Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Aakku - 30.03.2014 kello on 17:10
-
Kertkaapas mistä tuntee suomen oloihin valmistetun kesärenkaan...
Lehtiartikkelissa annetaan ymmärtää, että Keski-Eurooppaan tehdään eri renkaat kuvioltaan ja kumiseokseltaan.
En ole eläissäni nähnyt kesärenkaissa lukevan, että ne kuuluvat Pohjolan oloihin. Saman renkaan valmistusmaakin voi olla ties mikä.
Sen miellän hyvin, että Suomessa ei tarvita kovimpien nopeusluokan renkaita, mutta muuten hiukan hankala erottaa.
Sen olen kuullut, että Eurooppalaiset kitkat ovat kumiseokseltaan erilaisia. Silti rengas on merkinnöiltään kaiketi sama, jos sen ostaa Suomesta, tai vaikkapa Saksasta.
Juttu netissä:
http://auto.fi.msn.com/liikenne/kannattaa-valita-suomen-teille-sopivat-kes%C3%A4renkaat
-
Tarkoittaakohan tuossa sitä kun suomessa on vielä niin paljon sorateitä?
-
Tuommoisesta koskaan kuullutkaan. Käsittääkseni eroa ei ole kuin nopeusluokassa, mutta jos käyt ostamassa auton joka kulkee vaikka 220 km/h on se automaattisesti varustettu V-nopeusluokan renkailla. Toisaalta, jos ostat vaikka kyseiseen autoon itse q,r tai t-nopeusluokan gummit niin tulee se huomioida euroopan reissulla. Eipä ajellakaan talla tiskissä baanalla turvallisesti.
-
"Jos valitsee autoonsa keskieurooppalaisen kesärenkaan, voi rengas kulua Suomen teillä hieman nopeammin kuin pohjoiseen suunniteltu rengas"
Miksei täällä myydä sitten noita Amerikassa myytäviä renkaita, jotka kestävät pidempään ja pitävät myös kylmemmissä olosuhteissa?
-
Kuulostaa Nokialaisten myyntipuheelta, ei kai noissa ns. laaturenkaissakaan ole mitään Nordic Edition -versioita.
-
Saksasta Rengas-Onlinesta olin aikoinaan tilaamassa Misukoita henkilöautoon.
Tavanomaisessa kokoluokassa oli tarjolla monia vaihtoehtoja. Suomessa ei koskaan ole mulle myyty eri vaihtoehtoja.
Tässä esimerkki tarjonnasta:
Mitkä noista Michelin Energy Savereista valitsisin? Mikä näistä mahtaa olla se Suomi rengas?
205/55 R16 91V S1, GRNX
205/55 R16 91V GRNX BSW
205/55 R16 91V M0, GRNX **
205/55 R16 91V *, GRNX **
-
Tuommoisesta koskaan kuullutkaan. Käsittääkseni eroa ei ole kuin nopeusluokassa, mutta jos käyt ostamassa auton joka kulkee vaikka 220 km/h on se automaattisesti varustettu V-nopeusluokan renkailla. Toisaalta, jos ostat vaikka kyseiseen autoon itse q,r tai t-nopeusluokan gummit niin tulee se huomioida euroopan reissulla. Eipä ajellakaan talla tiskissä baanalla turvallisesti.
Jos nopeusluokka alittaa auton suorituskyvyn autossa pitää olla näkyvillä merkintä asiasta ja siinä pitää ilmetä max nopeus jolla autoa saa ajaa.
-
Saksasta Rengas-Onlinesta olin aikoinaan tilaamassa Misukoita henkilöautoon.
Tavanomaisessa kokoluokassa oli tarjolla monia vaihtoehtoja. Suomessa ei koskaan ole mulle myyty eri vaihtoehtoja.
Tässä esimerkki tarjonnasta:
Mitkä noista Michelin Energy Savereista valitsisin? Mikä näistä mahtaa olla se Suomi rengas?
