Ihmiset soittelee HÄTÄkeskukseen mitä älyttömmimmissä tilanteissa ja tässä taas hyvä esimerkki. Kuvauksen perusteella ei missään tapauksessa aihetta ruuhkauttaa hätäkeskusta.
Päinvastoin, tämä on tyyppiesimerkki siitä miten epäonnistunut koko hätäkeskusjärjestel
mä on. Poliisi, palolaitos ja sairaankuljetus kerätty yhden numeron taakse, numeron johon ei pitäisi soittaa kun ääritapauksessa.
Muutaman kerran olen 112 soittanut, ihan aiheesta mutta kuitenkin tapauksissa joissa suora yhteys palolaitokseen tai poliisiin olisi ollut järkevämpää.
Yksi tapaus oli pieni maastopalo, sen leviämisen pystyi estämään ilman sammutuskalustoa, mutta sammutus ei olisi onnistunut ilman vettä, puutarhaletku ja muutama minuutti olisi hyvin riittänyt. Sain pidettyä tulen hallinnassani ja parin kilometrin päästä tuli täysi miehitys palolaitokselta, kaksi säiliöautoa ja palomestari. Jos kommunikointi olisi toiminut suoraan laitoksen kanssa tuskin tuota määrää kalustoa ja miehiä olisi lähetetty paikalle, resurssien tuhlaamista tuokin.
Muutama vuosi sitten isäni herätti minut keskellä yötä, kello oli n. 4 aamuyöllä. Hänellä oli joku kohtaus ja ei hädissään muistanut muita kun minun numeron. Soitin välittömästi 112 ja puin itseni, juoksin kerrostalon 6 kerroksesta autoon ja ajoin toistakymmentä kilometriä ennen kuin häke vastasi. Matkalla puhelu katkesi ja jouduin valitsemaan sen uudestaan, olin perillä isäni luona kun vastattiin, sen jälkeen homma kyllä toimi ja isäni saatiin hoitoon.
Helsingissä pystyi vielä jonkin aikaa sitten soittamaan suoraan poliisin johtokeskukseen ympäri vuorokauden ja se oli oiva numero soittaa jos ei hätä ollut kova, nykyään tämä mahdollisuus on olemassa ainoastaan virka-aikaan.
Järjestelmä on rakennettu toimimaan 112 kautta ja tämä tietysti tarkoittaa, että sitä numeroa saa käyttää vaikka puhelu ei koske varsinaista hengenvaaraa. Ja seurauksia voi olla vaikka mitä jos tuulilasiin yhtäkkiä ropsahtaa läjä kiviä, ihminen kun monesti toimii vaistonvaraisesti ja ei välttämättä oikein.