Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: vpj - 19.05.2014 kello on 19:55
-
Minulla on asunto-osan akkuna Vartan 95Ah akku, iältään n. viisi vuotta. Nyt kevään kynnyksellä huomasin, että ajossa laturi ei lataa sitä ja jännite on nyt n. 12.3V, kun ei olla juuri vielä isommin reissailtu. Sähköön kytkettynä latasi 16A virralla ja akun jännite nousi hitaasti 13V tienoille (Dethleffsin oman paneelin mukaan). Käynnistysakku latautuu ajaessakin normaalisti (on kyllä ihan uusi akku).
Missähän vika vai pelkästään akussa?
-
Mikä on asunto-osan laturi tyypiltään?
-
Tuollainen sähkölaatikko löytyy.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400528867.jpg)
-
käy jossain akku liikeessä rasitustestissä testautamassa asunto-osan akku joskohan olis akku tiensä päässä
-
käy jossain akku liikeessä rasitustestissä testautamassa asunto-osan akku joskohan olis akku tiensä päässä
Tai osta itsellesi halpa akun kuormitus testeri.
-
Tuollainen sähkölaatikko löytyy.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400528867.jpg)
D+ todennäköisesti puuttuu. Yleensä ryöstetty latauksen merkkivalojohdosta auton konehuoneen puolelta lähellä rintapeltiä. Voi mitata myös laturin liittimestä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400584098.jpg)
-
D+ Tulo:on tulee auton käydessä 13,7 V. Olettaen siis, että D+ on tuon Block 2:n keskimmäinen (3.) piuha.
-
Kylä se voisi olla laturisakin vikaa on ollut vastaavia ettei ajossa lataa vaikka D+ tuleekin (on ollut useita tapauksia )
mutta se selviää sillä minulla on kunnostettuja latureita kokeillaan onko vika laturissa sillä se selviää minä asuskelen Turkusessa soittele 040 5414228
T.Rauno
-
D+ Tulo:on tulee auton käydessä 13,7 V. Olettaen siis, että D+ on tuon Block 2:n keskimmäinen (3.) piuha.
Kuuletko, että rele vetää laturissa?
-
Kyllä siellä suunnalla joku naksahtaa käynnistysvaiheessa, kun oikein tarkkaan kuuntelee.
Ostin myös uuden akun, joten siinä ei ollut ongelmaa, koska sama jatkuu. Auton käydessä ajoakun jännite näyttää 14,4V ja asunto-osan akun 12,8V mikä on akussa itsessään.
-
auto puolen akun lähellä on joissain ollut sulake minkä kautta lataus tulee ajonaikana sinne laturille.. selvästi koritehtaan tekeleitä eikä auton alkuperänen..
-
Onko ein/aus-kytkin päällä? Tuleeko auton akun jännite laturin liittimeen?
(http://karavaanari.org/kuvat/1400759888.jpg)
-
ein/aus vielä varoiksi tsekattu ja toimii. Kun on pois päältä, ei näytä paneeli mitään sisäakulle.
Tarkennatko tuon toisen lauseen, jotta tiedän mistä kohtaa mittaan. Vai onko tuo liitin se mikä on koko laatikon takana? Mitä siellä pitäisi olla jännitettä, kun auto on käynnissä ja ei käynnissä?
-
ein/aus vielä varoiksi tsekattu ja toimii. Kun on pois päältä, ei näytä paneeli mitään sisäakulle.
Tarkennatko tuon toisen lauseen, jotta tiedän mistä kohtaa mittaan. Vai onko tuo liitin se mikä on koko laatikon takana? Mitä siellä pitäisi olla jännitettä, kun auto on käynnissä ja ei käynnissä?
Tarkoitan EBL:n takapaneelia jossa on iso ruuviliitinrima. Siinä on molempien akkujen jännite ja maat.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400771077.jpg)
-
Auton ollessa käynnissä tulee molempiin +:iin n. 12,7V ja sammutettuna starttiakun +:aan ei tule mitään ja toiseen sisäakun jännite n.12,8V.
-
Auton ollessa käynnissä tulee molempiin +:iin n. 12,7V ja sammutettuna starttiakun +:aan ei tule mitään ja toiseen sisäakun jännite n.12,8V.
Sinulta on starttiakulta tulevan kaapelin sulake palanut. Molempiin tulee 12,7 volttia joka on hupiakun jännite kun laturin sisällä oleva rele kytkee johdot yhteen, muutenhan starttiakun kaapelissa olisi latausjännite noin 14 volttia joka tulee auton laturilta. Tämä vika on nyt selvinnyt mielestäni. Thumb
-
Kiitos, mutta vielä utelen josko saisin tarkemman sulakkeen paikan selville. Onko lähellä laturia vai konepellin alla pahassa paikassa akun takakulmassa?
-
Kiitos, mutta vielä utelen josko saisin tarkemman sulakkeen paikan selville. Onko lähellä laturia vai konepellin alla pahassa paikassa akun takakulmassa?
Tuohon en osaa vastata kun en tiedä mikä auto ja mihin niitä pääsulakkeita asennellaan. Hyvin usein kuskin penkin lähellä tai auton akun vieressä. Joissakin uudemmissa on ajajan lakatilassa luukku josta ne löytyy. Siis pelkääjän ja kuskin välissä lattiassa luukku.
-
Oli se siellä akun takana pahassa paikassa takanurkassa. Hapettunut poikki. Ei ollut helppo nyppiä tuota sisälle jäänyttä palasta. Mutta kun sain pois testasin "rautanaulalla" että homma toimii. Eli huomenna uusi sulake kaupasta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400780681.jpg)
Kiitos taas kaikille hyvistä neuvoista!
Thumb
-
Vielä yksi vinkki. Elä osta vain yhtä sulaketta vaan semmonen lajitelma, niitä voi käyttää autossa muuallakin.
-
Puhdista se sulakepidin tai vaihda uusi, muuten tulee lämpöongelmia kun kontakti on huono.