Kirjoittanut: Mjerica
« : 16.10.2025 kello on 14:27 »No nyt minäkin jo ainakin kuvittelen saavani selvää tästä.
@Traveller 58: "öljyn paine nousi mutta seuraavana päivän käynnistysöljyn paine valo ei sammunut"
- Tässä on yhdyssanat ihan miten sattuu mutta ymmärrän niin että öljynpainevalo saatiin
sammumaan ulkopuolisella painesyötöllä. Eli antaa viitteen siihen että painekytkin toimisi oikein.
"Miksi pitää kokeilla jotain kummalista?"
- Kyllä tuossa jotain järkeäkin on jos painekytkin on (kanavistossa) lähellä syöttöpistettä
ja kanaviston latvoilla. (luulisin kuitenkin ettei ole). Omassa koneessani olisi kylläkin
aika hankala koe.
- En tunne tarkalleen juuri tuota konetta eikä mitään dokumenttiakaan ole käsillä mutta
omassa (1.9TD) koneessani on moottorin edessä alhaalla öljyn suodatin/lämmönvaihdin-yksikkö.
Siihen paneutuisin tuossa tilanteessa ensiksi. (Onko oikein asennettu/oikea tiiviste oikeinpäin
lohkoon etc.) Vaikka tuossa koneessa olisi eroakin niin ainakin irrottaisin (tai löysäisin)
suodattimen ja tarkistaisin että painetta syntyy siihen saakka eili ruiskii öljyä konetta
pyöritettäessä. Suodattimen irti ollessa voisi tarjoutua paikka syöttää paineilmaa sen
lähtöpuolelle ja katsoa löytyykö se paine esim. em. ahtimen syötöstä. Jos ei löydy niin sitten
on syytä irrottaa kyseinen yksikkö ja tarkistaa kanavalähtö lohkoon. (jos on sama rakenne)
- Koneistamolta voisi kysyä onko lohkon kanaviston sulkutulppiin kajottu.
@Traveller 58: "öljyn paine nousi mutta seuraavana päivän käynnistysöljyn paine valo ei sammunut"
- Tässä on yhdyssanat ihan miten sattuu mutta ymmärrän niin että öljynpainevalo saatiin
sammumaan ulkopuolisella painesyötöllä. Eli antaa viitteen siihen että painekytkin toimisi oikein.
"Miksi pitää kokeilla jotain kummalista?"
- Kyllä tuossa jotain järkeäkin on jos painekytkin on (kanavistossa) lähellä syöttöpistettä
ja kanaviston latvoilla. (luulisin kuitenkin ettei ole). Omassa koneessani olisi kylläkin
aika hankala koe.
- En tunne tarkalleen juuri tuota konetta eikä mitään dokumenttiakaan ole käsillä mutta
omassa (1.9TD) koneessani on moottorin edessä alhaalla öljyn suodatin/lämmönvaihdin-yksikkö.
Siihen paneutuisin tuossa tilanteessa ensiksi. (Onko oikein asennettu/oikea tiiviste oikeinpäin
lohkoon etc.) Vaikka tuossa koneessa olisi eroakin niin ainakin irrottaisin (tai löysäisin)
suodattimen ja tarkistaisin että painetta syntyy siihen saakka eili ruiskii öljyä konetta
pyöritettäessä. Suodattimen irti ollessa voisi tarjoutua paikka syöttää paineilmaa sen
lähtöpuolelle ja katsoa löytyykö se paine esim. em. ahtimen syötöstä. Jos ei löydy niin sitten
on syytä irrottaa kyseinen yksikkö ja tarkistaa kanavalähtö lohkoon. (jos on sama rakenne)
- Koneistamolta voisi kysyä onko lohkon kanaviston sulkutulppiin kajottu.
