Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: massimo - 31.03.2014 kello on 20:19
-
Tänään tuli laitettua jo suvikummit alle kulkineeseen! Mites toiset?
-
Eilen
-
Katotaan viikon parin päästä jos innostuis vaihtamaan.
-
Suvikummit laitoin retkuiluauton alle neljä vuotta sitten...
Näihin käyttökulkimiin sitten parin viikon päästä viimeistään. Nuo aikaiset aamulähdöt hidastaa vaihtoa.
-
Olinko kerrankin ekana jossain asiassa ?... ja ollaan sentään savossa. En muistakaan milloin olisi ollut tällainen maaliskuu, tai oikeastaan koko talvea ollut lainkaan. ;D
Tänään vaihdettiin sekä meidän Auris farkkuun että isän RAV4:seen kesärenkaat...
-
Viime viikolla tuli vaihdatettua uudet suvikumit alle.
-
No se siitä sitten. ;D
-
Tänään vein Saksasta tilatut suvikumit ammattikoululle, saavat laittaa ne vanteelle ja tasapainottaa, ajelen talvikumeilla niin kauan kun saa, kulukoon lopullisesti loppuun
-
Toissa lauantaina vaihdoin, kun nastojen ropina alkoi sapettamaan.
-
Huomenna kauppakassiin ja ylihuomenna matkakulkimeen.
-
Vetoautoon vaihdoin kitkat jolla ajan myös kesän, rauhallisempi auto viellä nastoilla. Kuusamon reissu pelkillä autoilla viellä edessä mutta varmaan kesärenkailla sitten sinne kuukauden päästä.
-
Eipä ole tullut vielä vaihdettua, mutta näyttää olevan 10 cm lunta nyt maassa ja lisää tulee :o
-
Tuossa hyvä sivusto jos haluaa katsella renkaan kulumisarvoja. (Treadwear / UTQG). Ikävä katsella lukuja jotka menevät yli 500, koska niitä ei saa jostain syystä enää Euroopasta :(
http://www.tires-easy.com/
-
Moron,
10.3 parina aamuna tämän jälkeen talviset olisi ollu selkeesti paremmat.
-
ei kiirettä vaihtaa, kun ei siinä mitään säästä, onhan tuota melkein kokotalvi paljaalla tiellä ajettu niin miksi nyt hoppuilemaan muutaman viikon takia :-\ :-\
-
onhan tuota melkein kokotalvi paljaalla tiellä ajettu niin miksi nyt hoppuilemaan muutaman viikon takia :-\ :-\
No on on ja just sen takiahan sitä ne vaihdetaankin, kevätasfaltti on parasta aikaa kuluttaa kesärenkaat jotta pääsee hankkimaan uudet tilalle, vitsi, vitsi..vai oliko sittenkään. ;D
Ei vaan totuushan lienee monelle se, kesärenkaiden alut näyttävät paremmalta omaan silmään kuin ne talvirenkaiden alut. Sen verran autohulluja ja nuorekkaita nelikymppisiä tässä vielä ollaan. 8)
-
Empä minäkään kelien takia vielä vaihtanut, vaan kun sattui sopiva aika ja aivan sama kummat siellä on alla, kun seisoo tallin päädyssä. Lauantaina vasta reissuun ja jos on huono keli, niin menen pökötillä, kun siinä on kitkat alla.
-
Tuossa hyvä sivusto jos haluaa katsella renkaan kulumisarvoja. (Treadwear / UTQG). Ikävä katsella lukuja jotka menevät yli 500, koska niitä ei saa jostain syystä enää Euroopasta :(
http://www.tires-easy.com/
En kattelis ihmeemmin TW lukua - vähän "ameriikan hömppää";
"The problem with UTQG Treadwear Grades is that they are open to some interpretation on the part of the tire manufacturer because they are assigned after the tire has only experienced a little treadwear as it runs the 7,200 miles. This means that the tire manufacturers need to extrapolate their raw wear data when they are assigning Treadwear Grades, and that their grades can to some extent reflect how conservative or optimistic their marketing department is. Typically, comparing the Treadwear Grades of tire lines within a single brand is somewhat helpful, while attempting to compare the grades between different brands is not as helpful"
http://www.enginebasics.com/Chassis%20Tuning/Tire%20Treadwear.html
Kysymykseen, miksi ei E-hyväksyntää yli TW 500 (luistimille) ole - kertooko tämä jotain;
"Relation to friction coefficient
The average friction coefficient (µ) is related to the tire's Treadwear rating by the following formula:
µ =2.25/TW0.15
A lower treadwear rating indicates a higher friction coefficient and thus provides a shorter braking distance. A softer, more sticky tire, wears off its material faster to provide this performance.
"http://en.wikipedia.org/wiki/Treadwear_rating
Pito ja kulutuskestävyys - ovat kuin kolikon eri puolet :D
-
Pito ja kulutuskestävyys - ovat kuin kolikon eri puolet :D
Ehkä on hyväkin, että se aika on ohi, kun mentiin kauppaan ostamaan X-misukoihin uutta autoa. :D Ihan riittävän liukkaita on sateella nuo nykyrenkaatkin.
-
Viel o kulkine korjaamolla nastagummeineen, mut jos laittais suvigumit alle vasta pääsiäisen jälkeen....
-
Viel o kulkine korjaamolla nastagummeineen, mut jos laittais suvigumit alle vasta pääsiäisen jälkeen....
Sama tällä pääsiäisen jälkeen vasta ;)
-
Heinäkuussa ! ;D
-
Heinäkuussa ! ;D
Heinäkuu on pääsiäisen jälkeen ;)
-
loppu syksyst vaihon uuet ja ilmeisesti taas loppusyksyst uuet
-
Kauppakassiin vaihdettu tänään ja tuli
yllätys. 15 km:n ajon jälkeen rupesi
herjaamaan liian alhaisista paineista.
Hätäpäissäni soitin myyjäfirmaan, mistä
sain typpillisen vastauksen, tuo se auto
tänne. En uskonut, vaan luin vähän ohje-
kirjaa. Sieltähän löytyi selvä ohje, miten
häiriö kuitataan ja mittarista nähdään
renkaiden paineet.