Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: SFC52815 - 25.04.2014 kello on 08:52
-
Olen tässä nyt tasan 5 vuotta ollut ilman matkailuvaunua/autoa ja nyt on alkanut mietityttämään hankkia ikivanha Solifer 6700 bensakoneella. Jos vaan rahoituksen saa järjestymään, niin eiköhän sellainen tule pieniin matkailuihin hankittua. Perhettäkin kun kerralla saattaa mukana olla sen 6 henkeä.
Olisin kysynyt tuosta Solifer 6700 2.0B- mallista, että löytyykö netistä mistään käyttöohjekirjaa tuollaiseen ja löytyykö moottorista jotain teknistä opasta netistä ?
Onko sanoa suoraan auto, jossa on sama kone käytössä. Sehän on kaiketi PSA 170C- kone jonka löysin googlettamalla juuri äsken, eli kaasarilla varustettu 8v OHV.
Mutta tarkempaa dataa ja kuvia olisi kiva löytää. Samoin tarkempia kuvia huoltokohteista ja toimenpiteistä kyseiseen autoon.
TERO
-
Eikös kyseessä ole kuitenkin Ducaton alusta ajalta noin vuoden 1990 kahta puolen. Korjaamokäsikirjan ja käyttöohjekirjan tiedot käsittävät myös bensiinimallit, joten ainakin skannaamalla tai kopiona ne ovat saatavissa, jos netistä ei löydy.
-
Eikös kyseessä ole kuitenkin Ducaton alusta ajalta noin vuoden 1990 kahta puolen. Korjaamokäsikirjan ja käyttöohjekirjan tiedot käsittävät myös bensiinimallit, joten ainakin skannaamalla tai kopiona ne ovat saatavissa, jos netistä ei löydy.
Alfamerillä on ollut parikin kirjaa aiheesta.
-
Voikos muuten tuossa käyttää 95E10 bensaa, vai pitääkö olla 98E5 ?
TERO
-
Voikos muuten tuossa käyttää 95E10 bensaa, vai pitääkö olla 98E5 ?
TERO
Tähän vastaan itse kun soittokierroksella Raskone Espoossa vahvisti, että tähän nykyään harvinaiseen koneeseen kannattaa käyttää 98:a ja lisäainetta ei tarvita, mutta joskus sitäkin voi laittaa.
TERO
-
No niin, pensasolikka ostettu 7.5.2014 :) Vuoden 1991 Solifer6700.
Lisää tietoa alkaa pulppuamaan osoitteessa http://sfc52815.wiheriakoski.com
TERO
-
Tämä menee seurantaan. Kalustoani kolme vuotta sitten järjestellessäni juuri tuollainen oli yksi vaihtoehto. Bensavehje saattaa olla houkuttelevan vähän käytetty ja hinta-laatu todella kohdallaan. Thumb
Terveisin entinen saabisti ja foorumiaktiivi noin vuodelta Venttikymppi ja Pentium 75.
-
Autoa siivottu ja tehty muutamia huomioita: kilowattimittari ei pyöri, sähköt toimii. Toinen huomio, että moottoritilassa haisee bensa melko paljon. Sisällä myös bensan hajua välillä.
Tero
-
Autoa siivottu ja tehty muutamia huomioita: kilowattimittari ei pyöri, sähköt toimii. Toinen huomio, että moottoritilassa haisee bensa melko paljon.
Tero
Kun meillä vaihdettiin kuljinta niin huomattiin kerran ettei siinä pyöri kwhmittari ,sähkömies tutki kytkennät ja kirosi,tehty päin peetä. Ei ollut mittari rikki vaan kytketty silleen että toiminta riippu mitenpäin töpseli oli seinässä.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Mikäli bensa haisee, kannattaa syy etsiä. Vuodot konetilassa tuon ikäisissä ranskiksissa aika yleisiä. Moottoritilapalot eivät aivan harvinaisia. Syy yleensä aika simppeli; vuoto letkuliitoksessa.
-
ja kannattaa vaihtaa kaikki polttoaine letkut uusiin, oha niillä jo todennäkösesti ikää ja nyky pensat käy vanhojen letkujen kunnon päälle...
-
Bensa siis välillä tuntuu nenään sisälläkin, yleensä kun on ollut jonkin aikaa parkissa. Vuotoja en ole mistään nähnyt silmämääräisesti.
Vaihdelaatikko tuntuu tosi äänekkäältä, edellinen omistaja sanoi, että tyypillistä. Vapaallakin jollottaa melkoista ääntä, eri vaihteilla ulinaa kuuluu myös. Kytkin rempattu kuukausi sitten, silloin kuulemma vaihdettu myös vaihteistoöljyt.
