Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: Bukari - 14.04.2014 kello on 15:00
-
Morjens.Osaisko joku kertoa missä vika? Minulla on LMC as.auto v-00 ja vesikeskus lämmitys alkoi temppuilemaan(aquaflex6)
Ensin pannun kyljessä rele alkoi rätkyttämään jolloin sammutin koko laitteen.Annoin jäähtyä ja sitten ei enää tullut virtaa seinäpaneeliin kun yritin käynnistää.
Piirikortille tulee sininen + ja ruskea - johto,mutta ei tule virtaa.Vedin akulta suoraan pienen sulakkeen kautta virran + napaan ja seinäpaneeliin tuli virta ja vesipumppu alkoi pyöriä.Rele rätkytti edelleen ja vaihdoin uuden releen ja sama juttu.Istuimen alla,akun vieressä on iso riviliitin ,mihin on kytketty paljon johtoja.Tästä lähtee myös johot pannulle,mutta tähän alkupäähänkään liittimelle ei tullut virtaa.Missä vois mahdollisesti olla vika?Mielestäni sulakkeet oli ehjät laturin kyljessä ja akussa on virtaa kun juuri latasin.Hyvät neuvot olis tervetulleita..Kiit os jo etukäteen
-
Morjens.Osaisko joku kertoa missä vika? Minulla on LMC as.auto v-00 ja vesikeskus lämmitys alkoi temppuilemaan(aquaflex6)
Ensin pannun kyljessä rele alkoi rätkyttämään jolloin sammutin koko laitteen.Annoin jäähtyä ja sitten ei enää tullut virtaa seinäpaneeliin kun yritin käynnistää.
Piirikortille tulee sininen + ja ruskea - johto,mutta ei tule virtaa.Vedin akulta suoraan pienen sulakkeen kautta virran + napaan ja seinäpaneeliin tuli virta ja vesipumppu alkoi pyöriä.Rele rätkytti edelleen ja vaihdoin uuden releen ja sama juttu.Istuimen alla,akun vieressä on iso riviliitin ,mihin on kytketty paljon johtoja.Tästä lähtee myös johot pannulle,mutta tähän alkupäähänkään liittimelle ei tullut virtaa.Missä vois mahdollisesti olla vika?Mielestäni sulakkeet oli ehjät laturin kyljessä ja akussa on virtaa kun juuri latasin.Hyvät neuvot olis tervetulleita..Kiit os jo etukäteen
Jos lämmittimelle ei tule jännitettä on jossain sulake palanut. Jos laturi on EBL niin siinä lämmityksen sulake. Sulake tarkistetaan aina mittaamalla. Sitten kun lämmittimeen tulee jännite niin laita jännitemittari pääohjainkortin napoihin ja käynnistä pannu sekä seuraa jännitettä. Kun olet löytnyt sen viallisen sulakkeen niin todennäköisesti myös vika hävisi.
-
Autossa EBL 99 laturi.
Sulakkeet mittasin..kaikki näytti olevan ehjiä.
Ei tullut virtaa laturin taa pistokkeelle(lämmitys)..olisko mahdollista että laturissa vikaa?
Huomenna tarkistan vielä kertaalleen sulakkeet ja mittaan virran tulon.
Eikös tuo 4 ole lämmitys?
Jos käänsin tuon 12 katkaisimen alas niin virrat sammui kaikki,,eli oltava yläreuna sisään painettuna tässä mallissa.
-
Autossa EBL 99 laturi.
Sulakkeet mittasin..kaikki näytti olevan ehjiä.
Ei tullut virtaa laturin taa pistokkeelle(lämmitys)..olisko mahdollista että laturissa vikaa?
Huomenna tarkistan vielä kertaalleen sulakkeet ja mittaan virran tulon.
Eikös tuo 4 ole lämmitys?
Jos käänsin tuon 12 katkaisimen alas niin virrat sammui kaikki,,eli oltava yläreuna sisään painettuna tässä mallissa.
Tässä kuvat sulakkeista. Onko akussa jännitettä?
