rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: mike
« : 1.11.2025 kello on 14:30 »

Jotkin fenditkin kahdella.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 1.11.2025 kello on 14:27 »

Tabbertit on kahdella syöttökaapelilla jo tehtaalta lähtöisin. Ainakin noi isommat.
Kirjoittanut: 0yxxy0
« : 1.11.2025 kello on 13:22 »

SFS ei ole laki, se on suositus.

Paremmankin saa tehdä. Pitää pystyä osoittamaan että oma tekemä on parempi, tai vähintään yhtä hyvä. Kun käyttää SFS niin ei tarvi perustella.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 30.10.2025 kello on 10:35 »

SFS ei ole laki, se on suositus.
Niimpä, myös esim Camping alueilla tuo kiellettyä.
Mutta sankarihan se Don Quijotekin oli kun taisteli tuulimyllyjä vastaan.

Tuosta kahdesta sähkön sisään menosta, aika outo viritys. Yksi järkevä ehdotuskin tuli eli laittaa mittarin kautta ulkoulosoton toiseen ja kytkee sisäänmeno oikein. Itsellä tuo sähköjen erottelu lämmitys/muu on tehty pääkytkin/vvs purkissa. Hupaisaa oli että mällit oli kytketty väärinpäin. 16A valoihin ja 10A alde lle. Ei kestänyt 3kw sähkölämmitystä Lapissa. Kytkentä muutos korjasi asian.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 30.10.2025 kello on 10:16 »

ongelma tulee siinä että sähköalan "raamattu" SFS6000 sanoo että liitäntäkaapelissa ei saa käyttää jatkopistorasioita eikä jatkojohtoja.

SFS ei ole laki, se on suositus.
Kirjoittanut: jukka65
« : 30.10.2025 kello on 10:16 »

Tässä vaunussa on jo suurin osa valaistuksista kytketty 12V järjestelmään. Ainoistaan tunnelmaan liittyvät lasikaappien valot toimivat 230 jännitteellä.
Täytyypä tarkistaa pistokkeiden kehyksien koko ennen muutostyötä. Saattaa olla että kytken vain pois liitännän toiseen CEE pistokkeeseen jos ei saa sopivan kokoista pistorasiaa.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 30.10.2025 kello on 10:00 »

Kyllähän se kannattaa suomen oloihin muuttaa yhdelle syötölle. Vaunun ottamat tehot on kuitenkin sellaiset että täällä pärjää yhdellä syötöllä. Lämmitystä ja ilmastointia ei käytetä samaan aikaan.
Eurooppalaisissa vaunuissa on usein valaistus toteutettu 230V, kun ei ole akkuja. Ehkä kannattaa samalla harkita 12V valaistukseen siirtymistä kun alkaa muuttamaan.
Jos poistettava CEE on etuteltan puolella, sen paikkaa on tosiaan hyvä käyttää sähkön ulosotolle. Ne pistorasiat on vaan usein pienempiä kuin CEE pistoke, niin voi joutua kikkaileen siistin asennuksen saamiseksi  ;)
Kirjoittanut: jukka65
« : 30.10.2025 kello on 08:21 »

Nyt sitten herää kysymys miten Suomessa leirintäalueilla saa liitäntäkaapelit kiinni jos pitää käyttää kahta kaapelia, yleensä tolpissa on vain yksi liitäntä vaunua kohti ja jos käyttää yhtä liitäntäkaapelia niin ongelma tulee siinä että sähköalan "raamattu" SFS6000 sanoo että liitäntäkaapelissa ei saa käyttää jatkopistorasioita eikä jatkojohtoja.
Ehkä yksinkertaisimmin pääsen jos vaihdan sen toisen CEE liitäntärasian pistorasiaksi ja teen vaunun keskuksen sisällä muutokset.
Kirjoittanut: Yrjö
« : 29.10.2025 kello on 21:46 »

  Arvaisin?
  Tilattu tehtaalta erikois toivomuksena?
  Olen ollut lukevinani että joissain etelän maissa on pienet sulakkeet, jos tarvitaan enemmän sähköö, pitää ottaa kahdesta.
  Muistaakseni erään palstalaisen edellisessä m-autossa oli myös kaksi, jotta sai sähkö lämmitykseen enemmän tehoa.
Kirjoittanut: jukka65
« : 29.10.2025 kello on 21:17 »

Olen tutkinut kaapelointia vaunun sisältä ja näyttää siltä että oisi tehtaalainen asennus kaapeloinnista päätellen. Tämä vaunun ensimmäinen omistaja on ollut suomalainen ja vaunu on ollut muistaakseni Fuengirolassa leirintäalueella. Oisko Saksassa hiukan eri tapa tehdä näitä asennuksia.