Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: SilSam - 1.04.2014 kello on 23:02
-
IKH mainostaa Kevät 2014 kuvastossaa kahta kuomullista jarrutonta perävaunua, jossa mainitaan kahteen kertaan "Kokonaispaino 825 kg".
Mitä tämä paino voi tarkoittaa, onko jarruttoman suurin sallittu kokonaismassa muuttunut 750 kg:sta johonkin muuhun vai mistä on kyse?
-
Itse vastaten, liittynee tähän Trafin 11.12.2013 katsastejille antamaan tiedotteeseen:
O1- ja O2-luokan perävaunujen massatulkinnat EU-asetuksen 1230/2012 mukaan
O1-luokan perävaunun teknisesti suurin sallittu kokonaismassa voi olla 825 kg, joka muodostuu luokittelun mukaan akselille sallitusta 750 kg maksimimassasta sekä kytki-melle sallitusta 75 kg maksimimassasta.
Luokittelumassa on akselilta tiehen kohdistuva massa, joka on O1-luokan perävaunulla maksimissaan 750 kg. Luokittelun mukaan O1-luokan perävaunua saa edelleen vetää autolla, vaikka teknisesti suurin sallittu kokonaismassa olisi 825 kg, jos auto ja veto-kytkin sallivat 75 kg pystykuorman ja 750 kg perävaunun massan. Vastaavia tulkintoja sovelletaan myös O2-luokan perävaunussa.
Säädösperustaa:
EU-asetus 1230/2012, 2 artiklan 7 momentin määritelmä:
’Suurimmalla teknisesti sallitulla kokonaismassalla’ (M) tarkoitetaan ajo-neuvolle määritettyä suurinta massaa, joka perustuu ajoneuvon rakentee-seen ja ominaisuuksiin; perävaunun tai puoliperävaunun suurimpaan tek-nisesti sallittuun kokonaismassaan sisältyy staattinen massa, joka välittyy vetävään ajoneuvoon, kun ajoneuvot on kytketty toisiinsa.
2(6)
Liikenteen turvallisuusvirasto
PL 320, 00101 Helsinki, puh. 029 534 5000, faksi 029 534 5095 • www.trafi.fi Y-tunnus 1031715-9
Asetuksen liitteen I D osassa on kerrottu tekniset vaatimukset perävaunuille:
2.2.1 kohdan mukaan kytkentäkohdan pystysuuntainen kuormitus laske-taan mukaan teknisesti sallittuun kokonaismassaan (M).
M voidaan rajata myös pienemmäksi kuin kytkentäkohdan ja akselimasso-jen yhteenlaskettu summa sallisi.
Puitedirektiivi 2007/46/EY, liitteessä II on määritelty keskiakseliperävaun un määräävä enimmäismassa, jota edelleen sovelletaan:
1.3.1 O1 – luokka, O-luokan ajoneuvot, joiden enimmäismassa on enin-tään 0,75 tonnia.
1.3.2 O2 – luokka, O-luokan ajoneuvot, joiden enimmäismassa on yli 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia.
2.2.3 Kun kyse on puoliperävaunusta, keskiakseliperävaun usta tai nive-löimättömällä vetoaisalla varustetusta perävaunusta, ajoneuvon luokituk-sessa käytettäväksi enimmäismassaksi on katsottava massa, joka vastaa akselin tai akseliryhmän pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa suurinta massaa, kun perävaunu on kytkettynä vetoajoneuvoon.
Ajoneuvolaki 1090/2002, 17 §:ssä kokonaismassalla tarkoitetaan samaa asiaa kuin pui-tedirektiivin liitteessä II, jossa puhutaan enimmäismassasta.
-
On siinä taas ollut pilkku lujilla, kun on rustattu lausuntoa... :o
-
Tuohan on aika periaatteellinen muutos kun auton vetomassa on muutettu koskevaksi kärryn akselimassaa eikä enää kokonaismassaa => jos kovin tiukalle massojen kanssa mennään, niin hyvä tietty tuokin kikka3 tietää :D Vaan käytännössä jos ratsaavat, niin se on kärry vaa'alle ja katsotaan paljonko sitä akselimassaa oikeasti on => vaunun etuosaan lastatut raskaat tavarat ovat isolta osalta aisapainoa - joka sekin tietty on helposti nokkapyörän alta mitattavissa 8)
-
Kannattaa sitten miettiä mitä sanoo ajokorttilaki ja asetus ajoneuvojen määräaikaiskatsastu ksesta - molemmissa on rajan perävaunun kokonaismassa 750kg :-X
Varsinki yli 3.5tn (esim. m-auto) kannattaa varoa, ettei vaadi C1E/CE:tä..
