Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: SFC52815 - 11.08.2014 kello on 16:43

Otsikko: Paikkamäärät
Kirjoitti: SFC52815 - 11.08.2014 kello on 16:43
Ihmetyttää kun on katsellut samanlaisia matkailuautoja, mutta rekisteröity henkilömäärä on niissä eri. Voi olla sama auto, mutta joku on rekattu viidelle, joku kuudelle ja joku kahdeksalle. Vöitä kuitenkin joko kaikille tai sitten ei kaikille.

Mistähän tämä johtuu ?
Ja miten saisi esim. Kuudelle rekisteröidyn muutettua myöhemmin kahdeksalle ?

TERO
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: tsahkali - 11.08.2014 kello on 16:46
Ja miten saisi esim. Kuudelle rekisteröidyn muutettua myöhemmin kahdeksalle ?

Uudempia et varmaan mitenkään, kun pitää olla hyväksytyt kiinnitykset vöille. Wanhemmissa sai olla selkä/sivuttain menosuuntaan ilman vöitä.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: SFC52815 - 11.08.2014 kello on 16:49
Missähän vuodessa se raja menee ?
Olen katsellut -99 - 01 malleja.

Omani on -91 ja rekattu 9:lle, vyöt kahdelle.

TERO
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: tsahkali - 11.08.2014 kello on 17:27
Lainaus
Jos matkailuauton suurin sallittu nopeus on 100 km/h, niin kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla on oltava turvavyöt. Matkailuautoissa, joissa suurin sallittu nopeus on 80 km/h, vyöpakko riippuu auton iästa. Jos matkailuauto on vanhempi kuin vuodelta 2007, niin sivuttain olevissa penkeissä ei tarvise olla vöitä. Jos matkailuauto on vuodelta 1998 tai sitä vanhempi, niin selkä menosuuntaan olevilla penkeillä ei tarvitse olla turvavöitä. Tarkempia tietoja saa esimerkiksi katsastusasemilta tai Liikenneturvasta:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+2/Katsast...

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/index.php

..
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: HiTec - 11.08.2014 kello on 17:45
Tiedä tuosta -98, sillä ex. automme oli -90 ja siinä ei edes naama menosuuntaan tarttenut as.osan matkustajilla olla vöitä => 9 hlö rekisteröity auto, joista siis vain kuskilla + pelkääjällä oli vyöt :D
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: jus66si - 12.08.2014 kello on 09:57
Meillä on 2000 mallin Hymer. Rekattu kuudelle ja kaikilla vyöt. Silleen on erikoisesti vielä, että ikkunapaikoilla istuvilla takana on kolmipiste ja käytävänpuolella on lantiovyöt. Edessä normi kolmipiste. Tätä takaistuimien lanne- ja kolmipistelogiikkaa vähän hämmästelin, mutta on tehtaalla kuitenkin vyöt tuolleen laitettu. Auto on tuotu Suomeen aikoinaan Saksasta.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: perho-ukko - 12.08.2014 kello on 10:11
Tuo Wokkelo on rekisteröity 8:lle,vöitä ei ole kuin ohjaamossa !
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: "Masi" - 12.08.2014 kello on 10:31
Meillä on 2000 mallin Hymer. Rekattu kuudelle ja kaikilla vyöt. Silleen on erikoisesti vielä, että ikkunapaikoilla istuvilla takana on kolmipiste ja käytävänpuolella on lantiovyöt. Edessä normi kolmipiste. Tätä takaistuimien lanne- ja kolmipistelogiikkaa vähän hämmästelin, mutta on tehtaalla kuitenkin vyöt tuolleen laitettu. Auto on tuotu Suomeen aikoinaan Saksasta.

Melkoisella varmuudella ne kolmipistevyöt on alun perin ollut kasvot meno- suuntaan istuvilla. Aika moni vaihtaa toisen selkä menosuuntaan olevalle ja laittaa siihen turva-istuimen lapselle.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kaarina - 12.08.2014 kello on 12:05
Jos nuo autot eivät ole yli 3,5 tonnisia eli c-kortin vaativia, kannattaa kiinnittää huomioita auton kantavuuteen, niistä kuudelle rekisteröidyistä meinaan loppuu kilot aika mahdottoman nopsaan..kahdeksast a puhumattakaan......

Nimimerkillä kokemusta on:)



t.Kaarina
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 12:15
niistä kuudelle rekisteröidyistä meinaan loppuu kilot aika mahdottoman nopsaan..kahdeksast a puhumattakaan......

