivasti.
-
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.
Voi juku kun olisi hyvä että olisi pomminvarmaa tietoa.
velimatti
-
Itse toissakeväänä liruttelin Ducaton askiin 2x oheisia Mobilube HD -tölkkejä eikä tuosta askista reissuilla moitteen sanaa koskaan löytynyt. Tosin ajomäärätkin olivat itsellä niin kovin vaatimattomia, mutta kuitenkin. Ja tänä keväänä auton myytyäni ostaja vielä jälkeenpäin jopa kehui napakasti ja äänettömästi toimivaa askia Thumb
(http://static1.motonet.fi/img/5/598091/300/598091.jpg)
-
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.
Voi juku kun olisi hyvä että olisi pomminvarmaa tietoa.
velimatti
ulommat laakerit voi vaihtaa lootaa irrottamatta , mutta monasti myös toisen pään laakerit on vaihtoa vailla ja silloin pitää loota irrottaa ja purkaa "atomeiks".
jos itellä moinen ongelma ni eka vaihtasin sinne vitosen päätyyn laakerit ja toivosin ett toinen pää ois kunnossa, ja mun tuurill ei ois kummiskaa riittäny ni sitt vasta loota pois ja toisen pään laakerit.. hommaan mene noin parituntii se helpompi ja vaikeempaan noin n15 tuntii näin hatusta vejettynä vanhoja muistellen..
-
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.
Voi juku kun olisi hyvä että olisi pomminvarmaa tietoa.
velimatti
Lootan saa purettua ja myös kasattua ilman että irrottaa kytkinkoppaa moottorista.
-
Mites eikö toi jolina mallia (armeejan zatsi )mootorijarutuksessa ole yleensä synkro ongelmasta kertova.
Elikä synkrot laitettava uusiksi samalla, jos lootan laitaa atomeiksi.
Mites muuten täyttyykö vetoakselit irrottaa pyöristä lootan pois saamiseksi. Jos irrotta raidetankkonpäät pystyykö
koko härtelliä siirtää sen verran sivuun että saa vetarit irti lootasta.
-
Lootan saa purettua ja myös kasattua ilman että irrottaa kytkinkoppaa moottorista.
eikö kytkinakselin laakeri lähtenyt moottorin suuntaan kun ensin irrottaa painelaakerin ohjaimen?
-
eikö kytkinakselin laakeri lähtenyt moottorin suuntaan kun ensin irrottaa painelaakerin ohjaimen?
Ykköskoppasessa painelaakerin ohjain on samaa puuta lootan päädyn kanssa ja kytkin akseli lähtee vain ulospäin josta syystä esim. kytkinakselin stefan vaihto edellyttää lootan purkamista.
-
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.
Miten homma on tehty, sitä en tiedä, mutta kaikki laakerit vahdettiin samalla ja jotkut rattaat käännettin toisin päin, eli uusi kulutuspinta käyttöön.
Olisiko käännetty synkkarenkaat, en muista ( 10 vuotta sitten) ja en tiedä voiko niitä kääntää kun en ole alan asiantuntija. Itse olen purkanut liki 40 vuotta sitten Ford Cortinan laatikon, joka on ainoa kokemus vaihdelaatikko rempasta.
-
Ykköskoppasessa painelaakerin ohjain on samaa puuta lootan päädyn kanssa ja kytkin akseli lähtee vain ulospäin josta syystä esim. kytkinakselin stefan vaihto edellyttää lootan purkamista.
ok sitt mull oli väärä mielikuva, sittenhän sen voi laakeroida kokonaan paikallaan Thumb
-
ok sitt mull oli väärä mielikuva, sittenhän sen voi laakeroida kokonaan paikallaan Thumb
Näin on. Thumb
-
Mietin tossa jos lähtisi kokeilemaan seuraavaa että vaihtaisi pelkästään ensio ja toisio pään poskilaakerit.
Onkohan siinä mitään järkeä.
Vaihteet menee päälle ihan hyvin , ainosttaan paikalla ollessa loota rohisee. Kykin pohjassa rohina loppuu . Johtunee varmaan ensioakselin päiden laakerit kypsät.
Tietysti toi synkrojen jolina mootori jarrutusessa (mallia armeejan katzi).
Jollain laillaa on tunne että joku on vaihtannut kytkinlevyn tohon mulle uuden.Koska säädöissä on varaa Toivottavasti on Stefan samalla vaihtunut uuteen . Sillä kun lähtee ottamaan ensiöakselin pois ja on vanha stefa niin siintä voi tulla aiokamoinen riemu eteen.
Pistäkääs miehet ajatuksia, kommenteja.
-
Tuo jolina hiljentäessä ihmetyttää. En oikein keksi syytä ja jaksa uskoa että synkrot aiheuttaisi ko. äänen. Ennemmin epäilisin perän poskilaakereita. Voisi kyllä johtua myös toisioakselin laakereilen väljyydestä.
