Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: velimatti.num - 24.11.2014 kello on 20:08

Otsikko: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 24.11.2014 kello on 20:08
 Moi onko jollakin käytännön  kokemusta kyseisestä öljystä  ducaton  vaihdelaatikossa . Castrol  SYNTRAX LONG LIFE 75W-90
cl-5 . Lähemmin tarkoitettu raskaskalustolle vaativiin olosuhteisiin . Öljy on aika arvokas 1l / 30 e.   Itselläni vaihdelaatikko rahisee jokin verran ja synkrot ulisee moottori jarrutuksessa. Ja mikä on ducato I vaihdelaatikon öljyn määrä suositus lootassa.

Tolla hakisin synkrojen ulinoiden hillitsemistä.

http://www.duell.fi/Castrol_Syntrax_Long_Life_75W-90_60L_SAF-XO
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: uppotukki - 25.11.2014 kello on 06:13
tee laatikko remontti ensin ja sit kunnon öljy ,  (öljyllä ei saa korjattua vaihrelaatikkoa )
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: tsahkali - 25.11.2014 kello on 09:03
Ja mikä on ducato I vaihdelaatikon öljyn määrä suositus lootassa.

Vähintään sentti yli tikun merkistä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 25.11.2014 kello on 13:53
moi mikähän on dl määräisesti arvio öljynmäärästä .

yst ter velimatti
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: jamppa508 - 25.11.2014 kello on 14:01
moi mikähän on dl määräisesti arvio öljynmäärästä .

yst ter velimatti
Omaaani kun kesällä vaihdoin 2 litran purkkia riitti noin sentin ylitäyttöön
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: mjh48 - 25.11.2014 kello on 14:44
Itselläni vaihdelaatikko rahisee jokin verran ja synkrot ulisee moottori jarrutuksessa. Ja mikä on ducato I vaihdelaatikon öljyn määrä suositus lootassa.

Öljymerkistä ei ole tietoa, mutta eikös siihen ole vaatimuksena nimen omaan GL-4 öljy.
GL-5 voi tulla kuuleman mukaan ongelmia oliko liian liukasta tms. en muista, tosin viimeisessä vaihdossa sinne minulle laitettiin GL-4/GL-5 öljyt eikä ollut mitään ongelmia.

Tuleeko tuo ulina varmasti synkka renkaista? Itsellä meni vitosakselin laakeri, mutta rattaat olivat hyvässä kunnossa kun en ajanut rahinan jälkeen kuin korjaamolle.

Tarkka (korjattu) öljymäärä on tietääkseni 1,95 l, mutta 2 litraa on sopivasti.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 25.11.2014 kello on 17:48
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.
Voi juku kun olisi hyvä että olisi pomminvarmaa tietoa.

velimatti
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: HiTec - 25.11.2014 kello on 17:55
Itse toissakeväänä liruttelin Ducaton askiin 2x oheisia Mobilube HD -tölkkejä eikä tuosta askista reissuilla moitteen sanaa koskaan löytynyt. Tosin ajomäärätkin olivat itsellä niin kovin vaatimattomia, mutta kuitenkin. Ja tänä keväänä auton myytyäni ostaja vielä jälkeenpäin jopa kehui napakasti ja äänettömästi toimivaa askia Thumb

(http://static1.motonet.fi/img/5/598091/300/598091.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Rölli - 25.11.2014 kello on 18:01
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.
Voi juku kun olisi hyvä että olisi pomminvarmaa tietoa.

velimatti
ulommat laakerit voi vaihtaa lootaa irrottamatta , mutta monasti myös toisen pään laakerit on vaihtoa vailla ja silloin pitää loota irrottaa ja purkaa "atomeiks".
jos itellä moinen ongelma ni eka vaihtasin sinne vitosen päätyyn laakerit ja toivosin ett toinen pää ois kunnossa, ja mun tuurill ei ois kummiskaa riittäny ni sitt vasta loota pois ja toisen pään laakerit.. hommaan mene noin parituntii se helpompi ja vaikeempaan noin n15 tuntii näin hatusta vejettynä vanhoja muistellen..
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 25.11.2014 kello on 18:18
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.
Voi juku kun olisi hyvä että olisi pomminvarmaa tietoa.

velimatti

Lootan saa purettua ja myös kasattua ilman että irrottaa kytkinkoppaa moottorista.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 25.11.2014 kello on 18:48
Mites eikö toi jolina mallia (armeejan zatsi )mootorijarutuksessa ole yleensä synkro ongelmasta kertova.
Elikä synkrot laitettava uusiksi samalla, jos lootan laitaa atomeiksi.

