Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Ossi66 - 23.06.2014 kello on 07:39
-
Onko ideaa, mikä vaivaa pannua, kun menee aina ajaessa "Gas out" -tilaan.
Eli 3010, kattohormi pidemmällä talviputkella.
Kaasupullo on käytännössä täysin ja putkissa ei ole ilmaa.
Vielä ei ole tietoa, kuinka lyhyellä reissulla tuon jo tekee, mutta juhannuksen reissulla oli aina tauoilla ja perillä vikatilassa. Paikallaan toimii ongelmitta päiväkausia.
Kun vikatilan kuittaa Off-on, käynnistyy heti nätisti ilman ongelmia.
Eli mistä haettaisiin vikaa ja mitä korjattaisiin.
-
Syödessä mietiskelin, onko tuossa ainoa vikapaikka magneettiventtiili joka katkaisee kaasuntulon kesken polton tai uudelleensytytykses sä.
Silloinhan vika voisi olla venttiilin sähkökytkennöissä tai onko ohjainkortilla rele tuolle venttiilille, jonka jalka olisi irti ja katkoisi tärinästä.
Miten venttiilin kytkennät pystyisi tarkastaan?
-
Ota kortti kouraan ja juota fluxin kanssa läpi.
-
Jos toi ei sammu pakoputkeen tulevasta paineiskusta ajaessa niin tarkista piirilevyn sulakkeiden juotokset. Tässä vielä ohje kytkennästä. En usko kaasuventtiili ongelmaan.
(http://karavaanari.org/kuvat/1403521117.jpg)
-
Levy katsottu läpi 15 kertaa suurentavalla, eikä havaintoja huonoista juotoksista. En alkanut korttia juotteleen ihan vaan juottamisen ilosta. Pitää katsastaa piippu samalla kun pesee vaunun katon. Onneksi on kesä ja lämmin, niin ei oo paha juttu jos pannu ei polta matkalla.
Antennin asentoja vois tietysti myös muutella, jos se aiheuttaisi jotain ihme pyöräteitä takana olevaan piippuun.
-
Levy katsottu läpi 15 kertaa suurentavalla, eikä havaintoja huonoista juotoksista. En alkanut korttia juotteleen ihan vaan juottamisen ilosta. Pitää katsastaa piippu samalla kun pesee vaunun katon. Onneksi on kesä ja lämmin, niin ei oo paha juttu jos pannu ei polta matkalla.
Antennin asentoja vois tietysti myös muutella, jos se aiheuttaisi jotain ihme pyöräteitä takana olevaan piippuun.
Jos haluat niin voin tsekata sen piirilevyn toiminnan, kun lähetät sen minulle, lähtee seuraavana päivänä takaisin.
-
Jos haluat niin voin tsekata sen piirilevyn toiminnan, kun lähetät sen minulle, lähtee seuraavana päivänä takaisin.
Kiitoksia, mutta tehdään se syksymmällä lomien jälkeen. Tuolla pärjää nyt lomien yli tuommoisena.
-
Alde 3000 ongelmista lainattu ajatus...
Silloin vika on paineentasaajassa.
Onko paineenalentajassa jotain osia, jotka voisi aiheuttaa kaasun katkeamisen tärinästä?
Mietin oman vaunun ongelmaa (josta joskus viimevuonna kyselinkin), kun paikallaan ollessa pelaa vaikka viikkokausia putkeen, mutta ajossa sammuttaa pannun "Gas out" ilmoituksen kera.
-
Alde 3000 ongelmista lainattu ajatus...
Onko paineenalentajassa jotain osia, jotka voisi aiheuttaa kaasun katkeamisen tärinästä?
Mietin oman vaunun ongelmaa (josta joskus viimevuonna kyselinkin), kun paikallaan ollessa pelaa vaikka viikkokausia putkeen, mutta ajossa sammuttaa pannun "Gas out" ilmoituksen kera.
Vaihda mikrotemp siitä ohjauspaneeliliitti men alta. Vaikka se on kertalaukeava on niissä ollut outoja vikoja eli välillä toimii ja välillä ei. Halpa kokeilu.
-
Kiitti vinkistä.
Pitää taas palata aiheeseen kun vaunu on pihassa. Mistä tuon osan saa hommattua helpommin?
-
Kiitti vinkistä.
