Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Rookie - 8.04.2014 kello on 09:18
-
Olisiko antaa vinkkejä vaunun valintaan seuraavilla kriteereillä:
-hinta max. 10K€
-2 aikuista, lapset 3, 9 ja 11v
-haaveissa kerrossängyllinen malli (lapsille aina peti valmiina!), kaksikerroksinen lienee helposti muutettavissa kolmekerroksiseen?
-liikkuvaa reissaamista ympäri Suomea, ei pitkäaikaista leirintäalueella asumista
-kolmen vuodenajan käyttö, vain satunnaisia talvireissuja
-vetoauton rekisteriotteessa raja 1800kg
-Hometalotaustaisena maakellarin hajuiset vaunut tippuu heti vaihtoehdoista pois
Kumpi parempi, vanhempi ”laatuvaunu” ja uudempi ”halpis” ? Tähän ei varmaankaan kaikkia miellyttävää totuutta löydy, mutta hyviä perusteluita?
Voiko ilmalämmitteisellä vaunulla selvitä hengissä tai jopa viettää laatuaikaa satunnaisilla talvireissuilla? Kokemusta on lasten kanssa telttareissuista ympäri vuoden ja kukkahattuihmisten suureksi hämmästykseksi ollaan yhä hengissä.
Jos valinta kohdistuu ilmalämmitteiseen ”saksalaiseen” vaunuun niin onko edessä vaunun vaihto ensimmäisen talven jälkeen parempaan kun hermot menee ”jatkuvaan paleluun” (itse en tähän usko mutta isot pojat väittää näin!). Suuri kaasun tai sähkönkulutus ei mielestäni ole ongelma kun ei siellä vaunussa kuitenkaan kuukausia vietetä vuoden aikana.
Vaunun hankinnalla olisi tarkoitus helpottaa reissuja, tavaroiden pakkaus ja purkaminen peräkontista rassaa hermoja, oli kyseessä sitten hotelli, teltta tai vuokramökki. Käyttö pääasiassa keväästä syksyyn, mutta varmasti joitakin talvireissuja tulee eteen
Vaunukuume on kova, useampi vuosi on asiaa jahkailtu ja nyt näyttää että ei muu auta kun kaupoille alkaa. Suuret kiitokset jo etukäteen hyvistä neuvoista
-
Olisko tuossa?
http://www.nettikaravaani.com/lmc/munsterland/1404450
-
Olisko tuossa?
http://www.nettikaravaani.com/lmc/munsterland/1404450
Tuommoisia on kateltu, lähinnä sisäjärjestelyt miellyttää. Mutta miksi just tämä olisi hyvä? Lämmitys?
-
Tuommoisia on kateltu, lähinnä sisäjärjestelyt miellyttää. Mutta miksi just tämä olisi hyvä? Lämmitys?
Isohko vaunu kohtuu hintaan. Nestekeskuslämmitys, kerrossängyt. Pärjää tarvittaessa myös talvella.
-
Lueskele läpi niitä juttuja joita täällä jo on. Kaikessa rauhassa.
-
Lueskele läpi niitä juttuja joita täällä jo on. Kaikessa rauhassa.
Jep, foorumia on tullut luettua jo piiitkään.
Eniten kiinnostaa tuo lämmitys. Otetaan uudempi "halpis"vaunu ilmalämmityksellä (edelleen n.10K€ hintaluokassa) ja mennään -15 pakkaseen yöksi. Onko siellä sisällä pakkasta? Pari astetta lämmintä? Katon rajassa yli 20 lämmintä ja lattia kuurassa?
Voiko kaasun kulutusta arvioida mitenkään tuommoisessa tilanteessa? 11kg pullo, kestääkö yhden yön, kaksi vai enemmän?
