Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: vpj - 28.03.2014 kello on 14:11
-
Minulla on autossa Truman C3402 lämmitin. Siihen uusittiin viime syksynä polttimen kärjet, jonka jälkeen lämmitin toimi hetken ihan ok. Ennen kärkien vaihtoa poltin toimi ensimmäisen-kolmannen käynnistysyrityksen jälkeen hyvin, mutta ei syttynyt uudestaan, kun termostaatti oli katkaissut lämmityksen. Nyt se ei enää käynnisty ollenkaan.
Kun käynnistän lämmittimen alkaa kärjet sytyttämään (napsutus), mutta kaasua ei mene polttimelle. Magneettiventtiilin naksausta ei kuulu. Ja siis syttyy punainen vikavalo.
Olen tutkinut seuraavia:
- magneettiventtiilit avautuvat voimakkaalla magneetilla ja poltin alkaa toimimaan (kaasua siis tulee perille asti)
- magneettiventtiilin puolat toimivat, kun antaa niille virtaa erikseen
- sulakkeet piirilevyssä ovat ehjät
- näkyviä vaurioita en löydä piirilevystä enkä liittimistä
Mikä neuvoksi?
(http://karavaanari.org/kuvat/1396008507.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1396008514.jpg)
-
Kokeiles vaihtaa kuvan releet.
(http://karavaanari.org/kuvat/1396009158.jpg)
-
Ei auttanut noiden releiden vaihto. Toiminta pysyi samana.
Tarkemmin piirilevyä tutkittuani huomasin, että kaikki isot (5kpl) kondensaattorit on vaihdettu joskus. Jos tuosta tiedosta nyt on mitään apua.
-
Ei auttanut noiden releiden vaihto. Toiminta pysyi samana.
Vetääkö se keskimmäinen rele ennen kuin kipinöinti alkaa?
Tuossa linkissä on pikkutehon ohjauksen kytkentä. Releet on numeroitu vasemallta oikealle.
http://goo.gl/lbAub
-
Mitä tarkoitat vetämisellä? Ennen kipinöintiä ei kuulu piirilevyltä mitään, eikä sen jälkeen. Eikä kummassakaan magneettiventtiilis sä tapahdu mitään.
-
Mitä tarkoitat vetämisellä? Ennen kipinöintiä ei kuulu piirilevyltä mitään, eikä sen jälkeen..
Sitä kun rele siirtyy lepotilasta pitoon eli sinne kytketään ohjaus. Kyllä ne releitten tilanvaihdot yleensä kuulee...ensimmäise nä napsahtaa toinen rele vasemalta siinä vaiheessa, kun lämmitin kytketään päälle.
-
Näin ajattelinkin, mutta ei tosiaan kuulu napsun napsua. Toinen vasemmalta eli siis noiden vaihtamieni vasemmalla puolella olevako?
-
Näin ajattelinkin, mutta ei tosiaan kuulu napsun napsua. Toinen vasemmalta eli siis noiden vaihtamieni vasemmalla puolella olevako?
Lyijykynä korvaan ja toinen pää releen kylkeen... Joo, toinen rele vasemmalta on lepotilassa vikatila ja vedettynä pannu on toimintakykyinen.
-
Onhan tullut tutkittua. Olen kirjannut tutkimuksiani ja kuvia yms. sivulleni http://goo.gl/ZFN1KZ
Tutkimuksissa olen tietysti saanut apua kommenteistanne ja yksityisviesteillä, koska itse vasta tämän ongelman myötä aloin Truman sielunelämään tutustumaan.
Siellä tekstin lopussa arvelen löytäneeni vikakohdan. Voisiko joku kommentoida olenko edes lähellä ja sitten tietysti kertoa miten ihmeessä sen korjaan/korjautan.
vastukset väleillä 4-6, 8-10 ja 11-12 ovat ohjearvoissaan
Löysinkö vian? Liittimen 1 ja 5 johtojen (ruskeat) välillä ei ole jännitettä käynnistettäessä, 2-3 on. Kytkentäkaavioiden mukaan molemmat ovat matkalla venttiilien ohjaukseen.
