Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: mike - 25.04.2014 kello on 19:33
-
Mitäs mieltä ollaan? Best caravaanin lehdessä kaupataan cetekin 20a boosteria hupi akun ajon aikaiseen lataukseen. Tekeekö tuolla mitään?
Ei tarviis paksua johtoa vetää läpi auton Eikä releitä laittaa.
-
Mitäs mieltä ollaan? Best caravaanin lehdessä kaupataan cetekin 20a boosteria hupi akun ajon aikaiseen lataukseen. Tekeekö tuolla mitään?
Ei tarviis paksua johtoa vetää läpi auton Eikä releitä laittaa.
En tunne asiaa, mutta kuullostaa ikiliikkujalta.
-
Eikös jotain hakkuri tyyppistä käytetty aikanaan primuksen lämmittimessä nostamaan tulojännitettä? Olisko samaa sukua?
-
Eikös jotain hakkuri tyyppistä käytetty aikanaan primuksen lämmittimessä nostamaan tulojännitettä? Olisko samaa sukua?
Jännitteen nosto ei auta jos virta ei kulje.
-
No kasoppa best caravaanin sivulta moista vehjettä! Ainakin hyvä hinta! Sillä kyselin kun pitää omaan joku systeemi kehittää edullisesti puska parkkia varten.
-
No kasoppa best caravaanin sivulta moista vehjettä! Ainakin hyvä hinta! Sillä kyselin kun pitää omaan joku systeemi kehittää edullisesti puska parkkia varten.
Mihin olet sitä kehittämässä?
-
No kasoppa best caravaanin sivulta moista vehjettä! Ainakin hyvä hinta! Sillä kyselin edulliskun pitää omaan joku systeemi kehittää esti puska parkkia varten.
Millaista olet ajatellut...hieman kiinnostaa
-
Se on tuollainen:
CTEK D250S DUAL 12V, 20A:
D250S DUAL -laturi käyttää voimanlähteenään tasavirtalähteitä, kuten tasavirtageneraatto reita, aurinkopaneeleja tai tuulivoimaa. Se täyttää erilaisten akkujen latausvaatimukset optimoimalla saamansa tehon. D250S DUAL valitsee automaattisesti tarkoitusta varten parhaan tasavirtalähteen (kahdesta kytketystä vaihtoehdosta) ja pystyy tehokkaaseen monivaihelataukseen vaihtamalla näiden teholähteiden välillä. D250S DUAL sopii erityisesti asuntovaunuihin, asuntoautoihin, veneisiin ja loma-asuntoihin, joita ei ole kytketty sähköverkkoon. Laturi alkaa ladata automaattisesti heti, kun se saa virtaa tasavirtalähteestä, kuten käynnistetyn auton tasavirtageneraatto rista tai kytketyistä aurinkopaneeleista. D250S DUAL -laturissa on lämpötila-anturi, joka takaa optimaalisen latausjännitteen kaikissa lämpötiloissa. D250S DUAL takaa, että akkusi ovat aina hyvässä kunnossa, latautuvat nopeasti ja kestävät pitkään.
D250S DUAL on täysin automaattinen 5-vaiheinen laturi, joka antaa 20 A:n virran 12 V:n akuille, joiden varauskyky on 40-300 Ah. IP65-luokan laturi (suojattu vesiroiskeilta ja pölyltä ja hyväksytty ulkokäyttöön) suojaa ajoneuvojen elektronisia osia ja sopii kaikentyyppisille lyijyhappoakuille (avoimet, huoltovapaat, hyytelö- ja AGM-akut). Laturilla on kahden vuoden takuu.
Ominaisuudet:
- Täysin automaattinen 5-vaiheinen laturi
- Alkaa ladata automaattisesti heti, kun saa virtaa tasavirtalähteestä esim. käynnistetyn auton tasavirtageneraatto rista tai kytketyistä aurinkopaneeleista
- Lämpötila-anturi, joka takaa optimaalisen latausjännitteen kaikissa lämpötiloissa
Tekniset ominaisuudet:
- Volttia: 12 V
- Latausjännite: 14,4 V 25 °C:ssa, lämpötilakompensoit u
- Latausvirta: 20 A
- Vuotovirta: <1Ah/kk
- Aaltoisuus: <4%
- Ympäristön lämpötila: -20°C – +50°C, lähtötehoa alennetaan automaattisesti korkeissa lämpöiloissa
- Laturin tyyppi: Viisi vaihetta, täysautomaattinen lataus
- Akkujen tyyppi: Kaikentyyppiset 12 voltin lyijyakut (Avoimet, huoltovapaat, AGM- ja hyytelöakut)
- Akun kapasiteetti: 40–300Ah
- Mitat: 197 × 93 × 49 mm (P × L × K)
- Eristysluokka: IP65, soveltuu ulkokäyttöön
- Paino: 0,73 kg
Käyttöohje:
http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/D250S%20DUAL_FI.pdf
-
Kiitos!!! Paljonkohan mahtaa ottaa tehoa? Riittääkö 20A sulake?