Nimimerkillä kokemusta on:)

t.Kaarina

Mutta jos ei ole aikomusta ajella Euroopassa niin ei kannata hätäillä painonkaan puolesta.

nimim. Ajeltu kotimaassa kuutena kesänä ja Ruotsissa kahtena ja nyt viimeisin, Tanskassa...ilman mittaukseen joutumista...ei kannata oikeesti hätäillä. Suurin osa ei ole autoaan punninnut ja yllätys tulisi lähes kaikille jos tietäisi, mutta siihen yllätykseen se varmaan jäisikin. Minkäs sille oikein tekee, valmistajat tekevät autoihin vaikka mitä hienouksia, nyt viimeisin villitys tämä alaslaskettava sänky joka painaa vähintään 30 kiloa rakenteineen kaikkineen ja auton mitat menee yli 7 metrin.. Ja siihen vielä lisävarusteet, polkupyörät ja innoikkaimmat haluaa vieläpä sähkösellaisen.

Painoa on.  ;D
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kaarina - 12.08.2014 kello on 12:21
Kyllä mä Ihaa olettaisin, että asialla on jotain tekemistä myös turvallisuuden kanssa! Tuskin niitä kiloja nyt ihan huvikseenkaan on autoille keksitty. Ja onhan niitä muitakin lakeja ja sääntöjä, mitä pitää noudattaa, vaikkaei omalla kohdalla olisi koskaan tutkittukaan.

Esim minua ei ole poliisi kertaakaan puhalluttanut, mutta ei se taida sitä tarkoittaa, että voisin tuolla pienessä humalassa ajella.



t.Kaarina
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kimi - 12.08.2014 kello on 12:32
Mutta jos ei ole aikomusta ajella Euroopassa niin ei kannata hätäillä painonkaan puolesta.


Ruotsi on maa jossa kannattaa olla tarkkana noitten painojen suhteen. Siellä ylikuorma lasketaan auton kantavuudesta eikä kokonaispainosta ja kovin halpoja ne ylikilot ei ole. Lisäksi ne vie oikeuteen jos ylitys tä on tarpeeksi. Monessa autossa tuo tarpeeksi voi olla todella pieni kilomäärä.  Muualla taidetaan enimmäkseen katsella kokonaispainon ylitystä ja sanktiot jää pieniksi

Olen samaa mieltä kanssasi siitä että harvoin noita sattuu kohdalle, mutta en kyllä suosittelisi kenellekään ylipainoisen auton käyttämistä.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kaarina - 12.08.2014 kello on 12:40
Ruotsisat vielä sen varran, vaikka olen tän jo sata kertaa kertonut, mutta jos joku uusi kuulolla, että silelä sakotetaan myös siitä, että jos ajat b-kortilla autoa, missä on ylipainoa..olet siis syyllistynyt kahteen rikkomukseen ajaessasi b-kortilla c-kortin vaativaa kuormaa, eli sakot sekä ylikuormasta että väärästä ajokortista!


t.Kaarina
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 12:41
mutta en kyllä suosittelisi kenellekään ylipainoisen auton käyttämistä.

Ei tietenkään mutta moni tekee sen osittain tietämättään, kun ei käytä autoaan punnituksessa niin ikään kuin ajatellaan sen sitten olevan sallituissa rajoissa vaikka laitetaan auto täyteen omia tavaroita.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: seppoko - 12.08.2014 kello on 12:49
Mutta jos ei ole aikomusta ajella Euroopassa niin ei kannata hätäillä painonkaan puolesta.

nimim. Ajeltu kotimaassa kuutena kesänä ja Ruotsissa kahtena ja nyt viimeisin, Tanskassa...ilman mittaukseen joutumista...ei kannata oikeesti hätäillä. Suurin osa ei ole autoaan punninnut ja yllätys tulisi lähes kaikille jos tietäisi, mutta siihen yllätykseen se varmaan jäisikin. Minkäs sille oikein tekee, valmistajat tekevät autoihin vaikka mitä hienouksia, nyt viimeisin villitys tämä alaslaskettava sänky joka painaa vähintään 30 kiloa rakenteineen kaikkineen ja auton mitat menee yli 7 metrin.. Ja siihen vielä lisävarusteet, polkupyörät ja innoikkaimmat haluaa vieläpä sähkösellaisen.

Painoa on.  ;D

Kerta se on se ensimmäinenkin. Ja tulee yllättäen ja pyytämättä.