(http://karavaanari.org/kuvat/1397488036.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1397488088.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1397488213.jpg)
-
Sulakkeista en löytäny vikaa mutta muuntajan takaa joku pistokkeista ei yhdistäny kunnolla.Kun irroitin kaikki pistokkeet ja laitoin paikoillensa,pannu heräs talaviunilta,(kosketus häiriö jossain).Puhdistin pannun samalla kun se oli irti.Nyt on sellainen homma että pannu tuntuu hirmu tehokkaalta ja kuuluu melekonen pohina kun se palaa. Ulos pakoputkesta tulee aika kuumaa ilimaa käydessä,ei pysty sormia kauaa pitämään.Onko tämä nyt normaali juttu vai vioittuko joku mahdollisesti puhdistuksessa?Puhaltelin verkot kevyesti ilimalla ja pannun pesän sitten kovalla paineella puhtaaksi.Verkot oli täysin ehjät.Olisko niin että tämä oli ennen tukossa ja nyt vasta palaa kuten kuuluukin?
-
Ilimaa siellä on vielä ja kuinkas saan kaiken ilmattua pois.Hieman lurahteloo vielä ja en tohi kauaa antaa palaa ettei sulata tai polta tiivisteitä tai pannua.
-
Sulakkeista en löytäny vikaa mutta muuntajan takaa joku pistokkeista ei yhdistäny kunnolla.Kun irroitin kaikki pistokkeet ja laitoin paikoillensa,pannu heräs talaviunilta,(kosketus häiriö jossain).Puhdistin pannun samalla kun se oli irti.Nyt on sellainen homma että pannu tuntuu hirmu tehokkaalta ja kuuluu melekonen pohina kun se palaa. Ulos pakoputkesta tulee aika kuumaa ilimaa käydessä,ei pysty sormia kauaa pitämään.Onko tämä nyt normaali juttu vai vioittuko joku mahdollisesti puhdistuksessa?Puhaltelin verkot kevyesti ilimalla ja pannun pesän sitten kovalla paineella puhtaaksi.Verkot oli täysin ehjät.Olisko niin että tämä oli ennen tukossa ja nyt vasta palaa kuten kuuluukin?
Palopesä on sökö. Anna olla päällä ja seuraa paisuntasäiliön pintaa. Jos alkaa nopeasti nousemaan niin kierto ei kerkiä liikuttamaan nesteitä, joten palopesävika.
-
Jos palopesä on sökö niin voikos sen korjata vai meneekö aina uuteen.Täytyy ottaa pannu irti ja tutkia tarkemmin.Kiitoksia ..
-
Luultavasti palo pesiä ei enään saa , mutta otappa MJO yhteyttä yv :llä hänellä on nämä kyseiset lämppärit hankassa
-
Kokeilin pannua..oli toinen pesän tiiviste huono ja hieman vuoti.Pistin uudet O renkaat molempiin päihin.Palopäässä nuo verkot on niin hyvän näköiset että niille en aio tehdä tässävaiheessa mitään.Kokeilen että kuinka pöhisöö.Näkeekö verkon kunnon silmämääräisesti vai onko se sisällä oleva verkko palanu jos on?
Näytin kaverillekkin ja meinas että pitäs pelittää..toki minulla on vara antaa siimaa ja tunnustaa että voi toki olla palanu.Tuo minua hieman asakarruttaa kun pakoputkesta tuli niin kuumaa ettei sormia oikein pysty pitämään reiällä.Kuinkas on toisilla joilla on Aquaflex6 vesikeskuslämmitys,puhaltaako kuinka kuumaa pakoputkesta ja kuuluuko selvästi polttimen ääni palaessa?
-
Kokeilin pannua..oli toinen pesän tiiviste huono ja hieman vuoti.Pistin uudet O renkaat molempiin päihin.Palopäässä nuo verkot on niin hyvän näköiset että niille en aio tehdä tässävaiheessa mitään.Kokeilen että kuinka pöhisöö.Näkeekö verkon kunnon silmämääräisesti vai onko se sisällä oleva verkko palanu jos on?
Näytin kaverillekkin ja meinas että pitäs pelittää..toki minulla on vara antaa siimaa ja tunnustaa että voi toki olla palanu.Tuo minua hieman asakarruttaa kun pakoputkesta tuli niin kuumaa ettei sormia oikein pysty pitämään reiällä.Kuinkas on toisilla joilla on Aquaflex6 vesikeskuslämmitys,puhaltaako kuinka kuumaa pakoputkesta ja kuuluuko selvästi polttimen ääni palaessa?