Venttiilien naputus kuulostaa aivan ompelukoneelta, en tiedä kuinka normaalia se sitten on, ei ole fiiateista minkään maailman kokemusta.
TERO
-
Onkoos tosa jo ne hydrauliset nostimet? Ne vaihtoon jos on, ääni hiljenee. Eivät maksa paljoa, ehken jonku 100 euroa + vaihtotyö jos ei ite tee.
-
Tuon ikäiset PSA-bensat hiukan herkkiä palamaan, joten bensan haju kannattaa ottaa tosissaan. Muistelen että jokin vuotoherkkä kohta oli kaasarissa tai kaasarin lähellä, ehkä bensapumppu. Aikaa on nimittäin kulunut aika paljon siitä, kun kyseisiä moottoreita oli pilvinpimein maanteillämme.
Vaihteisto kyllä pitäisi olla aika hiljainen. Erityistä ulinaa ei pitäisi olla, pienet hammasratasäänet joillain vaihteilla ihan normaalia useimmille laatikoille. Vaihde vapaalla, kytkin kiinni- rallatus on aivan tavallista monissa autoissa ihan uudesta saakka. Pitää kyllä hiljentyä kytkimen irrottaessa. Olikohan tämä sellainen malli, jossa kannatti ylitäyttää puolisen litraa vaihteistoöljyä?
Vaihteistoöljy kannattaa vaihtaa ensitöiksi.
Venttiilikoneisto ei myöskään pitäisi ääntää erityisesti. Veikkaan palasäätöä, voin olla kyllä väärässäkin. Välykset kannattaa joka tapauksessa tarkastaa ja mitä ilmeisimmin säätää ja vaihtaa uusi moottoriöljy.
-
Tuon ikäiset PSA-bensat hiukan herkkiä palamaan, joten bensan haju kannattaa ottaa tosissaan. Muistelen että jokin vuotoherkkä kohta oli kaasarissa tai kaasarin lähellä, ehkä bensapumppu. Aikaa on nimittäin kulunut aika paljon siitä, kun kyseisiä moottoreita oli pilvinpimein maanteillämme.
Vaihteisto kyllä pitäisi olla aika hiljainen. Erityistä ulinaa ei pitäisi olla, pienet hammasratasäänet joillain vaihteilla ihan normaalia useimmille laatikoille. Vaihde vapaalla, kytkin kiinni- rallatus on aivan tavallista monissa autoissa ihan uudesta saakka. Pitää kyllä hiljentyä kytkimen irrottaessa. Olikohan tämä sellainen malli, jossa kannatti ylitäyttää puolisen litraa vaihteistoöljyä?
Vaihteistoöljy kannattaa vaihtaa ensitöiksi.
Venttiilikoneisto ei myöskään pitäisi ääntää erityisesti. Veikkaan palasäätöä, voin olla kyllä väärässäkin. Välykset kannattaa joka tapauksessa tarkastaa ja mitä ilmeisimmin säätää ja vaihtaa uusi moottoriöljy.
No huolto tuohon on tehty alkuvuodesta (öljyt, tulpat yms.) ja kytkin vaihdettu reilu kuukausi sitten (silloin kuulemma vaihteistoöljyt vaihdettu)
TERO
-
Kannattaa varmasti käydä jossain auto/matkailuautohuollossa, joilla on tuntumaa vanhoihin Citikka/Peso/Fiat-pakuihin tai matkailuautoihin. Pienellä koeajolla ja tutkinnalla selviää nopeasti mitä on vialla.
Perusautokorjaamo ei ehkä ole oikea paikka.
20-kymppinen autonasentaja, oli sitten merkkiliikkeessä tai ei, ei ole syntynyt edes silloin kun autosi on tehty, joten kannattaa kääntyä suosiolla jonkun seniorin puoleen. Huolto jää muuten äkkiä öljyn ja tulppien vaihdoksi.
PS. Hyvä nyrkkisääntö epänormaalin ja normaalin laatikon ulinan välillä on, että puhallin nollilla ja poppikone sammutettuna ääntä ei saa kuulua enää 80:n vauhdissa. Pikkunopeuksissa kevyt ääntäminen joillain vaihteilla on suhteellisen yleistä.
-
Korjaamokirjan mukaan bensamoottori on työntötankokone normaalilla ruuvisäädöllä. Venttiilinvälykset ovat aika pienet, joten ei noiden pitäisi kovin raklattaa. Liitteenä pari sivua. (Dieselissä on palasäätö)
-
Toiha o hyvä, on ketjukone (ei tarvee hihnan katkeemista pelätä) ja viel kunnon säädöillä venttaalit!