205/55 R16 91V S1, GRNX
205/55 R16 91V GRNX BSW
205/55 R16 91V M0, GRNX **
205/55 R16 91V *, GRNX **
Tiedä, mikä noista "Suomirengas", onko mikään, mutta tuossa lisätietoa merkinnöistä http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
-
Kitkarenkaissa lähinnä ne erot. On olemassa "talvikitkarengasta" ja "euroopan kitkarengasta" . Ensinmainittu kuluu asfaltilla huomattavan nopeasti.
Näin alan lehdissä ainakin on juttua. Itsellä kesärenkaana jo toinen sarja Pirelli Scorpion rengasta, niitä on alkuperäisenä monissa ja omaavat M+S merkinnän , silti hiljaiset asfaltillakin. Pitävät lumessakin kohtuuhyvin.
Tiedä, mikä noista "Suomirengas", onko mikään, mutta tuossa lisätietoa merkinnöistä http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
Selvitykset linkissä ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
Tässä vastaus: MICHELININ TEHTAALTA
GRNX= GreenX on Michelinin oma merkintä ja tarkoitta että rengas on kestävä
ja säästää polttoainetta pienellä vierinvastuksella.
S1= Rengas joka on kehitetty ns "vihreille autoille"
BSW= Black sidewall, USA rengas
MO= "Mercedes Original"
*= BMWlle kehittety rengas
-
Eiköhän toi kesärengasjuttu ole täyttä potaskaa. Myyntipuheita samaan tapaan kuin se että nokialaiset voittaa joka vuosi talvirengastestin.
Jos samalla renkaalla ajetaan kesät talvet vaikka ranskassa niin miten se muka eroaa suomen keväästä ja syksystä.
-
Parhaat on Shanghai Radialit tai Soul Shakersit
Pääasia että
A= musta
B= Sitä parempi mitä halvempi
-
Pääasia että
A= musta
B= Sitä parempi mitä halvempi
Ollaanko samaa mieltä että Nokian on ainoa oikea ?
Ensiasennusrenkaat saa olla kolmen vuoden ajan mitä on, mutta sitten ehtaa Nokiaa.
-
Minulla rengasliikkeen varastossa 6V seisseet 2011 uutena aidosta keskisuomalaisesta rengasliikkeestä ostetut nokian kesäkotilokumit hajos 2013 heinäkuussa Utin suoralla vauhtia 90kmh. Pomppi kotilo niin että meinas keittiö irrota kiinnityksistään.
Kahdesta renkaasta meni runko rikki alle 8 tkm ajettuna.
Pullistui keskeltä.
Kankaat poikki kaikista.
Ei ylikuormaa eikä rotvalleissa ajelua paineet aina 3,5.
Kaikki kumin arvot kohdallaan autoon nähden.
Tuskin koskaan ostan enää Nokian renkaita.
Ja jos nokian takuupäälikkö lukee tän niin sekin muistaa keskustelun viime kesältä.
Lupasin etten osta ko merkkiä ennen kuin jotain korvaavat.
Ja eivät noteeranneet tapahtumaa kuin toteamalla valmistettu aikaa sitten. Ei takuu.
Että silleen.
-
Mulla meni vuosia sitten henkilöautosta nokialaisista kanssa vyöt poikki eikä nokia renkaista saanut minkäänlaista korvausta. Päätin silloin etten ikinä osta nokialaisia,ja se päätös on pitänyt
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Kokemusta vain yhdestä nokian kesärenkaasta 90 luvulta! oli hiljainen mutta kului nopeasti... Thumbd
-
Minulla rengasliikkeen varastossa 6V seisseet 2011 uutena aidosta keskisuomalaisesta rengasliikkeestä ostetut nokian kesäkotilokumit hajos 2013 heinäkuussa Utin suoralla vauhtia 90kmh. Pomppi kotilo niin että meinas keittiö irrota kiinnityksistään.
Kahdesta renkaasta meni runko rikki alle 8 tkm ajettuna.
Pullistui keskeltä.