Kyllä se pakokaasu kuumaa on. Kun pannu käy niin kuuluuko pääohjainkortista releiden räpsätystä? Toimiiko pannu koko ajan kolmosteholla? Kaasuventtiilin ledeista ( vasen sivu ) näkee jos tehot vaihtelee 3:mos ja 2:kos tehon välillä. Pitäisi siis vaihdella tehoja kun vaunu on kylmä. Jos ei vaihtele tehoja vaan palaa koko ajan 3:mos teholla niin laita pääohjainkorttiin konkka, sitten toimii oikein. Kuva alla.
Palopesän kärkien puolelta kun sormella painat sitä verkkoa, jos antaa periksi on palopesä jo sökö, mutta jos on kova vastassa niin ei ole vielä palanut, mutta voi olla reikälevy ruostunut tukkoon. Palopesässä on kolme isoa ja yksi pieni reikälevy.
(http://karavaanari.org/kuvat/1397739550.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1397739935.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1397739979.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1397740677.jpg)
-
Jos kevyesti painaa reikälevyä tai ilmapistoolilla tuhauttaa verkkoa..antaa periksi ja menee kuopalle mutta palautuu takaisin hieman kuperaksi.Olisko tässä sitten vielä palopää remppa edessä?
-
Jos kevyesti painaa reikälevyä tai ilmapistoolilla tuhauttaa verkkoa..antaa periksi ja menee kuopalle mutta palautuu takaisin hieman kuperaksi.Olisko tässä sitten vielä palopää remppa edessä?
Kyllä mielestäni on ja sitten pannusi on taas hyvä 10-20 vuotta. Aquaflex on lämmittimenä yhtä hyvä kuin Aldetkin ja helpompi huoltaa kunhan palopesä on kunnossa. Kuva vielä millaista reikälevyä siinä on, mutta tee uudet rosterista niin on ikuinen. Thumb Tuon reikälevyn reikä pinta-ala on 51%. Voit tehdä myös isomman reija esim. 2,7mm ja kolmiomitta 4mm, jolloin reikäpinta-ala on 43%, mutta toimii hivin. Reikäpinta-ala ei voi olla 51%:tia suurempi, muuten syntyy ongelmia esim. puhaltimen kierrosluvussa ja liekintunnistuksess a.
(http://karavaanari.org/kuvat/1397748317.jpg)
-
Tuolla ylemmissä kuvissa on ohje porata pistehitsit pois 4mm:n poralla, mutta poraa 6mm:llä.
-
Kyllä se on varmasti viisainta rempata nyt sitten kerralla kuntoon,kun pannu on irti autosta vielä.
Pitää aukaista ja kahtoa mitä saan aikaiseksi.Kiitoksi a!
-
Palopää levellä ja kyllä lämmitinguru oli oikeassa..palopää palanu.
Nyt olis vielä pienempi verkko hakusessa,isompi jo löytyi.
Oletko hitsannu vain pienet hepit kaulukseen kun olet koonnut vai kiertäny läpi asti?
-
Palopää levellä ja kyllä lämmitinguru oli oikeassa..palopää palanu.
Nyt olis vielä pienempi verkko hakusessa,isompi jo löytyi.
Oletko hitsannu vain pienet hepit kaulukseen kun olet koonnut vai kiertäny läpi asti?
Mikä pienempi verkko? Kiertänyt läpi jos tarkoitit smirklatun reunan kiinnilaittoa.
-
Niin,tässä on esten se verkko missä on ne sakarat,,sitten on tosi pienuireikäinen verkko,olisko 1mm reikä ja sitten on se 1.5mm reikäverkko.Tuo 1mm reikäinen vielä hakusessa.
Tuota smirklattua kaulusta tarkoitin.Oletko vain pistäny siihen pienet hepit micillä vai kiertäny läpi asti kiinni?
-
Niin,tässä on esten se verkko missä on ne sakarat,,sitten on tosi pienuireikäinen verkko,olisko 1mm reikä ja sitten on se 1.5mm reikäverkko.Tuo 1mm reikäinen vielä hakusessa.