Turhaa leikkimistä tuolla aisapainolla - on autoja joilla ei saa tuota 75kg:kaan. Omassa m-autossa se saa koukun tyyppikilven mukaan olla 130kg 8)
Edit: toisekseen Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980291)säätää yli 0.75tn jarruttoman perävaunun enimmäsinopeudeksi 60km/h:
3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
a) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3- ja L4-luokka) ja L5-luokan ajoneuvon 80 km/h; auton, johon kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin hinattava ajoneuvo on jarruton tai jousittamaton, kuitenkin 60 km/h;
Kannattaa todellakin selvittää konttorilta ja myyjältä, ettei mennä "ojasta allikkoon" :-X
-
Tuohan on aika periaatteellinen muutos kun auton vetomassa on muutettu koskevaksi kärryn akselimassaa eikä enää kokonaismassaa => jos kovin tiukalle massojen kanssa mennään, niin hyvä tietty tuokin kikka3 tietää :D
Onhan tuo ollut jo vuosia näin, joten siltä osin ei mitään muutosta.
-
Ja mitäs sitten, kun jarruttoman perävaunun massa saa B-kortin autoissa olla vain 750kg... ::)
-
Eihän tuossa muuta kuin kärri perään ja katsastukseen pyytämään 825kg kokonaispainoa rekisteri-otteeseen.
Saattaa tosin katsastus mies sanoa tööt isolla kirjaimilla.
Eli mainos on kyllä pikkaisen mennyt valehtelun puolelle.
-
Kannattaa sitten miettiä mitä sanoo ajokorttilaki ja asetus ajoneuvojen määräaikaiskatsastu ksesta - molemmissa on rajan perävaunun kokonaismassa 750kg :-X
Varsinki yli 3.5tn (esim. m-auto) kannattaa varoa, ettei vaadi C1E/CE:tä..
Turhaa leikkimistä tuolla aisapainolla - on autoja joilla ei saa tuota 75kg:kaan. Omassa m-autossa se saa koukun tyyppikilven mukaan olla 130kg 8)
Edit: toisekseen Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980291)säätää yli 0.75tn jarruttoman perävaunun enimmäsinopeudeksi 60km/h:Kannattaa todellakin selvittää konttorilta ja myyjältä, ettei mennä "ojasta allikkoon" :-X
Ensiksikin, korttiasiat katsotaan papereista. Korttivaatimus ei muutu ylipainoilla.
Toiseksi tuo 60km/h rajoitus koskee "hinattavaa ajoneuvoa" ei "perävaunua"
-
"Toiseksi tuo 60km/h rajoitus koskee "hinattavaa ajoneuvoa" ei "perävaunua" "
Minulla on siellä suomessa jousittamaton kaksi akselinen perävaunu ja kas sitä koskee tuo 60 km/h nopeusrajoitus.
Ja sama sääntö koskee kaikkia hinattavia laiteita, henkilönostimet, kompressorit sun muut.
-
Toiseksi tuo 60km/h rajoitus koskee "hinattavaa ajoneuvoa" ei "perävaunua"
Minulla on siellä suomessa jousittamaton kaksi akselinen perävaunu ja kas sitä koskee tuo 60 km/h nopeusrajoitus.
Ja sama sääntö koskee kaikkia hinattavia laiteita, henkilönostimet, kompressorit sun muut.
Niin, se jousittamaton laite on nimenomaan Hihattava ajoneuvo - ei O1-luokan perävaunu ;)
Oothan muistanu rekisteröidä sen omasi - siirtymäaika loppuu tänävuonna ;)
-
Niin, se jousittamaton laite on nimenomaan Hihattava ajoneuvo - ei O1-luokan perävaunu ;)
"Saivartelua sanoi saivar kun täin tapasi. ;)"
Oothan muistanu rekisteröidä sen omasi - siirtymäaika loppuu tänävuonna ;)
Muistanut olen, mutta en ole rekisteröinyt, mutta onneksi siellä suomessa on tallin seinällä parit kolmet belgian vientikilvet kun on joskus tullut joku auto uitettua suomeen. Semmoisen ruuvaa kiinni ja eikun menoksi.