Paljokos tommonen piironki vie bensaa sataselle? Thumb
-
Ensimmäinen tankkaus takana. Keskilulutus 19,1 litraa satasella, tuntuu kovalta. Täyteen tankkauksen jälkeen auton sisälläkin haisi bensa ja ajon jälkeen alle jäi lätäkkö.
Täytynee viedä selvitykseen.
TERO
-
Ensimmäinen tankkaus takana. Keskilulutus 19,1 litraa satasella, tuntuu kovalta. Täyteen tankkauksen jälkeen auton sisälläkin haisi bensa ja ajon jälkeen alle jäi lätäkkö.
Täytynee viedä selvitykseen.
TERO
taitaa tankkis olla parasta ennen päivä jo takana.. niihi muistaakseni sai tarvikkeena pikkasen isompaa muovi tankkia..
-
Omistajan käsikirjan mukaan ducato 18 bensiini avolavapakettimalli n CUNA-stantardin mukainen kulutus on 10,7 l/100 km ja ECE-standardin mukaan subercombin kaupunkiajo 12 l/100 km. Turbodieselin kaupunkikulutus on samassa taulukossa 10,8 l
Minun turbodiesel vie Matkaajan korilla 10 - 11 l /100 km joten suuntaa antavia arvoja nuo lienevät. Ostattelin kerran Soliferin sitä lyhyempää samannäköistä bensiiniautoa ja myyjä kertoi sen kuluttavan kaunistelematta 12 -13 l/100 km.
Kaikki autoni ovat jostain syystä olleet 20 -30 vuotiaita. Volvo Duettin ympärillä alkoi leijua bensankatku ja sitten kerran näin kauempaa sivusta, että tankin alla oli kuin sumua, mutta kadulle ei valunut mitään. Pohjapropun juottamiseen käytetty messinki päästi sumun lävitseen. Korjasin sen liimaamalla bensiininkestävällä tiivisteliimalla huopatossunvartta tankin alapintaan ja kesti ihan hyvin.
-
Perjantaiksi korjaamo varattu.
Huomasin kun kävin kadun varressa autolla, tiputtaa yhä bensaa. Taitaa täyttöputki vuotaa jos tuli tankattua liian täyteen. Sieltä vaihteiston takaa tuntuu tiputtavan.
TERO
-
Edellinen omistaja puhui jotain puhaltimesta, jolla saa matkustamon lämmityskierron päälle auton käydessä, jolloin matkustamo lämpiäisi auton moottorin lämmöllä ???? Siihen liittyen olisi moottoritilassa tuo yksi kennosto jotka näkyy kuvassa vararenkaan vasemmalla puolella. Onko kellään tästä mitään tietoa ?
http://wnet.kuvat.fi/kuvat/sfc52815/Solifer6700/IMG_2693.JPG (http://wnet.kuvat.fi/kuvat/sfc52815/Solifer6700/IMG_2693.JPG)
Ohjaamossa on katkaisin, jolla konetilassa alkaa joku pumppu pyörimään.
TERO
-
Ohjaamossa on katkaisin, jolla konetilassa alkaa joku pumppu pyörimään.
TERO
Liekkö se pumppu sitä varten että, pakkasessa saa koneen lämpimäksi lämmönvaihtimen kautta patterivedellä. Sama lämmönvaihdin lämmittää ajaessa patteriveden moottorin lämmöllä.
-
Liekkö se pumppu sitä varten että, pakkasessa saa koneen lämpimäksi lämmönvaihtimen kautta patterivedellä. Sama lämmönvaihdin lämmittää ajaessa patteriveden moottorin lämmöllä.
Elikkä siis patterivesi kiertää aina konetilan kautta tuon lämmönvaihtimen läpi, joten lämmönvaihdin ottaa moottorista hohkaavan lämmön ja näin pumppu päällä kiertää pattereissa vesi jota koneen hukkalämpö lämmittää.
Muutenhan tuossa siis kiertää vain patteriverkon vesi, eikä siis moottorin jäähdytysneste liity tuohon mitenkään ?
TERO
-
Elikkä siis patterivesi kiertää aina konetilan kautta tuon lämmönvaihtimen läpi, joten lämmönvaihdin ottaa moottorista hohkaavan lämmön ja näin pumppu päällä kiertää pattereissa vesi jota koneen hukkalämpö lämmittää.
Muutenhan tuossa siis kiertää vain patteriverkon vesi, eikä siis moottorin jäähdytysneste liity tuohon mitenkään ?