Kankaat poikki kaikista.
Ei ylikuormaa eikä rotvalleissa ajelua paineet aina 3,5.
Kaikki kumin arvot kohdallaan autoon nähden.
Tuskin koskaan ostan enää Nokian renkaita.
Ja jos nokian takuupäälikkö lukee tän niin sekin muistaa keskustelun viime kesältä.
Lupasin etten osta ko merkkiä ennen kuin jotain korvaavat.
Ja eivät noteeranneet tapahtumaa kuin toteamalla valmistettu aikaa sitten. Ei takuu.
Että silleen.
Eli 6 vuotta seisseet pinon alla rutussa, eihän tuollaisia kukaan arvoaan tunteva rengasliike kenellekään edes tarjoa. :-X
Itse vaihdan esim vaunusta jo 4v vanhat uusiin (40.000 km). Tekee vaunussa karmean jäljen renkaan räjähtäessä.
Volkkarissa on Nokialaiset talvisina + kesäisinä. Talviset jo aika loppu, onhan niillä 70.000 km takana.
Volvossa talvirenkaana Nokialaiset, 7-8 mm pintaa jäljellä (kahdessa näkyy 8 kokonaan ja kahdessa heikosti) , eihän niillä ole yli 25tkm takana, kaikki nastat tallessa kun automaatti neliveto ei sudi pahemmin.
-
Ei ylikuormaa eikä rotvalleissa ajelua paineet aina 3,5.
Kaikki kumin arvot kohdallaan autoon nähden.
Että silleen.
Onkohan tuon paineen arvo kohdallaan. Vaimon pakussa muistaaksni 4,0 tyhjänä ja asautossa meillä rengasvalmistajan max paine takana, 5,2 edessä 4,5. Liian matala paine voiaiheuttaa ongelmia kestävyydessä..
-
Tuosta (http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=8247448.136.1420&sowigan=So&Breite=205&Quer=65&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Nokian&ranzahl=4&Transport=T&tyre_for=&Herst=Nokian&m_s=3&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&homologation=&Label=C-E-72-2&details=Ordern&typ=R-241589&active_tab=1#Reifenlabel) ostaessa katsoo etta EAN eli eurooppalaisen artikkelin numero on sama kun täällä myydyissä niin samaa kumia on tarjolla Saksassa ko Suomessakin.
-
Ollaanko samaa mieltä että Nokian on ainoa oikea ?
Ensiasennusrenkaat saa olla kolmen vuoden ajan mitä on, mutta sitten ehtaa Nokiaa.
Ei me olla, nokialaisista hajoaa rungot luvattoman usein. Sekä kesä- että talvitöppösistä.
-
Tätä täytyy nyt ihmetellä oikein urakalla, mulla on ollut Nokian kesä- että talvirenkaita vuodesta -95 lähtien eikä kertaakaan ole ollut muuta syytä vaihtaa kuin normaalin kulumisen takia.
-
Kesällä nyt ajaa millä vaan kunhan on kohtuuhintainen ja hyvä kulutuskestävyys, eli michelin tai hankook.
Talvella pitää olla hyvä rengas, kun takaveto jää muuten liian helposti kiinni.
Nokialaista ei enää tule, oli hyvällä pinnalla ja kaikilla nastoilla varustetut talvirenkaat joissa ei ollut enää yhtään pitoa. Ja oli vielä aika kovalla ajolla, niin ei ne yli-ikäisiä ollu. Ja oli itse ostetut, ajoin niillä uudesta asti.
-
Tätä täytyy nyt ihmetellä oikein urakalla, mulla on ollut Nokian kesä- että talvirenkaita vuodesta -95 lähtien eikä kertaakaan ole ollut muuta syytä vaihtaa kuin normaalin kulumisen takia.