Pitää varmaan hommata.
-
Tuosta ikiliikkuja boosterista oli juttua infon puolella. En muista mihin toteamukseen lie tultu. :)
-
Kiitos!!! Paljonkohan mahtaa ottaa tehoa? Riittääkö 20A sulake?
Pitää varmaan hommata.
Ottaa sen minkä vaunusi akku vastaanottaa + häviöt, eli about (W/0.9). Akkuhan ei viimeisellä ~80% varauskapasitetin jälkeen ihmeemmin virtaa ota, vaan sitten alkaa se hidas vaihe.
Nuukan miehen boosteri olisi ajattaa autosta tuleva latausvirta invertterin kautta verkkovirtalaturill a vaunun akkuun.. sama idea dc-ac + ac-dc muunnoksissa saadaan pistokkeen kautta tuleva latausvirta nostettua sieltä reilusta 12V:sta 14.4 Volttiin. Tupla häviöillä vs. boosteri (dc-dc). Tästä oli juttua tuolla etupressussa..
-
Käsitinkö oikein että tuohon voi aurinko paneelin kytkeä ilman sen omaa säädintä? Taitaa olla se lähellä mjon: iki liikkujaa!!
-
Kyllä kai tuo toimiva peli on, herättää uskoa kun valmistaja on alan teknologiajohtaja.
. Niin minäkin tuon ymmärrän, että aurinkokennon voi liittää suoraan, piirretyissä kaavioissa aurinkokennosta suoraan + napa liitetään tähän. Kun se on tuolla tavalla piirretty, miksipä se ei sitten niin olisi?
Tulee kyllä mieleen että suorastaan loistava laite puskaparkkia harrastavalle. Matkan aikana vaunun akku latautuu auton sähköistä, ja puskaparkissa aurinkokennosta, jos sellainen matkassa mukana on.
Autosta se ottaa jännitehäviöiden johdosta alemmalla jännitteellä suurempaa virtaa, kuin minkä se vaunun akkuun työntää suuremmalla 14,4V jännitteellä.
boosterissa on varmaankin tunnistussysyeemi, sen autosta ottama virta pienenee automaattisesti autosta tulevan jännitteen laskiessa...?
-
Olen tässä yrittänyt miettiä kuumeisesti mistä tässä on kysymys, mutta ei oikein aukea...
Onko kysymys jostain jännitteen kohottamisesta optimi tasoon vai mistä?
Mitäs hyötyä siitä olisi mulle, kun aurinkoisella ilmalla akku täyttyy nykyisenkin säätimen kautta nopeammin, kuin ehdin kuluttaa. Samaten ajon aikana akku ehti latautua täyteen vaikka yöllä ajelisi. Jännitemittari näyttää ajon aikana 14,4v.
Akku on 180 Ah ja siinä on kesäkäyttöön reserviä yllin kyllin.
Toisaalta tuollainen boosteri ei varmaan lataa yöllä pimiään aikaan paikallaan ollessa yhtään enempää.
Luin sen ohjekirjankin
Ei vaan ymmärä...
-
Niin katsos kun mulla se hupi akku EI lataannu muuten kun töpselin päässä. Sillä kyselin että tekeekö tuolla systeemillä mitään. Joku näet pitää kehittää millä sais akkua ladattua ja tuo tuntuisi soveltuvan jolllain lailla siihen hommaan.
Kai se onnistuu ilmankin tiedä ny sitten??
-
"Olen tässä yrittänyt miettiä kuumeisesti mistä tässä on kysymys, mutta ei oikein aukea...
Onko kysymys jostain jännitteen kohottamisesta optimi tasoon vai mistä?
- minä olen ymmärtänyt niin että eiköhän tuo ole hieman niinkuin normaali Ctec- akkulaturi, sillä erolla että verkkovirran sijaan se ottaa latausenergian joko auton sähköjärjestelmästä tai aurinkokennosta.
