Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: kaarina - 8.06.2014 kello on 13:35
-
Sattuipa hassusti; perjantaina-iltana menimme korjauttamaan viime reissun murron seurauksena käyttökelvottomaksi menneen alkoviautomme asunto-osan oven lukon......ja eilen, lauantai-iltana ajoimme kotipihallemme kaksi asuntoautoa; oman "vanhan" alkovibyrstnerimme ja "uuden" tulevan täysintegroidun byrstnerimme......:) :)
Olemme yhtäkkiä heittämäsä hiiteen sen mahdollisuuden, että edes kaikki tyttäremme mahtuisivat kyytiin, meinaamme sis vaihtaa
kuudelle mahdollistavan matkustuksen uskomattomaan väljyyteen, isoon jääkaappiin, kunnon keittiöön ja tulevalle reissulle osittain mukaantulevalle kuopukselle ruhtinaallisen hyvään matkustusmukavuutee n ...neljälle mitoitettu siis tämä uusi auto..
Kerrassaan erikoinen olo, vaihtelee pilvissä hyppelemisestä haikeuteen ja murheeseen...
Kakki kun tapahtuu salamavauhdilla, niin aikaa on vähän, olemme starttaamassa karavanimme kohti Albaniaa (minne kuopus jää vapaaehtoishommiin) torstai-aamuna, tällä viikolla, ja sitä ennen pitää hoitaa muutama paperihomma ja käytännön homma palkkatyön ja pakkaamisen sekä pihatöiden lisäksi :) Ihan ekana tyhjentää vanha auto.
Emme vielä tiedä ehdimmekö saada ketään asentaman hälytystä uuteen autoon, asunto-osan oveen saamme lisälukon, ja pohdimme nyt tuota turvaliusuuspuolta. Vanhassa asensimme aina leirintäalueen ulkopuolella sekä yöpyessämme että pitkille retkille lähtiessä, ohjaamon etuovien väliin ketjun estämään sisääntunkeutumista ovien kautta. UUdessa autossa ei ole kuin yksi etuovi, eli sama systeemi ei toimi. Vaan josko ketjun laittaisi ratin ja sen ainoan oven välille?
Ja sitten pohdimme, että josko siitä olisi hyötyä, että autosta retkelle lähtiessä laskisi ohjaamon päälle laskeutuvan ison sängyn alas, silloin etuikkunoista on käytännössä mahdoton tulla sisälle, ja etuovestakin paljon hankalampaa, kuin ilman sänkyä. Oletteko integroidun omistajat käyttäneet tätä systeemiä?
Aika suurelta tuntuu tuo integroidun keula-osa, on kuin bussissa olisi :) Mitenköhän pian siihen tottuu ja miten pian alkaa hahmottamaan auton ulkomitat, jotenkin tuntuu niiin klohmolta tämä uusi, isokeulainen auto, vanhaan ducaton keulaan verrattuna. Ja kuinka kompaktilta paketilta tuntui vanha kompromissi-alkovi-tilaihme-auto, kun sen illalla kotiin ajoin, sen jälkeen kun olin tunnin ensin istunut uudessa kartanlukijan paikalla...:)
Tämmöisiä mietteitä ja pohdintaa tänään täältä.
t.Kaarina
-
Onnea uudelle autolle! Thumb
Kunhan tästä lähdetään kotiin, meidänkin pihassa seisoo kaksi asuntoautoa.... ;)
-
Kiitos Kaija! Huomisesta alkaen meidän pihalla seisoo siis vain yksi auto. Hassua on sekin, että vaikka uudesta autosta puuttuu yksi penkkirivi, on sillä pituutta kuitenkin puoli metriä vanhaa enemmän, 6,4m muuttuu 6,9 metriksi. Laivoille tuo hinta ei tee muutoksia, mutta toivon mukaan polttoaineen kulutus vähenee huomattavasti.
t.Kaarina
-
Kaarinalle
ja Kaijalle
onnea uusille kulkimille Thumb
ja paljon turvallisia kilometrejä Thumb
-
Ja sitten pohdimme, että josko siitä olisi hyötyä, että autosta retkelle lähtiessä laskisi ohjaamon päälle laskeutuvan ison sängyn alas, silloin etuikkunoista on käytännössä mahdoton tulla sisälle, ja etuovestakin paljon hankalampaa, kuin ilman sänkyä. Oletteko integroidun omistajat käyttäneet tätä systeemiä?
t.Kaarina
Onnea autolle ja tuo sängyn pudotus vaikuttaa kyllä fiksulta tavalta edes hankaloittaa hiukan varkaiden sisääntuloa ja se kuva kertoisi enemmän autosta kuin pelkkä teksti vaikka taidan jo kyllä tietääkin millaisesta integroidusta on kyse.
