Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Rauno - 1.05.2014 kello on 12:56
-
Onko kokemuksia kannattaako vaihtaa samalla jäykemmät etujouset, vai laitanko vaan tavalliset uudet, samalla kun vaihdan uudet kaasuetuiskarit.
Auto on alkoovi ducato vm2005 auton mitattu omapaino on 3020kg, jonkun verran oli camping tavaroita autossa.
Etupää on jonkun verran painunut ja saisi olla ryhdikkäämpi.
Mittasin korkeuden maasta lokarin reunaan ja se on n.72 cm renkaat on 15", oisiko jollain laitettu eteen jäykemmät jouset niin jos saisi mitan kaaresta maahan tai olisi laitettu alkuperäiset uudet niin paljonko silloin on korkeus...
-
Kannattaa vaihtaa, vuoden kokemus Vallilan takomon jousista.
Samalla vaihtui iskaritkin.
Laitan tietoa mitä laitettiin, muistaakseni on vielä tositteet tallessa.
Olen nyt kännyn varassa nettiin.
-
http://www.suomenvaunuosa.fi/index.php?p=1_6_Jousitus
Tuolta saat valmiin paketin. Tarvittaessa asennettunakin.
-
Noeipä noissa tiedoissa mitään ihmeellisempää ollut, iskarit/yläpäänlaakerit ja jouset vaihdettiin.
Hinnat lienee muuttuneet joten kysäse tämänpäivän hinnat.
Vaihda/vaihdata iskarin yläpäänlaakerit jokatapauksessa vaikka vanhat olisivat jonninmoisessa kunnossa. Osat maksaa muutaman kympin mutta jos joudut jälkeenpäin vaihtamaan työn määrä/hinta on sama kuin nyt. Ja nyt ne menee "samaan rahaan".
Vallilan Takomolle kerroin auton merkin ja iän rekisterinumeron ja valmistenumeron, noiden perusteella lähettivät toivomani tuotteet.
Uudet jouset, iskunvaimentimet ja yläpäänlaakerit.
Tuohon pakettiin kannattanee lisätä yläpään "lautanen", kokoavat valmiiksi paketiksi jolloin on helppo asentaa vaikka itse.
Olisin tilannut tuollaisena pakettina jos olisin tiennyt että toinen yläpään "lautasista" oli rikki ( toinen oli rikki, ilmeni asennuksen jälkeen koeajossa, uuden asennus teetti lisätöitä ), olisi kokonaisuudessaan tullut halvemmaksikin . . .
Sen jälkeen vain nelipyöräsuuntaus ja baanalle.
Toivoin Vallilan Takomolta sellaiset jouset että keula nousee 5cm, tekivät työtä pyydettyä, keula nousi tuon viisisenttiä, auto kulkee nyt vaakassa, ei noukka maassa kuin ennen.
Noita jousia saa lähimän varaosaliikkeen kauttakin mutta itse käännyin suoraan kokeneen liikkeen puoleen. Asennustyön teki Autoasi liike jonka kanssa oli tehty jo asiasta aijemmin diili että itse hommaan jouset ja se kelpasi oikein hyvin Autoasi liikkeelle, ei ollut "nokka rutussa" . . .
Tuo as-auto on jo viimevuosituhannelt a johon tuo jobi tehtiin vuosi sitten . . .
-
Tilasin Vallilasta jouset, 5cm korottavat ja vähän jäykemmät. Saas nährä onko hyvät, 288€ kotio toimitettuna.
Yläpään laakerit laitettiin viime kesänä uuret ja meinaan ne putsata rasvata ja laittaa vielä takaisin.
-
Niin, sitä vaan että ei tarvitse jousien olla jäykemmät, että keula nousee. Keulan korkeus määrittyy siitä, mihin kaarevuuteen/nousuun jouset on taottu. ... Eli alkuperäisilläkin jousilla voidaan keulaa kohottaa, kunhan ne taotaan alkuperäistä kippurammaksi/loivemmiksi :)
-
Tilasin Vallilasta jouset, 5cm korottavat ja vähän jäykemmät. Saas nährä onko hyvät, 288€ kotio toimitettuna.
5cm! Paljonkos sillä pyöränkulmat muuttuu? ::)
-
5cm! Paljonkos sillä pyöränkulmat muuttuu? ::)
Nou ropleemi.
Jousien "venyttäminen" ei haittaa mitään, vetareillekkaan tuosta ei ole kuin positiivistä.
