Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: SFC52815 - 28.08.2014 kello on 20:17

Otsikko: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 28.08.2014 kello on 20:17
Alustavat kaupat sovittu ja molemmat nykyiset kulkineet menevät vaihdossa.

Pari vikaa autossa on edellisen omistajan mukaan:
Cruise ei toimi. Onko yleistä ja mikä yleensä vikana ?
Lattialämmitys ei pysy päällä, joku lämpösulake laukeaa hetken käytön jälkeen. Olisko tähän vianetsimisvinkkejä . Ehkä muuntaja alimitoitetu tai oikosulkuja matossa ???

Mikäs on kyseisen 2.8 JTD:n virallinen jakohihnan vaihtoväli ?

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: massimo - 28.08.2014 kello on 20:36
Jakoremmi muistaakseni 120 000 km tai 4-vuotta! Korjatkaa parempimuistiset, jos on väärin.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: Arska - 28.08.2014 kello on 21:32
Mulla on sellainen tieto että vaihtoväli olisi joko 120tkm tai 5 vuotta.


Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 28.08.2014 kello on 21:47
Nyt huomasin, että tuossa ei taidakaan olla JTD, vaan 90kw 2.8 TD.
Mutta se nyt tuskin vaihtoväliin vaikuttaa :D

Remmi on kuulemma vaihdettu 3v 2kk sitten ja 10tkm

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: seppoko - 28.08.2014 kello on 22:11
En tiedä paljonko poikkeavat koneet J:llä ja ilman. Mulla oli JTD ja vaihtoväli 4 vuotta.Ja vm. -06, jos jotain vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: Arska - 29.08.2014 kello on 10:43
Piti oikein tarkastaa asia,hihnan valmistajan ohje on 120tkm tai 5v. Sama vaihtoväli oli mun edellisessä turbottomassa 2,5 fiiatissa

Sent from my RM-914_eu_finland_217 using Tapatalk
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: 88k5 - 29.08.2014 kello on 11:01
Löytyskö tuolta eksaktia tietoa?
https://owner.mopar.eu/uk/en/camper/registration?market=fi&lang=fi
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 31.08.2014 kello on 07:51
Sitten pari lisäkysymystä:

Mikä Truma noissa on yleensä käytössä ? (Vuosimalli 2000 ja 660 DU)

Kertokaapas (kun ei googlella löytynyt vastausta) mistä tuo nimi Adriatik oikein johtaa ? Onko se vaan selittämätön asia, että Adrian autoissa lukee aina Adriatik ja vaunuissa ei ? Onko autoissa siis virallinen merkki Adria Adriatik xxxxx ?

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 31.08.2014 kello on 08:07
mistä tuo nimi Adriatik oikein johtaa ? Onko se vaan selittämätön asia, että Adrian autoissa lukee aina Adriatik ja vaunuissa ei ? Onko autoissa siis virallinen merkki Adria Adriatik xxxxx ?

TERO

Kysyin kerran messuilla myyjältä tuota samaa ja hän sanoi että aikoinaan kun autoja on alettu tekemään niin tehdas on erotellut autot ja vaunut juurikin tuon TIK - päätteen avulla, siitä että miksi tuollainen erottelu on pitänyt tehdä niin myyjä ei osannut siihen sanoa mutta vuodesta 2010 lähtien myös autot myydään pelkällä ADRIA - nimellä. Meidänkin Adriassa luki takana ylhäällä Adriatik ja keskellä sitten isompana Adria, poistin ylhäältä sen TIK:n ja niin poistin myös sen Adrian tuosta keskeltäkin ja teetätin siihen sitten mallinimen. Ja tietty vielä rek.otteessa on molemmat nimet mukana.

(http://karavaanari.org/kuvat/1409461645.jpg)

Jotenkin omaan silmään reilut 10 cm korkea ja sininen ADRIA teksti ei sovi valkean, hopean ja harmaan keskelle, on ollut vähän mielessä että tuon ylänimenkin tuunaisi punaista logoa myöten harmaan eri sävyillä, olisipa taas hiukan erilainen kuin muut.  ;D
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 1.09.2014 kello on 23:00
Tuli sitten vaihdettua molemmat kulkineet tuohon otsikon Adriaan Loimaalla ja tuli mieleen, että olisikohan autossa jäähdytysnesteen termari aina auki, kun moottorin lämpömittari ei nouse yli neljänneksen ?

