Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: virpi55 - 2.10.2014 kello on 09:06
-
Hei kaikille.
Ajattelin lähestyä tätä kautta kysellä ammattilaisilta onko tässä järkeä.
Mieheni alkanut höyrymään matkailuauton ostoa.
Mieheni ajaa nykyisin pakettiautolla normaali hiacella, haluaisi ostaa alle 10 tuhannen euron matkailuauton, matkailuauto toimisi ainoana autona, itseäni hieman epäilyttää koska eikös niissä ole aika kovat kustannukset, Tokihan kun kesällä vuokrattii matkailuauto ei sekään ilmaista ollut.
Mieheni työmatka on 100km päivässä edestakaisin ja laskettiin yhdessä vuodessa ajettiin 25t km, mieheni vetoaa siihen hiace 11 l 100km kuluttaa saman verran kuin matkailuautot, ollaan toki katsottu nettikaravaanarista pienia matkailuautoja koska isoa ei tarvita, kahdestaan reissataan vain.
Mieheni sanoi oisi tosi kätevä ei tarviaisi enää vuokrailla matkailuautoa,voisi talvellakin yöpyä mutta en jaksa uskoa että innostuu talvipakkasella yöpymään matkailuautossa. ei kait noita vanhempia matkailuautoja oo tehty siihen että tarkenee yli 20 asteen pakkasessa (olettamukseni).
Saisiko täältä apuja onko tollaisessa järkeä? mautkailuauto ainoana autona.
-
Peltikuorinen olis varmaan hyvä vaihtoehto, ei kuluta hirveitä ja menee samaan tilaan kuin normi paku. Kyllä siellä talvella voi nukkua, usko pois.
-
Mulla on tuo asetelma ollut mielessä...
Työmatkaa edestakaisin 150km. Yleensä kuljen pakulla (Scudo) 7 L/100km. Sitten jos hallitus antaa luvan, niin ajan henkilöautolla 4L/100km
Retkuiluauto kuluttaisi 7-8L/100km. En kuitenkaan raaski sitä wanhusta lähteä ajamaan loppuun, koska sitä on tullut mieleisekseen tuunattua. Käyttöautot vaihtuu, mutta retkuiluautossa on muut kriteerit. Sillä ajelen vain lomilla.
-
Taitaa sillä Hiacella kulkea näpsästi aina välillä vähän muutakin, mitä ei sitten sillä retkuleella enää voikaan kuskata kun ei ole sitä tavaratilaa. Toki peräkärryt on aina olemassa, mutta se on sitten max. 80km/h kärryn kanssa, joka pidemmän päälle saattaa hieman turruttaa, riippuu ihan paljonko tuota tavaran kuskaamisen tarvetta on. Enkä loppupelissä usko että yhtään pienemmällä kulutuksella se retkulekaan liikkuu vaikka ns. peltikuorinen olisikin, alkovit syökin sitten selvästi vielä enempi :-X
-
Käyttöautot vaihtuu, mutta retkuiluautossa on muut kriteerit. Sillä ajelen vain lomilla.
Noinhan se monella täällä menee mutta ketjun aloittajalle tämä ei ole vaihtoehto.
Peltikuorista autoa minäkin katselisin ketjun aloittajana, sillä on huomattavasti mukavampi tehdä nuo päivittäiset ajot ja kaupungissa ajellessa pääsee samaan paikkaan kuin sillä nykyisellä Hiacellakin.
se on sitten max. 80km/h kärryn kanssa...
Tuo max. 80 km/h nyt joka tapauksessa, ei taida löytyä matkailuautoa alle 10k€ hintaluokassa jolla saisi ajaa satasta.
-
2003 mallisella Adia Twin Fiat 2,3JTD:llä ajelin 8l/sateselle seutuville kun sillä ei saanut 80km/h lujempaa ajella
vielä kun lastuttaa menee seittemällä
kova esilämmittäminen on matkailuautossa jokapäiväiseen käyttöön talvella
puolihailealla autolla kun ajelin viime talvena kerääntyi kosteudenkerääjään mahdottomasti vettä
pitäskö olla sellainen lämmitin joka pelittäisi sähkölläkin ja pystyisi ajastamaan
mulla kutittelee vieläkin kun olisi vähän isompi retkuiluauto niin ei tarvitsisi kuin yhden auton kun arkiajot on tosi vähillä
-
Työpaikallani kahdella tyypillä on matkailuautot ainoina kulkupeleinä. Toisella on peltikuoriainen ja toisella puoli-integroitu. Siinä peltikuoriaisessa mahtuu aikahyvin kuskaamaan muutakin tavaraa. Jos itse olisin aloittajan kanssa samassa tilanteessa niin katselisin peltisien version vuosimallista 2006-->
-
Hei!
Uskon kyllä että 20 pakkasessa pärjää,oletettiin vain että lämmitylaitteet kovilla :)
Retkeilyauto hyvä vaihtoehto etenkin kun kaupassa käydään jne... mutta mieheni sanoi retkeilyautot painaa yleensä vajaa 3500kg ni kuluttavat samanverran kuin pienet matkailuautot esimerkiksi konaismassaltaan 2600-2800kg, Saa korjata jos ollaan ihan hakoteillä:)
-
Pieni oikea matkailu-auto on kaikin puolin parempi. Pituus sama, leveys muutaman sentin isompi, ei konttia katolla, takatalli, lämpöeristys parempi. Thumb
-
kyllähän retkeilyauto menee pienemmällä polttoaineella kun oikea matkailuauto jo ilmanvastuksessa on eroa ja varmasto myös omapainossa. mutta jos hiace vie 11l/100km niin kyllä sillä kulutuksella jo retkeily/matkailuauton löytää.
uskon että ihan toimiva ajatus korvata hiace tuommoisella jossei parkkitila aiheuta ongelmia.
-
Peltikuorinen olis varmaan hyvä vaihtoehto, ei kuluta hirveitä ja menee samaan tilaan kuin normi paku.
Jos sillä 10k€:lla meinaa saada, niin kokoluokka on Hiace/transporter ja menee, paitsi korkeuden puolesta, siihen kun pikkupaku. Uudemmat ja kalliimmat, on kokoluokkaa 5,5-6m ja hitusen kapeampia kuin 'oikeat' matkailuautot. Hyvä oikea menisi jo budjettiin ja Viiatin 1.9Td veisi kympin verran.
-
Hei!
Uskon kyllä että 20 pakkasessa pärjää,oletettiin vain että lämmitylaitteet kovilla :)
Retkeilyauto hyvä vaihtoehto etenkin kun kaupassa käydään jne... mutta mieheni sanoi retkeilyautot painaa yleensä vajaa 3500kg ni kuluttavat samanverran kuin pienet matkailuautot esimerkiksi konaismassaltaan 2600-2800kg, Saa korjata jos ollaan ihan hakoteillä:)
"Painaa", niin kokonaismassa vai omamassa.. yleensä se kokonaismassa nykyisissä on lähellä 3.5tn, koska se on alustan tyyppihyv. mukainen. Oliko päällä pelti- vai "pärekori" sekä sen koko, vaikuttavat enempi omamasssaan. Näiden erotus on sitten sitä kantavuutta.. tarvitseeko sitä kuinka...