Tämä lämmitysasia kiinnostaa sen takia että ennemmin sijoittaisin rahani uudempaan vaunuun muutaman vuosittaisen talviyöpymisen mukavuuden kustannuksella. Tarvittaessa koko perhe voi nukkua teltassa, myös talvella, mutta ennemmin toki lämpimässä vaunussa. Jos vaunun talvilämpimyys maksaa esim. +2000€ kesämalliin nähden niin ostan "kesämallin". Tai toisinpäin, jos summalla X saa viisi vuotta tuoreemman kesä-, kuin talvimallin niin harkita pitää.
Olisko jollakin omakohtaista kokemusta ilmalämmitteisestä vaunusta talvella?
-
Kyllä Trumatic S5000 -30 pakkasessakin 610 luokan vaunussa sisälämpötila nousee tarvittaessa vaikka +25 asteeseen, toki se näkyy kaasun kulutuksessa. Trumaticilla talvella menee kaasupullo viikonlopussa kylmillä ilmoilla, ainoa lievä haitta on viileämmät ikkunan seudut kuin nestelämmtyksessä tosin vaunumerkki vaikuttaa asiaan.
Lattialle kannattaa laittaa http://www.monitampere.fi/lampomatto.php jos ei ole tai http://www.nettilasi.com/termomatto.php.
Kaiken kaikkiaan jos talvikäyttöä vähän niin muutamalla tonnilla ostaa kaasua ja muina vuodenaikoina nauttii uudemman vaunun tarjoamista itselle sopivista sisätiloista.
-
Ilmalämmitteisestä autosta on kokemusta ja kyllä näillä 6000 sarjan
Trumilla pärjää hyvin. On lämpö varmasti tasaisempaa kuin teltassa.
Lattialla voi olla lämpötilaeroja ja varmasti onkin, mutta villasukat
jalkaan sekä sopivat matot. Jos vielä sähköinen lattialämmitys ja
töpselipaikka pärjää erinomaisesti.
Nämä karhu/kapee/mopo merkeillä kulkevat vain ovat äänekkäimpiä ja
siksi on tuo ilmalämmitys aliarvostettu.
;)
Laaga ehti ensin...
-
Tuommoisia on kateltu, lähinnä sisäjärjestelyt miellyttää. Mutta miksi just tämä olisi hyvä? Lämmitys?
Veikkaan että tuossa LMC:ssä on alden lämmitys, mutta saattaa olla että tuossa on sähköinen lattialämmitys, vesikiertoinen lattialämmitys on tullut LMC:en ilmeisesti joskus 2000 luvun alussa.
En minä tiedä miksi tuolla ei pakkasessa pärjäisi on siellä likavesisäiliöt sisällä jne.
Mitä isompi vaunu sen enempi se vie kaasua.
-
Lähetetty yksityisviesti Rookielle.
-
Vaikka sulla on hiukan pienempi budjetti, niin tässä on paljon tietoa muuten:
http://karavaanari.org/index.php/topic,10267.0/topicseen.html
Vanhempaa saksalaisvaunua kiikariin, suosittelen hakemaan Saksasta itse. Kymppi on ihan hyvä raha siellä. www.mobile.de
Omat kertomukseni hautautuivat karavaanari.infon mukana, ihan varma en nyt ole, tuliko niitä talletettua sieltä tänne vai ei.
-
Otappa pikasesti yhteyttä,hyvät viedään käsistä :D Ei ole oma vaunu.
-
Mitenkäs tämä? Jäisi rahaa tuunaamiseenkin.
http://www.nettikaravaani.com/sterckeman/starlett/1406307
-
Mitenkäs tämä? Jäisi rahaa tuunaamiseenkin.
http://www.nettikaravaani.com/sterckeman/starlett/1406307
Tämä malli on ollut ruudulla monestikin viime aikoina, lähes täydellinen omiin tarpeisiin nähden. Merkki kuitenkin mietityttää, onko jollakin OMAA kokemusta kyseisestä merkistä?
-
Tutkittu on. Karu, kevytrakenteinen, mutta asiallinen. Talviominaisuudet vaatimattomat.
Osat muistaakseni paljolti sitä samaa kuin muissakin.
