Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 1.12.2025 kello on 07:56 »Viikonloppuna ajoin hiukan pidemmän reissun, taloudellisella nopeudella, ilman että koukussa ei ole mitään.
Yritän tankata samassa kohden molemmat kerrat, jos mittaan kulutusta. Kahdessa kesäreissuissa kulutus laskimella oli 4,6 ja 4,9 l/100 km.
Nyt nastarenkailla (ilman nykyistä polvivaivaa olisin vaihtanut pyörät kesäisiin) oli 5,6 l./100 km.
Keskinopeus oli 2 km./h. isompi, max. nopeuskin isompi, koska motaria oli n. 20 km.
Johtuikohan tuo isompi kulutus nastarenkaista, vai siitä kun Nesteen My dieslin joukossa on St.1 HVO Dieseliä? Myös tihkusadetta oli riittävästi.
Renkaissa voi olla eroa kulutuksen suhteen. Joskut kesäkumit kuluttaa jopa enempi kuin nastarenkaat. Koko, kumimateriaali ja rakenne ratkaisee.
Mutta jos vertaat kesää ja alle 5 asteen lämmössä ajelua dieselillä niin saattaa hyvin olla että autosi webasto/eberi on ollut päällä ajon aikana. Dieseleissä ne tuppaa puhisemaan aika usein kun ollaan alle 5 asteen. Ja se vie 0.5 litraa per tunti.
Kulutus saattaa tietty kasvaa myös jos MAP, MAF anturi tai EGR on karstoittunut, ahtoputkessa pieni vuoto tms...
Ja nopeudella on iso vaikutus....
Nopeus Suhteellinen kulutus Esimerkkikulutus (l/100 km) Kasvu verrattuna 60 km/h
60 km/h 100 % n. 5,0 l/100 km –
80 km/h n. 110–115 % n. 5,5–5,8 l/100 km +10–15 %
100 km/h n. 125–140 % n. 6,2–7,0 l/100 km +25–40 %
120 km/h n. 150–180 % n. 7,5–9,0 l/100 km +50–80 %
Dieselillä tuo on loivempi ja bensalla jyrkempi muutos.


Kyllähän niihinkin joutuu jossain vaiheessa ketjun hilppeineen vaihtamaan.