Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: 88k5 - 26.09.2014 kello on 17:49
-
Poiminta Moottori-lehden, Asiantuntija sivulta;
Italian määräykset talvirenkaista
Onko Italiassa uusia talvirengasmääräyks iä?
Italiassa on tullut voimaan uusi määräys kesän 2014 alusta alkaen. Italiassa ei saa kesäaikana käyttää Q-nopeusluokan (max 160km/h), tai alemman luokan (F - P) talvirenkaita.
Kesällä saa Italiassa käyttää vain talvirenkaita, joiden nopeusindeksi on R -ZR. Määräys koskee myös ulkomailla rekisteröityjä autoja. Rangaistus lainlyönnistä on 419-1682 €
Tyypillisesti Pohjoismaihin suunnitelluissa talvirenkaissa nopeusluokka on Q tai R.
-
Mutta talvella meidän kitkat kelpaa siellä. Haluaisiko edes kukaan ajella niillä kitkoilla siellä kesällä?
Eikö se ole niin, ettei niiden (kitkojen ) ajo-ominaiusudet ole kesällä kuumalla asvaltilla ollenkaan parhaimmillaan.
t.Kaarina
-
Q ne on suurin osa n.s. europa kitkoistakin asunto-autojen koossa ja kantavuudessa.
Henkilöautojen renkaita sitten löytyy enemmän isommissa luokissa joitata tämäkin sääntö koskee.
Belgiassa, Saksassa, Ranskassa ja hollannissa ainakin on tuo saman tyylinen sääntö voimassa siten että jos auton enemmän kuin renkaan nopeus, niin rengas on laiton.
Ja tosi harvassa asunto-autossa on rakenteellinen nopeus yli 160 km/h. Omassa näkyy olevan 148 km/h.
Se tieto löytyy sieltä CoC todistuksesta niin vaunuista kuin autoistakin.
Ja aika harva vaunu on muuten yli 100km/h rakenteellisesta nopeudesta.
-
Varmaankin olisi melkoinen kokemus ajaa kesäisen Italian helteessä pakkaskäyttöön suunnitellulla kitkarenkaalla. Ei kai juurikaan huonompaa vaihtoehtoa voisi alle valita.
Tai ehkä loppuunajetut nastarenkaat, joista nastat nypitty irti...
-
Mitä enemmän se kitka Q kuluu sitä paremmat pito-ominaisuudet siinä on kuivaan asfaltiin. Märällä on sitten luistimet.
-
On ne jännät renkaat nämä kitkat. Pitää paremmin jäällä ja lumessa, kuin asfaltilla. Kesällä vaaralliset, talvella turvalliset.
Kyllä mä ainakin ajan "talvikelvottomat" kitkat loppuun kesäkumeina.
-
Meillä tuossa Adriassa on nyt alla reilut 12000 kilsaa ajetut halppis Fuldan talvirenkaat joista tietty nastat nypitty pois. Renkaat olleet varastossa viimeiset kolme vuotta ja niillä kaikkiaan ikää jo kuusi vuotta kuten Adriallakin ja ei mitään ongelmia ollut edes etelä-Ruotsissa sattuneen kaatosateen aikanakaan.
Oli yllätys kaikenkaikkiaan miten hyvät vanhat, hyväkuntoiset talvirenkaat voi vielä olla, urasyvyydellähän on iso merkitys ja sitä kyllä noissa renkaissa riittää vielä yli 8 mm verran.
-
Renkaat olleet varastossa viimeiset kolme vuotta ja niillä kaikkiaan ikää jo kuusi vuotta kuten Adriallakin ja
Oli yllätys kaikenkaikkiaan miten hyvät vanhat, hyväkuntoiset talvirenkaat voi vielä olla, urasyvyydellähän on iso merkitys ja sitä kyllä noissa renkaissa riittää vielä yli 8 mm verran.
Alkaa jo ikä painaa noin vanhoissa renkaissa,alkaa olla jo aika vaihtaa renkaat vaikka pintaa olis kuinka jäljellä.
Meillä kesti misukan kesäkumit 7 vuotta ja silloin ensin eturenkaasta meni vyöt poikki ja muutaman tuhannen kilsan jälkeen meni takarenkaat patin takia vaihtoon.. Muistaakseni joka keväisessä karavaanari lehdessä mainitaan jotta älä käytä matkaautossa yli 5v.vanhoja renkaita. Tosin muisti on huonontunut mulla,joten satavarma en tästä oo..
Anteeksi kun meni ohi aiheesta
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
On ne jännät renkaat nämä kitkat. Pitää paremmin jäällä ja lumessa, kuin asfaltilla. Kesällä vaaralliset, talvella turvalliset.
Kyllä mä ainakin ajan "talvikelvottomat" kitkat loppuun kesäkumeina.
Juurikin samoin ajattelen...
