Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: kuusaan.matti - 8.11.2014 kello on 19:37
-
Uudehko bensa Subaru meni sitten vaihtoon, vaikka oli hyvä sekin, vääntövoimaa tuli ikävä ja tuossa Volvossa tuntuu olevan 440 Nm :D
Volvossa on myös kaikenlaista mukavaa varustetta, mm Webasto ajastuksella.
Siihen tilasin justiin kännykällä toimivan kaukosäädön, toivon mukaan tuo olis hyvä, onko kokemuksia?
Onhan se tyyris, mutta mukava tarvittaessa.
http://www.autoplugin.de/en/volvo/v2/autoplugin_rcp.html
Korjaus, tää se oli
http://www.autoplugin.de/en/volvo/v2/autoplugin_therminal.html
Muutenkin on mukavaa kun saa varusteluohjeita suomeksi.
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/S80%2807-%29/2007/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-330879-1/S80_%2807-%29,_2007
-
Onnea hienon uuden volvon johdosta! Tunnen aina suurta mielihyvää kun joku saa kunnon ajopelin alleen!
Hyviä ajokilometrejä! t migel :D
-
Käsi valintainen vaihteisto :o :o
-
Käsi valintainen vaihteisto :o :o
Eiku automaatti, tuntuu sekin toimivan. :) Vaunua en oo vielä vetänyt, mutta uskoisin jaksavan.
-
Onnea uudelle veturille. Kyllä etuvetoisellakin , pärjää XC versiosta J Halmeenmäki totesi uusimmassa SFC Lehdessä " Karavaanarin unelma crossover" :D
-
"Siihen tilasin justiin kännykällä toimivan kaukosäädön, toivon mukaan tuo olis hyvä, onko kokemuksia?"
On kokemuksia, näppärä systeemi ja käyttökelpoinen. Muistat vain, että Webasto syö virtaa, ajat sitten virran takaisin.
-
Siihen tilasin justiin kännykällä toimivan kaukosäädön, toivon mukaan tuo olis hyvä, onko kokemuksia?
Radiosignaalilla toimiva säädin on joskus ollut. Toimi kerrostalon toisesta kerroksesta talon alle louhittuun talliin. Hetkessä auto kuittasi käskyn ja käynnisti lämmittimen.
Erikoinen vuosimalli muuten.
-
Onneksi olokoon, mutta varo ettei tule Sabaron nelivetoa ikävä..
-
Onneksi olokoon, mutta varo ettei tule Sabaron nelivetoa ikävä..
Kiitos!
Siinäkin oli syy luopumiseen, en ollut tyytyväinen. Jos toinen etupyörä suti, niin mikään pyörä ei auttanut.
Voi olla vika vaan tuossa yksilössä, mutten tutkinut.
m
-
Sehän noissa muka maastureissa on vikana ettei ristikkäislukko toimi.Sitä voi yrittää että pitää etupyörät suoraan asennossa,jos se kytkisi nelivedon päälle.Luistoneston pitäisi puuttua myös asiaan jarruttamalla pyörivää pyörää.
-
Kiitos!
Siinäkin oli syy luopumiseen, en ollut tyytyväinen. Jos toinen etupyörä suti, niin mikään pyörä ei auttanut.
Voi olla vika vaan tuossa yksilössä, mutten tutkinut.
m
Minä olen ollut siinä uskossa, että juurikin Subarun neliveto olisi toimivimpia. Ei tosin ole mitään käytännön kokemusta, mutta vähän olen pyöritellyt ajatuksissa Foresteria yhtenä mahdollisuutena. Johan tuolla nykyisellä köröttimellä on ajetettu 7000km. Joo, nyt kuulostaa ihan Tiplomaatilta, mutta tuli pieni hutiostos.
Kellään muulla kommenttia Subarusta?
-
Sehän noissa muka maastureissa on vikana ettei ristikkäislukko toimi.Sitä voi yrittää että pitää etupyörät suoraan asennossa,jos se kytkisi nelivedon päälle.Luistoneston pitäisi puuttua myös asiaan jarruttamalla pyörivää pyörää.
Juu. Ihan jäätiköllä kyllä Subarunkin takapyörätkin suti, varsinkin kun luistoneston kytki pois.
Sitten kun oli vaunu perässä ylämäkeen lähtiessä etupyörä jäällä, niin eipä lähettykään.
Voimaa ei tarpeeksi siirtynyt.
Korjasin tuon erikoisen vuosiluvun :)
m
-
Kyllähän volvossa vääntö riittää vaan ei siinäkään vedä kun yksi pyörä. Itse luovuin etuvetosesta vetopelinä kun ei sillä pääse vähänkään tiukemmassa paikassa mihinkään. neliveto on oikeaa liikkumista
-
Kyllähän volvossa vääntö riittää vaan ei siinäkään vedä kun yksi pyörä. Itse luovuin etuvetosesta vetopelinä kun ei sillä pääse vähänkään tiukemmassa paikassa mihinkään. neliveto on oikeaa liikkumista
En allekirjoita tuota väitettä, olen nyt pari vuotta vedellyt nelivedolla vaunua, aikaisemmin ollut vain etuvetoja. Ihan samaan paikkaan olen vaunun saanut etuvedollakin kuin tällä nelikollakin, tosin ei matkailla missään tunturin rinteessä vaan paremmilla alustoilla liikutaan kesäkelillä. Normikäyttöön kesäkelissä riittää kyllä ihan etuvetokin, kun nyt ei ihan kannonnokkaan tarvii sitä vaunua saada. Miinusta ollut tässä nelikossa on reilusti noussut polttoaineen kulutus vs. etuvetoon ja talvikelissä pieni puskemis taipumus on ärsyttävää.