-
Muistanut olen, mutta en ole rekisteröinyt, mutta onneksi siellä suomessa on tallin seinällä parit kolmet belgian vientikilvet kun on joskus tullut joku auto uitettua suomeen. Semmoisen ruuvaa kiinni ja eikun menoksi.
Thumb
Jos veturissa belgian-kilvet, ei taida polliisi tohtia pysäyttää ;D
-
Thumb
Jos veturissa belgian-kilvet, ei taida polliisi tohtia pysäyttää ;D
Tohtii ne, joskus kun tampereen ohi ajotie oli valmistunut viittä vaille ja siellä oli paljon 80 km/h, niin ajoin tutkaan 98km/h. Tosin ilman kärriä. No setät pysäytti ja toinen tuli auton viereen ja pyysi paperit englanniksi ja minä sanoi aivan savon murteella okei. No se sai paperit ja ojensi ne toiselle joka käveli maijaan. Tuli kohta takaisin tokas toiselle; tällä kaverilla on suomalainen nimi, kysy puhuuko se suomea. No se kysy ja minä vastasin jonnii verran. No sitten haasteltiin niitä näitä kunnes se kysy että jos saat sakot niin maksatko , minä vastasin kieltävästi. No antoivat sitten kirjallisen huomautuksen loppu kaneetilla että näitä kolme ja otetaan kortti pois, hyvää matka. Eli kyllä se suomi poliisikin osaa olla järkevä jos sen kanssa ei alla kränäämään
-
Ensiksikin, korttiasiat katsotaan papereista. Korttivaatimus ei muutu ylipainoilla.
Toiseksi tuo 60km/h rajoitus koskee "hinattavaa ajoneuvoa" ei "perävaunua"
Perävaunu on hinattava ajoneuvo.
http://www.karavaanariwiki.org/index.php?title=Per%C3%A4vaunu
-
Ja hinattava laite on O-luokan perävaunu. http://www.trafi.fi/filebank/a/1322143112/f5ff38d9e5a9fffca23d5a36ac52b289/1610-Hinattavan_laitteen_rekisterointikatsastus_ja_yksittaishyvaksynta.pdf
-
Itse vastaten, liittynee tähän Trafin 11.12.2013 katsastejille antamaan tiedotteeseen:
O1- ja O2-luokan perävaunujen massatulkinnat EU-asetuksen 1230/2012 mukaan
O1-luokan perävaunun teknisesti suurin sallittu kokonaismassa voi olla 825 kg, joka muodostuu luokittelun mukaan akselille sallitusta 750 kg maksimimassasta sekä kytki-melle sallitusta 75 kg maksimimassasta.
Luokittelumassa on akselilta tiehen kohdistuva massa, joka on O1-luokan perävaunulla maksimissaan 750 kg. Luokittelun mukaan O1-luokan perävaunua saa edelleen vetää autolla, vaikka teknisesti suurin sallittu kokonaismassa olisi 825 kg, jos auto ja veto-kytkin sallivat 75 kg pystykuorman ja 750 kg perävaunun massan. Vastaavia tulkintoja sovelletaan myös O2-luokan perävaunussa.
Säädösperustaa:
EU-asetus 1230/2012, 2 artiklan 7 momentin määritelmä:
’Suurimmalla teknisesti sallitulla kokonaismassalla’ (M) tarkoitetaan ajo-neuvolle määritettyä suurinta massaa, joka perustuu ajoneuvon rakentee-seen ja ominaisuuksiin; perävaunun tai puoliperävaunun suurimpaan tek-nisesti sallittuun kokonaismassaan sisältyy staattinen massa, joka välittyy vetävään ajoneuvoon, kun ajoneuvot on kytketty toisiinsa.
2(6)
Liikenteen turvallisuusvirasto
PL 320, 00101 Helsinki, puh. 029 534 5000, faksi 029 534 5095 • www.trafi.fi Y-tunnus 1031715-9
Asetuksen liitteen I D osassa on kerrottu tekniset vaatimukset perävaunuille:
2.2.1 kohdan mukaan kytkentäkohdan pystysuuntainen kuormitus laske-taan mukaan teknisesti sallittuun kokonaismassaan (M).