-
Nää on näitä makuasioita, aika pitkälti sama tilanne ostaakko uuden Dacian vai samalla rahalla muutaman vuoden vanhan Bemarin. Molemmilla pärjää ja kaikki ei kaipaa tai edes arvostaa ns. premiumia.
-
Kyllä ympäri vuoden käytettävyyksissä on paljonkin eroa Sterckemannin ja jonkun 4-vuodenajan kopin välillä. Kesäkäyttöön käy mikä vaan.
Dacialla ja Bemarilla ajaa kumminkin ympäri vuoden, molemmilla.
-
Sikäli, kun pyrkii puntaroimaan asiaa topicin aloittajan näkökulmasta niin tuo Sterckemannhan täyttää vaatimukset aika hyvin. Olettaen tietysti, että kyseessä on hyväkuntoinen ykslilö ja sehän selvinnee huolellisella kuntotarkastuksella . Jos talvikäyttö rajautuu muutamaan reissuun niin sen nyt selvittää vaikka kotipihassa onko selviytymisen edellytyksiä olemassa, vai varaako sitten suosiolla hotellihuoneen. Jos perheen kanssa on neljän vuodenajan telttailua harrastanut, niin lähtökohta on sen verran askeettinen, että johan tuo Sterckemannkin vie retkeilyn uusiin sfääreihin.
-
Ehdottomasti samaa mieltä. Thumb
Kunhan ei ala vertaamaan tuotteita suoraan toisiinsa
-
Kyllä ympäri vuoden käytettävyyksissä on paljonkin eroa Sterckemannin ja jonkun 4-vuodenajan kopin välillä. Kesäkäyttöön käy mikä vaan.
Dacialla ja Bemarilla ajaa kumminkin ympäri vuoden, molemmilla.
Minkälaisia eroja on kesä/talvi vaunussa??
-
ehehehehee :D
-
ehehehehee :D
Mikä se noin naurataa ;) :D
-
Mikä se noin naurataa ;) :D
Rupesi ittäkin naurattaan....... ;)
-
Rupesi ittäkin naurattaan....... ;)
Thumb Nauru pidentää ikää ;)
-
Jaa, pitääkö mun nyt ostaa sitten kaksi vaunua, toinen kesälle ja toinen talvelle :o Pitänee lakata haaveilemasta koko asiasta kun tulee liian kalliiksi... ;D
-
Sikäli, kun pyrkii puntaroimaan asiaa topicin aloittajan näkökulmasta niin tuo Sterckemannhan täyttää vaatimukset aika hyvin. Olettaen tietysti, että kyseessä on hyväkuntoinen ykslilö ja sehän selvinnee huolellisella kuntotarkastuksella . Jos talvikäyttö rajautuu muutamaan reissuun niin sen nyt selvittää vaikka kotipihassa onko selviytymisen edellytyksiä olemassa, vai varaako sitten suosiolla hotellihuoneen. Jos perheen kanssa on neljän vuodenajan telttailua harrastanut, niin lähtökohta on sen verran askeettinen, että johan tuo Sterckemannkin vie retkeilyn uusiin sfääreihin.
Nyt ollaan asian ytimessä Thumb Kokemusta tosiaan on vaunussa asumisesta vain satunnaisia öitä parinkymmenen vuoden takaa.
Teltassa on yövytty kesäreissuilla leirintäalueilla ja hyvin on pärjätty, jopa ylellisesti kun on suihkut ja ruoanlaittomahdolli suudet, tiskipaikat ja pesukoneetkin. Ainoa ongelmakohta on viisihenkisen perheen tavarapaljous vaikka viikon kesäreissulla. peräkontin pakkaaminen ja purkaminen pari kertaa päivässä syö hermoja. Toki myös teltan pystytys ja purkaminen. Hotelleissa osittain sama homma, jos joka yö ollaan eri paikassa. Hotellit on kustannuksiltaankin vähän huono vaihtoehto.
Metsäreissut on sitten erikseen, silloin tavaraa on minimimäärä mukana ja tyytyväisenä nukutaan teltassa, kesällä ja talvella.