" Mitäs hyötyä siitä olisi mulle, kun aurinkoisella ilmalla akku täyttyy nykyisenkin säätimen kautta nopeammin, kuin ehdin kuluttaa. Samaten ajon aikana akku ehti latautua täyteen vaikka yöllä ajelisi. Jännitemittari näyttää ajon aikana 14,4v."
- onko tuo 14,4 V mitattuna hupiakun navoista.? Jos on niin sinulla on ilmeisen toimiva systeemi nykyisellään.
" Akku on 180 Ah ja siinä on kesäkäyttöön reserviä yllin kyllin.
Toisaalta tuollainen boosteri ei varmaan lataa yöllä pimiään aikaan paikallaan ollessa yhtään enempää."
- Eipä niin, se ei lataa muulloin kuin auton käydessä tai aurinkokennon tuupatessa sähköä. Yhtäkkiä ei tule mieleen mitään hyötyä mitä tuo sinulle sinun käyttötavoillasi toisi.
Jos käyttäisit talvellakin puskaparkeissa, niin boosteri täyttäisi hupiakun nopeammin, ja akkukapasiteettia voisi suurentaa, vieläpä sekin latautuisi ajomatkojen aikana.
Minusta tuo on akunkestopulmasta käsivälle puskaparkkilaiselle VAUNUILIJALLE oiva laite, varsinkin jos aurinkokennon voi liittää suoraan.
-
Niin katsos kun mulla se hupi akku EI lataannu muuten kun töpselin päässä. Sillä kyselin että tekeekö tuolla systeemillä mitään. Joku näet pitää kehittää millä sais akkua ladattua ja tuo tuntuisi soveltuvan jolllain lailla siihen hommaan.
Kai se onnistuu ilmankin tiedä ny sitten??
Ok...nyt hokasin
Mitenkähän se mulla sitten mahtaa ladata hupiakkua auton laturilla. Kai siellä jonkinlaiset johdot ja rele on.
Ei tuollainen kennokaan katolle enää niin kovin arvokas ole. Mullakin se on vain 80W. Huoleton puurtaja kesällä, kun ei päästä akkua tyhjenemään seisotuksissakaan.
-
Jos käyttäisit talvellakin puskaparkeissa, niin boosteri täyttäisi hupiakun nopeammin, ja akkukapasiteettia voisi suurentaa, vieläpä sekin latautuisi ajomatkojen aikana.
Minusta tuo on akunkestopulmasta käsivälle puskaparkkilaiselle VAUNUILIJALLE oiva laite, varsinkin jos aurinkokennon voi liittää suoraan.
Varmaan näin, mutta...
Vääntäisitkö rautalangasta, miten tuo boosteri eroaa edukseen säätimestä. Kumpikin olisi kennon ja akun välissä. Säädin laskee jännitteen oikealle tasolle ennen akkua. Mistä tuo boosteri saa sitä tehkokkuutta lisää.
Miten tuo boosteri lisää auton laturista saatavaa lataustehoa? Laturihan puskee jo muutenkin täydellä jännitteellä. Periaatteessa akkuja voisi olla vaikka enemmänkin rinnan. Oletettavasti vain lyhyillä matkoilla akut jäisivät vajaiksi. Miten tuo boosteri tehostaa latausta, jos laturista jo muutenkin otetaan kaikki irti, vai otetaanko?
-
Varmaankin hakkurilla nostaa jännitteen ylemmäs. akkuhan täyttyy paremmin kun jännite on optimi. Pitkällä johtimella hupiakun saama jännite voi olla alentunut. < Oletan että tämä on tarkoitus , toteutuksesta en puhu mitään. Solifer ja Polar vaunuihin on tarjolla ollut vuosia vastaava tuote, tehdasasenteisena. (En ole hankkinut ,ohjekirjaa vaan lukenut).
Eikös saksanvaunuissa ole jokin dc/dc laturi tuon muuntajan perässä myös?
-
"Varmaankin hakkurilla nostaa jännitteen ylemmäs. akkuhan täyttyy paremmin kun jännite on optimi. Pitkällä johtimella hupiakun saama jännite voi olla alentunut. < Oletan että tämä on tarkoitus , toteutuksesta en puhu mitään. "
. juuri näin se varmaan on. Jännitehäviöt pitkissä johdoissa.