-
Käsi valintainen vaihteisto :o :o
Ainoa oikea valinta Thumb
-
Ainoa oikea valinta Thumb
No ei kai nykyaikana kukaan singerillä polje kun automaattejakin tarjolla. Varsinkaan vaunua vetävän kannata polttaa kytkimiä keppivaihteistojen kanssa. Jopa raskas kalustokin niihin siirtynyt. Muinaisjäänne sanon minä. Ps mulla on kyllä toinen auto manuaali.
-
No ei kai nykyaikana kukaan singerillä polje kun automaattejakin tarjolla. Varsinkaan vaunua vetävän kannata polttaa kytkimiä keppivaihteistojen kanssa. Jopa raskas kalustokin niihin siirtynyt. Muinaisjäänne sanon minä. Ps mulla on kyllä toinen auto manuaali.
Kytkimen poltto tarkottaa paskaa vääntöaluetta moottorissa. Minä pidän manuaalista. Vedettiin
kaverin bensa C5:lla ja tottesin ettei tuota koneen karjumista kertakaikkiaan jaksa kuunnella.
Joo,makuasia ja joskus jopa raha sellainen ;) Pitää varmaan käydä kokeilemassa jonkun
automaatti dieselin perässä koppia niin tulee käsitystä. Silloin kun ajoin rekkaa ja kuorma-autoa
niin ei tuo vispaaminen niin iso juttu ollut. Tuleepahan käsille tekemistä Thumb
-
Ken perustelee henkilöauton automaattivaihteist oa kehumalla kestävyyttä, perustaen väitteensä raskaaseen kalustoon, kannattaa kurkistaa auton alle ja tutkia vaihteiston kokoa. Sitten voi kurkistaa raskaan ajoneuvon alle ja huomata kohtalaisen kokoeron vaihteiston mitoissa.
Kun kauppakassin kokoiseen tilaan ahdetaan 7 automaattista vaihdetta, tukku elektroniikkaa ja pneumatiikkaa, niin osat ovat väkisinkin hyvin pienikokoisia ja kulumistoleranssit pieniä. Mitoitus raskaalla puolella on taas ihan eri luokkaa, tilasta ei ole puutetta ja lisäpainolla on suhteellisesti vähemän merkitystä.
Henkilöauton automaattia kehutaan kestävänä, kunhan ensimmäiseen 200 000 kilometriin ei millään vaihteella ilmene suurta luistamista tai vaihteiden räjähtämällä kytkeytymistä. Mikäli samaisessa automallissa manuaaliaski edes oirehtii mitenkään ennen 400 000 kilometriä, niin haukutaan että on ihan romu laatikko. Kaikki on suhteellista.
Pohjolan kylmissä olosuhteissa, lyhyillä ajomatkoilla automaatin kulutuslisä on melkoinen, 1 - 2 litraa. Koelabrassa tai ihanneolosuhteissa voidaan joillain automalleilla päästä aautomaattina hiukan manuaalivaihteisen kulutuksen alle. Harvoin vain ajamme laboratoriossa tai ihanneolosuhteissa. Automaatin mukavuus kaupunkiolosuhteiss a on toki ylivertainen, maantiellä enemmänkin makuasia.
-
Kytkimen poltto tarkottaa paskaa vääntöaluetta moottorissa. Minä pidän manuaalista. Vedettiin
kaverin bensa C5:lla ja tottesin ettei tuota koneen karjumista kertakaikkiaan jaksa kuunnella.
Joo,makuasia ja joskus jopa raha sellainen ;) Pitää varmaan käydä kokeilemassa jonkun
automaatti dieselin perässä koppia niin tulee käsitystä. Silloin kun ajoin rekkaa ja kuorma-autoa
niin ei tuo vispaaminen niin iso juttu ollut. Tuleepahan käsille tekemistä Thumb
Ajan autoa työni ohessa ja aikoinaan jopa töikseni, ei minulla ole ongelmaa ajaa automaatilla , mutta kun löytänyt ajat sitten
mukavamman tavan, niin ei manuaalia kiitos.
Vaunu tulee perässä n 10.000km vuodessa, teitä on monenlaisia vuoristosta moottoriteihin ja siltä väliltä.
Tänä vuonna esim Kreikasta Norjaan ja siltä väliltä.
Tuossa on kadulla VW T5 jossa 176hv vakiona ja 400 vääntöä, ei sillä hassumpaa ole ajaa 6 vaihteisella manuaalilla , silti automaatti parempi.
Sitten tuo kestävyys, eli en vielä ainuttakaan ole rikki saanut, volkkariin kylläkin uusittu laatikko, kaksoismassavauhtip yörä ja koko kytkin, se siitä manuaalin halpuudesta.......