Eli "kesävaunullakin" saatettaisiin pärjätä jos oikein olen asiat ymmärtänyt ::)
-
Itselläni ei ole ollut kuin talvivaunuja,mutta jos matkailu talvella on erittäin satunnaista valitsisin "kesävaunun". Oletko jo katsellut vanhempaa edullisempaa kalustoa? Voit toki kokeilla hieman halvempaa vaihtoehtoa ja huomata sen jälkeen mitä todella haluatte vaunulta. Vanhemmissakin on hyviä yksilöitä,sekä niihin saa tarvittaessa tehtyä muutoksia hyvinkin helposti. Aina ei kannata suoraan katsoa kulkineen ikää kun suhteellisen tuoreissakin tullut vastaan kastuneita yksilöitä. Itse huomannut nelihenkisen perheen kanssa matkanneena että tuo soliferin 6102 kokoluokan vaunu on oikeastaan aika passelin kokoinen,ei liian pieni eikä kokokaan tuo ongelmia liikuteltaessa. Olen askarrelut siihen pitkittäiset ylävuoteet lapsille ja aikuisille on täysikokoinen kiinteä parivuode, ei ole petaus rallia siis tarvinnut harrastaa. Ja tarvittaessa eturyhmään saa vielä yhden parivuoteen sijattua. Vaatteet yms. tavarat on kulkenut vaunussa,auton tavaratilassa reissussa yleensä pelkästään koira. Ollaan matkattu joskus 450 solikallakin ja siinä tuli tunne että onko tämä lomaa kun kokoajan saat väistellä ja tehdä tilaa muille sisällä olijoille.. Toki varmasti 500-550 koossakin pärjää ,riippuen hyvin pitkälti pohjaratkaisusta.
-
Nyt saattoi löytyä oikea vaunu. Eri malleihin kun on nyt aikamme tutustuttu niin valinta näyttäisi kohdistuvan Soliferiin, 550 jubilee malli, myyjän mukaan aina katoksessa säilytetty. Ulkoa lähes uuden näköinen joten lienee todella ollut katoksessa suuren osan elämästään. Sisätilat TÄYSIN hajuttomat (ensimmäinen alle 10K€ vaunu missä ei mitään hajuja!), kunto lähes käyttämättömän näköinen :o Aikaisemmin katseltiin eri pohjaratkaisulla olevia "kesävaunuja" mutta nyt tuntuu että ostopäätös on lähellä...
Pari tonnia kalliimmalla tosin saisi yli kymmenen vuotta uudemman saksalaisen... On tämä vaikeaa.
Thumb vai Thumbd ?
-
Nyt saattoi löytyä oikea vaunu. Eri malleihin kun on nyt aikamme tutustuttu niin valinta näyttäisi kohdistuvan Soliferiin, 550 jubilee malli, myyjän mukaan aina katoksessa säilytetty. Ulkoa lähes uuden näköinen joten lienee todella ollut katoksessa suuren osan elämästään. Sisätilat TÄYSIN hajuttomat (ensimmäinen alle 10K€ vaunu missä ei mitään hajuja!), kunto lähes käyttämättömän näköinen :o Aikaisemmin katseltiin eri pohjaratkaisulla olevia "kesävaunuja" mutta nyt tuntuu että ostopäätös on lähellä...
Pari tonnia kalliimmalla tosin saisi yli kymmenen vuotta uudemman saksalaisen... On tämä vaikeaa.
Thumb vai Thumbd ?
Ei toi Jubilee mikään huono ratkaisu olisi. Thumb
-
Nyt saattoi löytyä oikea vaunu. Eri malleihin kun on nyt aikamme tutustuttu niin valinta näyttäisi kohdistuvan Soliferiin, 550 jubilee malli, myyjän mukaan aina katoksessa säilytetty. Ulkoa lähes uuden näköinen joten lienee todella ollut katoksessa suuren osan elämästään. Sisätilat TÄYSIN hajuttomat (ensimmäinen alle 10K€ vaunu missä ei mitään hajuja!), kunto lähes käyttämättömän näköinen :o Aikaisemmin katseltiin eri pohjaratkaisulla olevia "kesävaunuja" mutta nyt tuntuu että ostopäätös on lähellä...