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: smy - 2.09.2014 kello on 00:34
Mulla on Ducato 2.8 idtd koneella sama juttu. Mutta olen 70tkm nyt ajellut ja todennut että olkoon nyt noin.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: tsahkali - 2.09.2014 kello on 09:13
Tuli sitten vaihdettua molemmat kulkineet tuohon otsikon Adriaan Loimaalla ja tuli mieleen, että olisikohan autossa jäähdytysnesteen termari aina auki, kun moottorin lämpömittari ei nouse yli neljänneksen ?

Tarkista mitä lämpö on silloin, Viiatin mittarit voi näyttää omiaan.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: 88k5 - 2.09.2014 kello on 09:20
Kysyin kerran messuilla myyjältä tuota samaa ja hän sanoi että aikoinaan kun autoja on alettu tekemään niin tehdas on erotellut autot ja vaunut juurikin tuon TIK - päätteen avulla, siitä että miksi tuollainen erottelu on pitänyt tehdä niin myyjä ei osannut siihen sanoa mutta vuodesta 2010 lähtien myös autot myydään pelkällä ADRIA - nimellä. Meidänkin Adriassa luki takana ylhäällä Adriatik ja keskellä sitten isompana Adria, poistin ylhäältä sen TIK:n ja niin poistin myös sen Adrian tuosta keskeltäkin ja teetätin siihen sitten mallinimen. Ja tietty vielä rek.otteessa on molemmat nimet mukana.

(http://karavaanari.org/kuvat/1409461645.jpg)

Jotenkin omaan silmään reilut 10 cm korkea ja sininen ADRIA teksti ei sovi valkean, hopean ja harmaan keskelle, on ollut vähän mielessä että tuon ylänimenkin tuunaisi punaista logoa myöten harmaan eri sävyillä, olisipa taas hiukan erilainen kuin muut.  ;D
Näköjään sitä on tuunattu..
(http://image.nettix.fi/extra/travel_truckimg/1418401_1418500/adria-680-sp-1418401_b_ee91134222c94b5e.jpg)
Pieni nyanssi: valitsit fontiksi eri mitä takatallissa on käytetty  :)
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 2.09.2014 kello on 09:31
Pieni nyanssi: valitsit fontiksi eri mitä takatallissa on käytetty  :)

Joo, vein tuon takaovessa olevan Coral tekstin kuvan kanssa malliksi tarraliikkeeseen ja lupasivat silloin tuon fontin onnistuvan mutta eipä vaan ollutkaan sama, no tulivat hinnassa sitten vastaan ja jotain silloin alkuhuumassa, silloin vuoden ikäiseen Adriaan piti saada uutta. Nyt omaan silmään haittaa nuo siniset Adria tekstit ylhäällä jotka vaihtuvat hopeiseen ja tuo punainen logo tummanharmaaseen niin samalla vaihtuu mallinimen fonttikin oikeaan.

Nämä on niitä rahvaan tuunauksia, muut vaihtavat autoa mutta rahvas tuunaa entistä.  :D
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: 88k5 - 2.09.2014 kello on 09:41
Off-Topic:
^
Eihän sitä fonttieroa muuten huomaa kuin tuosta kuvakulmasta..
Fonttihan voi olla suojattu (Adrian puolesta), ettei löydy ihan samaa, mutta hyvästä kuvasta kuvan käsittelyllä saa varmasti oikean näköisen. Tokihan tuon kuvankäsittelyn voit tehdä itekki..
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 2.09.2014 kello on 09:43
Vielä pari kysymystä Adria 660DU-2000:sta:

Mistä voisin löytää auton tekniset tiedot kun ohjekirjaa asunto-osasta ei ole ?
Hakusessa Pituus, leveys ja korkeus

Missä sijaitsee asunto-osan sähkökeskus, eli se missä on sulakkeet ?

Missä sijaitsee asunto-osan laturi ?

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 2.09.2014 kello on 09:50
Sähkökeskus sulakkeineen löytynee sieltä asunto-osan akun vierestä ja oletko kysynyt Adrian maahantuojalta löytyykö sitä käyttöohjekirjaa sieltä ?