Kohta 30 vuotta Eurooppaa kiertänyt, eikä muualla punnittu kuin katsastuksen yhteydessä olen painot nähnyt.

Ai niin, yhden kävin puntaroimassa jäteasemalla.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: tsahkali - 12.08.2014 kello on 12:54
Kyllä mä Ihaa olettaisin, että asialla on jotain tekemistä myös turvallisuuden kanssa! Tuskin niitä kiloja nyt ihan huvikseenkaan on autoille keksitty.

Kun saman auton voi rekisteröidä vaikkapa 4250kg kokonaispainolle, niin kyse on vain B-kortista.

Ruotsi on maa jossa kannattaa olla tarkkana noitten painojen suhteen. Siellä ylikuorma lasketaan auton kantavuudesta eikä kokonaispainosta ja kovin halpoja ne ylikilot ei ole.

Siis mitä?   ::)
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Alan - 12.08.2014 kello on 13:06
Pitää valita auto sen mukaan, että pystyy käyttämään ja reissaamaan.

Hemmetin kallis erehdys näillä arvonalenemilla, jos tulee hankittua liian painava, joltain osin liian pieni, liian pitkä tai vaikkapa talvikäyttöön liian kylmä auto. Liian vähäisillä petipaikoilla olevasta puhumattakaan.

Kompromisseja on pakko tehdä, mutta aina kun joku asia ärsyttää niin kannattaa miettiä, mitä sen korjaamisesta seuraisi. Mulla on vähän liian pieni takatalli, mutta isompi sellainen tarkoittaisi auton kantavuuden laskua, lisää pituutta ja sen myötä kustannuksia sekä vaikeampaa käsiteltävyyttä, jne. Auto on myös vain neljälle rekisteröity, eli ei sovi mukaan lasten kaverit - se ei kuitenkaan riitä syyksi vaihtaa autoa.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kimi - 12.08.2014 kello on 13:08
Kun saman auton voi rekisteröidä vaikkapa 4250kg kokonaispainolle, niin kyse on vain B-kortista.

Siis mitä?   ::)

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/artikel/20091001/verlast-ar-inte-olovlig-korning

http://www.husbilhusvagn.se/hem/overvikt-kan-sta-dig-dyrt

http://www.aftonbladet.se/bil/article12317948.ab

Syyteharkintaan jos ylittyy 50% kantavuudesta

edit
viimeinen linkki lisätty
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Alan - 12.08.2014 kello on 13:13
Pitänee jatkaa Finnlinesin käyttöä, jatkossakin suoraan Helsingistä Traveen. Välttyy Ruotsin puntareilta eikä tule juuri kalliimmaksikaan.

Mulla on kantavuus 510 kiloa. Ei ole vaikeaa ylittää sitä 260 kilolla.  :o
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kimi - 12.08.2014 kello on 13:21
Ruotsisat vielä sen varran, vaikka olen tän jo sata kertaa kertonut, mutta jos joku uusi kuulolla, että silelä sakotetaan myös siitä, että jos ajat b-kortilla autoa, missä on ylipainoa..olet siis syyllistynyt kahteen rikkomukseen ajaessasi b-kortilla c-kortin vaativaa kuormaa, eli sakot sekä ylikuormasta että väärästä ajokortista!


t.Kaarina

Tuo lienee mennyttä aikaa ja nykykäytäntö sellainen että, ainoastaan ylikuormasta rangaistaan.  Ainakin itse tulkitsen tielaitoksen juristin kommentin näin. Ekassa linkissäni loppuosassa seuraava kommentti:

"Har du lastat din bil så att vågen visar mer än 3 500 kilo, har du gjort dig skyldig till överlast (i dagligt tal) eller att bruka fordonet ”trots att högsta tillåtna maximilast överskridits” på juristspråk. Men inte olovlig körning alltså, av samma skäl som gäller för husvagn. "
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 13:30
Mulla on kantavuus 510 kiloa. Ei ole vaikeaa ylittää sitä 260 kilolla.  :o

Onko tuota Hymeriä punnitettu sun toimesta ?
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kimi - 12.08.2014 kello on 13:36
Pitänee jatkaa Finnlinesin käyttöä, jatkossakin suoraan Helsingistä Traveen. Välttyy Ruotsin puntareilta eikä tule juuri kalliimmaksikaan.

Mulla on kantavuus 510 kiloa. Ei ole vaikeaa ylittää sitä 260 kilolla.  :o

Tuttavapiirissä tapaus jossa satamassa punnittu auto tullessa ja vaihtoehtoina yhden matkustajan tai noin 100kg purkaminen kuormasta.