Tämä on sitä normaalia fanittamista.... :)
Mulle on parhaat pakurenkaat kiinalaiset Goodridet, vaikka olisitte mitä mieltä. ;D
-
Tätä täytyy nyt ihmetellä oikein urakalla, mulla on ollut Nokian kesä- että talvirenkaita vuodesta -95 lähtien eikä kertaakaan ole ollut muuta syytä vaihtaa kuin normaalin kulumisen takia.
Tasan ei käy onnen lahjat ::)
Ehkä et ole ostanut pinon pohjimmaisia puoleen hintaan.
-
Aina on hankittu uusimmat mahdolliset, parhaimmat olleet vain 2kk vanhat.
-
Sattui tämä ketju sopivasti olemaan ajankohtainen. Aamulla töissä, työkaveri jolla uudehko peltikoppainen Dukado, sanoi ensimmäiseksi; ...tana eilen meni rengas moottoritiellä, kudokset repes. Kysyin ettei vain ollut Nokialaiset alla. Vastaus oli, kyllä, mistä arvasit. Kerroin että täällä Orgissa ollut just juttua niistä :D
-
Sattui tämä ketju sopivasti olemaan ajankohtainen. Aamulla töissä, työkaveri jolla uudehko peltikoppainen Dukado, sanoi ensimmäiseksi; ...tana eilen meni rengas moottoritiellä, kudokset repes. Kysyin ettei vain ollut Nokialaiset alla. Vastaus oli, kyllä, mistä arvasit. Kerroin että täällä Orgissa ollut just juttua niistä :D
Minäkin juttelin yhden taksarin kanssa kenellä 2 autoa. Vuodesta 1995 ajanut 3 äijää / auto niitä vuodet ympäri. Ei ole muuten renkaita vaihdettu kuin vuodenaikojen mukaan + kuluneisuuden.
Nokiat alla. Mekin puhuttiin samasta asiasta, ihmetteli kovasti
-
Mulla meni viime kesänä Misukka puhki kyljestä valtatiellä. oli peukalonpään kokoinen palkeenkieli kyljessä.
p*ska rengas tuo Misukka...
-
Minä ymmärsin tuon lehtijutun että suomessa "kesäkeli" voi olla aivan muuta kuin kaukoidässä/eteläeuroopassa. Siis suomessa saattaa kesällä olla alle 10 astetta ja nuo lämpimissä maissa tehdyt kumit eivät ole välttämättä käyneet läpi testejä tuollaisissa lämpötiloissa. Joten suomalaisessa "normikesän" keleissä saattaa tulla yllätyksiä. :o
Toisaalta minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia kiinalaisista tai muistakaan "ikuisen kesän" alueilla tehdyistä kumeista, ainoastaan kaverien karmeita kokemuksia kylmillä keleillä.
Osataanhan sitä suomessakin tehdä renkaita joilla ei tee mitään pakkaskelillä, siis kesärallin tarkoitetut kilpakumit. Vaikka kuvio onkin karkeampi kuin muissa talvirenkaissa niin pakkaskelillä ja lumella ei pitoa ole laisinkaan.
Tuolla tarkoitin että renkaan valmistajan maantieteellisellä asemalla on merkitystä siihen minkälaisiin olosuhteisiin ne sopivat.
-
Tuolla tarkoitin että renkaan valmistajan maantieteellisellä asemalla on merkitystä siihen minkälaisiin olosuhteisiin ne sopivat.
Niinpä...
Nokian kummit kun on tehty Venäjällä, niin ne lie tarkoitettu Siperian oloihin.
-
Jottei joku ala kehumaan Continentaaleja, tässä eilinen kummastelu..
(http://karavaanari.org/kuvat/1396294993.jpg)
Pääurien pohjissa pieniä halkeamia, pieninä keskittyminä ympäri rengasta.
Paistopäivä 51/2010. Saabin OEM nakki, ollut kesän 2011 autossa, sitten huilinut 2011-2013 ilman vanteita ja pimeässä. Ollut kesän 2013 V50:n alla..
Ajettu kokonaisuudessaan alle 10tkm.. Laiton Volleen alle, mutta pitä kattoo mitä renkulaliike mieltä..