Lisäksi noita kytkinremontteja tälläkin foorumilla monet tehneet
-
Kyllähän volvossa vääntö riittää vaan ei siinäkään vedä kun yksi pyörä. Itse luovuin etuvetosesta vetopelinä kun ei sillä pääse vähänkään tiukemmassa paikassa mihinkään. neliveto on oikeaa liikkumista
Oikea nelikko kyllä oli mielessä, Landcruisereita kahtelin, mutta oli ne vähän liian järeitä ja kalliita. 99% ajosta on maantietä ja se loppukin metsätietä onnistuu vajaavetoisella. Vaunun kanssa tietty joskus jäällä tai savikossa neliveto on avuksi, mutta oli aika noloa kun tuolla tietysti piti hankalaankin paikkaan mennä toteamaan, että etupyörä sutii, eikä muut pyöri. Voi olla yksilövikaa, mutta voiman kaipuu oli se suurin syy vaihtoon.
m
-
Ajan autoa työni ohessa ja aikoinaan jopa töikseni, ei minulla ole ongelmaa ajaa automaatilla , mutta kun löytänyt ajat sitten
mukavamman tavan, niin ei manuaalia kiitos.
Vaunu tulee perässä n 10.000km vuodessa, teitä on monenlaisia vuoristosta moottoriteihin ja siltä väliltä.
Tänä vuonna esim Kreikasta Norjaan ja siltä väliltä.
Tuossa on kadulla VW T5 jossa 176hv vakiona ja 400 vääntöä, ei sillä hassumpaa ole ajaa 6 vaihteisella manuaalilla , silti automaatti parempi.
Sitten tuo kestävyys, eli en vielä ainuttakaan ole rikki saanut, volkkariin kylläkin uusittu laatikko, kaksoismassavauhtip yörä ja koko kytkin, se siitä manuaalin halpuudesta.......
Lisäksi noita kytkinremontteja tälläkin foorumilla monet tehneet
Kieltämättä automaatti olisi kiva kaupungilla Thumb Mulla ei ole autossa kaksoismassavauhtip yörää
joten mahdollinen remppa ei oo niin kallis. Ja teen sen itse.
Makuasioita ja tottumiskysymyksiä. En ole umpimielinen vaihdelaatikkojen suhteen joten voi mullakin olla automaatti
joskus kun joku esittää luotettavasti sen kestävyyden ja että se sopii vetohommiin. Kaverilla on Audi a4 3.0V6 Tdi, jossa
on Q7 tekniikka eli tuollainen voisi kestääkkin. On vielä ohjelmoitu niin että hp 232 ja vääntö 735Nm :D
-
Sorry muuten tämä aiheen rönsyily. Eiköhän minun mielipiteeni tullut jo selväksi :)
-
Kieltämättä automaatti olisi kiva kaupungilla Thumb Mulla ei ole autossa kaksoismassavauhtip yörää
joten mahdollinen remppa ei oo niin kallis. Ja teen sen itse.
Makuasioita ja tottumiskysymyksiä. En ole umpimielinen vaihdelaatikkojen suhteen joten voi mullakin olla automaatti
joskus kun joku esittää luotettavasti sen kestävyyden ja että se sopii vetohommiin. Kaverilla on Audi a4 3.0V6 Tdi, jossa
on Q7 tekniikka eli tuollainen voisi kestääkkin. On vielä ohjelmoitu niin että hp 232 ja vääntö 735Nm :D
Nii, mulla on kaverilla jenkki pick up jossa 660hv ja 1500 vääntöä , automaatti ja neliveto että aiheessa pysytään :)
-
Kellään muulla kommenttia Subarusta?
http://www.youtube.com/watch?v=wLkvqsQEV2Q
-
Legendat vastaan tosiasiat 8)
Ja nythän EI ole ostettu kilpailevaa nelivetoa joten tuo subaruwood fantasia on ihan turha :P
On k..piinnytty nuhapumppuun missä ei vääntöä löydy eikä annetut lupaukset nelivedosta toimi, sorry Tsahkali :-[
-
On k..piinnytty nuhapumppuun missä ei vääntöä löydy eikä annetut lupaukset nelivedosta toimi, sorry Tsahkali :-[
Siitähän tässä on kysymys....
http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
-
NO-noh.. ainakun keskitasaus on olemassa ja/tai se on muutakuin "kova" lopputulos voi olla; yksi lipevä pyörä vetää..
Olisko momentti kasvanut liian isoksi vaunun kanssa - automaattisulake toimi 8) Ei siis ole takapään voimalinja mitoitettu koukun mukaan..
-
Mutta tuo video kertoo hyvin sen miten kotiinpäin vetäviä me suomalaisetkin ollaan, ei voida uskoa sitä että ehkä ne siellä kaukana jaappanissa osaavat tehdä TIETYT asiat paremmin kuin täällä pohjolassa.
-
^
Ei suomalainen noiden valmistusmaissa voi vetää kotiinpäin yhtään (Sisu ei tainnut olla mukana).
Japani-hypeä :-X kolme neljästä japski awd suvin ei päässyt vesirännejä ylös.. oikeasti tuo ei ole mikään testi nelivedosta. Kaikilla neljä pyörää kyllä suti, mutta Subaru oli ainoa, jossa kitka vesipatjan läpi riitti. Olisi siitäkin loppunut, jos rengastus leventämällä olisi pintapainetta alustaan laskettu.. ehkä vähän "vedätystä" videossa.
Sitten kun kitkaa riittää, käykin toisin - jos Matin autossa ei mitää häikkää ollut..
-
Taitaa subaru olla enää niitä harvoja , joissa on ns. oikea neliveto. Eli jatkuva neliveto. Monessa kuten Volvossa on ns. avustava neliveto, joka tulee vasta kun etupyöriltä loppuu pito. Subaru on kehittänyt nelivetoon aika pitkälle. Uusimmissa malleissa, riittä että edes yksi pyöri on pitävällä pinnalla. Auto osaa keskittää voimansa sille pyörälle.
