rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 0yxxy0
« : 24.11.2025 kello on 21:16 »

Tuossakin vähän periaatetta vaikka onkin LiFePO4 akkua koskevaa juttua.

https://www.youtube.com/watch?v=r7IdLQ-TqlA
Kirjoittanut: Jamidee
« : 24.11.2025 kello on 20:05 »

Ajoakkukin kannattaa muistaa.... on sama kuin hupiakkukin että pitää ainakin varmistaa ettei mene tyhjäksi.
Kaapelit irti tai sitten latausta silloin tällöin.
Itellä pihasäilytyksessä ja ajastimella piuha kiinni. Lataa päivittäin tunnin verran.
Eka ajoakku kesti 17 vuotta ja hupiakkukin oli vielä voimissaan kun vaihdoin 13v joten ei tuo välttämättä huono menetelmä ole.....

Vaikka mulla toi auto on kolme vuotta jo kerenny olemaan, noista maasähköistä ei oo juuri kkemusta. Enimmäkseen puskaparkeissa, kerran on auto ollu johdon päässä leirintäalueellla, ja sekin laina-johdolla kun ei omaa edes ole.

Auto on vm. 2011 Sun Living retkeilyauto. Jos sen laittaa johdon päähän, lataako se hupiakun lisäksi myös ajoakkua?
Voiko jollain adapterilla ottaa sähköt vaikka varaston seinäpistokkeesta vai vaatiiko tietynlaisen pistorasian?

Onko johdoilla eroa, eli voinko huoletta sellaisen vaikka Biltemasta hakea?
Kirjoittanut: ktako
« : 19.03.2025 kello on 21:47 »

Oli juuri vaihdettu ennen ostoa 10 vuotta ja 140 000 km sitten. Eli voisinpa sanoa, että 150 000 km kestää tämän mallin ristikko. Taakse piti vaihtaa.
sama juttu. 160 tkm kesti takimmainen. Uusittiin kaikki nivelet samalla. Kelkka kärryn veto ei taida tehdä kovin hyvää.
Kirjoittanut: palokurki
« : 19.03.2025 kello on 18:51 »

Oli juuri vaihdettu ennen ostoa 10 vuotta ja 140 000 km sitten. Eli voisinpa sanoa, että 150 000 km kestää tämän mallin ristikko. Taakse piti vaihtaa.
Kirjoittanut: ktako
« : 18.03.2025 kello on 19:04 »

Piti ajaa Hymeri pajalle korjattavaksi. Oli seissyt talven käyttämättä ja starttiakku oli tyhjä. Latailin sitä Ctekillä vuorokauden tuloksetta. Mikähän lienee akun särkenyt kun oli kuitenkin roikassa koko ajan?
Käynnistyskaapeleil la sitten käyntiin ja pajalle. Sieltä soittivat akun olevan loppu vaikka oli ollut yön latauksessa ja kysyivät vaihtavatko uuden Vartan akun siihen. Sanoin, että jos akun hinnalla vaihtavat niin vaihtakaa.
Korjaamopäällikkö tokaisi, että tottakai vaihdetaan, ei ole iso homma.

Aattelin mielessäni kun vaihdoin 5 vuotta sitten sen akun itse niin oli melkoinen savotta ja selkä kipeänä viikon sen jälkeen. On meinaan tosi ahtaaseen paikkaan survottu se akku.
Ei se auto siis sen akun takia pajalle mennyt vaan perän ja kardaanin remonttiin.
montaako kilometriä kesti ristikot nivelissä?
Kirjoittanut: Arska
« : 18.03.2025 kello on 17:50 »

Minua arveluttaisi kaapelikäynnistys.. .

Etenkin, jos autossa on kiinni täysin kuollut käynnistysakku.
Voi olla, ettei mitään tapahdu, mutta laturin ja elektroniikan kestoa pelkäisin.
Nykyakku voi mennä kerrasta hajalle. Toisaalta en jätä koskaan pitkäksi aikaa Ctek älylaturiakaan lataamaan. Yhden Ctekin hävitin, koska siltä oli äly loppunut ja kiehutti paria akkua.
Naapurilta hajosi aikoinaan mittaristo kun kaapeleilla käynnistivät talviseisokin jälkeen. PohjoisSuomessa oleva mittariston korjaaja ei kaikkea saanut siitä korjatuksi. Syy että mittaristo kärvähti korjaaja sanoi ettei autoa josta virtaa otetaan ei missään nimessä saa olla käynnissä.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 18.03.2025 kello on 16:07 »

Nykyakku voi mennä kerrasta hajalle.

Ainahan akut on ollut sellaisia.
Kirjoittanut: Aakku
« : 18.03.2025 kello on 15:45 »

Minua arveluttaisi kaapelikäynnistys.. .

Etenkin, jos autossa on kiinni täysin kuollut käynnistysakku.
Voi olla, ettei mitään tapahdu, mutta laturin ja elektroniikan kestoa pelkäisin.
Nykyakku voi mennä kerrasta hajalle. Toisaalta en jätä koskaan pitkäksi aikaa Ctek älylaturiakaan lataamaan. Yhden Ctekin hävitin, koska siltä oli äly loppunut ja kiehutti paria akkua.
Kirjoittanut: palokurki
« : 18.03.2025 kello on 15:16 »

Piti ajaa Hymeri pajalle korjattavaksi. Oli seissyt talven käyttämättä ja starttiakku oli tyhjä. Latailin sitä Ctekillä vuorokauden tuloksetta. Mikähän lienee akun särkenyt kun oli kuitenkin roikassa koko ajan?
Käynnistyskaapeleil la sitten käyntiin ja pajalle. Sieltä soittivat akun olevan loppu vaikka oli ollut yön latauksessa ja kysyivät vaihtavatko uuden Vartan akun siihen. Sanoin, että jos akun hinnalla vaihtavat niin vaihtakaa.
Korjaamopäällikkö tokaisi, että tottakai vaihdetaan, ei ole iso homma.

Aattelin mielessäni kun vaihdoin 5 vuotta sitten sen akun itse niin oli melkoinen savotta ja selkä kipeänä viikon sen jälkeen. On meinaan tosi ahtaaseen paikkaan survottu se akku.
Ei se auto siis sen akun takia pajalle mennyt vaan perän ja kardaanin remonttiin.
Kirjoittanut: Aakku
« : 17.03.2025 kello on 11:52 »

Mulla on Victron 15 A laturi...

"Syväpurkautuneiden akkujen palautus Päinvastoin kuin muiden valmistajien laturit, Blue Smart IP65 Laturi pyrkii lataamaan syväpuretun akun pakkosyöttämällä siihen matalaa latausvirtaa. Laturi siirtyy normaaliin latausvirtaan heti kun akkunapojen yli mitataan riittävän suuri napajännite."

 https://urly.fi/3MMV