Pitää taas palata aiheeseen kun vaunu on pihassa. Mistä tuon osan saa hommattua helpommin?
Löytyskö jostain eletroonikka liikeestä,ja lämpö tila 91 celssiusta,niin kuin 3000 tonnisessa...
-
Alde 3000 ongelmista lainattu ajatus...
Onko paineenalentajassa jotain osia, jotka voisi aiheuttaa kaasun katkeamisen tärinästä?
Mietin oman vaunun ongelmaa (josta joskus viimevuonna kyselinkin), kun paikallaan ollessa pelaa vaikka viikkokausia putkeen, mutta ajossa sammuttaa pannun "Gas out" ilmoituksen kera.
Voi olla sama vika kuin minulla eli paineenalentajassa. Uudemman mallisia, missä on kuittausnapit yms. on mennyt jonkin verran kuulemma rikki. Itsellä oli vanhanmallinen sökö, joten menee niitäkin näköjään rikki. Ei antanut tarpeeksi painetta pannulle.
-
Kiitti vinkistä.
Pitää taas palata aiheeseen kun vaunu on pihassa. Mistä tuon osan saa hommattua helpommin?
Tuolta mikrotemp 91 astetta on lämpösulake. http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1629_1320&products_id=6239
-
Eilen ajelin testiajoja kaasulämppäri päällä - 40 - 60 - 90km/h hyvin pysy tulilla kaikissa nopeuksissa.
Niin pitkää ajoa en viitsinyt suorittaa, että olis kerenny sammuttaa ja yrittää uudelleenkäynnistys tä.
Osa reissusta huonommallakin tiellä, joten tärinäkin on mielestäni poissuljettu. Tietysti tuossa testissä pelattiin noin 10 asteen sisälämmöillä - tilanne saattaa muuttua kun lähtee liikkeelle oikeasti kuumalla pannulla.
Testaus jatkuu ensiviikolla reissussa, josko olisi ongelma vain uudelleenkäynnistyk sessä.
Miten tarkka tuon lämpösulakkeen lämpötila on jos ongelmat jatkuu? Sp-elekrtoniikalla tarjolla vain 87 ja 93 asteisia?
http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/sulakkeet-lamposulakkeet/87-astetta-10a-250v-aksiaalinen-lamposulake-108656
http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/sulakkeet-lamposulakkeet/93-astetta-10a-250v-aksiaalinen-lamposulake-108657
-
Alunperin Alde 3000:ssa oli 89 asteinen, mutta jossain vaiheessa Alde nosti arvon 91:teen. Alde 3010:ssä on ollut koko ajan toi 91:nen. En menisi nostamaan arvoa, vaan tilaisin sen Partcosta. Alden ohjeissa lukee, että jos lämpösulake laukeaa niin pelkkä vaihto ei riitä vaan on selvitettävä, mistä laukeaminen johtuu. Kokemukseni mukaan vioittuminen johtuu Mikrotempin huonosta laadusta, kun eivät kestä liikkuvissa laitteissa.
-
Vaihdoin alde 3010 piirikortille lämpövastuksen. Vaunu 2006 solifer. Yllättäen entinen oli kuvan mukainen. .? ?
-
Vaihdoin alde 3010 piirikortille lämpövastuksen. Vaunu 2006 solifer. Yllättäen entinen oli kuvan mukainen. .? ?
Onkohan joskus vaihdettu, kun ei ole alkuperäinen. Pahasti väärään suuntaan.
-
En usko että lämpösulaketta on vaihdettu. ."Jälki" oli aivan tehtaan jäljiltä, oli sen näköistä. Ja muutenkin kortti on ollut sen näköinen kuin tehtaan jäljiltä. Olen toinen omistaja vaunulla. Tilalla on kummiskin tuo partco:n 91 asteinen. Tiedä tuosta uudenkaan lämpösulakkeen laadusta, kiersin vähän lankaa ja lämpösulake heittäytyi mykäksi.... :o. Onneksi oli useampia kappaleita lämpösulakkeita.
-
On myös toinen alde 3010 kortti. Kuva otettu kynsisaksien avulla (käytetty peilinä) sulakkeen alapinnalta. Kortti on uusi. Sekin on 100 asteinen kuten huonosta kuvasta näkyy? ?