-
Muistaakseni joka keväisessä karavaanari lehdessä mainitaan jotta älä käytä matkaautossa yli 5v.vanhoja renkaita. Tosin muisti on huonontunut mulla,joten satavarma en tästä oo..
Anteeksi kun meni ohi aiheesta
Tuota samaahan ne hokee henkilöautojenkin kohdalla mutta kun niissä talvirenkaissa ei ole minkäänlaisia halkeamia ja ikääntymisiä näkyvissä ja säilytyspaikkanakin kuiva varasto. Toki ne vie polttoainetta lähes 2 l/100km kesärenkaisiin nähden enemmän joten senkin suhteen niiden käyttö tuntuu käytössä mutta jos olisi edes puolikuluneet...
-
Muistaakseni joka keväisessä karavaanari lehdessä mainitaan jotta älä käytä matkaautossa yli 5v.vanhoja renkaita.
Oliko noin tiukka aika? Minusta vähän enemmän. Omat on nyt kuusivuotiaat ja selkeästi kovettuneet, vaikka pintaa onkin.
Pitäisi olla varmaan kitkasarjakin, jos aikoisi Keski-Euroopassa talvireissata. Kalliiksi tulisi. :(
-
Juu satavarma en oo tosta viisvuotis säännöstä kuten mainitsin,mutta sellanen muisti mulla on..miseliinin campperit hajos tosin oikeesti toisin kuten edellä väitin,ensin tuli takapyörään patti kylkeen,vaihdettiin uudet taakse kun ei raaskinut kaikkia kerralla vaihtaa.
Myöhemmin alko auto täristää niin eturenkaan vyöt poikki,ja niin ostettiin uudet eteen. Ois niillä pinnan puolesta parikesää poutasäällä ajellu.
Halvemmalla olis päässyt kun olis koko sarjan ostanut kerralla,eikä nuukaillut turhaan,mutta köyhä säästää missä vaan on mahdollista,joskus se vaan pakosta kolahtaa omaan nilkkaan tuo säästäminen.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Tuossa linkissä vähän juttua renkaiden iästä...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288743272566.html?pos=crosspromo
-
Italiassa on tullut voimaan uusi määräys kesän 2014 alusta alkaen. Italiassa ei saa kesäaikana käyttää Q-nopeusluokan (max 160km/h), tai alemman luokan (F - P) talvirenkaita.
Kesällä saa Italiassa käyttää vain talvirenkaita, joiden nopeusindeksi on R -ZR. Määräys koskee myös ulkomailla rekisteröityjä autoja. Rangaistus lainlyönnistä on 419-1682 €
Tästä puuttuu nyt tärkeä fakta: Mikä on 'kesäaikaa'??
-
Nettifaktaa (http://www.englishforum.ch/international-affairs-politics/210384-italy-fined-when-using-winter-tyres-after-may-15-2014-a.html):D
"Here it is Deutsch und deutlich. http://www.suedtirolnews.it/d/artike...r-bindend.html
Rule for Italy:
1) In general speed index must at least cover cars top speed. Winter, Summer, all season, M+S etc.
2) During winter time (October 15 to Mai 15): You can use M+S tyres which are rated with a speed index of Q or better, regardless of cars top speed. (Q == 160km/h). Outside this time see 1)
"
..vaan niihän se on kait koko eu-alueellakin, siis Suomessakin, että autossa on käytettävä rekisteriotteeseen merkattuja nop.luokan renkaita. Suomessa kansallinen säädös antaa käyttää näitä P,Q,R luokan renkaitakin talvella, mutta tällöin kojelaudassa pitäisi olla asiasta tarra.. näin on ennen pykälässä lukenut. Ei vaan koskaan valvottu/vaadittu kun eihän täällä saa ajaa kuin satkua - ja aika harvassa paikassa..
Edit; niin, esim. mulla Rimorissa (Ford) otteessa lukee R-nopeusluokka..
-
On ne jännät renkaat nämä kitkat. Pitää paremmin jäällä ja lumessa, kuin asfaltilla. Kesällä vaaralliset, talvella turvalliset.
Kyllä mä ainakin ajan "talvikelvottomat" kitkat loppuun kesäkumeina.
Elämä on välillä jännää. Jännitystä voi lisätä vaikka ajamalla kesäkuumalla kitkarenkailla, joiden pito esimerkiksi äkkiväistöliikkeess ä ja hätäjarrutuksessa on huomattavasti huonompi, kuin kesärenkaalla. Paniikkijarrutukses sa saattaa ero olla maantienopeudesta se, että kesärenkainen auto on pysähtynyt ja kitkarenkaisella on vielä 50 nopeutta, vaikka jarrutuspaikka olisi sama. Kolaritesteistä voi nähdä, mitä jälkeä syntyy törmäyksessä tuossa nopeusluokassa.