-
Onhan tullut tutkittua. Olen kirjannut tutkimuksiani ja kuvia yms. sivulleni http://goo.gl/ZFN1KZ
Tutkimuksissa olen tietysti saanut apua kommenteistanne ja yksityisviesteillä, koska itse vasta tämän ongelman myötä aloin Truman sielunelämään tutustumaan.
Siellä tekstin lopussa arvelen löytäneeni vikakohdan. Voisiko joku kommentoida olenko edes lähellä ja sitten tietysti kertoa miten ihmeessä sen korjaan/korjautan.
Laita mjo33400 yv,niin asia hoituu ;)
-
Onhan tullut tutkittua. Olen kirjannut tutkimuksiani ja kuvia yms. sivulleni http://goo.gl/ZFN1KZ
Tutkimuksissa olen tietysti saanut apua kommenteistanne ja yksityisviesteillä, koska itse vasta tämän ongelman myötä aloin Truman sielunelämään tutustumaan.
Siellä tekstin lopussa arvelen löytäneeni vikakohdan. Voisiko joku kommentoida olenko edes lähellä ja sitten tietysti kertoa miten ihmeessä sen korjaan/korjautan.
vastukset väleillä 4-6, 8-10 ja 11-12 ovat ohjearvoissaan
Löysinkö vian? Liittimen 1 ja 5 johtojen (ruskeat) välillä ei ole jännitettä käynnistettäessä, 2-3 on. Kytkentäkaavioiden mukaan molemmat ovat matkalla venttiilien ohjaukseen.
Ei tuossakaan ole jännitettä, jos on niin WTW on lauennut. ^
-
Ei tuossakaan ole jännitettä, jos on niin WTW on lauennut. ^
Onko siinä kauan etsitty vikakohta?
-
Onko siinä kauan etsitty vikakohta?
Mittaa ohmimittarilla, pitää näyttää oikusulkua samoin kuin ruskeista johdoista. Pannu sammuneena, ei ohjausta päällä.
-
Ruskeiden johtojen välillä 0 ja keltaisten välillä 250 kilo-ohmia. Liitin irrotettuna ja laite sammutettuna.
-
Ruskeiden johtojen välillä 0 ja keltaisten välillä 250 kilo-ohmia. Liitin irrotettuna ja laite sammutettuna.
Oikohan keltaisten johdon anturi viallinen.
(http://karavaanari.org/kuvat/1396464380.jpg)
-
keltaisten välillä 250 kilo-ohmia.
Vesitilan lämpösulakeessa katkos.
-
Mites ton korjaan? Onko tuo WTW kyseessä ja onko sama kuin räjäytyskuvan osa nro 51, ylikuumenemissuoja? Ja vielä, onnistuuko vaihto kohtuuponnistuksin itseltä vai meneekö huoltoliikkeeseen?
-
Mites ton korjaan? Onko tuo WTW kyseessä ja onko sama kuin räjäytyskuvan osa nro 51, ylikuumenemissuoja? Ja vielä, onnistuuko vaihto kohtuuponnistuksin itseltä vai meneekö huoltoliikkeeseen?
Ylimmäisen lämminvesiputken kohdalla on kylkipahvissa katkoviiva alue jonka poistat niin pääset käsiksi anturiin.
-
Kiitos kaivaudun kuoren alle huomenna, koska koppi alkaa oleen jo hiukan kylmä. Muistaakseni tuo katkoviiva on vain piirretty pintaan, joudunko leikkaamaan jollain ja onko vaihdettava osa helppo saada irti eli liitoskohta siinä lähellä? Kysymykseni siis vielä jatkuvat.