Itse katsonut vierestä kun tulli saapuvien autojen perän korkeutta katselevat ja ohjataan selkeästi perä alhalla ajavat puntarille. Suomessa taustalla taitaa olla alkoholituonti ja määrien seuraaminen.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kaarina - 12.08.2014 kello on 13:42
Mielenkiintoista.

Itse olen nähnyt Itävallassa pohjoisesta tullessa ennen Innsbruckia kun autoja ohjataan puntarille, silloin vietiin vain vierestä, eikä jouduttu itse. Ja kun alkaa katselemaan "sillä silmällä", niin niitä vaakoja on aika lailla ripoteltuna ympäri Eurooppaa. Sattuman kauppaa kuka niihin joutuu.



t.Kaarina
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 14:14
Tässä lukemista painoasioista miettivälle, muutenkin mielenkiintoinen blogi.


http://www.deppeli.blogspot.fi/2014/07/ne-tarkeat-painoasiat.html?m=1
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Alan - 12.08.2014 kello on 14:22
Itse katsonut vierestä kun tulli saapuvien autojen perän korkeutta katselevat ja ohjataan selkeästi perä alhalla ajavat puntarille. Suomessa taustalla taitaa olla alkoholituonti ja määrien seuraaminen.

Mulla on senverran jäykät Goldschmittit takana, että ei laske perä sitten millään.  Thumb

Toisaalta auto on niin pieni, ettei sinne edes sovi normaalisti kuormaten kahdelle aikuiselle liiallista alkoholimäärää. Meille riittää huomattavasti vähemmän koko vuodeksi.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: HiTec - 12.08.2014 kello on 14:58
Kompromisseja on pakko tehdä, mutta aina kun joku asia ärsyttää niin kannattaa miettiä, mitä sen korjaamisesta seuraisi.

Kompromissi siitä ja kompromissi tästä = oikeasti se auto ei sovellu juuri ko. käyttäjälle ollenkaan, mitä järkeä? :-X Meillä tuo eka oma opetti mitä autolta oikeasti halutaan, joten aika hankala on noista enää lähteä tinkimään ja sitten myöhemmin harmittelemaan kun ei muka... Se hintaero oikeasti sopivan ja about sopivan välillä kun ei loppupelissä kuitenkaan ole suuren suuri, vaikka toki tarjonnassa saattaakin olla eroja = sitä oikeasti sopivaa voi joutua jonkun hetken jopa etsimäänkin 8)
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Alan - 12.08.2014 kello on 15:11
Oikeasti sopivaa ei meille olekaan, siksi kompromisseja tehdään.

Suomessa matkaavalle pariskunnalle varmaan löytyy hyvä helposti.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kaarina - 12.08.2014 kello on 15:20
Mun mielestäni asuntoautot ovat aina kompromisseja, eikä sitä asiaa muuksi muuta ainakaan meidän kohdallamme edes lottovoitto.

Eikä sekään, jos kahdestaan jäätyämme päättäisimme kulkea vain Suomessa, sillä pidempi auto=väljempi sisätilaratkaisu=hankalampi tekemään uukkareita kapoisilla korpiteillä puhumattakaan että löytäis Hesan keskustasta p-paikan.


Maavara on tällä hetkellä myös krittinen juttu, sitä saisi olla paljon enemmän.


Joten mietittävä on vain ne omat tärkeimmät tarpeet, samoin kuin ne , mistä voi tinkiä. Ja sovitettava yhtäöä kukkaron mukaan.


t.Kaarina
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Vemppu - 12.08.2014 kello on 15:40
Mikäpä ei olisi kompromissi?

Vaikka rahaa olisi rajattomasti, löisivät valinnat ja painotukset toisiaan avokämmennellä kasvoille ainakin joiltain osin jolloin lopputuloksena olisi kuitenkin > kompromissi.