-
Aloittajalla oli ihan uusin malli Subarusta, mainosvideossa tuo toimi, muuten todellisuudessa ei.
JA karavaanari ei taida vaununkanssa noita hyppyrimäkiä ajaa. ;D
Muuten jos haluaa kunnon veturin niin Pintzgauer auttaa , ei ole idästä eikä ruotsista.
-
^
Ei suomalainen noiden valmistusmaissa voi vetää kotiinpäin yhtään (Sisu ei tainnut olla mukana).
Ai ei vai. ;D
Tunnen nykyään länsisuomalaisia jotka pitävät Ruotsia enempi kotimaanaan kuin Suomea, joten ruotsalaistumisen myötä kotiinpäin vetäminen lie myös "meille" suomalaisille tuttua myös näissä autojen suhteen.
Ei siinä mitään, ottaisin silti nelivetona ennemmin Volvon kuin Subarun, Subaru keskittyy liikaa tuohon nelivetoon ja jättää auton muuten "vanhanaikaiseksi".
-
Muuten kannattaisi tuossa Subaru tehtaan mainosvideossa edes autot vaihtaa nykyaikaisempiin. XC70:n on esim. ajalta milloin käytettiin viskokytkintä. Myöhemmin siihen on tullut Haldex ja siitäkin jo monta sukupolvea vaihtunut. Tällä erää 5:s menossa.
-
Johan täällä on jutut. :o
Mutta tuo video kertoo hyvin sen miten kotiinpäin vetäviä me suomalaisetkin ollaan, ei voida uskoa sitä että ehkä ne siellä kaukana jaappanissa osaavat tehdä TIETYT asiat paremmin kuin täällä pohjolassa.
Tojotaa tuossa ei esiinnyt, eikä sen mallistosta löydy kunnon nelivetohenkilöauto ja - sellaista olisin harkinnut, jos löytyisi. Maasturit ei käy. Jos Subaru toimii niin se ei ole koko Japanin autoteollisuuden ansiota.
Tunnen nykyään länsisuomalaisia jotka pitävät Ruotsia enempi kotimaanaan kuin Suomea, joten ruotsalaistumisen myötä kotiinpäin vetäminen lie myös "meille" suomalaisille tuttua myös näissä autojen suhteen.
Mitähän höpötystä tämäkin on? Ruotsin puhuminen ei tee suomalaisesta ruotsalaista, enkä kuuna päivänä ole kuullut kenenkään mannersuomalaisen olevan tuota mieltä. Ahvenanmaallakaan eivät enää ruotsalaiseksi havittele. Jotain rajaa näihin yleistyksiin.
-
:-\ :-\
Tojotaa tuossa ei esiinnyt, eikä sen mallistosta löydy kunnon nelivetohenkilöauto ja - sellaista olisin harkinnut, jos löytyisi. Maasturit ei käy. Jos Subaru toimii niin se ei ole koko Japanin autoteollisuuden ansiota.
Ekassa videossa on kyllä toyota rav4 näinkin mitättömällä autotiedoilla varustettuna..pidän kyllä sitäkin ihan aitona toyotana
-
Ihaan ajatuksen taustalla on varmaan se että Toyota omistaa Subarusta noin 17%
http://www.fhi.co.jp/english/ir/share_info/share.html
-
Ihaan ajatuksen taustalla on varmaan se että Toyota omistaa Subarusta noin 17%
http://www.fhi.co.jp/english/ir/share_info/share.html
En edes muistanut tuota omistuspohjaa. ;D
-
:-\ :-\
Ekassa videossa on kyllä toyota rav4 näinkin mitättömällä autotiedoilla varustettuna..pidän kyllä sitäkin ihan aitona toyotana
En kattonut... viittasin jälkimmäiseen.
-
Toyota omistaa Subarusta noin 17%
http://www.fhi.co.jp/english/ir/share_info/share.html
Liekö tuossa syy siihen, että mallistoja pidetään ainakin pääosin sellaisina, etteivät kilpaile toistensa kanssa.
-
Jep. Subarulla ei ole kilpailijaa. Kellään ei ole näin omintakeista tekniikkaa ;D
Muut on tusinakamaa! Olkoonkin, ettei tällä mitään tee kuten jo tuolla alussa kerrottiin. Neliveto joka
ei toimi ja muutenkin tehoton %#¤ka. Onneksi Haldex pelastaa!! Thumb
Edit:
Kuusaan Matille vielä, sulla oli väärä Forester. Se vetokykyinen voitti kovassa seurassa testin: Autobild allrad 4x4 test (http://www.subaru.de/fileadmin/downloads/modelle/forester/presse/Subaru-Forester-2.0XT-Winter-Vergleichstest-AutoBildAllrad-Nr-2-2014.pdf)
-
Joo ei Haldexissa mitään vika ole. Itsekkin sellaisella ajelen. Ihmettelen vaan että miksi Subarun neliveto ei ole toiminut.
-
Nuo Autop***un testit on jo legenda, siellä on voittanut korealainen talvirengaskin jo kerran ainakin :laugh:
-
Svedujen testi. (http://www.subaru.se/media/sartryck/teknikensvarld_nr17-2103_test.pdf) Väärin testattu.