-
Kiitos kaivaudun kuoren alle huomenna, koska koppi alkaa oleen jo hiukan kylmä. Muistaakseni tuo katkoviiva on vain piirretty pintaan, joudunko leikkaamaan jollain ja onko vaihdettava osa helppo saada irti eli liitoskohta siinä lähellä? Kysymykseni siis vielä jatkuvat.
Joudut katkaisemaan johdot ja juottamaan uuden tilalle, jos jostain sellaisen löydät. Tee testi eli oikosulje liittimessä keltaiset johdot.
Aihevirhe korjattu.
-
Joudut katkaisemaan johdot ja juottamaan uuden tilalle, jos jostain sellaisen löydät. Tee testi eli oikosulje liittimessä ruskeat johdot.
Tarkoititko keltaisia :-[
-
Tarkoititko keltaisia :-[
Joo sori, keltaisia tarkoitin. :-[
-
Pannu käy nätisti, kun oikosuljen nuo keltaiset johdot.
Nyt ei muuta kuin varaosan etsimiseen (onhan kait jossain saatavilla? viitaus "jos jostain sellaisen löydät") ja sitten jotenkin vielä se pitäisi taiteilla paikoilleen.
Vielä uusiksi tarkennuskysymys: Onko tuo WTW sama kuin räjäytyskuvan osa nro 51, ylikuumenemissuoja?
Lämmitystä tuskin kannattaa käyttää pitkään tuolla vippaskonstilla, jossa oikosuljetaan piuhat.
Aika paljon kuitenkin helpotti, kun vihdoin löytyi joku syy.
-
Pannu käy nätisti, kun oikosuljen nuo keltaiset johdot.
Nyt ei muuta kuin varaosan etsimiseen (onhan kait jossain saatavilla? viitaus "jos jostain sellaisen löydät") ja sitten jotenkin vielä se pitäisi taiteilla paikoilleen.
Vielä uusiksi tarkennuskysymys: Onko tuo WTW sama kuin räjäytyskuvan osa nro 51, ylikuumenemissuoja?
Lämmitystä tuskin kannattaa käyttää pitkään tuolla vippaskonstilla, jossa oikosuljetaan piuhat.
Aika paljon kuitenkin helpotti, kun vihdoin löytyi joku syy.
Osa on juurikin 51. Minua huolestuttaa se, miksi anturi on lauennut eli miksi on käynyt liian kuumana. Minulla on tollainen anturi jos et löydä mistään uutta, mutta yritä kuitenkin löytää esim. http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_18_Truma-C3402-6002
-
Yritän löytää ensin tältä suunnalta, mutta mahdollisesti tilaamalla tuolta, minkä mainitsit.
On toki vielä huolena tuo perimmäinen syy, mutta nyt kun tiedän siitä, voin seurata tilannetta. Mieleeni tuli, että onko se voinut jotenkin vaurioitua sytytyskärkien vaihdon ohessa, mutta tuntuu oudolta sellainenkin. No ensin uusi osa ja sitten tarkempaan testiin siltä osin.
-
Osa löytyi "lähikauppani" hyllystä Nokialta, on nyt paikoillaan ja testaus käynnissä.
Mikäli mitään ihmeellistä ei ilmene, siirryn kommentoimaan Truman toimintaa tuonne sivuilleni http://goo.gl/ZFN1KZ
Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Nyt tunnen lämppärin toimintaa paljon paremmin. Se olikin kopissani ainoa vekotin, johon en ole vielä koskenut aiemmin.
-
Osa löytyi "lähikauppani" hyllystä Nokialta, on nyt paikoillaan ja testaus käynnissä.
Mikäli mitään ihmeellistä ei ilmene, siirryn kommentoimaan Truman toimintaa tuonne sivuilleni http://goo.gl/ZFN1KZ
Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Nyt tunnen lämppärin toimintaa paljon paremmin. Se olikin kopissani ainoa vekotin, johon en ole vielä koskenut aiemmin.
Thumb Thumb Thumb