Toteutuksesta en kyllä puhu mitään minäkään, eikä näytä puhuvan laitevalmistajakaan . Ainakaan minä en onnistunut löytämään yksiselitteistä kytkentäpiirrosta auton/vaunun sähköjohdatuksesta. Paljon on tietoa, mutta se (itseasiassa ainoa) tieto mitä minä etsin, se näyttää puuttuvan.
-
"Olen tässä yrittänyt miettiä kuumeisesti mistä tässä on kysymys, mutta ei oikein aukea...
Onko kysymys jostain jännitteen kohottamisesta optimi tasoon vai mistä?
Jos kennolta tulee 7V ja 1A, se ei akkua lataa. Boosteri tekee siitä 14V ja 0,5A ja johan alkoi sähkö kulkea.
Jos autosta vaunulle tulee vain 12V, boosteri nostaa taas jännän latauskelpoiseksi. Virta pienenee siinäkin.
-
^
siinähän se on kiteytettynä Thumb
-
Jos kennolta tulee 7V ja 1A, se ei akkua lataa. Boosteri tekee siitä 14V ja 0,5A ja johan alkoi sähkö kulkea.
Jos autosta vaunulle tulee vain 12V, boosteri nostaa taas jännän latauskelpoiseksi. Virta pienenee siinäkin.
Taas tuli uutta tietoa...
Minä ole aina luullut, että aurinkopaneelista tulee virtaa niin suurella jänniteellä, että sitä pitää toppuutella säätimellä ennen akkuun syöttämistä. Onko se jännite sitten riippuvainen valon määrästä?
Onko autosta vaunulle sitten piuhat niin pitkät, että se vaikuttaa jännitteeseen? Tuossa retkuiluautossani hupiakku lymyilee auton perällä, mutta kyllä sieltä mittari näyttää täyttä jännitettä auton käydessä. Ainakin oletan, että tieto tulee hupiakusta. Sen kun irrottaa, niin mittari ei anna lukemia ja myös varaustaso ilmaistaan hupiakusta.
-
"Onko autosta vaunulle sitten piuhat niin pitkät, että se vaikuttaa jännitteeseen? Tuossa retkuiluautossani hupiakku lymyilee auton perällä, mutta kyllä sieltä mittari näyttää täyttä jännitettä auton käydessä. Ainakin oletan, että tieto tulee hupiakusta. Sen kun irrottaa, niin mittari ei anna lukemia ja myös varaustaso ilmaistaan hupiakusta."
- Pidän luotettavana vain akun navoista erillisellä mittarilla saatua lukemaa. Mikäli auton mittari näyttää samaa lukemaa, niin sehän kertoo vain sen että auton mittarin lukemaan voi luottaa:)
- Hupiakku jos on väsynyt, eikä jaksa ottaa virtaa, niin jännite navoissa on heti moottorin käynnistämisen jälkeen heti 14,3 tuntumassa. Syystä että koska latausvirta on mitätön, myös jännitehäviö johdoissa on mitätön. -tai sitten johdot on niin paksut ettei jännitehäviötä synny, vaikka latausvirta akkuun päin on sellainen kuin pitääkin.
- Retkiautossa johdot on yhtenäiset, suht lyhyet ja mitä ilmeisemmin senverran paksut ettei jännitehäviötä merkittävässä määrin synny. Vaunuissa on pidemmät johdot, pistokeliittimiä välissä, ja ratkaistavana ongelma ettei autoa startatessa hupikusta lähde virta autoon päin. Siellä voi tulla suuri tuho nykyauton elektroniikalle.
-
Niin katsos kun mulla se hupi akku EI lataannu muuten kun töpselin päässä. Sillä kyselin että tekeekö tuolla systeemillä mitään. Joku näet pitää kehittää millä sais akkua ladattua ja tuo tuntuisi soveltuvan jolllain lailla siihen hommaan.
Kai se onnistuu ilmankin tiedä ny sitten??
Vedä käynnistysakusta paksut kaapelit hupiakulle ja laita väliin rele joka yhdistää akut kun jännite käynnistysakun jälkeen nousee yli 13 voltin tai ohjaa sitä relettä laturin D+ kautta.
-
Jos akkuja yhdistellään paksuilla kaapeleilla, ne pitää laittaa niin ettei VARMASTI eikä KOSKAAN eikä missään tilanteessa pääse kaapeli oikosulkuun. Akuista tuleva monisata-amppeereinen virta aiheuttaa nopean täystuhon.