-
Elämä on välillä jännää. Jännitystä voi lisätä vaikka ajamalla kesäkuumalla kitkarenkailla, joiden pito esimerkiksi äkkiväistöliikkeess ä ja hätäjarrutuksessa on huomattavasti huonompi, kuin kesärenkaalla. Paniikkijarrutukses sa saattaa ero olla maantienopeudesta se, että kesärenkainen auto on pysähtynyt ja kitkarenkaisella on vielä 50 nopeutta, vaikka jarrutuspaikka olisi sama. Kolaritesteistä voi nähdä, mitä jälkeä syntyy törmäyksessä tuossa nopeusluokassa.
Ei kuule tälläisillä eroilla ole mitään merkitystä jos kysessä on ilmainen tai halpa tuote jota voi käyttää jotenkuten ja eteenpäin pääsee.
Sitäpaitsi Suomessa kuljettajan erinomaisuudella kompensoidaan vakavatkin puutteet esim. renkaissa.
Pääasiahan on että täyttää lait/asetukset rimaa hipoen. :-[ :'( >:D
-
Jep :D
-
Edit; niin, esim. mulla Rimorissa (Ford) otteessa lukee R-nopeusluokka..
Taitaa tuo merkintä tulla Ransusta, koska se on sama, kopista riippumatta.
Rangerissa ei ollut merkintää mutta näkyivät kesäkumit olevan T. ;D
-
Elämä on välillä jännää. Jännitystä voi lisätä vaikka ajamalla kesäkuumalla kitkarenkailla, joiden pito esimerkiksi äkkiväistöliikkeess ä ja hätäjarrutuksessa on huomattavasti huonompi, kuin kesärenkaalla. Paniikkijarrutukses sa saattaa ero olla maantienopeudesta se, että kesärenkainen auto on pysähtynyt ja kitkarenkaisella on vielä 50 nopeutta, vaikka jarrutuspaikka olisi sama. Kolaritesteistä voi nähdä, mitä jälkeä syntyy törmäyksessä tuossa nopeusluokassa.
Ja mistäs se niin tavattoman paljon huonompi käytös johtuu?
-
Taitaa tuo merkintä tulla Ransusta, koska se on sama, kopista riippumatta.
Kävelin toiseen suuntaan ja vaikka rekisteriotteessa on R, niin näkyy ensiasennusrenkaat olevan Q! :o
-
Ja mistäs se niin tavattoman paljon huonompi käytös johtuu?
No tietenkin siitä tärkeimmästä. Kunhan on ilmaista tai ei maksa paljon. Omasta tai muitten turvallisuudesta tai mukavuudesta viis.
-
Ei kuule tälläisillä eroilla ole mitään merkitystä jos kysessä on ilmainen tai halpa tuote jota voi käyttää jotenkuten ja eteenpäin pääsee.
Sitäpaitsi Suomessa kuljettajan erinomaisuudella kompensoidaan vakavatkin puutteet esim. renkaissa.
Pääasiahan on että täyttää lait/asetukset rimaa hipoen. :-[ :'( >:D
No se paras turvallisuusväline on ajotaito ja ennakointi. Selittäkööt markkinmiehet mitä haluaa.
Ja sillä ennakoinnilla en tarkoita sitä junnaavaa alinopeutta.
Toki jos kalusto on ihan uutta, niin sitä kehtaa huonoilla kumeilla pilata. Mutta esim. käyttisvolvoni, ihan sama mitkä kumit, kunhan ei sakkoja tule.
-
No tietenkin siitä tärkeimmästä. Kunhan on ilmaista tai ei maksa paljon. Omasta tai muitten turvallisuudesta tai mukavuudesta viis.
Tarkkoitin renkaiden käyttäytymistä....
-
Ennakointi eikä edes oma ajotaito ei aina auta yhtään mitään, varsinkaan maissa ja seuduilla, missä liikennemäärät on "vähän" toista kuin meillä Suomessa ja/tai ajokulttuuri on melkoisen erilaista kuin täkäläinen.
t.Kaarina
-
Ennakointi eikä edes oma ajotaito ei aina auta yhtään mitään, varsinkaan maissa ja seuduilla, missä liikennemäärät on "vähän" toista kuin meillä Suomessa ja/tai ajokulttuuri on melkoisen erilaista kuin täkäläinen.
t.Kaarina
Noissa maissa niillä renkaillakaan ei ole väliä. Ihan sama mitä auton alla on kun joku hyökkää arvaamatta päälle
-
Olen ihan eri mieltä. Siellä niiden renkaiden merkitys juuri korostuu.
t.Kaarina
-
No ennakointi auttaa, samoin "liikennesilmä" mm Pietarin liikenteessä, joka on koettu. Menee tivaamiseksi, mutta panostaminen kunnon talvirenkaisiin kannattaa, kesällä pärjää aina.