-
Kuusaan Matin testi, jo kertomuksen alussa. ;D
Ohhoijaa kun ottaa koville, näemmä. ::)
-
Nii, mulla on kaverilla jenkki pick up jossa 660hv ja 1500 vääntöä , automaatti ja neliveto että aiheessa pysytään :)
Taidat lipsua jo kuorma-auto rintamalle ;) Pysytään vaan Subaru keskustelussa.
Tuo 17% Toyota osuus kyllä yllätti. Liekköhän samoja tekniikoita keskenään autoissa?
-
Tabletilla tässä yritän kirjoitella.
Subarun 4vetoon uskoin ite kovasti, kaikenlaisia testejä ja yotubeja kahtelin. Mahtoi siinä olla yksittäisvikaa? Huomasin kun hain puita peräkärryllä. Semmoinen reilu ylämäki, jossa syviä kuoppia, oikea etupyörä keveni ja jä siihen pyörimään. Lähtihän se kun peruutti ja otti vauhdilla eri ajolinjan.
Saman huomasin vaunun kanssa kumpuilevassa maastossa.
Vähän se avittaa ja rutisee, muttei tarpeeksi.
Kokeilkaa miten teillä muilla pelaa. Vaunulla helppo kokeilla kun vetää vaunun käsijarrun päälle. Quashkai kyllä tuon testin selvisi, joskus vahingossa
kävi.
-
Mää vedin CVT Outbackillä takapihalla vajaat kymmenen metriä vaunua kässäri pohjassa ennenkuin tajusin miksi se tulee niin nihkeästi. Renkaat vaunussa uppos nurmeen pliki puoleen vanteeseen. Taisimpa kirjoittaa aiheesta täälläkin jo aiemmin. Sutihan se tämä Sube jollain renkaalla. Mutta vauku tuli mukisematta kunnes emäntä huitoi käsillään mut pysähtyyn. Olin omistanut vaunun tuolloin varmaan pari viikkoa..
Vikaahan sulla tuossa oli, ei mitään epäilystä. Uskallan haastaa täl Outbackillä saman kokoluokan auton kokeilemaan vetokykyä. Sen verran vakuuttunut olen. Ja tässä on kuitenkin pykälää vanhempi CVT sekä hieman "tyhmempi" vetotapa.
Märkä, pehmeä nurmikenttä leirintäalueella ja siinä pari päivää seisonut vaunu on aika hyvä testipaikka. Sube ei vielä edes sudi, kun etuvetoinen ei saa enää liikkeelle. Nähtiin Hiilimutkassa toissa kesänä. Viereinen vaunu tarvi apua, että pääs pois. Empä kerro mikä oli veturi. Sekin lienee jo täällä tullut mainittua aiemmin..
-
Tuo vesimäki video näyttää vaan parhaan rengaspidon, sieltä löytyy sellainen ristiriipunta, tai rullavideo, jossa forester voitti, mutta eipä ollu kärryä perässä. Siihen halpaan menin.
Kettu ku tämä tabletti keksii omia sanoja. En jaksa kaivaa sitä tuubia tällä.
-
Uskon Markon jutun perusteella, että toimii ne muilla Subaruissa. Takuuhan siinäkin on vielä. Pitää sanoa, että tarkastavat ennen ku myyvät.
-
Tuossa taas yksi testi, mutta tuossakaan ei ole kärryä perässä.
http://m.youtube.com/watch?v=wLkvqsQEV2Q
-
Taitaa subaru olla enää niitä harvoja , joissa on ns. oikea neliveto. Eli jatkuva neliveto. Monessa kuten Volvossa on ns. avustava neliveto, joka tulee vasta kun etupyöriltä loppuu pito. Subaru on kehittänyt nelivetoon aika pitkälle. Uusimmissa malleissa, riittä että edes yksi pyöri on pitävällä pinnalla. Auto osaa keskittää voimansa sille pyörälle.
Itseasiassa Subaru on aika jämähtänyt nelivetonsa kanssa. Mennyt siitä mistä aita on matalin jo pitkään. Keskitasauspyörästö ilman lukituksia tai voimansiirtoa tasauspyörästön sisällä on vanhanaikainen tapa tehdä asioita. Tosin eipä nuo jaapanin autovalmistajat nojnyleensäkään ole olleet kehityksen eturintamassa...
Audilla oli jo 80-luvulla parempi ratkaisu, Torsen pyörästö. Jarrujen avulla koko nelivedon ohjauksessa taas BMW on ollut muita edellä, Subbekin tulee hissukseen siellä jossain perässä.
-
Tuo etuvetoisen jäänti nurmikentälle on kovin tuttua. Hinasin jo -80 luvulla eräällä takavetoisella autolla minkä merkki täälläkin on mainittu, useita vetureita ja yhdistelmiä pois Härmälän campingin nurmikentältä. Taas nuo vesimäkitesti jne on huvittavaa. Kokeilkaa ja käyttäkää yhdistelmiänne eri olosuhteissa, ettei tartte noita mainosvideoita tuijottaa ja puhua niistä saunassa käydessänne.
Edit:
Ostaa tuollaisen, sillä pääsee jokapaikkaan. ;)
http://www.nettiauto.com/volvo/c303/6552183
-
Hyvin on V70 etuvetoisella tullut 720 LMC perässä, niin sateella kuin auringolla.
Kertaakaan en ole jäänyt kiinni k.o. yhdistelmällä. Kop Kop.
Kyllä se on ratin ja penkin välissä ongelma, jääkö kiinni vai ei.
Kun vähän katselee etukäteen paikkoja mihin ajelee, niin ei ongelmia.