Jos itse arkiautoksi m-autoa ajattelisin, niin ainoastaan peltikuoriaisia kattelisin - tyyliin..
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Adria_Twin_silber_vr.jpg)
Onhan tästä pienempiäkin, mutta "retkimeininki" astuu kuvaan kun on kuin isompi ukko telttaan kömpisi..
Mutta ei pidä luulla, että tällainen samalla kulutuksella menee, mitä sama tyhjänä pakuna..
Alkovi, ½- tai täysinteg. matkailukorillinen on arkiajossa kuin "pyhävaatteissa pelaisi jalkapalloa" ... itse en "tuhoaisi" hyvää harrastevehjettä tavan rytyyttämisessä, saati upottais sitä suolaliuokseen. Mutta kukin tyylillään ;)
-
Tarkoitin retkeilyautojen kokonaismassa on yleensä 3500kg ja matkailuautojen kokonaissamassa pienimmät 2500-2800kg. Tuo voisiha olla meille kahdelle 1.9 koneella,ei ainakaa polttoaineessa oisi eroa jos kympillä kulkee, tokihan muutkin asiat ratkaisee etä on mieleinen kuin pelkkä kulutus.
-
Tuo max. 80 km/h nyt joka tapauksessa, ei taida löytyä matkailuautoa alle 10k€ hintaluokassa jolla saisi ajaa satasta.
No lähinnä meinasin jotta nykyisellä Haisulla saannee päästellä sentään 100km/h ::)
kova esilämmittäminen on matkailuautossa jokapäiväiseen käyttöön talvella
Eikös tuohon voisi asentaa jotain kevyttä väliaikaista väliseinää talveksi ohjaamon ja asuinosan väliin => autolämppäri lämmittää vain sen ohjaamon ja asuinosa on about ulkolämpötilassa => asuinosassa ei tällöin olisi noita kosteutta kerääviä lämpötilan vaihteluitakaan = säilyisi kuivempana Thumb
-
Tässä saattaisi olla aika hyvä vaihtoehto ainoaksi autoksi, hinnasta voinee tulla vastaan aika lähelle tuota kymppiä tai vastaavasti jos on hiukan laittaa lisää niin tuosta...ja saa ajaa satastakin ja tehoja 160 heppasta joten ei tarvitse olla tien tukkonakaan.
http://www.nettikaravaani.com/tramobil/jumper/1416868
-
Tarkoitin retkeilyautojen kokonaismassa on yleensä 3500kg ja matkailuautojen kokonaissamassa pienimmät 2500-2800kg. Tuo voisiha olla meille kahdelle 1.9 koneella,ei ainakaa polttoaineessa oisi eroa jos kympillä kulkee, tokihan muutkin asiat ratkaisee etä on mieleinen kuin pelkkä kulutus.
Nyt olen hiukka ulkona - mitä tarkoitat "retkeilyautolla" ja "matkailuautolla"?
Tuo yllä oleva Ducaton kuva on ihan "matkailuautosta" (M1 luokan henkilöauto, kuten muutkin aikalaisensa matkailuautot). Kansan suussa liikkuu kuvan autoista; "peltikuoriainen", "retkeilyauto", "retkiauto" jne.. jotkut kutsuvat "retkiautoksi" ihan tavan pakua (N1 luokan tavara-auto) kun siihen laitetaan kesäksi patja ja verhot.. siis tyyliin tonniluokan paku (Transportteri, Ducato 10 jne..
Toisaalta, jos verrataan 10k€ paku Ducatoa ja Ducato matkailuautona, niin pakuna se on jo autona tätä viimeisintä sukupolvea - monessa mielessä "ihan eri" auto.. 10k€ matkailukorillisena saatetaan mennä 10 v vanhempaan - aika kauteen (non EU) jolloin Suomi-määräyksillä oli valittu pienin ducatoalusta, joka saattaa olla nykymittapuun mukaan moottoriltaan, voimansiirroltaan ja alustaltaan (jousitus) hyvin "alimittainen" - satasta ei oiken tahdo päästä, tosin ei saa ajaakaan..
-
... jos verrataan 10k€ paku Ducatoa ja Ducato matkailuautona, niin pakuna se on jo autona tätä viimeisintä sukupolvea - monessa mielessä "ihan eri" auto.. 10k€ matkailukorillisena saatetaan mennä 10 v vanhempaan - aika kauteen (non EU) jolloin Suomi-määräyksillä oli valittu pienin ducatoalusta, joka saattaa olla nykymittapuun mukaan moottoriltaan, voimansiirroltaan ja alustaltaan (jousitus) hyvin "alimittainen" - satasta ei oiken tahdo päästä, tosin ei saa ajaakaan..
Juuri tuon takia täällä varmaan suurin osa on ehdottanut suoraan retkeilyautoa ja sellainenhan aloittajallekin kelpaisi.
Tarkoitin retkeilyautojen kokonaismassa on yleensä 3500kg ja matkailuautojen kokonaissamassa pienimmät 2500-2800kg.
Ja niistä kokonaispainoista.. .käytännössä KAIKKI, niin retkeilyautojen kuin puoli-integroitujen kokonaispaino on väh. 3300 kg, kuten tuo aiemmin mainitsemani retkeilyauto linkissä.
-
Tässä oma kommenttini:
Meillä on alkovi-matkailuauto ainoana autona.
Toki emme käytä sitä kuin reissaamiseen, normaalisti aina käytöstäpoistossa. Ehkäpä kuukauden tai pari vuodessa on kaikkinensa käytössä. Liian kallista pitää liikenteessä jos ei käytä. Laitamme käytöstäpoistoon jo viikoksikin jos ei ole tarvetta. 3,50e/päivä olen laskennut kustannukset jos on liikenteessä eikä ajeta.
Kun auto on liikenteessä, silloin hoidamme sillä ns.pakolliset isommat ajot. Toki talvella ei ole ollenkaan käytössä kun ei ole talvirenkaitakaan.
Toki asumme Helsingissä, eli täällä on hyvä ja halpa joukkoliikenne ja jalat on keksitty, työmatkat bussilla ja junalla.
Perusliikkumisiin emme autoa siis tarvitse, siksi luovuimme "käyttöautosta".
TERO
-
Retkeilyautolla tarkoitan pakettiautoon tehtyä matkailuautoa ja matkailuautolla tarkoitan n.s oikeaa matkailuautoa joka on päälisin puolin matkailuauton näköinen,Pahoittelut en ole kaikissa sanamuodossa ihan perillä :)
Jotkut ainakin oli n.s oikeat matkailautot vain 2500-2800kg kokonaismassaltaan,tokihan oli kokonaismassa mikä vaan ni kulutukseen vaikuttaa muutkin kun kokonaismassa.
-
Juuri tuon takia täällä varmaan suurin osa on ehdottanut suoraan retkeilyautoa ja sellainenhan aloittajallekin kelpaisi.
..