Täydellisyyttä voi olla aika vaikea tavoittaa. Sitä tavoitellessa voi unohtua pääasia ja loppua ikä.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: HiTec - 12.08.2014 kello on 15:51
Vaikka rahaa olisi rajattomasti, löisivät valinnat ja painotukset toisiaan avokämmennellä kasvoille ainakin joiltain osin jolloin lopputuloksena olisi kuitenkin > kompromissi.
Totta tämäkin, mutta tuota ex. autoamme valitessa kun mentiin juuri "Ei niin väliä ettei ole... eikä ole..." ja tätä sitten perusteltiin itselle halvalla hankintahinnalla ja muutenkin vain että tarkoitus on vain ensialkuun kokeilla pari kautta. Mutta kyllä ihan kokemuksesta voin sanoa että mitään herkkua tuo "kokeilu" ei ollut kun ei tosiaankaan ollut sitä eikä tätä :-\

Ja taas toisaalta siellä toisessa vaakakupissa painaa luonnollisestikin raha. Kaikki nykyisen vetoauton mukavuudet jos on se as.auton tavoite, niin sitä euroa saa laittaa nippuun jo melkoisen läjän - eikä vielä ollut mainintaakaan itse asuinosan ratkaisuista. Toki se eräs suuri kompromissi voisi olla vaunu, mutta... No antaa ajan kulua ja katsellaan ihan rauhassa miten tuo m.kaluston status tässä muuttuu, tällä hetkellä kun ei talossa ole paria telttaa kummoisempaa :D
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 16:39
Mulla on kantavuus 510 kiloa. Ei ole vaikeaa ylittää sitä 260 kilolla.  :o

Onko tuota Hymeriä punnitettu sun toimesta ?


Vastaamattomuudesta voinee ajatella vain sen että ei ole punnittu...todellis uus voinee olla aivan jotain muuta.  ^-^

Adriassakin kantavuutta "on" 539 kg

Juu on  ;D
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Alan - 12.08.2014 kello on 18:16
Oot kova poika kyselemään samoja asioita vuodesta toiseen. Käytä ihmeessä hakua.

Sulla on se hyvä puoli, että kantavuus tuskin loppuu kesken "harrastekäytössä".
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 18:19
Oot kova poika kyselemään samoja asioita vuodesta toiseen. Käytä ihmeessä hakua.

Sulla on se hyvä puoli, että kantavuus tuskin loppuu kesken "harrastekäytössä".

Täällä jos kaikkiin kysymyksiin vastattaisiin tuolla tavoin niin aika köyhää olisi palstan anti joten, anteeksi jos satuin kysymään turhanpäiväisyyksiä .  :-X

Kyllä se tuo kantavuus meinaa vaan loppua jo nyt vaikkei tuliaisiakaan tuoda kavereille.  :)

Mutta ajatteleppa Alan tuota mun kysymystä...henkilö joka on ajatellut hankkivansa matkailuauton niin vastauksista päätellen saisi selvyyden millä merkillä on todellisen ja ilmoitetun painon välillä millainen ero.

Aina niistä vastauksista on hyötyä.  ^-^
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Alan - 12.08.2014 kello on 18:26
Ei jätetäkään vastaamatta muihin kysymyksiin kuin täysin tarpeettomiin, joissa on kyse vain kysyjän aiemmin kysymän toistamisesta.

Mutta käy sinä vain vaa'alla joka tuunauksen jälkeen ja muista laskea kustannukset huolella. Minä hoidan sen reissauspuolen, murehtimatta epäolennaisuuksia.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 18:30
Minä hoidan sen reissauspuolen, murehtimatta epäolennaisuuksia.

 ;D ;D ;D ei voi muuta
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: 88k5 - 12.08.2014 kello on 19:07
Meijän pitäjässä on helppo punnita auto ihan ilmatteeks; pari vanhaa loisteputkea mukaan ja kaatopaikkakeikalle . Auto pitää pysäköidä puntarille ja ilmoittautumaan luukulla.. Sitten vaan pää luukusta sisään, että näkee kuvasta painon, ja kysyy; "minnes ongelmajätteet"...   ;D
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: ihaa - 12.08.2014 kello on 19:10
Juu noin se menee täälläkin, ei siinä ole tuon kummempaa jotta saa selville auton painon. Ihmeellistä että kuinka saadaan kuvitelma punnituksen vaikeudesta.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Lerssinen - 12.08.2014 kello on 20:23
Rullamersumökkikopp i
(http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Mers/mers1.jpg)

B kortti jne.. Kai siitä on maksettu jotain rekisteriotteen välissä kun on muutoskatsastettu  ;D
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Aakku - 12.08.2014 kello on 21:20
Rullamersumökkikoppi
(http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Mers/mers1.jpg)