-
Jos akkuja yhdistellään paksuilla kaapeleilla, ne pitää laittaa niin ettei VARMASTI eikä KOSKAAN eikä missään tilanteessa pääse kaapeli oikosulkuun. Akuista tuleva monisata-amppeereinen virta aiheuttaa nopean täystuhon.
Kertokaas, miten tuo homma on tehtaalla hoidettu...
Onkohan mullakin vedetty sormenpaksuiset kaapelit sinne takaosan hupiakkuun?
Edit: Nyt tuli mieleen, että pakkokos niitä akkuja on yhdistellä. Menee vielä starttiakkukin tyhjäksi kun puskissa fiilistelee.
Voiskos sitä laturilta vain laittaa ohuemmat johdot syöttämään virtaa hupiakulle erikseen. Joku rele vain väliin.
Onhan useissa niinkin, että verkkolaturi samalla lataa starttiakkuakin ohkasilla piuhoilla.
-
Eiköhän nuo asennukset on varsin ajoneuvokohtaisia. Minulla as autossa starttiakun plus navassa akunkenkä josta lähtee monta eripaksuista kaapelia. Jokainen kaapeli on varustettu sulakkeella. Jopa starttimoottorille lähtevässä kaapelissa oli sulake, tosin varsin järeä... ...mikäli asian oikein muistan. Starttiakku on ahtaassa paikassa, ei aivan viitsi kaivaa esiin, jotta voisi asian tarkistaa. :)
-
Tuuossa aloituksessa jo mainitsin ettei tarviis niitä paksuja kaapeleita vetää läpi auton keulasta perään eikä releitä laittaa. Sen takia tätä boosteria kyselin että tekeekö tällä mitään? Jotenkin vaan tuntuu aika arvokkaalta. Jos tuo toimisi parin sadan kilometrin ajolla ni se riittäis.
Tietty vielä jos siihen paneelin vielä hommais??
-
Tuuossa aloituksessa jo mainitsin ettei tarviis niitä paksuja kaapeleita vetää läpi auton keulasta perään eikä releitä laittaa. Sen takia tätä boosteria kyselin että tekeekö tällä mitään? Jotenkin vaan tuntuu aika arvokkaalta. Jos tuo toimisi parin sadan kilometrin ajolla ni se riittäis.
Tietty vielä jos siihen paneelin vielä hommais??
No, vastataan sitten kysymykseen. :D Et tarvitse boosteria. Vedät yhden johdon edestä taakse ja laitat siihen erotusreleen. http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=15488 Sen jälkeen systeemi elää omaa elämäänsä, eikä sinun tarvitse siitä huolehtia.
Yhtä helppoa on vetää 4 neliön kaapeli kuin 1,5 neliötäkin.
-
Matkailuautossa suora johtoveto, kuten edellä esitetään, on kelpoinen. Boosteri on enemmänkin vaunukäyttöön sopiva.
4 neliön Kaapelin alkupäänhän minä laittaisin sulakkeen 20A. Sellainen kunnollinen sulakerakenne, jossa sulakkeen päihin ei muodostu ylimenovastusta.
Tietenkin miinus-Sähkökin jossakin kulkee. Sitä voisi tarkastella miten tuo "maapuoli" hupiakussa on kytketty. Jos menee selkeä paksumpi kaapeli auton peltirunkoon, niin se on ok.
-
Niin sit toimitaan. Taidan vetää alustan kautta ja laittaa erotusreleen starttiakun viereen. Maana toimii auton runko.
Kiitokset vaan.
-
Jos vielä palataan tuohon boosteriin, niin tässä lisätietoa sen toimintaan, lopussa on jopa kaksi videota:
http://www.sunergysolar.com.au/ctek-d250s-dual-dc-dc-battery-charger-20a/
-
Halvin ratkaisu on vaan laittaa rele. Kaikissa latureissa joissa on ajonaikainen lataus on laturiin laitettu pelkkä rele ajon aikaiseen lataukseen alkuperäisesti.
(http://karavaanari.org/kuvat/1399010895.jpg)
-
Halvin ratkaisu on vaan laittaa rele. Kaikissa latureissa joissa on ajonaikainen lataus on laturiin laitettu pelkkä rele ajon aikaiseen lataukseen alkuperäisesti.
(http://karavaanari.org/kuvat/1399010895.jpg)
Tätä kaaviota jo minäkin jotenkin ymmärrän. :)