-
Ennakointi eikä edes oma ajotaito ei aina auta yhtään mitään, varsinkaan maissa ja seuduilla, missä liikennemäärät on "vähän" toista kuin meillä Suomessa ja/tai ajokulttuuri on melkoisen erilaista kuin täkäläinen.
t.Kaarina
Mutkun ne ei ymmärrä. Menisivät joskus sinne missä on autoja oikeasti. Siinä ei se maailman paraskaan ajotaito auta. Mikä meissä jokaisessa on :P jos jotkut Hollywood radialit alla.
Edut. Esim vesiliirto ja jarutusmatkan pituus voi tulla vastaan.
-
Mutkun ne ei ymmärrä. Menisivät joskus sinne missä on autoja oikeasti. Siinä ei se maailman paraskaan ajotaito auta. Mikä meissä jokaisessa on :P jos jotkut Hollywood radialit alla.
Edut. Esim vesiliirto ja jarutusmatkan pituus voi tulla vastaan.
Nuo rengastarpeet kun on erilaisia. Nyt meillä on vetävällä akselilla suht karkeakuvioiset tänä vuonna paistetut Michelinit alla.
Meidän reitit ei vältä hiekkateitä eikä muutenkaan huonokuntoisia teitä. Ja toki ne kulkee myös isojenkin vanhojen kaupunkien keskustoissa.
Jos sinne sohjoon ja muuten huonolle tielle ajautuu vanha mutta kuvioiltaan ehjä M+S kitka tai nastaton nastarengas pitää taatusti paremmin kun nykysliksit jollaisia kesärenkaan suureksi osaksi on.
-
Kukas niitä renkaita valvoo? Me ajattiin vajaa tuhat kilometriä italiassa eikä nähty yhtään polliisia. Asiasta tiedotti ficc jo keväällä, oma järjestö ei tuonut asiaa suomessa esille.
-
Asiasta tiedotti ficc jo keväällä, oma järjestö ei tuonut asiaa suomessa esille.
Ei kuulu toimenkuvaan, tai ei ehdi, kun pitää vahtia puskaparkkilaisia!
-
Kukas niitä renkaita valvoo? Me ajattiin vajaa tuhat kilometriä italiassa eikä nähty yhtään polliisia. Asiasta tiedotti ficc jo keväällä, oma järjestö ei tuonut asiaa suomessa esille.
Italiassa on tainnut olla jo kymmenisen vuotta ajovalopakko, mutta nykyäänkin aniharva käyttää valoja päiväsaikaan, virkavalta mukaan lukien. Erään sanonnan mukaan Italiassa kaikki on sallittua ja erityisesti se, mikä on kiellettyä.
Kysymys renkaiden kohdalla on omasta turvallisuudesta. Lainsäädäntö pyrkii myös paikallisesti ohjaamaan kansalaisia turvallisuutta edistävään suuntaan, haluamme sitä tai ei. Meillä Pohjolassa esimerkiksi edellytetään talviaikaan vallitseviin olosuhteisiin sopivia talvikäyttöön suunniteltuja renkaita. Etelämpänä taasen lainsäätäjä huolehtii renkaiden sopimisesta myös paikallisen kesän kuumiin olosuhteisiin.
Mikäli luulee, että kaikki renkaat, jotka suomalainen katsastusmies vain suinkin hyväksyy, ovat yhtä turvallisia olosuhteissa kuin olosuhteissa, kannattaa perehtyä asiaan tarkemmin. Ainakin mikäli oma ja/tai läheisten terveys on tärkeää, muista tielläliikkujista puhumattakaan.
Kun oma ennakointikyky kuvitellaan erinomaiseksi, niin mikä se on ajella katsastamattomalla autolla, sileäksi ajetuilla renkailla, ilman turvavyötä pikku sievässä?
Ennakoi vain tulevat tapahtumat ( myös mahdollinen poliisi ) vain hyvissä ajoin. ::)
-
Mikäli luulee, että kaikki renkaat, jotka suomalainen katsastusmies vain suinkin hyväksyy, ovat yhtä turvallisia olosuhteissa kuin olosuhteissa, kannattaa perehtyä asiaan tarkemmin. Ainakin mikäli oma ja/tai läheisten terveys on tärkeää, muista tielläliikkujista puhumattakaan.
Kun oma ennakointikyky kuvitellaan erinomaiseksi, niin mikä se on ajella katsastamattomalla autolla, sileäksi ajetuilla renkailla, ilman turvavyötä pikku sievässä?
Ennakoi vain tulevat tapahtumat ( myös mahdollinen poliisi ) vain hyvissä ajoin. ::)
Aika hurskastelua...Pahe iden summa on aina vakio. Jos tuntee olevansa täydellinen muiden neuvoja ilman mitään paheita, niin luulisi alkavan sädekehän kiristää. Sitä voi tulla jopa päänsärky.
Eiköhän ennakoiva kuljettaja kuitenkin aja laillisella autolla ja laillisessa kunnossa. Ennakoiva kuljettaja ei välttämättä tunne itseään erinoimaiseksi kuljettajaksikaan.