Palautunee siihen "tilaan" mistä on lähdetty.
-
Nou ropleemi.
Jousien "venyttäminen" ei haittaa mitään, vetareillekkaan tuosta ei ole kuin positiivistä.
Palautunee siihen "tilaan" mistä on lähdetty.
Jos keula nousee, niin kyllä se pyöränkulmaan vaikuttaa.... Onko siitä sitten haittaa, sehän näkee.
-
Jos keula nousee, niin kyllä se pyöränkulmaan vaikuttaa.... Onko siitä sitten haittaa, sehän näkee.
Tottakai vaikuttaa, positiivisesti.
Palataan siihen pisteeseen kun alusta on tehtaalta lähtenyt ja jos sentti kaksi aluksi on keula tehdaskorkeutta korkeammalla, tuskin sillä merkitystä enää, enempi merkitystä sillä missä kunnossa on "nivelet"/puslat keulassa . . . .
Jousethan vaihdetaan sen takia kun edelliset ovat lyöpyneet.
Pitääkö ratakiskosta ruveta taivuttamaan että menee perille ? Varattu muutama kiskon pökäle sitä varten . . .
Muokatut osat punasella.
-
Tottakai vaikuttaa, positiivisesti.
Palataan siihen pisteeseen kun alusta on tehtaalta lähtenyt.
Jouset vaihdetaan sen takia kun edelliset ovat lyöpyneet.
Pitääkö ratakiskosta ruveta taivuttamaan että menee perille ?
No,no.....
-
Niin, sitä vaan että ei tarvitse jousien olla jäykemmät, että keula nousee. Keulan korkeus määrittyy siitä, mihin kaarevuuteen/nousuun jouset on taottu. ... Eli alkuperäisilläkin jousilla voidaan keulaa kohottaa, kunhan ne taotaan alkuperäistä kippurammaksi/loivemmiksi :)
Ei ne enää ole alkuperäiset jos niitä on muokattu erilaisiksi.
Mutta ihan alkuperäiset nostaa keulaa joksikin aikaa kunnes nekin lyöpyvät. Vallilan Takomo suosittelee jämäkämpää jousta alkuperäisen tilalle ja syy löytyy asuntoauton jatkuvasta miltei maksimi kuormasta, alkuperäiset ei ole varmaankaan tarkoitettu kantamaan jatkuvasti miltei maksimi kuormaa . . .
-
Pitääkö ratakiskosta ruveta taivuttamaan että menee perille ? Varattu muutama kiskon pökäle sitä varten . . .
Tuskin ratakiskosta kannattaa jousia tehdä.
Tilasin Vallilasta jouset, 5cm korottavat ja vähän jäykemmät.
Minä ymmärtäisin tuon, että alkuperäinen (uusi) +5cm.
-
No sitten näkee onko etupää millanen, mutta kun lähdemme reissuun niin auto painaa n3500kg ja toivottavasti etupää kantaakuormansa. Takapää saa lisäjouset jos perä ei ole ryhdissä ja levelissä etupään kanssa.
Nyt auto kulkee ns. Nenämaassa..
-
No sitten näkee onko etupää millanen, mutta kun lähdemme reissuun niin auto painaa n3500kg ja toivottavasti etupää kantaakuormansa. Takapää saa lisäjouset jos perä ei ole ryhdissä ja levelissä etupään kanssa.
Nyt auto kulkee ns. Nenämaassa..
Jos menee niinkuin minulla, olet tyytyväinen, auto on ryhdissään ja kantaa kuorman mukisematta.
-
onko nuo Vallilan takomon jouset niiden itsensä tekemät vai tilaako nekin nuo jouset joltain muulta toimittajalta?
-
onko nuo Vallilan takomon jouset niiden itsensä tekemät vai tilaako nekin nuo jouset joltain muulta toimittajalta?
Itse tekevät..
http://www.vallilantakomo.fi/
-
onko nuo Vallilan takomon jouset niiden itsensä tekemät vai tilaako nekin nuo jouset joltain muulta toimittajalta?
Tapauskohtaista, ainakin näihin pienempiin kulkimiin ( Ducatot ) ostavat tuolta maailmalta jouset. Eivät tee itse.
Tuossa merkintä Lumialla kuvattuna ( Lumian kamera syvältä ......... ) Näköjään tulee tuonne alimmaksi ....
Ei vaikuta Vallilan tekemältä.