Pari tonnia kalliimmalla tosin saisi yli kymmenen vuotta uudemman saksalaisen... On tämä vaikeaa.
Thumb vai Thumbd ?
biltemasta 15euron piikkikosteusmittar i ja tukimaan vaunua ;)
etenkin etu ja takakulmat, sekä kattoluukkujen ympärykset. jos kuivia niin sit kaupoille.
-
biltemasta 15euron piikkikosteusmittar i ja tukimaan vaunua ;)
etenkin etu ja takakulmat, sekä kattoluukkujen ympärykset. jos kuivia niin sit kaupoille.
Juu. Kannattaa kuitenkin kysyä vaunun omistajalta
ensin, että saako tehdä reikiä vaunuun.
Voi olla että kieltää, ei siksi että olisi kostea.
-
Mikäli vähääkään järkeä käyttää piikkimittarin kohdalla, niin mittausjäljet ovat lähinnä suurennuslasilla havaittavia.
-
Voihan hyvästä ehdokkaasta tehdä ehdollisen tarjouksen - jos kuiva - ja jättää myyjälle valinnan, mittauttaako liikkeessä vai mitataanko yhdessä nätisti piikkimittarilla ;-)
-
Nyt saattoi löytyä oikea vaunu. Eri malleihin kun on nyt aikamme tutustuttu niin valinta näyttäisi kohdistuvan Soliferiin, 550 jubilee malli, myyjän mukaan aina katoksessa säilytetty. Ulkoa lähes uuden näköinen joten lienee todella ollut katoksessa suuren osan elämästään. Sisätilat TÄYSIN hajuttomat (ensimmäinen alle 10K€ vaunu missä ei mitään hajuja!), kunto lähes käyttämättömän näköinen :o Aikaisemmin katseltiin eri pohjaratkaisulla olevia "kesävaunuja" mutta nyt tuntuu että ostopäätös on lähellä...
Pari tonnia kalliimmalla tosin saisi yli kymmenen vuotta uudemman saksalaisen... On tämä vaikeaa.
Thumb vai Thumbd ?
Minulla on ollut 550 jubilee 4 vuotta käyttövaununa. Jos vaunu on talvet sisällä ollut niin varma valinta. Mutta jos pihalla talvet ollut niin valitettavasti todennäköisesti ongelmia tiedossa.
Voihan tuo tuolla vaikka minun vanha vaunu, ei niitä sisällä talvet olleita kovin paljon liikenteessä ole. Sanoisin varma valinta jos ei ole kosteusongelmia. Kulmat näkee hyvin sisältä penkin alta vähän kääntää sitä lattiamattoa niin totuus paljastuu. Samoin ikkunan alareunat ja kattoluukun reunat.
Tämä Jubilee on vuonna 90 ollut ylivoimaisesti paras vaunu, ajaton, jotenkin vaan tuo kilpailuasetelman sen jälkeen menetettiin.
-
Ulko-oven alareuna sisältäpäin koputeltuna pehmyt jos ollut talvikäytössä. Asiallinen vaunu todellakin, mikäli talvisin katoksessa säilytetty edes osan ajastaan. Thumb
-
Vaikka olis kuinka hieno ja hajuton niin en ostaisi täysin kuivana ennen mittauksia. Ikkunoiden ympärystät,ilmanvaihto räppänöiden ympärystä samoin luukkujen ympärystä kannattaa mitata. Pari muutakin mahdollista vuotokohtaa on mm. aiemmin mainitut katon ja etu/takaseinän liitoskohdat. En tiedä onko tässä mallissa vaatekaapissa ilmanvaihto räppänä jos niin muista tarkistaa senkin ympärystä.