Veikkaan, että riskinotto lisääntyy kun 4-veto auto ja ehkä pieni näyttämisen halu.
Etuvetoisen auton saa yleensä itse irti, mutta kun 4-veto jää kiinni niin vähän kauemmin vie irrottaminen.
-
Tuossa taas yksi testi, mutta tuossakaan ei ole kärryä perässä.
http://m.youtube.com/watch?v=wLkvqsQEV2Q
Vähän näyttää siltä, että subaru pääsi ylös sen vuoksi, koska sen rankaat otti reunaan kiinni ja siitä tuli kitka jolla pääsi ylös, kohta 1 min 36 sek.
-
Tuossa taas yksi testi, mutta tuossakaan ei ole kärryä perässä.
Vertaappa renkaita - 0:22 kohdalla näkyy Fordin, Mazdan ja Toyotan renkaat - 1:28 kohdalla Subarun.
Kusetusta koko homma - jos nykästään liikkeellelähdössä heti kaikki renkaat sutimaan ja auto vetää tasaisesti kaikilla renkailla. Jos kuski haluaisi auton kevyemmin liikkeelle, lepokitka ei vaihdu heti liukukitkaksi, auto kyllä nousisi. Siis Subarun renkailla ja kuskin tahdolla nousisi noista useimmat ;)
-
Hyvin on V70 etuvetoisella tullut 720 LMC perässä, niin sateella kuin auringolla.
Kertaakaan en ole jäänyt kiinni k.o. yhdistelmällä. Kop Kop.
Kyllä se on ratin ja penkin välissä ongelma, jääkö kiinni vai ei.
Kun vähän katselee etukäteen paikkoja mihin ajelee, niin ei ongelmia.
Veikkaan, että riskinotto lisääntyy kun 4-veto auto ja ehkä pieni näyttämisen halu.
Etuvetoisen auton saa yleensä itse irti, mutta kun 4-veto jää kiinni niin vähän kauemmin vie irrottaminen.
Juuripa noin. Piti mennä semmoiseen paikkaan, mihin ei olis tarvinnut ja sitte olikin vaan "muka neliveto" ;-(
Tässä alla on se video, minkä perusteella Subaru on paras nelikko ja varmaan niin onkin tuossa sarjassa, mun oma oli "yksilö".
Olis kyllä kiva jos joku laittais oikeasti youtubeen semmoisen testin,missä nelikko vetää nurmikolla vaunua jossa kässäri päällä.
Subaru Foresteria pitää vielä kehua; erittäin tilava ja mukava ajaa, hyvä ohjaus, ei vetele. Nämä vaikka Volvoon ja C Mersuun verrraten. Voi olla, että tulee testattua se diesel-automaatti Foresteri, joka tulee keväällä, siinä olis vääntöäkin. Jos on vetokoukulla esittelyauto niin juutuupissa näkyy ;-)
Edit Se mun oli 2013 malli, eli uudempi tästä, ei tietty pitäisi olla huonompi?
https://www.youtube.com/watch?v=kRniF4JQN2U
-
Vähän näyttää siltä, että subaru pääsi ylös sen vuoksi, koska sen rankaat otti reunaan kiinni ja siitä tuli kitka jolla pääsi ylös, kohta 1 min 36 sek.
Niinpä näyttäis :( Thumbd
-
Veikkaan, että riskinotto lisääntyy kun 4-veto auto ja ehkä pieni näyttämisen halu.
Vielä kun ei vetänyt kuin liikkeestä kausipaikalle ja kerran kesälomalle..... ;D
Vertaappa renkaita - 0:22 kohdalla näkyy Fordin, Mazdan ja Toyotan renkaat - 1:28 kohdalla Subarun.
Kusetusta koko homma - jos nykästään liikkeellelähdössä heti kaikki renkaat sutimaan ja auto vetää tasaisesti kaikilla renkailla. Jos kuski haluaisi auton kevyemmin liikkeelle, lepokitka ei vaihdu heti liukukitkaksi, auto kyllä nousisi. Siis Subarun renkailla ja kuskin tahdolla nousisi noista useimmat ;)
Mutkun ohjaajan (elokuvan) tuottajan ja käsikirjoittajan kohdalla lukee Fuji Heavy Industries
-
Mutkun ohjaajan (elokuvan) tuottajan ja käsikirjoittajan kohdalla lukee Fuji Heavy Industries
Niinpä tietysti ;D Luulin maksetuksi testivideoksi, mutta olikin siis mainosvideo ;D
-
Tuo etuvetoisen jäänti nurmikentälle on kovin tuttua. Hinasin jo -80 luvulla eräällä takavetoisella autolla minkä merkki täälläkin on mainittu, useita vetureita ja yhdistelmiä pois Härmälän campingin nurmikentältä. Taas nuo vesimäkitesti jne on huvittavaa. Kokeilkaa ja käyttäkää yhdistelmiänne eri olosuhteissa, ettei tartte noita mainosvideoita tuijottaa ja puhua niistä saunassa käydessänne.
Edit:
Ostaa tuollaisen, sillä pääsee jokapaikkaan. ;)
http://www.nettiauto.com/volvo/c303/6552183
Tuollainen linkin mukainen olis kyllä huippu
. Ja vielä manuaali
-
Veikkaan, että riskinotto lisääntyy kun 4-veto auto ja ehkä pieni näyttämisen halu.