TERO
Pakkasella ajaessa laitan primuksen säkölämmityksen "päälle" ja erillisellä kytkimellä lähtee silloin patterivesi kiertämään primuksen 12V:n pumpulla. Näin moottorin hukkalämpö tulee sisätiloihin ja primuksen huonetermostaatti katkoo lämmitystä. Silloin vaihtimen pumppu ei tarvitse olla päällä, kun moottorin jäähdytysvesi kiertää vaihtimen kautta moottorin pumpulla. Parkista startatessa on vaihtimen pumppu käynnistettävä, jos aikoo saada koneen primuksella lämpimäksi. ...Lämmön vaihdin on lämmön vaihdin, ja siinä ei patterivesi ja moottorin jäähdytysvesi sekoitu toisiinsa. :)
-
Muutenhan tuossa siis kiertää vain patteriverkon vesi, eikä siis moottorin jäähdytysneste liity tuohon mitenkään ?
TERO
Jäähdytysnestettä siellä patteriverkossakin pitäisi kiertää, vaikka se muodostaakin oman suljetun piirinsä eikä sen tarkoitus ole jäädyttää mitään. Itse käytän samaa nestettä sekä moottorissa että patteriverkossa.
-
Jäähdytysnestettä siellä patteriverkossakin pitäisi kiertää, vaikka se muodostaakin oman suljetun piirinsä eikä sen tarkoitus ole jäädyttää mitään. Itse käytän samaa nestettä sekä moottorissa että patteriverkossa.
No juu tarkoitinkin patteriverkon vedellä patteriverkon jäähdytysnestettä :)
TERO
-
ja toi kuva ei ilmeisesti liity näihi höpinöihi muuten kun on samasta autosta ;D lämmön vaihdin on noin tiiliskiven kokonen murikka joka on yleensä sijoitettu sisälle patteriverkoston väliin mistä lähtee putkipari harhailemaan konehuonetta kohti..
(http://karavaanari.org/kuvat/1400726908.jpg)
siin yks esimerkki on olemassa muunkin näköisiä va taitaa olla yleisin
-
Soliferin integroiduissa autoissa, samoinkuin Pefletissä ym. on ollut lisäkennoja ja puhaltimia myös tuulilasin sulanapitämiseksi pakkasella. Noissa kojelautakuvista ei käy ilmi, onko tuulilasille lisäpuhallusta muuta kuin nuo pari venttiiliä ja kaksi pikkupuhallinta. Tuulilasihan on paljon enemmän edessä kuin pakettiauto-ohjaamolla varustetuissa autoissa eivätkä normaalisuuttimet ole käytössä. Ostattelemani Soliferin myyjä kertoi, että auto piti palauttaa uutena tehtaalle, kun talvella yhden ihmisen piti istua koko ajan kojelaudan päällä ja srapata tuulialasia ajaessa. Tehdas asensi sitten isäkennon ja puhaltimen pelkästään tuulilasia varten.
-
Solkussa on minulla ollessa alusta asti vaihdelaatikko ulvonut kaikilla vaihteilla ja kytkin ylhäällä myös vapaalla rahiseva ääni kuulunut. Lisäksi ykkönen menee paljon huonommin kuin muut vaihteet, jotka loksahtavat juoheasti paikalleen.
Toivottavasti laatikko kestää heinäkuussa alkavan kesälomareissun.
Selittäkääpäs mistä päin tuossa bensaducatossa, vuosimallia 91 voi etsiä kadun varressa vaihteistoöljyn mittatikkua (auton alla), jotta sieltä voisi vähän lisäillä tuota SAE 80W API4GL- öljyä.
Onkohan niinkään keväällä tapahtuneen kytkimenvaihdon yhteyssä vaihteistoöljyjä vaihdettu kuten myyjä sanoi, että kytkimenvaihdossa joudutaan myös öljy vaihtamaan.
TERO
-
XR 1 vaihteistoon, vois auttaa ?
Uudelleen laakerointi auttais enempi.
-
XR 1 vaihteistoon, vois auttaa ?
Uudelleen laakerointi auttais enempi.
Taisit tarkoittaa http://www.x1r.fi/
-
Taisit tarkoittaa http://www.x1r.fi/
Just tota, töissä ja kännyllä tätä rustaan niin en tarkkaan noita kirjain/numerojärjestystä muistanna. . .
Linkityskin on joutavan työlästä . . .