Mites muuten täyttyykö vetoakselit irrottaa pyöristä lootan pois saamiseksi. Jos irrotta raidetankkonpäät pystyykö
koko härtelliä siirtää sen verran sivuun että saa vetarit irti lootasta.

Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Rölli - 25.11.2014 kello on 18:56
Lootan saa purettua ja myös kasattua ilman että irrottaa kytkinkoppaa moottorista.
eikö kytkinakselin laakeri lähtenyt moottorin suuntaan kun ensin irrottaa painelaakerin ohjaimen?
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 25.11.2014 kello on 19:46
eikö kytkinakselin laakeri lähtenyt moottorin suuntaan kun ensin irrottaa painelaakerin ohjaimen?

Ykköskoppasessa painelaakerin ohjain on samaa puuta lootan päädyn kanssa ja kytkin akseli lähtee vain ulospäin josta syystä esim. kytkinakselin stefan vaihto edellyttää lootan purkamista.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: mjh48 - 26.11.2014 kello on 14:06
Moi mites vaihtoko ne laakerit ensi ja toisio akseleiden päihin, joku sanoo että pystyy vaihtamaan ilman lootan irrotusta.

Miten homma on tehty, sitä en tiedä, mutta kaikki laakerit vahdettiin samalla ja jotkut rattaat käännettin toisin päin, eli uusi kulutuspinta käyttöön.
Olisiko käännetty synkkarenkaat, en muista ( 10 vuotta sitten) ja en tiedä voiko niitä kääntää kun en ole alan asiantuntija. Itse olen purkanut liki 40 vuotta sitten Ford Cortinan laatikon, joka on ainoa kokemus vaihdelaatikko rempasta.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Rölli - 26.11.2014 kello on 14:49
Ykköskoppasessa painelaakerin ohjain on samaa puuta lootan päädyn kanssa ja kytkin akseli lähtee vain ulospäin josta syystä esim. kytkinakselin stefan vaihto edellyttää lootan purkamista.
ok sitt mull oli väärä mielikuva, sittenhän sen voi laakeroida kokonaan paikallaan Thumb
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 26.11.2014 kello on 19:26
ok sitt mull oli väärä mielikuva, sittenhän sen voi laakeroida kokonaan paikallaan Thumb
   

Näin on. Thumb
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 26.11.2014 kello on 19:33
Mietin  tossa jos lähtisi kokeilemaan seuraavaa  että vaihtaisi  pelkästään ensio ja toisio pään poskilaakerit.
Onkohan siinä mitään järkeä.

Vaihteet menee päälle ihan hyvin , ainosttaan   paikalla ollessa loota rohisee. Kykin pohjassa rohina loppuu . Johtunee varmaan ensioakselin päiden laakerit kypsät.
Tietysti toi synkrojen jolina mootori jarrutusessa (mallia armeejan katzi).

Jollain laillaa on tunne että joku on vaihtannut kytkinlevyn tohon mulle uuden.Koska säädöissä on varaa  Toivottavasti on Stefan samalla vaihtunut uuteen . Sillä kun lähtee ottamaan ensiöakselin pois ja on vanha stefa niin siintä voi tulla aiokamoinen riemu eteen.

Pistäkääs miehet ajatuksia, kommenteja.
 
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 26.11.2014 kello on 20:15
Tuo jolina hiljentäessä ihmetyttää. En oikein keksi syytä ja jaksa uskoa että synkrot aiheuttaisi ko. äänen. Ennemmin epäilisin perän poskilaakereita. Voisi kyllä johtua myös toisioakselin laakereilen väljyydestä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 26.11.2014 kello on 20:36
Mites oletko käyttänyt paperitiivisteitä vai laittanut tiivistetasoteliima lla lohkojen väliin . Poskilaakerit lähtee varmaan irti pahaiten
laakerieden väliin tulevilla ulos /vedintapieilla.

miten on, käytännön   neuvoja kaipailisin.

yst ter velimatti.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Rölli - 26.11.2014 kello on 20:58
Mites oletko käyttänyt paperitiivisteitä vai laittanut tiivistetasoteliima lla lohkojen väliin . Poskilaakerit lähtee varmaan irti pahaiten
laakerieden väliin tulevilla ulos /vedintapieilla.

miten on, käytännön   neuvoja kaipailisin.