Etuvetoisen auton saa yleensä itse irti, mutta kun 4-veto jää kiinni niin vähän kauemmin vie irrottaminen.
Erohan on siinä että nelivedon saa kiinni paljon pahempaan paikkaan ja paljon tiukempaan. Ja joillakin se on oman egon pönkittämistä(esim muutamilla työkavereilla) ;D
-
Kyllä on turha tulla sanomaan että kaksipyörävetosella vetäis paremmin kun nelikolla. Olen saikannu etuvetosella veneen nostossa luiskassa tarpeekseni. nelikolla on tullu ylös omin avuin aina ja ilman ongelmia, etuvetosella niitä riitti.
Märkä nurmikko ja etuvetonen auto on toivoton yhdistemä, nelikolle helppo juttu. Kia vetää vain kolmella, takaa kaksi ja edestä yksi
Asfaltti vetäjät on tietysti sitte oma juttunsa
-
Ei varmaan kukaan ole väittänytkään, että kaksivetoisella pärjäisi paremmin kuin 4-vetoisella.
Kyse on ollut siitä, että kaksivetoisellakin pärjää aivan hyvin ison vaunun kanssa, kun on vain järkipäässä ei siihen välttämättä 4-vetoa tarvita.
4-veto on kuitenkin ehdoton etu ison kulkimen kanssa.
-
No kylläpäs herättää tunteita 2-tai4-veto vaiks laudan jäsenen uudest autost oltiin mielissämme.
Mulla on 4-vedoista vaan kokemusta Jeep Wrangleristä,Cherokeestä,Chevy Blazerista ja Nissan Patrolista. Nuista toi Wrangler oli maastokelpoisin mut kaikki kamalia maantieajossa.
Tietty noi on karkeita verrattuna johonkin Crosscountriin mut 4-vedosta jäi muutama hiuksia nostattava tapahtuma mieleen kun luotti liikaa siihen nelivetoon talvella ja kun sladiin lähti niin oli parempi kun mamma oli hiljaa ja kädet kunnossa. :D :D :D
Kyllä mä mielummin ajelen kaksvedolla,tietty eihän mulla oo kokemuksiakaan näistä uusista nelikoista muttei oikeastaan edes sen suurempaa himoakaan sellaista omistaa vaikkakin olisi siihen varaa mut jokainen tyylillään.
Ja ei sitä aina oo vaikeissa paikoissa etteikö kaks-vedolla pärjäisi ihan hyvin ja se ennakoiva ajotyyli on usein parempi vaihtoehto kuin kallis neliveto...
Mut nää nyt oli vaan mun kokemuksiani nuist nelivedoist,-mikään suurempi ikävä niitteen perään ei ole,-paitti blazerin ruisku kasia ja tilavaa ohjaamoa ja hyvää ratiota!!! :D :D :D
t migel
-
Kia vetää vain kolmella, takaa kaksi ja edestä yksi
Tämä nyt on toki väärä topic kysellä, mutta sallittanee. Onko Kiassa vakiona takana LSD tai jopa "kova" lukko? Tuo on kyllä iso etu.
Muuta tähän ei oikein voi sanoa, kuin omista kokemuksista kertoa. Mulla ei kokemuksia erillisrunkoisista maastureista ole. Vain cittarista ja nelivetoisista henkilöautoista. On ollut manuaalia, automaattia, kytkeytyvää ja jatkuvatoimista mekaanista. Ainoa nelivetoinen joka on minun käytössä muuttunut (valitettavasti) etuvetoiseksi, ja tottakai silloin kun sitä nelivetoa ois eniten tarvinnut, oli Saab. Saabissa oli Haldex (4gen) ja se muuttui pariin otteeseen etuvetoiseksi anturivian sekä kuumenemisen takia. Sanomattakin on selvää, että tämä jätti hieman huonot fiilikset ja nyt omien kokemusten perusteella en Haldexia aivan ensimmäiseksi olis hankkimassa.
Nämä kytkeytyvät ja jarruilla ohjattavat nelivedot pätevät varmasti rullatestissä kun sitä voimaa saadaan jonkin verran siirrettyä hyvin nopeasti pitävälle renkaalle. Käytännössä juuri tällainen tilanne vois olla vaikkapa risteys jossa hieman nousua. Ylhäältä liippautunut sileälle jäälle ja alempana pitävää. Sähköisesti ohjattava neliveto siirtää voimaa heti taakse jos edessä yrittää sutaista. Taas (esim Subarun manuaaliversiossa) keskitasauspyörästö + LSD antaa edess sutia ensin jonkin aikaa ennekuin taakse alkaa siirtyä vetoa LSD:n toiminnan myötä. Eli tässä kytkeytyvä on pätevämpi mun kokemuksella.
Mutta sitten kun sitä voimaa tarvii siirtää hieman enemmän ja hieman pidempään, alkaa mekaaninen vetotapa päteä. Ensinnäkin kun se ei ole antureista riippuvainen. Ja keskitasauspyörästö jakaa voiman tasan ilman luistoja jos pitoa on suunnilleen saman verran joka renkaalla, kuten sitä yleensä on. Pientä sutimista siellä täällä, mutta neljällä mennään. Ja keski LSD kuitenkin hoitaa voiman jaon jos etu/taka välillä on isompaa eroa. Ja siinä ei kuitenkaan voimaa siirry paljonkaan luiston aikana mekanismista johtuen, joten koville se ei joudu. Tällaisessa tilanteessa (trailella iso kuorma ja mutainen metsäautotie) Haldex antautui pimpelipomien kera ja muuttui etuvetoiseksi. Suben manuaaliversiolla ei mitään heikkoa.