Paitsi, että 10k€ ei saa tällä hetkellä yhtään 3rd gen Ducatoa (07->) matkailuautona (pelti/retki/matkailukorillisena). Lähin http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/jumper/1420930
Mutta näiden kanssa kannattaa olla varovainen kun Trafi otti tiukan kannan "muka-muka-matkailuautoihin" - vuosikatsastuksessa syynätään täytyykö ehdot
..sen sijaan pakuna saa (3rd gen).
Kyllähän peltikuoriseen matkailuauton saa pelkästään ohjaamostaan lämpimäksi - termopeitto etupenkkien taakse "väliseinäksi". Siis ihan samoin kuin alkovi- tai ½-integ. m-auton. Sen sijaan täys integ. onkin tässä suhteessa eriasia..
Edit;
Käyttökuluissa kannattaa tosiaan miettiä, että 3.5tn paketti- tai matkailuauton ajoneuvovero maksaa 650.43€/v, jos ei seisota lainkaan. Jos löytyy CO2 -arvo otteesta, niin lähtee reilut 200€/v pois.. uudemmissa pakuista löytyy..
-
Retkeilyautolla tarkoitan pakettiautoon tehtyä matkailuautoa ja matkailuautolla tarkoitan n.s oikeaa matkailuautoa joka on päälisin puolin matkailuauton näköinen
Jotkut ainakin oli n.s oikeat matkailautot vain 2500-2800kg kokonaismassaltaan,tokihan oli kokonaismassa mikä vaan ni kulutukseen vaikuttaa muutkin kun kokonaismassa.
Ihan oikeassa olet sitten noiden määritelmien suhteen mutta tarkoittanet tuossa painoasiassa omamassaa...se on luokkaa 2500 - 2800 kg tuon ikäisissä.
Paitsi, että 10k€ ei saa tällä hetkellä yhtään 3rd gen Ducatoa (07->) matkailuautona (pelti/retki/matkailukorillisena). Lähin http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/jumper/1420930
..sen sijaan pakuna saa.
Niin ei saa mutta sellasen faceliftatun kakkoskoppaisen saa, sellaisella saa jo ajaa satastakin kuten aiemmin linkitin.
-
Tarkoitin kokonaismassa eli esim. tälläinen http://www.nettikaravaani.com/granduca/fiat/1419156
Kokonaismassa 2800kg.
ja peltikuorinen yleensä enemmän...
Ni aattelin ei kait kokonaismassa 2800kg yli 10l syö.
-
Tarkoitin kokonaismassa eli esim. tälläinen http://www.nettikaravaani.com/granduca/fiat/1419156
Ni aattelin ei kait kokonaismassa 2800kg yli 10l syö.
Näyttää niitä löytyvän, lähtökohtaisesti vain ainoaksi autoksi jolla ajetaan joka arkipäivä 100 km niin katsoisin uudempaa, sieltä 2003 - 2006 olevaa retkiautoa.
Tuo linkissä oleva alkoviauto 1.9 TD vie reilusti yli kympin, saattaa olla että menee jopa 12 l/100km, moottori joutuu todella tiukille.
Vanhemmilla oli reilu 10 vuotta sitten tuollaisella 1.9 TD koneella oleva 2001 vuotinen Chausson, keskikulutus koko sen olemassaolon ajalta oli 10.5 l/100km ja se oli vajaa 5.5 metrinen puoli-integroitu.
-
^^
^-^
Kannattaa käydä kokeilemassa..
Vähä hämylinnan motaria vasta- ja sivutuulessa - sitten luvattomasti rekkaa yrittää ohittaa. Sitten takas vanhaa h:linnan tietä, ja N:järvelle Ilvesvuoren ohituskaistalla kokeilee kerkeekö ikinä mistään ohi..
Väittäisin, että Hiacea tulee kuskilla ikävä 8)
Ai, niin sitten etippä sille p-paikkaa vaikka Willasta - kävelyä tulee ;D
-
..
Niin ei saa mutta sellasen faceliftatun kakkoskoppaisen saa, sellaisella saa jo ajaa satastakin kuten aiemmin linkitin.
Kuvan autolla ei M1 Matkailuautona saa ajaa kuin 80km/h, mutta pakuna N1 tavara-auto saisi ajaa 100km/h - siis ilmoittaja kirjoittaa mitä-sattuu.. auto on joko paku, tai m-autona 80km/h, tai sitten tarra revitty..
(http://image.nettix.fi/extra/travel_truckimg/1416801_1416900/tramobil-jumper-1416868_l_5f812603b3bd81f6.jpg)
-
Tässä saattaisi olla aika hyvä vaihtoehto ainoaksi autoksi, hinnasta voinee tulla vastaan aika lähelle tuota kymppiä tai vastaavasti jos on hiukan laittaa lisää niin tuosta...ja saa ajaa satastakin ja tehoja 160 heppasta joten ei tarvitse olla tien tukkonakaan.
http://www.nettikaravaani.com/tramobil/jumper/1416868
onko tuo Sitikka on vain se kaikkein eniten kuluttava versio ?
työnantajalla oli kanssa 2,8 Sitikka ja kirosi jatkuvasti isoa polttoaineen kulutusta
mistä vuosimallista alkain se käyttövoimavero muuttui edes siedettävälle tasolle
pakettiautoon verrattunahan meidän vanhoja autoja käyttävien verokohtelu on sikamaista
-
siis ilmoittaja kirjoittaa mitä-sattuu.. auto on joko paku, tai m-autona 80km/h, tai sitten tarra revitty..
Joo, ilmoitusta vain katsoin että satanen löytyy. :-\ mutta jos kerran -97 autoja ostajat ovat katselleet niin tuo max. 80 km/h ei haittane.
-
Tarkoitin kokonaismassa eli esim. tälläinen http://www.nettikaravaani.com/granduca/fiat/1419156
Kokonaismassa 2800kg.
ja peltikuorinen yleensä enemmän...
Ni aattelin ei kait kokonaismassa 2800kg yli 10l syö.
"Kokonaismassa: 2 800 kg, Omamassa: 2 500 kg"
Ei voi käytännössä pitää paikkaansa - tai ainakin tuo auto painaa aina ajokunnossa tuon 2800kg. Pakettiautosta rakennetussa" retkeilyautossa" kantavuutta on paljon enemmän, joten vaikka se kokonaispaino olisi isompi auto painanee todellisuudessa ajokunnossa vähempi.
