rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Aakku
« : 23.10.2025 kello on 19:24 »

Asiasta en tiedä mitään, joten kysyin tekoälyltä nimenomaan tuosta ruotsalaisella vanhalla B-kortilla painavan matkiksen ajamisesta. Se oli sitä mieltä ei saa ajaa, vaan pitää olla vähintään C1-kortti. Mutta tiesikö tekoäly oikein, enhän minä sitä tiedä enka jaksa selvittää.
Kysyin Gemini tekoälyltä...

Se oli taas sitä mieltä, että saisi ajaa Suomessa. Pyytää kuitenkin varmistamaan vaikka poliisilta.
Paljon liirum laarumia, mutta tiivistettynä tekoäly väitti, että "Kyse on siitä, että Ruotsin ajokortti on antanut kansallisesti laajemman ajo-oikeuden, joka on EU-lainsäädännön puitteissa säilytetty ja tunnustettava myös Suomessa."
Kirjoittanut: Tietis
« : 23.10.2025 kello on 17:07 »

Eikös ajokorttivaatimukse t mene kotimaan mukaan?
Esim. ruåtsalaiset 'täysikäiset' saa täälläkin ajaa linjurimatkista B-kortilla.
Saako ne ajaa vai ajaako ne? Kaksi eri asiaa.

No en tiedä asiasta mitään, mutta ihmettelen, miksi kohdemaa hyväksyisi omasta lainsäädännöstään poikkeavat ajoluvat. Eikös tuo ole loogisesti ihan sama kuin autojen suhteen? Mulla on tuossa 4-tonnisessa matkiksessa rekisteröintitiedoi ssa merkintä 100km/h maksiminopeudesta ja sen mukaan saan Suomessa ajaa. Mutta ulkomailla joudun kuitenkin ajamaan aina kunkin maan rajoitusten mukaan. Ja vaikka muistaakseni esim. Tanskassa on samanlainen käytöntö kuin Suomessa eli että katsastuskonttorilt a voi saada hyväksynnän 100km/h nopeudelle, ei suomalainen 100km/h-lupa auta tuossa mitään vaan 80km/h nopeudella minun pitää Tanskassa motarillakin köröttelemän.

Asiasta en tiedä mitään, joten kysyin tekoälyltä nimenomaan tuosta ruotsalaisella vanhalla B-kortilla painavan matkiksen ajamisesta. Se oli sitä mieltä ei saa ajaa, vaan pitää olla vähintään C1-kortti. Mutta tiesikö tekoäly oikein, enhän minä sitä tiedä enka jaksa selvittää.
Kirjoittanut: "Masi"
« : 23.10.2025 kello on 16:45 »

Varmaan käy, jos on oikeus tehdä laajennettu ajoterveystarkastus ...

Sehän tulee 68 ikävuoden jälkeen vastaan 2 vuoden välein, jos haluaa pitää C-ajoluvan.
Itse pudotan raskaat luokat pois. Se pitää tapahtua ennen 70 vuoden ikää, niin välttää lääkärintarkastukse n kulut sillä kertaa viideksi vuodeksi.

5 vuoden välei 70 v asti kun luokat putoaa, sitten 2  välein. Oman uusin vähän aikaa sitten ja se yltää 2 kkvaille 70v ikään.
Kirjoittanut: 88k5
« : 23.10.2025 kello on 16:03 »

Eikös ajokorttivaatimukse t mene kotimaan mukaan?
Esim. ruåtsalaiset 'täysikäiset' saa täälläkin ajaa linjurimatkista B-kortilla.
Oliko se ennen 1995 Ruotsissa saatu b-kortti. Kaverilla moinen, ja niin vain ajellut Suomessa (>3.5tn) ruotsin kilpistä, kaiken lisäksi Suomen kansalaisuus vaikka siellä vuodesta -70.

