Auton generaattori antaa virtaa , jota sitten säätimellä rajoitetaan/säädetään akulle sopivaksi .
Jos nyt olen ymmärtänyt asian oikein latausjännite, pysyy niin kauan korkeana kun on vajaita akkuja ladattavana.(ellei ole vääräarvoinen säädin, tai säädin rikki)Käynnistettäessä auto, pitäisi lataussäätimen "tunnustella" se akkujen voima ensin sillä korkeammalla jännittellä ja säätää alaspäin sitten kun on tunnistanut akut täysiksi. Moottorin generaattori lataa koko ajan ylläpitääkseen auton sähköjärjestelmän toiminnassa.
Eli ainakin mitä meidän hymeristä olen seurannut. Lataa käytännössä sekä starttiakkua että hupiakut ajon aikana suuremmalla jännitteellä. Sitten kun akut on latautunu laskee hitusen. Ajonaikasen latauksen näkee ainakin meidän autossa esim asunto-osan wanhan-aikaisesta analogisesta viisarimittarista joita siellä paneelissa on kaksi.
Oikian puoleinen näyttää latauksen toimivuutta amppeereina. Oli lataus sitten verkkosähkön avulla tai moottorigeneraattor
illa.Niin kauan kun viisari on vihreällä= lataa, valkoinen alue= akut täynnä, punainen =ylilataus. Akun varaus voidaan tarkistaa vasemman puoleisen mittarin avulla kytkintä painamalla, sen se näyttää voltteina.Jos tuo viisari siellä amppeeripuolen taulussa humppaa, on jossain vikaa.
Olen yleismittarin avulla verrannut ja näyttää oikein. Se sitten näissä uudemmissa autoissa taitaa olla, että on diodimittarit(lediteknologia) jolloin täytyy ylittää kutakin tiettyä diodivaloa osoittava kynnysjännite. Eli Jos mittaa yleismittarilla vaikka tupakansytytinpisto
kkeesta, voi huomata sen, että se ledimittari näyttää vähemmän johtuen siitä, että seuraavaan merkkivaloon tarvitaan kynnyksen ylitys.
Geeliakuissa tuo lataustapahtuma on tarkempi asia. Jänniteheittoja ei saisi esiintyä. Varsinkin ylijännite, tai romahdukset heikentää geeliakun käyttöikää merkittävästi. Siksi juuri esim geelitoimisen starttiakun käyttöönotettaessa on joidenkin autojen kohdalla ohjelmoitava auton tietokoneelle akun muutos, jotta lataustapahtuma on oikeanlainen.
Hupiakuissa ilmeisesti on vileä tilanne sellainen, että geeliakkujen kanssa kannattaa pitää aurinkopaneeleita varaustilan säilyttämiseksi mahdollisimman tasaisena.
(tämä on kantapään kautta opittu)