-
Olen korjaillut noita kortteja noin 50 kpl ja en ole tollaiseen törmännyt. Pakko se on uskoa kun kuvia näkee. Alden ohje vaan on rajusti ristiriidassa tuon lämpöarvon suhteen. Jos tuo lämpösulake laukeaa niin pelkkä vaihtaminen ei riitä vaan on selvitettävä, mitta se johtuu. Olen tosin huomannut, että lämpösulakkeen laadussa on huomautettavaa. Onko kortissa jotain päivämääriä?
-
Mulla alde 3000 87c. Mikä tuon yleensä laukaisee..? jaahas olit näköjään maininnut tuonne kun luin tarkemmin..
-
alde 3000 87c. Mikä tuon yleensä laukaisee..?
Sitten oli 89 ja nykyään 91 asteinen. Ylilämpö sen laukaisee, mutta noita vikoja on paljon, joten oletan laadun huonoksi. Muuta vikaa ei ole ilmennyt.
-
Ei löydy mitään päivämääriä... Nyt se mielenkiintoinen kysymys, pitääkö vaihtaa takaisin tuo 100 asteinen? Ilmeisesti koska on sille suunniteltu... Ei ole polttanut lämpösulaketta, syksyllä antoi gas out hälyytystä ja tutkinut korttia sen takia. Tinaukset varmistettu. Nyt tuntuu pelaavan. Mikä voi aiheuttaa niin paljon ylilämpöä että polttaa lämpösulakkeen ?
-
Ei löydy mitään päivämääriä... Nyt se mielenkiintoinen kysymys, pitääkö vaihtaa takaisin tuo 100 asteinen? Ilmeisesti koska on sille suunniteltu... Ei ole polttanut lämpösulaketta, syksyllä antoi gas out hälyytystä ja tutkinut korttia sen takia. Tinaukset varmistettu. Nyt tuntuu pelaavan. Mikä voi aiheuttaa niin paljon ylilämpöä että polttaa lämpösulakkeen ?
Tarkoitin ylilämpösuojan laatua.
-
On toiminut ihan ok tuolla 91 asteisella. Vaikka eipä tuo ero näy vasta kun tulee vika tilanne. Osaako kukaan sanoa mikä aiheuttaa tai missä tilanteessa tuo lämpösulake hajoaa?
-
On toiminut ihan ok tuolla 91 asteisella. Vaikka eipä tuo ero näy vasta kun tulee vika tilanne. Osaako kukaan sanoa mikä aiheuttaa tai missä tilanteessa tuo lämpösulake hajoaa?
Täyttä tilttiä tai epämääräistä sekoilua.
-
Alunperin Alde 3000:ssa oli 89 asteinen, mutta jossain vaiheessa Alde nosti arvon 91:teen. Alde 3010:ssä on ollut koko ajan toi 91:nen. En menisi nostamaan arvoa, vaan tilaisin sen Partcosta. Alden ohjeissa lukee, että jos lämpösulake laukeaa niin pelkkä vaihto ei riitä vaan on selvitettävä, mistä laukeaminen johtuu. Kokemukseni mukaan vioittuminen johtuu Mikrotempin huonosta laadusta, kun eivät kestä liikkuvissa laitteissa.
Eipä auttanut tuon lämpösulakkeen vaihto.
Pitänee seuraavaksi kokeilla poistaa antenni piipun edestä. No nythän taas kesä ja ajossa pärjää ilman lämmitystä.
-
Palataanpas tähän vanhaan aloittamaani aiheeseen.
Eli ajossa Alde 3010 ei syttynyt uudelleen vaan meni "Gas out" -tilaan. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia muussa tilanteessa kuin liikkuessa.
Nyt siis lyhensin piipun kuten aiheessa https://karavaanari.org/index.php/topic,18521.0.html tuli todettua. Tänään liikuttu pikkupakkasessa 250km ilman minkäänlaista ongelmaa.
Ongelma ratkaistu. Olis vaan pitänyt kokeilla aiemmin, mutta ongelma ei haitannut riittävästi ;D
-
Voisko modet editoida tämän ketjun otsikon vaikka muotoon
Alde 3010: pitkän talvipiipun aiheuttama Gas out -vika liikkuessa
tai jotain vastaavaa, mielikuvituksen käyttö sallittu. Erottuisi sitten tuosta toisesta samalla aiheella tehdystä ketjusta, jossa ongelma on erilainen.