Niinhän ne tekee, mutta ei taida olla laillista, koska suom. kortilla 15 vuotias ei saa ajaa Ruotisssa mopoa, mopoautoa tai traktoria - siellä ikäraja on 16v. Samoin 17 v B-korttilainen (ikäpoikkeamalla saatu) ei saa ajaa Ruotsissa, ei edes Ahvenanmaalla.. miksi svenssånia koskisi eri säännöt ulkomailla?
Kirjoittanut: K.E.V
« : 23.10.2025 kello on 15:58 »

By the way😁 Kävin just tänään leimaamassa Hymerin 3850kg.
Kirjoittanut: Aakku
« : 23.10.2025 kello on 15:15 »

Eikös tuo lääkärikäynnin voi hoitaa silmälääkäri,yleislääkäreitähän ovat myös. Tämän kertoi silmälääkäri - eikös hlö, jolla on lasit, käy säännöllisesti tarkastuttamassa...
Varmaan käy, jos on oikeus tehdä laajennettu ajoterveystarkastus ...

Sehän tulee 68 ikävuoden jälkeen vastaan 2 vuoden välein, jos haluaa pitää C-ajoluvan.
Itse pudotan raskaat luokat pois. Se pitää tapahtua ennen 70 vuoden ikää, niin välttää lääkärintarkastukse n kulut sillä kertaa viideksi vuodeksi.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 23.10.2025 kello on 14:40 »

Ja sitten kun joskus 2029(?) uusi laki on voimassa, täytyy muistaa pitää jäitä hatussa sen verran, että tarkistaa miten EU:hun kuulumattomat Euroopan maat suhtautuu asiaan. Tärkein näistä on tietysti Norja. Ei ole kovinkaan suotavaa, että tipautan C1:n kortista pois, ja saan sitten seuraavalla Norjan reissulla sakot.

Eikös ajokorttivaatimukse t mene kotimaan mukaan?
Esim. ruåtsalaiset 'täysikäiset' saa täälläkin ajaa linjurimatkista B-kortilla.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 23.10.2025 kello on 14:04 »

Kyllähän aina b-kortilla on saanut vetää O1-luokan kärryä, huolimatta veturin painosta. Eli 3.5tn+0.75tn=4250 kg yhdistelmämassana. Tai, jos kansallisten lakien harmonisointi (O1-kärryn luokittelumassa on akselimassa 0.75tn + aisapaino 75kg) on jo edennyt: 4325 kg  :D

Eikös tuossa ole se mutka, ettei voi laittaa 3500kg auton perään 825kg luokittelumassalla olevaa, kun 4250kg on maksimi. Vaikka paino on sama kuin 750kg jarruttomassa, mutta ne (väärät?) paperit  ;D
Kirjoittanut: Tietis
« : 23.10.2025 kello on 12:57 »

Ja sitten kun joskus 2029(?) uusi laki on voimassa, täytyy muistaa pitää jäitä hatussa sen verran, että tarkistaa miten EU:hun kuulumattomat Euroopan maat suhtautuu asiaan. Tärkein näistä on tietysti Norja. Ei ole kovinkaan suotavaa, että tipautan C1:n kortista pois, ja saan sitten seuraavalla Norjan reissulla sakot.
Kirjoittanut: Tietis
« : 23.10.2025 kello on 12:53 »

Ei kun siihen mökkiin laitetaan toinen, vähintään yhtä suuri vielä perään lisäksi ;D
Hyvä huomio! Mulla on nyt ABEC1, enkä siis saa 4-tonnisella vetää iso vaunua. Jos tuo muuttuu uudella lainsäädännöllä, voi tarvittaessa ottaa vuokravaunun perään ja lähteä matkailujunalla liikkeelle. Meidän matkamökki on kompakti ensi sijaisesti 2 hengelle suunniteltu ja sellainen on hyvä jatkossakin. Mutta siinä on se ongelma että ei oikein saa lastenlapsia mukaan. Vaunu perään niin homma hoituu ;D