M voidaan rajata myös pienemmäksi kuin kytkentäkohdan ja akselimasso-jen yhteenlaskettu summa sallisi.
Puitedirektiivi 2007/46/EY, liitteessä II on määritelty keskiakseliperävaun un määräävä enimmäismassa, jota edelleen sovelletaan:
1.3.1 O1 – luokka, O-luokan ajoneuvot, joiden enimmäismassa on enin-tään 0,75 tonnia.
1.3.2 O2 – luokka, O-luokan ajoneuvot, joiden enimmäismassa on yli 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia.
2.2.3 Kun kyse on puoliperävaunusta, keskiakseliperävaun usta tai nive-löimättömällä vetoaisalla varustetusta perävaunusta, ajoneuvon luokituk-sessa käytettäväksi enimmäismassaksi on katsottava massa, joka vastaa akselin tai akseliryhmän pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa suurinta massaa, kun perävaunu on kytkettynä vetoajoneuvoon.
Ajoneuvolaki 1090/2002, 17 §:ssä kokonaismassalla tarkoitetaan samaa asiaa kuin pui-tedirektiivin liitteessä II, jossa puhutaan enimmäismassasta.
Ihan tyhjänpäivästä höpinää!!
-
Ihan sama, mutta sillä on eroa, mitä saa vetää perässä kaheksaakymppiä ja mille on 60 rajoitus.
Muuten tuossa 825 kilossa ei oo mitään uutta - sitenhän ne on matkailuvaunujen painot aina laskettu eli kokonaispaino akseleiden alta ja aisapaino siihen päälle.
-
sitenhän ne on matkailuvaunujen painot aina laskettu eli kokonaispaino akseleiden alta ja aisapaino siihen päälle.
Kokonaispaino on renkaiden alta sekä nokkapyörän alta laskettu paino, kytkentämassa taas pelkästään renkaiden alta mitattu (tässä tapauksessa). Kytkentämassa on se mistä katsotaan riittääkö vetoauto, papereihin merkitty kokonaismassa taas riittääkö kortti.
-
Kokonaispaino on renkaiden alta sekä nokkapyörän alta laskettu paino, kytkentämassa taas pelkästään renkaiden alta mitattu (tässä tapauksessa). Kytkentämassa on se mistä katsotaan riittääkö vetoauto, papereihin merkitty kokonaismassa taas riittääkö kortti.
Kytkentämassa punnitaan akseleilta. Aisapaino on vetoauton kuormaa. Eikö?
-
Kytkentämassa punnitaan akseleilta. Aisapaino on vetoauton kuormaa. Eikö?
Kyllä.
-
Kokonaispaino on renkaiden alta sekä nokkapyörän alta laskettu paino
Väärin, kokonaismassa on ajoneuvon valmistajan sanelema suurin sallittu massa, mitä voi toki lakipykälät rajata pienemmäksi (tieliikenteessä sallittu kokonaismassa).
-
Väärin, kokonaismassa on ajoneuvon valmistajan sanelema suurin sallittu massa, mitä voi toki lakipykälät rajata pienemmäksi (tieliikenteessä sallittu kokonaismassa).
Ja ainut mikä asiassa on oikea kokonaismassa on se millä se vekotin sallitaan tieliikenteessä.
Eli jarruton kärri ja +750 kg on tieliikenteessä 60 km/h.
Eli alunperin kyseessä ollut mainos liikkuu noiden hemohessi miesten alueella.
-
Trafin tiedote asiasta 13.5.2015:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3363/jarruttomien_kevyiden_peravaunujen_kokonaismassa_voi_olla_825_kg (http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3363/jarruttomien_kevyiden_peravaunujen_kokonaismassa_voi_olla_825_kg)
-
Kummaa hiusten halkomista ja kauan meni Trafiltakin ennenkuin sanoi asiasta jotain.
-
Todella sekavaa.
Tässä Trafi lupaa kuormata 75kg asialle, mutta toisaalla sanoo aisapainon oltavan 3-5% perävaunun todellisesta kokonaispainosta.
-
Samoin mielestäni erittäin sekavaa.
Tuollaista löytyi Finlexistä:
671/1997
25 § Kokonaismassa
1. Suurimmalla teknisesti sallitulla kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan sallimaa suurinta kuormatun ajoneuvon massaa, joka perustuu ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaun un kokonaismassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa kuormatun perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon.