-
Solkussa on minulla ollessa alusta asti vaihdelaatikko ulvonut kaikilla vaihteilla ja kytkin ylhäällä myös vapaalla rahiseva ääni kuulunut. Lisäksi ykkönen menee paljon huonommin kuin muut vaihteet, jotka loksahtavat juoheasti paikalleen.
Toivottavasti laatikko kestää heinäkuussa alkavan kesälomareissun.
Selittäkääpäs mistä päin tuossa bensaducatossa, vuosimallia 91 voi etsiä kadun varressa vaihteistoöljyn mittatikkua (auton alla), jotta sieltä voisi vähän lisäillä tuota SAE 80W API4GL- öljyä.
Onkohan niinkään keväällä tapahtuneen kytkimenvaihdon yhteyssä vaihteistoöljyjä vaihdettu kuten myyjä sanoi, että kytkimenvaihdossa joudutaan myös öljy vaihtamaan.
TERO
Ei kai manuaalivaihteisiss a ole mittatikkua, vaan kurkistuspultti vaiheaskin kyljessä, josta avattuna tulee öljyä jos sitä on tarpeeksi. Öljyä piti olla hieman enempi mitä suositellaan.
-
Ei kai manuaalivaihteisiss a ole mittatikkua, vaan kurkistuspultti vaiheaskin kyljessä, josta avattuna tulee öljyä jos sitä on tarpeeksi. Öljyä piti olla hieman enempi mitä suositellaan.
Noit vexel-loodiin on tikulla, ilman tikkua, tarkistus propulla, ilman tarkistusproppua, täyttöpropulla ja ilman täyttörpoppua. Malleja löytyy . . .
Kaikissa lienee kuiteski tyhjennysproppu ?
Minun Viiussa on vain tyhjennysproppu, öljyt vexel-loodaan laitetaan pakkivalokatkaisija n reijästä. Pakkivalokatkaisin irti ja sen aukosta öljyt loodaan.
2.7 litraa on valmistajan ilmoitus, kolmelitraa oon laittanna ja miltei purnukallinen tuota edellämainittua x1r:ää, myyjän ohjeen mukaan . . . Auton alusta viimevuosituhannelt a -98 pakki oikeella alhaalla, eli se vitos "Poks" looda johon on vaihdettu tamgearssin "tiheempi viitonen" http://www.tamgears.com/
-
JOs siellä tikku on, sieltä se löytyy läheltä rintapeltiä.
-
Luulempa nähneeni mittatikun tosta kuskin puolen etulokarin aukosta kun pyörät on käännettynä oikealle. Täytyypä tässä jussin pyhinä täällä Tilkunpellossa yrittää päästä tutkaisemaan josko tikulle pääsisi ja toivoa että siellä edes on öljyä.
(Jos kadulle valunut bensa olikin vaihteistoöljyt, ennen kuin tankin täyttöputket uusittiin).
Mukana on litra 80w- öljyä ja pieni öljykannu jolla mittatikun reiästä sitä voi sinne lypsää.
Bensan keskikulutus muuten oli nyt 14,1 litraa satasella noin 350 kilsan ajoilla.
Tuli myös huomattua, että takavalot toimii vain parkkikatkaisijalla (takavalot ja etuparkit) ja etuvalot ajovalokatkaisijall a (ajovalot ja etuparkit). Vähän sähkövikaa joo.
Kuuluuko kojetaulussa olevissa ajovalon ja parkin katkaisijoissa aina palaa himmeät valot (siis myös ilman sytytysvirtaa tai valoja) ?
TERO
-
Mittatikku löytyi, mutta mitä sitä käsikopelolla yritti irroittaa, ei se kyllä auki lähde.
Huomiona huomasin myös auton alta sen, että jäähdyttimen flekti puuttuu kokonaan, kehykset on ja piuhoja roikkuu, mutta tuuletin puuttuu.
TERO
-
Mittatikku löytyi, mutta mitä sitä käsikopelolla yritti irroittaa, ei se kyllä auki lähde.
Huomiona huomasin myös auton alta sen, että jäähdyttimen flekti puuttuu kokonaan, kehykset on ja piuhoja roikkuu, mutta tuuletin puuttuu.
TERO
Motonetistä löytyy eri kokoisia sähköflektejä. :)
-
Mittatikku löytyi, mutta mitä sitä käsikopelolla yritti irroittaa, ei se kyllä auki lähde.
Koita kiertää ja nostaa...
-
Uusi vika tuli kotipihassa:
Pyyhkijät ja vilkut lakkasi toimimasta ja samalla hävis tyhjäkäynti, pikkukaasulla röpeltää.
Onko tyhjäkäynti sidoksissa johonkin sulakkeeseen ?