Tuota smirklattua kaulusta tarkoitin.Oletko vain pistäny siihen pienet hepit micillä vai kiertäny läpi asti kiinni?
Olen kiertänyt kononaan ympäri, mutta heppeinä vetänyt ja hionut sitten siistiksi. Kaikki verkot on samankokoisia. Se verkko on ruostunut melkein umpeen siksi voi luulla sen olevan pienempi. Mistä löysit 1,5mm ja 2mm kolmiomitalla olevaa reikälevyä? Älä käytä seostamattomasta pellistä tehtyä vaan käytä rosterista niin on ikuinen. ;)
-
Minulla oli tietsikan vanha kaiutin(basso) siinä oli 1.5mm reikälevyä ja aika kovaa ja kirkasta sellaista.
Nyt sitten tuli uusi vika..kun yrität käynnistää pannua,puhallin lähtee pyörimään ja kaksi kertaa napsauttaa kaasureleellä mutta ei syty...Ilmeisesti ei saa kaasua,luulisin ainakin.Eikös se johto missä on metallinen osa päässä ja on pannussa reikään työnnetty,ole ylikuumenemis suoja?Onko sillä merkitystä missä asennossa se on.Jos tuo sähkövastuksen ylikuumenemis suoja on lauennut,vaikuttaako se kaasupuoleen?
-
Minulla oli tietsikan vanha kaiutin(basso) siinä oli 1.5mm reikälevyä ja aika kovaa ja kirkasta sellaista.
Nyt sitten tuli uusi vika..kun yrität käynnistää pannua,puhallin lähtee pyörimään ja kaksi kertaa napsauttaa kaasureleellä mutta ei syty...Ilmeisesti ei saa kaasua,luulisin ainakin.Eikös se johto missä on metallinen osa päässä ja on pannussa reikään työnnetty,ole ylikuumenemis suoja?Onko sillä merkitystä missä asennossa se on.Jos tuo sähkövastuksen ylikuumenemis suoja on lauennut,vaikuttaako se kaasupuoleen?
Se ylikuumenemissuoja pitää olla oikosulku kun mittaat ohmimittarilla. Toi kaijutin reikälevy on hyvää, muta ei ikuista. Etsin itse puhaltimen sormi/ pölysuojaa joka on saman kokoista. Jos käytät sitä reikälevyä niin maalaa se ensin Trinitrolin alumiini värillä niin ei ruostu. Katso kuvasta lämpösuojan kytkentä. Saatko kuvaa siitä reikälevystä?
(http://karavaanari.org/kuvat/1397922998.jpg)
-
Reikälevystä en huomannu ottaa kuvaa mutta samaten prässäsin kuin tuolla edellinen kaveri.
Nyt on poltin jo paikalla.Vielä kun syttyis palamaan.Täytyy huomena taas miettiä ja mittailla.
-
Reikälevystä en huomannu ottaa kuvaa mutta samaten prässäsin kuin tuolla edellinen kaveri.
Nyt on poltin jo paikalla.Vielä kun syttyis palamaan.Täytyy huomena taas miettiä ja mittailla.
Heiluuko kaasuventtiilin liitin kun kokeilet, eli onko juotokset murtuneet?
-
ei minun mielestä heilunu..mutta huomena jatkan harjoituksia,mittailuja.
-
kaasuventtiiliohjai n johdot tinattu uudestaan ja ok siltäosin
kaasuventtiliissä napsahtaa parikertaa terävästi peräkanaa kun yrittää sytyttää..
sytytys muuntajan kelt.+ napaan tulee virta jonkun sekunnin ajaksi sytyttäessä..
ei vaan syty.Jos otan pois tuon keltaisen johdon,syttyy pun. häiriövalo paneelissa palamaan ja ilmapuhallin puhaltaa voimakkaasti.Mutta jos kaikki on paikallaan,häiriövalo ei syty..yrittää vain sytyttää n.15sek väliajoin.
Onko tuo sytytys kärkien väli kuinka tarkka?
Voisko olla tuo sytytys muuntaja sökö?
Voiko sen takistaa että pelaako?
Kaasua on,lähes täysi pullo.