Tässä 2001 esite:
http://demo.ms-visucom.de/adria/de/bilder/7adria_reisemobile_2001.pdf

Ja tässä tekniset tiedot Adriasta:
http://demo.ms-visucom.de/adria/de/bilder/6adria_reisemobile_2002_td.pdf

(http://karavaanari.org/kuvat/1409642259.jpg)
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 2.09.2014 kello on 10:18
Sähkökeskus sulakkeineen löytynee sieltä asunto-osan akun vierestä ja oletko kysynyt Adrian maahantuojalta löytyykö sitä käyttöohjekirjaa sieltä ?

Tässä 2001 esite:
http://demo.ms-visucom.de/adria/de/bilder/7adria_reisemobile_2001.pdf

Ja tässä tekniset tiedot Adriasta:
http://demo.ms-visucom.de/adria/de/bilder/6adria_reisemobile_2002_td.pdf

(http://karavaanari.org/kuvat/1409642259.jpg)

Kiitos linkeistä :)

Laitoin KabeAdrialle sähköpostia ja kyselin, ei ole vielä vastattu.

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 2.09.2014 kello on 10:24
Kannattaa kokeilla myös suoraan tehtaalle laittaa sähköpostia, sieltä ainakin saat käyttöohjekirjan sähköisessä muodossa englannin kielisenä tosin, ellei sitä maahantuojalta löydy, en tiedä onko kabe-adria ollut silloin v. 2000 maahantuojana. 

Juu nuo samat tiedot piti itsekkin etsiä heti alkuhuumassa myös pdf muodossa omasta Adriasta. Thumb
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 2.09.2014 kello on 11:11
Kannattaa kokeilla myös suoraan tehtaalle laittaa sähköpostia, sieltä ainakin saat käyttöohjekirjan sähköisessä muodossa englannin kielisenä tosin, ellei sitä maahantuojalta löydy, en tiedä onko kabe-adria ollut silloin v. 2000 maahantuojana. 

Juu nuo samat tiedot piti itsekkin etsiä heti alkuhuumassa myös pdf muodossa omasta Adriasta. Thumb

Tuli viesti Kabe-Adrialta, että hoitivat maahantuonnin 2002-> ja ennen sitä hoiti Carawall, joka meni konkurssiin, eli aika mahdoton tehtävä saada ohjekirjaa.

En löytänyt mistään tehtaan yhteystiedoista sähköpostiosoitetta josta voisi kysellä.

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 2.09.2014 kello on 11:16
Tähän sähköpostiin itse olen kyselyjä laittanut:

info@adria-mobil.si
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 2.09.2014 kello on 11:35
Noissa Ducatoissa ei ilmeisesti kovin monenlaisia vannekokoja ole ?
Omassani on renkaat 215/75 R16C 113/116Q.
Onko tuossa vanteen jako 5x130 ?

Tarttee vaan ettiä halavalla talvirenkaita vanteineen.

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 2.09.2014 kello on 11:57
Tämän mukaan jako on mainitsemasi 5 x 130, kyseinen Adria lienee Maxi-alustainen.

(http://karavaanari.org/kuvat/1409648651.jpg)

http://www.vannetukku.fi/-p-2382.html

edit: poistettu väärät aluvanteet
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: tsahkali - 2.09.2014 kello on 12:10
Noissa Ducatoissa ei ilmeisesti kovin monenlaisia vannekokoja ole ?

Vuosien mittaan ainakin 14, 15, ja 16 tuumaa.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 2.09.2014 kello on 12:13
Vuosien mittaan ainakin 14, 15, ja 16 tuumaa.

Mun käsittääkseni Maxi-Ducatoissa joita käytännössä ovat kaikki isommat Adriat vuosituhannen alkupuolelta lähtien ovat vain 16-tuumaisina, kannattaa katsoa rek.otteesta mikä on ollut rengaskoko alkujaan, voi toki olla että ed.omistaja on tuunannut sen näyttämään Maxilta rengaskokoa muuttamalla.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: "Masi" - 2.09.2014 kello on 12:58
Noissa Ducatoissa ei ilmeisesti kovin monenlaisia vannekokoja ole ?
Omassani on renkaat 215/75 R16C 113/116Q.
Onko tuossa vanteen jako 5x130 ?

Tarttee vaan ettiä halavalla talvirenkaita vanteineen.