-
Jos sinne sohjoon ja muuten huonolle tielle ajautuu vanha mutta kuvioiltaan ehjä M+S kitka tai nastaton nastarengas pitää taatusti paremmin kun nykysliksit jollaisia kesärenkaan suureksi osaksi on.
Ja kun niillä samaisilla suoritetaan hätäjarrutus asfaltilla, meno on kuin pulkkamäessä.
Mutta kunnon karavaanarihan osaa ennakoida :D
-
Aika hurskastelua...Pahe iden summa on aina vakio. Jos tuntee olevansa täydellinen muiden neuvoja ilman mitään paheita, niin luulisi alkavan sädekehän kiristää. Sitä voi tulla jopa päänsärky.
Eiköhän ennakoiva kuljettaja kuitenkin aja laillisella autolla ja laillisessa kunnossa. Ennakoiva kuljettaja ei välttämättä tunne itseään erinoimaiseksi kuljettajaksikaan.
Niinkö sinusta? Turvallisia kilometrejä, toivottavasti!
-
Ja kun niillä samaisilla suoritetaan hätäjarrutus asfaltilla, meno on kuin pulkkamäessä.
Miksi näin oletat?
-
Ei Pohjolan olosuhteiden tehtyjen kitkarenkaiden ominaisuudet kuumalla asfaltilla ole mielipide- tai oletuskysymys. Oman kokemuksen puuttuessa kannattaa tutkia asiaa käsittelevää kirjallista materiaalia. Tähän kirjalliseen materiaaliin en laske nettiväittelyitä, joissa voittajaksi julistautuu yleensä hän, joka on kovin jankkaamaan oman kantansa puolesta.
Seuraavassa kuukkelin kaksi ensimmäistä linkkiä:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288402814440.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitkarengas
Listaa voi jatkaa loputtomiin.
-
Ei Pohjolan olosuhteiden tehtyjen kitkarenkaiden ominaisuudet kuumalla asfaltilla ole mielipide- tai oletuskysymys. Oman kokemuksen puuttuessa kannattaa tutkia asiaa käsittelevää kirjallista materiaalia. Tähän kirjalliseen materiaaliin en laske nettiväittelyitä, joissa voittajaksi julistautuu yleensä hän, joka on kovin jankkaamaan oman kantansa puolesta.
Seuraavassa kuukkelin kaksi ensimmäistä linkkiä:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288402814440.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitkarengas
Pelkkää jankutusta, fakta puuttuu edelleen...
-
Pelkkää jankutusta, fakta puuttuu edelleen...
Mitäs faktaa on esitetty sen puolesta ettei vanha kitka- tai nastarengas (tai uusikin) olisi kesällä kehnompi?
Mikä olisi riittävän todistusvoimaista faktaa talvirenkaiden kesäkäytön kehnouden puolesta?
http://www.talvirenkaat.com/miksi-talvirenkaat-eivat-sovellu-kesarenkaiksi.html
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0CEAQFjABOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.autonrengasliitto.fi%2Findex.php%3Fs%3Dfile_download%26id%3D552&ei=Cv4oVIqvDujnygO8hYKQCQ&usg=AFQjCNEUbdqRpM97IgEd15M4xtq2wfjIyw&bvm=bv.76247554,d.bGQ
Sitten euroversion toiminta:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Summer-VS-Winter-tyres-Warm-weather-performance.htm
Nopean otannan perusteella ns. euroopan talvirenkaiden ja pohjolan talvirenkaiden toimivuudessa kesäkelissä on isokin ero. Ei liene yllättävää koska noinhan sen pitääkin olla koska eri renkaitahan ne on ja eri olosuhteisiin tehtyjä.
edit: lisätty sana "talvi" olennaiseen kohtaan.
-
Itse ajan läpi vuoden n.s keski-euroopan kitkoilla. Ei viitsi kahta rengas kertaa ostaa sen takia että toiset pantaisiin roskiin uuden veroisina 5 vuotta vanhoina, sillä nehän ovat silloin jo vanhat ja kovettuneet, ainakin rengas " asiantuntijoiden" mukaan.
Monikohan vaihtaa 8-10 mm kulutuspintaan omaavat renkaat uusiin iän takia.
Omassa etuset on miltei aina vuoden vanhat maksimissaan, joskus puolitoista.
Kun ovat puoleksi kuluneet, niin siirtyvät taakse ja eteen laitetaan uudet.
Ja näillä minun vehkeen etu-akseli painoilla ne kestävät semmoisen 15 000 km ja puolet kulutuspinnasta on hävinnyt, mutta kumilaatu on edelleen hyvä toisin kuin viisi vuotta aurinkoa ottaneiden kesäkumijen.
Näkyy tällä hetkellä olevan vararenkaan paistoleima 2112 eli sekin pysyy tuoreena ja kohtalaisen hyvällä pinnalla.