-
..
mistä vuosimallista alkain se käyttövoimavero muuttui edes siedettävälle tasolle
pakettiautoon verrattunahan meidän vanhoja autoja käyttävien verokohtelu on sikamaista
- Paku (N1); ->2007 kokonaismassan mukaan
- Paku (N1); 2008-> CO2 mukaan
- M-auto, yli 2.5tn (M1); ->2001 kokonaismassa mukaan
- M-auto, yli 2.5tn (M1); 2002-> CO2, jos sellainen otteessa - muutoin kokonaismassa mukaan
Tuosta laskemaan http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit
-
Täytyy huomioida päivittäiseen käyttöön otettavasta matkailuajoneuvosta .Sata km /pv=2100km +kauppa ym ajot.Noin 30t/v aika nopeasti ajoneuvosta tulee entinen ja matkalla rähjääntyy sisustuskin.Miettis in toiseksi ajoneuvoksi jotain Punton kokoluokkaa olevaa laitetta ja unohtaisin sen päivittäisen ajon.En sano etteikö se toimi mutta käy sääliksi kun alusta loppuu vuosikausia ennen kuin auton normikäytöllä n.10t/v ja siihen saa reissata vähän ulkomaan reisuakin. Thumbd
-
"Kokonaismassa: 2 800 kg, Omamassa: 2 500 kg"
Ei voi käytännössä pitää paikkaansa
Toivottavasti pitää paikkansa, koska eihän tuo ollutkaan turbollinen jossa olisi edes 90 heppaa vaan 82 joten tuon moottori on todella hädissään kun autoa tarkoitus pitää jokapäiväisessä ajossa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1412240864.jpg)
Mielestäni tässä olisi nyt paikallaan se Pamauksen esittämä aloittajan eka viesti, helposti menee siihen että kun sivuja alkaa olla useita niin me kirjoittajat kirjoittelemme jo toisillemme emmekä välttämättä huomio enää sitä alkuperäistä tekstiä.
-
Mielestäni tässä olisi nyt paikallaan se Pamauksen esittämä aloittajan eka viesti, helposti menee siihen että kun sivuja alkaa olla useita niin me kirjoittajat kirjoittelemme jo toisillemme emmekä välttämättä huomio enää sitä alkuperäistä tekstiä.
Minähän vastasin vain alkuperäisen kysyjän uuteen kysymykseen - tai siis esitin mielipiteeni.
Peltikuorisessa on mm. keveämpi alusta ja vähemmän kalusteita kuin ns. oikeassa asuntoautossa - täytyy painaa vähemmän, jolloin päivittäinen käyttö täytyy mennä vähemmällä polttoaineella.
-
Minähän vastasin vain alkuperäisen kysyjän uuteen kysymykseen - tai siis esitin mielipiteeni.
Tarkoitinkin sitä että kun vastasin sulle niin tuosta se pikkuhiljaa lähtee ketju rönsyilemään ja itse asia unohtuu...lähinnä tuli vaan mieleen että se eka juttu olisi hyvä joka sivulla. :)
Mutta odotellaan mitä mieltä itse aloittaja on...olisiko mahdollista venyttää tuota autoon laitettavaa rahaa vaikka parilla tonnilla..
-
No kyllä sitä itsekin melkein jo uskaltaisin ehdottaa jotta työmatka-ajokki erikseen ja se mahd. retkule sitten erikseen. Poistat retkuleen rekisteristä kun ei ole retkeily-tarvetta (seisonta-ajalta ei tartte maksaa veroja eikä vakuutuksia) ja ajelee tuolla pikkukinnerillä, pienellä kulutuksella sitten ne (talviset) työmatkat. Ja kun tulee sitten se (kesäinen) retkule-kausi, niin poistaa vaikka kinnerin rekkarista ja ottaa retkuleen ajoon Thumb
-
Moikka.
Ostin itse jokin aika sitten 3000e peltikuoriin tehtyn ducaton 80 luvulta, ja voin oisi kannattanu olla fiksumpi ja sijoittaa enemmän,ajan pelkästää sillä kaikki ajot ja kaupassa käynnit hankalaa ja rattivaihteista en tykkää yhtää.
kulutus pyörii 10 molemmin puolin.
En ole päätökseeni tyytyväinne.
Kun olet ostamassa kannattaa miettiä tarkkaa miuleuiten sijoittaa enemmän kun kiroilee ja inhottaa ajella.
Ihan esimerkiksi 90 luvun peltikuorinen saa kohtuu km 7000e. ja kulutus pyörii 8 l 100km. ja samanikä luokan matkailuauto n. 5000e ja kulutus pyörii 12l molemminpuolin jos tosissaan ajat abaut 30tkm vuodessa n 4 l 100km kulutuksella laskettu polttoainetta menee vuodessa enemmä kun peltiversiossa vajaa pari tuhatta euroa, eli tullaan samaan lopputulokseen. Tarkoituksena ei ole mollata kokemuksestani voin sanoa kaikessa säästäminen ei kannata.
Ja kaikenlisäksi peltikuoriset on tosissaa näppäriä kauppareissuilla.
Mutta nää on maku asioita.
Otin asian puheeksi kun ymmärsin kulut on isossa roolissa ja jotenhan meille kaikille tärkeää ja lasketaan ne mitä kaikki maksaa.
-
Ollaan toki pohdittu retkeilyautoa pakettiautoon tehtyä mutta aateltu pärjääkö niissä 20 pakkasilla ja mieheni mukaan on ollu ruostumis ongelmia lämpötilavaihteluje n takia, ois kiva tähänkin kysymykseen saanut ammattilaisilta mielipiteet ja kokemuksia.
-
Työkaverini on pärjännyt peltikuorisessa ihan hyvin 20 ja ylikin pakkasissa. Auto on 2009vm dugato. Toissa talvena Kolilla oli pariviikkoa pariskunta 2000 luvun alkupuolen dugatossa asustelemassa. Joka aamu ne sieltä ulos tuli joten eivät olleet paleltuneet sinne. Iltaa kyllä istuttiin niiden kanssa meidän vaunussa siitä syystä että oli väljemmät tilat.
-
Jos sitä oikein järkeväksi heittäytyisin, niin ajelisin nuo työmatkat halvimmalla mahdollisella uudella pikkuautolla. Uuden saa 10-12 tuhannella, pitkällä takuulla ja pienellä kulutuksella. Retkuiluautolla sitten vain lomilla suolattomana aikana nautiskellen.
...mutta eihän sitä aina niin järkeväksi viitsi heittäytyä. Siksi varmaankin nurkissa on kaikenlaisia museokummajaisia.
-
monenlaista juttua ja mielipiettä asiasta kuulunu..
Ite ajelen noin 35-50 tuhatta vuojess vanhall asuntoautoll, eli se on mulla ainut kulkine liikentees, tosin Kottaraisen pontiakilla tulee kotoon olles muutamat kauppa reisut tetyä, liikkuuu noin 4-8 tuhatta kilometrii vuojess.
Kyll tos vanhass a-autos näkyy noi viiden vuoden kilometrit, kori pikkuhiljaa rapistuu ja remontin tavett ilmenee..
mutta jos alle kymppitonnin a-autoo tosiaan käyttää sen puolikymmentä vuotta täysill ni eikö se silloin oo haukkunu hintasa, varsinki ku ei viiteen vuoteen tartte vuokrata sitä loma kulkinetta..
ja kuluja on reilusti enemmän tommoses vanhass jollei lasketa pääoma kuluja, mulla heiluu kulutus pienimmillään 13 ja vaunun kans 18, työkalu kärrin kans siel väli maastos..
en valita kuluist kosk parempaan ei oo varaa ja kaikkee ns.parempia en ees kelpuuttas. joku taso vekeis pitää olla :D
-
Näinhän se menee. Aikoinaan ajoin itsekkin kymmenen vuotta Nalle-Sisulla työmatkat ja töiden jälkeen vielä mökille puuhastelemaan ja yöksi kotiin. Ehkä en nyt enää viitsisi, kun henkilöauton saa muutamalla satasella. :)
-
Aloittaja kertoi ensimmäisessä viestissä, epäilee tuleeko reissailtus yötä autossa pakkasilla, jos kerta epäilyttää ja on ensimmäinen asuntoauton osto, eikö kannattas ostaa sellainen retkeilyauto joka tehty pakuun jossa ei lämmitintä ne kulkee 9-10l satasella ja niitä saa puoleen hintaa mitä samanlaiset jossa lämmitin ja vessa. kattelin että alle viidellä tonnilla saa kohtuu kilometreillä kun samanlainen täydellä asuntoauto varastuksella siis samoilla kilometreillä saa kymmenellä tuhannella eurolla.