TERO
Katsohan sitten paino-indeksi tarpeeksi isoksi eli jos on kerta maxi niin pitäisi olla 116 vähintäin. Ja siihenpä se halpuus päättyi. Noita kevympiä saa halvalla, näitä ei.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: Humoristi - 2.09.2014 kello on 13:09
Noissa Ducatoissa ei ilmeisesti kovin monenlaisia vannekokoja ole ?
Omassani on renkaat 215/75 R16C 113/116Q.
Onko tuossa vanteen jako 5x130 ?

Tarttee vaan ettiä halavalla talvirenkaita vanteineen.

TERO

vilkase torilta tai nettivaraosa  ;)

esim tossa jos kantavuus on riittävä

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Fiat_Ducado_Maxi_Nokian_Hakkapeliitta_vanteilla_13156827.htm?ca=2&w=3 (http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Fiat_Ducado_Maxi_Nokian_Hakkapeliitta_vanteilla_13156827.htm?ca=2&w=3)


http://www.nettivaraosa.com/rengassarjat/1658723 (http://www.nettivaraosa.com/rengassarjat/1658723)

sitä en tiedä onko halpa tai hyvä  ;D
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 07:40
Sähkökeskus sulakkeineen löytynee sieltä asunto-osan akun vierestä

Eilen vilkaisin pikaisesti, en nähnyt apukuskin penkin alla kun akun, täytyy jatkaa etsintöjä.

Onko muuten tuossa autossa OBD-liitintä, kuten henkilöautoissa ? Jos on, mistä löytyisi, laitteet löytyisi minkä töpseliin tuikkaisi :D

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 3.09.2014 kello on 07:58
Pöydän sohvien alla tuossa 660 DU:ssa taitaa olla vesisäiliö ja kaasupullot mutta miten heti vänkärin istuimen takana, kuvien mukaan siinä on pöytätaso ja hylly, onko se siellä alimmaisena vai sitten tuolla taaempana vaatekaapin alla ?

Kyllä se siellä jossain on, ei kun polvilleen vaan etsimään.  Thumb

OBD:tä ei taitane vielä tuosta kakkoskorisesta Ducatosta löytyä, se taisi tulla vasta faceliftin myötä v. 2003
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: relluttelija - 3.09.2014 kello on 08:39
http://karavaanari.org/index.php/topic,4778.msg69527.html#msg69527

Vanteissa sama jako, ET taitaa heittää 2 mm keskireikä on isompi, eli ei aivan täydelliset vanteet.
Ja vaikka tuossa sanotaan että pelkät vanteet, niin on niissä jonkinmoiset talvikummit päällä. kantavuus 1030 kg/rengas.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 09:18
Täytyy kyllä sanoa, että ilman tätä karavaanari.orgia olisi aika orpoa opetella uuden auton metkuja kun kokemusta on ainoastaan Soliferista ja tekniikasta ei paljonkaan. Lämmityksenäkin ainoastaan nestekiertoinen Primus on tuttu.

Tältä palstalta kyllä saa paljon vinkkejä ja oppii paljon uutta.

Kiitoksia kaikille kärsivällisyydestä tyhmien kysymyksieni kanssa :)

Trumassa ilmeisesti puhallin lähtee toimimaan vain 60 asennossa ja 40 asennossa lämpiää vain vesi ?
Kokeilin muistaakseni vain 40 asentoa, eikä silloin mikään puhallin lähtenyt pyörimään, ainoastaan Truma naksahteli ja pienenpientä huminaa kuului. Onneksi autossa on sentään Truman ohjekirja mukana, tosin löytyyhän noita netistäkin.

Nyt hakusessa enää se Adria asunto-osan ohjekirja, siitä laitoin tehtaalle viestiä ja sitä odotellessa...

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: kimi - 3.09.2014 kello on 10:48
Täytyy kyllä sanoa, että ilman tätä karavaanari.orgia olisi aika orpoa opetella uuden auton metkuja kun kokemusta on ainoastaan Soliferista ja tekniikasta ei paljonkaan. Lämmityksenäkin ainoastaan nestekiertoinen Primus on tuttu.

Tältä palstalta kyllä saa paljon vinkkejä ja oppii paljon uutta.