-
Vanhentumiselle olen ymmärtänyt että ~10 vuotta on sellainen ikärajaa josta jonkinlainen konsensus tuntuisi olevan. Ja tuokin niin että käyttöolosuhteet ratkaisevat paljon (ja varmasti myös se renkaan kumilaatu yms yms). 5 vuotta vanha on siis oleetuksena ihan hyvässä hapessa jos ei ole käyttöolosuhteet olleeet sellaiset että olisi nopeammin ikääntynyt?
Jossain taisi olla että 5vuotta olisi jonkinlainen "hyvä ikäisen" yläraja mutta se taisi olla enemmän myyntipuolen puhetta? 10v on se ikä joka minulle on useammin "ylärajana" vastaan tullut.
Vanhan toistoa mutta suosituksen mukaan uutena saa myydä max. 5vuotta vanhoja renkaita (joten tuskin niitä kannattaa kenenkään roskiin työntää). http://www.rengasvalmistajat.fi/20
Nopealla tutkailulla olsisin ymmärtänyt että ne euroopankitkat ilmeisesti toimivatkin paremmin lämpöisessä (kun ovat lämpöisempään tehdytkin) mutta pakkaseen optimoidut kärsivät lämmöstä rajummin. Ja pohjoisen renkaita kai esim. TM 05/10 on aikanaan mitannutkin? Ja niistä kai tässä puhekin on ollut kun kesäsuorituskyvyn romahtamisesta puhutaan.
-
Täällä belgiassa kuten saksan maallakin katsastusmies huomauttaa 6v vanhoista ja 8 vuotta vanhat merkkaa vaihdettavaksi seuraavaan katsastukseen. Eli parhaassa tapauksessa kolme vuotta vaunun alla olleet menee roskiin vanhuuttaan.
Kaveri vaihtoi juuri keväällä kuusi vuotta vanhasta vaunusta 8 vuotiaat renkaat että sai vaunun läpi katsastuksesta.
Ja saksassa kuusi vuotiaan renkaan kyljessä jos on halkeamia tai npykimiä , niin poliisi vaihdattaa ne heti.
-
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0CEAQFjABOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.autonrengasliitto.fi%2Findex.php%3Fs%3Dfile_download%26id%3D552&ei=Cv4oVIqvDujnygO8hYKQCQ&usg=AFQjCNEUbdqRpM97IgEd15M4xtq2wfjIyw&bvm=bv.76247554,d.bGQ
No niin. Nyt tuli faktaa. Siitä voidaan päätellä, että on sama, ajaako wanhalla kesärenkaalla vai wanhalla talvirenkaalla. Helppohan sitä on aina uuteen verrata. ;D
-
Olihan siinä ihan selkeä lause: "Testaajien mielestä pehmeiden, jäälle optimoitujen kitkarenkaiden käyttöä kesäkaudella pitäisikin meillä rajoittaa."
t.Kaarina
-
Vanhentumiselle olen ymmärtänyt että ~10 vuotta on sellainen ikärajaa josta jonkinlainen konsensus tuntuisi olevan. Ja tuokin niin että käyttöolosuhteet ratkaisevat paljon (ja varmasti myös se renkaan kumilaatu yms yms). 5 vuotta vanha on siis oleetuksena ihan hyvässä hapessa jos ei ole käyttöolosuhteet olleeet sellaiset että olisi nopeammin ikääntynyt?
Jossain taisi olla että 5vuotta olisi jonkinlainen "hyvä ikäisen" yläraja mutta se taisi olla enemmän myyntipuolen puhetta? 10v on se ikä joka minulle on useammin "ylärajana" vastaan tullut.
Vanhan toistoa mutta suosituksen mukaan uutena saa myydä max. 5vuotta vanhoja renkaita (joten tuskin niitä kannattaa kenenkään roskiin työntää). http://www.rengasvalmistajat.fi/20
Nopealla tutkailulla olsisin ymmärtänyt että ne euroopankitkat ilmeisesti toimivatkin paremmin lämpöisessä (kun ovat lämpöisempään tehdytkin) mutta pakkaseen optimoidut kärsivät lämmöstä rajummin. Ja pohjoisen renkaita kai esim. TM 05/10 on aikanaan mitannutkin? Ja niistä kai tässä puhekin on ollut kun kesäsuorituskyvyn romahtamisesta puhutaan.
Säilityksellä on oma merkityksensä renkaan vanhenemiseen. Meillä on ollut usea rengassarja maakellarissa jossa tasainen kosteus ja matalahko lämpö ympäri vuoden.
Tuolta kaivoin renkaat kun tuon Alfan aikoinaan eheytin, taakse tuli 15v vanhat ja eteen 11v. Renasliike ei ensin halunut noita edes vanteille laittaa ja sitten hämmästelivät kun ne päällisin puolin ja asennusteknisesti olikin kunnossa. Nuo kun ajoi lämpimiksi kerran oikein kunnolla niin pitokin parani ( kurvailua reilulla alipaineella). Ei nuo kauaa ollut käytössä, ainoastaan sen ajan että näki miten alusta käyttäytyi ja söikö se renkaita.