Ja niinhän ne tuolla kertoo, jousia ostetaan mualimalta . . . .
http://www.vallilantakomo.fi/fi/yritys/
Tuosta käy ilmi jousitilanne malli/merkki kohtaisesti.
http://www.vallilantakomo.fi/em_files/KIERREJOUSILUETTELO.pdf
(http://karavaanari.org/kuvat/1399476367.jpg)
-
Elikkä on sitten sama vaikka tilaan paikalliselta varaosa toimittajalta vahvistetut kokonaispinoltaan 1850 etuakselipainoon tehdyt jouset?
Maksavat täällä saman 140,00 € kappaleelta, mutta jää ylimääräiset postikulut pois.
No entäs mitä iskunvaimenninta olette laittaneet monreo a hinta 213 ja sachs 243
Tietenkin noista saa sitten pinnat pois.
-
http://www.suomenvaunuosa.fi/index.php?p=1_6_Jousitus
Itse ostin suomen vaimentimen iskarit taakse Fordiin, noita on suunniteltu myös Fiatin keulalle.
-
Edellisen viestin linkistä"Yleensä matkailuautoissa on valmiiksi asennettuna nk. Eurooppalaistyyppin en iskunvaimennin, jossa sisäänmenovaimennus on etenkin alkupäästä hyvin löysä kun taas paluu on hyvin jäykähkö. Monesti Suomen kuoppaisilla teillä käykin sitten niin että iskunvaimennin menee helposti kasaan, mutta ei ehdi palautua ennen seuraavaa töyssyä eivätkä siten vaimenna iskuja. Vaihtamalla SV:n vahvistettuihin iskunvaimentimet korin huojunta vähenee ja siten myös ajettavuus paranee. Iskunvaimentimen sisäänmeno vaimennusta etenkin hitailla liikenopeuksilla on vahvistettu kun taas paluuvaimennusta nopeutettu."
...
Onpa viisas homma. Vihdoinkin on tajuttu että Eurooppatyylinen iskunvaimennin kuoppaisella tiellä aiheuttaa sen että jouset menee kasaan, eli jousitus muuttuu jäykemmäksi kuoppaisella tiellä ajaessa. Kun jousituksen pitäisi muuttua löysemmäksi kuoppaisella tiellä, silloin meno tulee mukavammaksi, täristys vähenee ja hampaiden paikatkaan ei irtoile. Suomen vaimennin Järvenpäässä, tekee noita "paremmin Suomeen sopivia vaimentimia. ...Toinen juttu on tietenkin se että jos mielenkiinto ei riitä kuin tarjoushinnan kokoeron katsomiseen, niin sitten mennään sen mukana.
tässä linkissä lopussa myös hauska videopätkä, alkaa hitaasti, mutta kyllä siinä lopulta vaimennin aikamoista kyytiä saa. http://www.sv-shocks.fi/web/index.php/en/company-info/suomeksi
http://www.sv-shocks.fi/web/index.php/company-info
-
http://www.suomenvaunuosa.fi/index.php?p=1_6_Jousitus
Itse ostin suomen vaimentimen iskarit taakse Fordiin, noita on suunniteltu myös Fiatin keulalle.
Muttei valitettavasti Fordin keulalle. Kaksi vuotta niitä jaksoin kysellä, mutta tänä keväänä en ole enää viitsinyt.
Takana on mainitut iskarit ja Goldschmitt -lisäjouset = takapää pelaa, mutta keula tuntuu siltä, että voisi jämäkämpikin olla. Monelle varmaan kelpaisi, mutta sitä väkisin vertaa VW-alustaan.
-
Hain jouset aamulla postista, toimitus kesti 1 viikon ja ovat sen näköiset että ei ole tehdasvalmisteiset, vaan itse ovat valmistaneet....
Kun ilmat lämpiää / kuivuu niin vaihdan ne ja infoon miten kävi.
-
Jouset ja laakerit tuli haettua paikalliselta varaosakauppiaalta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400159906.jpg)
Tuossa laatikon päästa teksti.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400159964.jpg)
Valmistaja.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400160001.jpg)
Kuva jousesta. Alkupää numeroista sama kuin Jarilla, loppuosa on varmaan jousiparin sarjanumero.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400160158.jpg)
Tässä kuva laakerista ja mukana joku tiivisterengas.
Nuo pitäisi väkertää autoon viikonlopun aikana.
Varaosaliikkeeltä sain lainaksi jousipuristimen.