Starttaa kyllä ja liikkuu isommalla kaasulla.
TERO
-
On saman sulakkeen takana kaikki.
Toinen vaihtoehto olisi virtalukonpohja.
-
On saman sulakkeen takana kaikki.
Toinen vaihtoehto olisi virtalukonpohja.
Katsoin auton sisällä kaikki sulakkeet, ne vaikuttavat olevan ehjät.
Liittyykö siis tyhjäkäyntiinkin joku sähköinen ominaisuus ???
TERO
-
Yleensä on jokin tyhjäkäyntiä säätelevä moottori, venttiili tms. Sähköinen sellainen
-
Yleensä on jokin tyhjäkäyntiä säätelevä moottori, venttiili tms. Sähköinen sellainen
Onko muita vinkkejä mistä vikaa etsiä, kun hansikaslokerossa sijaitsevat sulakkeet ovat ehjiä ?
Täytyy viikolla sateettomana päivänä mennä tien viereen tutkimaan autoa tarkemmin.
Mutta kaikki nuo kolme ominaisuutta hävisivät samalla kertaa: tyhjäkäynti, vilkut, pyyhkijät
TERO
-
Onkos siinä ne vanhat puikulasulkkeet. Jos? Niin jokainen irti ja kiinnikkeitten puhdistus ja uudet kupariliuskoilla olevat tilalle. Nuo pidikkeet paras puhdistaa pienellä poranterällä, käsin.
-
Ongelma on todennäköisesti sulakkeessa no. 9 se vaikuttaa aika moneen toimintaan.
-
Ongelma on todennäköisesti sulakkeessa no. 9 se vaikuttaa aika moneen toimintaan.
Mittasin sulakkeen 9, ehjä oli. Vaihdoin kuitenkin uuteen sulakkeeseen, nyt toimii.
Eli voihan se olla, että ongelma esiintyy sadesäällä ajettaessa :D
TERO
-
Mittasin sulakkeen 9, ehjä oli. Vaihdoin kuitenkin uuteen sulakkeeseen, nyt toimii.
Eli voihan se olla, että ongelma esiintyy sadesäällä ajettaessa :D
TERO
Hyvä homma Thumb
-
Mittasin sulakkeen 9, ehjä oli. Vaihdoin kuitenkin uuteen sulakkeeseen, nyt toimii.
Eli voihan se olla, että ongelma esiintyy sadesäällä ajettaessa :D
TERO
Hyvä että toimii. Vanha sulake voi olla vaan niin hapettunut ettei virta kulje lävitse. Kannattaa putsata myös pinnien kolot joiden varassa sulake on.
-
Mikäli useaan sähkölaitteeseen tulee toimintahäiriö samaan aikaan syynä on usein virrankulkuhäiriö miinuksen puolella. Kaikki maadoitukset ( mm moottorin ) kannattaa käydä läpi.
-
Mikäli useaan sähkölaitteeseen tulee toimintahäiriö samaan aikaan syynä on usein virrankulkuhäiriö miinuksen puolella. Kaikki maadoitukset ( mm moottorin ) kannattaa käydä läpi.
Onko kyseiseen tekniikkaan niin paljon tietämystä, että osaisitte heti sanoa, mistä kohden autosta löytyy maadoituspisteet ?
Löysin moottoritilasta ainakin moottorin maadoituksen ja akun miinuksen maadoituksen, täytyy ne putsata.
Mutta mistä löytyy esim. etuvalojen maapisteet ja mistä takavalojen maapisteet ?
TERO
-
Sinun tapauksessa jos moottorilta puuttuisi maa, autosi ei edes kävisi. Putsaa vaan se 9 sulakkeen pidin ja sillä siisti.
-
Sinun tapauksessa jos moottorilta puuttuisi maa, autosi ei edes kävisi. Putsaa vaan se 9 sulakkeen pidin ja sillä siisti.
Ei ole noin yksioikoista. Jos moottorin maajohto on löysällä, voi tulla ihan mitä tahansa ongelmaa.
Kerran ajelin bensa-autolla löysän maajohdon kera, vuoron perään poltteli latausvaloa ja moottorin häiriövaloa - välillä kaikkia mahdollisia. Matka kuitenkin jatkui kunnes koneen sammutti - sitten ei edes inahtanut enää. Kun löysä maajohto löytyi ja oli kiristetty, kaikki toimi ilman mitään ongelmia.