Ei noilla oikeasti kannata leikkiä ja luultavasti en edellämainittua konstia kokeilisi uudestaan, jos renkaat olisi jo vanteilla saattaisin lyhyen koeajon suorittaa.
-
Mulla tuli harrasteautoon, kun hankin orkkisvanteet erikseen, vanteiden mukana vuoden 2002 (muistaakseni, saattoivat olla vanhemmatkin, pitääpä tarkistaa) Nokialaiset kesärenkaat. Pintaa kuin uudessa renkaassa (6-7mm paikkeilla), käsin kokeillessa fiksun tuntuinen kumi eikä minkäänlaista pykimistä/hapertumista havaittavissa. Renkaat olivatkin olleet suojassa auringolta jne jne eli siksi olivat säilyneet hyvin tuon reilun 10v.
Ajattelinkin kokeilla millaiset olisivat alla. Noh, ensin olivat pirun liukkaat jos vähänkään kosteutta. Sitten paranivat vähäksi aikaa mutta ajeluiden jatkuesssa alkoivat jyristää. Pito kyllä parani mutta ajettavuus meni aivan nolliin ja pitokin hävisi ehkä noin reilun 100km:n jälkeen. Ja jyrinää alkoi piisata enemmän kuin tarpeeksi > luulin jo että kardaanintuki tms alkoi jyristää mutta ne olikin ne renkaat... Otin alta pois ehkä noin 200-300km:n kokonaisajomatkan jälkeen ja totesin että 2-3mm oli pintaa hävinnyt kaikista. Todella nopeaa kulumista siis > 1mm / 100km abauttiarallaa.
Tulin siihen tulokseen että laitetaanpa ne allaolleet baarumit vanteineen takaisin ja ajellaan uudenkarkeat 18" loppuun ja sitten orkkikset 16" uusilla kumeilla alle.
Itse olen, omien kokemuksien vuoksi, sitä mieltä että rengas kun se säilytettään hyvin ja käytetään silloin tällöin (ajetaan siis) säilyy paremmin kuin rengas joka nostetaan seinälle vanhenemaan. Ihan kuin kumin ominaisuudet pysyisi paremmin silloin kun sitä rasitetaan ja käytettään verrattuna siihen että se jätetään käyttämättömäksi :-\
-------------------
No niin. Nyt tuli faktaa. Siitä voidaan päätellä, että on sama, ajaako wanhalla kesärenkaalla vai wanhalla talvirenkaalla. Helppohan sitä on aina uuteen verrata. ;D
Minä kyllä tulkitsen noita niin että loppuun ajettu kesis on kutakuinkin samaa luokkaa kuin puoliksi ajettu talvirengas. Eli jos sitten ajaa sen talvirenkaan kesärenkaana tappiin, on sen suorituskyky lopussa huonompi kuin laittoman kesärenkaan? Ja jos kerran halutaan se hyöty ottaa niin laillisen rajallehan ne kumit silloin ajetaan (joka on, niinkuin jokainen tietää, silmällä katsottuna jo melkoinen Silestone).
Tosin:
kulunut kitka: jarrutusmatka 31.9m
4mm kesis: jarrutusmatka 30.6m
Ei tolkuton ero siis kuitenkaan. Mutta mitä mahtaa olla 2-3mm kuviolla talvirenkaan toimivuus? Sitä tuosta ei näe vaan on pelkkä toteamus jonka Kaarina jo lainasi tänne.
-
Näin ikkään :D
http://www.iltalehti.fi/autot/2014092918705032_ae.shtml?utm_source=etblokki&utm_campaign=etblokki
-
Näin ikkään :D
http://www.iltalehti.fi/autot/2014092918705032_ae.shtml?utm_source=etblokki&utm_campaign=etblokki
Noihin iltalehden asiantuntijoiden lausontoihin kannattaa suhtautua hyvin kriittisesti.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014080818554116_ae.shtml
-
kyllä Esko on aika hyvin asioista perillä...
-
Näin ikkään :D
Noh. Kyllä Esko tietää :D Totta puhuen en itse ajelisi loskassa ja lumessa paljoa rengashallia pidemmälle, mikäli omassa kulkimessa olisi kulutuspintaa vain tuon 3 mm. Oli sitten kesä-, kitka- tai nastarenkaat (nastoilla tai ilman).
-
Palataan otsikkoon.
Tuntuu tuollainen määräys omituiselta siihen nähden, että Italiassa ei missään saa ajaa kovempaa kuin 130km/tunti. Eikö tuo Q salli ajaa 160?
-
Palataan otsikkoon.