Etupää näissä malleissa kai on se alttein , ne kaaripuut on aika työläitä askarteltavia.
-
Miten ois se 10v nuorempi saksalainen?
-
Tuolla minun blogissa on kaikki vuoden 1991 matkailuvaunut, sieltä löytyy tiedot myös Jubileesta
http://pamaus-karavaanari.blogspot.com.
-
Kaverini osti eräältä täällä orgissakin nykyään olevalta Solkku 510L:n . kävin tutkimassa kopin ennen ostoa ja vielä paremmin oston jälkeen. Ei kosteusjälkekään missään, ei oltu tehty mitään korjauksia kosteuksiin liittyen . Siitä raapaistiin vain sähköviritykset pois. Pestiin ja vahattiin. Ja kaikki toimii, eikä ole ollut minkään osa-alueen kanssa ongelmaa. Vuosimalli oli kai 1990 tai 1991 .
Varmaankaan ei edellisillä omistajilla ole ollut painepesuria tai liuottimia. Thumb
-
Vaunuvalintaan voi vaikuttaa myös lämmitysjärjestelmä . Ja noissa lämmityslaitteissa on eroja, vaikka kaikilla kyllä pärjää.
Samoin lämpimän veden tarve vaikuttaa vaunuvalintaan.
Seuraavassa huomioitani kolmen vuodenajan retkeilijänä, sekä neste- että ilmalämmityksestä. Trumatic S 3002, Trumatic C3402/C6002 ja nestekiertoinen Primus lattialämmityksella ja ilman. Ilmalämmittimien ominaisuuksissa on selviä eroja. Ne voivat kierrättää hieman myös pölyä sisätiloissa.
1. Trumatic S 3002 lämmittimessä on kaksi polttosuutinta. Kun lämmittimen käynnistää, toinen poltin on aina päällä. Termostaatti sitten ohjaa toista poltinta ja sen tehoa ja Auto-asennossa puhaltimen nopeutta.
a. Päivä/yö -aikojen lämpötilavaihtelut syksyllä ja keväällä voivat aiheuttavat esim. sen, että yöllä ilman viilentyessä lämmitin on käynnistettävä manuaalisesti ja taas aamulla auringon lämmittäessä sammutettava.
b. Puhaltimen nopeus ja tehonsäätö aika hankalia. Nuppi liikahtaa herkästi liikaa.
c. Lämmitys on nopea ja ”kuivattaa” ilmatilaa
d. Helteellä voi ilmaa kierrättää puhaltimella ilman lämmitystä
e. Ultraheat sähkölämmitys-lisäosasta ei kokemusta
2. Trumatic C3402/C6002 on täysin automaattinen toiminnaltaan ja sisältää lämminvesivaraajan.
a. Automatiikka käynnistää/sammuttaa polttimen, tarvittaessa toisen tehon (C6000 kolmannen) ja säätää puhaltimen nopeutta.
b. Lämpötilan vaihtelu tuntuu hieman enemmän kuin edellisessä, koska puhallin sammuu välillä kokonaan
c. Puhaltimen ääni on 2- teholla C3402 on hieman äänekäs ja C6002 kolmosteholla kovaääninen.
d. Lämpötila lattian rajassa vaihtelee sen mukaan puhaltaako lämmitin tai ei.