En keksi enää muuta kuin käret tai sytytys muuntaja..
voihan toki olla muutakin.Mitä oletta mieltä? :o
-
kaasuventtiiliohjain johdot tinattu uudestaan ja ok siltäosin
kaasuventtiliissä napsahtaa parikertaa terävästi peräkanaa kun yrittää sytyttää..
sytytys muuntajan kelt.+ napaan tulee virta jonkun sekunnin ajaksi sytyttäessä..
ei vaan syty.Jos otan pois tuon keltaisen johdon,syttyy pun. häiriövalo paneelissa palamaan ja ilmapuhallin puhaltaa voimakkaasti.Mutta jos kaikki on paikallaan,häiriövalo ei syty..yrittää vain sytyttää n.15sek väliajoin.
Onko tuo sytytys kärkien väli kuinka tarkka?
Voisko olla tuo sytytys muuntaja sökö?
Voiko sen takistaa että pelaako?
Kaasua on,lähes täysi pullo.
En keksi enää muuta kuin käret tai sytytys muuntaja..
voihan toki olla muutakin.Mitä oletta mieltä? :o
Mittasitko sen lämpösuojan? Kytke erillinen maajohto kaasuventtiilin maa-pisteeseen ja kokeile sitten. Tuntuu kuin pääventtiili ei aukeaisi.
-
Lämpösuoja mitattu,pelaa.Laitoin lisä maajohdon,ei auttanu.Yrittää käynnistyä mutta ei.Ei haise kaasulle tippaakaan.Häiriö valo pun. paneelissa ei syty vaikka kuinka yrittää sytyttää.olisko sittenkin tuo kaasuventtiili ettei se aukea?Huomena otan sen auki ja katson tilannetta.Olisko se mahdollista että purkaessa menny jäähdytin nestettä..vaikuttas ko se
-
Lämpösuoja mitattu,pelaa.Laitoin lisä maajohdon,ei auttanu.Yrittää käynnistyä mutta ei.Ei haise kaasulle tippaakaan.Häiriö valo pun. paneelissa ei syty vaikka kuinka yrittää sytyttää.olisko sittenkin tuo kaasuventtiili ettei se aukea?Huomena otan sen auki ja katson tilannetta.Olisko se mahdollista että purkaessa menny jäähdytin nestettä..vaikuttas ko se
Tarkistitko kaasuventtiilin piirilevyn juotokset kun puhuit johtojen tinauksesta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1398007464.jpg)
-
kaasuventtiilin liittimen johot juotettiin uudestaan,oli epäillyttävät.Nyt seuraavaksi mittaan tuon jännitteen..
-
Piirikortin jännitteet mitattu..
piirikortille tulee 12.6 v
ja siihen toiseen nastaan vain 0.01 v
maan otin maajohdosta mikä on keltavihreä,paksu maajohto alakaapissa.
Paljonko tuossa pitäis olla voltteja että aukeaa kaasuventtiili?
-
Piirikortin jännitteet mitattu..
piirikortille tulee 12.6 v
ja siihen toiseen nastaan vain 0.01 v
maan otin maajohdosta mikä on keltavihreä,paksu maajohto alakaapissa.
Paljonko tuossa pitäis olla voltteja että aukeaa kaasuventtiili?
Maan saat siitä pääohjainkortin miinus liittimestä. 12 volttia pitäisi tulla kaasuventtiili liittimen 2:kos nastaan pääohjainkortilla..
-
Tarkistin vielä mittauksen.
Otin maan siitä piirikortin - johosta
samaa näytti eli tulee 12.6 v ja siihen nastaan vain 0.01 v
onko nyt piirikortissa sitten vika?
-
Tarkistin vielä mittauksen.
Otin maan siitä piirikortin - johosta
samaa näytti eli tulee 12.6 v ja siihen nastaan vain 0.01 v
onko nyt piirikortissa sitten vika?
Tuolta se vaikuttaa. Eihän sinulla ollut se releen vaihto juttu?
-
ei ole mitään vaihdettu.Alkuperäi nen painos
-
Laitoin yv viestin,Tuliko perille?
Ei ainakaan vielä.
-
menikö sähköpostiin..laito in uuden
-
menikö sähköpostiin..laito in uuden
Meni sähköpostiin ja vastasin siihen. Thumb