yst ter velimatti.
iha tasotiivisteillä paitsi niissä missä laakerivälys säädetään tiivisteen paksuudella
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 26.11.2014 kello on 21:15
Laakerit tulee osin akseleiden mukana osin kopistelemalla. Tiiviste pintoihin olen sipaissut hieman tasotiiviste massaa paperitiivisteen lisäksi.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 26.11.2014 kello on 21:34
Elikä poskilaakerit pystyy siis vaihtamaan ilman että että lohkokoja lähtee avamaan ,
ensio ja toisio akselin paikallaan ollessa. Vetäen ulos päistä sisäpuolisella laakeri ulosvetimellä.

ymmärsinkö oikeen.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 26.11.2014 kello on 21:47
Elikä poskilaakerit pystyy siis vaihtamaan ilman että että lohkokoja lähtee avamaan ,
ensio ja toisio akselin paikallaan ollessa. Vetäen ulos päistä sisäpuolisella laakeri ulosvetimellä.

ymmärsinkö oikeen.

Kyllä se on purettava kytkinkoppaa myöten ja akselit pois paikoiltaan jos molemmat akselien päissä olevat laakerit meinaa vaihtaa. Katso hajoituskuvaa Tamgearin sivulta.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 26.11.2014 kello on 22:30
Elikä tarkoitin vitos vaihteenpään ensio ja toisioakseleiden poskilaakerit vaihtoa . Pystyykö vaihtaamaan avaamatta lohkoja kahtia. Mitkä siaitsevat Laakeri varmuuslevyn alla.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Rölli - 27.11.2014 kello on 00:58
juu ne pystyy vaitaan ilman koko purkuu ja aika nopee simppeli homma.. ku muistat merkata vitosen siirttäjän kohdan tarkasti jos sattuu olemaan soikeella reijällä, jott säästyy sen säätämiseltä..
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 27.11.2014 kello on 13:40
Voi vitsi hyvä neuvo, sillä en todellakaan olisi tietänyt ja  huomioinut tota tietoa.  Thumb Thumb
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 27.11.2014 kello on 16:57
Mites äijät kun olette rempannut ducaton lootia oletteko samalla laakeroineet vetopyörästön kannatinlaakerit.
Elikä happaneeko ne yleensä helposti.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Rölli - 27.11.2014 kello on 19:38
Mites äijät kun olette rempannut ducaton lootia oletteko samalla laakeroineet vetopyörästön kannatinlaakerit.
Elikä happaneeko ne yleensä helposti.
ilman muta kaikki siin vaihees jos kokonaan purkaa
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 27.11.2014 kello on 19:46
Voi olla että toisioakselin sisempilaakeri on se joka tarvitsee enemmän vaihtoa, tuosta jolinasta päätellen.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 28.11.2014 kello on 14:55
Hitto sentään noi on todella tärkeitä ja hyviä neuvoja. Olen pirusti miettinyt tota katzin jolinaa. Lähemmin alamäessä I vaihteella hiljaa ajaessa ilmenee voimakkaimmin ääntely. Tahtoo vain käytännön ja luettu tieto mulla loppua.
Olen miettinyt milloin alkaa loota poikimaan.




Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 28.11.2014 kello on 20:04
Hitto sentään noi on todella tärkeitä ja hyviä neuvoja. Olen pirusti miettinyt tota katzin jolinaa. Lähemmin alamäessä I vaihteella hiljaa ajaessa ilmenee voimakkaimmin ääntely. Tahtoo vain käytännön ja luettu tieto mulla loppua.
Olen miettinyt milloin alkaa loota poikimaan.

Edelleen veikkaisin toisioakselin perämurikan puoleista laakeria. Joutuu pienellä vaihteella suuremman rasituksen kohteeksi.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: velimatti.num - 28.11.2014 kello on 21:25
Nonii nyt täytyy jostakin hommata Ducaton I /89 -5 vaihteinen 2l pensan loota . Laittaa levälleen ja laakeroida rauhassa.
Töräytää se alle , sitten ei kai toi ole mitää rakettitiedettä. Tietysti täytyyhän siihen paneutua huolellisesti .

Jos kuulette että on tarjolla Ducato I pensaloota tarjolla jossain niin olen kiinostunut.

osoite :   velimatti.num@hotmail.com

aippe ja rolli4x4 tulen varmaan vähän kysymään neuvoja jossain vaiheessa jos sopii.

yst,ter velimatti.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Aippe - 28.11.2014 kello on 22:10
Koetan auttaa.  Thumb
Otsikko: Vs: Fiat Ducato I/89 vaihdelaatikon öljyt GL5 luokitus
Kirjoitti: Rölli - 28.11.2014 kello on 22:43
tottakai yritetään auttaa mite vaa pystyy  Thumb