B kortti jne.. Kai siitä on maksettu jotain rekisteriotteen välissä kun on muutoskatsastettu  ;D
9 hengen henkilöauto...
Tuo merkittiin aikaisemmin 1+8, mutta nykyään 9.
Aika vähän jää muuta kantavuutta, jos ja kun pysytään henkilöauton massoissa.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Lerssinen - 12.08.2014 kello on 21:27
Autohan on "Muu" eli matkailuauto, pienellä D verolla siis toki..
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 12.08.2014 kello on 21:31
Ostaa linja-auton ja rupee siitä rakentamaan ,niin on paikkoja eikä tartte laskea painoja! Ai niin se kortti :D
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: 88k5 - 12.08.2014 kello on 21:41
Autohan on "Muu" eli matkailuauto, pienellä D verolla siis toki..
Ajoneuvoveron perusosasta vapaako?
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Lerssinen - 12.08.2014 kello on 21:53
Painovero on siis kuten pakussa, diesel eli D vero on sitten kans pakukaavainen eli alta satasen se tässä oli..

Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: 88k5 - 12.08.2014 kello on 22:05
^
Eli ihan normisettiä - niihän se menee uudemmissakin matkailuautoissa;

Tässä tosin CO2:n mukaan perusvero pienempi kuin mitä heniklö- tai pakettiautoissa painoperusteisena. Matkaluatoissahan käyttövoimavero on sama kuin pakuissa, eli 0.9snt/pv/100kg..

M1 Henkilöautohan saa painaa enemmänkin kuin 3.5tn, mutta paikkoja ei 9:ää enempä  saa olla - toki painavimilla kuin 3.5tn B-kortti ei riitä..

Joissain vanhemissa "matkailuautoissa" ajoneuvoluokka taisi olla "erikoisauto" (ei perusveroa)
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Lerssinen - 12.08.2014 kello on 22:12
Kyllä se silti tuo "täysmäärä" henkilöitä ajon aikana ilman vöitä on hieman harvinainen jo nykyään  :) 6-7-8 olen noita nähny mutta en tosiaan 9:lle kuin tuon.. Tai siis 8+1 miten sen ikinä haluaa sanoa..
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Aakku - 12.08.2014 kello on 22:16
Ostaa linja-auton ja rupee siitä rakentamaan ,niin on paikkoja eikä tartte laskea painoja! Ai niin se kortti :D
Se kortti niin..
Normi bussista kun nyttemmin tekee matkailuauton, niin vaatimuksena on jonkinlainen D kortti. Ei auta vaikka jakkarat vähentäisi 9 kipaleeseen.
Sääntö ei kuulemma ole voimassa taannehtivasti vanhoihin busseihin sanoi Trafin äijä.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kimi - 12.08.2014 kello on 22:53
Se kortti niin..
Normi bussista kun nyttemmin tekee matkailuauton, niin vaatimuksena on jonkinlainen D kortti. Ei auta vaikka jakkarat vähentäisi 9 kipaleeseen.
Sääntö ei kuulemma ole voimassa taannehtivasti vanhoihin busseihin sanoi Trafin äijä.

Miten tuossa tapauksessa suhtaudutaan ammattipätevyyssään töihin. Omalla bussillahan ei saa kuljettaa kun saman ruokakunnan jäseniä jos pätevyys puuttuu.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Aakku - 13.08.2014 kello on 06:13
Miten tuossa tapauksessa suhtaudutaan ammattipätevyyssään töihin. Omalla bussillahan ei saa kuljettaa kun saman ruokakunnan jäseniä jos pätevyys puuttuu.
Ei mitään käryä, enkä mistään ole löytänyt asiasta mustaa valkoisella.
Saattaa jotenkin liittyä sellaiseen 8 m pituussääntöön. Jos jollakin on konkreettista tietoa, niin olisi mielenkiintoista kuulla.
Luulisi sen poistavan ainakin amppivaatimuksen, jos on vain 9 jakkaraa.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kmarkkuvv - 13.08.2014 kello on 08:33
Ruotsisat vielä sen varran, vaikka olen tän jo sata kertaa kertonut, mutta jos joku uusi kuulolla, että silelä sakotetaan myös siitä, että jos ajat b-kortilla autoa, missä on ylipainoa..olet siis syyllistynyt kahteen rikkomukseen ajaessasi b-kortilla c-kortin vaativaa kuormaa, eli sakot sekä ylikuormasta että väärästä ajokortista!
t.Kaarina

Yllättävän sitkeässä on tuo urbaanilegenda.