-
Mie ajan työmatkat Hymerillä (-00) ympäri vuoden . 2.8 Tdi kuluttaa 9 Litran nurkilla matka-ajossa. Sataa ei ole tarvinu polkea kertaakaan (autolla on 80 rajotus) työmatkalla.Ajoissa lähen aina hommiin. Kantatieverkkoa käytän. Tuulilasista on aina turvallinen näkymä, kun täällä hirvi ja peura-alueella asun. Eikä vastaantulijoiden valotkaan häikäse pimeellä samalla tavalla kun henkilöautolla ajaessa. Verot autossa tekee vuodessa n 630 euroa, vakuutuksia en tähän laita, kun ne on vähän asiakaskohtasia sen mukaan, millaset vakuutukset ja bonukset kullakin on, meillä on kuitenkin tuo Fenniakasko.
Kuusmetrisellä pärjää ihan hyvin ja takatallilliseen saa työkalujakin jos tarve vaatii mukaan.
Koskaan en osannu neljä vuotta sitten ajatella ajavani tuollasella töihin. Vaan nyt on niin, että en ihan helpolla sitä pihaan jätä.
On mulla tallissa Mondeokin, mutta sillä ajan vaan nykyään tosi harvon. Yleensä jos on 20 pakkasta, niin sillon säästän diiselikonetta ja otan montikan tallista. Viime talvi oli kuiteskin aikas lämpönen.
Matkailuauto on sellanen rauhallisen työmatkakulkijan menopeli. Ja jos ottaa ympärivuotiseen ajoon pitää kattella ja tuumailla muutaman kerran.
-
Mie ajan työmatkat Hymerillä (-00) ympäri vuoden .
Paljonko on työmatkaa...?
Mikäli minulla olisi lyhyempi työmatka, kuin tuo 150km, niin jättäisin pakun heti pois. Retkuiluauto ja siihen tarvittaessa perävaunu tavaran kuljetusta varten riittäisi.
Retkuiluautokin on vaan niin kallis sijoitus, että ei kertakaikkiaan sitä halua loppuun ajaa tavallisilla työmatkoilla. Olisi kuitenkin taas melkoinen rahakysymys saada kunnollista vastaavaa tilalle.
Vähän kärjistetysti sama, jos ajaisin työmatkoilla -56 mallisen museorättärini loppuun.
-
Ota velka ja osta Volga ,Volgasi loppuu nennenkuin velka ,sanottiin ennen .
Kyllä minä uskon että nykyinen pakettiautojen tekniikka on paljon pitempi-ikäistä kuin henkilöautojen ja näin ollen uskon että
30000 km vuodessa rauhallista maantieajoa tekniikka kestää 3-500000 km aivan perus huolloilla .
Onhan näitä samoja alustoja tuolla takseissa ja Fiattia linja-autoinakin ,joilla ajetaan puoli miljoonaa ammattiajoa että heilahtaa .
Tottakait korikin saa osansa käytöstä mutta enenmpi se on omasta huolellisuudesta kiinni kuinka se kuluu.
Tuollaisessa teräskuorisessa retkiautossa kun katselee hyväkorisen yksilön niin sehän on ikuisuus kampe kun ei päästä ruostumaan .
Muuta tekniikkaahan on helppo uusia kyllä.
Mulla oli -91 Transit Matkaaja ,niin ei siinäkään kilometrit painaneet 240000 km ajolla vaa se iankaikkinen seisottaminen sään armooilla .
Sama on ollut nähtävissä kumpaisessakin Fiatissa .
Ei ihmiset tee autoillensa ylläpitohuoltoja ja ajattele kuinka ne kestää ajan hammasta vastaan .
Toisaalta olen tavannut karavaanareita jotka ovat edelleen liikkeellä 20 vuotta vanhalla kalustolla jotka ovat hankkineet ne uutena tai uuden karheana .
No heillä ei usein ole liiat kilometri taakkanaan .
Kyllä ne aikaa vastaan kestää kun vähän huolehditaa eikä varsinkaan jätetä sään armoille .
Autot kun ovat pysähdyksissä suurimman osan elämästään .
(http://karavaanari.org/kuvat/1412510999.jpg)
Hutikuussa ostimme tuon Chaussonin ja siinä oli parissa paikassa katonrajassa 22% kosteutta niin nyt on kosteudet pudonnu 15% seudulle .
(http://karavaanari.org/kuvat/1412511156.jpg)
Nyt tuossa Balatonilla aikani kuluksi laitoin uudet tiivisteet liimalla paikalleen kun auto on kuivunut.
Nyt katsotaa kauanko Chaussoni kestää ,on tämä niin mieleinen värkki .
Pitkään kanssa meillä keskusteltiin jätetäänkö koppiauto käyttöautoksi va Lantikka .
No Lantikalla mennään tämä talvi ja katsotaan kilsat .
Jos niitä on vähän,myymmä sen pois ja jaätämmä Chaussonin vain .
-
Monessako Fiat merkkisessä on ennen 200t km täyteen ajamista melkein puoli alustaa vaihdettu ja koneessa ja vaihteistossa on uusittu melko paljon osia.Muut merkit ei varmaan ole sen kummempia,lähinnä tarkoitan Citroen ja Peugeot malleja.Transiitist a ei uskalla tässä kohtaa mainita mitään.Sprintterisä ä myös omat heikkoutensa.Onhan se tietysti korjaus usein halvempi vaihtoehto kuin uusi,mutta minulle Fiat ja Ford kuulostavat vitsiltä. Se Iveco alustana kuulostaa melkein kuorma-autolta joten sille tuo 300t taitaa olla huoltoväli. Thumb
-
Monessako Fiat merkkisessä on ennen 200t km täyteen ajamista melkein puoli alustaa vaihdettu ja koneessa ja vaihteistossa on uusittu melko paljon osia
Minä ajoin Viiatilla.... en enää edes muista, paljonko. Vaihdoin siihen ainakin yhden pallotapin ja kytkimen.... ja lämppärin hanan. Siinä oli kai tarkeimmät. Kytkkimen vaihto johtui Sachin rakennevirheestä. Saa nähdä sitten kauanko Voorti kestää.
-
Kyllä pitäisin halpaa pikkuautoa arkiajoihin, enkä raiskaisi minkäänlaista matkailuautoa sellaisessa. Tietenkin sillä edellytyksellä, että säilytyspaikka löytyy.