-
Tällä kertaa mukana olisi myös vilkut ja pyyhkijät. Kumpaakaan en saa sähköiseen piiriin moottorin kanssa mitenkään. Saman sulakkeen takana kumminkin + syöttö noille
-
Tällä kertaa mukana olisi myös vilkut ja pyyhkijät. Kumpaakaan en saa sähköiseen piiriin moottorin kanssa mitenkään. Saman sulakkeen takana kumminkin + syöttö noille
Tuo on tosi. Kaikkien maajohdot ei voi irrota samallakertaa.
-
Vai moottori ei edes kävisi ilman maakaapelia? Ehkä niin, mutta ei välttämättä. Ainakin oma Fiiju vuonna miekka ja kilpi kävi erinomaisesti, vaikka automaalaamossa oli unohdettu kytkeä moottorin maakaapeli. Suurin osa sähkölaitteista toimi miten sattui ja taisi ilmassa olla pientä käryn poikastakin. Pikaisen omatoimisen tutkimuksen jälkeen vika löytyi ja oireet poistuivat. Autokaan ei ehtinyt palaa. Maalaamon "ammatti"miehet tokaisivat asiasta kertoessani " emme me ole kaapeliin koskeneetkaan". Ehkäpä mutteri oli itsestään vain irronnut ja kiertynyt piuhan putoamisen jälkeen itse takaisin...
-
Eiköhän tuo arvauspuoli jätetä ammattimiehille. Meitä heikkovirtaukkoja on täällä aika monta.
-
Jep, jätetään vaan, mutta ei niille "ammattimiehille", jotka työskentelevät "alppimaassa" tai työskentelivät jo edesmenneessä automaalaamossa. ::)
-
Muuten, tiedätkö mitä tapahtuu kun autoa yritetään käynnistää ilman moottorissa olevaa maakaapelia ja maa menee pelkästään runkoon. Hieman tapauksesta riippuen ja kuinka kauan vääntää startista.
Yleensä ison savun jälkeen tutkitaan vahinkoja. Mikäli kone ei saa muuta kautta maata niin se hakee kaikkien sähkölaitteitten kautta sitä.
Tällöin yleensä vauriot on mittavat.
Tuo moottorin maadoitus on helppo katsoa yleismittarilla, mittaat vaikka jännitepuolella mikä on jännite ero akun - ja moottorin välillä. Normaalisti se on 0v.
-
Lue edeltä mitä silloin tapahtui.
-
Nyt puhuttiin aloittajan ongelmasta. Joka korjaantui tuolla sulakkeella. Avaa omastasi uusi aihe jos haluat siihen apua. Ei ole selkeää mikäli yhteen ketjuun tuodaan muita ongelmia.
-
??? Kannattaa lukea mitä olen kirjoittanut. Kerroin että KAUAN SITTEN Matkailufiiatissa automaalaamo unohti kytkeä moottorin maadoituskaapelin, jonka seurauksena sähkölaitteet toimivat miten sattuivat ja jostain nousi uhkaavaa käryä. Autolla pystyi ajamaan, mutta en kokeillut miten pitkälle pääsee, vaan etsin vian aiheuttajan ja korjasin ongelman yksinkertaisesti kytkemällä maadoituspiuhan takaisin kiinni.
-
Tähän maadoituksiin palatakseni vielä, onko muilla tietoa, mistä auton perästä löytyy maapiste takavaloille, vai onko piuhat vedetty eteen saakka ?
Kun omassa nuo takavalot vilkkuu vilkkujen tahdissa.
Osaisiko joku tuohon sanoa, miksei ajovalokatkaisijast a syty kuin etuvalot (ajovalot ja parkit) ?
Takavalot syttyvät vain parkkikatkaisijasta (etuparkkien kanssa)
Täytyy loppuviikon aikana hiukan fiksailla sähköjä, maanantai-aamuna lähtö Tilkunpellon kautta Tuuriin.
TERO
-
Voipi olla että takavalon sisällä liittimet hapettunut ?
Sieltä se johto lähtee jonnekkin päin sitä seuraamalla paikan löytää.Yleensä menee toiseen takavaloon ja jatkuu siitä eteenpäin /tai liitetty suoraan koripeltiin lampun sisällä.
Itse katkaisin koko johdon ja laitoin kokonaan uuden. Huolellinen puhdistus ja liittimien tarkistus/kiristys.
Juuri tuo ,että vilkkuu vähän "kaikki samaan tahtiin" kertoo sen että maadotus on heikko.
Voisi myös ajatella että laittaisi heti kokonaan uuden maadoitusjohdon ja jakaisi siitä takavaloille.
Se että ne palaa väärästä katkaisijasta saattaa olla että on johto jostain jäänyt irti/tai kytketty kokonaan väärään katkaisijaan.?(tai kokonaan poikki.)
