rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: JeanS
« : 29.07.2012 kello on 14:58 »

Hihnan vaihtotyö oli erittäin helppo.

Santa fe:lla hinaan tuota 650 Hobbyä, joka on kolmatta kautta meillä käytösä. Hinurina auto on aivan mahtava. Ei tarvitse kiinnijämisiä pelätä huonommillakaan pinnoilla. Mitään kummempia vikoja autossa ei ole ollut. Viimekesänä meni tosin commonrailin korkeapainepumppu. Pumppu tihkui ulospäin dieseliä. Tiivisteiden vaihto olisi riittänyt, mutta reissuunlähtö oli lähellä, eikä kukaan kerinnyt vaihtamaan stefoja, niin jouduin vaihtamaan koko pumpun. Uusi pumppu maksoi 850€
Kirjoittanut: seijantie
« : 29.07.2012 kello on 11:19 »

Vaikuttaa melko vaivattomasti toteutettavalta toimenpiteeltä.Utel iaisuuttani kysyisin kuinka tuo -06 auto on toiminut ja mitä sillä hinaat?Minulla on nyt toinen Santa fe menossa tosin sillä 2,2 koneella ja tämä uusi on vähän päivitetty versio koneen ja laatikon osalta.Edellisellä kerkesin 140t pyörimään ja sinä aikana vaihdettiin ainoastaan öljyjä.135t huollossa ilmeni että joku 70e tukivarsi pitäis vaihtaa ja seuraavassa huollossa jarrupalat. Thumb
Kirjoittanut: JeanS
« : 29.07.2012 kello on 09:31 »

Vaikka seuraava ohje onkin enemmän merkkifoorumille kuuluvaa, niin ajattelin laittaa sen tännekkin, koska näitä Santa fe:ita jonkin verran vetureina käytetään.
Kuka tietää, vaikka joutuisi tienpäällä joskus vaihtamaan, niin onpahan ohje olemassa.

.. ja sitten asiaan ..
Santa fe:ssa kitisi apulaitehihna kosteina aamuina. Tilasin uuden hihnan ja kiristäjän ja ajattelin vaihtaa sen. Osien hinta oli vajaan sata euroa ja työhön kului aikaa rauhalliseen tahtiin tehden noin tunti. Samaa moottoria (D4EA) käytetään Elantrassa ja Trajet:issa, joten niihin vaihdetaan todennäköisesti samanlailla.

Työstä ei tullut otettua valokuvia, mutta homma menee näin:
- Käännä renkaat ääriasentoon oikealle ja sammuta auto.
- Rengaskotelon sisäreunassa on suuri muovisuoja. Pultit ovat 3kpl alhaalta ylöspäin ja yksi takaa eteenpäin. Pulttien kanta on 10mm. Irttoita pultit ja taita suojaa keskeltä säälimättä, niin saat sen pois renkaan takaa.
- Pyöränkotelosta katsottuna näkyy kiertokammenpäässä oleva iso hihnapyörä ja sen oikealla yläpuolella kaksi pienempää ohjurirullaa (noin n7cm halkaisijaltaan). Näistä ohjureista vasemmanpuoleinen on kiristäjä. Ota isoon räikkään pitkä jatkovarsi ja 17mm hylsy. Laita räikän toimintasuunta siten, että kiristäisit pulttia. Laita räikkä kiristäjän hihnapyörän keskipulttiin ja ala kääntää. Huomaat, että kiristäjä liikkuu vasemmalle ja hihna löystyy. Katso miten hihna kulkee ja ota se pois.
- Irroita kiristäjä (2kpl 12mm kannalla olevia pultteja). Kiristäjän pulteista ylempään en päässyt pikkuräikällä käsiksi. Sen irroittamiseen käy 12mm lenkkiavain.

- Suorita kasaus päinvastaisessa järjesteyksessä. Uuden hihnan saa helposti paikalleen ylhäältä alaspäin pujottamalla. Viimeisenä hihna nostetaan kiristäjän päälle.

Itsellä vanhan (alkuperäisen) kiristäjän hihnapyörä ja ohjurirulla oli muovia. Uuden kiristäjän (tarvike) hihnapyörä on metallinen.