Tuntuu tuollainen määräys omituiselta siihen nähden, että Italiassa ei missään saa ajaa kovempaa kuin 130km/tunti. Eikö tuo Q salli ajaa 160?
Tämä lakihan on tarkoitettu henkilöautoille joilla kyllä pystyy ajaa yli sen 160.
Saman tyylinenhän on jo monessa muussa eu maassa, Belgia, Saksa, Hollanti ainakin noin aluksi.
Näissä maissa saa käyttää nimenomaan hitaamman luokituksen omaavia renkaita kelin vaatiessa.
Mutta kuljettajan näkyvillä pitää sitten olla asiiaa informoiva tieto eli käytännössä tarra nopeudesta.
-
Palataan otsikkoon.
Tuntuu tuollainen määräys omituiselta siihen nähden, että Italiassa ei missään saa ajaa kovempaa kuin 130km/tunti. Eikö tuo Q salli ajaa 160?
- Q = 160 km/h
- R = 170 km/h
- S = 180 km/h
- T = 190 km/h
- H = 210 km/h
- V = 240 km/h
- W = 270 km/h
- Y = 300 km/h
Rangasmerkinnät
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rengasmerkinnät (http://fi.wikipedia.org/wiki/Rengasmerkinnät)
-
Tämä lakihan on tarkoitettu henkilöautoille joilla kyllä pystyy ajaa yli sen 160.
Saman tyylinenhän on jo monessa muussa eu maassa, Belgia, Saksa, Hollanti ainakin noin aluksi.
Näissä maissa saa käyttää nimenomaan hitaamman luokituksen omaavia renkaita kelin vaatiessa.
Mutta kuljettajan näkyvillä pitää sitten olla asiiaa informoiva tieto eli käytännössä tarra nopeudesta.
Niinpä, tämähän on ollut vuosia jo esim Saksassa.
voi olla ettei tieto joka kolkkaan ole vielä ehtinyt.
sitten noista puolikuntoisista ja nastat nypityistä.
Sillointällöin ollut rengasvertailussa mukana näitäkin, vertailun vuoksi :o
ainakin jarrutusmatka ja kaarrepito ihan haitarista kunnon renkaisiin verrattuina.
Mutta uskossaan että ei väliä mitä alla on hyvä elää, niin kauan kuin elää.
-
Tämä lakihan on tarkoitettu henkilöautoille joilla kyllä pystyy ajaa yli sen 160.
Pystyy, mutta ei ole luvallista. Paitsi Saksassa?
-
Pystyy, mutta ei ole luvallista. Paitsi Saksassa?
Ei täällä belgiassakaan saa ajaa 160, mutta jos autoon on merkattu käytettäväksi R luokan renkaita ja käytetään Q luokkaa, niin asiasta on oltava informaatioa kuljettajan näköpiirissä koko ajan
-
kyllä Esko on aika hyvin asioista perillä...
Mä oon taas kuullut jotta joukossa tyhmyys tiivistyy ;D
-
kyllä Esko on aika hyvin asioista perillä...
Toisinaan on kyllä tuntunut että Eskon sanassa "painaa" enemmän vanhat meriitit kuin tämänpäivän tietämyksen/osaamisen taso >:D
Enpä tiedä itse mitä se sohjokelissä nasta hyödyttää vallankin jos sohjon alla on enemmän tai vähemmän sula asfaltti. Jos nastat on nypitty pois mutta renkaassa on muuten hyvin pintaa niin uskon itse sen olevan parempi kuin hyväkuntoinen kesärengas jonka ei ole suunniteltu juuri vettä jäykempää kykenevän "auraamaan". Talvirenkaan kuvio on kuitenkin sen verran avarampi että siitä se sohjo osaa paremmin pois olipa nastoja tahi ei. Ja tuon voi kuka tahansa omalta kohdaltaan todeta hyvin helposti.
Jos se ex-talvirengas on loppuun vedetty niin sitten se lienee sohjossa yhtä surkea kuin kesärengaskin.
Mutta sitä kun suomessa yhden kerran "arvovallan" saa niin poiskaan sitä ei oteta tai ihmeemmin edes kyseenalaisteta.
-
Toisinaan on kyllä tuntunut että Eskon sanassa "painaa" enemmän vanhat meriitit kuin tämänpäivän tietämyksen/osaamisen taso >:D
Senpä takia sanoinkin Eskon olevan aika hyvin asioista perillä. Ei se aina oikeassa ole mutta kyllä häneltä asiaakin tulee.
-
sitten noista puolikuntoisista ja nastat nypityistä.
Tuossa voi tehdä niiin kun erästuttuni kun katsastuksessa oltiin sitä mieltä, että yhdessä renkaassa oli suhteessa liian vähän nastoja. Auto joutui jostakin toisestakin syystä uusintakatsastuksee n ja omistaja ratkaisi nastaongelman poistamalla nastoja kolmesta renkaasta. Tapansa kullakin ja noin sarjasta sai laillisen