Ajettavuudeltaan nämä edellä mainitut ei kyllä eroa etuvedosta varmasti 95% ajasta. Eli kuskin on mahdotonta sanoa jos ei tiedä. Ellei sitten jotain sladipelleilyä yritä.
Taas tuohon KuusaanMatin Foresteriin palatakseni (ja myös meikäläisen Outbackiin) huono puoli ei mun mielestä ole vetokyky, eikä voiman siirtyminen. Se kyllä on siirtynyt aina täysin moitteitta. Mutta se akilleen kantapää: peruutus. CVT on tässä heikoilla. Momentinmuunnin on niin pieni, ettei liikkeellelähtömome ntti ole suuri. Eli jos rengasta ei saa YHTÄÄN pyörähtämään, niin voimaa ei juuri taaksepäin löydy. Sama oire löytyy myös joistain toisista uusista momentinmuunnin automaateista, joita on taloudelliseksi viritetty. Esim uusi BMW:n X3.
Tämän olen pariin kertaan kokenut häiritsevänä Outbackin kanssa. Esim "linkkuun" peruuttaessa vaunun kanssa ylämäkeen voi liikkeelle lähtö olla vaikeaa.
Manuaali diesel Subarussa taas selkeä akilleen kantapää oli kytkin/vaihteiston toiminta moottorin kaverina. Moottori oli liian hengetön matalilla kierroksilla. Eli kuorma päällä liikkeelle lähtiessä piti antaa kovasti kierroksia. Ja tämä taas poltti kytkintä (meni vaihtoon 50tkm ajettuna). Ei ollut hyvä veturi, vaikka itse nelivedon toteutus minusta oli tosi hyvä.
Etuvetoisella on pari kertaa kuorma jäänyt vetämättä perille. Yks oli trailerilla puuliiteri. Kovassa vesisateessa sitä ei saanut vedetyksi pihalle pelipaikalle, vaan piti kantaa puut yksitellen perille kun traileri seisoi puoliväliin pihaa. Ja toinen kerta oli puukuorma metsästä (edellä) ja silloin piti pyytää apua.
Edellä moitittiin Subarun vetotapaa jämähtäneeksi ja aikansa eläneeksi. Omien kokemusten perusteella pidän tuota jämähtäneisyyttä hyvänä asiana. Ja kuten KuusaanMatin kokemasta huomataan, uudempi ja "hienompi" ei välttämättä ole parempi. Tällainen keskitasauspyörästö + visko LSD, ja jos vielä löytyy myös perästä LSD, on kyllä melko lyömätön yhdistelmä kun huomioi hinnan ja toiminnan luotettavuuden sekä huoltotarpeen vähyyden verrattuna monilevykytkimellä + jarruilla toteutettuihin voimanjakoihin.
Audin Torsenin hyvyydestä olen täysin samaa mieltä. Loistava järjestelmä. Mutta ilmeisen hintava toteuttaa. Silti soisin sitä käytettävän enemmän henkilöautojen nelivedoissa.
Onko neliveto egopullistelua? En tällaista tunnista. Jos sitä ei tarvi niin sitä ei silloin tarvi. Eikä se varmasti naapuria kiinnosta onko sulla neliveto vaiko ei. Ja nämä "urbaanilegendat", että neliveto jää kiinni pahempaan paikkaan, tai sillä ei huomaa sitä liukkautta. Hevonkukkua sanon minä. En ole tällaista havainnut. Enkä tunne ketään joka ois nelarinsa jotenkin "pahemmin" kiinni saanut. Ei niitä kukaan mihinkään suohon aja. Offroad harrastajat erikseen. Samaten muut metsässä möyrijät. Ne ajaa Pajerolla tai Cruiserilla tai vastaavalla, eikä niistä ollut tässä topicissa puhe.
Ottiko mulla lujille, kuten Kahtaenvaihda totesi? Sitäkään en tunnista. Päinvastoin. Hyvää keskustelua saatiin aikaan. Erityisesti omakohtaiset kokemukset, kuten migelillä, on aina sitä mielenkiintoisinta luettavaa.
Tällaisia kokemuksia minulta. Tällä hetkellä pihalla on kaksi nelivetoa. Toisessa kytkeytyvä monilevykytkin-veto ja toisessa mekaaninen keskitasauspyörästö + visko LSD. Näillä on monenlaista vedetty ja koettu. Yks etuvetokin löytyy.
-
Tässä vanhemmassa Kia Sorennossa on lukko takaperässä kitkalukko, auto on valittavissa kytkimellä joko takavetoiseksi tai nelivedoksi, myös hidas neliveto löytyy, edessä ei tietääkseni ole lukkoa. Auto on mullakin yleensä takavetona, liukkaalla ja tarvittaessa nelikkona. Uudempi sorento on sitten ilman nelivetoa etuvetonen. On olemassa myös automaattisesti kytkeytyvä neliveto, omassani sitä ei ole.
Onko nelikko sitten elvistelyä, mulla se on tarpeen takia, veneluiskat oli se ongelma johon etuvetonen ei toiminu, vaunu varmasti liikkuu asfaltilla millä hyvänsä
-
4-veto on kuitenkin ehdoton etu ison kulkimen kanssa.
Kyllä näin on. Thumb Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.
Nimim. 4-vetoisella kohta jo 15 vuotta