-
Tuossa hiukan noita mittoja vanhoilla jousilla.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400161971.jpg)
Eura Mobil vielä nenä nyökällään.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400162051.jpg)
Lokasuojan reunasta 70 cm maahan, Talvirenkaat vaihtuu kesärenkaisiin niin olen mitannut myös lokasuojan reunasta pölykapselin yläreunaan (27 cm) niin päästään vertailee mitä maavara todellisuudessa kasvoi.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400162244.jpg)
Kuva kääntyi, mutta tuohan ei haittaa, todellisuudessa tuolla vasemmalla on lokasuojan yläreuna.
-
No niin! Verhoilujen purkua, hitonmoiset johtohässäkät löytyi molemmilta puolilta autoa. Sieltä ne iskarien yläpäät kuitenkin löytyivät.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400166512.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400166535.jpg)
Vasen puoli
(http://karavaanari.org/kuvat/1400166577.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400166598.jpg)
Ja sitten kysymyksiä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400166648.jpg)
Tuollainen liitin löytyi vasemmalta puolelta, mihinkähän mahtaa tulla?
Sitten
(http://karavaanari.org/kuvat/1400166733.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400166766.jpg)
Mikä liitin? Olisko vakionopeussäätimen liitin?
-
Onko 15" renkaat? Vakkarinjohdot mustaleveä liitin.
-
Renkaat on 15" ja auto -03 mallia. Missähän kohtaa tuo vakkarin liitin sijaitsee jos asennettu valmiiksi?
-
No niin! Tuli sitten väkerrettyä etutolpat irti "Reiskasta". Jos ei olis ollu rengasavainta niin olis jääny irroittamati, senverran lujassa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400257766.jpg)
Uudessa jousessa yksi kierre enempi!
-
toi loivempi nousu tuo pehmeyttä ja taas paksumpi lanka kantavuuta.. ainakin kuvass näyttäs olevan tukevampaa tavaraa..
-
toi loivempi nousu tuo pehmeyttä ja taas paksumpi lanka kantavuuta.. ainakin kuvass näyttäs olevan tukevampaa tavaraa..
Vanha jousen paksuus 17,8 mm ja uusi 21,4 mm.
Huomenna jousen vaihto ja noiden iskareiden tarkastus josko nekin uusiksi, ovathan ne jo yli 10 vuotta tuolla keikkuneet, vaikkei kilometrejä ole kuin 55 tuhatta.
-
Vakkarin liitin kuskinpuolella, ei ole kai kaikissa.
Itsellä seuraavanlainen paketti oottaa asennus insiraatiota, langan vahvuus näissä vallilan jousissa, ihan tönärillä mitattuna 19mm, iskarit (kaasu) vaihtuu samalla kun toinen vuotanut.
Ja korkeus nyt lokarin kaareen 72cm, 15" vanteet.
Täytyis järjestää kummallakin autolla vaihdon jälkeen puolueeton koeajo, niin saatais vertailutietoa muille jotka miettii samaa asiaa... Thumb
-
Vakkarin liitin kuskinpuolella, ei ole kai kaikissa.
Itsellä seuraavanlainen paketti oottaa asennus insiraatiota, langan vahvuus näissä vallilan jousissa, ihan tönärillä mitattuna 19mm, iskarit (kaasu) vaihtuu samalla kun toinen vuotanut.
Ja korkeus nyt lokarin kaareen 72cm, 15" vanteet.
Täytyis järjestää kummallakin autolla vaihdon jälkeen puolueeton koeajo, niin saatais vertailutietoa muille jotka miettii samaa asiaa... Thumb
Näihän tuo olis! Noissa sun jousissa on puoli kierrosta enempi tavaraa ja 1,2 mm vahvuutta lisää verrattuna mun alkuperäisiin, saas nähdä tuleeko tosta mun autosta millanen jyrä, ts. jokainen tiessä oleva katkos jymäyttää helvetillisesti käsille? Tuo koeajo mun puolesta kyllä sopinee jos tällä saitilla löytyy sopiva koeajaja, ja jonka tuomioon uskotaan. Tuo mitta tohon lokasuojan reunaan on mulla mitattu talvirenkailla joissa profiili on korkeampi kuin kesärenkailla, sillä mittasin myös tuon mitan tuohon pölykapselin yläreunaan.
Elikkä mulla lokasuoja olis varmaan pari sentiä alempana tuosta mitasta (70 cm).