-
Jottei joku ala kehumaan Continentaaleja,
Mitään muuta en osta, jos vain kaupasta löytyy... Tasapainoinen rengas kaikilta ominaisuuksiltaan.
-
Mulla meni vuosia sitten henkilöautosta nokialaisista kanssa vyöt poikki eikä nokia renkaista saanut minkäänlaista korvausta. Päätin silloin etten ikinä osta nokialaisia,ja se päätös on pitänyt
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Saman päätöksen tein jo 30 vuotta sitten. Ei ikinä nokialaista autoni alle.
Kesärenkaista ei ole kokemusta, mutta talvirenkaat olivat suorastaan vaaralliset.
Niissä ei ollut minkäänlaista pitoa ja lisäksi erittäin äänekkäät.
-
sama täällä Nokian talvirenkaat ja rungot paskana se siitä testivoittajasta,eli ei enää Nokialaisia,noh noi oli ostetussa autossa valmiina
-
Saman päätöksen tein jo 30 vuotta sitten. Ei ikinä nokialaista autoni alle.
Kesärenkaista ei ole kokemusta, mutta talvirenkaat olivat suorastaan vaaralliset.
Niissä ei ollut minkäänlaista pitoa ja lisäksi erittäin äänekkäät.
Kerro nyt ihmeessä meille muillekin, mitkä ovat ne käyttämäsi pitävät ja hiljaiset talvirenkaat!
-
Niinpä...
Nokian kummit kun on tehty Venäjällä, niin ne lie tarkoitettu Siperian oloihin.
Kaikkiko, älä nyt vaikka onkin Aprillipäivä. Ja juttusikin kirjoitettu eilen
-
Jottei joku ala kehumaan Continentaaleja, tässä eilinen kummastelu..
(http://karavaanari.org/kuvat/1396294993.jpg)
Pääurien pohjissa pieniä halkeamia, pieninä keskittyminä ympäri rengasta.
Paistopäivä 51/2010. Saabin OEM nakki, ollut kesän 2011 autossa, sitten huilinut 2011-2013 ilman vanteita ja pimeässä. Ollut kesän 2013 V50:n alla..
Ajettu kokonaisuudessaan alle 10tkm.. Laiton Volleen alle, mutta pitä kattoo mitä renkulaliike mieltä..
Saman näköiset mitä velipojan Volvon alta pois vaihdetut pari kesää rullatut Contit. Normikäytössä -11 valmistetut kumit ja -13 keväällä pois vaihdettu. Sileenä koko setti; ajettu kaks kesää, ehkä max. 20 tkm. Kuluvat siis turhan nopeeta, Contin talvikumeista taas lähtee nastat ennätysajassa.
-
Saman näköiset mitä velipojan Volvon alta pois vaihdetut pari kesää rullatut Contit. Normikäytössä -11 valmistetut kumit ja -13 keväällä pois vaihdettu. Sileenä koko setti; ajettu kaks kesää, ehkä max. 20 tkm. Kuluvat siis turhan nopeeta, Contin talvikumeista taas lähtee nastat ennätysajassa.
Ei kyllä mulle,noin ole käynyt.........Aura us kulmat päin honkia ja ajotapa!
-
Saman näköiset mitä velipojan Volvon alta pois vaihdetut pari kesää rullatut Contit. Normikäytössä -11 valmistetut kumit ja -13 keväällä pois vaihdettu. Sileenä koko setti; ajettu kaks kesää, ehkä max. 20 tkm. Kuluvat siis turhan nopeeta, Contin talvikumeista taas lähtee nastat ennätysajassa.
Ja ei nuo continentalit matkamökinkään alla sen enempää kestäneet kuin 23 000km.
-
Mersun alta vaihtui kolme rikkinäistä ,eli vyö poikki Nokialaista talvirengasta vasta pois .
Eivät kestäneet kuin kahdeksan talvea :-X
Ja Nokian kitkarengasta tilalle .