e. Integroitu kätevä lämminvesivaraaja, joka toimii myös ilman sisälämmitystä
3. Primus
a. Nestekiertoisia -> tasainen lämpötila
b. Lattianestekierto oikein miellyttävä pakkasella
c. Lämmittimen ääni hiljainen
d. Vanhimmat ”poksahtaa” käynnistyessään
e. Sähkö ja kaasukäyttöisiä
f. Toimiva lämminvesivaraaja (jos on)
-
Noniin, kaupat tuli tehtyä ja 550 Jubilee muutti meille :D
Enään ei vaunuvalintaan apua tarvi joten siirryn kyselemään tyhmiä toisiin säikeisiin ;D
-
Noniin, kaupat tuli tehtyä ja 550 Jubilee muutti meille :D
Enään ei vaunuvalintaan apua tarvi joten siirryn kyselemään tyhmiä toisiin säikeisiin ;D
Thumb ;)
-
Noniin, kaupat tuli tehtyä ja 550 Jubilee muutti meille :D
Enään ei vaunuvalintaan apua tarvi joten siirryn kyselemään tyhmiä toisiin säikeisiin ;D
Jos on tarve kysyä, kysymys ei oo tyhmä ;)
Jos ei koskaan kysy ns. tyhmiä kysymyksiä, jää tyhmäksi ;D
-
No minäpä kyselen tyhmiä, joka ei edes tähän topicciin liity, mutta tuossa pari vastausta takaperin oli juttua.
Trumatic kuivattaa ilmaa-väitteeseen törmää vähån väliä. Miten se kuivattaa? Mihin kosteus menee? Onko siellä joku "kylmäosa" johon kosteus kondensoituu vai onko juttu ns "mutu" periaatteella todettu?
-
No minäpä kyselen tyhmiä, joka ei edes tähän topicciin liity, mutta tuossa pari vastausta takaperin oli juttua.
Trumatic kuivattaa ilmaa-väitteeseen törmää vähån väliä. Miten se kuivattaa? Mihin kosteus menee? Onko siellä joku "kylmäosa" johon kosteus kondensoituu vai onko juttu ns "mutu" periaatteella todettu?
Trumat ottaa lämmitettävän ilman sisätiloista, joten eiköhän se jonkin verran kuivata kun ilma työntyy kattoluukuista pois..
-
Eli ei ole mitään kuivatusta. Painovoimainen ilmanvaihto, joka vie kosteutta sen minkä vie tuuletusaukoista. Ihan kuten siis esim ALDE. Jotenkin minä luulin Trumassa olevan jotain kuivaajaa yms kun sitä aina erikseen mainitaan kuivaavaksi.
-
Trumat ottaa lämmitettävän ilman sisätiloista, joten eiköhän se jonkin verran kuivata kun ilma työntyy kattoluukuista pois..
Näissäkin erilaisia toteutuksia. Joissakin pelti jolla valitaan ottaako ilman ulkoa vai sisältä vai sekoituksen. Itsellä Lämmitin kohdassa jonne on hyvä tuuletus ulkoa ja osa ilmasta tulee ulkoa.
-
Truman ja nestelämmityksen eron kuivaamisen suhteen huomaa siirtyessään trumasta nestekiertoon. Nestekiertoisessa kaikki kuivattavat vaatteet ym. ottaa enemmän aikaa, tulee fiilis miten nuokin kuivuu. Ajankanssa nestekiertoisessaki n tosin oppii tuonkin ongelman ratkaisemaan.
-
Eli ei ole mitään kuivatusta. Painovoimainen ilmanvaihto, joka vie kosteutta sen minkä vie tuuletusaukoista. Ihan kuten siis esim ALDE. Jotenkin minä luulin Trumassa olevan jotain kuivaajaa yms kun sitä aina erikseen mainitaan kuivaavaksi.
Kun puhallin kierrättää ilmaa, se kuivattaa kosteita vaatteita, lattiamattoja tai vaikka istuinpehmusteita samoin kuin tuuli märkää pyykkiä. Sisäilman suhteellinen kosteus siis kasvaa aluksi. Nopeasti lämmennyt ilma myös sitoo kosteutta enemmän kuin viileä. Näistä seuraa, että kattoluukuista poistuva ilma vie nopeasti kosteutta ulos. Ja niin sisätila kuivuu nopeammin.
Saakohan sepustuksesta selvää? Lisäksi kokemusperäistä "mutua" on aikalailla ;D
-
Mikäli vähääkään järkeä käyttää piikkimittarin kohdalla, niin mittausjäljet ovat lähinnä suurennuslasilla havaittavia.