Kiitoksia kaikille kärsivällisyydestä tyhmien kysymyksieni kanssa :)

Trumassa ilmeisesti puhallin lähtee toimimaan vain 60 asennossa ja 40 asennossa lämpiää vain vesi ?
Kokeilin muistaakseni vain 40 asentoa, eikä silloin mikään puhallin lähtenyt pyörimään, ainoastaan Truma naksahteli ja pienenpientä huminaa kuului. Onneksi autossa on sentään Truman ohjekirja mukana, tosin löytyyhän noita netistäkin.

Nyt hakusessa enää se Adria asunto-osan ohjekirja, siitä laitoin tehtaalle viestiä ja sitä odotellessa...

TERO

Trumalla on ollut käytössä monia eri tauluja ja ainakin siinä mallissa joka meillä on voi valita 40c tai 60c lämmön pelkälle veden lämmitykselle,   jos lämmittää myös asuintilaa vesi lämpenee aina 60c asteeseen.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: "Masi" - 3.09.2014 kello on 11:06
Trumalla on ollut käytössä monia eri tauluja ja ainakin siinä mallissa joka meillä on voi valita 40c tai 60c lämmön pelkälle veden lämmitykselle,   jos lämmittää myös asuintilaa vesi lämpenee aina 60c asteeseen.

Meillä on säätimessä viisi asentoa, eli kun vastapäivään kääntää yhden on pelkä vesi 40 c ja ja yksi lisää on 60 c.
Ja myötäpäivään yksi niin lämpeää pelkkä sisätila ja vesi hissukseen eli ei pyri pitämään vettä missään määrätyssä lämmössä vaan se lämpeää mukana. Ja kaksi myötäpäivään lämpeää sisätila sekä vesi 60 c. Truma C 6000 kombi on tämä.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: Vemppu - 3.09.2014 kello on 11:08
Trumalla on ollut käytössä monia eri tauluja ja ainakin siinä mallissa joka meillä on voi valita 40c tai 60c lämmön pelkälle veden lämmitykselle,   jos lämmittää myös asuintilaa vesi lämpenee aina 60c asteeseen.
Olisin ymmärtänyt että vesi lämpeää sisätilan lämmitystä käytettäessä siihen lämpötilaan, mihin sisätilan lämmitys sen "sivutuotteena" jaksaa lämmittää? Eli Jos lämmintä ilmaa tarvitaan paljon, lämpiää vesi siinä sivussa jopa 60asteiseksi mutta jos lämmitys on "kevyttä", ei vesi välttämättä ehdi juuri lämmitä.

Ainakin vaikka lämpö on päällä, valitsimen kääntäminen vedenlämmityksen +60c asentoon yleensä käynnistää veden lämmityksen.

Meillä ne asennot ovat:
- pelkkä vesi 40c
- pelkkä vesi 60c
- lämmitys (tässä asennossa symbolina pelkkä lämmitys, ei mainintaa vedenlämpötilasta, vesi lämpee minkä jaksaa lämmetä).
- lämmitys+vesi 60c

Vähän niinkuin tämän näköinen: http://develop.caravans.net/assets/nieuws/20071005_truma2.jpg

edit: tuossahan tuo edellä tulikin :-D

Malleja lienee monenlaisia tuolle ohjainnupikalle eli toisenmoistakin voinee olla.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: "Masi" - 3.09.2014 kello on 11:24
Tuo linkin säädin on samanlainen kuin minulla pienellä erolla. Itsellä on numerot 1-5, mutta sillä kait ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 12:06
Mulla on tuo kuvassa oleva paneeli.

Eli nyt kun tarkemmin ajattelee, oikeanpuoleinen katkaisija yläasennossa lämmittää auton ja vettä 60c.
Alemmassa asennossa lämmittää vain vettä ja sen lämpötila riippuu vasemmanpuoleisesta katkaisijasta.

Olettaisin, että autossani on Truma C6002

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 12:11
Tässä vielä kuvat autoni ohjauspanelista, Truman kyljessä olevasta tyyppitarrasta ja kolmannessa kuvassa lienee lämminvesivaraajan tyhjennysventtiili.

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: kimi - 3.09.2014 kello on 12:25
Tuo on meilläkin.