-
Tuo koeajo mun puolesta kyllä sopinee jos tällä saitilla löytyy sopiva koeajaja, ja jonka tuomioon uskotaan.
Pitäis ajaa myös ennen vaihtoa...
-
Pitäis ajaa myös ennen vaihtoa...
"Reiska":n koeajo ennen vaihtoa ei enää onnistu, tolpat irti ja kasattu uusilla iskunvaimentimilla, jousilla ja yläpään laakereilla. Muut osat olivat kelvollisia. Tänään pitäisi tolppien asentua paikoilleen jahka tuo parempi puolisko joutaa hivenen jelppaamaan.
-
:laugh:
Näihän tuo olis! Noissa sun jousissa on puoli kierrosta enempi tavaraa ja 1,2 mm vahvuutta lisää verrattuna mun alkuperäisiin, saas nähdä tuleeko tosta mun autosta millanen jyrä, ts. jokainen tiessä oleva katkos jymäyttää helvetillisesti käsille? Tuo koeajo mun puolesta kyllä sopinee jos tällä saitilla löytyy sopiva koeajaja, ja jonka tuomioon uskotaan. Tuo mitta tohon lokasuojan reunaan on mulla mitattu talvirenkailla joissa profiili on korkeampi kuin kesärenkailla, sillä mittasin myös tuon mitan tuohon pölykapselin yläreunaan.
Elikkä mulla lokasuoja olis varmaan pari sentiä alempana tuosta mitasta (70 cm).
Ei suinkaan tule katujyrää, kyyti paranee.
Joustolle tulee lisää pituutta ja auto on ryhdikkäämpi.
Vanhasta jousesta on jouston pituus tyssäytynyt vuosien varrella ja iskunvaimentimen teho jo tipo tiessään.
Nyt alkoi alustalle uusi aika, kaikki hyvin kun jouset hyvin . . .
-
:laugh:
Ei suinkaan tule katujyrää, kyyti paranee.
Joustolle tulee lisää pituutta ja auto on ryhdikkäämpi.
Vanhasta jousesta on jouston pituus tyssäytynyt vuosien varrella ja iskunvaimentimen teho jo tipo tiessään.
Nyt alkoi alustalle uusi aika, kaikki hyvin kun jouset hyvin . . .
Toivottavasti kyyti paranee. Ei päivää ettei pientä vahinkoo, laitoin repsikan puolen ensteks paikoilleen ja siina käännellessä toiseltapuolelta kuului Klonks napa pääsi kaatumaan ulospäin ja vetäisi vetarin irti vaihelaatikosta ja pohjolan tallin lattialle valui laatikkoöljyt. No nekin tulee nyt sitten uusittua tähän remonttiin.
-
No nyt iskarit/jouset laitettu autoon.
(http://karavaanari.org/kuvat/1400437256.jpg)
Reilu 5 cm kori nousi ylemmäksi. Nyt uskaltaa laittaa ketjutkin tarvittaessa pyöriin, eivät hakkaa lokasuojien reunoihin.
-
Kannattaa mitata kokonaiskorkeus nyt, kun on uutta palikkaa, ettei kolahda esim pesuhalliin ajaessa katto tai jos on muuta varustetta katolla (esim tv antenni tms). Muutenhan toi on bueno. Maastokelposuutta tuli lisää 8)
-
Ei vaikutusta korkeusmittaukseen, kun antennimaston pää on korkein kohta sijaiten taka-akselin kohdalla ja auto nousi ryhtiinsä etupäästä. Sivulinja (kylkiviiva) tuli suht'koht vaakatasoon.
-
Viimein sain jouset ja uuret iskarit alle, etupää on nyt noin 1cm alempana kuin takapää.
Auto ei kallistele enään läheskään niin kuin ennen ja ei tullut ns. kivirekeä. voin suositella tuota muutosta...
Takapäähän laitan ilmajouset, tilasin saksasta Goldsmith sarjan 2 piiriset ja irtokompuran, toimitettuna kotio hinta 355€
Tuossa on linkki Saksan myyjälle ja rapatti koodi jolla saa sarjasta 50€ pois. Kysyin myyjältä saako mainostaa ja tämä ok... Eli ei muutakun tilauksia tekemään.
Tuolta löytyy myös takapäähän rautajousia ym.. tarviketta...
http://www.wohnmobilforum.de/gebrauchte_wohnmobile_item,id,8926.html