Tässä 825 kokonaismassaisessa sitä kokonaismassaa ei siis määrätä näin?
Perävaunu
O1–O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka matkailutarkoituksi in valmistettu hinattava ajoneuvo.
Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:
O1 Keskiakseliperävaun u on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan.
Kytkentäkohtaan kohdistuva massa ei saa ylittää 1000 kg tai 10 prosenttia perävaunun kokonaismassasta, sen mukaan kumpi on pienempi.
Tämä on aika suurempi kuin 3-5 prosenttia?
9 a §
Perävaunujen alaluokat
Perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:
a) perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia, luetaan O1-luokkaan (kevyt perävaunu);
b) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia, luetaan O2-luokkaan;
Tämä 825 kokonaismassainenko on silti O1 luokassa vai pitäisikö sen kuitenkin olla O2 luokassa?
Olisi kiva nähdä tällaisen peräkärryn rekisteriote, jos jollakin on tuollainen 825 käytössä. Eikö IKH ainakin mainostanut näitä n. vuosi sitten?
-
Mutta pitääkös 825 kg jarruton kärry kuitenki katsastaa 2 vuoden välein? Laissa raja on 750kg - oli jarruja tai ei :-X
-
Tuollaista löytyi Finlexistä:
671/1997
25 § Kokonaismassa
1. Suurimmalla teknisesti sallitulla kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan sallimaa suurinta kuormatun ajoneuvon massaa, joka perustuu ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaun un kokonaismassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa kuormatun perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon.
Tuon mukaan minäkin elän. On venetraileri ja Ilmarin 510+60 Yamaha, jotka ostin kimpassa. Todennäköisesti painoa on yli 750kg jos tankissa on jotain mutta kun osa tulee koukulle... ;D
Mutta pitääkös 825 kg jarruton kärry kuitenki katsastaa 2 vuoden välein? Laissa raja on 750kg - oli jarruja tai ei :-X
Tuopa olikin HYVÄ kysymys!
-
Iltasanomat herännyt tähän:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1436493693232.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1436493693232.html)
uusi sääntö
Markkinoilta löytyy jo jarruttomia perävaunuja joiden kokonaismassa on uuden tulkinnan sallimat 825 kilogrammaa.
Suomessa hyvin yleisille O1-luokan perävaunulle sallitaan maamme kansallisessa lainsäädännössä 750 kg kokonaismassa.
EU-asetuksissa kuitenkin sallitaan akselilta maahan kohdistuvan massan lisäksi perävaunun vetopään kantavaa, kokonaismassaan laskettavaa pystysuuntaista kuormaa, tiedottaa nyt Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
EU-tason ja Suomen kansallisen lainsäädännön ylittävä asetus siis sallii sen, että O1-luokan kevyiden perävaunujen kokonaismassa voi olla 825 kg. Tällöin kuormataan 750 kg akseleille ja 75 kg vetopäälle.
Jotta kevytperävaunua voi käyttää 825 kg kuormauksella, tulee luvun 825 kg olla merkittynä ajoneuvon rekisteröintitodist uksen tekniseen osaan, Trafin tiedote päättää.
-
^
Pari asiaa mietityttää, enkä jaksa selvittää pykälistä....
Pitääkö tuollainen 825Kg:n kärry määräaikaiskatsasta a?
Saako sitä vetää C kortilla yli 3500Kg auton perässä?
-
^
Pari asiaa mietityttää, enkä jaksa selvittää pykälistä....
Pitääkö tuollainen 825Kg:n kärry määräaikaiskatsasta a?
Saako sitä vetää C kortilla yli 3500Kg auton perässä?
Ihan lonkalta: Jos laki ei ole muuttunut, niin jaa ja ei. :D
-
Ihan lonkalta: Jos laki ei ole muuttunut, niin jaa ja ei. :D
Heh... :)
Lonkalta vedettynä tuo voisi olla myös Ei ja Jaa.
-
Heh... :)
Lonkalta vedettynä tuo voisi olla myös Ei ja Jaa.
Ei ja jyrkkä ehkä. Sikäli jyrkkä, et eiköhän C-kortin vaativa peli sentään sietäis huoletta ton 75 kg aisapainon. :laugh:
-
Tuo kortin riittävyys katsotaan aina kokonaispainoista, joten se ratkaisee mitä lukee rekisteriotteen kokonaispainosarakk eessa.