Kuvassa piikkimittarin jäljet (ensimmäiset):
(http://karavaanari.org/kuvat/1399047022.jpg)
(juu, ja ihan omaan vaunuun nuo tein ;) )
-
Täällä 2+2 henkinen perhe suunnittelee ensimmäisen oman vaunun hankintaa. Alustavasti ollaan suunniteltu n. 10k euron hintaluokkaa, mutta ei olla vielä lyöty lukkoon. Käyttö tulisi olemaan kesällä pidempi reissu tai kaksi, syksyllä ehkä ruskaretki ja talvella mahdollisuuksien mukaan hiihtokeskuksen läheisyyteen majapaikaksi. Jos hankkii vaunun rahoituksella, niin kuinka vanhan uskaltaa hankkia, ettei mätäne arvottomaksi ennen kuin on edes maksanut vaunun?
-
Kyllähän tässä ketjussa on aika paljon hyviä ehdotuksia perhevaunuksi.
Kun teillä tulisi talvikäyttöäkin olemaan ja ilmeisesti kesälläkin liikutaan suhteellisen paljon niin pohjoismaiset vaunut ovat lämpimiä myös talvella ja soliferit ainakin hyviä vedetteviä.
Mulla vois olla teidän käyttöön sopiva vaunu tarjolla. Laita viestiä jos kiinnostaa
-
Toiseen kertaan voi todeta että vaunu on löytynyt... ensimmäisestä vaunusta asiaa toisaalla.
Tällä kertaa päädyttiin alkuperäisen suunnitelman mukaiseen "kesävaunuun" ja vahingosta viisastuneena ostettiin yksityiseltä, jää ainakin omat valitukset tekemättä kun ei ole kuluttajaneuvontaan soittamista yksityisten välisten kauppojen jälkeen ;D
Tällä vuosituhannella tehtaalta ulos putkahtanut Sterckeman asuu nyt meillä. Tutkittiin vaunu ennen kaupantekoa "melkoisen tarkkaan" ennen ostopäätöstä :D Kiitokset vaan kärsivälliselle myyjälle Pohjanmaalle kun jaksoi odotella myöhään illalla kun purettiin vaunusta kaikki irtoava ulos ja käytiin läpi kaikki mahdolliset vuotopaikat, ei löytynyt kosteaa.
Kaikin puolin siisti vaunu josta ei elämisen merkkejä juurikaan löydy. Vaunu tuntuisi sopivan suunniteltuun käyttöön paremmin kuin hyvin, kevyen tuntoinen vedettävä ja pussimarkiisi nopea levittää yhden yön parkkeerauksilla.
Nyt sitten talvivaunuilijat herää kommentoimaan? ;)
-
Onneksi olkoon. Thumb
Varmasti 100-0 parempi kuin edellinen.
-
Siitähän se lähtee Thumb. Kyllä itse huomaat jos jotain kaipaat lisää.
-
Mitenkäs tämä? Jäisi rahaa tuunaamiseenkin.
http://www.nettikaravaani.com/sterckeman/starlett/1406307
Oliko se hankkimasi vaunu nyt sitten tämä mistä aiemmin ollut puhetta, merkki on ainakin sama ja samaa ikäluokkaa.
Onneksi olkoon vaunukaupoista ja nyt harrastamaan. Thumb
-
Onnittelut hankinnasta! Vähän käytetyn näköinen peli. Noita tuli kateltua Kuopiossa HS Pitkäsen pitäessä niitä esillä radanvarressa toisella puolella kuin asema on, siinä Shellin takana. Reilut 10 vuotta sitten.
Seuraavaksi tuunaamaan ja varustamaan. Niihin löytyy runsain mitoin apua tältä foorumilta. Niin haku-toiminnolla kuin kysymälläkin.
-
Oliko se hankkimasi vaunu nyt sitten tämä mistä aiemmin ollut puhetta, merkki on ainakin sama ja samaa ikäluokkaa.
Onneksi olkoon vaunukaupoista ja nyt harrastamaan. Thumb
Sama vaunu kyseessä.