-
Mites oletko käyttänyt paperitiivisteitä vai laittanut tiivistetasoteliima lla lohkojen väliin . Poskilaakerit lähtee varmaan irti pahaiten
laakerieden väliin tulevilla ulos /vedintapieilla.
miten on, käytännön neuvoja kaipailisin.
yst ter velimatti.
-
Mites oletko käyttänyt paperitiivisteitä vai laittanut tiivistetasoteliima lla lohkojen väliin . Poskilaakerit lähtee varmaan irti pahaiten
laakerieden väliin tulevilla ulos /vedintapieilla.
miten on, käytännön neuvoja kaipailisin.
yst ter velimatti.
iha tasotiivisteillä paitsi niissä missä laakerivälys säädetään tiivisteen paksuudella
-
Laakerit tulee osin akseleiden mukana osin kopistelemalla. Tiiviste pintoihin olen sipaissut hieman tasotiiviste massaa paperitiivisteen lisäksi.
-
Elikä poskilaakerit pystyy siis vaihtamaan ilman että että lohkokoja lähtee avamaan ,
ensio ja toisio akselin paikallaan ollessa. Vetäen ulos päistä sisäpuolisella laakeri ulosvetimellä.
ymmärsinkö oikeen.
-
Elikä poskilaakerit pystyy siis vaihtamaan ilman että että lohkokoja lähtee avamaan ,
ensio ja toisio akselin paikallaan ollessa. Vetäen ulos päistä sisäpuolisella laakeri ulosvetimellä.
ymmärsinkö oikeen.
Kyllä se on purettava kytkinkoppaa myöten ja akselit pois paikoiltaan jos molemmat akselien päissä olevat laakerit meinaa vaihtaa. Katso hajoituskuvaa Tamgearin sivulta.
-
Elikä tarkoitin vitos vaihteenpään ensio ja toisioakseleiden poskilaakerit vaihtoa . Pystyykö vaihtaamaan avaamatta lohkoja kahtia. Mitkä siaitsevat Laakeri varmuuslevyn alla.
-
juu ne pystyy vaitaan ilman koko purkuu ja aika nopee simppeli homma.. ku muistat merkata vitosen siirttäjän kohdan tarkasti jos sattuu olemaan soikeella reijällä, jott säästyy sen säätämiseltä..
-
Voi vitsi hyvä neuvo, sillä en todellakaan olisi tietänyt ja huomioinut tota tietoa. Thumb Thumb
-
Mites äijät kun olette rempannut ducaton lootia oletteko samalla laakeroineet vetopyörästön kannatinlaakerit.
Elikä happaneeko ne yleensä helposti.
-
Mites äijät kun olette rempannut ducaton lootia oletteko samalla laakeroineet vetopyörästön kannatinlaakerit.
Elikä happaneeko ne yleensä helposti.
ilman muta kaikki siin vaihees jos kokonaan purkaa
-
Voi olla että toisioakselin sisempilaakeri on se joka tarvitsee enemmän vaihtoa, tuosta jolinasta päätellen.
-
Hitto sentään noi on todella tärkeitä ja hyviä neuvoja. Olen pirusti miettinyt tota katzin jolinaa. Lähemmin alamäessä I vaihteella hiljaa ajaessa ilmenee voimakkaimmin ääntely. Tahtoo vain käytännön ja luettu tieto mulla loppua.
Olen miettinyt milloin alkaa loota poikimaan.
-
Hitto sentään noi on todella tärkeitä ja hyviä neuvoja. Olen pirusti miettinyt tota katzin jolinaa. Lähemmin alamäessä I vaihteella hiljaa ajaessa ilmenee voimakkaimmin ääntely. Tahtoo vain käytännön ja luettu tieto mulla loppua.
Olen miettinyt milloin alkaa loota poikimaan.
Edelleen veikkaisin toisioakselin perämurikan puoleista laakeria. Joutuu pienellä vaihteella suuremman rasituksen kohteeksi.
-
Nonii nyt täytyy jostakin hommata Ducaton I /89 -5 vaihteinen 2l pensan loota . Laittaa levälleen ja laakeroida rauhassa.
Töräytää se alle , sitten ei kai toi ole mitää rakettitiedettä. Tietysti täytyyhän siihen paneutua huolellisesti .
Jos kuulette että on tarjolla Ducato I pensaloota tarjolla jossain niin olen kiinostunut.
osoite : velimatti.num@hotmail.com
aippe ja rolli4x4 tulen varmaan vähän kysymään neuvoja jossain vaiheessa jos sopii.
yst,ter velimatti.
-
Koetan auttaa. Thumb
-
tottakai yritetään auttaa mite vaa pystyy Thumb