Halvan voi sitten jokainen päättää itte, osaavalle se on muutaman satasen kulkine, kokonaan korjaustaidottomall e käy mainiosti vaikkapa omanikaltainen Aygo (C1, 107) tai vastaava, ikää 9 vuotta, kilometrejä käytettynä myynnissä olevissa yleensä vähän ja hintaa jäljellä muutamasta kuuteen tonniin.
-
Kukin tyylillään. Itse kuljin parikymmentä vuotta töihin
matkailuautolla. Ajoin lisäksi kaikki työajot samalla
kulkimella. Kilometrejä kertyi n. 40 tkm/a ja viiden
vuoden välein auto meni vaihtoon. Oli hyvä ratkaisu,
kun olosuhteiden pakosta jouduin usein yöpymään
työn takia.
Taloudessa on ollut koko ajan toinen kuljin rouvan
käytössä, mutta sillä kävin töissä vain satunnaisesti.
-
Kilometrejä kertyi n. 40 tkm/a ja viiden
vuoden välein auto meni vaihtoon.
Miten näkyi noin huikea ajomäärä vaihtohyvityksessä, 200 tkm katsottaneen nyt, 10 vuotta ja saatikka 20 vuotta sitten automyyjän silmissä "kilometrivikaiseksi" matkailuautoksi.
-
Oli hyvä ratkaisu,
kun olosuhteiden pakosta jouduin usein yöpymään
työn takia.
Vähän toinen juttu, kun näin. Eihän se silloin ole kulkineen puhdasta työmatkakäyttöä, vaan käyttöä varsinaiseen tarkoitukseensa. Kuten Rollillakin.
-
200 tkm katsottaneen nyt, 10 vuotta ja saatikka 20 vuotta sitten automyyjän silmissä "kilometrivikaiseksi" matkailuautoksi.
Jota tuo "vika" ei todellakaan tarkoita että se olisi ko. kulkineen end-of-life. Itselläkin tällä hetkellä talossa lähes 270tkm ajettu C5 farkku -09 ja 90tkm ajettu Honda Silverwing maxi-skode -02. Molemmat siis uponnevat tuohon "vikasarjaan" luokassaan, joten eipä noista paljoa maksettukaan kun ne taloon hommattiin. Samaten ex. Grand Scenic oli jo 200tkm kelattu -08, mutta eipä tuostakaan ollut pahaa sanottavaa koko aikana kun se talossa oli. Vaan vielä pitäisi jostain löytää sopivasti tuollainen "kilometrivikainen" as.auto, mutta ei ole sitä oikeaa yksilöä kohdalle osunut - vielä 8)
-
Tarkoitin lähinnä sitä että keskimäärin matkailuautoilla ajetaan 10tkm per vuosi niin tuollainen 40tkm vuoteen kiinnittänee jo myyjänkin huomion ja siten myös siihen hyvitykseen.
-
^
Eipä siinä, jos on ostanut kilometrivikaisen (halvalla), ja jos siihen vähän kilometrejä kerää, niin pois myydessä ei välttämättä paljoa häviä.. onko se (häviö) isompi / pienempi kuin vähempi ajettuun (kallimpaan) samat kilometrilisäykset. Eipä ne paljon ajetut liikkeissäkään niitä kysytympiä ole - hinnassahan sen pitää näkyä..
Kyllähän se auto kuluu vain ajamalla (tietyt "palikat" toki myös ikääntymällä). 300tkm vatkattuun kerkeää kertymään monta korjausta, saati pirssikäytössä vielä niitä "kosketuksia" kopassa kuin alustassakin.. ja niitä vajaita sisäsiivouksia kun matot ja penkit purkaa. Vähän sama juttu vanhojen bussien penkkien ja lattiamattojen kanssa - kuka niistä m-autoa haluaa sellaisenaan kutoa.. En kyllä kirpparilta ostas käytettyjä kenkiäkää.. 8)
-
Oma on ilmeisti sitten km vikainen, kun sillä on nyt ajettu 78 000 km ja joulukuun 23 päivä tulee neljä vuotta täytteen. Ja matkailukäytössä kaikki km ajettu, mutta tarpeeseenhan tuo hommattiin, ei haudottavaksi. ;)
P.s. Tuo km määrä vehjettä vaihtaessa ei ole koskaan kovin merkittävä asia kun uuteen vaihtaa.
-
Ja matkailukäytössä kaikki km ajettu, mutta tarpeeseenhan tuo hommattiin, ei haudottavaksi. ;)
Täytyy sanoa että hyvin on aikaa muiden harrastusten ja työn lomassa, meillä nuo muut harrastukset eivät sido matkailuautoa vaan ne voi vallan mainiosti hoitaa henkilöautollakin. Ja onhan sieltä Belgiasta eri kiva lähteä viikonlopuksi itään, täällä Suomessa tuonne itään ei juuri halua kukaan.
-
Kukin tyylillään.Minulle ei enään melkein 200t ajettu laite enään kelpaa.Katselin tossa just yli 300t ajettua -10 vuosimallin meseä josta pyysivät yli 20t e. :o Loppuuna ajettu lintta taxi käytöstä,en ottas kuin ehkä jos ilman sais. :D Olen viimeiset 10v vaihtanut kulkuneuvoa kun mittarissa on 160t km.Voidaan sanoa että olen ajanut kalliit kilometrit pois,mutta oma käsitys on että tuon kilometrilukeman jälkeen ne vasta kalliiksi tulee.Minulla on ollut onni mukana ja autoihin on vaihdettu vain öljyjä ja pakolliset huolto-ohjelman vaatimat osat. Thumb
-
Katselin tossa just yli 300t ajettua -10 vuosimallin meseä josta pyysivät yli 20t e. :o
Tuolla rahalla saisi jo 2kpl näitä meikäläisen harrastamia "kilometrivikaisia" ranskalaisia :D
-
Kukin tyylillään.Minulle ei enään melkein 200t ajettu laite enään kelpaa.Katselin tossa just yli 300t ajettua -10 vuosimallin meseä josta pyysivät yli 20t e. :o Loppuuna ajettu lintta taxi käytöstä,en ottas kuin ehkä jos ilman sais. :D Olen viimeiset 10v vaihtanut kulkuneuvoa kun mittarissa on 160t km.Voidaan sanoa että olen ajanut kalliit kilometrit pois,mutta oma käsitys on että tuon kilometrilukeman jälkeen ne vasta kalliiksi tulee.Minulla on ollut onni mukana ja autoihin on vaihdettu vain öljyjä ja pakolliset huolto-ohjelman vaatimat osat. Thumb
niin mikä mersu ??
Meillä oli 2000 mallinen Väyrynen joka saatiin 230000 ajettuna meille ja ajoimme sen 400000:n asti
erittäin pienillä remonteilla ja auto pelasi ko kello
heti kun tulee minun budjetille sopivaksi niin laitantuollaisen (http://www.nettikaravaani.com/burstner/brevio-t-645/1419302) ainuaksi pirssikksemme :D
-
heti kun tulee minun budjetille sopivaksi niin laitantuollaisen (http://www.nettikaravaani.com/burstner/brevio-t-645/1419302) ainuaksi pirssikksemme :D
Vähäämpä olet tyytyväinen.....