Vasemmalla ylhällä olevalla liukukatkaisimella valitset mihin asteeseen vesi lämmitetään jos ei lämmitä asuinosaa.
Pelkkä vedenlämmitys tapahtuu kun oikealla sivulla olevaa nappia vedät alaspäin ja jos haluat lämmittää myös kopin liuku ylöspäin ja veden lämpötila on silloin aina 60c. Vaikka koppi olisi asetetussa lämpötilassa vesi lämmitetään tuohon 60 asteeseen.

Viimeisessä kuvassa oleva laite on pakkasvahti, punainen nuppi pitää vetää ylös ja vesi pysyy sisällä, painamalla sen alas vesi tyhjenee lämmittimestä ja mikäli sinulla on pumppu päällä se pumppaa lämmittimen kautta vesitankin tyhjäksi ( painevesijärjestelm ässä siis, jos sellainen on)
Kytkin vaatii jatkuvan 12v ja jos lämpötila laskee alle +4 se laukaisee kytkimen.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 12:31
Tuo on meilläkin.

Vasemmalla ylhällä olevalla liukukatkaisimella valitset mihin asteeseen vesi lämmitetään jos ei lämmitä asuinosaa.
Pelkkä vedenlämmitys tapahtuu kun oikealla sivulla olevaa nappia vedät alaspäin ja jos haluat lämmittää myös kopin liuku ylöspäin ja veden lämpötila on silloin aina 60c. Vaikka koppi olisi asetetussa lämpötilassa vesi lämmitetään tuohon 60 asteeseen.

Viimeisessä kuvassa oleva laite on pakkasvahti, punainen nuppi pitää vetää ylös ja vesi pysyy sisällä, painamalla sen alas vesi tyhjenee lämmittimestä ja mikäli sinulla on pumppu päällä se pumppaa lämmittimen kautta vesitankin tyhjäksi ( painevesijärjestelm ässä siis, jos sellainen on)
Kytkin vaatii jatkuvan 12v ja jos lämpötila laskee alle +4 se laukaisee kytkimen.

Ilmeisesti autossani on painevesijärjestelm ä. Otan kuvan löydetystä painepumpusta myöhemmin ja laitan tänne.

Miten muuten tyhjennätte tuon raikasvesisäiliön kun siinä ei ilmeisesti ole pohjaproppua ?
Siihenhän pääsee yläkautta käsiksi matkustamon penkin kautta.

Kaikki autosta ottamani kuvat löytyvät muuten sivuiltani http://sfc52815.wiheriakoski.com.

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 3.09.2014 kello on 12:44
Miten muuten tyhjennätte tuon raikasvesisäiliön kun siinä ei ilmeisesti ole pohjaproppua ?
Siihenhän pääsee yläkautta käsiksi matkustamon penkin kautta.

TERO

Tuo kuvassa näkyvä on juurikin pohjatulppa, sen käännät 90 astetta ylöspäin ja saat sen sitten pois.
kannattaa olla varovainen ettei se halkea, kun katsot siitä reiästä säiliöön enempi tuonne alanurkkaan niin näet sen tulpan saranoinnin ja itse pohjatulpan.

(http://karavaanari.org/kuvat/1409737449.jpg)

Tällainen se on irrallaan.
(http://karavaanari.org/kuvat/1409737664.jpg)

PS. on muuten siistin näköinen auto, moottoritilakaan ei näytä hapettuneelta joten voisi ajatella auton olleen "harrastajalla" kaappien ovetkin ovat kuin uuden näköiset, siisti Adria kaikin puolin.  Thumb
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 12:54
No niin, kiitos pohjatulppavinkistä .

Täällä joutuu kyselemään :D Tuokin olisi selvinnyt ohjekirjasta jos sellainen olisi :D

Auto on todellakin uskomattoman siisti ja hyväkuntoinen. Ohjaamo on oikeastaan täysin virheetön, virheettömät penkit yms.

Ulko-oven vieressä jääkaapin ritilöitten luona on kosteutta, ulkopelti vähän irti seinästä yms. Muuten auto on kyllä aika uskomattoman hyvässä kunnossa.

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 13:07
Autossahan muuten on vain yhdet stereot ja ne on ohjaamossa ja käyttää käynnistysakkua.
Verkkovirtahan lataa vain asuntoakkua, joten ei kannata huudattaa stereoita leirissä pitkään.

Oletteko muuten tämän takia joutuneet erikseen latailemaan käynnistysakkua ?