Ainahan se uutta autoa on kiva katsella. ;)
-
Kiitos vain :) En oo kuvaa vielä joutanut ottamaan, mutta ehkä hetken päästä. Uusi on byrstner viseo i 696 pitkittäisellä parivuoteella vuosimallia 2011 :) vanha argos time ja sama vuosimalli.
t.Kaarina
-
Silloin joskus kun vaihdettiin asuntobiiliä
noihin erillisvuoteisiin
niin kyllä se metri tekee paljon tuolla autossa asiaa
ei kyllä uskois
mutta näin on Thumb
ja 1l sadalla kuluu diisseliä enemmän
kuin entinen kulutti
mutta en pidä sitä suurena
kun on sentään mukavuutta noi erillisvuoteet Thumb
nyt en herää, kun tuo isäntä kömpii sängystään
niin kuin ennen aina heräsin , kun hän selkäni takaa alkoi ylös kömpimään
jotta 1l enemmän kulutukseen
ei tunnu missään
rauhassa nukutun yön vuoksi :)
-
Meidän polttoaineen kulutuksen pienenemistä ajattelen syntyvän siitä, kun siis alkovi jää pois, halkoohan se tuulta aika lailla ja lisää siten kulutusta. Itse en taitaisi saada lainkaan nukutuksi, jos oma kulta makoilisi muualla kuin vieressäni :)
t.Kaarina
-
Mietittävää on paljon; mihin asennetaan invertteri, miten matkustaa koira, joka tähän asti on ollut selkämenosuuntaan penkillä turvavöissä.
Onko siihen ehdotuksia eli käytännön kokemusta?
t.Kaarina
-
Paljon onnea & turvallisia kilometrejä kaikille teille, toivotaan jotta varkaat yms ilkeämieliset pysyvät kaukana kulkimistanne Thumb
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1402230986.jpg)
Tuossa ne nyt on, vanha ja uusi, kotiovelta kuvattuna :)
Uusi ei ole noin pitkä kuin mitä kuva antaa ymmärtää, kuvakulma valehtelee.
t.Kaarina
Kiitos Duster!
-
Mukavia metrejä uudellakin. Tuo väljyys on mukavaa,meilläkin on kohtuuiso tuo perässäkulkeva. Ja parivuode on jees ;) ;) ;)
-
Onneksi olkoon uuden auton johdosta.
Muuten, onko uuden painoja tarkasteltu?
-
niin ja Kaarina
vielä noista edillisvuoteista
meillä saa ne kyllä lisäkappaleilla yhteenkin , jos on tarvetta ;)
jotta koko makkari on sitten vain yhtä sänkyä
mutta näin on kuitenkin hyvä
eikä siinä ole kuin 50 cm käytävä välissä
jotta ei mekään niin kauheasti
olla kaukana toisistamme ;D
-
Onnea uudelle autolle- niin Kaijalle kuin Kaarinalle. Mielenkiintoista lukea erilaisia syitä mikä jollekin ratkaisee sen valinnan uuteen. Itsekin huvittelen katselemalla myynnissä olevia autoja. Edelleen on vain oma tuntunut parhaalta vaihtoehdolta ja siksi on Scorpion kanssa suunniteltu ledinauhoja kattoon, pyyhetelineitä suihkutilaan yms. Kuvia kiva nähdä... kiitos. :)
Turvallisuuskysymyk seen - mietin jotta muutamia rosvoja voisi pysäyttää tuollainenkin kamera.
http://www.tekniset.fi/store/category/product/tekniset/10/140/91071/KÖNIG/DUMMYCAM30 (http://www.tekniset.fi/store/category/product/tekniset/10/140/91071/KÖNIG/DUMMYCAM30)
-
Turvallisia kilometrejä Kaarina uudelle työkalullenne!
-
Sängynlasku on hyvä juttu. Jos on kääntyvät etupenkit niin sekin hidastaa rosvoa. Ovat ainakin meillä melko jäykät kääntää. Ja ne saa jumitettua ovea vasten taka-asentoon työntämällä.