-
Vähäämpä olet tyytyväinen.....
kunhan nyt oottelemma kymmenenkin vuotta niin tulee minun budjetille :'(
mutta olisi monikäyttöinen pirssi tuossa
-
mutta olisi monikäyttöinen pirssi tuossa
Oisko oikeesti? ::)
-
Oisko oikeesti? ::)
tuossahan voi kuljettaa vaikka joulukuusta koristeltuna pankkien välissä
tai sementtisäkkejä ko kantavuutta kerrankin on ;)
-
Miten näkyi noin huikea ajomäärä vaihtohyvityksessä, 200 tkm katsottaneen nyt, 10 vuotta ja saatikka 20 vuotta sitten automyyjän silmissä "kilometrivikaiseksi" matkailuautoksi.
Hyvin ovat vaihdossa kelvanneet ja hyvitys on ollut oikean kokoinen.
Kaikki ovat löytäneet uuden kodin melkein heti. Yksi oli lähtenyt,
vaikka vieressä oli ollut samanlainen saman ikäinen ja lähes saman
hintainen 40 tkm ajettu. Kulkimeni oli kuulemma tuntunut ajossa
paremmalta.
-
Oisko oikeesti? ::)
Matkailukäyttö kärsii. 25 cm leveydestä pois todella tuntuu sisätiloissa. On yksi harvoista autoista, jonka olen käynyt Jyväs Caravanilla ihan ajatuksella tutkimassa.
Rankka kompromissi joka suuntaan, mutta niinhän sen on oltava, että kelpaa kaikkeen.
Ehkä sitten pariskuntakäyttöön joskus, peltikuorisen sijasta.
-
Kyllä minusta tämä on hyvä kompromissi
(http://image.nettix.fi/extra/travel_truckimg/1419301_1419400/burstner-brevio-t-645-1419302_b_94788426.jpg)
Peltikuoriaisen ulkomitat, näppäryys..
Suorat sisäseinät, niin seinille mahtuu kaapit eikä päänuppiosasto ahdistu. Huussi ja kyökkin käyttökelvollinen.
Hintaa vaan on kuin isommalla - onhan siinä teknisesti kaikki sama, mutta pienemmässä tilassa.. Ei muuten, mutta kun halvemmalla saa Saksasta uuden 7m Adrian täysinteg. - tuossa kesällä kattelin etelän liikkeessä :-X
-
Kyllä minusta tämä on hyvä kompromissi
(http://image.nettix.fi/extra/travel_truckimg/1419301_1419400/burstner-brevio-t-645-1419302_b_94788426.jpg)
Peltikuoriaisen ulkomitat, näppäryys..
Suorat sisäseinät, niin seinille mahtuu kaapit eikä päänuppiosasto ahdistu. Huussi ja kyökkin käyttökelvollinen.
Hintaa vaan on kuin isommalla - onhan siinä teknisesti kaikki sama, mutta pienemmässä tilassa.. Ei muuten, mutta kun halvemmalla saa Saksasta uuden 7m Adrian täysinteg. - tuossa kesällä kattelin etelän liikkeessä :-X
Ja näkyy uudet burstner trevio t 645 ja sisarmallit maksavan manner euroopan puolella noin 55 000.
Ja linkistä näköjään tämän vuoden malli tarjouksessa 45 900, tosin mallina T600
http://www.vanomobil.be/fr/occasions/promotions/vans/573_brevio-t600-fiat-130.html
-
Hintaa vaan on kuin isommalla
No tätä en ole koskaan itsekään juuri ymmärtänyt - vai onko nuo kuoren materiaalit muka niin halpoja ja suurin hinta itse kokoonpanotyössä, että tämä olisi perusteltua? Vähän kuin vaikka asfaltoinnissa, se itse kama jossain OKT pihamaan asfaltoinnissa maksa juuri mitään, suurin kustannus tulee itse vermeiden ronttaamisesta ja työstä = hinta ei juuri muutu vaikka kaksinkertastaisit sen asfaltoitavan pinta-alan ???
-
Voisko olla ettei kyseinen malli olekkaan verotuksellisesti matkailu-auto ?
Vaan täyden autoveron auto sillä ei tuo hinnan ero muuten keski-euroopaan selity.
-
Kyllä minusta tämä on hyvä kompromissi
Peltikuoriaisen ulkomitat, näppäryys..
Tekniset tiedot
Nopeusrajoitus: 100 km/h, Pituus: 6,38 m, Leveys: 2,10 m, Kokonaismassa: 3 500 kg, Vuodepaikkoja: 4, Rek. henkilömäärä: 4
Mieluummin 6m oikeaa autoa...
-
Mieluummin 6m oikeaa autoa...
Niin, eihän Ducato ole kuin 5 cm tuota Burstneria kapeampi leveimmältä osin mutta se yläosa kapenee sitten jo reippaammin..
-
Kun olisi vielä alustassa valinnanvaraa. Tuo Volkkarina, niin ostaisin sitten, kun on ajankohtaista.
Tuo kapeuden ahdistus riippuu myös omista mitoista. 190 cm/120 kg on eri asia kuin 165 cm/60 kg.
-
Tuo kapeuden ahdistus riippuu myös omista mitoista. 190 cm/120 kg on eri asia kuin 165 cm/60 kg.
Josta tuli mieleen se ensimmäinen pariskunta kun tuli katsomaan myymääni as.autoani. Molemmat olivat pikemminkin 165cm/120kg-luokan edustajia ja kun he yrittivät pyllytä tuolla as.auton kopissa, niin... :D No totesivattenkin yhteen ääneen jotta liian pieni auto ja lähtivät pois, vaikka alkovi-malli olikin kyseessä ::)
-
Kun olisi vielä alustassa valinnanvaraa. Tuo Volkkarina, niin ostaisin sitten, kun on ajankohtaista.
Tuo kapeuden ahdistus riippuu myös omista mitoista. 190 cm/120 kg on eri asia kuin 165 cm/60 kg.
Tuossahan (http://www.reimo.com/de/wohnmobile/vw-t5-wohnmobil-teilintegriert_monos-675.html) se Volkkari sitten on melkein samanlaisena
-
Tuossahan (http://www.reimo.com/de/wohnmobile/vw-t5-wohnmobil-teilintegriert_monos-675.html) se Volkkari sitten on melkein samanlaisena
Eihän siinä ole sitä peräluukkua.
-
Eihän siinä ole sitä peräluukkua.
Oikeasti onko väliäkään :-X kuka sitä tikkusta sahatavaraa penkeille viskelisi tai niitä sementtisäkkejä lattialle. Eikait kukaan kotonaan keittiössä sementtisatsiakaan vaivaa.. Kyllä mulla on hyvin herkässä tuo kärryn perään ottaminen 8)
-
Oikeasti onko väliäkään :-X kuka sitä tikkusta sahatavaraa penkeille viskelisi tai niitä sementtisäkkejä lattialle. Eikait kukaan kotonaan keittiössä sementtisatsiakaan vaivaa.. Kyllä mulla on hyvin herkässä tuo kärryn perään ottaminen 8)
Puhut vähän mutta asiaa. Näytti vaan, että tässä tapauksessa ja niiden peltikuoristenkin kohdalla on suuri merkitys sillä, että siellä perässä voi kuskata niitä sementtisäkkejä. Vaikkakin varsinainen matkailu sitten kärsii.