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: kimi - 3.09.2014 kello on 13:25
Tuosta Truman ohjauspaneelista vielä. Keltainen valo ylävasemmalla palaa kun vesi ei ole saavuttanut asetettua lämpötilaa ja vettä lämmitetään, punainen on häiriövalo ja syttyy ongelmatilanteessa.
Säätökiekossa palaa vihreä kun kaikki ok.

Tuossa paneelissa itsessään on lämmöntunnistin ja sijoituksella on merkitystä. Meillä se on pitkittäisparivuote en jalkopäässä ja se ei ole herkkä reagoimaan esim. lyhyelle ovenavaukselle, lisäksi hyvin näkyvillä yöaikaan (silloinhan se kaasu loppuu) ja myös helppo säätää lämpöä nousematta vuoteesta. Lämmittimeen voi myös asentaa etätunnistimen jos tuon sijoitus on huono.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 3.09.2014 kello on 13:28
Verkkovirtahan lataa vain asuntoakkua...

TERO

Onko noin ettei molemmat lataudu ?

Ainakin nykyisin molemmat akut latautuvat kun auto on verkossa ja niin latautui aikoinaan myös vanhempien Chaussonissa joka oli vuoden 2001 Ducato.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: Vemppu - 3.09.2014 kello on 13:29
Meillä käynnistysakku on kestänyt kyllä radion kuuntelut ihan "rajoittamattomana" mutta auto käy päivittäin eikä sitä radiota nyt tule niin montaa tuntia kuunneltua.

Jos automme on verkkovirrassa niin se kyllä lataa myös käynnistysakkua sen jälkeen kun hupiakku on saanut itsensä täyteen. Tai näin ainakin myyjäliike aikaan informoi enkä ole tarvinnut ikinä käynnistysakun "hyvinvointiin" sen enempää kiinnittää huomiota. Ei ole tullut edes mitattua starttiakun napajännitettä mutta samat voltit se näkyy saavan kuin täysi hupiakkukin kun ohjainpaneelista katsoo.

En tiedä miten tuo on toteutettu vai onko se vain niin että täysi hupiakku kun ei ota enää vastaan, menee virta käynnistysakulle. Yhtäkovilla ampeereilla kuin hupiakkua ladataan, käynnistysakulle ei virtaa mene.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: ihaa - 3.09.2014 kello on 13:32
Tuosta Truman ohjauspaneelista vielä....Meillä se on pitkittäisparivuote en jalkopäässä ja se ei ole herkkä reagoimaan esim. lyhyelle ovenavaukselle, lisäksi hyvin näkyvillä yöaikaan (silloinhan se kaasu loppuu) ja myös helppo säätää lämpöä nousematta vuoteesta.

Noin se on meilläkin, näkee heti sängystä käsin jos jotain ongelmaa ja jos haluaa säätää niin sekin onnistuu nousematta sängystä, oikea sijainti paneelille. Thumb
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: Vemppu - 3.09.2014 kello on 14:27
Tuossa Teron laittaman kuvan esittämässä ohjaimessa termostaatti lienee samassa paketissa (ihan mekaaninen sellainen?) mutta uudempi versiohan sisältää erikseen sisälämpöanturin joka lie yleensä sijoitettu ulko-ovet yläpuolelle / läheisyyteen?

Eli se toimintovalitsin sekä mahdollinen energiavalitsin (jos käytettävissä on kaasu- ja sähkövaihtoehdot) voi olla sijoitettu vaikka minne mutta lämpötilan haistelu tapahtuu sitten jostain muualta.

Ohessa linkki kyseisen combon ohjeeseen. http://www.truma.com/downloadcenter/cp_classic_installation_operating_de_gb_fr_it.pdf
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: tsahkali - 3.09.2014 kello on 14:41
Viimeisessä kuvassa oleva laite on pakkasvahti, punainen nuppi pitää vetää ylös ja vesi pysyy sisällä, painamalla sen alas vesi tyhjenee lämmittimestä ja mikäli sinulla on pumppu päällä se pumppaa lämmittimen kautta vesitankin tyhjäksi ( painevesijärjestelm ässä siis, jos sellainen on)
Kytkin vaatii jatkuvan 12v ja jos lämpötila laskee alle +4 se laukaisee kytkimen.