Ruotsissa, kuten myös muissa sivistysvaltioissa, ajokorttiluokka/tarve. Määräytyy rekisteriotteen mukaisesta kokonaispainosta.
eli jos autosi kokonaispaino rekisteriotteen mukaan on 3500 kg tai alle, B-kortti riittää kaikkialla euroopassa vaikka tienpäällä punnittu paino olisi esim 4250 kg (tuo esimerkkipaino tulee siitä että kerran kävin punnitsemassa oman 3500kg autoni reissuvarustein). Seurauksena siis maksimissaan sakot ylikuormasta ja ylikuorman poisto ennen matkan jatkamista.

Tämä pätee myös kääntäen, Rekisteriotteen mukaan kokonaispainoltaan yli 3500 kg auto edellyttää aina C-korttia vaikka sen tienpäällä punnittu paino olisikin alle 3500 kg.

Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: 88k5 - 13.08.2014 kello on 09:13
^
Ruotsalaissukulaise ni ajaa MB-alustaista vanhempaa m-autoa (kokonaismassa 6.3tn) ihan B-kortilla. Riittää B, koska henkilöauto (husbil) ja ajokortti myönnetty ennen 1996. Sitä en tiedä koskeeko tuo vain noita ruotsinkansalaisia vai myös turisteja.. Ajaa muuten Suomessakin sitä pelkällä B-kortilla  :-\
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kimi - 13.08.2014 kello on 10:38
^
Yritin löytää vanhoja sääntöjä ruotsin ajokorttivaatimuksi sta koska muistelen että, 70 luvulla sai ajaa omaa kuorma-autoa henkilöautokortilla jos ajo ei ollut ammattimaista. En löytänyt mutta asuntoautoista muutamia mielenkiintoisia juttuja.

Isoin asuntoautoksi rekisteröity painaa 26 tonnia ja on kaksikerrosbussi, sitä saa ajaa "vanhalla" B kortilla ja toinen esimerkki oli haitaribussi joka oli rekisteröity asautoksi ja siinäkin tuo kortti riitti.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kaarina - 13.08.2014 kello on 11:01
Hei haloo kmarkkuvv!!

Ei se ole mikään legenda vaan meille 7v sitten sattunut tosi tapahtuma Helsingborgin risteyksessä, missä oli matkailukulkineiden punnitusratsia!!

Saimme sakot sekä ylikuormasta ETTÄ b-kortilla ajosta c-kortin sillä hetkellä vaatinutta ajoneuvoa, MUTTA kuormaa ei tarvinnut jättää siihen, ja poliisi sanoi, ettei kuorman purkua tulla valvoman, vaan asia jää meidän vastuullemme.

400e oli sakon summa.


t.Kaarina
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: tsahkali - 13.08.2014 kello on 11:09
Ei se ole mikään legenda vaan meille 7v sitten sattunut tosi tapahtuma Helsingborgin risteyksessä, missä oli matkailukulkineiden punnitusratsia!!
Saimme sakot sekä ylikuormasta ETTÄ b-kortilla ajosta c-kortin sillä hetkellä vaatinutta ajoneuvoa,

Ehkä Ruåtsissakin joku voi muuttua....?
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kaarina - 13.08.2014 kello on 11:12
Tot kai voi muuttua, mutta asiaa sanottiin "urbaanilegendaksi, mikä elää yllättävän sitkeästi", niin sitä se ei alkuunkaan ole!



t.Kaarina
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: kmarkkuvv - 13.08.2014 kello on 11:34
Hei haloo kmarkkuvv!!

Ei se ole mikään legenda vaan meille 7v sitten sattunut tosi tapahtuma Helsingborgin risteyksessä, missä oli matkailukulkineiden punnitusratsia!!

Saimme sakot sekä ylikuormasta ETTÄ b-kortilla ajosta c-kortin sillä hetkellä vaatinutta ajoneuvoa, MUTTA kuormaa ei tarvinnut jättää siihen, ja poliisi sanoi, ettei kuorman purkua tulla valvoman, vaan asia jää meidän vastuullemme.

400e oli sakon summa.


t.Kaarina

"körkort B; Personbil och Lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton"

"Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Maxlast är den tyngsta last som bilen är konstruerad för."

Siis ei punnittu paino vaan teoreettinen paino.

Olet siis joutunut poliisin mielivallan uhriksi ja saanut sakot väärin perustein.

Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Vemppu - 13.08.2014 kello on 12:48
Tämä tuntuu tämä ruotsin tilanne nyt olevan vähän epäselvä joten laitoin kyselyn aiheesta ensialkuun ruotsin matkailuneuvontaan. ..

katsotaan kuka vastaa ja mitä vastaa.