Terv Toivo
-
Osaisiko joku tuohon sanoa, miksei ajovalokatkaisijast a syty kuin etuvalot (ajovalot ja parkit) ?
Takavalot syttyvät vain parkkikatkaisijasta (etuparkkien kanssa)
TERO
Eihän Ducatossa ole erillistä parkkikatkaisijaa :o
Parkit saa jäämään vanhemmassa Ducatossa päälle painamalla virtalukossa olevaa painiketta kääntämällä vastakkaiseen suuntaan normaalista.
Jos tuossa on erillinen parkkivalokytkin joka on varmaan oma versio kun ei ole osattu käyttää Ducaton omaa
-
Eihän Ducatossa ole erillistä parkkikatkaisijaa :o
Parkit saa jäämään vanhemmassa Ducatossa päälle painamalla virtalukossa olevaa painiketta kääntämällä vastakkaiseen suuntaan normaalista.
Jos tuossa on erillinen parkkivalokytkin joka on varmaan oma versio kun ei ole osattu käyttää Ducaton omaa
Kyllä minulla on kojelaudassa ihan ajovaloille ja parkeille omat katkaisijat, samoin ohjekirjassa.
Tässä kuva ohjekirjasta.
Ainoa ero mikä ohjekirjassa autooni on, katkaisijat yläasennossa ei pala mikään ja lisäksi valokatkaisijoiden napeissa palaa himmeä valo aina avaimen asennosta riippumatta.
ja vikana siis se, että takavalot eivät syty ajovalokatkaisijast a.
TERO
(http://karavaanari.org/kuvat/1403689618.jpg)
-
Kyllä minulla on kojelaudassa ihan ajovaloille ja parkeille omat katkaisijat, samoin ohjekirjassa.
TERO
(http://karavaanari.org/kuvat/1403689618.jpg)
Sorry, ajattelin sen olevan edellistä mallia :(
Minulla on hämärä mielikuva noiden kytkimien toiminnasta mekaanisesti yhdessä.
Siitä on vain niin kauan kun olen ollut tuon version Ducatossa, että se on vain hämärä muisto, mutta ehkä joku parempimuistinen voisi kommentoida
-
Onko nuo valot releen tai kahden takana, pitäisikö ajovalokytkimen ohjata kahta ja parkkivalokytkimen yhtä?
-
Tuo valokatkaisimien himmeänä palaminen voi johtua maan puutteesta siellä valoilla.
-
Valojen johdotuskaavio voisi olla tuon linkin mukainen...
http://goo.gl/ZtQDJ1
-
Lamppujen kannat ja liitokset putsattu, sulakeboksin kannat ja sulakkeet putsattu, akun maapisteet viilattu ja putsattu, samoin moottorin maa ja joku muukin maapiste.
Ei mitään vaikutusta.
Ompa outo sähkövika.
Nyt sain ajovalot toimimaan molemmat, mutta ajovalokatkaisijall a menee siis päälle vain ajovalot ja parkkikatkaisijalla etuparkit ja takavalot.
Vikana siis vielä:
Takavalot ja etuparkit palavat vain parkkikytkimellä eikä syty samalla ajovalokatkaisimen kanssa. (Ohjekirjan mukaan pitäisi)
Takavalot vilkkuu vilkun tahtiin
TERO
-
Laitappa valoille omat maa johdot, ei niistä haittaakaan ole eikä ole iso vaiva.
-
takavaloissa siis huono maadoitus koska maadottaa polttimoiden kautta
-
Irroitin vielä valokarkaisijat liittimistä ja takaisin, ei muutosta.
Otin pois katkaisijoiden valot, eipä hohda enää :D
TERO
-
Mut vedä nyt ihmeessä takavaloille uudet maat. Tai etsi se vikakohta missä on ylimenovastus liian suuri.
-
Toihan on helppo mitata jännitemittarillä, jos maajohdossa valon kannassa on jotain jännitettä niin maa on huono. Eli mittarin maajohto maihin esim. runkoon ja plus johdolla lampun miinuskantaan ja jos on voltteja on maavika. Tämä siis vain minun ajatusmailma. :-[
-
Toihan on helppo mitata jännitemittarillä, jos maajohdossa valon kannassa on jotain jännitettä niin maa on huono. Eli mittarin maajohto maihin esim. runkoon ja plus johdolla lampun miinuskantaan ja jos on voltteja on maavika. Tämä siis vain minun ajatusmailma. :-[
Jos siellä kaikki vilkkuu kerralla, niin 99,99 prosenttisesti se on maavika.