-
Saman näköiset mitä velipojan Volvon alta pois vaihdetut pari kesää rullatut Contit. Normikäytössä -11 valmistetut kumit ja -13 keväällä pois vaihdettu. Sileenä koko setti; ajettu kaks kesää, ehkä max. 20 tkm. Kuluvat siis turhan nopeeta, Contin talvikumeista taas lähtee nastat ennätysajassa.
Katsopa se treadwear arvo renkaan kyljestä. Taitaa olla lähellä 200.
-
Voiko noita renkaita yleensäkään kauheasti vertailla tällaisella palstalla käyttäjien kokemuksien mukaan?
Niitä käytetään niin hirveän erilaisissa olosuhteissa, lämopötiloiltaan, tien päällysteen karkeudesta riippuen ja vielä 3000 erityyppistä kumien polttajaa.
Huh,huh? Eri tekijöistä riippuvia asioita ja olosuhteita ääretön määrä. Eivät vertailukelpoisia.
-
Katsopa se treadwear arvo renkaan kyljestä. Taitaa olla lähellä 200.
280 ;)
(http://karavaanari.org/kuvat/1396375088.jpg)
Laitoin kyselyä Continentalille noista pykimisistä..
-
Kaikkiko, älä nyt vaikka onkin Aprillipäivä. Ja juttusikin kirjoitettu eilen
Niin no...
On mulla tällä hetkellä Misukatkin, joissa lukee "Made in Russia"
-
Kerro nyt ihmeessä meille muillekin, mitkä ovat ne käyttämäsi pitävät ja hiljaiset talvirenkaat!
Täysin hiljaisia renkaita ei ole tietääkseni vielä keksitty, mutta toiset ovat äänekkäämpiä kuin toiset.
Kun vaihdoin viimeksi henkilöautoa, myyjä sanoi, että ei laita koskaan esittelyautoon nokialaista niiden kovan äänen vuoksi. Ihmetteli vaihdokin renkaiden pitoa. Silloin alla oli Continentalit, mutta en vanno, että ne ovat parhaat. Autoissa on ollut Pirelliä, Micheliniä, GoodYearia, Continentalia jne. ja kaikki ovat hakanneet Nokian 6-1.
-
Contin talvikumeista taas lähtee nastat ennätysajassa.
Sama kokemus, kun auton mukana tuli sellaiset. Rengasliike komppasi ja alle meni Goodyearit.
En muista, koska alla on ollut autoissa itseostettuina muut kuin Goodyearit (vaunuun meni kyllä Contit, mutta kesäkumit). Yksi kesärengassarja kului nopeasti, mutta muuten ei ongelmia. Hintakilpailutuksel la olen niihin päätynyt, mutta viime vuodet en ole enää jaksanut, kun Päijätkumilla on kuitenkin halvimmat.
Nokialaiset jäi 80-luvulle, en ole keksinyt syytä niitä sen jälkeen ostaa.
-
Niillä on kaikissa testeissä varmaan ennalta maksetut desibelimittarit. Onhan tietenkin "Autopillu"-lehti , sieltä saa aina sen erilaisen testituloksen. Totuuden kai ::)
Mutta mitäs testeistä, kysyy karvanaamari-osiosta niin taatat kertoo totuuden, desibelimittarit vakiona päässä. Ja kalibroidut vielä :P :o
Edit: Tuolla http://keskustelu.suomi24.fi/node/11321728 on samoja tietäjiä, ei tartte enää muuta hupia kuin hetken lukua aiheesta.
-
Saakeli itellä on Hankook renkaat kummassaki ja on aasian parhaar kesäkummet... ;D
-
Mielenkiintoista luettavaa Nokian renkaiden hinnasta.
http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/valiaikaisetpaatokset/valiaikaisetpaatokset/1386937349652.html
-
On se älytöntä että joittenkin tarttee yrittää samanäköistä tavaraa yrittää myydä samana. Mutta feikkihän tunnetusti uppoaa kansaan. Tärkein ominaisuus on hinta.