Itse en ehtinytkään saada Muuroselta Heosafeja ennen reissua, mutta aikanaan ilmestyvät kaikkiin oviin.
Autonvaihto on hyvä juttu; epäilemättä olette saaneet juuri sitä, mitä olette reissuilla tarpeelliseksi havainneet. Ja teillä sitä käyttöä autolla on. Thumb
Itelläkin pyörinyt kaikenlaista mielessä, mutta kun pohja on nykytarpeeseen täydellinen niin vaihto ei ole järkevää. Jokainen alueella nähtävä VW T5 -alustainen Karmann pysäyttää silti.
-
Onnea uudelle autolle niin Kaarinalle kuin Kaijallekin
Olemme yhtäkkiä heittämäsä hiiteen sen mahdollisuuden, että edes kaikki tyttäremme mahtuisivat kyytiin, meinaamme sis vaihtaa
kuudelle mahdollistavan matkustuksen uskomattomaan väljyyteen, isoon jääkaappiin, kunnon keittiöön ja tulevalle reissulle osittain mukaantulevalle kuopukselle ruhtinaallisen hyvään matkustusmukavuutee n ...neljälle mitoitettu siis tämä uusi auto..
t.Kaarina
Tuo lapsien pois jäänti tuo tietysti haikeutta matkaan
Siihen on vain totuttava ja hellästi patistettava lapset omille siivilleen.
Meillä nuorempi oli yksin kotona meidän loma-ajan jo 15 vuotiaana
Kun soitimme hänelle Venetsiasta parin viikon jälkeen hän kysyi oliko meillä oikein asiaakin, vai miksi soittelimme.
Tosin pojat olivat Portugalin reissulla vielä kuskeinakin.
Kummastakaan ei tullut karavaanaria, maailmanmatkaajia kylläkin.
-
Ihan on kuin meidän B 578 hyymeri. Sopivasti sisäänajettukin. Hintakin lie ollut sopivainen. Useimmiten on fiksua ostaa vähän käytetty, 1-3 vuotias, jossa lastentaudit jo on fiksattu.
Miksipä ei koiraa voisi vöissä pitää, kissaihmisenä ajattelen sen vapautta saada jaloitella kun sitä huvittaa, siis sen eläimen mukavuutta. (Ei Hänen)
Toisaalla jo onnittelin fiksusta ratkaisustanne, ja kertaushan on aina paikallaan. Kivaa kesää ja terkut Hannulle. Thumb
-
Kiitos kaikille onnitteluista ja viesteistä ylipäätään, on ollut kiva kun olette kommentoineet!
Kiirettä pitää että reissuun ehtii, mutta sitten se helpottaa kun laivajonossa seisoo. Ja ovat Vikingillä ihan meitä varten ottaneet vitosen lisämaksua vastaan käytännön, että sen maksamalla saa ihan luvan kanssa tulla satamaan vasta 20min ennen laivan lähtöä :)
Kyllä me puoli metriä lyhyempi ja isommalla maavaralla oleva otettaisi lieluusti, mutta nyt tuli väljyyttä ja tälle yhdelle lapselle matkustusmukavuutta loistavasti entiseen verrattuna. Kyllä tuo melko hulppealta tuntuu tuo uusi ajokki. Eilen sen ajoin minä kotin, jotta ei nousisi kynnys tuohon lisäpituuteen ja outoon keulaan. Vaikea on uskoa että tämä mahtuu kaikkialta mistä vanhakin, alkoviauton keula tuntuu niiiin paljon sirommalta ja näpsäkämmältä!
Eikä tässä akseliväli pidentynyt kuin 15 cm, joten melko samalla lailla kääntyy, ja lähes samoihin paikkoihin voi pysäköidä jos vain peränylityksen pääsee käyttämään hyväkseen.
Hyviä reissuja kaikille!
t.Kaarina
-
Upea matkamökki!!!
Ja kyllä pariskunnat nukkuu parisängyssä. Ja vanhemmiten pieni mukavuus ei pahaa tee.
Ja se että nuoret kasvaa suruksi / iloksi pois matkasta aina kulkemasta
avaa uusi tapoja kulkea heidän kanssaan. Onneksi aika monee paikkaa pääse halpalennoilla.
Turvallisia ja huolettomia kilometrijä vaan !!!
P.s. Ei se pituus ja leveys ole rajoitus, sillä melkein joka paikkaa ajaa myös turistibussit .