-
Moi.
Ajan paljon n.30 tkm vuodessa mutta tarvitsen auton jossa mahtuu kuljettamaan pientä tavaraa ja pitää olla tilat jossa voi yöpyä ajoittain. Onko kokemuksia?onko kellää samanlaisia ongelmia? Minkalaista autoa alkas metsästämään? Peltikuorisessa oisi isot ovet mutta tilat pienemmät ku oikeassa matkailuautossa. Oikeassa matkailuautossa pienemmät ovet mutta enemmän tilaa kuljettaa ja säilyttää pientä tavaraa.
Oisko vinkkejä antaa?
-
Ja lisäys vielä muutaman tonnin transitteja on myynnissä jossa kehutaa webasto lämmittää,tarkeneeko niissä 20 asteen pakkasessa?
-
Yhdistetty uusi avaus aikaisempaan samaa asiaa käsittelevään ketjuun.
-
Moi.
Ajan paljon n.30 tkm vuodessa mutta tarvitsen auton jossa mahtuu kuljettamaan pientä tavaraa ja pitää olla tilat jossa voi yöpyä ajoittain. Onko kokemuksia?onko kellää samanlaisia ongelmia? Minkalaista autoa alkas metsästämään? Peltikuorisessa oisi isot ovet mutta tilat pienemmät ku oikeassa matkailuautossa. Oikeassa matkailuautossa pienemmät ovet mutta enemmän tilaa kuljettaa ja säilyttää pientä tavaraa.
Oisko vinkkejä antaa?
No jos ihan monitoimikäyttöä ajattelis, niin tässä olis ehkä sellainen pohja mikä ei ole liian iso työmatka citypyörittelyyn ja tavaratila on ok sekä tilaa nukkua jne. Mahtuu neljä henkeä kyytiin. Ihan tyylikästä menoa töihin jne.
http://www.nettikaravaani.com/hobby/500-van/1393170
Sitten jos on ajatuksena lähteä töitten lisäksi enempi reissaileen vaikka lomalla ja on perheenjäseniä, jotka kanssa tarvii nukkumapaikan, eikä ihan halua kuin sillit suolassa olla niin tuommonen pohja vois olla hyvä. Isompi on sitten aina erilainen siinä, että on mittasuhteet erilaiset siellä taajama-ajossakin sitten. Pitää huomioida parkkipaikat (ja näillähän ei parkkihalleihin ajella) kääntösäteiden ja ulottuvuuksien merkitys.
http://www.nettikaravaani.com/hymer/camp-classic-644/1431231
Jos on sitten vaan ihan totaalista omaa esim raksamiehen keikkaajoa, missä työkalut kulkee vaikka perävaunussa ja yöpymistä max 2 hlöä niin tämä olisi aika fiksu pohja.
http://www.nettikaravaani.com/globecar/globescout/1416194
Tärkein on se että menet katsomaan autoja fyysisesti. Tiedät mihin tarpeeseen se tulee ja luot mielikuvan siitä kuinka itsellä se toimisi. Meillä on perheessä kuusmetrinen Hymer 524 Camppi ja se on 6lle rekisteröity, trumatic ilmalämmityksellä. Ja olen ajanut sillä niin työmatkaa kuin reissua ym.
Ilmalämmitteinen lämpenee sisätiloitaan hieman nestelämmitystä nopeammin, mutta mitä olen käyttäjiltä ymmärtänyt, nestelämmitys on kaasupihimpi johtuen lämmön varastoitumisesta putkistoon mistä se luovuttaa sitä, kun taas ilmalämmitteinen lämmittää sitä sisäilmaa, eikä lämpö varastoidu periaatteessa mihinkään, jos nyt ei lasketa boileria mukaan. Nestelämmitys ei vaadi esim lohkolämmitintä lainkaan, vaan sama pannu mikä lämmittää asuntotilan, lämmittää(kierrättää vaihtimen kautta nesteen) myös moottorin. Esim LMC merkissä löytyy näitä nestelämmitteisiä. Näistä löytyy täältä sivustolta paljon juttua. Mutta Trumallakin pärjää kyllä.
-
Moi.
Kyselin aikaisemma keskustelussa tätä samaa asiaa koska laitoin vahingossa sinne kysymyksen mutta avasin nyt uuden keskustelun.
Eli ajan vuodessa 30tkm.
Ja välillä on pientä tavaraa kuskattavana esim. Autonrenkaita ja normaalin pahvilaatikon kokoista muuta pientavaraa ja välillä tulee yövyttyä.Tarkeneeko tossa/vastaavassa talvella yöpyä 20 asteen pakkasessa?
Muutenhan tuo oisi käytännöllinen.
http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/ford/1427554
Taas kerran on yhdistetty Heikin uusi ketju olemassaolevaan. Ei avata uutta ketjua samalle asialle vaan jatketaan vanhassa.
- Alan
-
Jos on sitten vaan ihan totaalista omaa esim raksamiehen keikkaajoa, missä työkalut kulkee vaikka perävaunussa ja yöpymistä max 2 hlöä niin tämä olisi aika fiksu pohja.
http://www.nettikaravaani.com/globecar/globescout/1416194
Sanokaas nyt tietämättömälle, kumpi olisi sitten järkevämpi ostos...?
Tuo Globecarar -11 / 40 tuhatta / 41800€
vaiko
Weinsberg -15 / uusi / 44990€
http://www.nettikaravaani.com/weinsberg/carabus-541-mq-suomen-halvin/1428088
-
Sanokaas nyt tietämättömälle, kumpi olisi sitten järkevämpi ostos...?
Valintaan vaikuttaa hyvin moni asia. Ulkopuolisena sanon, että kannattanee huomioida ikäero ja sen vaikutus; ruoste, huollot, aiempi säilytys, kuinka kauan aikoo pitää, ... sanoi tietämätön
-
Valintaan vaikuttaa hyvin moni asia. Ulkopuolisena sanon, että kannattanee huomioida ikäero ja sen vaikutus; ruoste, huollot, aiempi säilytys, kuinka kauan aikoo pitää, ... sanoi tietämätön
Tarkoitus olisi pitää pitkään ja siksi ihan ekaksi massata auto. Nättiä ajoa ja huollot viimeisen päälle. Mahdolliselle autolle on vieläpä talli rakenteilla
Jotenkin vain tuntuu, että tässä on jokin koira haudattuna, vaan en oikein keksi mikä se olisi. Miten neljä vuotta vanha voi olla liki saman hintainen...?
-
Onhan tuo Weinsbergin suositushinta hiukan yli 50000 euroa joten nyt lähtee n. 5000 euroa halvemmalla. Jos itse olisin retkiautoa ostamassa niin en miettisi hetkeäkään että ostaako uusi vai jo käytetty kun hintaero on noin mitätön.
Hyvässä maineessa tuo Kuopion Retkiauto on täällä savolaisten keskuudessa joten turvallisin mielin voit auton täältä hakea. Thumb
-
^
Kiitoksia mielipiteestä...
Nyt vain Lottoarvontaa odottelemaan. :)