Turhankin herkkä vehje, koska raja on selvästi lämpimän puolella ja vetää kyllä lapolla koko säiliön tyhjäksi, vaikkei olisi painepumppuakaan.

Siinä nupissa on sellainen ura ja kun siihen leikkaa sopivasta muovista U:n muotoisen palan, ei vedet lähde suvikelillä litomaan.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: kimi - 3.09.2014 kello on 15:02
Turhankin herkkä vehje, koska raja on selvästi lämpimän puolella ja vetää kyllä lapolla koko säiliön tyhjäksi, vaikkei olisi painepumppuakaan.

Siinä nupissa on sellainen ura ja kun siihen leikkaa sopivasta muovista U:n muotoisen palan, ei vedet lähde suvikelillä litomaan.


Noh.
Syksyisin ja keväisin pidän vedet tankissa pitempään ja pyrin muistamaan sulkea vesipumpun kun jätän auton seisomaan. Jos pumppu on sammutettu tuon kautta tyhjenee vesijärjestelmästä se osa mikä on pumpun jälkeen, eli läämitin ja hanojen letkut jossain määrin. Vesisäiliön vedet pysyy sisällä. Ei pumpun läpi lapolla vedä, ainakaan meillä.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: SFC52815 - 3.09.2014 kello on 16:45
No niin.
Sähkökeskus löytyi oven vierestä kaapin pohjalta apukuskin penkin takaa. Ilmeisesti laturi on sisäänrakennettuna samaan yksikköön ?

Toisessa kuvassa lienee sitten paineveden pumppu käyttövedelle ?

TERO
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: tsahkali - 3.09.2014 kello on 16:52
Syksyisin ja keväisin pidän vedet tankissa pitempään ja pyrin muistamaan sulkea vesipumpun kun jätän auton seisomaan. Jos pumppu on sammutettu tuon kautta tyhjenee vesijärjestelmästä se osa mikä on pumpun jälkeen, eli läämitin ja hanojen letkut jossain määrin. Vesisäiliön vedet pysyy sisällä. Ei pumpun läpi lapolla vedä, ainakaan meillä.

Huonoa, tai ainakin hidasta luulisi olevan lämmittimenkin tyhjenemisen, jos korvausilma pitää imeä poistoletkun kautta!  Ja uppopumpun läpi vesi kyllä häviää iloisesti.
Varoventtiili siis toimii oikeasti.   :D
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: kimi - 3.09.2014 kello on 22:02
Huonoa, tai ainakin hidasta luulisi olevan lämmittimenkin tyhjenemisen, jos korvausilma pitää imeä poistoletkun kautta!  Ja uppopumpun läpi vesi kyllä häviää iloisesti.
Varoventtiili siis toimii oikeasti.   :D

Eihän se poistoletkun kautta sitä korvaavaa ilmaa ota. Pannussa on takaiskuventtiili ja letku ulos, sen kautta se ottaa ilman ja jos takaiskuventtiili on rikki työntää vedet pihalle kun pumppu käy.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: kimi - 3.09.2014 kello on 22:05


(http://karavaanari.org/kuvat/1409771082.jpg)

Tuo kirkas letku on kiinni takaiskuventtiiliss ä ja letku menee lattian kautta ulos. Ihan ok toimii
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: tsahkali - 3.09.2014 kello on 23:05
Eihän se poistoletkun kautta sitä korvaavaa ilmaa ota. Pannussa on takaiskuventtiili ja letku ulos, sen kautta se ottaa ilman ja jos takaiskuventtiili on rikki työntää vedet pihalle kun pumppu käy.

Asia ymmärretty. Upokkaassa kun vastusta ei ole, niin se venttiili ei sitten hötkähdäkään kun pakkasvahti laukeaa.
Otsikko: Vs: Adria 660 DU -2000
Kirjoitti: kimi - 3.09.2014 kello on 23:21
Asia ymmärretty. Upokkaassa kun vastusta ei ole, niin se venttiili ei sitten hötkähdäkään kun pakkasvahti laukeaa.

Hötkähtää. Venttiili on herkkä ja kun vesipinta laskee lämmittimessä se aukaisee tuon venttiilin. Olen tuon vaihdosta jotain kirjoittanutkin ja laittanut kuvia kun omaani vaihdoin

Muoks

Linkki aiempaan keskusteluun
http://karavaanari.org/index.php/topic,8291.0.html