Jos ei tule vastausta niin eiköhän sieltä poliiseilta sitten saa vastauksen kun sähköpostilla kysäisee jostain palveluosotiteesta.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Hymer B 664 - 13.08.2014 kello on 14:08
kyllä se rekisteriote ja siinä olevat painot määrää kortin vähimmäis luokan,ylipainosta sakko erikseen.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Vemppu - 20.08.2014 kello on 14:57
Ja vastaus jonka sain.

"Svar: Hej Jari.
Om man kör ett fordon med en registrerad totalvikt på 3500 kg så är det ok med en B-behörighet. Skulle detta fordon vägas av polis vid kontroll och fordonet väger över 3500 kg så är det överlast och en ordningsbot i varierande belopp beroende på hur mycket kg överlast ni har.


Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"

Sikäli mikäli tämän vastauksen oikein tulkkaan, katsotaan kortti rekisteriotteesta ja ylikuormatilanteess a sanktiot on sitten sen mukaiset paljonko ylikuormaa on. Ajokortin "loppumisesta" ei sanktiota tämän mukaan tulisi vaan sankiot riippuisi ihan ylikuorman määrästä.

Miten sitten käytännössä: pitääkö ylikuorma purkaa jne jne, siihen tämä ei vastaa mutta sitä en kysynytkään.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: "Masi" - 20.08.2014 kello on 15:24
Näin se menee kuten kaarina kertoi. Jos sinulla on  B-kortti joka on ulkolainen niin saat ajaa autoa joka painaa maksimissaan 3500 kg. Ja sillä ei ole merkitystä onko auto rekisteröity matkailu-autoksi tai muuksi .
Ja kun auton paino ylittää  sen 3500 kg mikä on rekisteri-otteessa tarvitset C-luokan kortin.
Eli ylipainosta tulee sakot sekä ajokorttiluokan ylityksestä. Ei siinä sivistys auta mitään, eikä se poliisi ole mielivaltainen.
Ja sama koskee muuten sitten niitä ruotsalaisia joilla on uudempi kuin 1996 ajokortti.

Ja tuolla vanhalla ruotsalaisella ajokortilla voi ajella eu-alueella autoa joka on rekisteröity matkailu-autoksi riippumatta sen painosta.
Noita saman tyylisiä kortteja on saksassa, belgiassa, hollannissa ja ranskassa ainakin.
Otsikko: Vs: Paikkamäärät
Kirjoitti: Vemppu - 20.08.2014 kello on 16:38
Minä kyllä tuon vastauksen tulkitsen juurkin niin että ajokortista sitä sakkoa ei tule > käytäntö niiltä osin sama kuin suomessa mutta tuo ylipainon laskeminen taisi mennä eritavalla.

Huonolla ruotsilla suomennettuna vastaus:

"Vastaus: Hei Jari

Jos ajaa ajoneuvoa jonka rekisteröity kokonaispaino on 3500kg on se okay B-ajo-oikeudella. Kun ajoneuvo punnitaan poliisin toimesta ratsiassa ja ajoneuvo painaa yli 3500kg, on se ylipainoa ja vaihteleva maksumääräys (sakko) riippuu siitä miten paljon ylipainoa sinulla on"

Kysymys jonka lähetin (vielä huonommalla ruotsilla oli):
"Hur går det på sverige om jag kör husbil ,som är registrerat för 3500kg max totalvikt, med B-korten och på trafiken polisen väger bilen och det är tungare än 3500kg (som är max totalvikt på registerutdag). Ska jag få bot för övermassa eller för övermassa och för ”liten” körkorten (köring med B-kort bilen some ska behöva C-korten)."

Ja koska vastaaja ei tuohon korttiasiaan ottanut kantaa, tulkitsen niin että "kortitta ajamisesta" sakkoa tai seurauksia ei tule.

Tämä kiersi hieman tämä kysymys ja vasta kolmas kysymyksen saanut vastasi siihen edellä mainitulla tavalla. Ja vastaaja löytyi täältä: http://www.transportstyrelsen.se/

edit: pikaisesti katselin mitä aiheesta ruotsiksi keskustelua löytyy ja kyllä niissä näytti sankiot olevan ylipainosta eikä kortista.
Ja vuonna 2012 kustannus oli noussut > sakko on silloin ollut noin 150kr /prosentti ylipainoa kantavuudesta. Siitähän sitä voi laskea mitä ne sakot olisi itsekullakin :-D Tosin vanhalla taksalla.